Suojatien merkitys???

NoSe

Suomalaisilta autoilijoilta unohtunut suojatien merkitys ja tarkoitus lähes täysin. Nimeksi voisi yhtä hyvin laittaa "suojattomuustie". Päivänselvä tieliikennesääntö jota rikotaan aina ja kaikkialla Suomessa. Poliisikin sulkenut ilmeisesti silmänsä asialta.
Jos jalankulkija on aikeissa ylittää ajorata suojatietä käyttämällä, niin suomalaisen junttiautoilijan reaktio yleensä on kaasun lisääminen ja naaman punotus. On se kumma vaikka on hienot kulkupelit ja niissä älyttömän hyvät jarrut, niin vauhti vaan ei hiljene suojatietä lähestyttäessä. Kummasti se onnistuu tuolla muualla maailmassa, mutta meillä ei.
Täällä on autoilijoille annettu täydet vapaudet terrorisoida muita tien käyttäjiä ja riistää heiltä lakisääteiset oikeudet. Suojatieonnettomuudet ovat jokapäiväistä luettavaa lehtiuutisissa. Jos siellä joku tunnollisempi autoilija sattuu pysähtymään suojatien eteen antaen jalankulkijalle lain suomat oikeudet ajotien ylittämiseen, niin kyllä sieltä takaa kohta juntti tulee ja ajaa päälle. Kyllä jalankulkija tänäpäivänä on aikalailla lainsuojaton otus näitten kaikkivoipien peltilemänkuljettajien keskellä.

19

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....,,,,

      Lainsuojaton on, jos ei noudata lakia:
      44 §
      Ajoradan ylittäminen
      Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä.
      Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

      No, jalankulkijan ei tarvi noudattaa lakia, kun hänen ei tarvi tietää velvollisuuksiaan, kun ei ole käytävä autokoulua.

    • VÄÄRIN MENI. Suomalaisilta autoilijoilta ja jalankulkijoilta on suojatien merkitys kadonnut. Oikein harmittaa ajella tuossa kylällä kun vanhempi odottaa 100m suojatiestä sivummalla lapsi vierellään sopivaa rakoa ylittää tie siinä kohtaa tarjotaan hyvää esimerkkiä lapselle ettei suojateitä muka tarvitsisi käyttää.

    • > Jos jalankulkija on aikeissa ylittää ajorata suojatietä käyttämällä

      Mitä ihmettä? Ei ainakaan ennen ole tarvinnut osata ajatuksia lukea tienpäällä.

      Miksei noudatettaisi lakia? Jos jalankulkija on suojatiellä tai astumassa sille, annetaan jalankulkijalle esteetön kulku suojatien yli. Tämä toimii ainakin Helsingissä hyvin.

      Tien vieressä seisova jalakulkija osoittaa, ettei hän halua mennä suojatien yli vielä. Syitä voi olla lukuisia. Turha arpoa. Ruuhkia on muutenkin tarpeeksi, että jokaisen tienvieressä odottelevan takia alettaisiin pysähtelemään.

      • NoSe

        Autoilukulttuuri on Suomessa täysin lapsenkengissä. Yhteispeli jalankulkijoitten ja muiden tienkäyttäjien kanssa olematonta. Liikenne mielletään autolla liikkumiseksi ja oikeudet otetaan itselle, mutta velvollisuuksia ei.
        Kyllä ainakin Tallinnassa annetaan jalankulkijoitten ylittää ajoväylä suojatietä pitkin rauhassa.
        Autot alkavat hiljentämään nopeuttaan ainakin sata metriä ennen suojatietä. Suomessa lisätään kkaasua. Kun suojatiet sijaitsevat useimmiten risteysalueilla, niin erityisen varovaisuuden noudattaminen kyseisellä alueella kuuluu jo autokoulun perusopetukseen. Mutta kun juntti istuu Citymaasturissaan, niin siinäpä ei jalankulkijat paljon purista.


    • yuvuibuoigbuobuoiuoi

      ja näiden takia sitten on pitänyt rakentaa niitä kaikkia ärsyttäviä suojatiehidasteita!
      Varsinkin lapset osaa kyllä yllättää liikenteessä, kuljetaan potkulaudoilla tms. mitään katsomatta tien yli, ilmeisesti mieleenkään ei tule että autojakin kulkee siinä tiellä. No se on melkein ymmärrettävää mutta että aikuiset ihmisetkin pyörällä törttöilevät tien yli niin etteivät vilkaisekaan tuleeko autoja vaan menevät tien yli vaikkei suojatietä siinä kohtaa ole, akat pysähtyvät keskelle tietä kaivelemaan käsilaukkua tms., v-ittu ihan kuin jossain pellolla pollastelisivat!

      Jalankulkijalla on esteetön näkyvyys joka suuntaan, autoilijalla on paksut pilarit aiheuttamassa katveita joten jalankulkija voi hyvin helposti välttää jäämästä auton alle jos vähänkään vaivautuu katselemaan ympärilleen!

      Onhan tietysti autoilijoita jotka ei näy piittaavan edes suojatien eteen pysähtyneen auton viereen pysähtymisestä, on saattanut joskus itsellekin sattua sellainen vahinko että jokin muu on vienyt huomion enkä olekaan huomannut pysähtyä ko. paikassa mutta huomattuani virheeni olen koettanut ottaa opiksi. Liikenteessä liikkujat ovat edelleenkin ihmisiä ja kukaan ei ole täydellinen eikä virheetön, niinpä pitäisi vaan osata olla aina varuillaan varautuen yllättäviinkin tilanteisiin, onneksi nykyautoissa on kaikenlaisia apuvälineitä kuten abs jarrut, hätäjarrutehostimet, jne. joten hätäjarrutuksesta huolimatta auto on ohjattavissa ja väistökin mahdollinen.

      • Rattiroopenvel.

        Väistö on kylläkin mahdollinen ilman Abs jarrujakin. Ei sitä poljinta tarvi pohjaan painaa, niin väistökin onanistuu.


    • junttijalankulkija

      Juntteja riittää kyllä ihan molemmissa osapuolissa. Kyllä fiksu autoilija antaa jalankulkijoille mahdollisuuden tien ylittämiseen, kun taas fiksu jalankulkija ei pysäytä autoa turhan päin.
      Jos yksi jalankulkija ja yksi auto tulevat samanaikaisesti suojatien kohdalle, ei ole juuri järkeä siinä, että auto pysähtyy ja jalankulkija menee ensin. Tätä ajatusta noudatan niin autoilijana, kuin jalankulkijana (ja jalankuljen paljon). Toki autoilijana ymmärrän, että jotkut jalankulkijat eivät ajattele samoin, päälle en aja.
      Jalankulkijana taas en halua yhtä (tai muutamaa) autoa turhaan pysäyttää, enkä edes norkoile suojatien edessä, ennenkuin auto on mennyt.

      • Ransitti

        Jee, jee. No, selevishän se tuokin asia. Kyllä nyt on hyvä taapertaa suojatiellä. Ennenkaikkea turvallista.


    • näin helsingissä

      Paikka Mannerheimintie noin 77, aika 15.33 noin tänään, edelläni ajanut tumma pickup oli pysähtynyt suojatien eteen, oikeata bussikaistaa tulee kaksi ambulanssia, ei hälytysajossa, molemmat ohittavat pysähtymättä edelläni olevan tumman pickupin. Näin se menee.

      • näin helsingissä

        Niin tarkka paikka oli Mannerheimintie 81. Aika edelleen sama.


    • nnnmmmnnnooo

      Jos suojatien eteen pysähtymättä jättäminen toisi esim. 300e sakot (tuloista riippumatta), niin

      - kiinnostaisiko poliisia valvoa ja kerätä "helppoa rahaa"?
      - kiinnostaisiko autoilijoita ryhtyä pysähtelemään suojatien eteen?

      Mitä luulette?

      • ^^^^^^^^^^^^

        No, ensin pitäisi varmaan säätää laki, joka velvottaisi pysähtymään suojatien eteen. Sen jälkeen sitä voisi alkaa valvomaan ja mahdollisesti sakottamaan.

        Ja nyt ennen kuin alat kuittailemaan mitään vastinetta, kehotan tutustumaan Suomen tieliikennelakiin.
        Ei tarvitse selittää mistään ruotsista, tallinnasta tai tansaniasta, niillä on siellä omat lakinsa, suomessa on voimassa suomen laki.


      • vai säätää laki
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        No, ensin pitäisi varmaan säätää laki, joka velvottaisi pysähtymään suojatien eteen. Sen jälkeen sitä voisi alkaa valvomaan ja mahdollisesti sakottamaan.

        Ja nyt ennen kuin alat kuittailemaan mitään vastinetta, kehotan tutustumaan Suomen tieliikennelakiin.
        Ei tarvitse selittää mistään ruotsista, tallinnasta tai tansaniasta, niillä on siellä omat lakinsa, suomessa on voimassa suomen laki.

        Tieliikennelaki on jo olemassa, se tietääkseni edellyttää pysähtymään suojatien eteen pysähtyneen auton viereen, eli siis sinulle kansantajuisesti erikseen, suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei ohittaa pysähtymättä ellei välissä ole koroketta tai tyhjää kaistaa.
        Ennenkuin alat kuittailemaan niin voit ottaa selvää mistä aiheesta on kyse.


      • ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        No, ensin pitäisi varmaan säätää laki, joka velvottaisi pysähtymään suojatien eteen. Sen jälkeen sitä voisi alkaa valvomaan ja mahdollisesti sakottamaan.

        Ja nyt ennen kuin alat kuittailemaan mitään vastinetta, kehotan tutustumaan Suomen tieliikennelakiin.
        Ei tarvitse selittää mistään ruotsista, tallinnasta tai tansaniasta, niillä on siellä omat lakinsa, suomessa on voimassa suomen laki.

        Tosiaan, ennen kuin alat kuittailemaan, niin tutustupa esim. Tieliikennekirjaan, missä on kansantajuisesti selitetty lakiin perustuvia asioita juuri Sinun kaltaisille ihmisille, jotka eivät asiaa ymmärrä varsinaisia lakipykäliä lukemalla. Pykäliä on todella jo tarpeeksi.

        Ko. pumakan kohta 6.43 sopii tähän kohtaan, "Muita jalankulkijan turvaksi annettuja säännöksiä".


      • vai säätää laki kirjoitti:

        Tieliikennelaki on jo olemassa, se tietääkseni edellyttää pysähtymään suojatien eteen pysähtyneen auton viereen, eli siis sinulle kansantajuisesti erikseen, suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei ohittaa pysähtymättä ellei välissä ole koroketta tai tyhjää kaistaa.
        Ennenkuin alat kuittailemaan niin voit ottaa selvää mistä aiheesta on kyse.

        Ahaa, eli ei sakotettaisikaan kaikkia, vaan niitä jotka nykyisen lain puitteissa toiivat väärin. Moni kun kuvittelee, että auto on pysäytettävä, jos joku haluaa suojatielle. Näinhän ei ole.

        Alkuperäinenkin puhui auton pysäyttämisestä jalankulkijan ylitysmahdollisuuden antamiseksi, mutta tämä on erittäin harvoin tarpeellista. Pieni nopeuden muutos ja mahdollisesti ohjausliike yleensä riittää.


      • Äly hoi, älä jätä
        The_Rat kirjoitti:

        Ahaa, eli ei sakotettaisikaan kaikkia, vaan niitä jotka nykyisen lain puitteissa toiivat väärin. Moni kun kuvittelee, että auto on pysäytettävä, jos joku haluaa suojatielle. Näinhän ei ole.

        Alkuperäinenkin puhui auton pysäyttämisestä jalankulkijan ylitysmahdollisuuden antamiseksi, mutta tämä on erittäin harvoin tarpeellista. Pieni nopeuden muutos ja mahdollisesti ohjausliike yleensä riittää.

        Mikä helvatin ohjausliike? Sen rinnalle ajavan kylkeenkö?
        Miten pystyt noin tyhmiin lausumisiin?


    • Kallonkutistaja10

      "On se kumma vaikka on hienot kulkupelit ja niissä älyttömän hyvät jarrut, niin vauhti vaan ei hiljene suojatietä lähestyttäessä."

      Suojatiet onkin oikein hyvä paikka mittailla autoilijoiden todellisia reaktioaikoja. Kaikilta ei tosin saa mitattua, kun eivät tunnu reagoivan mitenkään suojatielle aikovaan jalankulkijaan. Aika yleisesti suomalaisilla reaktioaika on luokkaa 4-8 s.

      Eipä auta paljoa hienot kulkupelit ja älyttömän hyvät jarrut, kun kuskien kehitys ei ole liikahtanut oikeastaan mihinkään ainakaan kymmenneen tuhanteen vuoteen.

    • Ei ne vaan tajuu

      Niin no jos jalankulkijat ja pyöräilijät ymmärtäis noudattaa liikennesääntöjä, ni ehkä sitten autoilijatkin alkais oppia. Mut jalankulkijoiden on ihan turha vinkua autoilijoiden piittaamattomuudesta niin kauan, ku eivät itekään liikennesääntöjä noudata!

      Ammattikuskina tulee siis joka päivä tuolla kylillä ajeltua, ja joka helkkarin päivä nää kamikaze-kulkijat meinaa syöksyä auton alle, ku se on niin ylivoimanen tehtävä odottaa niitä vihreitä valoja.

      Ja sanotaan ny vielä, että onko sinne suojatielle ihan pakko rynnätä, jos sä jo kaukaa näet ettei autolla oo aikomustakaan hiljentää??!! Etkö sä fiksuna(?) ihmisenä vois sen pienen hetken varrota, että autot on kiitäny ohi, sitten saisit turvallisesti astua suojatielle.. Mut ehei, nää jalankulkijat on niin kiireistä porukkaa, et hetkeekä ei voi muka odottaa

      Ja monelle tallustelijalle taitaa tulla ihan yllätyksenä, että ei se auto ihan seinään pysähdy, varsinkaan talviliukkailla. Siinä menee hetki ennenkuin autoilija tajuaa reagoida auton eteen säntäävään kulkijaan, jarrutusmatka pitenee talvella jne.

    • kylle te ehditte

      Onhan noitten jalankulkijoitten helpompi pysähtyä, auto kun pysähtyy niin se ei ole pelkästään yksi auto, taas sitten kiihdytellään ja päästötkin lisääntyy nousevan kulutuksen myötä. Joten eiköhän tällä päivämäärällä päätetä että jalankulkija odottaa vuoroaan eikä päättömänä töytäile suojatielle ja pysäyttele turhaan liikennettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5080
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2309
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      247
      2270
    4. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2257
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1434
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      218
      1423
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      988
    8. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      986
    9. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      917
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      899
    Aihe