Automaatti = vaarallinen

Kaasu pohjaan...

Ajoin tässä yksi päivä japanilaisella melko uudella autolla, jossa on automaattivaihteisto. Moottori oli ainakin 2,0 bensa, ehkä 2,5.

Huomasin sellaisen jutun, että kiihdyttäessäni sopivaan väliin ohituskaistalle tämä japski ei kiihtynytkään niin kuin oma autoni ja meinasin ajaa toisen auton kylkeen. Kierrokset kyllä nousivat, mutta ikään kuin potkaisin kaasulla tyhjää eikä mitään kiihtyvyyttä tapahtunut kuin vasta hetken kuluttua, kun vaihde hyppäsi isommalle. Kaasulla ei ollut samanlaista "otetta" autosta niin kuin manuaalivaihteisessa euroautossani.

Kyllähän nykyauton pitää "lingota" heti kovempaa, kun vähän kaasua hipaisee... :O Nyt vain kaasu painui pohjaan.

Automaatti on hengenvaarallinen, koska koskaan ei tiedä kiihtyykö auto vai ei...

36

1961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^^^^^^^^^^^^^

      Outo juttu, kun meidän (mun ja vaimon) autoissa ei ole tuollaista ominaisuutta, vaikka automaatteja ovatkin.
      Meidän autot ei ole valmistettu aasiassa, josko se vaikuttaisi asiaan.

    • pinta kaasulla

      Mä jouduin yks päivä ajamaan jollain euroritsalla ja meinasin jäädä rekan alle, kun eihän se reppana kiihtynyt alitehoisella ja alimittaisella bensaturbolla mihinkään.
      Oma autoni sen sijaan lähtee kuin täi saunasta, se on 500hv skyline.

      Hengenvaarallisia pas*oja nuo eurooppalaiset kinnerit.

      • ^^^^^^^^^^^^^^

        Noita 500hv skylineja näyttäis olevan joka kylä väärällään, mutta kiihdytyskisoissa niitä ei jostain syystä oikein ole näkynyt.
        Ne harvat mitä on näkynyt, on ajellu 14-15s aikoja, niissä ei ihan kaikki 500 hevosta tainnut olla hereillä.
        Ja mitä tässä Tampereen kaduilla on näkynyt, niin ei ne oikein edes pärjää tolle työmatka kulkineelle (audi a6 4,2l automaatti), saatika vaimoni hieman nopeammalle pontiacille.

        Mutta kai niissä se 500hv on, kun kaikki lippalakkipojat niin vakuuttaa.


      • hvgchcjkujvujgyvuv
        ^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Noita 500hv skylineja näyttäis olevan joka kylä väärällään, mutta kiihdytyskisoissa niitä ei jostain syystä oikein ole näkynyt.
        Ne harvat mitä on näkynyt, on ajellu 14-15s aikoja, niissä ei ihan kaikki 500 hevosta tainnut olla hereillä.
        Ja mitä tässä Tampereen kaduilla on näkynyt, niin ei ne oikein edes pärjää tolle työmatka kulkineelle (audi a6 4,2l automaatti), saatika vaimoni hieman nopeammalle pontiacille.

        Mutta kai niissä se 500hv on, kun kaikki lippalakkipojat niin vakuuttaa.

        Aina joku tarttuu halpaankin provoon....

        Siinä suomalaisen miehen miehisyys kyseenalaistetaan kun joku väittää auton(sa) olevan nopea. Se on suora hyökkäys!! Miehisyys on vaakalaudalla kun jollakin on nopeampi auto!!!!

        Eikun vastaamaan ja kertomaan omasta kalustosta josta voi sitten joku kolmas taas provosoitua.

        Tunnen testosteronin käryä sieraimissa.....


      • ****

      • Anonyymi
        ^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Noita 500hv skylineja näyttäis olevan joka kylä väärällään, mutta kiihdytyskisoissa niitä ei jostain syystä oikein ole näkynyt.
        Ne harvat mitä on näkynyt, on ajellu 14-15s aikoja, niissä ei ihan kaikki 500 hevosta tainnut olla hereillä.
        Ja mitä tässä Tampereen kaduilla on näkynyt, niin ei ne oikein edes pärjää tolle työmatka kulkineelle (audi a6 4,2l automaatti), saatika vaimoni hieman nopeammalle pontiacille.

