Painon kanssa kamppailua koko elämä

jojo-jojo

Olen nainen, nyt 37 vuotta ja laihduttanut elämäni aikana vaikka kuinka paljon. Olen ollut lapsesta saakka vähän pulska. Olin pitänyt koko ala-asteen ajan itseäni hirveän lihavana, vaikka oli normaalipainon ylärajoilla. Yläasteelle mennessä tuli sallainen pituuskasvupyrähdys, että laihduin elämäni hoikimpaan painooni, 170 cm, 49 kg.
Äitini sai hirveät nuhtelut terveydenhoitajalta, että minulla on anoreksia. Oikeasti ei ollut ja söin ihan reippaasti.

Pysyin nuorena aika hyvin hoikkana, mutta muistan kuin eilisen päivän, kun painoni nousi 20 vuotiaana yli 60 kg, olin niin masenutunut ja laihdutin syömättämyydellä viisi kiloa.

Sen jälkeen painoa tuli pikku hiljaa takasin ja ehkä 22 vuotiaana lopetin kokonaan lihan syönnin ja sain painoni putoamaan sillä 65 kg:sta 60 kg:n.
Taas meni muutama vuosi ja painoni oli noussut taas siihinastisiin ennätyslukemiin, 75 kg. Nyt kuvioihin tuli pisteiden lasku ja hirveä liikuntarääkki ja sain pudotettua tosi nopeasti 15 kg.

Onnistuin pitämään painoni taas muutaman vuoden kohtuullisissa lukemissa, mutta sain sen nousemaan 73 kiloon ja taas pudotin hirveällä kituuttamisella sen 55 kiloon. Reilun 30 vuoden iässä olin taas uuden laihdutuskuurin edessä, mutta pudotettavaa oli onneksi vain noin 10 kg.

Sitten sairastuin fyysisesti niin, etten pystynyt kunnolla liikkumaan ja avot, paino nousi 83 kiloon. Olin jo tosi masentunut sairastumisesta ja kaiken päälle vielä liikakiloista. Sain kuitenkin itseäni niskasta kiinni ja laihdutin painoni noin 70 kiloon. Olin tosi tyytyväinen tuohonkin saavutukseen.

Arvaatte varmaan, että ei se paino ole tuossa pysynyt, vaan olen saavuttanut uuden ennätykseni 93 kg! Syytin vaan koko ajan sairastumistani ja kesti pitkään, ennen kuin tajusin, että ei auta jäädä sairauden kouriin, vaan on pakko ryhdistäytyä.
Nyt olen saanut jo 5 kg pois ja on tarkoitus laihduttaa ihan oikeasti viimeisen kerran. Jojoilua on jatkunut koko aikuisikäni. Olen elämäni aikana laihduttanut ainakin 65 kg.

Nyt olen jo onnellinen jos saavutan 70 kg painon ja saan sen pysymään.

55

2039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fffdfsfsdfsfsf

Minusta sinun kannattaa juuri laihduttaa vain esim. tuohon 70 kiloon ja jäädä sitten siihen ja alkaa syömään terveellisesti. Jos liikkuminen jää pois, niin syö yksinkertaisesti vähemmän.

Kannattaa liittyä kiloklubiin (ilmainen), siellä voi kivasti laskea kulutuksensa ja se motivoi juuri laihduttamaan terveellisesti!

Tuo alku kuulosti ihan minulta koska itse olen jotai 168 ja painoin 13-18vuotiaaksi asti 47-50 kiloa. Sitten parin vuoden aikana tuli 10kiloa lisää ja "pahimmillaan" painoin 63 kiloa, nyt olen laihduttanut jo ton 3-4 kiloa ja nut ollaan suunnileen 59 kilossa :)

Tuohon laihuliini 50kg en aio koskaan enää palata, mutta esim 55kiloisena nämä löllyvät reidet ja vyötäröstä ylimääräinen varmaan lähtisivät. :)
      (minulla tosiaan sellainen ruumiinrakenne, että olen ylhäältä todella hoikka ja nuo kaikki extra 10kg on reisissä, vyötäröllä ja takapuolessa, eli olen megapäärynä), Normaalipainoinenhan minä olen, enkä itseäni lihavana edes pidä. Nuo oikeasti todella väärän kokoiset jalat suhteessa kroppaani eivät vain ole kivat. Ja selkeästi lihoan helposti vanhetessa, niin hyvä vetää raja johonkin!

Nyt vyötärönymprys jotai 72cm, mikä ei ole kauhean kaukana edes siitä 80cm.stä.

Luultavasti noin käy helposti monille naisille, kuten sinulle kävi. Olen varma, että minullekin kävisi!

Tsemppiä sinulle. Olen varma, että pystyt laihduttamaan taas kerra, kun olet noin kunnioitettavasti aiemminkin siinä onnistunut :) Älä kuitenkaan mene liiallisuuksiin ja nauti elämästä!

• Normipainossa

ALOITTAJA:

70 kiloisena olet normaalipainoinen. Mahtavaa nelikymppiselle!

Kilo kerrallaan, tähtää ensin 90 kiloon, ja sitten vaikka 87:ään.

Elämässä on muutakin kuin numerot.

• Rose's street

Haluan myös huomauttaa, ettei kannata vahdata vain vaakaa, sillä lihas painaa enemmän kuin läskit. :) Oma ihannepaino rakenteen ja painon puolesta olisi itselläni 60 kg (sillä olen n. 150 cm ja isoluinen lihaksikkaiden jalkojen kanssa.)

