Mittariväärennökset hyvin yleisiä

iso-ongelma

Lukekaapa tuore autobildin juttu mittariväärennöksissä. Se on todella helppoa ja halpaa saksassa ja artikkelin mukaan hyvin yleistä. Saksan poliisi on voimaton tämän edessä ja hyvämaineiset autoliikkeetkin saattavat syyllistyä tähän.

Artikkelissa toimittaja ostaa 100 eurolla mittarin väärennöksen. Kaveri tekee muutaman minuutin työn ja hups! 140 000 kilometriä lähti mersusta pois.
Samalla kaveri kyselee työntilaajalta (tomittajalta), että onko myymässä auton ?
Suosittelee samalla tilaajalle myymään auton ulkomaille, niin ei tule seuraamuksia.

Onko sinulla tälläinen auto ?

24

1043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35

      Katselin viime viikolla Saksassa myytäviä mersuja.
      Löysin yhden tavallista halvemman, soitin Saksaan ja sain pyytämäni rungonnumeron.
      Soitin Veholle ja sain tietää, että km-lukema oli kunnossa, koska heiltä löytyivät kaikki huollot - niiden ajankohdat .
      Nyt puhutaan vm. 2009-10 autoista.
      Eli: jos edellinen omistaja tai haltija on huollattanut autonsa ns. merkkihuollossa, ovat nämä tiedot kaikkien käytettävissä.
      Voiko tästä oppia jotakin?

      • iso-ongelma

        Tuossa autobildin jutussa kyseessä oli nimenomaan pari vuotta vanha C-mersu. Saksassa myydään ja aivan laillisesti laitteita joilla pystyy ajotietokoneita käsittelemään helposti.
        Artikkelissa veivät muuten ruuvauksen jälkeen auton ammattilaisen arviointiin, että huomaako hän puuttuvat kilometrit. Ei huomannut. Miettikääpä vielä monia välittäjiä joiden ainoa apu autonhankinnassa on saksan kielen sujuva osaaminen.

        Tarkkana ostajan kannattaa olla. Minä toin pari vuotta sitten fordin ja automaassa katsoivat saksan rekkareiden perusteella auton huoltohistorian ja siinä myös oli kaikki kilometrit mittarissa mitä pitikin.
        Tämä vain vaatii aikapaljon salapoliisi työtä auton ostajalta mutta kannattaa ehdottomasti.


      • linkki?
        iso-ongelma kirjoitti:

        Tuossa autobildin jutussa kyseessä oli nimenomaan pari vuotta vanha C-mersu. Saksassa myydään ja aivan laillisesti laitteita joilla pystyy ajotietokoneita käsittelemään helposti.
        Artikkelissa veivät muuten ruuvauksen jälkeen auton ammattilaisen arviointiin, että huomaako hän puuttuvat kilometrit. Ei huomannut. Miettikääpä vielä monia välittäjiä joiden ainoa apu autonhankinnassa on saksan kielen sujuva osaaminen.

        Tarkkana ostajan kannattaa olla. Minä toin pari vuotta sitten fordin ja automaassa katsoivat saksan rekkareiden perusteella auton huoltohistorian ja siinä myös oli kaikki kilometrit mittarissa mitä pitikin.
        Tämä vain vaatii aikapaljon salapoliisi työtä auton ostajalta mutta kannattaa ehdottomasti.

        Lähetätkö ystävällisesti linkin ilmoitukseen. Löysin vain tämän:
        http://www.autobild.de/artikel/tacho-manipulation-1600275.html

        Nach Schätzung der Polizei ist der Kilometerstand bei rund 30 Prozent der Gebrauchtwagen, die in Deutschland jährlich den Besitzer wechseln, manipuliert.
        Poliisin arvion mukaan n. 30 % käytetyistä autotoista, jotka vaihtavat vuosittain omistajaa, on tacho manibuloitu.


      • iso-ongelma
        linkki? kirjoitti:

        Lähetätkö ystävällisesti linkin ilmoitukseen. Löysin vain tämän:
        http://www.autobild.de/artikel/tacho-manipulation-1600275.html

        Nach Schätzung der Polizei ist der Kilometerstand bei rund 30 Prozent der Gebrauchtwagen, die in Deutschland jährlich den Besitzer wechseln, manipuliert.
        Poliisin arvion mukaan n. 30 % käytetyistä autotoista, jotka vaihtavat vuosittain omistajaa, on tacho manibuloitu.

        Ei ole linkkiä. Luin uudesta Suomessa ilmestyvästä Autobild lehdestä.

        http://www.autobild.fi/tilaa-lehti/uusin-lehti/

        "36 Mittarinväärentäjät ahkeroivat
        Saksalaisista käytetyistä autoista jopa kolmasosan mittarilukemaa on väärennetty."


      • Joo, näin karsitaan
        iso-ongelma kirjoitti:

        Ei ole linkkiä. Luin uudesta Suomessa ilmestyvästä Autobild lehdestä.

        http://www.autobild.fi/tilaa-lehti/uusin-lehti/

        "36 Mittarinväärentäjät ahkeroivat
        Saksalaisista käytetyistä autoista jopa kolmasosan mittarilukemaa on väärennetty."

        turhat höynäytettävät renkaanpotkijat pois vonkaamasta hyväkuntoisia ja vähänajettuja autoja ja tilalle tyrkytetään suomen suolaliuoksissa marinoituja, hyvässä ruostumisen alussa olevia ja sorateillä loppuunajettuja "aitoja suomiautoja".
        Noita "isoja ongelmia" löytyy joka paikasta - etupäässä niille jotka haluavat niitä löytää!!


      • Isommat liikkeet ja
        Joo, näin karsitaan kirjoitti:

        turhat höynäytettävät renkaanpotkijat pois vonkaamasta hyväkuntoisia ja vähänajettuja autoja ja tilalle tyrkytetään suomen suolaliuoksissa marinoituja, hyvässä ruostumisen alussa olevia ja sorateillä loppuunajettuja "aitoja suomiautoja".
        Noita "isoja ongelmia" löytyy joka paikasta - etupäässä niille jotka haluavat niitä löytää!!

        kaikki muutkin rehelliset yrittäjät tarkistavat vaihtoauton kilometrit jo vastaanottotarkastuksessa ja jos ei kaikki täsmää, lähtee auto jobbareille tarkoitettuun riviin. Tämä koskee koko auton teknistä kuntoa. Mutta miettikää te vaan mistä löytäisitte sen kaikkein halvimman tuontiauton.


    • Siltä suomalaiselta

      jobbariltahan se löytyy. Ne ostavat juuri noita vientiin tarkoitettuja "perärivin helmiä" mutta suomessa myyntiin tullessaan ne ovatkin sitten niitä papan vain sunnuntaisin ajettuja silmäteriä. Eihän nyt nekään välttämättä toivottomia ole mutta Saksan halvimpia kuitenkin ja yleensä vieläkin parempikuntoisia kuin samanikäiset suomiautot. Kyllä Saksasta hienoja autoja löytyy mutta siellä pitäisi olla joku luottomies niitä katsomassa. Suomalaisista jobbareista ei siihen hommaan ole vaan vaaditaan joku jolla ei ole suurta taloudellista intressiä mukana pelissä. Sellaisiakin sieltä löytyy.

    • näin sanoo nainen

      Kyllä se on totta, että Saksassa näplätään niitä mittarilukemia, ja aika rajusti. En ulkaltaisi ostaa yksityiseltä täällä autoa. Ostin yhden käytetyn ja sen ihan auton omasta merkkiliikkeestä, siinä oli sitten takuu.

      TV:ssä on ollut melkoisesti juttua mittarilukeman näpläämisestä, joten kannattaa olla hyvin varovainen, kun joutuu niin petetyksi kuin vain voi.

      Siellä Itämeren alueella se sellaista varsinkin tekee kun tietävät että Suomesta ja Venäjältä tullaan hakemaan autoja.
      Saavat jokaikisen romun myytyä.

      tosin venäläisillä ja ramanialaisilla tuntuu olevan kaikilla sellaiset menopelit, ettei meillä viran-ja toimenhaltijoilla ole mitään mahdolisuuksia sellaisiin.

      • näin sanoo nainen

        Niin ja sitten täytyy olla varovainen keski euroopassa on oikein liigoja, jotka järjestävät kolareita hyväuskoisille.
        Ne antavat niinsanotusti kohteliaasti kolmiontakaa tulevalle tietä, mutta posauttavat sitten kylkeen, ja niillä on aina joku todistaja lähistöllä, ja siinä olet sitten maksajana.

        Törkein juttu kävi tutulle naiselle liikennevaloissa.
        Naisen edessä oli auto pysähtynyt punaisiin muutamaa metriä ennen liikennevaloja. Nainen tietysti pysähtyi odottamaan liikennevalojen muuttumista vihreiksi. Ja mitä tapahtuikaan, tämä ulkomaalainen, jolla oli yksi henkilö kyydissä, ajoi muutaman metrin eteenpäin ja panin peruutuksen päälle ja peruutti vauhdilla naisen etupuskuriin. Ja sillä seurauksella, että nainen juotui syylliseksi peräänajosta. Peruuttajalla oli todistaja autossa naisella ei ketään. Eli järjestetty juttu.


    • Haenautonisaksasta

      Sakemanneista en tiedä mutta näin toimii suomalainen autokauppias! Ostaa auton Saksasta (tai jostain), ruuvaa kilometrit omassa hallissa, Fiksaa pikkusen, tekee suomalaisen huoltokirjan ja muut paperit ja myy auton SUOMIAUTONA,


      Onko sinulla tälläinen auto ?

    • 21

      Edelliselle kirjoittajalle tiedoksi, että näinkö se menee??!
      Tuodun auton uudessa rekisteriotteessa näkyy kyllä otteen viimeisellä rivillä entinen rekisterinumero.
      Ostaessa on kyllä täysin sallittua pitää silmät auki ja pyytää rekisteriote näytille ennen kuin sopii kaupoista mitään!
      Toisaalta, mitä eroa sitten itse autossa on jos se ostetaan Suomesta tai Saksasta?
      On lähes samat Kuluttajainsuojasäännökset kun ostaa merkkiliikkeestä. Käytännössä tietenkin hankalampi hoitaa reklamaatioasioita.
      Jos ostaa tarpeeksi tuoreen - 2009/10 Mersun Daimler-Benziltä - joka myös on "vaihtotähti" - Saksassa "Junge Sterne" - niin mukaan saa kortin jota vastaan Veho täällä hoitaa kyllä ja laskuttaa valmistajaa kuuten tavanomaisissakin takuutapauksissa.
      Tavanomaisen 2 v takuu on yleensä näissä tapauksissa nostettu kolmeen vuoteen.
      Juuri ne autot, jotka ovat kaupan muualla kuin merkkiliikkeessä - jossain karsinassa kaupungin ulkolaidalla - alhaisin km-lukemin, ovat juuri niitä km-fiksattuja.
      Kyllä autosta pelkästään katsomalla näkee, onko sillä ajettu 50-100.000 vai 300.000 km!

    • ajoa vaan

      Suomessahan ei tapahdu mittarin peukalointia eihän?

      .... itse törmännyt tapaukseen missä oli lähtenyt 100 000 km mittarista. Oli ollu merkkihuollon mekaanikon omistuksessa vähän aikaa ja siinä kohtaa oli hävinnyt kilometrit.

      Kyllä autoa ajamalla huomaa jos on pahasti pielessä. Jos ei huomaa niin eihän sillä ole väliä. Mekaaninen vehje kun voi rikkoontua muutenkin kun kilometrien mukaan joten turha sitä pelkkää lukemaa on tuijottaa.

      Huoltohistoriakin antaa vaan jotain osviittaa, kuten on nähty niin ei kyllä se valohoito merkkihuolloissakin osataan.

      • Ruuvailu historiaa

        89 euroa maksaa läppäriin ohjelma ja kaapeli mikä sopii ob-littimeen.
        Netti on pullollaan noita myyjiä.
        Ei siihen tarvitse saksalainen olla että semmoisen voi ostaa.
        Google ja tacho, elektronik, program ja rupeaa löytymään ostettavaa


    • ss2.90

      Jos vähänkin vanhemman auton tuo tuolta niin tod.näkösemmin mittaria on ruuvattu kuin oltu ruuvaamatta, itsekin toin 180tkm ajetun mersun paikallisen mersu liikkeen leimoilla ja auto oli tokalta omistajalta...kaikesta näki kyllä muuten että yli 300tkm oli takuulla menty, ei tuo ole kuin 2 min juttu muuttaa lukemaa, iästä riippuen maksaa 80-400€ mitä oon kuullut.

      Ja tollasen tuontipaskaan vielä verot päälle ja hakukulut niin tulee saman hintaiseksi kuin vastaava suomessa, kyllä ainakin itse arvostan suomiautoa nykyään ihan toisellatavalla kun oon jonkun verran noita saksan paskoja nähny.

      • lyrljhr

        On lottovoitto syntyä Suomeen, kyllä on saksalaisten elämä kurjaa huonojen autojensa kanssa.


      • Saksa on pop
        lyrljhr kirjoitti:

        On lottovoitto syntyä Suomeen, kyllä on saksalaisten elämä kurjaa huonojen autojensa kanssa.

        Mittarinruuvauspuheet lienevät Datsun- miesten juttuja, joilla he yrittävät perustella itselleen, miksi naapuri ajaa samanhintaisella parivuotiaalla saksalaisella, jonka hinta uutena vastasi tusinaa japsia.

        Usein kyllä törmää kahvipöytäkeskusteluissa jostain laatuautosta siihen, että kaverin mielestä jonkun auton käypä hinta löytyy Mobilen ekalta sivulta.

        Kun asettaa vaatimukseksi huoltokirjan, Mobilessa häviää valikoimasta noin puolet, Italian valikoimista noin neljä viidesosaa. Jos Suomessa vertaa merkkiliikkeiden vaihdokkeja Saksan merkkiliikeiden valikoimaan, ollaan samalla viivalla.

        Jos astianpesukone kotona on Miele, osaa arvostaa myös autojen varusteita.
        Uudehkoon bemariin tai mersuun saa toistakymmentä sellaista mukavuutta ja/tai turvallisuutta lisäävää varustetta, joita japsiin ei. Tuollaisilla varusteilla ei
        ns Suomi- autoja edes ole.


      • Miksi yleensä

        ostit ja toit auton josta näki jo päältä ettei mikään pidä paikkaansa. Ai siksikö kun sait häkistä vähän halvemmalla? En tiedä, pitäisikö teidän kanssa itkeä vai nauraa tyhmyydellenne.


    • knowless

      Kun ostan auton ulkomailta, niin on aivan sama onko mittaria ruuvattu vai ei, koska minulle on ratkaisevaa se, että auto toimii. Jos on vähänkään autojen kanssa pelannut, niin osto tilanteessa kuulee kyllä on auto kunnossa. Ai mistä??? no sen nyt vaan kuulee ja tuntee autoa koeajaessa. Jos jobbari sen tuo sinulle, no siihen en ota kantaa, mistä sen silloin tunnistaa.

      • 10-4

        Juuri näin. Lisäksi kun tietää mikä on suomen merkkihuoltojen taso niin ei se huoltohistoria kerro muuta kuin että joku on maksanut itsensä kipeäksi valohoidosta.

        Näitä tarinoitahan täyden pissapojan täyttämisestä ja vastaavia löytyy vaikka kuinka sekä itseltä että muilta.


      • 1 vs 1000000

        toimiihan se homma toisinpäinkin; osta vähän ajettu Saksasta ja pyöräytä huimat lukemat mittariin, kyllähän se jonkunverran autoverossa näkyy sekin.

        Suomessa taas alaspäin tai jos pidät pitkään itellä niin se iso lukema ei haittaa kun itse tiedät totuuden.


    • tyypillista

      itse olen tormannyt vaariin kilometreihin 2 kertaa. toin englannista subaru legacy twin-turbon. 160000km ajettu. myin sen verovapaana. sama auto kilvissa pari vuotta myohemmin 150000km.
      toinen tapaus, vaihdossa tarjottiin audi a4 2.0 tdi 2007, ajettu muka 170.000km. soitin audille: sama auto oli ollut 230.000km huollossa kuukautta ennen.

    • Osta uusiauto

      Saksassa myydään noita matkamittarin lukeman väärentäjiä paljon ja laillisesti. Ette kai te vain luule, etteikö Suomalainen jobbari olisi jo aikaa sitten käynyt hankkimassa sellaisen myös itselleen ja tuonut sen mukanaan Suomeen busineksiaan piristämään. Väärennöksiä tehdään kaikille automerkeille ja moottoripyörille missä on digitaalinen matkamittari. Erityistä huomiota ja varovaisuutta kannattaa noudattaa silloin, kun ajoneuvo on asiakkaan lukuun myytävänä, joissa omistajana saattaa olla kossupullolla nimelliseksi omistajaksi ostettu varaton spurgu. Sillä silloin auton myynnistä vastuussa on se yksityishenkilö spuge, eikä autokauppa. Varma kusetus.

      • Terve järki

        Onneksi vain Saksassa, missä matkamittarin väärän lukeman ilmoittaminen on ollut rikos jo vuosia. Ja Suomessa ei matkamittareiideön väärentäminenhän ei onnistu; kukaan ei ole netistä onnistunut värkkiä tilaamaan vaan tehdään vain rehellistä autokauppaa. Voi hyvää päivää!


    • VainUusiKelpaa

      Nykyisessä autossa oli 12km lukema luovutettaessa.
      Huijasivat ilmeisesti, kun se myytiin mulle uutena?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe