Minulta poistettiin alhaalta takaa hammas. Viisaudenhampaat minulta on jo aikaisemmin poistettu ja niiden kanssa ei tullut mitään kipuja tai ongelmia. Mutta nyt tästä hampaanpoistosta on tullu kauheat kivut. Kävin sen takia päivystyksessä ja hammaslääkäri käsittääkseni puhdisti sen kuopan ensin ja sitten laittoi sinne "kamferi-tupon" (tai jotain). Hammaslääkäri sai (tarkoituksella?) myös verta tulemaan sieltä, mistä se hammas oli poistettu. Aluksi tuon käynnin jälkeen särky oli kohtalainen, mutta sitten parani joksikin aikaa (siis muutamaksi tunniksi). Mutta nyt särky on taas tullut takaisin. Joten pitäisikö tuon säryn jo pysyä poissa? Tai siis kauanko sen pitää jatkua, että voin taas ottaa yhteyttä hammaslääkäriin? Tai milloin sen pitäisi vähentyä, jos tuo hampaanpoistokohta jo paranisi "normaalisti"? Ja pystyykö hammaslääkäri tekemään tälle asialle jotain, että särky menisi pois?
Onko se ihan asiaankuuluvaa, että myös se hammas on jotenkin arka, joka on siinä sen poistokohdan vieressä? Ja se, että kipu säteilee välillä suurellekin alueelle?
Olen Buranaa syönyt paljon kipuun. Ei siis ole antibiootteja tms. joten ei varmaan sitten ole tulehdustakaan (kun ei kerran ole antibiootteja katsottu tarpeellisiksi).
Olen googlettamalla etsinyt tietoa ja päätellyt, että kipu taitaa johtua ns. kuivan kuopan oireyhtymästä. Vaikka en hampaanpoiston jälkeen huomannutkaan, että verihyytymä olisi lähtenyt irti. Voisiko olla, että sitä ei olisi muodostunut tarpeeksi ollenkaan? Vaikka mielestäni noudatin hampaanpoiston jälkeisiä ohjeita.
Ja mitä teen, jos se lääketuppo lähtee ennen aikojaan pois sieltä kolostaan? Siis se jotenkin lilluu osittain irtonaisena, kuopan ulkopuolella, jo nyt. Hammaslääkäri sanoi, että se sulaa itsekseen, mutta en huomannut kysyä, että kauanko sen pitää pysyä paikallaan. Ja jos se "häviää normaalisti" niin kuuluko sen sulaa siten, että sitä ei syljetä pois tai niellä. Vaan että sulaako se oikeasti huomaamattomaksi.
Toivottavasti joku osaisi vastata edes johonkin kysymykseeni.
Hampaanpoiston jälkeen kivut ja ongelmat
1
7762
Vastaukset
- kivuton suu
Ennen hampaan poistoa suu ja hampaat pitäis hyvin puhdistaa, koska suussa on paljon bakteereja. Näin tein kun itseltäni keväällä poistettiin vastaava hammas.
poiston päivänä en syönyt mitään, huuhdoin suutani vain viileällä vedellä. Poiston jälkeen söin vasta seuraavana päöivänä. Tietysti kipu tuntui.
Mitään lääkkeitä kipuun en ottanut.
Kipu kaikkosi nopeasti, poistosta noin kaksi viikkoa pahin oli takana tällöin ei juuri yhtään särkenyt.
Jos verihyytymä irtoaa silloin kaikki on aloitettava alusta, jotta muodostuisi uusi hyytymä. Kun alussa hammastani särki, laitoin suun täyteen keitettyä viileätä vettä, vesi helpotti särkyä. Poistosta ensimäiset päivät ovat kivuliaimpia, sitten helpottaa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162873Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006