Tsemppiä!

• Valmentajatar

Luiden paino ei vaikuta yhtään mitenkään yhtään mihinkään. Valkoisen luuaineksen paino on vaisella korkeintaan 2,3 - 3,4 kiloa. Nyt loppuu se tekosyiden keksiminen ja puolustelu pelkällä luustolla! Tähän selitykseen vetoaa 75% kaikista ylipainoisista.

Läski vie kehossa 4% enemmän tilaa, kuin lihas vaikka rakenteensa puolesta se on kevyempää. Vaaka ei kerro kaikkea. Käy kehonkoostumusmittauksessa ja sovi kunto -ja ruokaliluohjelmasta, tai liity painonpuotusryhmään.

Terv. Ammattina terveys, painonpudotus ja kuntovalmennus

• Magarenasta
        Valmentajatar kirjoitti:

Luiden paino ei vaikuta yhtään mitenkään yhtään mihinkään. Valkoisen luuaineksen paino on vaisella korkeintaan 2,3 - 3,4 kiloa. Nyt loppuu se tekosyiden keksiminen ja puolustelu pelkällä luustolla! Tähän selitykseen vetoaa 75% kaikista ylipainoisista.

Läski vie kehossa 4% enemmän tilaa, kuin lihas vaikka rakenteensa puolesta se on kevyempää. Vaaka ei kerro kaikkea. Käy kehonkoostumusmittauksessa ja sovi kunto -ja ruokaliluohjelmasta, tai liity painonpuotusryhmään.

Terv. Ammattina terveys, painonpudotus ja kuntovalmennus

Jaa, mutta luusto tekee rakenteesta raskaan jolloin se laihojen paino tekee ihmisestä anorektisen norsun näköisen, niin.

• lyhyt ja pulska

haistappa paska! olen 156 Cm, 55 kg ja vyötärönympärys 88 cm!:(

• Esmeralda333333

10 cm pidempi sama painno ja vyötärö 59cm ja lantio 89... TIIMALASI!!! URHEILKAA!!!! Siinä ainoo apu ja oikeet rasvat ja täysjyvää. Mieluiten vehnä pois, mutta hiilarittomalla mulle tuli vyötärörasvaa, kun sellasta kokeilin!!!! Sitä tässä nyt poistellaan seuraava talvi!!

Niin, että unohtakaa ihmedieetit.

• erimalline

Meitä on niin eri mallisia, itse sinua viisi senttiä pidempi ja viisi kiloa painavampi (eli painoindeksi suht sama) mutta vyötärö 75 cm, lantio melkein metrin!

• vanha jojoilija

Samaa laihduttamista täälläkin, varmaan yhteensä 40kg. Nyt taas lihavana ja kuurilla 160cm ja 106kg, arvatkaas kuinka vaikeeta ikä on 50v. Älkää vaan päästäkö tähän. Olen itkenyt ja kauhistunut. Joku sanoi mulle että unohda koko laihduttaminen ja niin tein 3kk 12kg. Et sillai, en käynyt edes vaa-assa.
      No nyt on varmaan ihan vähän tippunut, ehkä 3kg. Olen kaunis kasvoinen, mutta roppa jäätävä. Miehet ovat silti hulluna minuun, en ymmärrä niitä.
      No yritän taas ja tsempiä myös teille.

• J**DD

....No,kun pimeässä tulloo ja pimeällä lähtöö niin haluuttomuuskin kattoo....

• 18

Vai viiskymppisen perään miehet hulluina. On tainnut mielikuvitus tehdä tepposensa.

• traineriit2

Ja kitinät loppu nyt.. syödä saa vaikka kuinka paljon,, mutta liikkua pitää sen edestä.

• BMI 23-24

Liikunnaalla ei ole kuin marginaalinen vaikutus painoon. Painon pudottamisessa liikunnalla saadaan nopeampia tuloksia, mutta painon pitäminen optimilukemissa onnistuu ainoastaan syömällä kohtuullisesti.
        Mistään herkusta ei tarvitse kokonaan kieltäytyä, mutta järki pitää olla mukana. Napostelukaan ei haittaa, kunhan napostelee vaikka porkkanaa tai muuta juuresta.
        Itse pienensin annoksia niin, että keskimääräiset päivittäiset kalorimäärät putosivat 2500 kcal ==> 1700-2000 kcal ja tällä tavalla multa lähti 10 kiloa ja ovat pysyneet poissa nyt jo vuoden. Liikuntaa en ole pystynyt harrastamaan viimeisen vuoden aikana yhtään polvivamman vuoksi.

• Vaihtoehtoisia lajej
        BMI 23-24 kirjoitti:

Liikunnaalla ei ole kuin marginaalinen vaikutus painoon. Painon pudottamisessa liikunnalla saadaan nopeampia tuloksia, mutta painon pitäminen optimilukemissa onnistuu ainoastaan syömällä kohtuullisesti.
        Mistään herkusta ei tarvitse kokonaan kieltäytyä, mutta järki pitää olla mukana. Napostelukaan ei haittaa, kunhan napostelee vaikka porkkanaa tai muuta juuresta.
        Itse pienensin annoksia niin, että keskimääräiset päivittäiset kalorimäärät putosivat 2500 kcal ==> 1700-2000 kcal ja tällä tavalla multa lähti 10 kiloa ja ovat pysyneet poissa nyt jo vuoden. Liikuntaa en ole pystynyt harrastamaan viimeisen vuoden aikana yhtään polvivamman vuoksi.

Liikuntamuotoja on niin monenmoisia, että "polvivammainenkin" löytää varmasti omansa, jos halajaa liikkua. Liikunta ei välttämättä tarkoita kovaa vauhtia, jalkojen päällä menemistä ja nivelten suurta rasitusta. Jumppa, venyttely, Pilates, jooga ... ovat myös oikein hyvää liikuntaa, mielen ja kehon hallintaa, vaikka vauhti on minimissään.

• tarkkaa on!
        Vaihtoehtoisia lajej kirjoitti:

Liikuntamuotoja on niin monenmoisia, että "polvivammainenkin" löytää varmasti omansa, jos halajaa liikkua. Liikunta ei välttämättä tarkoita kovaa vauhtia, jalkojen päällä menemistä ja nivelten suurta rasitusta. Jumppa, venyttely, Pilates, jooga ... ovat myös oikein hyvää liikuntaa, mielen ja kehon hallintaa, vaikka vauhti on minimissään.

Luitko ollenkaan, mitä edellinen kirjoittaja sanoi? Liikunta ei ole pääasiallinen tapa laihduttaa, mistä edellinen kirjoittaja antoi esimerkin; hän laihtui siitä huolimatta, ettei liikkunut polvivammasta johtuen. Lueppa ajatuksella ja vastaa vasta sitten.

Edelleen tästä liikunnan merkityksettömyydestä; saatte juosta puolisen tuntia kuluttaaksenne yhden ainoan suklaapatukan. Jos syötte viinerin, suklaapatukan ja vähän muuta "pientä" kooltaan, mutta energiamääriltään suurta, ette muuta teekään, kuin juoksette. Monella työssäkäyvällä ei ole aikaa eikä sen puoleen viitseliäisyyttä olla juoksemassa joka kirotun päivä tuntikausia, joten ymmärtäähän sen jo psykologisestikin, ettei liikunnalla ole mullistavia vaikutuksia saatu aikaiseksi ihmisten painonhallintaan.

Ainoa tapa laihtua on painon ja ruoan tarkkailu. Ruoka on siitä mielenkiintoista, että eivät ainoastaan suklaa ja viinerit lihota; esim. siinä työpaikkaruokalan ruoassa saattaa olla kivasti kermaa tai terveellisenä pidettyä oliiviöljyä. Kaikki puhdasta energiaa. Muutama sata kilokaloria ylimääräistä päivässä ei vaikuta suurelta määrältä, mutta vuodessa se kerää jo mukavasti kiloja vyötärölle. Ruoan energiapitoisuuden tarkkailu onkin aikas vaikeeta, kuten tästä työpaikkaruokalan esimerkistä nähtiin. Ruoat kannattaa tehdä siis itse ja välttää viimeiseen saakka eineksiä. Kaikki kalorit kannattaa laskea ja varsinkin se, käyttääkö esim. paistamiseen yksi, kaksi tai peräti kolme ruokalusikallista ruokaöljyä.

Viikottainen vaa'alla käynti antaa sitten sen loppusilauksen, onko päivittäinen energiamäärä yli vai ali "normin". Jos yli niin parin, kolmen viikon painomittaus osoittaa yläkanttiin. Sitten ei muuta kuin vähentämään edelleen energiaa. Tietysti hiilareitakin kannattaa tarkkailla - energia kuin energia- tuli se sitten rasvasta tai hiilareista; liika leivänsyönti ja varsinkin hötöleipä ruisleivän sijaan lihottaa. Kaikki sisällysluettelot ja niiden energiamäärät kannattaa kytätä läpi jo kaupassa ennen kuin ostaa mitään. Esim. leivässä A 1300 kj per 100g ja leivässä B 1100 kj per 100g. Laihduttaja ja painostaan tarkka tietää kyllä, kumman leivistä valitsee!

• Oho !

... oot ...

• tarkkaa on! kirjoitti:

Luitko ollenkaan, mitä edellinen kirjoittaja sanoi? Liikunta ei ole pääasiallinen tapa laihduttaa, mistä edellinen kirjoittaja antoi esimerkin; hän laihtui siitä huolimatta, ettei liikkunut polvivammasta johtuen. Lueppa ajatuksella ja vastaa vasta sitten.

Edelleen tästä liikunnan merkityksettömyydestä; saatte juosta puolisen tuntia kuluttaaksenne yhden ainoan suklaapatukan. Jos syötte viinerin, suklaapatukan ja vähän muuta "pientä" kooltaan, mutta energiamääriltään suurta, ette muuta teekään, kuin juoksette. Monella työssäkäyvällä ei ole aikaa eikä sen puoleen viitseliäisyyttä olla juoksemassa joka kirotun päivä tuntikausia, joten ymmärtäähän sen jo psykologisestikin, ettei liikunnalla ole mullistavia vaikutuksia saatu aikaiseksi ihmisten painonhallintaan.

Ainoa tapa laihtua on painon ja ruoan tarkkailu. Ruoka on siitä mielenkiintoista, että eivät ainoastaan suklaa ja viinerit lihota; esim. siinä työpaikkaruokalan ruoassa saattaa olla kivasti kermaa tai terveellisenä pidettyä oliiviöljyä. Kaikki puhdasta energiaa. Muutama sata kilokaloria ylimääräistä päivässä ei vaikuta suurelta määrältä, mutta vuodessa se kerää jo mukavasti kiloja vyötärölle. Ruoan energiapitoisuuden tarkkailu onkin aikas vaikeeta, kuten tästä työpaikkaruokalan esimerkistä nähtiin. Ruoat kannattaa tehdä siis itse ja välttää viimeiseen saakka eineksiä. Kaikki kalorit kannattaa laskea ja varsinkin se, käyttääkö esim. paistamiseen yksi, kaksi tai peräti kolme ruokalusikallista ruokaöljyä.

Viikottainen vaa'alla käynti antaa sitten sen loppusilauksen, onko päivittäinen energiamäärä yli vai ali "normin". Jos yli niin parin, kolmen viikon painomittaus osoittaa yläkanttiin. Sitten ei muuta kuin vähentämään edelleen energiaa. Tietysti hiilareitakin kannattaa tarkkailla - energia kuin energia- tuli se sitten rasvasta tai hiilareista; liika leivänsyönti ja varsinkin hötöleipä ruisleivän sijaan lihottaa. Kaikki sisällysluettelot ja niiden energiamäärät kannattaa kytätä läpi jo kaupassa ennen kuin ostaa mitään. Esim. leivässä A 1300 kj per 100g ja leivässä B 1100 kj per 100g. Laihduttaja ja painostaan tarkka tietää kyllä, kumman leivistä valitsee!

En vain oikeasti voi ymmärtää ihmisiä jotka ovat liian laiskoja liikkumaan ja samaan aikaan itketään kun hieman läski hölskyy. Kyllä se kolme treeniä viikossa on oltava jokaisella ihan minimi. Jos siihen ei halua löydy niin vituiksi menee. Aikaa kaikilla varmasti on mutta itsekuria ei juurikaan. Yleensä se on se sama paistorasvalta haiseva porukka joka kahvipullansa äärellä itkee kun kaikki menee suoraan reisiin.

• Hukka vei ?
        Oho ! kirjoitti:

... oot ...

Hmmm, tooota, mihin tuosta välistä on hävinnyt se kommentti, johon toi "Oho !" liittyy ?

• Poistatko tämänkin ?
        tarkkaa on! kirjoitti:

Joko selvitit, mistä on kysymys ? - "Vierivä kivi ei sammaloidu."

"Painon ja ruuan tarkkailulla" saanee laihdutustuloksia, mutta ihminen, joka tahtoo pysyä terveenä, kunnossa ja jaksaa jaksamasta päästyään, liikkuu liikkumasta päästyään tai ainakin säännöllisesti.

Liikunta on yksi parhaista lääkkeistä esim. sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan tasapainossa ja hyvällä tasolla pitämiseksi puhumattakaan muusta aineenvaihdunnasta. Ja puhumattakaan kaikista muista sen hyödyllisistä puolista ja terveellisistä vaikutuksista.

• Ja mielenterveys!
        Poistatko tämänkin ? kirjoitti:

Joko selvitit, mistä on kysymys ? - "Vierivä kivi ei sammaloidu."

"Painon ja ruuan tarkkailulla" saanee laihdutustuloksia, mutta ihminen, joka tahtoo pysyä terveenä, kunnossa ja jaksaa jaksamasta päästyään, liikkuu liikkumasta päästyään tai ainakin säännöllisesti.

Liikunta on yksi parhaista lääkkeistä esim. sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan tasapainossa ja hyvällä tasolla pitämiseksi puhumattakaan muusta aineenvaihdunnasta. Ja puhumattakaan kaikista muista sen hyödyllisistä puolista ja terveellisistä vaikutuksista.

Liikkuminen, etenkin luonnossa käveleminen ja hölkkääminen hoitaa myös mielenterveyttä.
        Ja ku ei ahdista, ei tartte ahmia.

• kerman kera

minä aikoinani 170cm 74 kg, nyt 134 kg ja uskokaa tai älkää, kova on flaksi miesmarkkinoilla. Ei se kiloista kiinni ole. Ja viimeinen tieto korviini kuului, että karppaus aiheuttas syöpää, eli jompaan kumpaan tässä kuolee, liikalihavuuteen tai syöpään.Nyt nautin terveellisen päivällisen, että jaksaa taas seuraavaan päivään.

• Tietotaito hukassa

Käypä tarkistuttamassa lääkärillä verensokerisi ja rasva-%:si ynnä muutama muukin verikokeilla mitattava arvo, mittauta verenpaineesi ja teetä kuntotesti. Terveen papereita et saa vaikka syöpään et sairastuisi ikinä. Jokainen ylimääräinen kilo on terveysriski ja tuottaa pahaa oloa ennemmin tai myöhemmin vaikka mitä muuta visertäisit.

• ex-läski

Mitäpä tähän sanomaan. Kuluta enemmän mitä syöt, järki käteen ja terveelliset elämäntavat kehiin. Ja jos ei liikunta maistu, niin sitten kalorit tarpeeksi alhaalle. Liikkumattomuus ei ole syy lihomiseen, vaan se ylimääräinen energia joka sitten kerääntyy rasvaksi.

Ja aloittajalle: Aivan samoilla jojoiluilla olen minäkin menin yli 12-vuotta. Ikää on nyt 31. Siitä se ajatus sitten lähti, "Nyt riittää!" Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio ja tarpeeksi liikuntaa, painoa lähti 35kg vajaassa vuodessa. Mistään en ole joutunut luopumaan, herkutellakkin voi. Maalaisjärki ja kohtuus kaikessa :)

Itse pidän painoni kurissa käymällä puntarilla 2 kertaa viikossa. Ja tästä pidän myös kiinni lopun elämääni. Jollekkin se ehkä on turhaa painonkyttäystä, mutta kukin tavallaan. Näin ainakin itse tiedän, että missä mennään, ja jos vaaka vaikka näyttää pari kiloa liikaa, niin sitten mennään kevyemmällä ruokavaliolla pari päivää. Helppoa, ja ei tule enää koskaan näitä "oho, lihosin 10kg huomaamatta!" Itsepetosta se on. Itse pidän motiaavioni yllä siten, että tiedän millaisen työn ja tuskan takana se painonpudotus on, niin en enää koskaan ikinä päästä itseäni siihen kuntoon, että joku haukkuisi läskiksi. Se ei vaan ole sen arvoista.

Ps. Ja en tosiaankaan ole mikään hoikka nytkään, mutta normaalipainoinen. 170cm ja paino siinä 73kg. Painoindeksin mukaan tietysti "lievästi ylipainoinen", mutta itse luotan peiliini enemmän. Itse olen hyvinkin tyytyväinen ja vartalo on naisellinen, ja miehet tykkää ;)

• Painoa pudottanut

Muillakin ongelmia painon kanssa näköjään,minä olen ollut nyt 4kk GAMBRIDGE-KUURILLA ja painoa pudonnut 30kg, suosittelen kaikille tätä, tutustukaa ko.sivulla tähän kuuriin,siellä on kaikki kerrottu ja myös juttuja jo pudottaneilta ihmisiltä. sekä valmentajien yhteystiedot. Tämä lähtee siis tasolta 1 ja kaikkiaan tasoja 6, ensin pussiruoalla ja sit tulee ruoka kuvioihin mukaan ja OPETELLAAN syömään oikein. Ei ole koskaan ollut painonpudotus näin helppoa ;) (ja epäilijöille tässä ei lähde lihakset.) Paino lähtee ja PYSYY poissa kunhan syö oikein.

• Millonkahan ihmiset oikeasti tajuaa, että ylensyöminen on samaa sarjaa alkoholismin kanssa eli riippuvuus. Alettais myös hoitamaan sitä samalla tavalla. Joku syy siihen on miksi ruokaa ja erityisesti epäterveellistä sellaista pitää urakalla mättää, sitä tulee riippuvaiseksi ruuan tuomasta hyvänolontunteesta. Se on se mihin voi luottaa ja minkä puoleen kääntyä.

• vanha jojoilija

Alkoholismilla ja ylipainolla on suuri ero hallinassa. Alkoholin voi lopettaa kokonaan, mutta syömistä ei. Eli on paljon vaikeampaa säännöstellä, kuin lopettaa joku kokonaan, jos on riipuvuus-suhde.
        Siinä olet kyllä oikeassa, että samanlainen hoito olisi hyvä. Minä puhun nyt Aa-kerhoon verrattava vertaistukiryhmä. Mutta sellaista ei ainakaan Porissa ole. Olisin nimittäin ensimmäisiä ryhmäläisiä jos sellainen olisi tai perustettaisiin.
        Itse yrittäjänä olen usein miettinyt olisiko siinä kenties liike-ideaa.

• niin se vaan on

Hiilareita vähemmäksi, siitä se lähtee ihan itsekseen.
      Läski tulee ja lähtee syömällä.

• vanha jojoilija

Se on henkinen sairaus...voi tietämättömyyttä...kaikki tietään mitä kirjoitit, mutta ei se riitä sairauden hoidoksi lihaville.

• muuan_

Ihminen on sitä, mitä hän syö.

Ainoa tie hoikkuuteen ja hoikkana pysymiseen on kohtuudella syöminen ja terveellinen ruoka. Ei mikään ääridietti, sillä sellaista et voi noudattaa lopun ikääsi.
      Vähennä rutkasi herkkuja, rasvaa, sokeria ja vehnäjauhoja.

Joskus, mutta vain huom. joskus voi sallia itselle pitsaa, hampurilaista tms. Mutta, jos roskaruokailu on toistuvaa, se näkyy ja nopeasti. : )

Tee itsellesi mieluinen terveellinen ruokalista ja totuttele siihen.
      Jos olet tottunut ämppäämään suuria määriä ja lihottavaa ruokaa, niin se vie hetken, että totut uuteen ruokavalioon.

Ja, liikunta on tehokas lisä painonpudotuksessa. Mieti, onko mahdollisuuksia hyötyliikuntaan. Esim. työmatkat pyöräillen.

• Et kerro ollenkaan, mitä syöt? Unohda hetken dieetit ja ala syömään pääasiassa kokonaisia hedelmiä ja osta mehulinko millä teet vihannesmehuja mitä juot sitten urakalla. Syö terveellistä elävää luontoa, siinä se salaisuus yksinkertaisuudessaan. Vähän sporttia päälle niin keho elää. Mutta en lähde tälläisessä mestassa jakamaan viisauksiani sen enempää.

• höh!!

Koko laihdutus on turhaa, ellei päätä siinä samassa ruveta syömään terveellisesti, KOKO loppuelämäksi. Kuka hölmö kuvittelee että dieetin loppuessa paino pysyy siinä, happy ending? Ne kilot tulevat tietysti takas korkojen kera, jos dietiin jälkeen alkaa syömään "normaalisti". Jos tosissasi haluat laihtua, jätä ruokavaliostasi kaikki ylimääräiset hiilihydraatit pois pysyvästi. Jonkin verran tietenkin voi syödä, mutta se määrä hiilareita mitä suomalaisessa ruokapyramidissa on, on aivan järjetön. Ei ihme kun porukka on niin "turvonnutta".

• Tosi hyvä pointti. Sama pätee liikuntaan. Tehdään jotain kun on kuuri päällä ja kun on päästy lähelle tavoitetta, lopetetaan liikkuminen kokonaan. Hetken päästä sanotaan että "pitäisi taas varmaan alkaa tekemään jotain".

• Älä kamppaile, elä

Mitä jos vain vaihtaisit elämäntapasi terveellisiksi, vippaskonsteja ei silloin tarvita hetkittäin. Opettelet ajattelemaan toisella tavalla perusjutut; ruuan / syömisen, liikkumisen ja levon.

Ihmisen keho tarvitsee hiilareita siinä missä esim. rasvaakin, oikea taikasana on k o h t u u s. Kaikki liian puhdas (valk vehnäjauho, sokeri) kannattaa kuitenkin lempata huitsin nevadaan, tummia ja kokojyväisiä vaihtoehtoja löytyy, jos joskus tahtoo hieman herkutella.

• pysyviin tuloksiin

Ota tähtäimeksi pysyvät elämäntapamuutokset eli ei mitään dieettejä ja proteiineja joka aterioille mukaan, myös välipaloille. Kun laihdutat hitaasti kilot pysyvät ilman jojoilua poissa.

• Alle satakiloinen

Minulla on ollut paino enimmillään 130 kiloa. Olen laihtunut vähän yli 30 kiloa. Se on mennyt pikkuhiljaa. Käytän tarvittaessa PUSSIKEITTOJA kurinpalautuksena.

Eniten kannustaa se, kun huomaa jaksavansa paljon paremmin liikkua kilojen vähetessä. Karppaamista en suosittele, sillä tulee kilot nopeimmin takaisin.

Ps. mulla on aina laihdutussuklaata varastossa. Ikää on 60 vuotta ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampaa laihdutus on.

Kokemusta on, olen laihduttanut ainakin 100 kiloa ajan mittaan.

• niin se vain on

Miten ihmeessä ne kilot tulee karpatessa takas?
        Siis jos et ala ahmimaan hiilareita?
        Mistä se hiilarienergia muka tulee? Tuulen mukana jostain?
        Vai laihdutussuklaasta?

Karppaus ei ole dieetti vaan pysyvä ruokavalio, joka antaa syödä ihan niin paljon kuin haluat. Itseasiassa karppaamalla et pysty lihomaan. Ei niin paljoa pysty syömään.

• haloosuomalaiset.
        niin se vain on kirjoitti:

Miten ihmeessä ne kilot tulee karpatessa takas?
        Siis jos et ala ahmimaan hiilareita?
        Mistä se hiilarienergia muka tulee? Tuulen mukana jostain?
        Vai laihdutussuklaasta?

Karppaus ei ole dieetti vaan pysyvä ruokavalio, joka antaa syödä ihan niin paljon kuin haluat. Itseasiassa karppaamalla et pysty lihomaan. Ei niin paljoa pysty syömään.

Karppaus on jo ravitsemusterapeuttienkin mukaan aivan järjetön laihdutus/painonhallintamenetelmä. Ihminen tarvitsee hiilihydraatteja, piste. Hiilihydraatit ovat parasta energiaa keholle. Liika proteiini on ihmisen keholle pahasta, ei sitä todellakaan jokaiselle välipalalle tarvi syssätä. Paras on jos syö lihaa kahdessa ateriassa päivässä. Välipalaksi hedelmä tai ruisleipä.

Kun karppaa pitkän aikaa, ja alkaakin sitten syömään riisiä/leipää, niin hui olkoon on pian kilot taas mahassa ja reisissä. Ja ihanku sitä pystyis ihminen elämään pelkällä kanalla ja salaatilla loppuelämänsä. Ihminen tarvitsee leipää yms. puuroa, ne ovat paras kuidunlähde, ja auttavat hiilihydraattien ansiosta jaksamaan.

Japanilaiset syövät paljon riisiä, yrttejä ja mereneläviä ja elävät keskimäärin selkeästi pidempään kuin esim. me suomalaiset jotka ovat niin hölmöjä, etteivät näe kohtuuden päälle vaan valitsevat kahdesta tyhmästä äärimmäisvaihtoehdosta: karppaus tai mässääminen.

• Yksinkertaista

Terveellinen ruokavalio ja kalenteri jota täytät päivittäin.

Lipsahdukset ja juhlat kirjaat ylös ja pidät huolen ettei niitä tule neljää päivää enempää kuukaudessa.

Lasket kalorimääriin mukaan alkoholiannokset ja herkut lipsumatta.

Thats it, -thats all.

Itse pudotin 40 kiloa jättämällä alkoholin yhteen iltaan viikossa ja sitä kautta jaksoin aloittaa liikunnan.

Itsekuria. Muistat päämäärän ja tiedät sen miten hyvältä näytät ja miten hyvältä se tuntuu olla kunnossa!

• ruokaalisää

Kuolla laihana.. Ei kiinnosta.

• jokseenkin juu

itse laihduin 5kg 2,5 viikossa ihan lihaa/kalaa/kanaa ja raakoja kasviksia syömällä:) turvotus hävisi ja vähän lähti oikeestikkin (eli kilo kaksi nestettä lähti loput läskiä) pois ja jos kahvia juo jättää maidon pois kaffista teestä tms:) (sokeri kans) eli terveellinen syöminen maidon juonti erikseen että tietää paljonko sitäkin juo ja ne säännölliset ruoka ajat:)

• Ikijojo

Itse pidän 75 kilon rajaa. Olen 178-senttinen mies. Kun paino nousee puolikin kiloa rajan yli, se pudotetaan. Kilon tai kahden vaihtelu ei liene mitään hissiäkään. Ja kilo on helpompi pudottaa kuin kymmenen.

• vanha jojoilija

Sinullahan on tilanne hallinassa, etkä tiedä sairaudesta mitään...lue minun edelliset kirjoitukset, niin pääset jyvälle. Noin toimii terve ihminen.

• höpsistä

höpönlöpö sinun "jojoilusi" kanssa. Puolen kilon kikkailija on neuroottinen ja ehklä jopa narsistinen luikku. Siirry keskustelemaan neurooseista ja jätä jojolaihdutus keskustelut väliin.

T plus miinus 15 kiloa / 4 kertaa vuodessa

• elämännälkä

Miksette te syö oikeaa ruokaa säännöllisin ruoka-ajoin? Kun tekee mieli napostella (ääliösana muuten) vetäkää makiaa, että oksettaa, mutta muistakaa, ettei sitä turhaketta sitten taas joka päivä nautita.
      Itselläni tippui paino 20 kg pelkästään ruokien väliset sälät jättämällä pois. Syön sekaruokaa, en kastikkeilla tai muulla sälällä lotraa, mutta keittoja, kalaa, kanaa, lihaa ja siihen juureksia raakana haudutettuna, vihanneksia myös. Syön sillee, että makeudet vain kerran-kahdesti viikossa, lasken makeuksiksi myös vaalean kahvin kanssa otettavan leipäviipaleen. Ruisleipää syön normisti. En santsaa. Pidän kiinni summittaisesta päivittäiskalorimäärästä. Ammulla ja illallakin joskus iso annos puuroa ja suurempi annos marjoja.
      En karppaa, mutta ruokavalioni sopii ns.diabeetikon tyylille, paitsi ne kahvipullat:)
      Olen lievästi alipainoinen, mutta viihdyn näin.

Mutta niin se vaan on, ettei taudit lähde laihtumalla, ne ehkäistään ehkä, muttei saatuja ota isä laihuri enää pois. No, kolesteroli taisi olla pian normaalilukemissa.
      Niin, en liiku edelleenkään vapaa-aikanani.

• ei enää siivoton

Hei,
      itselläni ei ole paino-ongelmia, mutta luulen, että tiedän hyvän keinon tähänkin pulmaan. Se on auttanut minua itseäni monessa muussa elämänalueessa, eniten ehkä siivoamisessa.

On helppoa huudella tee sitä ja tee tätä. Kaikkihan sen tietää, että paino on kiinni syömisen ja liikunnan suhteesta. Todellinen ongelma jojoajilla ei ole, se etteikö onnistuisi laihduttamaan. Ongelma on se ettei paino pysy siellä, minne on laihdutettu. Kuulostaako tutulta? Minun maailmassani se oli ennen niin, että onnistuin kyllä siivoamaan, mutta en pitämään taloa siistinä.

Eli: Ota pieniä tavoitteita pitkille aikaväleille. Unohda stressi siitä että olet lihava ja tee perusteellinen elämänmuutos tässä yhdessä pienessä asiassa. Esim. en salli itselleni makeisia LAINKAAN maanantaista torstaihin. Muutoksen pitää olla pieni. Jos se on liian suuri, sille antaa periksi jossakin vaiheessa. Sen pitää olla tarpeeksi HELPPOA. Kun olet sitten ollut syömättä makeisia ma-to esim. puolen vuoden ajan ja se on itsestään selvä osa arkea, niin sitten ja vasta sitten otat seuraavan askeleen. Mikä se sitten ikinä onkaan, sen haasteen luot itse itsellesi omien tuntemusten mukaan.

Siinä pitää olla selkeä raja ja sen pitää olla helppoa myös ahdistavina ja ankeina itseinhopäivinä. Ja kun aloitat/siirryt seuraavaan vaiheeseen, tee itsellesi selväksi, että paluuta takaisin ei enää ikinä ole. "Sellaista poikkeustilannetta ei ole, missä enää ikinä voisin syödä tiistaina sirkusaakkosia".

Mutta anna itsellesi aikaa. Älä hoputa itseäsi muuttumaan liian nopeasti, se ei ole koskaan pysyvää.

