Thorium voimala intiaan

zzyyzz

Unohtakaa fuusio- ja uraanivoimalat. Lähitulevaisuus on Thorium voimaloiden. Intialla on aika kova tavoite prototyyppi voimalan tekemisessä. Sen kun pitäisi olla valmiina jo vuosikymmenen loppuunmennessä.
http://www.talouselama.fi/uutiset/uraani syrjaan toriumvoimala protyyppivaiheeseen/a716340

15

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä on yksi

      tulevaisuuden vaihtoehto.Mikä lieneekään tilanne käytännössä noin 20 vuoden pääst?

      • säteilijä

        http://www.ts.fi/teemat/ymparisto/215881.html
        " On laskettu, että koko maailman energiantarve voitaisiin tyydyttää noin 10 000 tonnilla (toriumia) vuodessa. Maailman tunnetut torium varat ovat 2,23 miljoonaa tonnia ja arvioidut lisävarat 2,13 miljoonaa tonnia.

        Polttoaineen kulutuksen on arvioitu olevan noin 1000 kiloa toriumia 1000 megawattia kohden. Korkea-aktiivista jätettä eli fissiotuotteita syntyy tällöin tonnin verran vuodessa. Vuosikymmenen kuluessa 83 prosenttia niistä on stabiloitunut ja loput 17 prosenttia käytetystä polttoaineesta on loppusijoitettava vain 300–500 vuodeksi. Plutoniumia syntyy vain 30 grammaa. Se ei likaisuutensa vuoksi sovellu ydinaseen valmistukseen. "

        Maailman energiatarve on ratkaistu sadoiksi vuosiksi. Ydinterroristit jäävät työttömiksi.


      • Aika vähän
        säteilijä kirjoitti:

        http://www.ts.fi/teemat/ymparisto/215881.html
        " On laskettu, että koko maailman energiantarve voitaisiin tyydyttää noin 10 000 tonnilla (toriumia) vuodessa. Maailman tunnetut torium varat ovat 2,23 miljoonaa tonnia ja arvioidut lisävarat 2,13 miljoonaa tonnia.

        Polttoaineen kulutuksen on arvioitu olevan noin 1000 kiloa toriumia 1000 megawattia kohden. Korkea-aktiivista jätettä eli fissiotuotteita syntyy tällöin tonnin verran vuodessa. Vuosikymmenen kuluessa 83 prosenttia niistä on stabiloitunut ja loput 17 prosenttia käytetystä polttoaineesta on loppusijoitettava vain 300–500 vuodeksi. Plutoniumia syntyy vain 30 grammaa. Se ei likaisuutensa vuoksi sovellu ydinaseen valmistukseen. "

        Maailman energiatarve on ratkaistu sadoiksi vuosiksi. Ydinterroristit jäävät työttömiksi.

        on aiheesta ollut asiallista tietoa ilman mitään omia värityksiä.


      • säteilijä kirjoitti:

        http://www.ts.fi/teemat/ymparisto/215881.html
        " On laskettu, että koko maailman energiantarve voitaisiin tyydyttää noin 10 000 tonnilla (toriumia) vuodessa. Maailman tunnetut torium varat ovat 2,23 miljoonaa tonnia ja arvioidut lisävarat 2,13 miljoonaa tonnia.

        Polttoaineen kulutuksen on arvioitu olevan noin 1000 kiloa toriumia 1000 megawattia kohden. Korkea-aktiivista jätettä eli fissiotuotteita syntyy tällöin tonnin verran vuodessa. Vuosikymmenen kuluessa 83 prosenttia niistä on stabiloitunut ja loput 17 prosenttia käytetystä polttoaineesta on loppusijoitettava vain 300–500 vuodeksi. Plutoniumia syntyy vain 30 grammaa. Se ei likaisuutensa vuoksi sovellu ydinaseen valmistukseen. "

        Maailman energiatarve on ratkaistu sadoiksi vuosiksi. Ydinterroristit jäävät työttömiksi.

        Tuossa kerrottiin toimintaperiaatteesta mm: "Reaktori toimii uraani-233–torium-232 -kierrolla, missä uraani-233 hyötää toriumia neutronisäteilyn avulla. Torium-232 -ydin kaappaa tästä ylimääräisestä neutronikylvystä itseensä neutronin, jonka jälkeen siinä tapahtuu beeta-hajoamista ja alkuaine-torium-232 muuttuu välivaiheen kautta alkuaine uraani-233:ksi."

        Ikiliikkuja on siis keksitty, vai?


    • maallikkokin

      "Polttoaineen kulutuksen on arvioitu olevan noin 1000 kiloa toriumia 1000 megawattia kohden." Mitähän tuokin mahtaanee tarkoittaa? Eipä vaikuta energia-alan asiantuntijan tekstiltä. Itse veikkaisin toimittajan tarkoitaneen että pollttoainetta kuluu 1000 megawatin tehoisessa voimalassa 1000 kg vuoden aikana, mihin vittaa että myöskin jätettä tonnin verran vuodessa.

    • 2+5

      Kiinassa on tällä hetkellä yksi koevoimala jo käytössä.

      Kiina ja Intia puhaltavat eteenpäin korkeassa teknologiassa ja Eurooppa taantuu jonkinlaiseksi kansallispuistoksi rikkaille Kiinalaisille.

      • Järkeä mukaan

        Tarkoitatko että Eurooppa muuttuu naturareservaatiksi, tuoksi viherkiimaisten tavoittelemaksi taivaaksi jossa työpaikkoja ei ole eikä siis tarvitse töissä käydä.Kukahan senkin revohkan elättäisi kun verokertymä ehtyisi?


      • 19+7
        Järkeä mukaan kirjoitti:

        Tarkoitatko että Eurooppa muuttuu naturareservaatiksi, tuoksi viherkiimaisten tavoittelemaksi taivaaksi jossa työpaikkoja ei ole eikä siis tarvitse töissä käydä.Kukahan senkin revohkan elättäisi kun verokertymä ehtyisi?

        Vihrekiimaisten ihannevaltiossa Valtio maksaa kaiken. Joten vihrerkiimainen voi vapaasti toteuttaa itseään haistattelemalla valtiolle ja kaikille joiden naama ei mielllytä.Viherkiimasen ihannevaltiossa ei veroja kerätä koska valtiolla on vihreä taikakukkaro jossa on aina rahaa jaettavaksi viherkiimaiselle.


      • Osuus 8,5%
        19+7 kirjoitti:

        Vihrekiimaisten ihannevaltiossa Valtio maksaa kaiken. Joten vihrerkiimainen voi vapaasti toteuttaa itseään haistattelemalla valtiolle ja kaikille joiden naama ei mielllytä.Viherkiimasen ihannevaltiossa ei veroja kerätä koska valtiolla on vihreä taikakukkaro jossa on aina rahaa jaettavaksi viherkiimaiselle.

        Noin ajattelevia on viimeisimmän gallupin mukaan kuiten 8,5% kansasta.Kuinka noinkin suurella määrällä voi olla noin huuhaa ajattelu.Eikö todellinen elämä opeta heitä lainkaan? Sähkö tulee töpselistä,on heidän ajattelunsa huippu.


    • K. Late

      "Torium-reaktoria voidaan käyttää aseplutoniumin tuhoamiseen. Aseplutoniumia on kertynyt kylmän sodan loppumisen jälkeen aseidenriisunnassa.

      Toriumin käyttö ydinvoimalassa poikkeaa uraanin käytöstä. Toisin kuin uraani, torium ei itsessään saa aikaan tarvittavaa ketjureaktiota. Se tarvitsee käynnistyspolttoainetta, joka on usein plutoniumi."

      Onko tässä lopulta kyse jo vanhan ja vaaralliseksi todetun hirviön henkiinherättämisestä? Eli thorium yhdistetään osaksi hyötöreaktoria, jossa reaktion ylläpitäjänä toimii plutonium-muna (phoenix-linnun pesä). Siinä olisi tonneittain plutoniumia ja onnettomuuden sattuessa se voisi tuhota kokonaisia maanosia.

      No ehkä tuo on vain yksi vaihtoehto thoriumreaktorille.

    • Amazing

      Ylimääräistä aseplutoniumia voitaisiin tuhota vallan hyvin nykyisissäkin ydinreaktoreissa, mutta siihen ei ole menty ydinaseiden leviämissyistä. Nimittäin tuoreesta polttoaineesta aseplutonium olisi verraten helposti erotettavissa, jos se joutuisi vääriin käsiin. Nykyään käytetään paljon ns. mox-polttoainetta, jossa on kierrätysplutoniumia, mutta sitä pidetään huonosti ydinaseisiin soveltuvana.

      Kyllähän noissa nykyisissäkin ydinreaktoreissa on suuruusluokalleen yksi tonni plutoniumia. Mutta Tshernobylin ja Fukushiman onnettomuudessa sen merkitys on ollut vähäinen cesiumiin verrattuna.

      Toriumreaktorin "käynnistys" voitaisiin tehdä myös rikastetulla uraanilla, plutoniumia ei välttämättä tarvittaisi. Se on ns. terminen hyötöreaktori, ei nopeisiin neutroneihin perustuva.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe