Onko tietoa "uhrien" paranemisesta ?

xcch

Nph:n toimet saa läheisissä turhan usein aikaan traumoja, jotka puolestaan vaikuttavat huonontavasti elämän laatuun.

Miten uhrin pitää toimia nph suhteessa / sen jälkeen?

Mikä auttoi / auttaa teitä selviämään takaisin tasapainoon?

77

578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Numero yksi: irtiotto.

Sen jälkeen voikin alkaa miettiä mitä ihmettä oikein tapahtui? Kyllä niitä kysymyksiä riittikin. Ja siihen päälle sen asian tajuaminen, että oli kuitenkin luottanut ihmiseen, jonka koki kaltoinkohdelleen.

Kun ensin oli käsitellyt saapasjalan kootut tempaukset ja niiden vaikutuksen itseen, päässyt koukusta irti ettei tuntenut halua uudelleen lämmitykseen, alkoi itsensä etsimisen vaihe. Tuossa vaiheessa sitä ollaan edelleen. Sillä se mikä tapahtumaketju käynnistyi itsessä jonka alkujuuri oli tuo N-suhde, löysi kuvat myös muille elämän aikaisille kaltoinkohteluille. Jotenkin ironista on se, että satutetuksi olin tullut julmemmin elämässäni monia kertoja, mutta kuitenkin "normalisoinut" asiat itselleni kuuluvaksi. Pikkuinen projekti; käydä elämä uusiksi ja ymmärtää mitä on tapahtunut, miksi on tapahtunut, mitä vaikutuksia sillä on ollut itseen ja millaiseksi se minut oli muokannut.

Kaikella löytämällään kun ei voi syyttää muita. Siinä samalla missä syyllisiä on etsinyt ulkopuolelta, on havainnut myös itsessä niitä kaltoinkohtelijan merkkejä. Eikä se ole kivaa.

Mutta asioiden edelle ei pääse kuin tiedostamalla ensin todella tapahtuneet asiat.

Hyväksyntä. Se on keino päästä tasapainoon. Ja on annettava itselle aikaa. Loppu menee omalla painollaan.

• 2+14

Tietoa on todellisesta elämästä ja narsistien uhrien vertaistukipalstalta tällaisten traumojen paranemisesta. Se on yleensä vuosia kestävä prosessa, missä uhri voimaantuu pikku hiljaa. Välillä tulee takapakkeja, kaksi askelta eteen ja yksi taakse. Parantumista vaikeuttaa monella se, että "narsisti ei jätä rauhaan" eronkaan jälkeen vaan yrittää palata suhteeseen väkisin tai väsyttämällä, uhkailemalla ja painostamalla.

Tärkeintä mielestäni suhteessa olevalle on tiedostaa ensiksikin mitä nph on ja tiedostaa se, ettei ole syyllinen siihen miten narsisti toimii vaikka narsisti yleensä syyttääkin uhrejaan omista teoistaan.

Tärkeää olisi myös päästä pois narsistin vaikutuspiiristä päästäkseen eheyttämään itseään.

Kannattaa hakea vertaistukea ja terapiaakin, jos on kovin paha olla. Kannattaa tiedostaa ja opetella omat rajansa, pitämään puolensa niin ettei narsistin tapainen ihminen pääse enää käyttämään hyväkseen. Pitää opetella taas rakastamaan itseään ja tehdä sellaisia asioita mistä itselle tulee hyvä mieli. Kannattaa olla itselleen armollinen eikä hävetä ja syyttää itseään siitä, että on ollut suhteessa nph:n kaltaisen ihmisen kanssa. Vaikka tulevaisuus tuntuisi kuinka masentavalta ja synkältä tahansa, pitää opetella uskomaan, että elämä kantaa.

• xcch

Kiitos 2 14, todella hyvät kokemukset ja ohjeet, olet ollut kovilla, mutta olet selviämässä :)

Vertaistuki on hyvä, mutta minua ei koskaan hyväksytty vertaistukipalstalle minulle tuntemattomasta syystä, en ole sinne koskaan kirjoittanut joten se ei voinut olla syynä.

• ...

"Tärkeää olisi myös päästä pois narsistin vaikutuspiiristä päästäkseen eheyttämään itseään."

Mielestäni paraneminen ei ala ennen kuin pääsee eroon narsistista lopullisesti.

• 81
        ... kirjoitti:

"Tärkeää olisi myös päästä pois narsistin vaikutuspiiristä päästäkseen eheyttämään itseään."

Mielestäni paraneminen ei ala ennen kuin pääsee eroon narsistista lopullisesti.

"Mielestäni paraneminen ei ala ennen kuin pääsee eroon narsistista lopullisesti. "

Kyllä, totaalinen irrottautuminen on välttämätön.

• ...
        81 kirjoitti:

"Mielestäni paraneminen ei ala ennen kuin pääsee eroon narsistista lopullisesti. "

Kyllä, totaalinen irrottautuminen on välttämätön.

Se irtiotto on todella tuskallista kun kyseessä on läheinen ihminen jota kuitenkin rakastaa, mutta on ymmärrettävä että se rakkaus ei riitä eikä paranna narsistia. Rakkautta on myös luopuminen, vaikka se näyttäisikin hylkäämiseltä.

• ... kirjoitti:

Se irtiotto on todella tuskallista kun kyseessä on läheinen ihminen jota kuitenkin rakastaa, mutta on ymmärrettävä että se rakkaus ei riitä eikä paranna narsistia. Rakkautta on myös luopuminen, vaikka se näyttäisikin hylkäämiseltä.

" Rakkautta on myös luopuminen "

Niin onkin. Toisinaan se voi olla suurinta rakkautta. Kiitos pistekirjoittaja.

• sepäse.
        elisakettu kirjoitti:

" Rakkautta on myös luopuminen "

Niin onkin. Toisinaan se voi olla suurinta rakkautta. Kiitos pistekirjoittaja.

Siinä on vaan narsistin kanssa se ongelma ettei hän sitä ymmärrä, vaan pitää kynsin ja hampain kiinni omaisuudestaan. Siksi uhrin on melkeinpä väkivalloin riuhtaistava itsensä irti. Mistä sen voiman vaan sais?

• sepäse. kirjoitti:

Siinä on vaan narsistin kanssa se ongelma ettei hän sitä ymmärrä, vaan pitää kynsin ja hampain kiinni omaisuudestaan. Siksi uhrin on melkeinpä väkivalloin riuhtaistava itsensä irti. Mistä sen voiman vaan sais?

Moni uhri valitsee yhteyden pitämisen eronkin jälkeen ja sallii sen.
        Moni uhri kuvittelee että kaikki narsistin toimet jne on suunnattu häneen ja saa helpotusta hykätyksitulemisen tunteeseen jne näistä "yhteydenotoista" realististen lisäksi.

Niistä olisi tärkeää keskustella että jengi tunnistaisi sen itsessään.

Narsisti ei voi ottaa kiinni mistään missä ei ole tarttumapintaa.

• Hyvä olla

Kirjoitat todellakin hyvin 2 14. Siitä on yli viisi vuotta kun jätin narsistipuolisoni, olimme yhdessä myös yli viisi vuotta.
        Prosessi on todellakin pitkä, ja pitää olla todella päättäväinen kun jättää narsistia, koska ihan kuten kirjoitat, narsisti ei jätä rauhaan. Aikoinaan kun päätin lopettaa suhteen, tiesin, että muita vaihtoehtoja ei ole kun katkaista suhde täysin, ei vastata puhelimeen, ei viesteihin. Tein niin, mutta sorruin vastaamaan puheluun noin vuoden päästä, kuvittelin olevani kuivilla, mutta en ollut, tajusin, etten ollut oikeastaan käsitellyt asiaa, olin niin lopen uupunut, että olin tavallaan mennyt kipsiin, en jaksanut miettiä kuinka voin. Tapaaminen vei minua taas monta askelta taaksepäin, mutta pystyin kuitenkin jälleen kerran repimään itseni irti, kielsin yhteydenotot. Hän ei noudattanut pyyntöni, mutta en vastannut soittoihin ja viesteihin. Se on yllättävää, kuinka voi ahdistaa pelkkä nimen näkeminen näytössä.

Tapaaminen vei kuitenkin minua myös eteenpäin jollain lailla, näin, että hän ei ole muuttunut laisinkaan, vaikka hän itse
        yritti vakuuttaa että on täysin eri ihminen. Uskoakseni siitä lähti myös paraneminen käyntiin, pistin moni asia uuteen tärkeysjärjestykseen. Tein juuri niin kuin kirjoitit, tein asioita mistä itselleni tuli hyvä mieli, karsin myös ystäväpiiristä kuluttavia suhteita. Opin sanomaan ei, nyt ei sovi minulle.
        Hiljattain hän ilmestyi oveni taakse, juttelin hetken hänen kanssaan, huomasin, että olen vapaa hänestä, olisin yhtä hyvin voinut halata naapuria.

En olisi ikinä uskonut, että jättäminen voi olla niin pitkä prosessi. Narsistilla on ihmeellinen tapa koukuttaa ihmisiä. Ex-puolisoni ei varmaan ymmärrä miksi en halua olla hänen kanssaan tekemisissä, ja juuri siitä syystä kun kirjoitat, että on päästävä pois hänen vaikutuspiiristä. Onneksi olen oppinut läksyni, ja voin sanoa olevani onnellinen tänä päivänä. Hän ei enää vaikuta elämääni, se on suurin voitto.

• xcch

"Kaikella löytämällään kun ei voi syyttää muita. Siinä samalla missä syyllisiä on etsinyt ulkopuolelta, on havainnut myös itsessä niitä kaltoinkohtelijan merkkejä. Eikä se ole kivaa."

Kiitos Elisakettu, itsetutkiskelussa voi tosiaan löytää jo ennen nph:a itsessä mielen sopukoissa piilossa olleita vikoja joita voi rempata samalla :)
      Hyväksyntä on tärkeää, itse menin aina puolustuskannalle ennen, mutta opin. Kun nph syytti jostakin tavasta, joka sattui olemaan totta, niin sanoin että "sellainen minä olen, mitäs asialle voitaisiin tehdä, onko ehdotuksia?:)"

Ei ole kovin järkevää piilottaa omia selviä puutteita toisen väärintekojen taka, koska se antaa varsinkin nph:lle polttoainetta tehdä mitä haluaa.

• Mun mielestä; huolimatta siitä onko tai osoittautuuko ihminen myöhemmin aidoksi uhriksi tai kovasti uhriutuneeksi narskuksi, hänen kannattaa pyrkiä pois kärsimyksestä. Parisuhteen syyllisyys-roolijakoa ehtii miettiä myöhemminkin.

Sama ohje sopii kaikille;

Pahanolonsuhde, kuohuva koski, vaikka metsäpalo ---> ritolat ja turvaan.

Sitten miettimistä, itsetutkiskelua, riittävän kauan, ja hellyyttä ja rakkautta sille tärkeälle ihmiselle...itselle :)

• _ __ ___ ____

Uhreilla on itsensä kanssa varmasti yhtä paljon työtä kuin narsistillakin. Narsistin kanssa eläneellä on alunperin heikko itsetuntemus ja -luottamus, heikko minä. Narsistin kanssa eläminen on vielä heikentänyt tätä.

Tilanteita on yhtä monia, kuin on parisuhteita. Suosittelisin itse hakeutumaan psykiatrin vastaanotolle keskustelemaan tilanteesta. Psykiatri voi ohjata tarvittaessa sitten jatkohoitoon.

Narsisti tarvitsee psykoterapiaa, koska hänen minäkokemuksensa ja vuorovaikutuksensa muiden kanssa on "vääristynyt" rankkojen lapsuudentraumojen takia. Uhri tarvitsee myös psykoterapiaa, koska hänelläkin on lapsuudentraumoissa heikoksi kehittynyt minä, jota täytyy vahvistaa psykoterapiassa.

Asiantuntijat suosittelevat yleensä irroittautumista narsistisesta suhteesta. Irroittautuminen onnistuu yleensä psykoterapeutin antamalla tuella, koska joskus uhri voi olla niin kiinni narsistissa, ettei uskalla tai pysty tekemään asioita itsenäisesti ilman narsistia. Joka tapauksessa narsistinen parisuhde on jo itsessään vaikea kokemus.

Narsistin vaatiminen psykoterapiaan ei todennäköisesti kannata. Pakottamalla kukaan ei halua terapiaan. Sama koskee tietysti uhria. Yhdessä psykiatrille meno pariskuntana voisi olla yksi ratkaisu. Jos kumppani ei lähde terapiaan, se on selvä merkki siitä, että hän ei halua panostaa parisuhteeseen tai arvostaa kumppaninsa pyytöä. Silloin on paras mennä itsenäisesti terapiaan.

Jos on lapsia, he tarvitsevat todennäköisesti myös psykososiaalista tukea, jos parisuhteeseen on tulossa muutoksia. Irroittautuminen narsistista voi nostaa ilmaan monenlaisia tunteita eri kokemuksista, erityisesti niistä vaikeimmista. Lapsia ei saa unohtaa missään tilanteessa.

Voimia sinulle prosessiisi xcch!

• xcch

Olen käynyt muissa yhteyksissä kaksi kertaa psykologilla testeissä, toinen testi osoitti työstressiä, se oli tosin tiedossa. Mutta persoonallisuus ja minä todettiin vahvaksi. Varsinkin ensimmäinen testi koski pelkästään sitä, siinä tosin tuli ilmi alkoholistin puolisolle tyypillistä lievää läheisriippuvuutta (hyysää liika toista) ja minun tehtäväksi tulikin laatia suunnitelma itsestä huolehtimiselle. Tein suunnitelma, se hyväksyttiin terapeutin taholta ja sitä olen noudattanut myös tässä suhteessa.:)

Nph lähtisi kyllä tarapiaan, jos järkevä paikka löytyisi. Ei lähde tavallisen psykologin juttusille.. hän on ongelman myöntänyt ja tämän jälkeen tilanne perheessä on rauhoittunut olennaisesti. Mutta tietysti nph on nph kaikkine kujeineen edelleen. Lapsista suurin osa on jo omillaan, ei ihan nuoria ole enää kotona olevat murkut ja osaavat pitää hyvin puolensa tarvitaessa nph:a vastaan :).

• Ei mahdotonta

Uhrien paraneminen on ihan yhtä vaikeaa kuin narsistien paraneminen.

Molempien on ensin myönnettävä, että itsessä on vikaa ja sitten vielä opeteltava olemaan uudella tavalla. Vaikea homma.

• " Uhrien paraneminen on ihan yhtä vaikeaa kuin narsistien paraneminen."

Jep, juuri niin. Häiriöpiirteisen on ensin tunnistettava käyttäytymisensä. Niin uhrinkin on ensin löydettävä itsensä. Loppupelissä saattaa havaita siellä itsessään yhtä ja toista, mutta esiin ne on kaivettava ja vielä hyväksyttäväkin.

Tahdon asia. Mutta toivoa on.

• xcch
        elisakettu kirjoitti:

" Uhrien paraneminen on ihan yhtä vaikeaa kuin narsistien paraneminen."

Jep, juuri niin. Häiriöpiirteisen on ensin tunnistettava käyttäytymisensä. Niin uhrinkin on ensin löydettävä itsensä. Loppupelissä saattaa havaita siellä itsessään yhtä ja toista, mutta esiin ne on kaivettava ja vielä hyväksyttäväkin.

Tahdon asia. Mutta toivoa on.

" Loppupelissä saattaa havaita siellä itsessään yhtä ja toista, mutta esiin ne on kaivettava ja vielä hyväksyttäväkin."

Sitähän uhrit ovat tuoneet esille kertomalla terapiastaan, eikö se ole sitä kaivamista? Ja myös toipumisesta, ja siitä pitkästä ajasta joka siihen menee. Miten te oikein luette nuita uhrien kertomuksia?
        hennakin kertoi käyneensä vuoden terapiassa ja viettäneensä aikaa vertaistukipalstalla vuosikausia ja vielä kirjoittelemalla täällä ja työstämässä asiaa. Kyllä tyttö on tehnyt töitä itsensä kanssa ja aivan oikein haluaa varoittaa nph ihmisen metkuista.

Nph ei ole syylinen siihen että on nph, mutta siihen täysin mitä saa aikaan, hän tietää että se on väärin, mutta ei välitä.

Ei kai kukaan kiittele nph siitä että on aiheuttanut traumoja joita pitää hoidella puoli elämää ja kun nph on poistunut kuvioista niin myös ongelmat ovat lähteneet, mutta traumat jääneet..

• xcch

"Uhrien paraneminen on ihan yhtä vaikeaa kuin narsistien paraneminen.
        Molempien on ensin myönnettävä, että itsessä on vikaa ja sitten vielä opeteltava olemaan uudella tavalla. Vaikea homma."

Ei minusta, kaikki nph narsistit ovat sekopäitä, mutta suurin osa uhreista selviää ilmanapua ja ne jotka tarvitsevat apua hakeutuva sinne itse. Myös vertaistukipalstan ahkera käyttö uhrien kohdalla osoitta omalaoitteisuutta joka nph:a puuttuu kokonaan. Jos nph laisille perustettaisiin vetrtaistuki palsta, niin epäilempä että siellä ei olisi muita kuin narsun hovilaisia.

• xcch kirjoitti:

" Loppupelissä saattaa havaita siellä itsessään yhtä ja toista, mutta esiin ne on kaivettava ja vielä hyväksyttäväkin."

Sitähän uhrit ovat tuoneet esille kertomalla terapiastaan, eikö se ole sitä kaivamista? Ja myös toipumisesta, ja siitä pitkästä ajasta joka siihen menee. Miten te oikein luette nuita uhrien kertomuksia?
        hennakin kertoi käyneensä vuoden terapiassa ja viettäneensä aikaa vertaistukipalstalla vuosikausia ja vielä kirjoittelemalla täällä ja työstämässä asiaa. Kyllä tyttö on tehnyt töitä itsensä kanssa ja aivan oikein haluaa varoittaa nph ihmisen metkuista.

Nph ei ole syylinen siihen että on nph, mutta siihen täysin mitä saa aikaan, hän tietää että se on väärin, mutta ei välitä.

Ei kai kukaan kiittele nph siitä että on aiheuttanut traumoja joita pitää hoidella puoli elämää ja kun nph on poistunut kuvioista niin myös ongelmat ovat lähteneet, mutta traumat jääneet..

Osoitit viestisi minulle xcch. Minua ei tarvitse teititellä.

Voin vakuuttaa, että minulla on kokemusta itsetutkiskelusta,. Ja tiedän, että keinoja on monia. Ja olen tehnyt sitä.

Minulle on aivan sama miten kukakin sen tekee Pääasia on se, että he tekevät sen.

Koskaan ei tule myöskään valmista. Tämä pitäisi huomioida.

Uskokaa vaan. Koko elämäni olen sitä tehnyt (miksi muuten olisin tässä?) mutta koen että tarve on siihen on edelleen. Ehkä sitten olen paternaalinen altruisti ? Mutta se ei haittaa minua. Joka hemmetin päivän elän enemmän. Ja rakastan elämää enemmän. Ja itseäni erityisesti rakastan enemmän. Onko se paha asia? Miniusta se ei ole. Siksi kehoitan tutkiskeluun (tekee helvetin kipeää) mutta aikanaa, rakastaa itseäöän yhä enemmän. Ja enemmän. Niin kuin muitakin ihmisiä.

Nuku hyvin Viuhti. *Mamma paijaa ja silittää hiuksia. Älä pelkää lapseni-*

• 1212

Uskon että suurin sa narsistin uhreina olleista toipuu traumoistaan. Aikaa se vie ja on tuskallista. Mutta uskon myös, että suurin osa toipuneista ei tule sitä tälle palstalle kertomaan tai edes näe koko kysymystä, koska palstan luonteesta johtuen eivät halua lukea tällaista palstaa. Mielenkiintoinen kysymys kyllä.

• Tulisit jo henna pois sieltä puskista lymyilemästä. Olet perheenjäsen. Ota reippaasti rek nimmari, niin kukaan ei puijaa sua.

Teet vaan ittelles hallaa kun joudut pidättelemään OMINtakeista kirjoitustyyliäsi. Lisäargumenttina; suora vihan ilmaisu on terveempää kuin piiloviha.

Lisäksi; minua ei haittaa vaikka sanoisit jokaiselle että olen palstanarsisti(itse tiedän mikä olen), tai kamut(joita et tunne)...henna-kamuni ;) ...eikä silläkään ole väliä vaikka mollaat tätä palstaa, tai neuvoisit jokaista vastaantulijaa menemään NUTtiin, sillä kaikki lukijat ovat aikuisia tervemielisiä ihmisiä jotka osaavat ajatella ja tehdä johtopäätöksiä ihan itse.

*ei näyks vaan halaus* ;)

• ja se siitä
        yxex kirjoitti:

Tulisit jo henna pois sieltä puskista lymyilemästä. Olet perheenjäsen. Ota reippaasti rek nimmari, niin kukaan ei puijaa sua.

Teet vaan ittelles hallaa kun joudut pidättelemään OMINtakeista kirjoitustyyliäsi. Lisäargumenttina; suora vihan ilmaisu on terveempää kuin piiloviha.

Lisäksi; minua ei haittaa vaikka sanoisit jokaiselle että olen palstanarsisti(itse tiedän mikä olen), tai kamut(joita et tunne)...henna-kamuni ;) ...eikä silläkään ole väliä vaikka mollaat tätä palstaa, tai neuvoisit jokaista vastaantulijaa menemään NUTtiin, sillä kaikki lukijat ovat aikuisia tervemielisiä ihmisiä jotka osaavat ajatella ja tehdä johtopäätöksiä ihan itse.

*ei näyks vaan halaus* ;)

Puskista lymyilemästä? Ihmemeininkiä tuollainen, nimimerkilläni ei ole väliä. TÄLLÄ PALSTALLA nimimerkin tarkoitus on lähinnä se, että joko alkaa kosiskelu hoviin tai kiusaaminen voidaan kohdistaa tiettyyn nimimerkkiin. Ollaanhan nimenomaan narsismipalstalla. Enpä tiedä, onko kirjoitustyylini nyt niiiiin OMINtakeista, koska nyt kun jätin tuon henna-nimimerkin niin jonkun muun kirjoituksia on näköjään epäilty minun kirjoittamikseni :D Rekisteröity nimimerkki mahdollistaa myös asiattomat yksityisviestit ja sellaisia en halua, katsos mulla on kyky ottaa opikseni inhottavista kokemuksistani täälläkin.

Olen kyllä perheenjäsen. Mutta ei ole mitään tarvetta olla osana jotain fantasia-virtuaali-muka-perhettä, joka on epätodellinen. Mulla kun on tapana elää ihan realiteeteissä.

OIkeisen vielä yhden valheesi tuossa: minulla ei ole ikinä ollut tapana sanoa KAIKKIA palstanarsisteiksi, MUUTAMA nimimerkki tuntuu narsistilta.

• *
        ja se siitä kirjoitti:

Puskista lymyilemästä? Ihmemeininkiä tuollainen, nimimerkilläni ei ole väliä. TÄLLÄ PALSTALLA nimimerkin tarkoitus on lähinnä se, että joko alkaa kosiskelu hoviin tai kiusaaminen voidaan kohdistaa tiettyyn nimimerkkiin. Ollaanhan nimenomaan narsismipalstalla. Enpä tiedä, onko kirjoitustyylini nyt niiiiin OMINtakeista, koska nyt kun jätin tuon henna-nimimerkin niin jonkun muun kirjoituksia on näköjään epäilty minun kirjoittamikseni :D Rekisteröity nimimerkki mahdollistaa myös asiattomat yksityisviestit ja sellaisia en halua, katsos mulla on kyky ottaa opikseni inhottavista kokemuksistani täälläkin.

Olen kyllä perheenjäsen. Mutta ei ole mitään tarvetta olla osana jotain fantasia-virtuaali-muka-perhettä, joka on epätodellinen. Mulla kun on tapana elää ihan realiteeteissä.

OIkeisen vielä yhden valheesi tuossa: minulla ei ole ikinä ollut tapana sanoa KAIKKIA palstanarsisteiksi, MUUTAMA nimimerkki tuntuu narsistilta.

"Rekisteröity nimimerkki mahdollistaa myös asiattomat yksityisviestit"

Rekisteröityneenä voi päättää kenen yksityisviestejä haluaa ottaa vastaan, jos kenenkään. Yksityisviesteistä ei tarvitse kärsiä.

• * kirjoitti:

"Rekisteröity nimimerkki mahdollistaa myös asiattomat yksityisviestit"

Rekisteröityneenä voi päättää kenen yksityisviestejä haluaa ottaa vastaan, jos kenenkään. Yksityisviesteistä ei tarvitse kärsiä.

vittujoo ... tekosyy ... puskanikilla on ryhmän helpompi kirjoitella yhdellä nikillä ... ei siinä muusta ole kysymys .. seitsemän ihmistä ei voi olla samaan aikaan kirjautuneena yhdellä nikillä ... ja puhelimella soittaminen tulee kalliiksi

• ja se siitä kirjoitti:

"Ollaanhan nimenomaan narsismipalstalla"

Kyllä. Tarkemmin Terveys / Henkinen hyvinvointi-osiossa, mihin Narsismi terveenä piirteenä kuuluu.

"Olen kyllä perheenjäsen. Mutta ei ole mitään tarvetta olla osana jotain fantasia-virtuaali-muka-perhettä, joka on epätodellinen. Mulla kun on tapana elää ihan realiteeteissä."

Siis olet perheenjäsen mutta et tunne tarvetta olla osana perhettä? Mitä sä taas kiertelet? Etkö pidä minua, kettua, temppua, lynetteä, M.B.tä, dizeliä, A.ta, jne... todellisina ihmisinä? Pidätkö meitä satuolentoina :O

*katsoo hieman surullisena, mutta halaa silti* :(

• xcch

"Mielenkiintoinen kysymys kyllä."

Erotin nph:n uhrin:n jotta voisi käsitellä erikseen, kun tuppaava sekoittumaan. :)

"sillä kaikki lukijat ovat aikuisia tervemielisiä ihmisiä jotka osaavat ajatella ja tehdä johtopäätöksiä ihan itse."

Joo niin on, mutta lukutaidossa on toivomisen varaa. Kun joku uhri kertoo saaneesta terapiaa ja olleensa vertaistuessa useita vuosia. Niin ensimäinen asia johon hän törmää täällä, on se että häntä kehoitetaan tutkimaan itseään.
      Tyyliin "kyllä sitä sinussakin jotain vikaa on"
      No on tietenki, sitähän uhri on tuossa jo yrittänyt selittää. Ei kai kukaan kulje terapiassa ja roiku vuosikausia vertaistuki palstalla jos itsessä ei olisi mitään korjattavaa. :)

Ps. Mukava henna kun kirjoittelet vielä täällä. :). Nimi merkistä luopuminen voisi olla järkevää ennakko asenteen vuoksi.

• ((((((((((((((((((((

"Mukava henna kun kirjoittelet vielä täällä. :). Nimi merkistä luopuminen voisi olla järkevää ennakko asenteen vuoksi. "

Ainakin tuo henna-nimimerkki näyttää olevan kovin haluttu siitä päätellen, että näemmä sillä nimimerkillä joku/jotkut ovat avanneet jopa kokonaisia ketjuja ja kommentoineet kirjoituksia sen jälkeen kun itse lopetin sen käyttämisen:D

"Tyyliin "kyllä sitä sinussakin jotain vikaa on" "

Tuon jatkuva jänkääminen on täällä naurettavaa. Tulee mieleen sanoa noille että keksikää nyt jotain muuta viimeinkin edes vaihtelun vuoksi:D Uhrit varmaan kyllä tiedostaa sen, että JOKAISESSA IHMISESSÄ ON JOTAIN VIKAA, kukaan ei ole täydellinen ja toisten ihmisten vioilla EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ NARSISTIN NARSISTISTEN TEKOJEN KANSSA.

Tämä palsta, jolla myös narsistit "esiintyvät" ei ole mielestäni oikea paikka uhreille pohtia niitä omia heikkouksiaan, edes niitä mitkä ovat johtaneet suhteeseen narsistin kanssa tai pitäneet suhteessa, vaikka se vaikuttaisikin halulta yhdessä pohtia noita asioita ja siltä että on tarkoitus auttaa uhria voimaantumaan, niin käytäntö on osoittanut, että muutamat tällä palstalla vaan "keräävät" jonkun nimimerkin kertomia "heikkouksia" tai vaikeuksia saadakseen iskeä niillä vielä pitkienkin aikojen päästä varsinkin jos ko. nimimerkki ilmaisee oman eriävän mielipiteensä jostakin, mistä tämä "guru" kirjoittaa.

Itselle mahdollisesti vaikeista asioista on järkevää keskustella luotetussa seurassa eikä jakaa niitä narsistien riepoteltaviksi.

• M.B.
        (((((((((((((((((((( kirjoitti:

"Mukava henna kun kirjoittelet vielä täällä. :). Nimi merkistä luopuminen voisi olla järkevää ennakko asenteen vuoksi. "

Ainakin tuo henna-nimimerkki näyttää olevan kovin haluttu siitä päätellen, että näemmä sillä nimimerkillä joku/jotkut ovat avanneet jopa kokonaisia ketjuja ja kommentoineet kirjoituksia sen jälkeen kun itse lopetin sen käyttämisen:D

Tuon jatkuva jänkääminen on täällä naurettavaa. Tulee mieleen sanoa noille että keksikää nyt jotain muuta viimeinkin edes vaihtelun vuoksi:D Uhrit varmaan kyllä tiedostaa sen, että JOKAISESSA IHMISESSÄ ON JOTAIN VIKAA, kukaan ei ole täydellinen ja toisten ihmisten vioilla EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ NARSISTIN NARSISTISTEN TEKOJEN KANSSA.

Tämä palsta, jolla myös narsistit "esiintyvät" ei ole mielestäni oikea paikka uhreille pohtia niitä omia heikkouksiaan, edes niitä mitkä ovat johtaneet suhteeseen narsistin kanssa tai pitäneet suhteessa, vaikka se vaikuttaisikin halulta yhdessä pohtia noita asioita ja siltä että on tarkoitus auttaa uhria voimaantumaan, niin käytäntö on osoittanut, että muutamat tällä palstalla vaan "keräävät" jonkun nimimerkin kertomia "heikkouksia" tai vaikeuksia saadakseen iskeä niillä vielä pitkienkin aikojen päästä varsinkin jos ko. nimimerkki ilmaisee oman eriävän mielipiteensä jostakin, mistä tämä "guru" kirjoittaa.

Itselle mahdollisesti vaikeista asioista on järkevää keskustella luotetussa seurassa eikä jakaa niitä narsistien riepoteltaviksi.

Sulla on ihan oikeasti tietynlainen: Itseäsi mahdollisesti ylempänä pitävä ja toisia alentava kirjoitustyyli....

En sitten tiiä, johtuuko se piilotetusta vihasta vai mistä.

Ja xcch: Lukutaidossa on monilla toivomisen varaa, ei vain sinun ja hennan määrittelemillä kaikilla muilla.

• 6+2
        M.B. kirjoitti:

Sulla on ihan oikeasti tietynlainen: Itseäsi mahdollisesti ylempänä pitävä ja toisia alentava kirjoitustyyli....

En sitten tiiä, johtuuko se piilotetusta vihasta vai mistä.

Ja xcch: Lukutaidossa on monilla toivomisen varaa, ei vain sinun ja hennan määrittelemillä kaikilla muilla.

"Ja xcch: Lukutaidossa on monilla toivomisen varaa, ei vain sinun ja hennan määrittelemillä kaikilla muilla. "

Myös omassa lukutaidossasi toivomisen varaa, en ole kritisoinut palstalla KAIKKIA MUITA, lähinnä muutamaa ja aivan varmasti tiedät, ketä tarkoitan. On selvää kirjoitusteni vääristelemistä ja mustamaalausta se, että sinä(kin juuri näiden MUUTAMAN muun kanssa) väität, että "haukun kaikkia narsistiksi, kritisoin kaikkia.

TOISIA alentava kirjotustyyli? Voithan se kokea alentavaksikin, mutta nimenomaan on kysymys siitä että ne MUUTAMAT manipuloivat täällä ja kirjoittavat vääristelyä tietoa verhottuna totuuksiin ja tekevät sitä ihan jatkuvasti. Huom vain muutaman nimimerkin joukko joka on muutenkin "suuna päänä" lähes joka jutussa!!!!

• M.B.
        6+2 kirjoitti:

"Ja xcch: Lukutaidossa on monilla toivomisen varaa, ei vain sinun ja hennan määrittelemillä kaikilla muilla. "

Myös omassa lukutaidossasi toivomisen varaa, en ole kritisoinut palstalla KAIKKIA MUITA, lähinnä muutamaa ja aivan varmasti tiedät, ketä tarkoitan. On selvää kirjoitusteni vääristelemistä ja mustamaalausta se, että sinä(kin juuri näiden MUUTAMAN muun kanssa) väität, että "haukun kaikkia narsistiksi, kritisoin kaikkia.

TOISIA alentava kirjotustyyli? Voithan se kokea alentavaksikin, mutta nimenomaan on kysymys siitä että ne MUUTAMAT manipuloivat täällä ja kirjoittavat vääristelyä tietoa verhottuna totuuksiin ja tekevät sitä ihan jatkuvasti. Huom vain muutaman nimimerkin joukko joka on muutenkin "suuna päänä" lähes joka jutussa!!!!

:) Olenkin puolustuspelaaja. Mielestäni edelleenkään on turha uhrata sanojaan siihen, että miten "tietää" tälläkin palstalla olevan niin ja näin monta mahdollista palstanarsistia.

Sano suoraan sille, jonka kommentoinnin koet palstanarsistiseksi, että olet palstanarsisti. Ja jätä muu hutiloiden huitominen vähemmälle. Ei tämä ole mikään henkilökohtaisen elämän pisteiden keräämispaikka, jossa voi omasta mielestään oikeutetusti vaan heittäytyä palstauhriksi ja sitten vielä ODOTTAA, että kaikkien pitää osallistua siihen leikkiin.

Ja valittaa kun niin ei käy.

Ja vaikka sinä tietäisit minun tietävän mitä vaan, niin minulla on silti oikeus olla lähtemättä mukaan siihen leikkiin, johon en halua lähteä ja edelleen minulla on oikeus lähteä siihen leikkiin, että mihin haluan lähteä.

Jokatapauksessa täälläkin on ketjuja, joissa on tapaus tuotu esille, että mitä on tapahtunut ja neuvot on rapsahtanut siihen päälle. Ehkä se, että kirjoittaa asioista muuten vain pohdiskellen ja väännellen ottaen mahdollisuuksia huomioon, niin ehkä sinun kannattaisi lopettaa sellaisten kirjoitusten lukeminen tietona ja asiantuntijuusleikkinä. Säästyisit monelta palstamielipahalta ja voisit keskittyä siihen, missä sinä olet hyvä.

Minun mielestäni on lukijoita aliarvioivaa tuo, että jos joku toinen kirjoittaa kaikissa ihmisissä olevan jotakin vikaa, sinä tulet siihen päsmäröimään jotenkin niin päin, että siinä taas ollaan viemässä sitä vastuuta, joka narsistille kuuluu omista teoistaan.. Miksi tuo pitää aina liittää kaikkeen?

Pitääkö meidän muiden jokaisen kommentin jälkeen ihan oikeasti kirjoittaa tikkukirjaimin, että tämä mielipiteeni EI POISTA SITÄ TOSIASIAA, ETTEIKÖ NARSISTEJA OLISI OLEMASSA JA SAMALLA TAVALLA NARSISTILLA ON VASTUU OMISTA VALINNOISTAAN KUIN MUILLAKIN, vaan jotta välttää sen jankkaamisen, jota sinä omasta puolestasi ylläpidät.

Hirveän monilla oli yhdessä vaiheessa palstalla sellaista tarvetta alleviivata juuri sitä kirjoituksissaan sen jälkeen kun olit muutaman höökin tehnyt. Sinulla "tietenkään" ei omasta mielestäsi sitten ole osaa eikä arpaa tällaisen ilmiön kehkeytymiseen...

Ja onko sulla joku henkilökohtainen tarve laskea sitä, että kuka kirjoittaa mitä ja eniten tai vähiten tällä palstalla. Suuna päänä?? Ainakin itse välttelen jo nykyisin tietyntyyppisiin aloituksiin vastaamista, koska jo valmiiksi tulee tunne siitä, että sinä seuraavaksi tulet perässä ja varoittelet palstanarsisteista, jotka vaanivat palstalla uhreja, niin ei hirveästi tee mieli enää vastata edes sellaisiin aloituksiin, joihin voisi jonkun ihan konkreettisenkin neuvon laittaa.

Mutta, kun olen sitä mieltä, että myös niiden uhrien pitää oppia ottamaan se oma osuutensa oman elämänsä vastuusta tulemalla tietoiseksi tilanteestaan ja siitä, että mitä he mahdollisesti haluavat elämältään, niin tietäähän tuon jo olla kirjoittamatta minnekään :)

Perskärpäsyyttä kun on muuallakin kuin vain siellä, minne sinun katseesi suuntautuu.

• M.B. kirjoitti:

:) Olenkin puolustuspelaaja. Mielestäni edelleenkään on turha uhrata sanojaan siihen, että miten "tietää" tälläkin palstalla olevan niin ja näin monta mahdollista palstanarsistia.

Sano suoraan sille, jonka kommentoinnin koet palstanarsistiseksi, että olet palstanarsisti. Ja jätä muu hutiloiden huitominen vähemmälle. Ei tämä ole mikään henkilökohtaisen elämän pisteiden keräämispaikka, jossa voi omasta mielestään oikeutetusti vaan heittäytyä palstauhriksi ja sitten vielä ODOTTAA, että kaikkien pitää osallistua siihen leikkiin.

Ja vaikka sinä tietäisit minun tietävän mitä vaan, niin minulla on silti oikeus olla lähtemättä mukaan siihen leikkiin, johon en halua lähteä ja edelleen minulla on oikeus lähteä siihen leikkiin, että mihin haluan lähteä.

Jokatapauksessa täälläkin on ketjuja, joissa on tapaus tuotu esille, että mitä on tapahtunut ja neuvot on rapsahtanut siihen päälle. Ehkä se, että kirjoittaa asioista muuten vain pohdiskellen ja väännellen ottaen mahdollisuuksia huomioon, niin ehkä sinun kannattaisi lopettaa sellaisten kirjoitusten lukeminen tietona ja asiantuntijuusleikkinä. Säästyisit monelta palstamielipahalta ja voisit keskittyä siihen, missä sinä olet hyvä.

Minun mielestäni on lukijoita aliarvioivaa tuo, että jos joku toinen kirjoittaa kaikissa ihmisissä olevan jotakin vikaa, sinä tulet siihen päsmäröimään jotenkin niin päin, että siinä taas ollaan viemässä sitä vastuuta, joka narsistille kuuluu omista teoistaan.. Miksi tuo pitää aina liittää kaikkeen?

Pitääkö meidän muiden jokaisen kommentin jälkeen ihan oikeasti kirjoittaa tikkukirjaimin, että tämä mielipiteeni EI POISTA SITÄ TOSIASIAA, ETTEIKÖ NARSISTEJA OLISI OLEMASSA JA SAMALLA TAVALLA NARSISTILLA ON VASTUU OMISTA VALINNOISTAAN KUIN MUILLAKIN, vaan jotta välttää sen jankkaamisen, jota sinä omasta puolestasi ylläpidät.

Hirveän monilla oli yhdessä vaiheessa palstalla sellaista tarvetta alleviivata juuri sitä kirjoituksissaan sen jälkeen kun olit muutaman höökin tehnyt. Sinulla "tietenkään" ei omasta mielestäsi sitten ole osaa eikä arpaa tällaisen ilmiön kehkeytymiseen...

Ja onko sulla joku henkilökohtainen tarve laskea sitä, että kuka kirjoittaa mitä ja eniten tai vähiten tällä palstalla. Suuna päänä?? Ainakin itse välttelen jo nykyisin tietyntyyppisiin aloituksiin vastaamista, koska jo valmiiksi tulee tunne siitä, että sinä seuraavaksi tulet perässä ja varoittelet palstanarsisteista, jotka vaanivat palstalla uhreja, niin ei hirveästi tee mieli enää vastata edes sellaisiin aloituksiin, joihin voisi jonkun ihan konkreettisenkin neuvon laittaa.

Mutta, kun olen sitä mieltä, että myös niiden uhrien pitää oppia ottamaan se oma osuutensa oman elämänsä vastuusta tulemalla tietoiseksi tilanteestaan ja siitä, että mitä he mahdollisesti haluavat elämältään, niin tietäähän tuon jo olla kirjoittamatta minnekään :)

Perskärpäsyyttä kun on muuallakin kuin vain siellä, minne sinun katseesi suuntautuu.

*näykkää perskärpäsenä kankusta*

(EK:n vika =) )

• syksyn lehdet
        M.B. kirjoitti:

Voisin ihan vakavissani lyödä vetoa siitä, että jos täällä ei olisi vahvasti hallitsemassa tietty muutaman nimimerkin joukko, jotka jakavat ihan omanlaistaan mielikuvaa narsisteista mitätöivät uhreja, rekisteröidyllä nimimerkillään tai välillä ärskeimmät juttunsa jollain rekisteröimättömällä nimimerkillä ja käyttävät tätä itsekkäästi yksityisenä chattinaan ja tätä jatkuisi esimerkiksi muutamankin kuukauden ajan, niin täällä olisi taatusti paljon suurempi eri kirjoittajien joukko osallistumassa kirjoitteluun ja syntyisi todellista keskustelua.

• syksyn lehdet kirjoitti:

Voisin ihan vakavissani lyödä vetoa siitä, että jos täällä ei olisi vahvasti hallitsemassa tietty muutaman nimimerkin joukko, jotka jakavat ihan omanlaistaan mielikuvaa narsisteista mitätöivät uhreja, rekisteröidyllä nimimerkillään tai välillä ärskeimmät juttunsa jollain rekisteröimättömällä nimimerkillä ja käyttävät tätä itsekkäästi yksityisenä chattinaan ja tätä jatkuisi esimerkiksi muutamankin kuukauden ajan, niin täällä olisi taatusti paljon suurempi eri kirjoittajien joukko osallistumassa kirjoitteluun ja syntyisi todellista keskustelua.

Todellista (?) keskustelua...siis uhrien kannalta vain pelkästään (?) ?

Ja sitä paitsi huumori auttaa : hyppää mukaan vaan ja kokeile vaikka =)

Keventää tunnelmaa ja sitten jaksaa taas paremmin höyrytä asiasta.

• M.B.
        lynett kirjoitti:

Todellista (?) keskustelua...siis uhrien kannalta vain pelkästään (?) ?

Ja sitä paitsi huumori auttaa : hyppää mukaan vaan ja kokeile vaikka =)

Keventää tunnelmaa ja sitten jaksaa taas paremmin höyrytä asiasta.

Esimerkki todellisesta keskustelusta lyhykäisyydessään:

Mun exä/äiti/sisko/mies on narsisti.

Joo, me tiedetään miltä susta tuntuu, voimia sulle.

Tai jokin tarveharkintainen pakko toistaa samaa selitystä siitä, miten narsistista ei parane ja ainoa mikä auttaa on karkuun juoksu..

Siinähän ne, suurinpiirtein ainoat "sallitut".. Unohdinko jonkun?