        Mutta kai niissä se 500hv on, kun kaikki lippalakkipojat niin vakuuttaa.

        skylinet kyykytti kaikki europaskat 90-2000 luvuilla nurnburinkillä. on se kumma ku japsit saa luotettavamman tekniikan tehtyä yli puolet halvemmalla kuin saksmannit. eikä nyt puhuta skylineistä enää vaan myös perheautoista.


    • mystinen ohjekirja

      Auto pitää hallita ja osata käyttää hallinta laitteita oikein. Se lähtee kyllä kun painat kaasun phjaan ja pidät sen siellä. Tässäkin ohjekirjan lukeminen auttaa kummasti ymmärtämään auton toimintaa.

      • väärällä jalalla

        Eikä ohjekirjaa tarvitse. En tiedä mitä pitäisi oikeasti tehdä jos ei automaattivaihteisella osaa ajaa.


    • 19

      Eipä auta edes ohjekirjan lukeminen tuon ekan kirjoittajan tapauksessa. Eiköhän se vauhti kiihdy, kun automaatti vaihtaa pienemmän vaihteen, eikä isomman. Tosiaan automaatilla ajetaan vähän eritavalla kiihdytyksissä, kuin väkisinvaihdettavilla. Sitä kaasua pitää runtata kunnolla, niin kyllä lähtee. Tosin eihän tuollainen 2 tai 2,5 koneinen mihinkään kiihdy edes käsivaihteisena. Ainakaan ilman turboa.

      • mpv4p4¨c

        ei niin,subaru leka 2.5 cvt vapari bensa ohitys kiihty vanhemman d5 automaatti volle diisselin tahtiin tm mittauksien mukaan.Eli 163hv ja yli 350nm vääntöisen diisselin tahtiin.Ja tuota kehuttin neljä vuotta sitten niiiin hyväks ohituskiihtyvyydeks.Muuten toinen lussu japsi eli 2.0cvt avenis menee sitten vieläkin nopemmin,siinäkun ei nelivedon tehohäviöitä.On ne nuhaisia.


    • ffadsasd

      Pistä sporttiohjelma päälle nii vaihtaa myöhempään

    • 20

      Kickdowniin reagointi tuntuu joistakin ikuisuudelta joten. jos lapsettaa keppiä tekee mieli hiplata niin ei muutakuin vaihdin manuaaliasentoon ja klik klik ja kakkonen pesään johan lähtee. Vaihtaa sitten itse ylöspäin vaikka on manuaaliasennossa jos vauhti ja kierrokset on epäsuhdassa.

    • Vika ei luultavasti ole automaatissa, ellei kyseessä ole robottivaihteisto, jossa voi olla todella outoja viiveitä välillä...

      Mutta japanilaisella ajelit? Kokemukseni mukaan (onneksi vain kolmesta yksilöstä) japanilainen on ilmoitettuun heppamäärään suhteutettuna käsittämättömän laiska kuljin. Ilmeisesti vääntöä löytyy yleensä vain sieltä kierrosalueen yläpäästä (mihin kyllä automaatilla luulisi osuvan).

      Tarkennettakoon vielä, että varmasti löytyy ripeitä japskejakin. Mutta ei normicorollaluokasta... :)

      • Mazda6_2008

        Minun Mazda6 (120hv) kiihtyy ihan tarpeeksi nopeasti.
        Kyllä se on vaan niin, että turvallisuus ja sopeutuminen muuhun liikenteeseen lähtee ensisijaisesti kuskin ajotaidoista. Ja tokihan kuskin pitää tuntea autonsa, ennen kuin alkaa arpomaan, josko sillä kannattaa tunkea joka paikkaan.


    • ryryöö

      kickdown vaihtaa vaihdetta pienemälle eikä isommalle ja automaatilla voi itsekin vaihtaa niitä vaihteita, opettele pelle ajamaan

      • th 350'

        Mun 1500 kg:n japsi kiihtyy vaivatta rampilta muun liikenteen joukkoon automaatilla, vaikka tehoja on alle 100 kW. Se näet käyttää vaihteita.
        JOs haluaa alhaisesta nopeudesta ( 70 ) vaikka ohitaa rekan, niin voi kepistä jo esivalita OD OFF eli ylivaihde pois, jolloin on jo valmiiksi pienempi vaihde sisässä ja kierrokset korkeammalla. Helppoa kuin heinänteko.


    • Pysy manuaalissa

      Et vain osaa, sinua varten on manuaalit.

    • fghjpom,påiufotyod

      Kyseisessä autossa lienee ollut CVT vaihteisto, joka antaa tehot ulos kuminauhamaisesti. Nissanit nyt ainakin käyttävät ko. vaihteistoa.

      Kyseessä on vaihteiston ominaisuus - johon tottuu ajan kanssa, ei siis vika.

      • fccfss

        Samallalailla viiveettömästi sekin toimii jos haluaa, välitykset vaan kohdalleen
        ennen ohitusta mikä kai on normaalia manuaalivaihteisessakin.

        Muutoin niin onhan se cvt sellainen kuminauhamainen, honda jazz:ssa
        on myös niitä vaihteistoja. Vaihteita löytyy 7kpl mun autosta
        ainakin että kyllä siellä välityksiä riittää, s-moodi ja manuaali moodi jne.


    • hhhhhyyyt

      Itse yritän harjoitusajot tehdä hilasempaan aikaan ... tutustua autoon ekaks.

    • molop

      kannattaa mennä bussilla jos on niin pöljä ettei osaa ajaa autoa

    • cdia

      automaattihan on paras vaihteisto, paitsi jossain kinnereissä.
      siitä lienee nytkin kyse.

    • viisinollaseiska

      Siinä autossa vikaa. Ajanut automaattivaihteisella autolla vuodesta 1985 eikä kertaakaan ongelmia. Ammattikäytössä tullut kilometrejä n. 2 milj . Ei vaikeutta talvisin eikä kesäisin. Liikkeelle lähdöt liikennevaloista ja mäistä mutkattomat. Automaattivaihde vähentää ajostressiä joten jääpi energiaa tarkkailla muuta liikennettä!

    • fyihlgui

      Mikä tahansa kikotin on hengenvaarallinen jos sitä ei osaa käyttää. Automaatti on ehdottomasti paras vaihteisto.

      • Rokka H.

        Samaa mieltä, manuaalivaihteistoa ei mun autoihin enää tule.
        Niin on duunissa automaatit kaikissa kulkuneuvoissa myös.


    • Kyllä sen tietää, että kiihtyy. Esim. Forester 2.5 turbo kiihtyy automatilla noin 7 s:ssa sataseen, käsivälitteisenä menee sekunnin alle.

      Kysymys vaan on, ettet tiedosta kokonaisuutta tuon automaatin ominaisuuksista. Automaatilla ajo on todella juoheeta ja kiihtyy kaikissa tilanteissa paremmin kuin kepistä hämmentämällä.

      Käsivälitteisenä ohitustilanteessa tulee ensimmäinen "tauko" kun painat kytkimen alas ja vaihdat pienemmälle, neloselle, kolmoselle lähtönopeudestasi riippuen ja seuraava katkos vedossa tulee, kun vaihdat isommalle ohituksen jälkeen. Jokaisen vaihtamisen yhteydessä tuntuu nytkähdys kytkimen ottaessa kiinni ja sitä Sinä erehdyt tuntemaan kiihtyvyytenä.

      Eikä se kaasun painaminen pohjaan ole kaikissa olosuhteissa se oikea tapa, jolloin kone huutaa tilanteeseen nähden kohtuuttomasi.
      Automaatti, ainakin Forester vaihtaa jo osakaasulla todella juoheesti
      pienemmälle ja tehoahan Foresterissa riittää vauhdikkaippiinkin ohituksiin.

      Jokaisella automaatilla on omat ominaisuudet ja niiden tiedostamiseen kyllä menee tovi. On aivan turhaa "soitella" poskea ja esiintyä tietäjänä, jos ei itsellä ole juuri samanmerkkistä autoa. Kokemus opettaa.

    • Kikdaun

      Jospa vaihteistossa oli säädöt pielessä ja se vaihtoi liian pienelle kaasua survaistaessa. Joissakin automaateissa säädöt ovat pielessä jo uutena, esim. muutamissa dieselautomaateissa joissa turhaan kierrätetään pienillä kierroksilla vääntävää mutta yläkierroksilla hyytyvää konetta ennen isommalle vaihtamista. Omassa japanilaisessa automaatti kyllä osaa hyödyntää moottorin tehot tarkkaan, täyskaasukiihdytyksessä suurempi vaihde napsahtaa juuri kun kierroslukumittari menee punaiselle.

      • aisin'

        Hätäinen mies saa kyllä sotkettua vähävaihteisen automaatinkin jos polkee jalan ihan pohjaan. Saattaa nimittäin laatikko (4-v.) vaihtaa 2 pykälää pienemmälle ja silloin on kierrokset tapissa ja vaihtaa heti perään yhden isommalle. Tältä voi tosiaan välttyä, jos ennen kiihdytystä heittää jo ylivaihteen pois (OD OFF) ja kiihdytys lähtee jo valmiiksi korkeammalta kierrosalueelta. Uudemmissa, 5,6 tai 7-vaihteisissa ei ole mitään haittaa, vaikka vaikka laatikko tiputtaakin 2 pykälää.


    • kakspykälääalas

      Automaatti on helppo kunhan opetteleen sen ensiksi. Tarpeeksi kaakkeja jos koneessa niin automaatilla lentää pusikko kick-down toiminnolla. Sitten on vielä vuosikerralla väliä, vanhat toimii aika suoraviivaisesti mutta japsilootat tai muuten uudet vehkeet omaavat oman tietokoneohjatun systeeminsä eikä aina tottele kuskia vanhaan tapaan.

      Mullakin vanha xj6 kerran hieman yllätti vaikka olis sillä jo ajellu tuhansia. Mutkaisella asfaltilla 80 alueella körötteli yks opeli max. 60 nopeutta ja katsoin takaa, että hyvin tuosta kerkiää ennen seuraava sokkomutkaa. Survasin poljinta, en pohjaan mutta nopeus vaan sattu olemaan sellainen, että laatikko suojautti ykkösen silmään (2 pykälää alas) ja voin taata, että jaggen 200 heppaa ei ole koneja.. perk-le, kyllä läks, jotta uraa vaan tiehen.

    • hfkdudd

      luuseli uusavuton kulje polkupyrällä

    • )(()

      "Ajoin tässä yksi päivä japanilaisella melko uudella autolla, jossa on automaattivaihteisto. Moottori oli ainakin 2,0 bensa, ehkä 2,5"

      Otappa seuraavalla kerralla ne lääkkeet ensin, ennenkuin lähdet automaticilla ajelemaan.

      Kannattaisiko myös harkita terapiaa? Yläkerrassa ei kaikki koplaa yhteen.

      • 21

        Kyse on korvien välistä. Itselläni on 1,8 litainen japsi automaatilla ja kulutus on 2 litraa alempi n 10 l/100 km edellisen 2 litraiseen ranskalaisen automaattin joka keskikulutus oli 12l/100 km. Suorituskyvyssä kaupunkiajossa ei ole mitään eroa.


    • torstaisin

      Olen itse ajanut automaatisella autoilla vuodesta 1965 lähtien enkä voi sanoa
      että ne vaaratilanteet joita teillä sattuu olisi vaihteiston syy! Ei kannata ostaa'
      pienitehoista automaatti-autoa , että ns:turpiinista riittää tehoa. On aivan sama jos ajat samalla autolla M,vaihteella - yhtä Kömpelö auto on silloin .

    • automanu

      Olisi parempi kaikille jos kulkisit yleisillä, nekin alkaa jo olla automaatteja,
      mutta kuljettajat osaa hommansa..

    • Meinasit ajaa toisen auton kylkeen, kun ei kiihtynyt haluamasi tavalla. Olipa huono trollaus...

      Ainakaan minulta ei ole ajotaidit hävinneet ajaessani automaatilla.

      • Borg-Warner.

        Niin jos tonokki ei osaa ajaa automaatilla, niin vielä vähemmän manuaalilla. Automaatilla on lapsellisen helppo säätää vauhtiaan niin, että pääsee rampilta juuri halumaansa väliin . Siitäkin huolimatta, että vaihteisto vaihtaisi aluksi liian pienelle niin kiihtyvyys ja veto jatkuu tauotta eli toisin kuin manuaalissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      16
      2320
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      168
      2249
    3. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1818
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      149
      1789
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      479
      1399
    6. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1215
    7. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      55
      1011
    8. Syntymän ja kuoleman aallot

      Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      423
      942
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      921
    10. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

      Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      237
      881
    Aihe