Menisitkö vielä naimisiin?

Askeettisen elämän kolme avainsanaa: köyhyys, noyryys ja siveys.

Avioliitto instituutiona edustaa ns. rikasta lavean tien elämää, jossa pääasiassa kysymys on määrästä, velvollisuuksista, jokapäiväisestä rietastelusta, sen tuloksena lapsista ja jälleen velvollisuuksista. Ns. tasaisen nousun ihanteesta. Paljouden ihannoinnista. Uusi auto, uusi vene, lisärakennus mökille ...

Kysyn kerran avioliitossa olleilta, koska muilla ei vielä ole mielestäni riittävää henkilökohtaista kokemusta asioista:

Millä ehdoilla olisit valmis menemään uudelleen naimisiin?

92

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä sä niin kuin tässä kysyt?

      • oot paikalla, mut ko et oo eronnu, joten sulle ei myönnetä puhe (no kirjoitus) -oikeutta tähän ketjuun :D


      • temppuilija kirjoitti:

        oot paikalla, mut ko et oo eronnu, joten sulle ei myönnetä puhe (no kirjoitus) -oikeutta tähän ketjuun :D

        Ok


        Mä jo ihmettelin, että viten hewletissä mä en saa sun sanasta selvää, mutta syy olikin tossa marjasoseessa, joka ruutuun kuivanut oli.


        Et silleen.


      • Vau! Kerrankin sinutkin saatiin mietttimään jotain... ;-)


      • niinpä niin
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Vau! Kerrankin sinutkin saatiin mietttimään jotain... ;-)

        Aina nälvimässä ja *ittuilemassa, kuten tavallista. Kaikkien pitäisi olla ja elää, kuten ratikan lukkariin on kirjoitettu.


    • yäk.
      • Nyt repes!


        Voi vidyn prkl. Siis siistiä. Mulla on huget skrebat, joten jos mä paahdan ulttikseen niin mikä sieltä löytyy, pohjoinen kansakunta?


        Hihitystä


    • elämäntapa

      Menisin....tietyin ehdoin. Luulin hetki sitten löytäneeni ihmisen, joka kanssa vihdoin ymmärsin miksi voisin mennä naimisiin. En rahasta tai statuksesta vaan koska olin niin rakastunut. Se olisi ollut hänelle, minulle ja meille. Yhdessä elämämme loppuun saakka. Sen tajuaa vasta sitten kun sen tunteen ja ihmisen kohtaa.

      Naimisiinmeno on muuten outo käsite. Kenelle lupaan ja mitä?
      Miksi kirkossa? Onko se seremonia vain sukulaisille?

      Ei naimisiinmeno pitäisi olla mikään suoritettava uimamerkki. Koska kaikki muutkin, sovinnaisuus syistä suoritettava,

      • MInä itte

        En menisi. Mitä ideaa on pistää rahaa jonkun naisen lapsiprojektiin? Mielummin matkustelen minne haluan ja ajelen cruiserilla =)


      • Eikö kaikkein tärkein ole juurikin itse - köyhyyden, nöyryyden ja siveyden kautta saavutettava minimaalinen elämä erämaassa, jossa jopa lähdeveden juonti tuottaa sauuremman nautinnon, vapaasti virtaavien ajatusten muodossa, kuin tuossa avioliiton onnellisessa sataman hälinässä tarjoiltava katkerankarvas punaviini, joka yhdessä sataman hälinän kanssa tukahduttaa ajatukset?


      • MInä itte kirjoitti:

        En menisi. Mitä ideaa on pistää rahaa jonkun naisen lapsiprojektiin? Mielummin matkustelen minne haluan ja ajelen cruiserilla =)

        Plussapisteen arvoinen perustelu juurikin vastakkaiselle mielipiteelle.


      • temppuilija kirjoitti:

        Eikö kaikkein tärkein ole juurikin itse - köyhyyden, nöyryyden ja siveyden kautta saavutettava minimaalinen elämä erämaassa, jossa jopa lähdeveden juonti tuottaa sauuremman nautinnon, vapaasti virtaavien ajatusten muodossa, kuin tuossa avioliiton onnellisessa sataman hälinässä tarjoiltava katkerankarvas punaviini, joka yhdessä sataman hälinän kanssa tukahduttaa ajatukset?

        Kuules Temppuilija: Elämän ainoa tarkoitus on nautintohakuisuus. Joku ATM tällä palstalla vannoo pidättyvyyden tai runkkaamisen nimiin, mutta kuka niitä sydämessään uskoo? Vaan tämähän ei sinulle ollut mikään yllätys...


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        Kuules Temppuilija: Elämän ainoa tarkoitus on nautintohakuisuus. Joku ATM tällä palstalla vannoo pidättyvyyden tai runkkaamisen nimiin, mutta kuka niitä sydämessään uskoo? Vaan tämähän ei sinulle ollut mikään yllätys...

        [tm]

        Mitä puritaanisimpana Dionysoksen lapsena, minulla on käsitys siitä mitä nautinto on.

        Se on pohjimmiltaan estetiikkaa. Olisi suorastaan luonnonvastaista kieltää askeettinen elämä -- atleetin tuoma esteettinen nautinto ja siitä luonnollisesti seuraava, sillä miten muuten atleetti saisi sitä silmiähivelevää vartaloa ja psyykettä, ellei askeettisen harjoittelun kautta?

        Mutta nyt oli kysymys eronneista ja uudelleennainnista.


      • ............
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Kuules Temppuilija: Elämän ainoa tarkoitus on nautintohakuisuus. Joku ATM tällä palstalla vannoo pidättyvyyden tai runkkaamisen nimiin, mutta kuka niitä sydämessään uskoo? Vaan tämähän ei sinulle ollut mikään yllätys...

        Mä olen nyt nauttinut näitä nautintoaineita, mutta ne turruttaa myös mielen, kehon ja ajatuksenjuoksun. Tämäkö siis on elämän tarkoitus?


      • niinpä niin
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Plussapisteen arvoinen perustelu juurikin vastakkaiselle mielipiteelle.

        Oletko opettaja?


    • "Avioliitto instituutiona edustaa ns. rikasta lavean tien elämää, jossa pääasiassa kysymys on määrästä, velvollisuuksista, jokapäiväisestä rietastelusta, sen tuloksena lapsista ja jälleen velvollisuuksista. Ns. tasaisen nousun ihanteesta. Paljouden ihannoinnista. Uusi auto, uusi vene, lisärakennus mökille ..."

      ensinnäkin, TÄ??
      onko avioliitto siis pelkkää lasten ja maallisen omaisuuden hankkimista,
      et sit ku on naimisissa on PAKKO tehdä ne lapset, ostaa pätkä rivitaloa, farmarimersu, kultainen noutaja ja kesämökki järven rannalta?
      että siis naimisiin menon ainoa peruste olis aineellinen hyötyminen..?

      olen ollut naimisissa kerran, mutta ihan muista syistä kuin jälkikasvun, uuden auton, uuden veneen ja lisärakennuksen mökille hankkimiseksi.

      "Millä ehdoilla olisit valmis menemään uudelleen naimisiin? "
      sillä ainoalla ehdolla että molemmat OIKEASTI haluavat elää yhdessä lopun elämäänsä.

      mur

      • Kirjoituksesi oli kuin hunajaa korvilleni. Vaan noinhan se alitajunnassa ylensä menee, kunnes avioero kirkastaa näkemyksen...


    • pittäis voittaa lotossa monta miljoonaa, niin sit ehkä voisin harkita

      • Minkä vuoksi askeesi ei voisi toteutua avioliitossa?


      • temppuilija kirjoitti:

        Minkä vuoksi askeesi ei voisi toteutua avioliitossa?

        Voisitko olla vaivaamatta itseäsi liian monimutkaisilla kysymyksillä. sillä sinulla ei selvästikään ole siihen kompetenssia.


        (Ihaa. hyvässä hengessä)


      • temppuilija kirjoitti:

        Minkä vuoksi askeesi ei voisi toteutua avioliitossa?

        yleensä naaraat valitsee uroksen jol on riittävästi fyffee turvaamaan lapsen kasvattamisen


      • cillae kirjoitti:

        Voisitko olla vaivaamatta itseäsi liian monimutkaisilla kysymyksillä. sillä sinulla ei selvästikään ole siihen kompetenssia.


        (Ihaa. hyvässä hengessä)

        Miten toi kirjoitetaan?


        Ihaa - hyvässä hengessä

        Ihaa, hengessä hyvässä - .

        Hyvässä hengessä Ihaa!

        Etsi itsellesi häntä.


      • cillae kirjoitti:

        Miten toi kirjoitetaan?


        Ihaa - hyvässä hengessä

        Ihaa, hengessä hyvässä - .

        Hyvässä hengessä Ihaa!

        Etsi itsellesi häntä.

        Kieltämättä - vaikka palstalla vilisee älytestejä - niin sun omat stooris vaikuttaa suhun miljoolalla.


        Stoori (hyvä) on peili.



        Yea (214)


      • monte24 kirjoitti:

        yleensä naaraat valitsee uroksen jol on riittävästi fyffee turvaamaan lapsen kasvattamisen

        Mistä tullaan luonnollisesti viisauteen, Sofiaan, joka suorastaan haluaa, että me olemme huolettomia, ilkkuvia, väkivaltaisia -- se nainen, se rakastaa aina vain tuota (rahaa tuovaa) sotilasta.


      • cillae kirjoitti:

        Kieltämättä - vaikka palstalla vilisee älytestejä - niin sun omat stooris vaikuttaa suhun miljoolalla.


        Stoori (hyvä) on peili.



        Yea (214)

        Taidat kuulua tuohon sotilaitten kategoriaan. Nyt kun täällä olet, suuri Viisauden puoliso, sinä huoleton, ilkkuva ja väkivaltainen -- rakastaako naisesi sinua?


      • temppuilija kirjoitti:

        Taidat kuulua tuohon sotilaitten kategoriaan. Nyt kun täällä olet, suuri Viisauden puoliso, sinä huoleton, ilkkuva ja väkivaltainen -- rakastaako naisesi sinua?

        Lyhyesti: Kyllä.


        Mitä taas aselajeihin tulee, niin niiden insinööri-idioottien määrää en kykene luettelemaan, joiden mukana se ei toiminut.

        Se matematiikasta.


    • dazun psykoanustiitt

      Ratkalle sopiva profiikikuvaksi, matalaotsainen idiootti

      • Ihan tosi?


    • kylläsensittentietää

      En itse ainakaan menisi naimisiin jos yhtään epäröisin tai se ei tuntuisi hyvältä ajatukselta. Kyllä sen sitten tietää kun se tuntuu oikealta ja kohtaa oikean ihmisen, jonka kanssa voi ja saa viettää loppuelämän.

    • Kyllä menisin naimisiin uudestaan vielä, ainoa ehto on olla ehdoton.

      • ei rek.

        Niinpä, ehtottoman täysraitis kuitenki.


      • ei rek. kirjoitti:

        Niinpä, ehtottoman täysraitis kuitenki.

        Väärin.

        Etuhan se olisi jos mies joisikin kaljan joskus, voisi antaa hyvän esimerkin lapsille kuinka alkoholia nautitaan oikein, kun en itse siihen kykene.


      • Ehdoton - hmm.. tuossa on ehdottomasti ajatusta. Askeesin periaate toteutuu sanassa ehdoton juurikin sellaisella dionysoslaisella iloisuudella, että on oikeastaan pakko olla samaa mieltä.

        Mutta onko viisaus ehdoton?


      • häkki heilahtaa
        weawery kirjoitti:

        Väärin.

        Etuhan se olisi jos mies joisikin kaljan joskus, voisi antaa hyvän esimerkin lapsille kuinka alkoholia nautitaan oikein, kun en itse siihen kykene.

        juju just sai tuomion ekstaasi lapsi systeemi et hyvin toimii.


    • elämäntapa

      Viisaus on olla ilman ehtoja.

      Ja kyllä, askeesi voi toteutua avioliitossa. Siihen tarvitaan toinen, joka uskoo siihen elämänkatsomukseen ja tapaan.
      Juuri jotain sen tapaista olin etsimässä ja luulin löytäneeni.

      Suurin osa miehistä palvoo rahaa ja tarjoavat vain sitä. Itse miestä ei meinaa nähdä sieltä roinan takaa. Tyhjää elämää....suuttuvat jos pyydän tutustumaan ihmiseen ja torjun materian. En pyytänyt edes lasta vaan meidän yhteistä elämää. Yhdessä ja erikseen.

    • veryspeciallove
    • sad o n e

      Miten miehen kanssa voi mennä naimisiin kun
      -hän on jo sitoutunut tietokoneeseensa,
      -elää jo parisuhteessa tietokoneensa kanssa?

      Just asking. Tulin paikalle liian myöhään.

    • Niin?

      "Kysyn kerran avioliitossa olleilta"

      Eli saako tähän vastata aviossa olevat vai avioliiton jo kokeneet ja jo eronneet?

      • Niinniin?

        Kyllä saavat. Ole hyvä.


    • miksi naimisiin?

      Mihin mies tarvitsee naista?

    • y.b..

      Askeettisen elämän kolme avainsanaa: köyhyys, noyryys ja siveys. Näin on.

      Avioliitto instituutiona edustaa ns. rikasta lavean tien elämää, jossa pääasiassa kysymys on määrästä, velvollisuuksista, jokapäiväisestä rietastelusta, sen tuloksena lapsista ja jälleen velvollisuuksista. Ns. tasaisen nousun ihanteesta. Paljouden ihannoinnista. Uusi auto, uusi vene, lisärakennus mökille ...

      Buhahaha... Okei... "rikasta lavean tien elämää" * kuolee nauruun*. "Tasaisen nousun ihanteesta", blaa--blaa: haukkoo henkeä pyrskähdyksien lomassa. Uusi auto, uusi vene, lisärakennus mökille, *hihittää hysteerisenä*

      "Kysyn kerran avioliitossa olleilta, koska muilla ei vielä ole mielestäni riittävää henkilökohtaista kokemusta asioista:

      Millä ehdoilla olisit valmis menemään uudelleen naimisiin?"

      Mää on aatellut että kerran elämässä naimisiin meno riittää .Ensin oli mukavat , ihanat häät, sen jälkeen mukavaa kaksistaan oloa monta vuotta.- Sitten alettin harkita viiden vuoden päästä, että josko lapsia.. Vaikka työtilanne oli molemmilla, mitä oli. Noh.. rohkea rokan syö.. Ja sitten ne tupsahti.Sit oltiin ihmeissään. Miten pärjätään? Noh, minä hoidan lapsia ja mies yrittää kaikkia hommia, mitä vaan saa, monitaituri kun on.. Sai. Pärjättiin.

      Mistä helvetistä sä puhut? Eläksä jossain Harlekiini-unelmissa?

      Huh, Joo, mut jos joskus tulisi jostain syystä ero, niin yks aviolitto rittää. Ei nyt sentään liioitella..Avoliitossakin voi hyvin olla.

      Öitä :)

      • "Noh, minä hoidan lapsia ja mies yrittää kaikkia hommia, mitä vaan saa, monitaituri kun on.. Sai. Pärjättiin. " - y.b..

        Taisit tavoittaa juurikin sen olennaisimman - ei niinkään siinä, miten käytännöntoteutus tapahtui, vaan ideaalin - sen viisauden todellisen rakkaudenkohteen, joka ei ollutkaan se mukavaa aikaa kotona ajattelunsa parissa viettävä mies, 'Muumipapan arkkityyppi', jonka muusana tuo suuri viisaus toimi - vaan suorittava sotilas. Viisaus vain kätkee tuon todellisen rakkautensa, kunnes tietää, ettei miehellä ole muuta vaihtoehtoa, kuin alistua siihen sotilaan rooliin.

        Viisauden sijasta miehen pitäisi etsiä askeesin jumalatar, tuo vuorten tyttö, puolisokseen. Voisi esittää väittämän: sielunkumppanisi ei ole taivaasta annettu, vaan se löytyy vuorilta. Tuolloin on mahdollisuus tavoittaa sellaiset hyveet, kuten ajatus, sana ja henki.


      • elämä on *
        temppuilija kirjoitti:

        "Noh, minä hoidan lapsia ja mies yrittää kaikkia hommia, mitä vaan saa, monitaituri kun on.. Sai. Pärjättiin. " - y.b..

        Taisit tavoittaa juurikin sen olennaisimman - ei niinkään siinä, miten käytännöntoteutus tapahtui, vaan ideaalin - sen viisauden todellisen rakkaudenkohteen, joka ei ollutkaan se mukavaa aikaa kotona ajattelunsa parissa viettävä mies, 'Muumipapan arkkityyppi', jonka muusana tuo suuri viisaus toimi - vaan suorittava sotilas. Viisaus vain kätkee tuon todellisen rakkautensa, kunnes tietää, ettei miehellä ole muuta vaihtoehtoa, kuin alistua siihen sotilaan rooliin.

        Viisauden sijasta miehen pitäisi etsiä askeesin jumalatar, tuo vuorten tyttö, puolisokseen. Voisi esittää väittämän: sielunkumppanisi ei ole taivaasta annettu, vaan se löytyy vuorilta. Tuolloin on mahdollisuus tavoittaa sellaiset hyveet, kuten ajatus, sana ja henki.

        Se miten käytännön toteutus etenee avioliitossa riippuu täysin teidän kahden valinnoista. Yhdessä ja erikseen tehdyistä sopimuksista. Voitte tehdä yhdessä suuntaviivat mutta loppujen lopuksi maailma ja elämä vie. Jos olet yhdessä, otat myös hänet huomioon. Etkä voi syyttää häntä esim jos eurooppa kaatuu. Te yhdessä päätätte miten siihen reagoitte.

        Siksi on hyvä tietää mitä haluaa elämältään ja selvittää se tulevan puolisonsa kanssa. Jos teet lapsia, se on ns kolmas päättäjä ja sitäpaitsi arvaamaton. Ihan niinkuin euroopan politiikkakin. Silloin varaudut arvaamattomaan ja kenties alistut sotilaan osaan. Tahdothan parasta lapsellesi ja puolisiollesi.


      • y.b..
        temppuilija kirjoitti:

        "Noh, minä hoidan lapsia ja mies yrittää kaikkia hommia, mitä vaan saa, monitaituri kun on.. Sai. Pärjättiin. " - y.b..

        Taisit tavoittaa juurikin sen olennaisimman - ei niinkään siinä, miten käytännöntoteutus tapahtui, vaan ideaalin - sen viisauden todellisen rakkaudenkohteen, joka ei ollutkaan se mukavaa aikaa kotona ajattelunsa parissa viettävä mies, 'Muumipapan arkkityyppi', jonka muusana tuo suuri viisaus toimi - vaan suorittava sotilas. Viisaus vain kätkee tuon todellisen rakkautensa, kunnes tietää, ettei miehellä ole muuta vaihtoehtoa, kuin alistua siihen sotilaan rooliin.

        Viisauden sijasta miehen pitäisi etsiä askeesin jumalatar, tuo vuorten tyttö, puolisokseen. Voisi esittää väittämän: sielunkumppanisi ei ole taivaasta annettu, vaan se löytyy vuorilta. Tuolloin on mahdollisuus tavoittaa sellaiset hyveet, kuten ajatus, sana ja henki.

        Tuota.. sulla oli hyvä aloitus, kun sai mut eilen illalla väsyneenä edes pikkuisen provosoitumaan:) Sitä enää harvoin tapahtuu täällä.. Harmi vaan etten tajunnut sun tosta äskeisestä kommentista juuri mitään. Kuka oli viisaus ja kuka soturi ?Mä olen joo valinnut ihan muun kuin soturin, sen muumipappan, mutta hänestä tuli soturi tietyssä vaiheessa suhdetta (lapset pieniä) kun oli vähän pakkotilanne. Sitäkö tarkoitit?

        Ja minä olin se askeesin tyttö silloin kun kumppanin kanssa tavattiin, (minä siis =yksin elävä, kasvissyöjäsinkku, joka kulkee julkisilla, kotona on vain välttämättömämmät esineet ja huonekalut, jos nyt tämmöisiä konkreettisia esimerkkejä laitetaan.. Tekee vain sellaisia töitä, jotka sopivat hänen idealistiseen maailmankuvaansa, miettii henkisiä asioita jne.) Monien mielestä silloin olin silti aika v-mäinen, nuttura kireellä-ihminen ihminen. Varmaan vieläkin, mutta särmät on vähän hioutuneet .
        Ja pakkohan se on myöntää, että sitä askeettista aikaa myös kaipaa, oli siinä hyviä puolia. Siihen yrittää vieläkin jotenkin pyrkiä, mutta tässä tilanteessa se tuntuu välillä liian vaikealta. Eli sun aloituksesi ehkä osui johonkin ;)

        Mutta kevennykseksi ja liittyen aloitustekstiin. En näkisi välttämättä noin sinkkuja ja perheellisiä kuten sinä.

        Minulle tuli ja tulee helposti sinkuista puhuttaessa mieleen vaikka irl:stä työpaikan sinkkumiehet, nuo nöyrät, köyhät ja siveät:

        http://www.youtube.com/watch?v=uEDpxzvRMPI&feature=related

        Ja sitten taas avioliittoelämää, millaista se melkeen itellä on joskus ollut ja mitä muiden avioelämiä on seurannut..

        http://www.youtube.com/watch?v=lCvB-zRAZY8

        :)


      • y.b..

        Joo. No eipä ole koskaan tullut mieleen alistaa miestä soturiksi. Minua ei ole koskaan haitannut kumppaneiden työttömyys ja olen sen myös selkein sanoin tuonut ilmi. Ovat vain itse valinneet mielummin vaikka epämieluisan työn kuin työttömänä olon, joka taas masentaa ja syö miestä (näköjään). Työnarkomaniasta tai burn outista kärsivistä ei ole kokemusta. Mun kokemukseen mukaan työttömyys on se, joka saa miehen vihaamaan itseään, niin outoa kun se onkin. Ei työ. Mutta tietysti kaikilla ei ole näin..

        "Nautinnontavoittelu on sikäli paradoksaalista, että sillä on taipumus kadota kauemmaksi, mitä enemmän sitä tavoittelee" Tästä mä olen samaa mieltä. Muut meni taas pikkuisen ohi..En ole terävimmilläni näin siivouksen ja pyykin ripustamisen lomassa :)

        Ehkä mulle toi kärsimyksen ilo on vieras, koska vihakin on. Olen vähän laimea ihminen.


      • y.b..
        elämä on * kirjoitti:

        Se miten käytännön toteutus etenee avioliitossa riippuu täysin teidän kahden valinnoista. Yhdessä ja erikseen tehdyistä sopimuksista. Voitte tehdä yhdessä suuntaviivat mutta loppujen lopuksi maailma ja elämä vie. Jos olet yhdessä, otat myös hänet huomioon. Etkä voi syyttää häntä esim jos eurooppa kaatuu. Te yhdessä päätätte miten siihen reagoitte.

        Siksi on hyvä tietää mitä haluaa elämältään ja selvittää se tulevan puolisonsa kanssa. Jos teet lapsia, se on ns kolmas päättäjä ja sitäpaitsi arvaamaton. Ihan niinkuin euroopan politiikkakin. Silloin varaudut arvaamattomaan ja kenties alistut sotilaan osaan. Tahdothan parasta lapsellesi ja puolisiollesi.

        Joo, juuri näin :)


      • y.b.. kirjoitti:

        Joo. No eipä ole koskaan tullut mieleen alistaa miestä soturiksi. Minua ei ole koskaan haitannut kumppaneiden työttömyys ja olen sen myös selkein sanoin tuonut ilmi. Ovat vain itse valinneet mielummin vaikka epämieluisan työn kuin työttömänä olon, joka taas masentaa ja syö miestä (näköjään). Työnarkomaniasta tai burn outista kärsivistä ei ole kokemusta. Mun kokemukseen mukaan työttömyys on se, joka saa miehen vihaamaan itseään, niin outoa kun se onkin. Ei työ. Mutta tietysti kaikilla ei ole näin..

        "Nautinnontavoittelu on sikäli paradoksaalista, että sillä on taipumus kadota kauemmaksi, mitä enemmän sitä tavoittelee" Tästä mä olen samaa mieltä. Muut meni taas pikkuisen ohi..En ole terävimmilläni näin siivouksen ja pyykin ripustamisen lomassa :)

        Ehkä mulle toi kärsimyksen ilo on vieras, koska vihakin on. Olen vähän laimea ihminen.

        "No eipä ole koskaan tullut mieleen alistaa miestä" -y.b.

        Pointti onkin tässä se, että miehet tekevät sen itse - tiedostamattaan. Ei nainen sitä tee. Maksimissaan nainen näyttelee miehelleen Sofia-Viisauden roolia, joka löytyy jokaisen miehen pään sisältä, siinä missä se sotilaan arkkityyppinen roolikin. Kun tuon roolin on kerran elänyt täytenä, siihen ei ole enää paluuta -- ellei sitten sitä ole elänyt 'vajaana' tai olosuhteet pakota esim. traumat. Luonnollinen taipumus ihmisellä on siirtyä sisäisessä elämässään eteenpäin.


    • inanna-

      Eron jälkeen en menisi.

    • En usko meneväni, mutta ei koskaan pidä sanoa ei_koskaan...
      Ainoa tällä hetkellä mieleeni tuleva ehto olisi avioehto. - Se yksinkertaistaa asioita.

    • teetä ja sympatiaa

      Naimisiin...ehkä. Mutta en näiden tekstien perusteella esim Temppuilijan kanssa. Hän vääntää jokaisen asian niin vaikeaselkoiseksi, että ahdistaa. Pidät oikeutenasi olla ns täydellinen vääntäjä kaikesta huolimatta ja minulle sellainen pari olisi tyranni.

      Olen kokenut uran, rahan, burn outin. Nautin ajatuksesta askeesiin ja olen valinnut ihan toisenlaisen arjen. Suhde valitettavasti katkesi siinä samalla ...etsin jotain paljon selkeämpää. Kaikkea ei tarvitse analysoida puhki ja aikatauluttaa. Ehkä se löytyy ihmisestä joka on jo saanut kyllikseen samoista asioista ja tavoittelee samanlaista yksinkertaisuutta. Silloin tietyt asiat on jo selvitetty, ne on jo perusarvoissa. Ne on jo työkaluja

      Mercy peace and love.

      • Toi osu toi sun pointti tyrannista:
        Minusta ajatuksesi tuntuu tyrannimaiselta omaa orastavaa rakkauttani askeesia kohtaan.

        Hmm...


      • teetä ja sympatiaa
        temppuilija kirjoitti:

        Toi osu toi sun pointti tyrannista:
        Minusta ajatuksesi tuntuu tyrannimaiselta omaa orastavaa rakkauttani askeesia kohtaan.

        Hmm...

        Jos rakastat askeesia ja tunnet sen omaksesi niin pidät siitä kiinni.
        Jos yrität tehdä niin kuin muutkin ja sanotaan, niin sydän hajoaa.

        Jätin miehen joka rakasti askeeasia enemmän ja minua vain ruudun takaa.
        Hän ei halunnut nähdä vaivaa kenenkään ei minkään vuoksi paitsi oman elämäntavan ylläpitämiseen. Se oli hänen valinta ja minä jatkan etsintää jostain muualta. Tahdon jonkun oikean luokseni jakamaan...ihanan hiljaista aikaa. Tehdään töitä vain sen verran että eletään ja vähän säästöön. Paino elämisellä ja kokemisella.

        Miksi tulla flirttaamaan jos ei sano suoraan, ettei enää irtoa tuolistaan. Ei ole aikomustakaan. Minusta se olisi ollut reilua kertoa jo heti alussa. Mutta hän halusi kokea ...rakkauden tai jotain ja sain minut uskomaan ihan toisenlaiseen kuvaan. Pääasia että sai minut itsekkäästi pidettyä siinä edes hetken. Huijausta sanon minä.

        Rehellisyys, mitä ikinä valitsetkin. Valehtelu rikkoo sinut ja hänet.


      • t ja s
        teetä ja sympatiaa kirjoitti:

        Jos rakastat askeesia ja tunnet sen omaksesi niin pidät siitä kiinni.
        Jos yrität tehdä niin kuin muutkin ja sanotaan, niin sydän hajoaa.

        Jätin miehen joka rakasti askeeasia enemmän ja minua vain ruudun takaa.
        Hän ei halunnut nähdä vaivaa kenenkään ei minkään vuoksi paitsi oman elämäntavan ylläpitämiseen. Se oli hänen valinta ja minä jatkan etsintää jostain muualta. Tahdon jonkun oikean luokseni jakamaan...ihanan hiljaista aikaa. Tehdään töitä vain sen verran että eletään ja vähän säästöön. Paino elämisellä ja kokemisella.

        Miksi tulla flirttaamaan jos ei sano suoraan, ettei enää irtoa tuolistaan. Ei ole aikomustakaan. Minusta se olisi ollut reilua kertoa jo heti alussa. Mutta hän halusi kokea ...rakkauden tai jotain ja sain minut uskomaan ihan toisenlaiseen kuvaan. Pääasia että sai minut itsekkäästi pidettyä siinä edes hetken. Huijausta sanon minä.

        Rehellisyys, mitä ikinä valitsetkin. Valehtelu rikkoo sinut ja hänet.

        Paitsi että Temppuilija taitaa olla harvinainen...ajatteleva ja kirjoittava mies. Kun saat tuon kelaamisen ainakin itsellesi mielekkääseen mittasuhteeseen.


      • teetä ja sympatiaa kirjoitti:

        Jos rakastat askeesia ja tunnet sen omaksesi niin pidät siitä kiinni.
        Jos yrität tehdä niin kuin muutkin ja sanotaan, niin sydän hajoaa.

        Jätin miehen joka rakasti askeeasia enemmän ja minua vain ruudun takaa.
        Hän ei halunnut nähdä vaivaa kenenkään ei minkään vuoksi paitsi oman elämäntavan ylläpitämiseen. Se oli hänen valinta ja minä jatkan etsintää jostain muualta. Tahdon jonkun oikean luokseni jakamaan...ihanan hiljaista aikaa. Tehdään töitä vain sen verran että eletään ja vähän säästöön. Paino elämisellä ja kokemisella.

        Miksi tulla flirttaamaan jos ei sano suoraan, ettei enää irtoa tuolistaan. Ei ole aikomustakaan. Minusta se olisi ollut reilua kertoa jo heti alussa. Mutta hän halusi kokea ...rakkauden tai jotain ja sain minut uskomaan ihan toisenlaiseen kuvaan. Pääasia että sai minut itsekkäästi pidettyä siinä edes hetken. Huijausta sanon minä.

        Rehellisyys, mitä ikinä valitsetkin. Valehtelu rikkoo sinut ja hänet.

        " Tahdon jonkun oikean luokseni jakamaan...ihanan hiljaista aikaa. "

        Mielenkiintoinen ajatus. Kun vain olisi joku, joka tulisi elämääni ja paikkaisi sen aukon, joka siinä on. Itsekin olen tuota pohtinut ja toivonut -- pettynyt lopulta.

        Siinä orastava rakkauteni askeesiin. Nimittäin se täyttymätön aukko elämässäni, tavallaan tyhjyys on oikeastaan juurikin se siunaus ja rakkauden kohde, jota en ole nähnyt. Se ei omista, vihaa, rajoita eikä kahlitse ajattelua. Se sallii minun epäillä, tutkailla ja vertailla. Tulla siksi miksi minun pitikin tulla. Muuten Jung kirjoitti omaelämänkerrassaan vastaavasta kokemuksesta: vasta vuosia vaimonsa kuoleman jälkeen hänellä oli mahdollisuus tulla vapaasti siksi, miksi hänen pitikin. Uskaltaisin väittää hänen löytäneen rakkauden askeesia kohtaan.


      • t ja s
        temppuilija kirjoitti:

        " Tahdon jonkun oikean luokseni jakamaan...ihanan hiljaista aikaa. "

        Mielenkiintoinen ajatus. Kun vain olisi joku, joka tulisi elämääni ja paikkaisi sen aukon, joka siinä on. Itsekin olen tuota pohtinut ja toivonut -- pettynyt lopulta.

        Siinä orastava rakkauteni askeesiin. Nimittäin se täyttymätön aukko elämässäni, tavallaan tyhjyys on oikeastaan juurikin se siunaus ja rakkauden kohde, jota en ole nähnyt. Se ei omista, vihaa, rajoita eikä kahlitse ajattelua. Se sallii minun epäillä, tutkailla ja vertailla. Tulla siksi miksi minun pitikin tulla. Muuten Jung kirjoitti omaelämänkerrassaan vastaavasta kokemuksesta: vasta vuosia vaimonsa kuoleman jälkeen hänellä oli mahdollisuus tulla vapaasti siksi, miksi hänen pitikin. Uskaltaisin väittää hänen löytäneen rakkauden askeesia kohtaan.

        Yhteiselämä taiteilijan ja ajattelevan kanssa on juuri sitä, että antaa hänelle tilaa. Liian hallitseva pari tukahduttaa luovuuden.

        Rakastumisen tunne voi alkuun tehdä saman. Sen on silti kokemisen arvoinen.

        Etsi ja löydä. Pelaa avoimin kortein niin sinut löytää.


      • t ja s kirjoitti:

        Yhteiselämä taiteilijan ja ajattelevan kanssa on juuri sitä, että antaa hänelle tilaa. Liian hallitseva pari tukahduttaa luovuuden.

        Rakastumisen tunne voi alkuun tehdä saman. Sen on silti kokemisen arvoinen.

        Etsi ja löydä. Pelaa avoimin kortein niin sinut löytää.

        Luovuus viihtyy siellä, missä kiireettömyyskin.


      • t ja s
        temppuilija kirjoitti:

        Luovuus viihtyy siellä, missä kiireettömyyskin.

        Totta, siksi toistaiseksi vain lomalla ja viikonloppuisin tulee parhaat ideat. Tai siis....se asia muuttuu parhaillaan. Kaikki siitä

        Luovien ihmisten työympäristö pitää olla rentouttava, turvallinen. Mielellään kotonakin.

        hmm...pidä kiinni ajatuksesta askeesiin. Siihen on tarve jos kerran kelaat sitä.


      • munkinelämääkö
        temppuilija kirjoitti:

        " Tahdon jonkun oikean luokseni jakamaan...ihanan hiljaista aikaa. "

        Mielenkiintoinen ajatus. Kun vain olisi joku, joka tulisi elämääni ja paikkaisi sen aukon, joka siinä on. Itsekin olen tuota pohtinut ja toivonut -- pettynyt lopulta.

        Siinä orastava rakkauteni askeesiin. Nimittäin se täyttymätön aukko elämässäni, tavallaan tyhjyys on oikeastaan juurikin se siunaus ja rakkauden kohde, jota en ole nähnyt. Se ei omista, vihaa, rajoita eikä kahlitse ajattelua. Se sallii minun epäillä, tutkailla ja vertailla. Tulla siksi miksi minun pitikin tulla. Muuten Jung kirjoitti omaelämänkerrassaan vastaavasta kokemuksesta: vasta vuosia vaimonsa kuoleman jälkeen hänellä oli mahdollisuus tulla vapaasti siksi, miksi hänen pitikin. Uskaltaisin väittää hänen löytäneen rakkauden askeesia kohtaan.

        Mitä tarkoitat askeesilla`? Miten toteutat sitä omassa elämässäsi? Paasto vai selibaatti vai raittius vai kaikesta materiasta luopuminen`?


      • t ja s kirjoitti:

        Totta, siksi toistaiseksi vain lomalla ja viikonloppuisin tulee parhaat ideat. Tai siis....se asia muuttuu parhaillaan. Kaikki siitä

        Luovien ihmisten työympäristö pitää olla rentouttava, turvallinen. Mielellään kotonakin.

        hmm...pidä kiinni ajatuksesta askeesiin. Siihen on tarve jos kerran kelaat sitä.

        Kysymys on puhtaasti vallasta ja vallankäytöstä.


      • t ja s
        temppuilija kirjoitti:

        Kysymys on puhtaasti vallasta ja vallankäytöstä.

        ? Eli myönnät sen tyrannia osuuden?
        Vai miksi vallasta?
        Oikeudesta askeesiin? Jättäen puolisonkin ulos?

        Onko se hyvä?


      • t ja s kirjoitti:

        ? Eli myönnät sen tyrannia osuuden?
        Vai miksi vallasta?
        Oikeudesta askeesiin? Jättäen puolisonkin ulos?

        Onko se hyvä?

        En tiedä tuosta tyranniasta muuten, kuin sen yhteydestä viisauteen ja avioliittoinstituutioon.

        Askeettinen näkemys ei voi kehittyä ellei omia näkemyksiään kyseenalaista, epäile, tutkaile ja vertaile. Viisaus, avioliiton takana ei salli näitä, vaan se on mustasukkainen edellisistä. Viisaus haluaa pitää kiinni siitä, että sen vallan alla on huolettomia, ilkkuvia ja väkivaltaisia.

        Viisaus: [ KMFDM -Vive La Mort! ]


      • t and s
        temppuilija kirjoitti:

        En tiedä tuosta tyranniasta muuten, kuin sen yhteydestä viisauteen ja avioliittoinstituutioon.

        Askeettinen näkemys ei voi kehittyä ellei omia näkemyksiään kyseenalaista, epäile, tutkaile ja vertaile. Viisaus, avioliiton takana ei salli näitä, vaan se on mustasukkainen edellisistä. Viisaus haluaa pitää kiinni siitä, että sen vallan alla on huolettomia, ilkkuvia ja väkivaltaisia.

        Viisaus: [ KMFDM -Vive La Mort! ]

        Kuulostaa surulliselta. Jos tuo on totta niin mä olen tuomittu yksinäisyyteen.
        Haluan pitää kiinni omasta oikeudestani ajatteluun ja yksilölliseen henkiseen kasvuun.
        Haluan ajattelevan miehen ja annan tilaa yhtä lailla.
        Miehet eivät vaan yleensä pidä siitä tilasta vaan tulkitsevat sen välimpitämättömyytenä. Tuen itsenäisiin päätöksiin. Mikä siinäkin logiikassa on taustalla....onko nää tottuneet hallitseviin naisiin?Joko se tai ei mitään?

        Olen taas tapailllut viimeaikoina ...sellasia...huokaa ...jääköön sanomatta. Se masentaa. Ajattelin että jos löytäis yhtälailla ajattelevan, niin se ratkaisi ongelman. Mutta tää keskustelu sai ajattelemaan.

        Totta, omat ajatukset ja teoriat pitää kyseenalaistaa ja katsoa niitä eri suunnilta....sillähän ne kasvaa.

        Kiitos biisistä, asiaa.


      • t and s kirjoitti:

        Kuulostaa surulliselta. Jos tuo on totta niin mä olen tuomittu yksinäisyyteen.
        Haluan pitää kiinni omasta oikeudestani ajatteluun ja yksilölliseen henkiseen kasvuun.
        Haluan ajattelevan miehen ja annan tilaa yhtä lailla.
        Miehet eivät vaan yleensä pidä siitä tilasta vaan tulkitsevat sen välimpitämättömyytenä. Tuen itsenäisiin päätöksiin. Mikä siinäkin logiikassa on taustalla....onko nää tottuneet hallitseviin naisiin?Joko se tai ei mitään?

        Olen taas tapailllut viimeaikoina ...sellasia...huokaa ...jääköön sanomatta. Se masentaa. Ajattelin että jos löytäis yhtälailla ajattelevan, niin se ratkaisi ongelman. Mutta tää keskustelu sai ajattelemaan.

        Totta, omat ajatukset ja teoriat pitää kyseenalaistaa ja katsoa niitä eri suunnilta....sillähän ne kasvaa.

        Kiitos biisistä, asiaa.

        "Kuulostaa surulliselta." - t and s

        Pitää muistaa, että lähden itsestäni. Vaikken naitä juttuja siten aina kirjoita, psykologinen tosiasia kuitenkin on, että kysymys on vain ja ainoastaan miehestä itsestään, tässä tapauksessa minusta ja tavastani jäsentää maailmaa juurikin tällä hetkellä, tässä mielentilassa ja näillä tiedoilla. Väittämäni ei siten ole yleismaailmallinen totuus - se on vain minun totuudekseni kuvittelemaa, jolloin vastuukin siitä on vain minulla itselläni. Ei kenelläkään muulla.

        Vaikea sanoa onko toista itseni lailla ajattelevaa ihmistä olemassa. Varmaan voi olla joku, joka kuvittelee niin tekevänsä - sellainen on harhaa.


      • hmm tai
        temppuilija kirjoitti:

        "Kuulostaa surulliselta." - t and s

        Pitää muistaa, että lähden itsestäni. Vaikken naitä juttuja siten aina kirjoita, psykologinen tosiasia kuitenkin on, että kysymys on vain ja ainoastaan miehestä itsestään, tässä tapauksessa minusta ja tavastani jäsentää maailmaa juurikin tällä hetkellä, tässä mielentilassa ja näillä tiedoilla. Väittämäni ei siten ole yleismaailmallinen totuus - se on vain minun totuudekseni kuvittelemaa, jolloin vastuukin siitä on vain minulla itselläni. Ei kenelläkään muulla.

        Vaikea sanoa onko toista itseni lailla ajattelevaa ihmistä olemassa. Varmaan voi olla joku, joka kuvittelee niin tekevänsä - sellainen on harhaa.

        Lähdetään siitä ettei kaikki kirjoitettu ole totta. Tämä on mielipidepalsta.
        Tarkoitukseni oli sanoa ääneen että teoriasi saattaa olla kesken. Siksi sanoin sen olevan sellaisenaan surullinen. En kiistä näkemyksiä, enkä väittele niistä. Ne vain on.

        Maailmassa on yhtä monta teoriaa ja totuutta kuin on päitäkin.

        Pidän kiinni omista arvoistani ja toivottavasti ne kasvavat.
        Tottakai puhut omista lähtökohdistasi, nää keskustelut täällä on enemmän tai vähemmän yksipuheluita. Ei kannata pelästyä, en ole ...kalassa

        Niin ja tähähän on -miehen logiikka palsta- :)
        Cya


    • uuaa5533mmrr1122

      Menisin sen oikean kanssa, jos molemmat siten ajattelisi.

    • Tee testi: Etsi palstalta yksikin köyhä, nöyrä tai siveä, niin mä lähetän sulle pikkujoululahjan.


    • ggrrii662233ddeeww66

      Askeettista elämää voi viettää väliaikaisestikkin hankkimalla vaikka kesämökin vailla kaikkia mukavuuksia. Askeesi (kuin myös luonnossa oleminen, positiivinen erakoituminen, eristäytyminen, hiljentyminen) poistaa "kuonaa", mikä nykyihmistä ympäröi. Sellaista kaipaa.

    • Mut hyvä kysymys olis, että onko asketismi ainoastaan oikein, vai onko siinäkin tiedostamaton velvollisuus kuviteltua vanhempaa kohtaan määräävänä tekijänä...

    • Vanhemmat ovat viisaita. Mitä jää askeesille, muuta kuin köyhyys, nöyryys ja siveys?

      • Niin, mutta jos kyseessä on pelkkä kuvitelma siitä, millainen vanhempi on... velvollisuus olematonta kohtaan.

        Joskus jopa pidän askeesia ihailtavana, tai vahvaluonteisuuden merkkinä, mutta en enää vuosiin. Masokismi on yhtä väärässä, kuin sadismi... ne ovat vain saman jutun ilmenemismuotoja... tavoite no olla riippumaton sekä sadismista, että masokismista.

        Minusta hyvä linja voisi olla: pitäkää huolta omista tarpeistanne ja muiden tarpeista.


      • dazu kirjoitti:

        Niin, mutta jos kyseessä on pelkkä kuvitelma siitä, millainen vanhempi on... velvollisuus olematonta kohtaan.

        Joskus jopa pidän askeesia ihailtavana, tai vahvaluonteisuuden merkkinä, mutta en enää vuosiin. Masokismi on yhtä väärässä, kuin sadismi... ne ovat vain saman jutun ilmenemismuotoja... tavoite no olla riippumaton sekä sadismista, että masokismista.

        Minusta hyvä linja voisi olla: pitäkää huolta omista tarpeistanne ja muiden tarpeista.

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että avioliiitossa kysymys on pohjimmiltaan tarpeiden energiataloudesta. Avioliitton kiistattomaksi eduksi voidaan katsoa irstailu, joka tasapainoisena ei johda kumpaankaan ahdistusneuroosiin tai neurasteniaan. Mistä tullaan luonnollisesti viisauden perimmäiseen luonteeseen, johon erilaiset valtakuviot ja manipulointi sisältyvät, joiden seurauksena pidemmällä aikavälillä on väistämöntä, että toinen osapuoli kehittää pahanlaatuisen ahdistusneuroosin ja toinen neurastenian. Lopulta tämä epätasapaino johtaa avioeroon - tai vaihtoehtoisesti psykoneurooseihin.

        Minusta tuntuu, että olet avioliiton suhteen idealisti.


      • temppuilija kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että avioliiitossa kysymys on pohjimmiltaan tarpeiden energiataloudesta. Avioliitton kiistattomaksi eduksi voidaan katsoa irstailu, joka tasapainoisena ei johda kumpaankaan ahdistusneuroosiin tai neurasteniaan. Mistä tullaan luonnollisesti viisauden perimmäiseen luonteeseen, johon erilaiset valtakuviot ja manipulointi sisältyvät, joiden seurauksena pidemmällä aikavälillä on väistämöntä, että toinen osapuoli kehittää pahanlaatuisen ahdistusneuroosin ja toinen neurastenian. Lopulta tämä epätasapaino johtaa avioeroon - tai vaihtoehtoisesti psykoneurooseihin.

        Minusta tuntuu, että olet avioliiton suhteen idealisti.

        Sikäli ihan hyvät keskustelut, mutta yritin kohdistaa aloitukseni eronneille, jotka mahdollisesti ovat pohtineet uudelleenavioitumista, juurikin sen instituutioon kohdistuvan turhanpäiväisen idealisoinnin vuoksi, jonka oletin heillä olevan ikäänkuin karissut ajan myötä pois.

        Käykö siinä sitten niin, että ne negatiiviset asiat unohtuvat ja idealisoitu kuva vain vahvistuu?


      • temppuilija kirjoitti:

        Sikäli ihan hyvät keskustelut, mutta yritin kohdistaa aloitukseni eronneille, jotka mahdollisesti ovat pohtineet uudelleenavioitumista, juurikin sen instituutioon kohdistuvan turhanpäiväisen idealisoinnin vuoksi, jonka oletin heillä olevan ikäänkuin karissut ajan myötä pois.

        Käykö siinä sitten niin, että ne negatiiviset asiat unohtuvat ja idealisoitu kuva vain vahvistuu?

        Ei käy, mutten ole pohtinut uudelleen avioitumisen asiaa. Tuskin idealisointi on sen enempää kuin hyvin puolien huomaamista entisessä / hyvien puolien huomaamista uudessa.

        Miten pitkään on omasta erostasi?


      • lippis m
        temppuilija kirjoitti:

        Sikäli ihan hyvät keskustelut, mutta yritin kohdistaa aloitukseni eronneille, jotka mahdollisesti ovat pohtineet uudelleenavioitumista, juurikin sen instituutioon kohdistuvan turhanpäiväisen idealisoinnin vuoksi, jonka oletin heillä olevan ikäänkuin karissut ajan myötä pois.

        Käykö siinä sitten niin, että ne negatiiviset asiat unohtuvat ja idealisoitu kuva vain vahvistuu?

        Ei unohdu vaan tarve ja tarkoitus muuttuu. Näkökulma muuttuu.
        Avioliittoon ei ole enää kiire ja siihen ...ainakin minä menisin nyt eri syistä.

        On ihmisiä jotka menevät vaikka 7x naimisiin ja se kariutuu aina samoista syistä, koska eivät koskaan selvitä itselleen syitä miksi se kariutui edellisellä kerralla.

        Ihmiset ovat julistaneet/sinetöineet parisuhdettaan jo ennen kristinuskoa. Pakanoillakin oli omat seremoniansa. Mutta tarvitaanko sellaista enää? Näkisin, että jokainen pari päättää sen itse. Jos tahtoo luvata vain toiselle, eihän siinä kirkonjulistusta tarvita. Rekiteröinnin tuoma lakipuoli on ihan toinen juttu.


      • temppuilija kirjoitti:

        Sikäli ihan hyvät keskustelut, mutta yritin kohdistaa aloitukseni eronneille, jotka mahdollisesti ovat pohtineet uudelleenavioitumista, juurikin sen instituutioon kohdistuvan turhanpäiväisen idealisoinnin vuoksi, jonka oletin heillä olevan ikäänkuin karissut ajan myötä pois.

        Käykö siinä sitten niin, että ne negatiiviset asiat unohtuvat ja idealisoitu kuva vain vahvistuu?

        En idealisoinut vielä avioliittoa, mutta kritisoin asketismia. Useita avioliittoja läpi käyvillä lienee jonkinlaisia ongelmia suhteessa sen toisen ihmisen tarpeiden kanssa. väittäisin, että monesti eroavilla on taipumusta käyttää toista välineenä joihinkin omiin päämääriin, piittaamatta tästä puolisosta, jolloin suhde on periaatteessa jo alunalkaen tuomittu siksi, että toinen osapuoli on asketismin äärimmäisen vastakohdan edustaja ja ajattelu on sadistispiirtestä.

        Sen enempää en nyt lähde pohtimaan avioliittoa. Mutta, jos kaksi toisistaan välittävää ja huolehtivaa ihmistä on suhteessa, niin näkisin, että silloin toimitaan luonnollisesti. Luonnollista voi olla myös yksineläminen, mutta en nyt tarkoita asketismia.


      • lippis m kirjoitti:

        Ei unohdu vaan tarve ja tarkoitus muuttuu. Näkökulma muuttuu.
        Avioliittoon ei ole enää kiire ja siihen ...ainakin minä menisin nyt eri syistä.

        On ihmisiä jotka menevät vaikka 7x naimisiin ja se kariutuu aina samoista syistä, koska eivät koskaan selvitä itselleen syitä miksi se kariutui edellisellä kerralla.

        Ihmiset ovat julistaneet/sinetöineet parisuhdettaan jo ennen kristinuskoa. Pakanoillakin oli omat seremoniansa. Mutta tarvitaanko sellaista enää? Näkisin, että jokainen pari päättää sen itse. Jos tahtoo luvata vain toiselle, eihän siinä kirkonjulistusta tarvita. Rekiteröinnin tuoma lakipuoli on ihan toinen juttu.

        Avioliitto on vuosituhansia noudatettu tarkoituksellinen triitti. Se on lupaus, joka ei ota huomioon yksilöä. Tarvitaan ja ei tarvita. Tarvitaan, jotta voisit toteuttaa lupauksesi kaikille jotka tarvitsevat sinua. Ehkä kysymys onkin, miten pitkään sinua tarvitaan triittiin osallistuneiden puolelta.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Riitti


      • Sxthsense kirjoitti:

        Avioliitto on vuosituhansia noudatettu tarkoituksellinen triitti. Se on lupaus, joka ei ota huomioon yksilöä. Tarvitaan ja ei tarvita. Tarvitaan, jotta voisit toteuttaa lupauksesi kaikille jotka tarvitsevat sinua. Ehkä kysymys onkin, miten pitkään sinua tarvitaan triittiin osallistuneiden puolelta.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Riitti

        Eikun siis riitti :) dääm.. Tempun riitti on triitti :D


      • Sxthsense kirjoitti:

        Eikun siis riitti :) dääm.. Tempun riitti on triitti :D

        Temppu tipahti triittisiltä langoilta? :)


      • Sxthsense kirjoitti:

        Temppu tipahti triittisiltä langoilta? :)

        Eikun siis kriittisiltä..


      • Sxthsense kirjoitti:

        Avioliitto on vuosituhansia noudatettu tarkoituksellinen triitti. Se on lupaus, joka ei ota huomioon yksilöä. Tarvitaan ja ei tarvita. Tarvitaan, jotta voisit toteuttaa lupauksesi kaikille jotka tarvitsevat sinua. Ehkä kysymys onkin, miten pitkään sinua tarvitaan triittiin osallistuneiden puolelta.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Riitti

        Siirtymäriitti? On. Kerran, miehestä perheelliseksi.

        Mutta onko se riitti toisella kerralla? Eikös puhuta parisuhteiden lopettamisesta ja uusien aloittamisesta, parisuhteesta toiseen siirtymisestä. Ei kai sellaiseen avioliittoa tarvita riitiksi, ellei sitten...


    • ''

      Jos kysyt näin funssan kourissa kurkku kipeänä, sanoisin en menisi.

      • myöhäistä

        Enkä mä ehdi enää. Tää tanan nuhis tappaa mut sitä ennen...hyvästi paha maailma. Nuhis ja weetutus tappoi ....vai oliko tää rangaistus mässäilystä ja väitetystä irstailusta. En kyllä ehtiny niitäkään....vidu

        Miksi kelaamaan noin paljon ap? Anna mennä ja jätä menemättä.


    • KoppavaHoro

      Uhm... Siis miten niin ja missä avioliitto instituutiona edustaa mainitsemiasi asioita?

      Olenko minä haluamassa avioon ihan vääristä syistä? Kun mulle se naiivisti tarkoittaa sitä, että haluan osoittaa sitoumukseni siihen tyyppiin, joka on saanyt sydämeni vipattamaan siihen malliin, etten haluakaan vieroittua siitä tunteesta?

      Pitäisikö onnellisen elämän käsitteiden muuttua siviilisäädyn mukaan?

      • "utelias"

        Terve koppavahoro!

        Oletko vieläkin sitä mieltä, ettei köyhät saisi tehdä lapsia?


      • KoppavaHoro
        "utelias" kirjoitti:

        Terve koppavahoro!

        Oletko vieläkin sitä mieltä, ettei köyhät saisi tehdä lapsia?

        Olen sitä mieltä, että jos on jo valmiiksi vaikeaa, niin on epäreilua lasta kohtaan tuoda lapsi sellaiseen tilanteeseen, jossa yksi ruokittava suu lisää pahentaa jo entisestään huonoa tilannetta. Sinä varmaan olet eri mieltä? Että vanhemmuus on jokaisen etuoikeus ja lapsen elättäminen ja kasvattaminen kuuluu yhteiskunnan vastuulle?


      • "utelias"
        KoppavaHoro kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että jos on jo valmiiksi vaikeaa, niin on epäreilua lasta kohtaan tuoda lapsi sellaiseen tilanteeseen, jossa yksi ruokittava suu lisää pahentaa jo entisestään huonoa tilannetta. Sinä varmaan olet eri mieltä? Että vanhemmuus on jokaisen etuoikeus ja lapsen elättäminen ja kasvattaminen kuuluu yhteiskunnan vastuulle?

        "Että vanhemmuus on jokaisen etuoikeus?"

        Juu...nimenomaan.. jokaisen etuoikeus... Ihan jokaisen... Ei vain hyväosaisten.

        Köyhät tappakoon lapsensa...niinhän ehdotit.

        Lääkityksesi ei ole vuodessa auttanut?


      • KoppavaHoro
        "utelias" kirjoitti:

        "Että vanhemmuus on jokaisen etuoikeus?"

        Juu...nimenomaan.. jokaisen etuoikeus... Ihan jokaisen... Ei vain hyväosaisten.

        Köyhät tappakoon lapsensa...niinhän ehdotit.

        Lääkityksesi ei ole vuodessa auttanut?

        No, mun mielestäni sen ei pitäisi olla etuoikeus. Minun mielestäni pitäisi ajatella ensisijaisesti lasta.

        Jos se on sinusta lääkitystä vaativa asia, niin ei sinullakaan hyvin mene.


    • En vielä, mutta voin joskus mennäkin, jos itseni lisäksi jostain naisesta tuntuu että naimasille olis kiva hilpasta.

    • rose18

      jaa-a ehkä se pitää edes kerran kokeilla.
      eihän sitä vielä ole kerennyt kun tuo ukko ei ole ollut vielä tarpeeksi vakuuttava kunnioituksen suhteen ja luottamuksen..
      helliä se mies osaa olla ja lipevä suustaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      191
      4469
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      120
      2811
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2264
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      132
      2245
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1952
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1516
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      113
      1434
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1352
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe