Muistaako kukaan milloin Helsingin Rautatieasemalla tapahtui tämä että Pasilasta tul juna liian kovalla vauhdilla ja vaunu tuli asemarakennuksen sisään?
Juna onnettomuus Rautatieasemalla
10
1899
Vastaukset
- ehkä muistan tän
Muistaakseni jarruissa oli vikaa ja myös inhimillinen erehdys, eli tavarajuna törmäsi asemarakennukseen,--en ole varma vuodesta,
ei pitäisi paljoa heittää arvio.- Tumppi
Tavaravaunujen jarrut eivät toimineet (vain veturi jarrutti) - en muista, oliko jarruissa vikaa vai johtuiko se inhimillisestä erehdyksestä. Ja kaiken lisäksi rataosuus Pasilasta --> Helsingin rautatieasemalle on vielä loivaa alamäkeä, joten pelkät veturin jarrut eivät riittäneet pysäyttämään junaa.
- kertoo Hesari
Hesarin tekstiarkistosta löytyy vielä/jo kyseinen tapaus. Juuri vanhempaa materiaalia siellä ei taida ollakaan...
Valitettavasti arkisto on maksullinen, ja vaikka itse maksoin tämän haun omilla rahoillani, saatan silti syyllistyä rikokseen, kun levitän löytämääni tietoa tällaisella avoimella keskustelupalstalla?
--------------
Helsingin Sanomat - Muut - 8.10.1990
Tavarajuna vyöryi päin rautatie- asemaa VR: Inhimillinen erehdys syy jarrutuksen epäonnistumiseen
Peräti 665-metrinen tavarajuna tömähti päin Helsingin rautatieasemaa kello 4.10 perjantaina. Valtionrautateiden Linnunlaulun ohjauskeskus saattoi ainoastaan varoittaa kuulutuksella aseman väkeä, kun junan veturin jarrut eivät kyenneet pysäyttämään junajättiä.
Juna tuli Turun suunnasta ja oli matkalla Pasilaan. Pasilan ratatöiden vuoksi juna jouduttiin kuitenkin ohjaamaan ns. pohjoiselle raiteelle aikaisemmin käytetyn eteläisen raiteen asemesta.
Koska paikka on noin 10 metriä korkeammalla kuin Helsingin ratapiha, juna alkoi liukua alamäkeen kohti Helsinkiä. Jarrutusteho ei kuitenkaan riittänyt pysäyttämään junaa: VR:n mukaan jarrutukseen käytettiin arviointivirheen vuoksi vain veturin eikä koko junan jarrutusvoimaa.
Kahdeksan junan 35:stä tavaravaunusta rusentui romukasaksi, joka tukki aseman edustan. Yksi vaunu tunkeutui asemahalliin ovien läpi. Aineelliset vahingot ovat 4-5 miljoonaa markkaa. Veturinkuljettaja loukkaantui lievästi. - muistelenettä
kertoo Hesari kirjoitti:
Hesarin tekstiarkistosta löytyy vielä/jo kyseinen tapaus. Juuri vanhempaa materiaalia siellä ei taida ollakaan...
Valitettavasti arkisto on maksullinen, ja vaikka itse maksoin tämän haun omilla rahoillani, saatan silti syyllistyä rikokseen, kun levitän löytämääni tietoa tällaisella avoimella keskustelupalstalla?
--------------
Helsingin Sanomat - Muut - 8.10.1990
Tavarajuna vyöryi päin rautatie- asemaa VR: Inhimillinen erehdys syy jarrutuksen epäonnistumiseen
Peräti 665-metrinen tavarajuna tömähti päin Helsingin rautatieasemaa kello 4.10 perjantaina. Valtionrautateiden Linnunlaulun ohjauskeskus saattoi ainoastaan varoittaa kuulutuksella aseman väkeä, kun junan veturin jarrut eivät kyenneet pysäyttämään junajättiä.
Juna tuli Turun suunnasta ja oli matkalla Pasilaan. Pasilan ratatöiden vuoksi juna jouduttiin kuitenkin ohjaamaan ns. pohjoiselle raiteelle aikaisemmin käytetyn eteläisen raiteen asemesta.
Koska paikka on noin 10 metriä korkeammalla kuin Helsingin ratapiha, juna alkoi liukua alamäkeen kohti Helsinkiä. Jarrutusteho ei kuitenkaan riittänyt pysäyttämään junaa: VR:n mukaan jarrutukseen käytettiin arviointivirheen vuoksi vain veturin eikä koko junan jarrutusvoimaa.
Kahdeksan junan 35:stä tavaravaunusta rusentui romukasaksi, joka tukki aseman edustan. Yksi vaunu tunkeutui asemahalliin ovien läpi. Aineelliset vahingot ovat 4-5 miljoonaa markkaa. Veturinkuljettaja loukkaantui lievästi.Eikös joskus 2000 luvulla tapahtunu jotain samankaltaista?
- simbe
Oli höyryveturi, meni aika pitkälle.
- Hesari tietää
Hesarin tekstiarkistosta:
------------------
1926 syöksyi veturi jostain syystä yli ns. toppareiden yhtä kyytiä asemahalliin asti. Eliel Saarisen suunnittelema rakennus vaurioitui jonkin verran, henkilövahinkoja ei muisteta sattuneen.
Lokakuisena aamuna 1936 sattui ratapihalla tuhoisa onnettomuus. Tikkurilasta tulleen junan vaunuja ohjautui eri raiteelle kuin junan alkupää. Yksi vaunuista törmäsi kiskoilta suistuttuaan puskuriin, joka repi vaunun kyljen auki. Neljä ihmistä sai surmansa, nelisenkymmentä loukkaantui, ja turmaa käsiteltiin pitkään oikeudessa.
Turusta tullut postijuna syöksyi asemahalliin lokakuussa 1944. Veturi tunkeutui kiskoja ja ns. topparia mukanaan raahaten kokonaan asemahalliin, osa ulkoseinää rojahti veturin päälle ja asemalla ollut muistoesineiden kioski pirstoutui. Veturi romuttui. Vaikka onnettomuus sattui illalla, ei henkilövahinkoja sattunut.
--------------- - simbe
Hesari tietää kirjoitti:
Hesarin tekstiarkistosta:
------------------
1926 syöksyi veturi jostain syystä yli ns. toppareiden yhtä kyytiä asemahalliin asti. Eliel Saarisen suunnittelema rakennus vaurioitui jonkin verran, henkilövahinkoja ei muisteta sattuneen.
Lokakuisena aamuna 1936 sattui ratapihalla tuhoisa onnettomuus. Tikkurilasta tulleen junan vaunuja ohjautui eri raiteelle kuin junan alkupää. Yksi vaunuista törmäsi kiskoilta suistuttuaan puskuriin, joka repi vaunun kyljen auki. Neljä ihmistä sai surmansa, nelisenkymmentä loukkaantui, ja turmaa käsiteltiin pitkään oikeudessa.
Turusta tullut postijuna syöksyi asemahalliin lokakuussa 1944. Veturi tunkeutui kiskoja ja ns. topparia mukanaan raahaten kokonaan asemahalliin, osa ulkoseinää rojahti veturin päälle ja asemalla ollut muistoesineiden kioski pirstoutui. Veturi romuttui. Vaikka onnettomuus sattui illalla, ei henkilövahinkoja sattunut.
---------------Turkulaisilla kiire pois turkkusest. Parasta mitä turusta tulee on tyhjä pendolino.
- Kdjg
Hesari tietää kirjoitti:
Hesarin tekstiarkistosta:
------------------
1926 syöksyi veturi jostain syystä yli ns. toppareiden yhtä kyytiä asemahalliin asti. Eliel Saarisen suunnittelema rakennus vaurioitui jonkin verran, henkilövahinkoja ei muisteta sattuneen.
Lokakuisena aamuna 1936 sattui ratapihalla tuhoisa onnettomuus. Tikkurilasta tulleen junan vaunuja ohjautui eri raiteelle kuin junan alkupää. Yksi vaunuista törmäsi kiskoilta suistuttuaan puskuriin, joka repi vaunun kyljen auki. Neljä ihmistä sai surmansa, nelisenkymmentä loukkaantui, ja turmaa käsiteltiin pitkään oikeudessa.
Turusta tullut postijuna syöksyi asemahalliin lokakuussa 1944. Veturi tunkeutui kiskoja ja ns. topparia mukanaan raahaten kokonaan asemahalliin, osa ulkoseinää rojahti veturin päälle ja asemalla ollut muistoesineiden kioski pirstoutui. Veturi romuttui. Vaikka onnettomuus sattui illalla, ei henkilövahinkoja sattunut.
---------------Vuoden 1926 tai 1944 onnettomuudesta on olemassa postikorttikuva, jota on myyty kirjakaupoissa. Höyryveturi on siinä kiivennyt puoliksi Eliel Saarisen asemarakennuksen sisälle. Päähallia jouduttiin korjaamaan pitkään. Siihen aikaan raiteet taisivat ulottua lähemmäksi asemahallia ja onnettomuuden jälkeen niitä siirrettiin turvallisuussyistä etäämmälle.
Vuoden 2010 onnettomuus puolestaan tapahtui läntisen siipirakennuksen päässä raiteella 13, josta paikallisjunat lähtevät.
- onnettomuus4.1.2010
Yksi kysyjä tarkoittanee tätä 4. tammikuuta 2010 sattunutta onnettomuutta:
http://vaunut.org/kuva/60681?paik=Helsinki&tag0=17|Sijainti|Asemalla/Ratapihalla&tag1=17|Sekalaiset|Onnettomuus- muistelenettä
Tuohan se olikin. Muistaakseni taisi vartija ehtiä varoittamaan porukaa, ettei kukaan pahemmin alle jäänyt. Huvittava yhteensattuma, että juuri raiteella 13...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243