Ajokorttini on ABE. Ajokortin takasivun mukaan A tarkoittaa moottoripyörää, B henkilöautoa ja E ajoneuvoyhdistelmää.
Olen suorittanut vain henkilöautokortin ja siihen aikaan sillä sai ajaa myös moottoripyörää.
Tarkoittaako tuo E, että voin vetää peräkärryä tai asuntovaunua vai voinko ajaa peräti rekkaa ?
SAANKO AJAA AJONEUVOYHDISTELMÄÄ ?
27
2199
Vastaukset
- taidolla taidolla
Kuule, aja vaikka avaruusalusta jos osaat. Ei sitä kortilla ajeta.
- katsastushenkilö
voit ajaa "rekkaa" jos se on rekisteröity max. 3500 kiloa painavaksi henkilö tai pakettiautoksi.
- , . , . ,
Vetoauton kokonaismassa max 3500kg.
- ^^^^^^^^^^
"rekkaa" saat ajaa, kun kortista löytyy ABCE.
- Moottoripyöräpyhimys
Nykyisin ei edes tarvita A-kirjainta. BCE riittää.
- ^^^^^^^^^^
Moottoripyöräpyhimys kirjoitti:
oikeassa olet, itse vain olen sen verran vanhempi, että mun kortissa toi A- on automaattisesti, kun noi muut kirjaimet on ajettu (pelkkä B:kin siihen olisi riittänyt).
- 18+5
Moottoripyöräpyhimys kirjoitti:
en tiedä yhtään jolla olisi BCE kortti, kyllä se pikkuE on sinne merkitty samalla kun isokin. Eli BECE
- ^^^^^^^^^^^^^^
18+5 kirjoitti:
en tiedä yhtään jolla olisi BCE kortti, kyllä se pikkuE on sinne merkitty samalla kun isokin. Eli BECE
nyt tiedät yhden, mun ajokortissa todellakin on "vain" ABCE, kortti on sellainen vaaleanpunainen 2-sivuinen pahviläpyskä, myönnetty 1986.
3-vuotta aikaisemmin siinä oli kirjaimet ABC.
- Honest ABE
BE-kortilla saat ajaa kokonaismassaltaan enintään 3500 kg henkilö- tai pakettiautoa siihen kytkettyine perävaunuineen. Perävaunun enimmäispaino on se mikä kyseiselle autolle sallitaan. Pelkällä B-kortilla Ilman E-kirjainta vaunun koolla olisi muitakin rajoituksia.
- ajantasalla
Ajokortin ehdoíssa on myös selvästi, että on pidettävä tietonsa ja taitonsa liikenteeseen riittävällä tasolla. Jos tuollainen perusasia on päässyt hukkumaan, muutama kertaustunti autokoulussa saattaisi olla paikallaan.
Tiedäthän toki mitkä säännöt koskevat tunnelissa ajamista. Ja millainen on opastusviitta "Maailmanperintökohde" (Tieliikenneasetus, liikennemerkki 772b).- Kävellennykyään
Suomessa ei taida olla riittävästi autokouluja, jotta kaikki säännöt olisivat kaikille selvät.
Sinänsä hauska nyanssi tuo maailmanperintökohde. Eipä ollut itsellenikään tuttu (kuten ei ollut myöskään tavallisempi 771 b. Matkailutie) tuollainen liikennemerkki. Olenkin miettinyt ajellessani tuohon ruokakauppaan, että mikäs pirun merkki tuokin nyt mahtaa olla. Onneksi siitäkin on selvinnyt, kun olen osannut piilottaa tietämättömyyteni hyvällä pokerinaamalla.. Sehän taitaa olla se paras taito tuolla liikenteessä =). - Trupakka
Näissä opastusmerkeissä on yleensä se hyvä puoli, etteivät ne velvoita mihinkään. Maailmanperintökohteessa ei ole pakko käydä, vaikka merkin näkisikin. Eikä Lahteen tarvitse ajaa, vaikka tienviitta näyttäisikin sinnepäin.
- dgfgfg
minulla on bc-kortti. Saanko ajaa rekkaa tai linkkua?
- Saat ajaa
rekan linkkuun.
- ..................
C kortilla ei saa ajaa rekkaa ainoastaan kuorma-autoa. nykyään tulee korttiin merkintä kun suorittaa e kortin BeCE
- Kulj-yrittäjä.
Itse asiassa bc kortilla saa ajaa ääri tapauksessa Yhdistelmäajoneuvoa. Kuormaa ei tosin saa olla ja syy täytyy olla pätevä, esim yhdistelmän vakituisen kuljettajan äkillinen sairastuminen. Bc kortilla yhdistelmän saa siirtää laillisesti pois yleisen liikenteen joukosta.
- pena-ali
Luppa kulj-yittäjä tämä että saat tietosi ajan tasalle ja vältät turhat sakot..
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/c-kortilla-ei-enaa-yhdistelman-eika-bussin-rattiin - Pena-ali oikeassa
C-kortilla ei saa siirtää bussia tai yhdistelmää (1.10.2008)
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden 2008 tiedotteet/C-kortilla ei saa siirtää bussia tai yhdistelmää.htm
- ....................
BC kortilla saa siirtää tyhjää linja-autoa, mutta ei tyhjää yhdistelmää. Aikoinaan on saanut BC kortilla ajaa tyhjää yhdistelmä ajoneuvoa esim siirto paikasta a paikkaa b. ja b kortilla saa ajaa max 3500kg yhdistelmää ja jos siitä menee yli niin sit tarvitaan jo Be kortti. itse kortotin juuri ajokortin BC kortista BECE kortiksi
- Mitä hittoa ?
((C-ajokortti eli kuorma-autokortti ei enää oikeuta siirtämään tilapäisesti bussia tai E-luokan yhdistelmää.))
Mielestäni linja-auto ja bussi ovat sama asia. Elikkä aken sivuilla olevan tekstin mukaan ei saa siirtää linja-autoa josta käytetään myös nimitystä bussi.
Linkki aken tekstiin löytyy ylempää viestiketjusta. - Honest ABE
Enintään 750 kg kevytperävaunun saa kortin puolesta aina liittää sellaiseen autoon, jonka ajamiseen kortti oikeuttaa. Suurin pelkällä B-kortilla laillinen yhdistelmä on siis 3500 750 kg eli yhteensä 4250 kg. Jos perävaunu on yhtään painavampi, koko yhdistelmä saa painaa enintään 3500 kg ja muitakin määräyksiä tulee silloin mukaan.
Samoin C-kortti oikeuttaa vetämään kuorma-autolla alle 750 kg perävaunua, mutta harvoinpa noita näkee.
- ....................
Siis siellä on kohta et huoltohenkilö kunta saa poikkeuksellisesti siirtää bussia tyhjiltään c kortilla.. ja honest se on yhteen laskettu massa eli B kortilla jos ajat kärryn ja auton massa (ei saa ylittää 3500kg) jos ylittää sit vaaditaan jo BE kortti
http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/ajokorttiluokat/Sivut/b-ajokortti.aspx- Honest ABE
B-kortista sanotaan linkissäsi seuraavasti:
"perävaunun kokonaismassa enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg, eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa. " Nämä ovat vaihtoehtoisia, kun siellä on tai-sana.
Ensimmäinen vaihtoehto on, että perävaunu painaa korkeintaan 750 kg. Sellaisen saa aina kytkeä auton perään, vaikka auto painaisi maksimin 3500 kg. Silloin yhdistelmä voi todellakin painaa 4250 kg ja silti saa ajaa B-kortilla.
Toinen vaihtoehto B-kortilla on se, että perävaunu painaa yli 750 kg. Silloin koko yhdistelmä saa painaa enintään 3500 kg ja perävaunun on oltava riittävän kevyt suhteessa vetoautoon.
Molemmissa tapauksissa on tietysti otettava huomioon autoa koskevat tekniset rajoitukset.
- asdasf
minulla on M-kortti, saanko ajaa rekkaa tai linkkua?
- ak-ope
meitsillä BCD-kortti.saisinko siirtää yhdistelmää tilapäisesti
- ................
ak-ope: et saa siirtää.. joskus aikoinaan on saanut mut seki laki sitten muutettiin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain597482Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232906- 1421756
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651639Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151448Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1291116
- 73817
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 51707