• xcch
        (((((((((((((((((((( kirjoitti:

"Itselle mahdollisesti vaikeista asioista on järkevää keskustella luotetussa seurassa eikä jakaa niitä narsistien riepoteltaviksi."

Totta, itse olen rajannut kertomisia jo, koska ne herättää pikemminkin ärtymystä. Kokemuksia eikä netissä olevia asiantuntija lausuntoja hyväksytä täällä, jos kovin kertoo kokemukseen perustuvia faktoja niin alapeukkua alkaa tulemaan. Syytetään asioiden vääristelystä, vaikka minäkin olen yrittänyt tehdä niistä niin neutraaleja kuin mahdollista.

Tuo on aika outoa, että nph uhrit leimataan olleen heikkoja jo ennen nph tapaamista. Minä tunnen monia nph uhreja mutta en ketään etukäteen heikkoa, (sellaisiakin toki voi olla) mutta osa on jauhaantunut nph suhteessa huonoon henkiseen kuntoon.

• xcch
        M.B. kirjoitti:

"Mutta, kun olen sitä mieltä, että myös niiden uhrien pitää oppia ottamaan se oma osuutensa oman elämänsä vastuusta tulemalla tietoiseksi tilanteestaan ja siitä, että mitä he mahdollisesti haluavat elämältään, niin tietäähän tuon jo olla kirjoittamatta minnekään :)"

Niinhän uhrit tekevätkin täällä, esim.heikkona pidetty henna kyykyttää välillä palstanarsuja oikein kunnolla :). Samoin monet muut uhrit, en minäkään täällä ketään kumartele..

• M.B.
        xcch kirjoitti:

"Mutta, kun olen sitä mieltä, että myös niiden uhrien pitää oppia ottamaan se oma osuutensa oman elämänsä vastuusta tulemalla tietoiseksi tilanteestaan ja siitä, että mitä he mahdollisesti haluavat elämältään, niin tietäähän tuon jo olla kirjoittamatta minnekään :)"

Niinhän uhrit tekevätkin täällä, esim.heikkona pidetty henna kyykyttää välillä palstanarsuja oikein kunnolla :). Samoin monet muut uhrit, en minäkään täällä ketään kumartele..

Oletko pitänyt hennaa heikkona??

• 11+8
        M.B. kirjoitti:

"Minun mielestäni on lukijoita aliarvioivaa tuo, että jos joku toinen kirjoittaa kaikissa ihmisissä olevan jotakin vikaa, sinä tulet siihen päsmäröimään jotenkin niin päin, että siinä taas ollaan viemässä sitä vastuuta, joka narsistille kuuluu omista teoistaan.. Miksi tuo pitää aina liittää kaikkeen?"

Mikä hemmetin UUTINEN se on, että kaikissa ihmisissä on jotakin vikaa???? Ainakaan se ei ole semmoinen uutinen, että sitä pitää jatkuvasti toistaa. Ja jos sitä pitää jatkuvasti toistaa niin kyllä, ainoa mikä tulee mieleen on se, että siinä taas ollaan viemässä sitä vastuuta joka narsistille kuuluu omista teoistaan.

Ai niin sori, narsistille se tosiaan olisi uutinen kun ne pitää itseään virheettöminä!!! Mutta ne ei pysty ottamaan sitä uutista vastaan.

Mutta ihan jokainen tavallinen ihminen tietää ilman jatkuvaa tolkuttamistakin, että ihminen on vain ihminen vikoineen kaikkineen mutta tavallisen ihmisen vikana ei ole se, että käyttää häikäilemättömästi toisia hyväkseen kuten narsisti tekee.

• talviaikaan1
        M.B. kirjoitti:

Tai jokin tarveharkintainen pakko toistaa samaa selitystä siitä, miten narsistista ei parane ja ainoa mikä auttaa on karkuun juoksu..

" Esimerkki todellisesta keskustelusta lyhykäisyydessään:

Siinähän ne, suurinpiirtein ainoat "sallitut".. Unohdinko jonkun? "

----------

Lässsyn lässyn, tuon keksit ihan itse.

(elämääni vaikuttava narsisti raivostuu muuten ihan hirveästi kun totean että lässyn lässyn kun kyllästyn sen peen jauhantaan)

• Entinen uhri
        xcch kirjoitti:

"Niinhän uhrit tekevätkin täällä, esim.heikkona pidetty henna kyykyttää välillä palstanarsuja oikein kunnoll"

Ketkä täällä on niitä palstanarskuja?

Sitäpaitsi kyykyttäminen kuuluu NARSISTIN repertuaariin. Onko henna mielestäsi narsku?

• 15+1
        Entinen uhri kirjoitti:

"Niinhän uhrit tekevätkin täällä, esim.heikkona pidetty henna kyykyttää välillä palstanarsuja oikein kunnoll"

Ketkä täällä on niitä palstanarskuja?

Sitäpaitsi kyykyttäminen kuuluu NARSISTIN repertuaariin. Onko henna mielestäsi narsku?

Satuinpa nyt ihan itse lukemaan tuon kysymyksen ja vastaankin siihen itse.

Luulllakseni xcch tarkoitti kyykyttämisellä sitä, että osaan kyllä välillä aika napakastikin pistää jauhot suuhun esimerkiksi sulkiaan pörhisteleville narsisteille, varsinkin jos joku tahallaan ärsyttää pidemmän aikaa. Suutun myös valheista ja esimerkiksi epäoikeudenmukaisesta uhrien syyttelystä ja saatanpa käyttää melkoisen terävää kieltä ilmaistessani suuttumustani.

Jaa-a, että narsistin ominaisuuksia. Kyllä kyykyttäminen on narsistin tapa kaikissa tilanteissa, ei ainoastaan suuttuessa, se on suorastaan narsistin elämäntapa, kyykyttää toisia, niitäkin jotka ovat jo niiden edessä rähmällään maassa.

Minähän olen jatkuvasti kirjoittanut että jokaisessa on vikoja... :) Mutta en minä nyt taas tiedä, onko se nyt kamala vika jos suuttuessaan osoittaa vähän temperamenttiakin. En minä mikään lapanen ole, vaikka sellaisen meinasi narsisti minusta tehdä yhdessä vaiheessa. Osaan kyllä suuttuakin ja saatanpa olla tosissani suuttuessani aika kova vastuskin esimerkiksi kun koen itseäni tai jotain muuta kohdeltavan epäoikeudenmukaisesti jatkuvasti, niinkuin narsisteilla tapana on ja tällaisiin tapauksiin törmättyäni tunnen kyllä inhon-halveksunnan-vihan sekaisia tunteita narsisteja kohtaan. Mutta onneksi ne eivät vaivaa minua yleensä pidempään, enemmän ne ovat vain sellaisia "leimahduksia". En ole mielestäni mikään tyhmäkään, joten voi olla että siinä kuulee toinen kunniansa, jos tarpeeksi ärsyttää tai kieroilee .... mutta elämä on.

Se että olenko tämän vuoksi narsisti? Siitä saa jokainen olla ihan sitä mieltä mitä haluaa ja miltä tuntuu:)

Minulle itselleni on merkitystä sillä, että miten tulen toimeen ja olen tullut toimeen yleensä ihmisten kanssa kaikissa ympäristöissä missä nyt olenkin ollut. Yleensä hyvin. Jos ihmiset ovat jotenkin kommentoineet persoonaani niin yleensä ihmisiltä on tullut palautetta että olen niiden mielestä kiva ja kiltti. jne jne, olen tuosta jo kirjoittanut joten en kehu enempää. Mutta tarkoitan sitä, että en huolestu siitä jos tällä palstalla minua joku sanoo narsistiksi, siitä syystä en huolestu koska sellaista palautetta ei ole koskaan tullut oikeassa elämässä että olisin itsekäs, hyväksikäyttäjä, valehtelija ilkeä tai narsisti.

• M.B.
        11+8 kirjoitti:

"Minun mielestäni on lukijoita aliarvioivaa tuo, että jos joku toinen kirjoittaa kaikissa ihmisissä olevan jotakin vikaa, sinä tulet siihen päsmäröimään jotenkin niin päin, että siinä taas ollaan viemässä sitä vastuuta, joka narsistille kuuluu omista teoistaan.. Miksi tuo pitää aina liittää kaikkeen?"

Mikä hemmetin UUTINEN se on, että kaikissa ihmisissä on jotakin vikaa???? Ainakaan se ei ole semmoinen uutinen, että sitä pitää jatkuvasti toistaa. Ja jos sitä pitää jatkuvasti toistaa niin kyllä, ainoa mikä tulee mieleen on se, että siinä taas ollaan viemässä sitä vastuuta joka narsistille kuuluu omista teoistaan.

Ai niin sori, narsistille se tosiaan olisi uutinen kun ne pitää itseään virheettöminä!!! Mutta ne ei pysty ottamaan sitä uutista vastaan.

Mutta ihan jokainen tavallinen ihminen tietää ilman jatkuvaa tolkuttamistakin, että ihminen on vain ihminen vikoineen kaikkineen mutta tavallisen ihmisen vikana ei ole se, että käyttää häikäilemättömästi toisia hyväkseen kuten narsisti tekee.

Joo, et ole mikään lapanen. Hyvähän se on täällä kompensoida kun oikeessa elämässä on niin kiltti :D

Ai niin sori, narsistille itselleen ei saa sanoa takaisin. Kun on jo narsisti...

Mitä väliä sillä on onko se UUTINEN vai ei? Jokaisessa ihmisessä on vikaa suuntaan tai toiseen. Se, että sinä näet sellaisen kirjoittamisessa JÄLLEEN pilkahduksen tahallisesta sekoittamisesta ja vääristelystä ja mitä kaikkea, niin EI SEKÄÄN OLE UUTINEN.

Pystytkö sinä ottamaan uutisen vastaan, vai tuudittaudutko siihen, että kun sinua muualla pidetään niin kilttinä ja tulet kaikkien kanssa toimeen??

Tokkopa siellä toisessa maailmassa kuljet pälättämässä toisten sanomia vääristelyksi ja tahalliseksi potaskaksi ja vihjailet toisten olevan narsisteja ihan vaan hyvää tarkoittavana varoituksena vaikkapa sille, joka selän takana kulkee ja on mahdollinen uhri....??

Korjaa toki jos olen väärässä :)

• xcch kirjoitti:

"Itselle mahdollisesti vaikeista asioista on järkevää keskustella luotetussa seurassa eikä jakaa niitä narsistien riepoteltaviksi."

Totta, itse olen rajannut kertomisia jo, koska ne herättää pikemminkin ärtymystä. Kokemuksia eikä netissä olevia asiantuntija lausuntoja hyväksytä täällä, jos kovin kertoo kokemukseen perustuvia faktoja niin alapeukkua alkaa tulemaan. Syytetään asioiden vääristelystä, vaikka minäkin olen yrittänyt tehdä niistä niin neutraaleja kuin mahdollista.

Tuo on aika outoa, että nph uhrit leimataan olleen heikkoja jo ennen nph tapaamista. Minä tunnen monia nph uhreja mutta en ketään etukäteen heikkoa, (sellaisiakin toki voi olla) mutta osa on jauhaantunut nph suhteessa huonoon henkiseen kuntoon.

"Kokemuksia eikä netissä olevia asiantuntija lausuntoja hyväksytä täällä, jos kovin kertoo kokemukseen perustuvia faktoja niin alapeukkua alkaa tulemaan."

Hei, me ollaan kaikki samassa veneessä tuossa asiassa joten ei tarvitse eristäytyä tai uhriutua. Näin käy meille kaikille.

Ja noista asiantuntijalausunnoista.... miksi suodattaa sieltä aina pois ne uhria koskevat asiat tai toiselta kantilta lähestyvät osuudet ?
        Se ei ole todellista perehtymistä asiaan

Vertaapa sitä vaikka tuohon alkoholistiesimerkkiisi mistä kerrot monesti : Uskotko todellakin saavasi täydellisen kattavan kuva addiktioista olemalla kurssilla ?

Pitää tutustua kritiikkiin, kritiikin kritiikkiin, kritiikin kritiikin kritiikkiin, vastalauseisiin, muihinkin kuin muutamien ihmisten kertomaan jne.

Esim itse olen addiktiperheestä, siirtynyt addiktisuhteeseen "uhrina" ja myöhemmin addiktoitunut itse. Joten näkemystä on monesta suunnasta.
        Mutta...silti luen jatkuvasti tietoa asiasta eri lähteistä, eri kanteilta ja kuuntelen kymmenien ja kymmenien ihmisten omakohtaisia kertomuksia.

Ei voi tyytyä yhteen lähteeseen, sitä ei tee narsistikaan.

Ja jos alapeukutukset ja väärät mielipiteet ärsyttää ; käydään ne keskustelut pidemmälle etkä aina häviäisi kesken kaiken sitten. Näin tapahtuu keskustelua ja ajatustenvaihtoa.

Esim tuon kirjoituksesi innostamana voitaisiin keskustella siitä pelosta mikä monilla ihmisillä tuntuu olevan "heikkoutta" kohtaan.
        Itse ajattelen niin, että "heikko ihminen" on Ihminen (!) ja vääristetyllä tavalla "vahva" tai "heikkoudeton" ihminen on sokea jollekin tai suojautunut kuoren alle.

Itselleni suurin läksy elämässä on ollut hyväksyä heikkouteni...mihin sana on liian voimakas, samoin syyllisen jne kanssa.

"Heikkoudet" ovat inhimillisiä piirteitä meissä jotka tekee meistä ihmisiä eikä koneita. Miksi pelätä niitä tai toistaa jatkuvasti sitä ettei niitä minussa ole ?

Miksi esim läheisriippuvuus tms on ehdottomasti kielletty listalta - koska se on heikkoutta ?

Njääh....ihan inhimillinen reaktio ihmisessä mutta hoidettavissa oleva.

• 6+9
        M.B. kirjoitti:

Joo, et ole mikään lapanen. Hyvähän se on täällä kompensoida kun oikeessa elämässä on niin kiltti :D

Ai niin sori, narsistille itselleen ei saa sanoa takaisin. Kun on jo narsisti...

Mitä väliä sillä on onko se UUTINEN vai ei? Jokaisessa ihmisessä on vikaa suuntaan tai toiseen. Se, että sinä näet sellaisen kirjoittamisessa JÄLLEEN pilkahduksen tahallisesta sekoittamisesta ja vääristelystä ja mitä kaikkea, niin EI SEKÄÄN OLE UUTINEN.

Pystytkö sinä ottamaan uutisen vastaan, vai tuudittaudutko siihen, että kun sinua muualla pidetään niin kilttinä ja tulet kaikkien kanssa toimeen??

Tokkopa siellä toisessa maailmassa kuljet pälättämässä toisten sanomia vääristelyksi ja tahalliseksi potaskaksi ja vihjailet toisten olevan narsisteja ihan vaan hyvää tarkoittavana varoituksena vaikkapa sille, joka selän takana kulkee ja on mahdollinen uhri....??

Korjaa toki jos olen väärässä :)

"Tokkopa siellä toisessa maailmassa kuljet pälättämässä toisten sanomia vääristelyksi ja tahalliseksi potaskaksi ja vihjailet toisten olevan narsisteja ihan vaan hyvää tarkoittavana varoituksena vaikkapa sille, joka selän takana kulkee ja on mahdollinen uhri....?? "

Ero onkin suuri todellisen maailman ja tämän narsistipalstan välillä. Harvoin tapaa todellisessa maailmassa niin suuressa määrin asioiden vääristelyä ja potaskaa kuin tällä palstalla. Narsistejakin, oikein pahoja sellaisia, on todellisessa maailmassa vähän mutta tämän palstan kirjoittajat valikoituu tietenkin palstan aiheen mukaan.

"Pystytkö sinä ottamaan uutisen vastaan, vai tuudittaudutko siihen, että kun sinua muualla pidetään niin kilttinä ja tulet kaikkien kanssa toimeen??"

Kyllä, ja olen monta kertaa kirjoittanut siitä että myös minussa on vikoja. Tiedostan sen itse siitäkin huolimatta että minua yleensä pidetään mukavana ja kilttinä.

• 6+9 kirjoitti:

"Tokkopa siellä toisessa maailmassa kuljet pälättämässä toisten sanomia vääristelyksi ja tahalliseksi potaskaksi ja vihjailet toisten olevan narsisteja ihan vaan hyvää tarkoittavana varoituksena vaikkapa sille, joka selän takana kulkee ja on mahdollinen uhri....?? "

Ero onkin suuri todellisen maailman ja tämän narsistipalstan välillä. Harvoin tapaa todellisessa maailmassa niin suuressa määrin asioiden vääristelyä ja potaskaa kuin tällä palstalla. Narsistejakin, oikein pahoja sellaisia, on todellisessa maailmassa vähän mutta tämän palstan kirjoittajat valikoituu tietenkin palstan aiheen mukaan.

"Pystytkö sinä ottamaan uutisen vastaan, vai tuudittaudutko siihen, että kun sinua muualla pidetään niin kilttinä ja tulet kaikkien kanssa toimeen??"

Kyllä, ja olen monta kertaa kirjoittanut siitä että myös minussa on vikoja. Tiedostan sen itse siitäkin huolimatta että minua yleensä pidetään mukavana ja kilttinä.

Hei H.

Mäkin olen irl mukava ja pidetty, todella haluttua seuraa.

Mutta niin kauan kuin jatkat "tuota" kirjoittelua "toisia vastaan", saat samaa kohtelua.
        Miksi teet niin ?

Irl voi valita seuransa ja mielipiteenkin perusteella seuransa, täällä ei voi joten harjoittelua tarvitsee.

• M.B.
        talviaikaan1 kirjoitti:

" Esimerkki todellisesta keskustelusta lyhykäisyydessään:

Siinähän ne, suurinpiirtein ainoat "sallitut".. Unohdinko jonkun? "

----------

Lässsyn lässyn, tuon keksit ihan itse.

(elämääni vaikuttava narsisti raivostuu muuten ihan hirveästi kun totean että lässyn lässyn kun kyllästyn sen peen jauhantaan)

:DD Ookko kokeillu tätä: Sormet korviin ja "päläpäläpälä en kuuntele en kuuntele".. Aivan uskomattoman raivostuttavaa ja samalla ihan uskomattoman hauskan näköistä jos on se pieni pilke silmässä samalla :)

• M.B.
        lynett kirjoitti:

"Kokemuksia eikä netissä olevia asiantuntija lausuntoja hyväksytä täällä, jos kovin kertoo kokemukseen perustuvia faktoja niin alapeukkua alkaa tulemaan."

Hei, me ollaan kaikki samassa veneessä tuossa asiassa joten ei tarvitse eristäytyä tai uhriutua. Näin käy meille kaikille.

Ja noista asiantuntijalausunnoista.... miksi suodattaa sieltä aina pois ne uhria koskevat asiat tai toiselta kantilta lähestyvät osuudet ?
        Se ei ole todellista perehtymistä asiaan

Vertaapa sitä vaikka tuohon alkoholistiesimerkkiisi mistä kerrot monesti : Uskotko todellakin saavasi täydellisen kattavan kuva addiktioista olemalla kurssilla ?

Pitää tutustua kritiikkiin, kritiikin kritiikkiin, kritiikin kritiikin kritiikkiin, vastalauseisiin, muihinkin kuin muutamien ihmisten kertomaan jne.

Esim itse olen addiktiperheestä, siirtynyt addiktisuhteeseen "uhrina" ja myöhemmin addiktoitunut itse. Joten näkemystä on monesta suunnasta.
        Mutta...silti luen jatkuvasti tietoa asiasta eri lähteistä, eri kanteilta ja kuuntelen kymmenien ja kymmenien ihmisten omakohtaisia kertomuksia.

Ei voi tyytyä yhteen lähteeseen, sitä ei tee narsistikaan.

Ja jos alapeukutukset ja väärät mielipiteet ärsyttää ; käydään ne keskustelut pidemmälle etkä aina häviäisi kesken kaiken sitten. Näin tapahtuu keskustelua ja ajatustenvaihtoa.

Esim tuon kirjoituksesi innostamana voitaisiin keskustella siitä pelosta mikä monilla ihmisillä tuntuu olevan "heikkoutta" kohtaan.
        Itse ajattelen niin, että "heikko ihminen" on Ihminen (!) ja vääristetyllä tavalla "vahva" tai "heikkoudeton" ihminen on sokea jollekin tai suojautunut kuoren alle.

Itselleni suurin läksy elämässä on ollut hyväksyä heikkouteni...mihin sana on liian voimakas, samoin syyllisen jne kanssa.

"Heikkoudet" ovat inhimillisiä piirteitä meissä jotka tekee meistä ihmisiä eikä koneita. Miksi pelätä niitä tai toistaa jatkuvasti sitä ettei niitä minussa ole ?

Miksi esim läheisriippuvuus tms on ehdottomasti kielletty listalta - koska se on heikkoutta ?

Njääh....ihan inhimillinen reaktio ihmisessä mutta hoidettavissa oleva.

*raahaa sohvan, pudistelee viltin ja keittää kupin kaakaota*

Hyviä keskusteluita on kiva seurata kuin tennisottelua.

*jää odottamaan*

• M.B.
        M.B. kirjoitti:

*raahaa sohvan, pudistelee viltin ja keittää kupin kaakaota*

Hyviä keskusteluita on kiva seurata kuin tennisottelua.

*jää odottamaan*

*kasvaa hometta ja kerää kärpäsiä*

:D

• xcch
        M.B. kirjoitti:

"Siinähän ne, suurinpiirtein ainoat "sallitut".. Unohdinko jonkun? "

Juu unohdit "vaimo, vaimon siskonmies, käly jne.."..

"ai jokin tarveharkintainen pakko toistaa samaa selitystä siitä, miten narsistista ei parane ja ainoa mikä auttaa on karkuun juoksu.."

Uusien varalta pitää selittää, ymmärtävät paremmin kuin monet vakiasukkaat täällä :).

• Osaa kyllä lukea

"Kun joku uhri kertoo saaneesta terapiaa ja olleensa vertaistuessa useita vuosia. Niin ensimäinen asia johon hän törmää täällä, on se että häntä kehoitetaan tutkimaan itseään.
      Tyyliin "kyllä sitä sinussakin jotain vikaa on" "

Kyllä sen xcch huomaa kirjoituksista, että onko käynyt psykoterapiassa: jutuista näkee, osaako joku itsereflektiota ja miten suhtautuu omiin tunteisiinsa ja muihin ihmisiin.

Ja voihan se olla myös niinkin, että on käynyt terapiassa, mutta ei tarpeeksi kauan tai oikeanlaisessa (vaikuttavassa) terapiassa, tai sitten tietysti senkinlainen mahdollisuus on, että terapialla ei ole ollut tehoa. Joillain ihmisillä on kova vastarinta terapiassa eivätkä he sen takia ns. etene terapiassaan, mikä on tietysti surullista. Jotkut myös lopettavat terapiansa "kesken", ennen kuin heidän terapeuttinsa suosittelee terapian lopettamista.

Ja vertaistuki ei ole psykoterapiaa.

• hihhei..

Tai sitten siitä terapiasta ei olekaan mitään hyötyä vaan se parantava asia onkin jokin muu. Terapiasta voi jopa olla enemmän haittaa.

• huhhahhei .
        hihhei.. kirjoitti:

Tai sitten siitä terapiasta ei olekaan mitään hyötyä vaan se parantava asia onkin jokin muu. Terapiasta voi jopa olla enemmän haittaa.

"Tai sitten siitä terapiasta ei olekaan mitään hyötyä vaan se parantava asia onkin jokin muu. Terapiasta voi jopa olla enemmän haittaa. "

Tuo on varmasti hyvin toimiva ja tehokas defenssi, kun se pitää sinut pois psykoterapiasta.

• xcch

"Kyllä sen xcch huomaa kirjoituksista, että onko käynyt psykoterapiassa: jutuista näkee, osaako joku itsereflektiota ja miten suhtautuu omiin tunteisiinsa ja muihin ihmisiin. "

Psykoterapiaa tarvitsevien tuntomerkki on mm. tunteitten sekavuus, itseyytökset, tunnemaailman umpikuja, heikentynyt itsetunto ja omanarvon tunne, jne.

Silloin kun henkiö on märätietoinen selkeä ja esittää asiat johdonmukaisesti, ei syytä toisen aiheuttamista tapahtumista itseään jne. Niin silloin hän on hyvällä tiellä, olen itse käynyt kuten kerroin tiiviin terapiajakson kaikkine luentoineen ja henkilökohtaisinen terapioneen 8.00 - 20.00 viikon ajan.

Aika ei ole kovin pitkä, mutta tuntimäärä vastaa tunti viikossa laskuopin mukaan, usean vuoden terapiaa. Kouluttajina ehdottomat asiantuntijat, itse läheisriippuvuudesta ja uhriudesta kärsineet ja raittiit alkoholisti terapeutit.
        Kaikki tietysti kolutettuja ja pitkällä kokemuksella varustettuja tarapeutteja, laitos on ykstyinen.

Iltasin katsottiin vielä videofilmejä joissa käytiin tarkasti läpi perheenjäsenten roolit oikeitten perheitten avulla jotka näyttelivät tyyppilliset ongelma ja läheisriippuvuus tilanteet kaikkine reaktioineen.

TV:n ohjelmien katselu ja luvaton poistuminen alueelta oli kielletty. :)

• hiphei..
        huhhahhei . kirjoitti:

"Tai sitten siitä terapiasta ei olekaan mitään hyötyä vaan se parantava asia onkin jokin muu. Terapiasta voi jopa olla enemmän haittaa. "

Tuo on varmasti hyvin toimiva ja tehokas defenssi, kun se pitää sinut pois psykoterapiasta.

Kyllä, edes siltä kidutukselta olen säästynyt.

• *toivoohyvää*
        hiphei.. kirjoitti:

Kyllä, edes siltä kidutukselta olen säästynyt.

Tuo "kidutus" voisi kuitenkin parantaa sinut sisältä.

• hyväämyössulle
        *toivoohyvää* kirjoitti:

Tuo "kidutus" voisi kuitenkin parantaa sinut sisältä.

Kuulostaa ihan narsistin ajatukselta.

• ¨

millaisia traumoja sinä oot saanu?

• hurraijah

Yksi vissi ero meissä ns. uhreissa on versus narsisteihin. Se on se, että me uhrit, eli siis kuitenkin ne normaalit ihmiset tajuamme tarvitsevamme apua, toisin kuin narsut, joissa ei koskaan, ei mitenkään eikä milloinkaan ole mitään vikaa.

Minä olen narsistin kanssa elänyt vuosia, eronnut jo aikapäivää sitten ja kaikesta jo tóipunut. Enkä koskaan edes miksikään uhriksi ole itseäni tuntenut. Minä hain ja sain apua ja elämäni ja asiani ovat hyvin nyt. toisin kuin narsulla, sillä on kaik ihan sekaisin yhä vaan...... Mutta se ei ole minun ongelmani, ei enää. sillä MINÄ OLEN VAPAA :)))

• Olet vapaa mihin? Voitko tarkentaa?

• 2+17
        temppuilija kirjoitti:

Olet vapaa mihin? Voitko tarkentaa?

En ole se jolta kysyit mutta koska satuin lukemaan tuon niin vastaan osaltani.

Eron jälkeen olen vapaa hengittämään (tunne).

Vapaa olemaan ilman jatkuvaa mitätöimistä.

Vapaa pelosta ja jatkuvasta varuillaanolemisesta.

Vapaa turhasta syyllisyydestä (toivottavasti joskus kokonaan) ja jatkuvasta syyttelystä.

Vapaa siitä ajatuksesta että en kelpaa jollekin.

Vapaa olemaan sen näköinen kuin olen ilman että joku ivaa vaikka rumaa läskimahaani (jota ei oikeasti edes ole).

Vapaa olemaan juuri sen ikäinen kuin olen ilman että joku jatkuvasti ivaa vanhaksi akaksi.

Vapaa olemaan sen näköinen kuin olen ilman että joku ivaa minua rumaksi.

Vapaa olemaan sen painoinen kuin olen ilman että joku ivaa jatkuvasti minua läskiksi (vaikka en sitä todellisuudessa olekaan)
        Vapaa siitä ettei minun tarvitse enää miettiä onko kumppanini pettämässä minua jonkun toisen kanssa.

Vapaa siitä että joku ruinaa koko ajan rahojani.

Vapaa jatkuvasta ahdistuksesta jonka se aiheutti.

Vapaa olemaan ilman että joku on sairaalloisen mustasukkainen.

Vapaa olemaan ilman että tarvitsee kuunnella aiheetonta huorittelua.

Vapaa olemaan ilman että minun tarvitsee haistella lähelläni vanhalle viinalle löyhkäävää krapulaista ihmistä.

Tässä jotain aluksi.

• xcch

"Tässä jotain aluksi."

Olet ollut melkoisella keskitysleirillä :/
      Onnitelut vapaudesta:)

• M.B.

Sun suhde vaikuttaa jotenkin keveältä... verrattuna.

• xcch
        M.B. kirjoitti:

Sun suhde vaikuttaa jotenkin keveältä... verrattuna.

"Sun suhde vaikuttaa jotenkin keveältä... verrattuna. "

En ole kertonut kaikkea, alkuvuodet oli yhtä helvettiä, kyllä se keksi kaikkia mahdollista jäynää. Mutta varmaa on se että monilla on ollut paljon pahempaa esim. hennalla.
        Me miehet säästytään yleensä fyysiseltä pahoinpitelyltä. Sitä keinoa tosin yritti joskus että yritti härnätä minut kimppuun, jotta olisi voinut esittää pahoinpitelevän miehen uhria. Siihen ansaan en mennyt..

Olen kyllä vahva luonteeltani, mutta silti ihmettelen että miten kestin sitä röykytystä kun samaan aikaan työpaikalla oli samamlaiset ongelmat, siellä tosin meitä oli useita kahta narsujohtajaa vastaan.

Hiilostin isompaa kahdenkeskisessä kehitys keskustelussa hänen omasta työpanoksestaan ja johtamisesta niin että lähti samantien kahden viikon sairaslomalle. Kyllä yritti sitä kostaa, mutta tiukoin otetta ja työkaverit myös.
        Jos kävi aukomassa päätä eikä kuunnellut, niin kirjoitin pitkän säköpostin aiheesta ja niissä ei päätä silitelty.. Asiallisia olivat silti, eikä uhkauksia..
        Ja kun tulin kotiin niin täällä toinen narsu vastassa silmät leiskuen, ja tätä vuosia. En tullut siis kovin kevyin perustein tänne :)
        Työpaikalla on sen jälkeen tyrkytetty kaikenlaisia luottamus toimia, mutta olen niistä pääsäntöisesti kieltäytynyt paria poikkeusta lukuunottamatta.

Nph tieto on ollut arvokas, tiedän että minun pitää pitää etäisyyttä, eikä kertoa kaikkea narsistille. Tämä me ymmärrettin työpaikalla jo vuosia sitten, mutta mieleeni ei tullut että tämä pätee myös kotona, nyt tiedän.

Nph on kuin krokotiili, sille voi opettaa kaikenlaista, mutta mutta etäältä. Jos alkaa liian tuttavaillisesti niin löytää itsensä se hampaista. Minullakin on henkisellä puolella kosolti puremahaavoja, koska en tiennyt menetelmää siitä miten käsitellä narsua. (krokotiiliä :)

• xcch kirjoitti:

"Sun suhde vaikuttaa jotenkin keveältä... verrattuna. "

En ole kertonut kaikkea, alkuvuodet oli yhtä helvettiä, kyllä se keksi kaikkia mahdollista jäynää. Mutta varmaa on se että monilla on ollut paljon pahempaa esim. hennalla.
        Me miehet säästytään yleensä fyysiseltä pahoinpitelyltä. Sitä keinoa tosin yritti joskus että yritti härnätä minut kimppuun, jotta olisi voinut esittää pahoinpitelevän miehen uhria. Siihen ansaan en mennyt..

Olen kyllä vahva luonteeltani, mutta silti ihmettelen että miten kestin sitä röykytystä kun samaan aikaan työpaikalla oli samamlaiset ongelmat, siellä tosin meitä oli useita kahta narsujohtajaa vastaan.

Hiilostin isompaa kahdenkeskisessä kehitys keskustelussa hänen omasta työpanoksestaan ja johtamisesta niin että lähti samantien kahden viikon sairaslomalle. Kyllä yritti sitä kostaa, mutta tiukoin otetta ja työkaverit myös.
        Jos kävi aukomassa päätä eikä kuunnellut, niin kirjoitin pitkän säköpostin aiheesta ja niissä ei päätä silitelty.. Asiallisia olivat silti, eikä uhkauksia..
        Ja kun tulin kotiin niin täällä toinen narsu vastassa silmät leiskuen, ja tätä vuosia. En tullut siis kovin kevyin perustein tänne :)
        Työpaikalla on sen jälkeen tyrkytetty kaikenlaisia luottamus toimia, mutta olen niistä pääsäntöisesti kieltäytynyt paria poikkeusta lukuunottamatta.

Nph tieto on ollut arvokas, tiedän että minun pitää pitää etäisyyttä, eikä kertoa kaikkea narsistille. Tämä me ymmärrettin työpaikalla jo vuosia sitten, mutta mieleeni ei tullut että tämä pätee myös kotona, nyt tiedän.

Nph on kuin krokotiili, sille voi opettaa kaikenlaista, mutta mutta etäältä. Jos alkaa liian tuttavaillisesti niin löytää itsensä se hampaista. Minullakin on henkisellä puolella kosolti puremahaavoja, koska en tiennyt menetelmää siitä miten käsitellä narsua. (krokotiiliä :)

" En tullut siis kovin kevyin perustein tänne :) "

Voi hyvänen aika sentään ... minkä vuoksi ei voisi tulla s24 narsismipalstalle kevyin perustein?

Itse ainakin olen.

(:D

• M.B.

:) Hyppää tuntemattomaan ja levitä siipesi..

• xcch

Tuo on kuuluisa tapaus ja valitettavasti monet toimivat noin myös parisuhteessa. Alkoholipuolelta on kokemusta että tuhoavat puolison hoitoon lähdön muuttamalla mieltään toisen riippuvuudesta, ei riipuvaiseksi. Se on jatka vain ryyppäämistä lupa, eikä varmaan lähde sen jälkeen hoitoon.

Tuossa tilanteessa ihminen on myynyt kaikki periaatteensa, olen pitänyt huolta siitä että en vajoa noin alas.

Oliskohan narsujen hovijäsenillä Tukholman syndrooma kun esim. työpaikalla puolustavat narsuja melko ponnekkaasti. Olen useita tiukkoja keskusteluja käynyt hovinjäsenten kanssa asioista, taipuvat kyllä, mutta seuraavalla kerralla ovat taas lähtökuopissaan.

Ps. Elisakettu jossakin sanoit minun teitittelevän sinua, kirjoitus ei ollut sinulle, vaan yleisesti. Jos ollaan vastattu samalle kirjoittajalle niin silloin kommentit tulee peräkkäin siten että näyttää esim. minun kommentoineen sinua vaikka se todellisuudessa voi olla monta kommenttia ylempänä johon vastasin.
      Joskus tosin saatta itse käämmätä kun kommentoi alalokeroon, niin se menee väärään paikkaan.

• Tuo mitä sanoit työpaikasta ja mahdollisuudesta sairastua Tukholman syndroomaan, kuulostaa huolestuttavalle. Kysymyshän on kuitenkin ääriolosuhteista- pahimmillaan kun selviytymiseen ei ole muuta keinoa.

Seuraan läheltä erään yhteisön tulehtunutta ilmapiiriä. Siellä on hitaasti sytytetty palopesäke, johon on osallistunut jo suuri osa jäseniä. Taustalla on - mikäs muu - kuin valta ja sen kuka tai ketkä saavat päättää asioista. Tavoitteena on jäsenen ulossavustaminen - keinolla millä hyvänsä. On merkillistä, miten lynkkausmieliala saa nostetta. Perusteet tälle toiminnalle ovat nimittäin hyvin heppoisia ja avoimuutta vaatimalla on moni palopesäkkeen kasvattaja samalla itse harrastunut selkäänpuukotusta räikeällä tavalla. Vastakkaisille mielipiteille - tietenkään - ei ole mitään sijaa, vaan kyseenalaistajat nostetaan samalla tarkastelun kohteeksi?

Mitä keinoja tälläisen tilanteen haltuun ottoon on?

• savukala.
        elisakettu kirjoitti:

Tuo mitä sanoit työpaikasta ja mahdollisuudesta sairastua Tukholman syndroomaan, kuulostaa huolestuttavalle. Kysymyshän on kuitenkin ääriolosuhteista- pahimmillaan kun selviytymiseen ei ole muuta keinoa.

Seuraan läheltä erään yhteisön tulehtunutta ilmapiiriä. Siellä on hitaasti sytytetty palopesäke, johon on osallistunut jo suuri osa jäseniä. Taustalla on - mikäs muu - kuin valta ja sen kuka tai ketkä saavat päättää asioista. Tavoitteena on jäsenen ulossavustaminen - keinolla millä hyvänsä. On merkillistä, miten lynkkausmieliala saa nostetta. Perusteet tälle toiminnalle ovat nimittäin hyvin heppoisia ja avoimuutta vaatimalla on moni palopesäkkeen kasvattaja samalla itse harrastunut selkäänpuukotusta räikeällä tavalla. Vastakkaisille mielipiteille - tietenkään - ei ole mitään sijaa, vaan kyseenalaistajat nostetaan samalla tarkastelun kohteeksi?

Vaikuttaa vähän siltä että tuossa tarvitaan jo ulkopuolista auttajaa. En tiedä miten käytännössä toimii nuo asiat, se työnohjauskin on kuulemma monesti riittämätöntä, epäkohtia voi olla paljon muitakin jo ihan itse työssä. Jotenkin sitä pahaa oloa pitäisi pystyä purkamaan, yhdessä ja erikseen.

• '
        elisakettu kirjoitti:

Tuo mitä sanoit työpaikasta ja mahdollisuudesta sairastua Tukholman syndroomaan, kuulostaa huolestuttavalle. Kysymyshän on kuitenkin ääriolosuhteista- pahimmillaan kun selviytymiseen ei ole muuta keinoa.

onko pakko olla sellaisessa yhteisössä? En minä ainakaan olis.

• savukala. kirjoitti:

Vaikuttaa vähän siltä että tuossa tarvitaan jo ulkopuolista auttajaa. En tiedä miten käytännössä toimii nuo asiat, se työnohjauskin on kuulemma monesti riittämätöntä, epäkohtia voi olla paljon muitakin jo ihan itse työssä. Jotenkin sitä pahaa oloa pitäisi pystyä purkamaan, yhdessä ja erikseen.

Olet oikeassa; ulkopuolista auttajaa todella tarvitaan. Asia on vireillä.

Tuossa yhteisössä on epäkohtia, mutta syyllisiä etsitään mahdollisesti vääristä paikoista. Yleensäkin klassinen tapaus; keskitytään etsimään syyllistä paneutumatta itse ongelmakohtiin ja rakentaviin ratkaisumalleihin. Hmm...saa nähdä miten käy.

• ' kirjoitti:

onko pakko olla sellaisessa yhteisössä? En minä ainakaan olis.

Luulisin, että yhteisöllä on mahdollisuus aukaista silmänsä ja havaita todelliset ongelmat ja sitä kautta tervehdyttää ympäristö. Tätä tapahtuu monissa yhteisöissä, joista monasti ihmiset lähtevät, kun eivät enää jaksa. Ymmärrän senkin, mutta siksi juuri se ajoissa epäkohtiin puuttuminen olisi tärkeää.

Tätä tapahtuu paljon ympärillämme. Ainahan me emme voi vain toistuvasti lähteä ja paeta ongelmia (koska ne eivät koske minua); joskus on uskallettava myös kohdata ne.

• savukala..
        elisakettu kirjoitti:

Luulisin, että yhteisöllä on mahdollisuus aukaista silmänsä ja havaita todelliset ongelmat ja sitä kautta tervehdyttää ympäristö. Tätä tapahtuu monissa yhteisöissä, joista monasti ihmiset lähtevät, kun eivät enää jaksa. Ymmärrän senkin, mutta siksi juuri se ajoissa epäkohtiin puuttuminen olisi tärkeää.

Tätä tapahtuu paljon ympärillämme. Ainahan me emme voi vain toistuvasti lähteä ja paeta ongelmia (koska ne eivät koske minua); joskus on uskallettava myös kohdata ne.

Tuo on totta mutta joskus lähelle on vaikea nähdä vielä kaiken kiireen keskellä. Mitä ne epäkohdat sitten mielestäsi ovat?

Mulla reagoi kroppa nykyään heti jos joudun tuollaiseen yhteisöön, olen tullut melkeinpä yliherkäksi jostain syystä vaikka yrittäisinkin olla vaan välittämättä. Esim. sellainen turhanpäiväinen pomotus saa heti oireita aikaan, ei musta taida enää olla kuin korkeintaan yrittäjäksi. Mussa on jotain sellaista mikä saa ihmiset pomottamaan :P

• savukala.. kirjoitti:

Tuo on totta mutta joskus lähelle on vaikea nähdä vielä kaiken kiireen keskellä. Mitä ne epäkohdat sitten mielestäsi ovat?

Mulla reagoi kroppa nykyään heti jos joudun tuollaiseen yhteisöön, olen tullut melkeinpä yliherkäksi jostain syystä vaikka yrittäisinkin olla vaan välittämättä. Esim. sellainen turhanpäiväinen pomotus saa heti oireita aikaan, ei musta taida enää olla kuin korkeintaan yrittäjäksi. Mussa on jotain sellaista mikä saa ihmiset pomottamaan :P

"Mussa on jotain sellaista mikä saa ihmiset pomottamaan :P "

*Hyss, tollaista ei kannata sanoa narsismipalstalla* ;)

Parasta mitä kiltille ihmiselle voi tapahtua, on päästä kilttien seuraan, silloin saa olla rennosti oma itsensä! :)

'kiltit ei pomota'

• --
        yxex kirjoitti:

"Mussa on jotain sellaista mikä saa ihmiset pomottamaan :P "

*Hyss, tollaista ei kannata sanoa narsismipalstalla* ;)

Parasta mitä kiltille ihmiselle voi tapahtua, on päästä kilttien seuraan, silloin saa olla rennosti oma itsensä! :)

'kiltit ei pomota'

Liian kilteille pitäisi olla oma keskustelupalstansa...

• Naristin uhri2

Äitini pääsi irti narsistin otteesta 2-3v sitten, homma ei ole vielläkkään lopppunkäsitelty. Uhkailua, tuhansia viestejä, lukuisia oikeuden käyntejä, kyttäämistä, haukkumista, perättömiä valituksia työpaikalle,taloyhtiöön,eläinsuojeluun,lasten suojeluun jne

myös kiertää kaikki sukulaiset pikkuserkkuja myöden läpi ja koittaa saada puolelleen.

sitten kun äitiin ei saatu enää kontaktia eikä lähisukukaan suostunut keskustelemaan edes kyseisen herran kanssa on nyt alkanut hän terrorisoimaan myös heitä.
      pelkästään kyseisen herran saaminen asunnosta ulos, tarvittiin häätömääräys.

en sitten tiedä missä menee narsistin ja totallisen psykopaatin raja.

• samaa tarkoittaa

Narsisti ja psykopaatti tarkoittavat tismalleen samaa = luonnevikainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe