On käsittämätöntä idiotismia laittaa talvirenkaat alle jo lokakuussa ainakin täällä pääkaupunki seudulla. Ihmiset taitaa olla pelkureita ja lapasia heti kun lämpötila lähestyy nollaa, ei uskalleta ajaa.
MUTTA vesihän jäätyy vasta pakkasella ja sitäkin pitää olla useampi aste. Yöpakkaset sulaa aina tähän aikaan päivällä pois.
Itse vaihdan vasta kun päivällä alkaa olemaan pakkasia. Veikkaan, että vaihtaminen menee sinne joulukuun alun haminoille.
Tähän on monta syytä,
ensinnäkin talvirengas kuluu keleillä eniten. Ne jotka laittoivat rouhijat jo lokakuun alkupuolella alle ovat kuluttaneet 20% uusien renkaiden PINNASTA ja PIDOSTA ennenkuin talvirengasta todellisuudessa edes tarvitaan.
Toiseksi kesärengas on paljon parempi ja turvallisempi rengas kelillä. Katsokaapa vaikka talvirengas testejä, niin useimmat talvirenkaat ovat hengenvaarallisia kesäkeleillä ajettaessa. Lisäksi kesärengas on ajettaessa vielä lähes äänetön.
Kolmanneksi luotan omiin liukkaan kelin ajotaitoihin. Kokemusta on erilaisialla autoilla ja alustoilla ajeluista paljon vuosien takaa. Jääradallakin on tullut muutamat kerrat käytyä. Joten eiköhän tuollaiset pienet aamupakkaset mennä haukotellen jälleen tänä syssynä joulukuulle asti.
Ajan kesärenkailla päiväpakkasiin asti
102
5754
Vastaukset
- kököl
itse laitan perheen toiseen autoon ajoissa kun vaimo ajelee työmatkoja ja kun itse vaihdan niin aika vähän kortilla niin ei aina kerkeä laittamaan.
Eli tänään ajattelin laittaa vaikka tarvetta ei viellä ole pitkään aikaaan. - lepuuttajan potenssi
Jo on nopeaa kulumista jos muutamassa viikossa on lähtenyt 20% pinnasta ja pidosta, niittenhän pitäisi olla lopussa jo viimeistään vuodenvaihteeseen mennessä. Tuolla logiikalla nastojen pitäsi olla niin pehmeitä ettei ne voi kuluttaa tiet. Eikö pehmeämmät kitkat kulu sitten lainkaan, ainakin Euroopassa kitkoja ei suositella käytettäväksi yli 8 asteen lämpötiloissa ja Suomessa käytetään vielä paljon pehmeämpää kumiseosta joka on tosi vetelää ja huonosti ohjaavaa. Sitäpaitsi kurapaska on alkanut jo lemtämään teillä juurikin turhan aikaisen kitkarenkaiden vaihdon takia. lamelleissa kulkeutuu isoja kiviä tiellä ja ne jauhautuvat lamelleissa pölyksi jos ne eivät lennä kenekään tuulilasiin rikkoen sitä. Ja tämä on VTT:n tekemän tutkimuksen tulos. Lue vaikka uusin Moottorilehti niin saat ihan oikeaa tietoa, eikä Esson poikien mutua.
- nastapelle
nastat sen kivipölyn irroittaa asfaltista ei kitkakumi!! sen näkee keväällä, kuinka asvaltti on ns.syöpynyt nastojen jauhannasta
- as
nastapelle kirjoitti:
nastat sen kivipölyn irroittaa asfaltista ei kitkakumi!! sen näkee keväällä, kuinka asvaltti on ns.syöpynyt nastojen jauhannasta
kyllä täällä etelässä on jäätä näihin aikoihin ainakin ollut.rengasliikekin suositteli nastapyöriä.aja sinä nastamulkero vaikka paljailla vanteilla!minä vaihdan talvipyörät alle sit kun toiset lumet tulee.ne saattaa kuka ties jäädäkin,ellei jää niin kesäpyörät vaihtuu takas alle vit-tu vaikka ennen vuoden vaihdetta.
- hyvin menee
Kitkat ajoissa. On vielä t-luokan renkaat ja aika äänettömät. Miksi odottaisin jonoja, tai ähräisin pakkasesa/lumisateessa.
- sdkfjbsifbwieofowieh
Ei minua se haittaa että renkaista kuluu nastat ja pinnat, kun ne laittaa jo lokakuussa. Enemmän minua häiritsee se fakta että nastarenkailla ajava, rouhii kilon asfalttia irti, jokaisella ajamallaan sadalla kilometrillä.
Tuo irtoasfaltti sitten ajautuu minne ajautuu, vaikkapa ihmisten keuhkoihin.
Itse laitan nastarenkaat sitten kun on sen aika, joskus se on joulukuun puolivälissä. Koskaan se ei ole ollut kuitenkaan lokakuussa.- nasta painaa 1 gramm
lueppas poika edellisiä kirjoituksia jossa kehoitetaan lukemaan uusinta Moottorilehteä jossa kerrotaan ihan faktatietoa nasta- ja kitkarenkaista.
- sdkfjbsifbwieofowieh
nasta painaa 1 gramm kirjoitti:
lueppas poika edellisiä kirjoituksia jossa kehoitetaan lukemaan uusinta Moottorilehteä jossa kerrotaan ihan faktatietoa nasta- ja kitkarenkaista.
Poika?
En jaksa mokomia tosimiesten lehtiä lueskella joten olisit voinut kiteyttää tähän, mikä oli oleellisinta jutussa. - Köhiköhi
sdkfjbsifbwieofowieh kirjoitti:
Poika?
En jaksa mokomia tosimiesten lehtiä lueskella joten olisit voinut kiteyttää tähän, mikä oli oleellisinta jutussa.No se, että katupölystä on nastojen irroittamaa vain pieni osa, enin osa on hiekoituspölyä (hiekkaa tarvitaan niitä kulkijoita varten joilla ei ole liukuesteitä). Ja kitkarengas nostaa pölyä enemmän ilmaan kuin nastarengas.
- asfalttipölykeuhko
Köhiköhi kirjoitti:
No se, että katupölystä on nastojen irroittamaa vain pieni osa, enin osa on hiekoituspölyä (hiekkaa tarvitaan niitä kulkijoita varten joilla ei ole liukuesteitä). Ja kitkarengas nostaa pölyä enemmän ilmaan kuin nastarengas.
Kerroppa, mistä se katupöly sitten tulee kun hiekkaa ei ole kadut nähneetkään.
Asuin muutaman vuoden erään kaupungin laitamilla. Käveleskelin niitä katuja päivittäin ristiin rastiin koiran kanssa ja merkille tuli pantua yhtä sun toista.
Kevät oli yhtä helvettiä jonkin aikaa siitä kun kadut kuivuivat. Sitä pölyä nousi ilmaan vähän helvetisti joka auton perästä. Mutta hiekkaa ne kadut eivät nähneet, hiekkaa oli ainoastaan kevyen liikenteen väylillä, jos oli.
- Pintaa on
Viikon päästä näyttää sääarvaus siltä, että vaihdan renkaat ensi viikonloppuna.
Alkaa yöpakkaset ja päivällä vesisadetta, niin ei tarvitse aamulla arpoa keliä.
Toisekseen, hyvät talvirenkaat kestää paremmin kuin ne kesäkumit..., minulla talvirenkaat kestää 2* kauemmin kuin kesärenkaat ja ajomäärällisesti n. 70% enemmän.- ererwret54
Talvella kitka renkaiden ja tien välillä on pienempi, niin ei kai ne nyt kulukkaan kesärenkaiden tavoin jos suht sama km määrä.
- bemaristi.
Jollain skeidalla ajellessa varmaan toi nastojen ropina häiritsee, mutta ei bemarissa. Teiden kuluttaminen johtuu varmaan siitäkin, että miten pitkiä siirtymätaipaleita tekee..noi Helsingin sisääntuloväylät on joka aamu tukossa siksi, että siellä on joku poikittain kelistä riippumatta kun tullaan ihan helvetin lujaa niitä ramppeja pitkin, eikä ymmärretä että ei siitä kaikki mahdu yhtä aikaa. Siinä sitten häiritään helsinkiläisten työmatkoja, eikä tämä ole renkaista kiinni, vaan siitä että ajellaan skeidoilla, joita pitää ajaa kuulosuojaimet päässä jos on nastat alla. Ja noi jotka luottaa Omiin ajotaitoihin on kaikkein pahimpia, sillä ne just ovat siellä pitkin poikin, kun pitää ajaa kilpaa, vaikka on talvinopeusrajoitukset..
- ROUH ROUH ROUH ROUH
voi hellantuutelis sentään kun bemari-kuskia on alkanut pelottamaan. Tais mennä jo syyskuussa bemu-miehellä jännäkakki housuun ja nyt on alla uudenkarheat nokialaiset ROUHIJAT !
Ei kuulu rouhimis-ääni bemarin ohjaamoon, nyt jupilla on hyvä olla. Voi kuunnella huoletta mattia ja teppoa ja nauttia jähmeästä kyydistä vailla minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia.
Ei silti kyllä minäkin vaihtaisin nastarenkaat jo kesäkuussa jos bemarilla ajaisin. Perä karkaa alle jo pienessä vauhdissa ja epäpuhtaalla pinnalla. - bemaristi.
ROUH ROUH ROUH ROUH kirjoitti:
voi hellantuutelis sentään kun bemari-kuskia on alkanut pelottamaan. Tais mennä jo syyskuussa bemu-miehellä jännäkakki housuun ja nyt on alla uudenkarheat nokialaiset ROUHIJAT !
Ei kuulu rouhimis-ääni bemarin ohjaamoon, nyt jupilla on hyvä olla. Voi kuunnella huoletta mattia ja teppoa ja nauttia jähmeästä kyydistä vailla minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia.
Ei silti kyllä minäkin vaihtaisin nastarenkaat jo kesäkuussa jos bemarilla ajaisin. Perä karkaa alle jo pienessä vauhdissa ja epäpuhtaalla pinnalla.Kieltämättä jos olisin tiennyt, että näin lauhaa pitää edelleen, niin olisin lykännyt nastarenkaiden vaihdon vähän myöhempään, mutta ei kesärenkaita viitsi enää laittaa alle ennen vappua.
Ei noi kelit oo pahemmin pelottanut, ja alla on kyllä michelinit, joista puuttuu aika paljon nastoja. Vanhempikin bemari on tosiaan miellyttävän hiljainen, ja kapeampi rengas vain parantaa ajo-ominaisuuksia verrattuna leveämpään kesärenkaaseen, joka vetelee ikävästi urissa, jotka kieltämättä ovat syntyneet nastarenkaiden takia.
Musiikkimakuni on kyllä aika monipuolinen, joten nelijalkaista ystävääkin tulee kuunneltua, tosin harvemmin..
- 2345678909876
Kieltämättä olet varsinainen järjen riemuvoitto. :) Toivotan hyvää onnea jatkossa. Sitä nimittäin tulet tarvitsemaan. Minulla on muuten 6 vuotta vanhat nastarenkaat jotka näyttävät melko uusilta, mutta täytyy uusia vain siksi että kumi kovettuu omia aikojaan ja pito heikkenee.
- kelly springfield'
Aivan turhaa hätäilyä vaihtaa 6-vuotiaat renkaat sen vuoksi, että ovat jonkin verran kovettuneet. Oletko rengasliikkeiden kätyri ?
Vielä 10 vuotiailla renkaillakin voi ajaa aivan hyvin. Ne ovat todellakin hieman liukkaammat, mutta vain hieman (pito ei katoa mihinkään) . Ajat vain aluksi paljaalla asfaltilla muutamia päiviä, niin pinta hieroutuu auki ja renkaat pitävät taas ihan tarpeeksi. Ja olihan siellä vielä kovettuneessa kumissa hyvin pysyvät nastat lisäämässä pitoa. Siis ei mitään syytä huoleen.
Puheet vanhojen talvirenkaiden kesäkäytön vaarallisuudesta ovat pötyä. Olen ajanut lukuisia sarjoja talvirenkaita loppuun elämäni aikana kesällä. Mitään ongelmia ei ole ollut kuivalla eikä sateella. Ei luistoja eikä vesiliirtoja .On toki selvää, että kuluneella renkaalla ei pääse kasteltua ympyrärataa yhtä kovaa kuin moottorilehtien uudella kesärenkaalla, mutta sillä selviää tavallisella maantiellä ja motarillakin loistavasti kaikilla Suomessa sallituilla nopeuksilla.
Kysynkin, onko näiden pelottelijoiden autoissa joku vesiliirtomagneetti vai mistä nuo joutavat puheet saavat alkunsa.
Eikä muuten ole ollut 36 vuoteen tarvetta ajaa kasteltua ympyrärataa tai kahdeksikkoa marketin pihalla. - 65432345678
kelly springfield' kirjoitti:
Aivan turhaa hätäilyä vaihtaa 6-vuotiaat renkaat sen vuoksi, että ovat jonkin verran kovettuneet. Oletko rengasliikkeiden kätyri ?
Vielä 10 vuotiailla renkaillakin voi ajaa aivan hyvin. Ne ovat todellakin hieman liukkaammat, mutta vain hieman (pito ei katoa mihinkään) . Ajat vain aluksi paljaalla asfaltilla muutamia päiviä, niin pinta hieroutuu auki ja renkaat pitävät taas ihan tarpeeksi. Ja olihan siellä vielä kovettuneessa kumissa hyvin pysyvät nastat lisäämässä pitoa. Siis ei mitään syytä huoleen.
Puheet vanhojen talvirenkaiden kesäkäytön vaarallisuudesta ovat pötyä. Olen ajanut lukuisia sarjoja talvirenkaita loppuun elämäni aikana kesällä. Mitään ongelmia ei ole ollut kuivalla eikä sateella. Ei luistoja eikä vesiliirtoja .On toki selvää, että kuluneella renkaalla ei pääse kasteltua ympyrärataa yhtä kovaa kuin moottorilehtien uudella kesärenkaalla, mutta sillä selviää tavallisella maantiellä ja motarillakin loistavasti kaikilla Suomessa sallituilla nopeuksilla.
Kysynkin, onko näiden pelottelijoiden autoissa joku vesiliirtomagneetti vai mistä nuo joutavat puheet saavat alkunsa.
Eikä muuten ole ollut 36 vuoteen tarvetta ajaa kasteltua ympyrärataa tai kahdeksikkoa marketin pihalla.Tunnen kyllä yhden rengasliikkeen omistajan. Hän vaihtaa renkaat muutaman vuoden välein, vaikka ei aja paljon. Ammattimies tietää nämä asiat. Ihan turhaan jaarittelette. Se on näissä asioissa niin, että mieluummin paljon liian aikaisin kuin vähän liian myöhään.
- 76543234567
kelly springfield' kirjoitti:
Aivan turhaa hätäilyä vaihtaa 6-vuotiaat renkaat sen vuoksi, että ovat jonkin verran kovettuneet. Oletko rengasliikkeiden kätyri ?
Vielä 10 vuotiailla renkaillakin voi ajaa aivan hyvin. Ne ovat todellakin hieman liukkaammat, mutta vain hieman (pito ei katoa mihinkään) . Ajat vain aluksi paljaalla asfaltilla muutamia päiviä, niin pinta hieroutuu auki ja renkaat pitävät taas ihan tarpeeksi. Ja olihan siellä vielä kovettuneessa kumissa hyvin pysyvät nastat lisäämässä pitoa. Siis ei mitään syytä huoleen.
Puheet vanhojen talvirenkaiden kesäkäytön vaarallisuudesta ovat pötyä. Olen ajanut lukuisia sarjoja talvirenkaita loppuun elämäni aikana kesällä. Mitään ongelmia ei ole ollut kuivalla eikä sateella. Ei luistoja eikä vesiliirtoja .On toki selvää, että kuluneella renkaalla ei pääse kasteltua ympyrärataa yhtä kovaa kuin moottorilehtien uudella kesärenkaalla, mutta sillä selviää tavallisella maantiellä ja motarillakin loistavasti kaikilla Suomessa sallituilla nopeuksilla.
Kysynkin, onko näiden pelottelijoiden autoissa joku vesiliirtomagneetti vai mistä nuo joutavat puheet saavat alkunsa.
Eikä muuten ole ollut 36 vuoteen tarvetta ajaa kasteltua ympyrärataa tai kahdeksikkoa marketin pihalla.Ja pointtihan tässä oli se, että ei nastat mihinkään häviä, jos osaa ajaa. Käykää lenkillä niin järki luistaa paremmin.
- joskus rengasmies
65432345678 kirjoitti:
Tunnen kyllä yhden rengasliikkeen omistajan. Hän vaihtaa renkaat muutaman vuoden välein, vaikka ei aja paljon. Ammattimies tietää nämä asiat. Ihan turhaan jaarittelette. Se on näissä asioissa niin, että mieluummin paljon liian aikaisin kuin vähän liian myöhään.
Totta kai rengasliikkeen omistaja vaihtaa vaikka joka vuosi uudet talvirenkaat.
Hän myy ne samalla hinnalla vähän käytettyinä,kun hänelle tulee maksamaan
uudet kumit (tai saatu maahantuojalta esittelyrenkaat)
- vai niin.
Toiseksi kesärengas on paljon parempi ja turvallisempi rengas kelillä. Katsokaapa vaikka talvirengas testejä, niin useimmat talvirenkaat ovat hengenvaarallisia kesäkeleillä ajettaessa. Lisäksi kesärengas on ajettaessa vielä lähes äänetön.
Ajettavuudeltaan ja pidoltaankin kesärengas on parempi, mutta ei nastaton, tai nastallinen talvirengas sentään hengenvaarallinen ole kesäkelillä. En tiedä millä kesärenkailla ajat, mutta omat talvirenkaani ovat selvästi hiljaisemmat, kuin kesärenkaani. Siihen vaikuttaa renkaan kokokin tietysti. Kesänakit ovat 17 tuumaiset 225/45 talvinakit taas 16 tuumaiset 205/55. Bensankulutuskin putosi 0.5l satasella, kun talvirenkaat alle laitoin ja tuo ei johdu rengaspainesta.- Kitkaajahavuja1
Huoh.. No eihän se talvirengas tosiaan ole hengenvaarallinen kesäkeleillä, eikä kesärengas talvikeleillä.. Tai jos tuntuu, että näin olisi, niin kaikki on sitten hengenvaarallista.
Jos sinulla on polttoaineen kulutuksen kannalta jotain väliä, niin miksi ihmeessä olet ostanut tuollaiset helvetin epätaloudelliset kesärenkaat? Häh?
Ja jos on hiljaisuudella jotain väliä, niin jälleen kerran, miksi tuollaiset kesärenkaat?
En kyllä tajua teitä..
Aloittajalle voisin sanoa, että kyllä vesi jäätyy ihan plusasteilla. Tällainen keli on esimerkiksi 1 aste, varjoa ja navakka tuuli. Kyllä jäätyy.
Tosin siitä olen täysin samaa mieltä, että talvirenkaat silloin kun on liukkaat kelit. Näyttää siltä, että menee tässäkin taloudessa joulukuun puolelle renkaiden vaihto. - 12+11
Kitkaajahavuja1 kirjoitti:
Huoh.. No eihän se talvirengas tosiaan ole hengenvaarallinen kesäkeleillä, eikä kesärengas talvikeleillä.. Tai jos tuntuu, että näin olisi, niin kaikki on sitten hengenvaarallista.
Jos sinulla on polttoaineen kulutuksen kannalta jotain väliä, niin miksi ihmeessä olet ostanut tuollaiset helvetin epätaloudelliset kesärenkaat? Häh?
Ja jos on hiljaisuudella jotain väliä, niin jälleen kerran, miksi tuollaiset kesärenkaat?
En kyllä tajua teitä..
Aloittajalle voisin sanoa, että kyllä vesi jäätyy ihan plusasteilla. Tällainen keli on esimerkiksi 1 aste, varjoa ja navakka tuuli. Kyllä jäätyy.
Tosin siitä olen täysin samaa mieltä, että talvirenkaat silloin kun on liukkaat kelit. Näyttää siltä, että menee tässäkin taloudessa joulukuun puolelle renkaiden vaihto.Vesi ei jäädy plussa-asteissa!! Ilman lämpötila ja tienpinnan lämpötila ovat eri asioita tässä mielessä. Tuuli itseasiassa jäähdyttää tienpinnassa tuon ns. 1 asteisen veden lähelle nollaa...eli jos lämpömittari on aivan tienpinnassa kiinni, niin nollaahan se pirskatti vie näyttää tai jopa miinusta... Tässä fysiikan ope jopa nauraa sulle.
- FEe32
12+11 kirjoitti:
Vesi ei jäädy plussa-asteissa!! Ilman lämpötila ja tienpinnan lämpötila ovat eri asioita tässä mielessä. Tuuli itseasiassa jäähdyttää tienpinnassa tuon ns. 1 asteisen veden lähelle nollaa...eli jos lämpömittari on aivan tienpinnassa kiinni, niin nollaahan se pirskatti vie näyttää tai jopa miinusta... Tässä fysiikan ope jopa nauraa sulle.
Höpöhöpö.. Vesi kyllä jäätyy plusasteissa.. Sinun väitteesi on samaa tasoa, kuin että vesi kiehuu 100 asteessa.
Taidan kyllä tietää kenelle fysiikan opettaja (ja oppilaat) nyökyttelee ja kenelle pudistaa päätään =) - että näin meillä
FEe32 kirjoitti:
Höpöhöpö.. Vesi kyllä jäätyy plusasteissa.. Sinun väitteesi on samaa tasoa, kuin että vesi kiehuu 100 asteessa.
Taidan kyllä tietää kenelle fysiikan opettaja (ja oppilaat) nyökyttelee ja kenelle pudistaa päätään =)Hanavesi kiehuu jo 93 asteessa, että ihan tiedoksi vaan :) Enkä ole koskaan muuten nähnyt edes jääsohjoa 1 asteen NTP-olosuhteissa. En edes laboratoriossa.
- jeejee...
että näin meillä kirjoitti:
Hanavesi kiehuu jo 93 asteessa, että ihan tiedoksi vaan :) Enkä ole koskaan muuten nähnyt edes jääsohjoa 1 asteen NTP-olosuhteissa. En edes laboratoriossa.
tosin T tarkoittaa kylläkin 20 astetta celsiusta.
- 15+15
FEe32 kirjoitti:
Höpöhöpö.. Vesi kyllä jäätyy plusasteissa.. Sinun väitteesi on samaa tasoa, kuin että vesi kiehuu 100 asteessa.
Taidan kyllä tietää kenelle fysiikan opettaja (ja oppilaat) nyökyttelee ja kenelle pudistaa päätään =)Siinähän meillä varsinainen einstein on.
- fesef33
että näin meillä kirjoitti:
Hanavesi kiehuu jo 93 asteessa, että ihan tiedoksi vaan :) Enkä ole koskaan muuten nähnyt edes jääsohjoa 1 asteen NTP-olosuhteissa. En edes laboratoriossa.
Juupa juu.. Mitähän sinä olet laboratoriossa ollut tekemässä?
Niin kuin joku sarkastisesti totesikin, T on se 20 astetta =D.
Siinä ei tosiaan vesi eikä vesisohjo jäädy.
Laitan nyt hyvin hyvin yksinkertaisen linkin, mutta mielestäni ihan uskottava lähde kuitenkin: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/kunnossapito/talviolosuhteet...
Lue viimeinen kappale. Enempää ei tarvitse.
Ja vielä lyhyt kertaus (olet varmasti siellä laboratoriossa ne termodynamiikan lait kerennyt lukea). Vesi jäätyy saattaa jäätyä plusasteilla, silloin kun ilman lämpötila nousee veden lämpötilaa korkeammaksi. Vesi höyrystyy, ja olotilan muutos vaatii energiaa. Energiaa höyrystyvä vesi ottaa viereisistä vesimolekyyleistä, jotka siis menettävät energiaansa (energia=lämpö), jolloin höyrystymättömät, energiaansa menettäneet vesimolekyylit saattavat jäätyä. Kova tuuli lisää veden höyrystymistä, ja näin ollen jäätä syntyy helpommin.
Eikä se jäätyminen ole niin yksinkertainen asia muutenkaan (ihan niin kuin kirjaviisaana tiedät). Vesi saattaa sataa taivaalta alas alijäähtyneenä vetenä. Tällöin saattaa maan pinnalla olla plusasteita, mutta kun alijäähtynyt vesipisara osuu johonkin pinnalle (esimerkiksi asfaltti), rikkoontuu pisaran pintajännitys ja nesteen olomuoto vaihtuu kiinteäksi. Ja näin, jälleen kerran, plusasteilla on jäätä. Siis sitä, mitä ei fysiikan (sinun) mukaansi pitänyt olla mitenkään mahdollista.
Sitten, hanavesi.. Mistäs alottaisi. No todetaan, että hanavesiä on erilaisia. Puhdas vesi on puhdasta, hanavesi sekoitusta. Eli lyhyesti kyse on molaarisuudesta, tai konsentraatiosta, kummasta termista sitten pitääkään enemmän. Mutta fakta on se, että oli millaista hanavettä tahansa, niin sen kiehumispiste on _vähän_ alempi kuin tislatulla vedellä. En todella tiedä millaista vettä teillä juodaan, että se kiehuu 93 asteessa. Ehkäpä siinä on kohtuullinen määrä bentseeniä.. - 4321
fesef33 kirjoitti:
Juupa juu.. Mitähän sinä olet laboratoriossa ollut tekemässä?
Niin kuin joku sarkastisesti totesikin, T on se 20 astetta =D.
Siinä ei tosiaan vesi eikä vesisohjo jäädy.
Laitan nyt hyvin hyvin yksinkertaisen linkin, mutta mielestäni ihan uskottava lähde kuitenkin: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/kunnossapito/talviolosuhteet...
Lue viimeinen kappale. Enempää ei tarvitse.
Ja vielä lyhyt kertaus (olet varmasti siellä laboratoriossa ne termodynamiikan lait kerennyt lukea). Vesi jäätyy saattaa jäätyä plusasteilla, silloin kun ilman lämpötila nousee veden lämpötilaa korkeammaksi. Vesi höyrystyy, ja olotilan muutos vaatii energiaa. Energiaa höyrystyvä vesi ottaa viereisistä vesimolekyyleistä, jotka siis menettävät energiaansa (energia=lämpö), jolloin höyrystymättömät, energiaansa menettäneet vesimolekyylit saattavat jäätyä. Kova tuuli lisää veden höyrystymistä, ja näin ollen jäätä syntyy helpommin.
Eikä se jäätyminen ole niin yksinkertainen asia muutenkaan (ihan niin kuin kirjaviisaana tiedät). Vesi saattaa sataa taivaalta alas alijäähtyneenä vetenä. Tällöin saattaa maan pinnalla olla plusasteita, mutta kun alijäähtynyt vesipisara osuu johonkin pinnalle (esimerkiksi asfaltti), rikkoontuu pisaran pintajännitys ja nesteen olomuoto vaihtuu kiinteäksi. Ja näin, jälleen kerran, plusasteilla on jäätä. Siis sitä, mitä ei fysiikan (sinun) mukaansi pitänyt olla mitenkään mahdollista.
Sitten, hanavesi.. Mistäs alottaisi. No todetaan, että hanavesiä on erilaisia. Puhdas vesi on puhdasta, hanavesi sekoitusta. Eli lyhyesti kyse on molaarisuudesta, tai konsentraatiosta, kummasta termista sitten pitääkään enemmän. Mutta fakta on se, että oli millaista hanavettä tahansa, niin sen kiehumispiste on _vähän_ alempi kuin tislatulla vedellä. En todella tiedä millaista vettä teillä juodaan, että se kiehuu 93 asteessa. Ehkäpä siinä on kohtuullinen määrä bentseeniä..Ei alijäähtynyt vesi ole asteista. täysin puhdas vesi jossa ei ole jäätymiskeskiötä
voi olla nesteenä jopa - 42 asteisena . kun alijäähtynyt pisara törmää maahan pintajännitys särkyy ja se jäätyy samantien. Jos tiessä on asteit jää luonnottisesti sulaa mutta sitä hitaammasti mitä kylmempää on.
- maailmassa monta.
on ihmeellistä asiaa jne. Nuo kesärenkaat kieltämättä olivat virheostos, vaikka ovatkin merkkirenkaat, kuluivat kahdessa kesässä oikein mukavasti, vaikka kilometrejä ei pahemmin tule. Vanteen taas olivat auton edellisen omistajan jäljiltä. Täytyy ensi kesäksi katsella parempaa rengasta alle.
Tiedät siis marraskuun sään jo tässä vaiheessa. Tuohon samaan pystyi edesmennyt sammokkoprofessori. - wjgojbgoerjoiejboie
vaihdoin nastarenkaat alle tänä viikonloppuna vaikka vielä ensi viikko ainakin on plussakeliä. Vuorotyöläisenä joudun menemään aikaisiin aamuihin tai kotiinpaluu iltamyöhällä, parina iltana on ollut jo pakkasta enkä luota kesärenkaiden pitoon kostealla jäätyneellä tiellä joten siksi nastarenkaat jo nyt alla.
Molemmat rengaskerrat uusia kun autokin vasta parin kuukauden ikäinen. Näinä aikoina olen tottunut vaihtamaan talvirenkaat jo 90-luvulta asti kun kortin sain. - Ajoissa talvirenkaat
Syyskelit loppujen lopuksi kuluttaa yllättävän vähän nastoja,märät tienpinnat.
Mutta keväällä kun on hiekotus hiekkaa ja kuivat tienpinnat nastat kuluu silmissä. - tunkki kaatuu
mulla SKODA FELISIASSA kitkat, voin nauttia ajamisesta senkin aikaa kun köyhät konttaa ympäri romujansa hukkaamassa pyöränpultteja
- dematron
rikkaatko ajelee nykyään sekotalla
- zazaazaaaz
Itse vaihdoin renaulttiini nastat eilen systä että poliisi huomasi kesärenkaat joissa oli valehtelematta 0.6 milliä pintaa kuviota ei enää ollut..(selvisin ankaralla nuhtelulla ja käskylla vaihtaa heti renkaat..)
Siksi piti vaihtaa renkaat kun nyt ei ole uusia kesäkumeja varaa ostaa.. ja eipähän pääse talvi yllättämään.
Monet juntit jotka lykkäävät renkaiden vaihtoa koko ajan saavat sitten odottaa vianorin 1kk jonoa... luistele sitten kesäkumeilla kun 5 cm lunta tiellä...- mut.väännin
vianorin 1kk jonoa...Pääsiäiskädet jonottaa,itse ajan auton talliin ja laitan pulttikoneen ja eukon hommiin...
- tocimiec
mut.väännin kirjoitti:
vianorin 1kk jonoa...Pääsiäiskädet jonottaa,itse ajan auton talliin ja laitan pulttikoneen ja eukon hommiin...
Hienoa, noin tekee tosimies ja vielä höylää siinä samalla kun eukko pyllistelöö.
- jee jee
Olen ajanut jo monta vuotta samoilla sakkorenkailla, joten säästöjä on syntynyt jo huimasti. Katsastukseen lainaan kaverilta renkaita...mitähän muuta...ainiin tuuria on ainakin riittänyt kun ei ratsiaan ole joutunut. Näin meillä hesassa.
- juomuraitakumimies
Ajan samoilla kumeilla kesät talvet. Kertaakaan mennyt rikki !
- huippukuski
Mitäs ne ihmiset hössöttää talvirenkaiden allelaitosta.Siellähän ne on jo.Viimetalvena laitoin.Ihan turhaa lyhkäsen kesän takia niitä poiskaan ottaa.Tommoset kesärenkat on ihan turha keksintö.Rengaskauppiaitten salajuoni,rahat pois tyhmiltä.Sitäpaitti ei oo pelkoo että pyörä putois vauhdissa pois,senverran on pultit umpiruosteessa.Nastanropina ei haittaa pätkääkään,mullon saatanat isot stereot pirssissä.Meinaan Meiju Suvas rulaa!!!!
- Yualle
Ja kaikkein hulluinta on ostaa ja laittaa alle heti keväällä aivan tuliterät kesärenkaat. Ne menevät kiistatta aivan piloille talven jäljiltä nastarenkailla ruvelle rouhituilla teillä. Tätähän vinkkiä Autorengasliiton silmää tekeviltä et muuten saa...=)
- Sceida
Skeidalla?
- -.-
Ai kuinka pitkälle? No suunnilleen 30tkm ne kestää ennen kun ovat laittomat.
- tunkki kaatuu
Huippu kuskin kans huomaa juurikaan eroa,molemmat on mustia,melkein pyöreitä ja alapuolelta hassusti rutusa.Muutama Lemminkäisen osake mulla,riittääpähän Virolaisilla asvalttimiehillä töitä eivät varastele autoja mulla SKODA FELISIA FARMARIINI PAKU ainainen pelko p------ä sen puolesta ,näitä ei kauvaa enää ole ,rupee olee haperoo ,löpöö tankiin ja kyykyttää Audit,BMW:t,mersut paitti 200:set pussihousut ILOISTA JOULUN ODOTUSTA
- bösöö
Talvirenkaat aina alla,ei tarvii vaihdella
- Exxon Valdez
Kesät ajetaan autolla jossa on kesärenkaat,talveksi otetaan käyttöön auto jossa on talvirenkaat.
Erittäin helppoa,eikä tartte murehtia renkaanvaihdoista.- Ei ihan köyhä
Kyllä te köyhät nyt kerskutte leluillanne. Mutta en minäkään renkaita vaihda, sen hoitaa autokuski tai mikä se on, kun siellä edessä lasin takana jotain touhuaa. Aina lähtiessä ilmoitan, että minkävärisellä sitten lähdetään, eihän se sovi, että menee vaikka köyhän sukulaisen, joka kuoli talviliukkailla, hautajaisiin punaisella tai keltaisella autolla.
Ei ole tullut seurattua, että millä ne köyhät ajelee, mutta pitkään ihmettelin, että kuinka niiden autokuskit ajaa tyhjiltään, kunnes eräs köyhä sukulainen kertoi, että ne ajaa itse, kun ei niillä ole varaa autokuskiin. Voi raukkoja, kyllä käy sääliksi.
Niin, en niitä auton merkkejä sen paremmin tunne, mutta pieniä ne näyttävät olevan.
Kysyin tässä välillä taloudenhoitajalta, että mikä se meidän automerkki on. Hän sanoi, että niitä on kahta merkkiä, joku rols jotakin ja joku pentele tai joku sinne päin. Olisi kai pitänyt sihteeriä kirjoittamaan tämä, kun en noita juttuihin niin paljoa jaksa kiinnostua. Mutta halusin tehdä tällä uudella tietokoneella vain mikä tämä on, niin jotain. Sen vaan sanon, että kullatut näppäimet coolit, siis tuntuu viileiltä sormenpäissä.
- nallekuulberi
Ajelen ihan tahallani jo nastarenkailla. Koska minulla on varaa, monia muita vituttaa.
- -jaakko-
Joo, odotellaan ensimmäisiä liukkaita, heh.. Ja sitten jonotellaankin renkaanvaihtoon tuntikausia ja ainakin pk-seudulla jopa satojen metrien jonoissa.
Vaan kukin tyylillään, minulla on jo talvirenkaat alla. Ja on ollut oikeastaan aina ennen kuin liukas keli on "yllättänyt"
Tuosta teiden jäätymisestä aiheen aloittaja on niin väärässä kuin vain voi olla. Tien pinta saattaa olla ja usein onkin jäässä jopa 3 asteen lukemilla. Vaan eipä sitä tietty ymmärrä, jos ajokokemus on kertynyt lähinnä tsadissa. - pekka8puupöää
Miks siellä renkaanvaihtojonossa pitää olla, kun auton omallakin tunkilla vaihto onnistuu puolessa tunnissa.
- pönttöilyä
pönttö
- Misukka Silukka
Pohjoisessa ainakin jäämeren rannalle pääsee ja etelässä venäjän kautta vaikka minne tätä mannerta.
- seittemäntoista
Mie ajan vaan talvirenkailla.
- zzZzzZzzzzzzZzzzzzzz
Jättäkää vaihtaminen ja uusiminen mahdollisimman myöhään. Se on viisautta. Siihen kun lisätään huikeat ajotaidot, niin ei voi epäonnistua.
- Alottajan takia
on se joka vuotinen idiooteille tarkoitettu lehti otsikko " talvi tuli yllättäen" ja pelti kolisi :D :D
- mek.1981
"Yöpakkaset sulaa aina tähän aikaan päivällä pois" Niinpä sinä taidat nukkua yösi jotkut kulkee silloin jo töihin. Mutta onneksi sinä olet fiksu ja kaikki huomio ottava ihminen.
- 320d -09
Jooo,on täällä monennäköistä urpoa liikkeellä.Ensinnäkin, me autoilijat maksetaan teiden kunnossa pidosta kaikkien verojen muodossa jotenka kyllä sitä saa silloin myös kuluttaakin.
Toisekseen,aloittaja on selkeästi näitä Kehä III:n sisäpuolella olevia urpoja jotka työntää 50 alueella 80 ohi koska on niiiiiin perkeleen kiire ja minä luotan ajotaitoihini.Tähän kun yhdistetään aamu/iltapäivän ruuhka ja hieman huonoa tuulta niin avot,meillä on valmiina kunnon kamikaze ratissa.Ja sitten joku kaunis päivä,ohhoh_mitä kävikään_no, ajoit ton toisen perään kun ei pysähtynytkään sillä 10cm "turvavälillä" kun tie olikin jäässä ja et vaihtanut nastoja jottei hienot korvasi vain sattuisi kärsimään ropinasta.
Eli yksinkertaisesti sanottu, täyttä pelleilyä tuollainen hienostelu.Enemmin sitä ajaa vaikka lokakuun alusta nastoilla ja kun sattuu tulemaan se jäinen aamu niin ei tarvitse miettiä mitenkä selviytyy töihin.Sinä kun et ole yksin liikenteessä(vaikka niinhän te hesalaiset luulette) ja se että leikit turvallisuudessa on myös vaara muille.
Niiin,ja itse omistan myös takavetoisen auton ja näpeissä pysyisi minullakin vaikka olisi kesärenkaat ja hieman jäätä mutta,en lähde riskeeraamaan itseni enkä muiden turvallisuutta. - asiat on niin
aivan oikein! on se täysin tyhmää kaikessa alkaa valtiollan säännöksien mukaan tanssimaan minäki ajelen melkeen joulukuulle asti kesägummeilla olen ajellu tähänki asti ja ajelelen edelleenki:) rahaa säästyy ja sananlaskukin sanoo että heikompi kuski selvii taidolla niistä tilanteista joihin parempi kuski ei ees joudu
- -20
sssinähän ajat ja rouhit ihan kuten parhaaksi näet, vaikka sitten yöpakkasiin,,,,
onneksi tyhmyytesi ei ole tarttuvaa lajia..
jäärataa et ole ikinä nähnyt, kunhan haukottelet. - jep jep
Ja vesihän voi tosiaan jäätyä jo 3 asteisena... Kylmä pinta,kylmä tuuli riittää.
