Surullinen äiti

Pettynyt...

Itselläni on 3-lasta ja kuopus syntyy kuukauden päästä. Rakastan lapsia. Enkä pelkästään omiani. Olen ollut tukena monelle naapuri perheelle ja hoitanut ystävien lapsia aina tarvittaessa. Lasten aitous ja vilpittömyys ei lakkaa hämmästyttämästä.

Nyt olen alkanut väsymään, olenhan viimeisilläni ja pienemmät lapset vievät voimia. Väsymys on lähinnä fyysistä.

Äitini asuu puolen tunnin ajomatkan päässsä ja isäni on kuollut. Uudella miesystävällä ei lapsia ole, ja tuntuu muutenkin heitä vierestavan. Lapseni kyselevät ajoittain miksei mummu käy kylässä tai päiväkodin esim. joulujuhlissa. Isovanhempien päivänä olivat ainoat lapset, joiden mummu ei päässyt.

Äitini muistaa aina mainita miten oli mummuni kanssa todella läheisissä väleissä ja olimmekin mummulassa usein hoidossa. Usein menimme, jopa ilmoittamatta äidin äidille yökylään reppujemme kanssa. Äitini muistaa myöskin aina ilmoittaa, jos menee veljeni poikaa hoitamaan ( veljellä yksi lapsi ), että saavat vanhemmat omaa aikaa. Onhan veljeni poika niiin ihana...

Tästä rohkaistuneena kysäisin äidiltäni pääsisikö hän meille joksikin aikaa pienempien lasten kanssa, kun synnytyksen aika koittaa. Olisi kyllä kovasti halunnut, mutta ei saa järjestymään ( selitys on tuttu minulle ja miehelleni, joten en ole pahemmin kysellytkään ). Itse äitini ei ole koskaan ehdottanut, että lähtekääpäs johonkin, kun ette ole vuosiin käyneet tulen kyllä lapsia katsomaan.

Huomautuksen esim. "onhan tämä nyt, sitten viimeinen lapsenne" tai jos lipsautan omasta väsymyksestäni "se on nyt sitä aikaa", loukkaavat!

Olen aina ollut äitiäni kohtaan pitkäpinnainen ja ottanut vastaan piikittelyt rauhallisesti. Lasteni kannalta harmittaa, kun mummu ei välitä! Taidan jättää mummun omaan rauhaansa ja etsiä tarvittaessa avun muualta.

Itse odotan omaa isovanhemmuuttani ja teen osani sen eteen, että lapsenlapset saavat rakastavan ja tukena olevan mummun.

Mistähän äitini käytös voisi johtua, vai ihanko ilkeyttä ja välinpitämättömyyttä?

8

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienet askeleet

      MItä mieltä itse olet mistä syystä äitisi väistää sinun lapsista koituvia
      huolenaiheta ?
      Johtuisiko äitisi tekemiset ilkeämielisyydestä sinua ja lapsiasi kohtaa
      vai jopa välinpitämättömyydestä ?
      Oletko tehnyt äitisi kanssa mitään sopimusta etukäteen synnytystä
      seuraavasta avuntarpeestasi.
      Myöhäseksi olet uskaltanut heittää lastesi kohtalon synnytyksen aikana
      kun et ole muutoin sitä vielä saanut järjestettyä.
      Johan naapurit joita olet niin ahkeraan ollut auttamassa voivat nyt ottaa
      sinun lapsesi hoitoon synnytyksesi ajaksi tai ystävättäresi.
      Mies taitaakin olla sinulla vain hupina kun et hänestä muuta apua
      näytä saavan kuin Ei oota.
      Älä kuitenkaan rassaa äitiäsi omilla huolillasi koska hän ei nähtävästi
      halua kauttasi lastenhoitohuoliisi puuttua.
      Kysele mahdollista synnytyksen jälkeistä kodinhoitoapua perheesi
      tilanteeseen.
      Ei sinun kannata tuhlata äitisi tekemisiin aikaa eikä myöskään voimia.
      Sinullahan on nyt oma perhe joka välittää sinusta vai kuinka ?

    • Alkup.äiti

      Mieheni on apuna niin kotitöissä, kuin lastenhoidossa tasapuolisesti. Lastenhoito apuakin olen hyvissä ajoin sopinut synnytyksen ajaksi. Pointti on äitini ja lasteni välit. Itse selviäisin kyllä ilman äitiäni, olisi varmasti helpompaakin....Ei tulisi pettymyksiä.

      Pettymyksien välttäminen vaatisi, kuitenkin välejen katkaisemisen kokonaan. Silloin, kun todella harvoin lapset mummuaan näkevät jää kaipuu kaivertamaan lapsia pitkäksi aikaa. Kyllähän mummu osaa vetää oikeista naruista oikeaan aikaan. Asumme maalla ja täällä ystäväperheillä on läheiset välit sukupolvien välillä. Lapset näkevät päivittäin, kuinka mennään mummulaan syyslomaksi, mummu tai vaari hakee hoidosta tai isovanhemmat harrastavat lasten kanssa.

      Olen yrittänyt lapsille selittää tilannetta, mutta vastaus on "miksi muilla on mummu ja vaari tai mummuhan lupasi".

      Äidille olen muutamaan otteeseen huomauttanut, etteikö hän ymmärrä kuinka lapset odottavat, jonka jälkeen pettyvät. Äitini vetoaa oman elämänsä tarpeeseen ja samaan hengenvetoon ehdottaa innoissaan, että ehkä sitten kun....

      Olen todella surullinen, koska en keksi muuta ratkaisua, kuin katkaista välit lasten ja mummun väliltä.

      Meillä on tasapainoinen ja onnelinen perhe ja hyvät verkostot, mutta lapsille mummu on aina mummu, siksi niin vaikeaa ja epäreilua.

    • pienet askeleet

      Eipä sinun tilanteeseen auta muu kuin annat asioiden vain olla
      Antaisit äitisi käydä silloin kun käy lapsen lapsiasi tapaamassa.
      En välejä lähtisi katkomaan luulenpa sellaisen olevan lapsillesi kaikkein
      kovin isku kuitenkin he odottavat mummuaan käymään.
      Voisit kysyä lastesi mielipidettä ensin ennenkuin leikkaat välit äitisii poikki.
      Voit yrittää selittää lapsillesi äitisi olevan väsynyt tai muuta lapsille
      sopivampaa selitystä mummupulaan.
      Toivottavasti lapsesi saavat miehesi vanhempien kautta isovanhempienkin
      seuraa .
      Tärkeintä on teidän keskinäin välittäminen ja huolenpito toisistanne.
      Vanhempiaan vain ei voi valita oman toivomusten mukaisiksi.
      Äidilläsi on nyt oma uusi elämänvaihe edessä kuten sinullakin oma perhe.
      Sinulla asustaa kaiketi onni omassa kodissasi .
      Mistä syystä etsit äitisi valintoihin ratkaisua erolla?
      Kysy kuitenkin lapsiltasi kumpi heille on suurempi pettymys mummun
      välillä poisjäämiset vai mummun ja heidän välien kokonaan rikkominen.

    • pienet askeleet

      Toivon ettet pettynyt kirjoituksiini.Ymmärrän hyvin tilasi vaikeuden äitisi
      uuden elämän edessä .Tuntuu se minustakin pahalta kun et saa äitiäsi
      lähelle lastesi hoitotarpeessa mutta ehkä hän on jo lopen kyllästynyt
      lasten hoitoon eikä jaksa enää sinun osaasi kantaa.
      En kuitenkaan usko hänen olevan ilkeä tai täysin välinpitämätön
      sinua ja perhettäsi kohtaan.
      Tunnet kuitenkin parhaiten äitisi luonteen joten ehkä olen väärässä
      tässä asiassa.
      Toivottavati saat levättyä väsymystäsi pois ennen pikkuisen syntymää,)

    • höhlä :(

      ompas kurja tilanne! minkälainen teen suhde oli ennen lapsia, olitteko silloin tekemisissä?

      törkeetä että sitten toisen lapset huomioidaan ja kerrotaan kuinka ihania ovat! tai siis lapsi tässä tapauksessa. kuinka mummu voi olla noin ajttelematon! ymmärrän kyllä sen ettei välttämättä halua/jaksa ottaa kaikkia teen kolmea lasta kotiinsa hoitoon, mutta ettei tule teille ja halua auttaa. itse en voisi kuvitella ettei äitini olisi todella iso osa elämääni yhä, minulla siis yksi vauvaikäinen lapsi, ja hänellä yht 5 last.lasta. ja auttelee meitä kaikkia ja käy kyllä itsekin töissä. aina on voinut pyytää kun on apua tarvinnut ja useimmiten on onnistuttu järjestämään. en ole kuitenkaan mikään mummun hyväksikäyttäjä! hän aina hehkuttaa kuinka rakkaita ja ihania kaikki 5 on. ja soveimme myös juuri viikonlopusta jolloin meistä kukaan ei mene heille ja saavat olla kaksin, samoin jopa viime äitienpäivänä, emme kukaan käyneet sinä päivänä siellä vapaa vkon loppu oli tavallaan osa lahjaa, näemme niin usein ja muistamme toisiamme ettei sinä yhtenä päivänä tarvinnut kertoa kuinka rakas hän on, kerromme sen muina päivinä :)

      sori kun kerroin kuinka ihana mummu minun lapsellani on, en vaan voi ymmärtää äitisi käytöstä!

      olen myös surullinen lastesi puolesta! kuinka vanhoja he ovat? entä veljesi lapsi?

    • Väsynyt mummu

      Me mummut voimme olla ihan itsekkäitä ihmisiä, kuten ennen lastenlasten syntymääkin.
      Ei lasten ilmaantuminen muuta mummun luonnetta.
      Samat piirteet meillä on aina ollut.

      Yksi ei jätä kiveä kääntämättä lastenlasten vuoksi, toinen ei edes yritä kääntää ensimmäistäkään. Mutta se on ollut huomattavissa jo aikaisemminkin. Jotkut ihmiset antavat lastensa elää omaa elämäänsä sen jälkeen kun he lähtevät kotoa. Lapset eivät enää kuulu perheeseen samalla tavalla, eikä lastenlapset muuta tilannetta.
      Lapsenlapset kuuluvat lasten perheisiin ja mummot tuskastuvat, kun heiltä odotetaan sitä kivenkääntäjämummon asennetta, joka monelta puuttuu.
      Moni mummu on sitä mieltä, että hellä ei ole velvollisuutta hoitaa lapsenlapsia. Ei kärsivällisyys riitä, ei huvita olla joka hetki valppaana, ei jaksa pukea, syöttää, nukuttaa. Se on monelle hermoja koettelevaa. Nuoret vain eivät käsitä sitä, koska heidän kullannuppujaan jokaisen pitäisi kilvan hoitaa.Eivät todellakaan käsitä, että hoivavietti on isovanhemmpilta jo haihtunut elämän tuulissa.
      Mummut eivät tohdi sanoa sitä, tai eivät ehkä itsekään ymmärrä, miksi lapsenhoito on niin tukalaa. Niinpä he antavat turhia lupauksia, uskovat, että ensi viikolla jaksavat tulla tai ottaa hoitoon, mutta kun ensi viikko tulee, on hoitaminen kivireen vetoa.
      Eihän se ole lastenlasten vika. Mummot voivat rakastaa heitä koko sydämestään, mutta se on ihan eri asia kuin arkipäiväinen vaipanvaihto.

      Oma äitini ei vaihtanut ensimmäistäkään vaippaa minun lapsilleni. Hän sanoi oksentaneensa ihan tarpeeksi omien lapsiensa kanssa aikanaan.

    • Alkup.äiti

      Kiitos ihanista ja tukevista vastauksista. Olkaa onnellisia upeista mummuista ja vaareista, ne ovat elämän yksi rikkauksista. Itse en olisi lapsia hankkinut lainkaan, jos en olisi ensin käsitellyt omaa suhtautumistani isovanhemmuuteen.

      Meillä ei ole mummua väsytetty. Lapset 14,6,5. Nuorin ei ole ollut koskaan mummullaan hoidossa. Keskimmäinen kerran muutaman tunnin ja vanhin alle kouluikäisenä yhden yön.

      Vanhin lapseni ehdotti, että voisi mennä yksin mummulle siivoamaan ja mummun mökille vaikka ajamaan nurmikon. Halusi auttaa, kun ajatteli mummulla olevan raskasta. Eipä käynyt, oli muita kiireitä.

      "Höhlälle"...:) Veljeni lapsi on 2.

    • mummon mietteitä

      Kuulepa, jos tämä mummo ei halua näyttää sille uudelle miehelleen, että on niin vanha. Monille naisille tulee vielä ikääntyessä pakokauhu iästään - varsinkin jos on aloittanut uuden suhteen myöhempänä. Hän ei oikeastaan halua olla mummo vaan 'nuorikko' sille uudelle siipalle.

      Mutta... oikeastaan tosi outo ja ilkeä se äitisi on, koska 14-, 6- ja 5-vuotiaat lapsenlapset ovat yleensä kovin avuliaita ja ihania meille vanhemmille ihmisille. Heistä on jo kivaa seuraa ja monet tuonikäiset lapsenlapset tekevät jopa pieniä palveluksia isovanhemmilleen. Heidän kanssaan on kiva jutella ja kommunikoida, koska he näkevät maailmaa jo uusin silmin, heidän kanssaan voi lähteä vaikka reissuun, leffaan tai käydä vaikka MC'Donalsissa hampurilaisella jne.

      Oletko muuten pystynyt puhumaan asiasta äitisi kanssa? Joskus me isovanhemmat emme vaan huomaa olevamme niin omissa asioissamme kiinni, itsekkäitä tai edes myönnämmekään pitävämme toisista lastenlapsista enemmän.

      Itse en voisi suosia jonkun lapseni lapsia enemmän kuin muita - yritän olla tasapuolinen kaikille lastenlapsilleni sekä tietenkin aikuisille lapsillenikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      630
      22599
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      134
      22193
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      120
      12052
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      395
      9887
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      272
      6985
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      25
      5861
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      152
      3104
    8. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      13
      2385
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      68
      1834
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      117
      1641
    Aihe