- m,hgäå0o986rcghu
On tämä aikamoinen hupipalsta.
Pahimpia liikenteessä ovatkin juuri nämä omia taitojaan kehuvat, oli sitten talvi- tai kesäkeli. Ne omat taidot kun kumoaa jopa fysiikan lait.
Kun tien pinta on jäätyäkseen, pakkasta ei tarvita useita asteita. Olosuhteiden ollessa otolliset, lämpötilan ei tarvitse kuin aamuyöstä käväistä miinuksella ja joku näistä "taitavista" kuskeista toteaa, että mites tässä nyt näin kävi.
Vaikka aamulla töihin ajaessa auton mittari näyttää 2, tien pinta voi olla jäässä.
Ja silloin kun se sattuu jo olemaan jäässä, kaikki ei sitä edes huomaa, ennenkuin on myöhäistä.
Jos nyt kuitenkin sen verran sitä järkeä käytettäisiin, ettei mentäisi ihan vaan kalenterin mukaan. Seurattaisiin hieman niitä todellisia olosuhteita tien päällä. - Audi Man
Minä ajan kesärenkailla kesät ja talvet!!!
Hyvin luistaa ja taas on auto korjaamolla!!! - Rengastaja
2000 luvulla on sattunut kymmeniä ulosajoja ja kuolonkolareita autoilla joissa oli kesärenkaat. Ihminen ei pysty ennakoimaan mikä yö on se jona pakkanen tulee ja tekee mustan jään. Vaikka kuski olisi kuinka taitava ja itseensä uskova, musta jää on viekkaampi kuin taitava kuski arvaakaan... Sillä ei ole mitään merkitystä että talvirenkaat on muutaman viikon alla ja ajetaan pääosin kuivalla asfaltilla, nimittäin pakkaa unohtumaan että keväällä asfaltilla ajetaan urien vuoksi vielä pitempään kuin syksyllä. Jos alla on uudet nastarenkaat, olisi hyvä ajaa vähintään 1000 km asfaltilla jotta ns. liukas pinta hieman kuluu, ja kun mustajääkeli alkaa rengas on saavuttanut parhaan pitonsa.
- azazazaazaza
TOTTA! Minulla on rellussa nastat jo nyt tosin kun syy oli se että kesäkumit olivat sakkorenkaat.
Mutta en ymmärrä ihmisiä jotka viivyttelevät renkaitten vaihtoa koska ne kuluu.. mitä väliä sillä on että renkaat kuluu millin kaksi kun samalla voit säästää ihmishenkiä ja hyvällä tuurilla myös omasi. renkaita saa rahalla jota saa käymällä töissä ja töitä on kyllä jos tahtoo tehdä..
Turvallisuutta ei voi mitata rahassa ja monesti olen huomannut pikkuteillä että jos mittarissa on 3-5 astetta niin tie voi olla jäässä!! siinä vaiheessa kun oma auto ja muutama muu on romuna metsässä ja 3 kuollut niin on turha miettiä sitä että "kun ne renkaat kuluu"... jos vaihtaa ennen lumia nastat. HOHHOH!
- kesäkumimies :D
Ai kuinka pitkää kesäkumit kestää käytössä? :D
- Oispa siistejä
Minä vantaalaisena liikun Helsingin keskustassa paljon viikoloppuöisin ja Kehä III ajan usein Tampereelle ja naapurikuntaan. Ihan sama joka paikassa, Kehä III:lla 80km/h alueella on koko ajan jaloissa, jos ajaa mittarin mukaan vähänkään yli, pitää olla tuollainen 90-95 km/h, jos meinaa pysyä rytmissä ja ramppeihin ja niistä ulos pitää vetää ihan hulluna ja sokkona sladissa suurinpiirtein ja ilmankos tuolla on koko ajan kyljelläään ojassa. Rekatkin kaatuilevat kehän rampeissa viikottain, kun eivät perkele usko edes näkemäänsä. Kyllä voi olla kova kallo.
Sama turvavälin kanssa, itse yritän pitää sitä kunnolla ja jos joku ohittaa ja meinaa tulla eteen, nostan kaasujalkaa tai jarrutan kevyesti. Samalla tuulilasi on pysynyt 11v ehjänä, samoin konepelti maalauksineen. Mutta aina tuohon väliin änkee joku saatanan urpo. Pahimpia kusipäitä liikenteessä ovat taksikuskit, ajelevat jalkakäytävilläkin, kun on niin tärkeä keikka menossa kun Arska ja Ritu haetaan paikallisesta pubista ja saa jonkin sossun maksuosoituksen. Kaistat vaihtuvat ilman vilkkua koska vaan ja kolmion takaa suoraan eteen jne.Joka valoista lämä pohjassa ja heti jarrua punaisissa.
Täällä pks ollut tuollaista 5-10 plussalla ja silti porukat vetelee nastoilla heti lokakuun alusta. Vielä juhannuksena kuulin päivittäin nastojen ropinaa, kun eivät perkeleet ole saaneet aikaiseksi vaihtaa. Kuukauden ajokielto olisi minimi ja kuukausittainen näyttö paikallisella asemalla renkaista, niin johan rupee kovakalloisinkin vaihtamaan renkaansa ja huolehtimaan niiden kunnosta. Ihan sama ajovaloista ja hands free. Ruvetaan perkele vaikka viikottain käymään näyttämässä kuntoa, niin alkaa jo muistamaan kummasti.
Ottakaa mallia Kummeleiden Siistit Skoudet.
http://www.youtube.com/watch?v=VAodoPjz9jA - EL.a . K:IM
järjen riemuvoitto
Se riippuu niin paljon ajotaidosta, mikä on oikea kulutuspinta, tai pitääkö olla nastat.
Mä vetelin viime talven duuniin kesärenkailla, vaikka oli aika rankat kelit.
Kyllä siinä pari tiukkaa tilannetta oli, kun piti ajella kovempaa.
Mutta kun on hyvät renkaat alla, ja osaa ajaa, niin pystyy hanskaamaan sen. - 120kg kehonrakentaja
haluan kiittää kaikkia talvinakit ajoissa vaihtaville paukapäät. kiitos että tuulilasini menee uusiksi vain koska te haluatte ajaa turvallisesti. ei riitä että teidän perässä ajaessani joudun kärsimään kiveniskemistä, että viellä nastannekin pitää saada tuulilasiini kun painelette nastat renkaista lennellen kiireittenne takia. ei riitä että keväisin saan pölyn ja nastojen täyttämän täyslaidallisen tuulilasiin. jos yhtään nastaniskemää tulee kotteroni tuulilasiin ennen kevättä niin ajan kiinni ja lätty lätisee sekä läski perse tummuu. ugh olen puhunut.
- Älä uhoa
Ha, ha, haaaaaaaaaaaaa
!20 kiloa kehonrakentajaa varustettuna herneen kokoisilla aivoilla.
- Pääset lehteen
Sinunlaisesi luotte otsikon: "ensilumi yllätti autoilijat!"
- Kesärenkailla.
Voi hyvinkin ajaa 60 tkm,jopa enemmänkin. Mutta jos tarkoitit milloin pitää vaihtaa talvirenkaisiin,niin joulukuussa se on pakollista.
- 1.9 cdti
Yhden kerran on talvi yllättänyt minut, jolloin jouduin ajamaan rankassa lumisateessa 200 km kesärenkailla ja silloin totesin että tämä ei toistu, joten laitoin eilen nastat alle.
Nastarenkaassa on se hyvä puoli että paljaalla ajaessa kuuluu nastojen ääni, ja heti kun jäätä on alla ääni häviää ( tietoisuus asiasta). - hghh67yh
Kyllä niillä kesärenkailla hyvin lepikkoon pääsee :D
- jonniihase on sanott
Ja minä ajoin nuorena aina kun ei ollu talvirenkaita mutta ei vänninmäkkee kyllä piässy ylös pitikiertee takkomäen kautta kerran jotta piäsin kottiin.Niiojotta en aja ennee mutta vielä ajan.
- Häpeäisitte!
Joo, ulkona 11,5 c tälläkin hetkellä ja jengi jyrsii nupikumeilla jo entuudestaan heikkoja asfaltteja...suomen tiestö olisi paljon parempi ilman näitä ikuisia itkuiikkanastapellejä!
Kallis lasku yhteiskunnalle, kun "pelataan" varman päälle! Nopeutta ei olla kuitenkaan valmiita laskemaan. - No HuhHuh!
Toivottavasti kaltaisiasi "täydellisiä ja kokeneita" kuskeja ei liiku Suomen maanteillä monta. Tehän ne aiheutatte pahimmat onnettomuudet liikenteessä tuolla yliammutulla itseihailullanne.
- samaa ihmettelen
Samaa minäkin olen ihmettellyt. Talvirenkaat vaihdetaan kiireellä hyvissä ajoin, mutta kesärenkaiden vaihdolla keväällä ei ole mitään kiirettä vaikka lumet ovat sulaneet aikaa sitten ja lämpötila 15. Yleensä ne jotka näin tekee niin ratissa on yllätys yllätys nainen.
Kannattaa seurata myös sääteitoja. Lunta ei ole luvassa ainakaan viikkoihin joten turhaa ainkaan marraskuun ekoilla viikoilla vaihtaa mitään nastoja.
http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/tenday 2vuotta ajanu nypityillä nastarenkailla kesät talvet. nyt niin kuluneet, et kaipa se on pakko ostaa uudet.
- T:Kumimies
Varmaan suurin osa teistä jotka vaihdatte ne nastat alle sitten tammikuussa ajatte niillä kuitenkin huhti-toukokuulle ja sitten valitatte että paskoja on nykyrenkaat! Ei ne syksyllä juurikaan kulu kun lämpöä ei ole kuin muutama aste ja tiessä on kesän jälkeen kuimia paljon! Sitten keväällä ei kuimia ole tiessä juurikaan ja lämmintä päivälle enempi........Kyllä se sillon kuluu!
- Järki käteen!
Jatkuvasti 10 asteen lämpöjä on täällä etelässä ollut ja nastoilla on raavittu jo pari viikkoa asfalttia ruvelle. Täysin tarpeetonta. 10 astetta on paljon lämpötilana, monena kesänäkin on ollut kylmempää...
- azazazazazaaz
EHKÄPÄ JOO!!
mutta kyllä etelä Suomessa oli kaksi viikkoa sitten yöllä pakkasta muutama aste ja sai raapata lasit ....kun tiellä on vettä niin kaiken järjen mukaan vesi jäätyy pakkasella jotenka turha pelleillä kesäkumeilla JOS mahdollisuus on olemassa että on liukasta.
Oletetaan että ajat 80 km yössä ja vain 100m siitä on mustan jään peitossa
esimerkiksi mutka, niin kyllä kesäkumeilla pöpelikkö kutsuu. Miksi riskeerata kun siihen voi varautua. Itse vaihdan kesärenkaat alle kun ei ole yöpakkasia tulossa. KUN täytyy lähteä töihin aamu 6 niin tie voi olla jäässä vaikka kello 10 aikaan se on sulaa.. ei asia ole ihan niin yksinkertainen.
Ja kortti minulla on ollut 9 vuotta ja yksiäkään sakkoja en ole saanut ylinopeudesta, pienessä kolarissa tuli kerran 38€ maksettavaa..
- 1200 L
Ööh, miksi et vaan yksinkertaisesti tiputa nopeutta? Jatkatko kesää nastoilla?
Ennenvanhaan ajettiin jopa talvella kesärenkailla. Miten sitä oikein pärjättiinkään?
Kyllä kaikkien kortin ajavien pitäisi rissata ekat kaksi vuotta vanhalla takaveto-ladalla, että oppisi auton käsittelyä äärioloissa ja ymmärtäisivät miten AUTO käyttäytyy.
Nyt vaan kuljettajatkin matkustaa tunnottomissa kapseleissaan kaikenmaailman systeemeihin luottaen, valitaan vielä kuuden tähden testivoittajakumit alle, niin ei tarvii tinkiä mistään senkun polkee kaasua hampaat irvessä...kyllä se siittä...
Uusavuttomia nää nykypäivän pellet, kaikki tyyni!- C-6
Nimenomaan vielä 60 luvulla ei ollut talvirengaspakkoa ja sitä ajeltiin kesären-
kailla ympäri vuoden vasta kun alkoi olla karkeita Hakkapeliittoja niin alettiin
käyttää niitä eikä niissä ollut mitään nastoja, ja hyvin pysyttiin ojien välissä.
Ja ennenhän lähes kaikki autot olivat takavetoisia joissa oli perstuntuma koko
ajan sitä oppi ajamaan joka kelissä, moni nykykuski olisi metsässä niillä eväin.
Mitä tulee talvirenkaiden vaihtoon niin seuraa säätiedotuksia ja lämpömittaria. - bemaristi.
Tänä aamuna taas kehä ykkösellä joku omasta mielestään keskivertoa parempi kuski sovitteli passatin etupuskuria omaan takakonttiin sen jälkeen, kun se oli käynyt edellä kulkevan takakontissa.
En tiedä mitkä renkaat oli alla, mutta kaikki töllistelivät tapahtumaa siinä määrin, että myöhästyin töistä, vaikka peräänajo oli tapahtunut vastaan tulevien puolella. Passatin ritsa oli kyllä sen näköinen, että varmasti oli sakkokumit alla.
Toi sun vuodatus on kyllä täyttä skeidaa alusta loppuun, sillä liikenne oli ennen vanhaan täysin erilaista vrt. esim. autojen määrää, joten tollanen uhkarohkeus kesärenkailla talvella saattoi jotenkin onnistua, mutta ei tänä päivänä, joten älä vaan tyrkkää sitä romuasi nykyliikenteen sekaan häiritsemään tuhansien ihmisten työmatkaliikennettä. - vuodata keskenäs!
bemaristi. kirjoitti:
Tänä aamuna taas kehä ykkösellä joku omasta mielestään keskivertoa parempi kuski sovitteli passatin etupuskuria omaan takakonttiin sen jälkeen, kun se oli käynyt edellä kulkevan takakontissa.
En tiedä mitkä renkaat oli alla, mutta kaikki töllistelivät tapahtumaa siinä määrin, että myöhästyin töistä, vaikka peräänajo oli tapahtunut vastaan tulevien puolella. Passatin ritsa oli kyllä sen näköinen, että varmasti oli sakkokumit alla.
Toi sun vuodatus on kyllä täyttä skeidaa alusta loppuun, sillä liikenne oli ennen vanhaan täysin erilaista vrt. esim. autojen määrää, joten tollanen uhkarohkeus kesärenkailla talvella saattoi jotenkin onnistua, mutta ei tänä päivänä, joten älä vaan tyrkkää sitä romuasi nykyliikenteen sekaan häiritsemään tuhansien ihmisten työmatkaliikennettä.Kyllä ne oli tiet myös huonompia ja vaativampia, että älä viitti spede ruikuttaa!
Moottoripyörälläkin ajettiin ilman kypärää ja rattijuopot lähti suoraan lusimaan. - bemaristi.
vuodata keskenäs! kirjoitti:
Kyllä ne oli tiet myös huonompia ja vaativampia, että älä viitti spede ruikuttaa!
Moottoripyörälläkin ajettiin ilman kypärää ja rattijuopot lähti suoraan lusimaan.Taidat olla varsinainen menneisyyden vanki. Päivitä itsesi ja kalustosi tämän päivän vaatimusten tasolle tai käytä joukkoliikennettä.
Spede oli muuten ihan hyvä tyyppi, joten otan tuon kohteliaisuutena.. - spede.
bemaristi. kirjoitti:
Taidat olla varsinainen menneisyyden vanki. Päivitä itsesi ja kalustosi tämän päivän vaatimusten tasolle tai käytä joukkoliikennettä.
Spede oli muuten ihan hyvä tyyppi, joten otan tuon kohteliaisuutena..Däni! Se sä oot!
- jk
kyllä on ukko jo talvinakit vaihtanu, sama tapahtuu uuteen autoon ellei ennen myyntiä jo vaihdeta. sen verran aikaseen joutuu töihin lähtemään ajaen että ei ehdi tiet sulaa jos on jäätä tien pintaan tullut (kokemusta tästä jo parilta kerralta ennen renkaiden vaihtoa, ei ollut kivaa luistella ja körötellä 20:ä vain sen takia).
repikää siitä. - Lada1700 GTXXL
Kesärenkailla voi ajaa niin pitkälle kuin bensaa riittää tankissa! Sitten ainakin on pysähdyttävä - tankkaamaan :)!
- lepoooo
mikä sulla on hätänä, rauhotu.
- ulkopuolinen ajaja
Ihmettelin aikoinaan miksi siel (kehäkolmosen alapuolel)
sattuu niin paljon ketjukolareita näin syksyllä.
No ,enpä ihmettele enää. - Mies 78
ulkopuolinen ajaja kirjoitti:
Ihmettelin aikoinaan miksi siel (kehäkolmosen alapuolel)
sattuu niin paljon ketjukolareita näin syksyllä.
No ,enpä ihmettele enää.Järjenkäyttö on sallittua, joskus jopa suotavaa!. Ei tarvi vielä talvirenkaita ainakaan 15:päivään tätäkuuta vaihtaa, mikäli pitkän ajan sää ennustusta on uskominen. Heti vaihdan nastat kun sää niin vaatii ja ite vaihan olen aina vaihtanu ite ja tulen vaihtamaan.
- Nelipyäräluistelija
Mies 78 kirjoitti:
Järjenkäyttö on sallittua, joskus jopa suotavaa!. Ei tarvi vielä talvirenkaita ainakaan 15:päivään tätäkuuta vaihtaa, mikäli pitkän ajan sää ennustusta on uskominen. Heti vaihdan nastat kun sää niin vaatii ja ite vaihan olen aina vaihtanu ite ja tulen vaihtamaan.
Minä olen ratkaissut kerrasta poikki koko vaihtoruletin. Alla on kaksi kesärengasta ja kaksi talvirenkasta. Niillä pärjää hyvin ympäri vuoden. Vararenkaana on pinnoitettu kitkarengas, jotta senkään puolesta ei jää pulaan.
- järki pakottaa
Hakkaan päätäni mäntyy niin kauan kuin pysyn tajuissani.
- rengas guru
neuvoo,ajan kesärenkailla koko vuoden myös ne pakolliset joulu-tammi-helmikuut, ja joulukuussa laitan auton peräkonttiin talvirenkaat vain hämäyksesti,että jos kytät pysäyttelee niin oon juuri muka menossa vaihtamaan renkaat,vitut mihinkään mee.
4 vuotta on toiminut systeemi ja ei sakon sakkoa 2 pysäytystä ollu,tyhmiä poliiseja vain liikenteessä.
ps.on sit sakkorenkaille oma kikka jos meinaa antaa sakkoa, niin tempaisen rengasliikkeen etukupongin,ett just hakemassa uudet tarjouskumit autoon. - Kesäkumiblues
Itse olen ajanut viimeiset 15 vuotta kesärenkailla kesät talvet. Joka toinen syksy ostan uudet kesärenkaat ja hvyi olen pärjännyt. Mielestäni rengasvouhka on yksi turhimpia asioita, mutta joillekin rengasfirmojen propagnda näyttää menneen hyvin jakeluun ja märinä kitka- nasta kuulostaa naurettavalta.
Omat kokemukseni 15- vuotiselta kesärengasjaksolta ovat seuraavat:
Hyväkuntoinen kesärengas pitää yhtä hyvin kuin nasta- tai kitkakin. Kovilla pakkaskeleillä lumisella tiellä on ihan yhdentekevää onko alla kesä, nasta vai kitkarengas, sillä sellainen tie ei ole milläänlailla liukas. Itseasiassa kesärengas on pakkaskelillä jämäkämpi ajaa kuin talvirenkaat ylipäätään. Sohjossa nasta- tai kitkarengas on yhtä liukas kuin kesärengaskin. Eroja ei käytännössä ole ollenkaan. Suurin ero tulee kuitenkin silloin, kun sataa noin 1- 3 asteen pakkasella uutta lunta. Silloin uusi kesärengas on ylivoimaisesti pitävin.
Tiedän, että taas tulee miinuspeukkua. Suurin osa ihmisistä on jotenkin todella hyvin sisäistänyt talvirengaseetoksen. Mutta kokeilkaapa piruuttanne ajaa vähän aikaa alkutalvesta kesärenkailla ja vaihtakaa sitten nastat alle- saatatte kokea pienen yllätyksen.- bemaristi.
Joo, tässä varsinainen järjen riemuvoitto..pysy vaan siellä pellolla kesärenkaittes kanssa vietävän savikukko, mutta älä vaan tule ihmisten ilmoille..
- henkes haisoo
Helppo se on bussikuskin kehuskella.
- jokunen33
henkes haisoo kirjoitti:
Helppo se on bussikuskin kehuskella.
On huomioitava että suomi on pitkä maa. Eteläisessä suomessa on päätiet jääpintaisia joitakin viikkoja, kun pohjoisemmassa suomessa saatta olla jääpinnoite teillä useita kuukausia. On selvää että järkevin vaihtoehto pohjois-suomessa on nastarengas. Aivan eteläisessä suomessa mielestäni varteenotettava vaihtoehto on kitkarengas.
Luulo että nastarengas ilman nastojakin olisi pidoltaan paljon huonompi kuin kitkarenkaan on mielestäni mutua, kyllä rengasmerkkien kilpailu on senverran kovaa että renkaiden kehitykseen käytetään kaikki resulssit, pinnan laminointi on lähes sama ainoastaan uraleveys on esim nokialaisessa isompi enempi lumirengas koska nastat hoitaa jäällä pidon.
Myös teiden kuluminen nastarenkailla on luultua pienempi tutkimusten mukaan suurin teiden urauttaja on raskas liikenne.
Asfaltin alla oleva hiekka siirtyy tärinästä ja paineesta alta pois joten asfaltti painuu urille.
- 1.12-31.2
Ajan kesärenkailla 1.12 asti, koska sen jälkeen laki PAKOTTAA laittamaan nastarenkaat alle (autossani ei ole kitkarenkaita)
Arvaa vaihtaisinko talvirenkaat, jos ei olisi pakko... ei ne mun kesäkumit kalenteria osaa vieläkään lukea - taitoa1
Nykyään tosiaan pitää olla talvirenkaat 1.12.-28.2. Ennen ajelin minäkin 60-luvulla ensimmäisen talven aika kuluneilla kesärenkailla ilman kolareita. Siinä oppi ajamaan autoa! Ei renkaat ratkaise vaan se, että ajaa renkaiden ja kelin mukaan. Nyt jos on vähän normaalista poikkeavaa etelärannalla niin pellit paukkuu kun ei tajuta tätä.
- olenkonero
Mää leikkasin vahhoista kesärenkaista kyljet pois ja pujotin kulutuspinnan nastarenkaiden päälle, sit kun tulee pakkasta niin voin kätevästi ottaa kesäpinnat pois aamulla ja laittaa takaisin päivällä kun taas lämpiää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432211Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t22984Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685