• yksi vain

Iän myötä aineenvaihdunta hidastuu, ja varmaan viimeistään 40v pitäisi oikeasti tehdä elämäntaparemontti. Mielestäni kannattaisi unohtaa laihduttaminen, olisi järkevämpää muuttaa elämäntapojaan - ruoka on vain yksi osa ihmisen elämää, tosin tärkeä, mutta se, että keskittää kaiken huomionsa vain syömiseen, lienee aika stressaavaa. Olen töissä nähnyt jos minkälaista laihduttajaa, ja painot tuppaa tulee uudestaan takaisin - miksi? Koska laihduttaminen ei kannata - pitää tehdä pitkän tähtäimen ruokaremontti ja elämäntapamuutos. Käytännössä se vaatii hieman järjen käyttöä ruokavalinnoissa, ja liikuntatottumuksissa. Painopisteet syömisen laadussa täytyy olla vääränlaiset, jos paino vain hilaa ylöspäin -ruokapäiväkirjan pitäminen vaikka 2vko-1kk voisi auttaa tuomaan esiin oman ruokavalion heikot kohdat.
      Mielestäni nyrkkisääntönä kannattaa noudattaa: kasvis-hedelmäpainotteinen ruokavalio, jossa riittävästi kuituja ja proteiinia. Liikunnaksi kävelylenkit ja esim. uinti - joka polttaa kummasti rasvaa ja kaloreita, jos pystyy ,kannattaa painua kuntosalille lisäämään lihasmassaa. Yleisin painon nousun syy lienee lihasmassan kato, joka korvautuu rasvalla! Lihakset alkaa jo 30v jälkeen pikku hiljaa heikentyä ja kadota, ja lihakset ovat ne, jotka polttavat rasvaa ja kaloreita kehosta.
      Olen itse 48v, painan kai n.56-57 -sopivasti - paino ollut viimeisen 10 vuoden aikana 52-56. Kuulun niihin, jotka ovat yrittäneet lihottaa nuorempana, mut nyt olen tyytyväinen, kun on tullut muotoja. Olen aina liikkunut, ja ruokavalioni on sekaravinto - syön myös päivittäin esim. 1 suklaakeksin - en kiellä itseltäni hyvää, mutta pysyn kohtuudessa. Luonnollisesti hiilihydraatteja ei saa vetää hirveitä määriä, mutta niitä tarvitsee. Olen aina syönyt ruisleipää, enkä siitä luovu, kuitu pitää suoliston kunnossa, suosin valkoista lihaa ja esim kalaa, syön tosi paljon hedelmiä ja salaatit/vihannekset menee päivittäin. Vältän leivitettyjä ruokia, pizzoja ym raskasta ruokaa.
      Elämä on täynnä valintoja, ja jokaiseen valintaan liittyy seuraus. Ja kun ihmisen perisynti on ahneus ja miksei myös mielihyvä/nautinto, ei elämä ole helppoa. Suhdetta ruokaa ja syömiseen kannattaa miettiä, koska joskus vars. naiset syövät suruunsa, tunnesyöminen hyvin tyypillistä.
      Yoga lisää kehon tuntemusta ja myös vahvistaa mielen hallintaa - koska loppujen lopuksi on kyse myös mielen hallitsemisesta erilaisten ulkoisten yllykkeiden ja mielitekojen viidakossa. Keho pitää pitää käynnissä, eli aamiainen, lounas, hedelmä välipalaksi, iltapala - pieniä annoksia - ei santsauksia. Tarkkana saa olla.
      Jos syö päivällä jälkkärin, sitten katson vähän tarkemmin, mitä illalla syön. Minusta jonkun orjallisen ruokavalion noudattaminen voi viedä vain ansaan, saa nähdä miten karppaajien käy - siitäkin on tullut lähes uskonto.
      Perusruoka yleensä ei lihota ja pitää sitä paitsi nälän, kyllä se on kaikki ei-niin ruoaksi leimattu, joka lihottaa (pizzat, limut, chipsit, ranskalaiset ym, makeiset, hillitön suklaan syönti...jne).
      Ja tärkein juttu - älä syyllistä itseäsi syömisestä, pyri rentouteen!

• ei jojo

Älähän laihdutakaan ollenkaan vaan opettele terveeliset elämäntavat loppuelämää varten. Toimii minulla. Paino putoaa hitaasti, mutta tasaisesti, mutta on taatusti pysyvää.

• "Alan liikkumaan sitten joskus"
      "Pitäisi varmaan taas alkaa tekemään jotain"
      "Kyllä sitä muotoja pitää olla"
      "Ei ole oikeasti aikaa"
      "Kyllä sinäkin sitten huomaat kun tähän ikään tulet"
      "Se on ihan luonnollista lihota iän myötä"
      "Olen isoluinen"
      "Se on vain turvotusta"
      "Ajattelin jättää suklaan pois viikoksi"
      "Kävin vesijumpassa eikä tuntunut yhtään liikunnalta, tosi kivaa"

Tuossa pieni osa kuulemiani selityksiä joita nämä pulskat itselleen selittävät.

• hyvätarvot

KYLLÄ LAIHTUU, VÄHENNÄ SYÖMISTÄ. IHMINEN; JOKA EI LIIKU, EI TARVI RUOKAAKAAN KUIN YHDEN PORKKANA; YHDEN OMENAN; JA YHDEN SILAKANPÄIVÄSSÄ. JA SEURRAVANA PÄIVÄNÄ SAMAT ASIAT TOISIN PÄIN, ETTÄ TULEE RUOKAVALIOON VAIHTELUA.

ja sitten ottakaa huomioon yli 5-kymppiset, että se aineenvaihdunta ei ole enää sama kuin nuorna ollessa!!!!!

...ne hormoonit, ne hormoonut....

• Kun laihdutuksen jälkeen kehon paino on saatu laihdutettua haluttuun painoon, niin painon saa pidettyä lähellä haluttua painoa vain ainoastaan muuttamalla elintapoja ja harrastamalla kohtuullisesti liikuntaa.

Käytännössä jos on taipumusta elintapojen perusteella liikalihavuuteen tai ylipainoon, niin siinä lihavuusongelmassa ei auta muuta kuin laihduttaa ja panna remonttiin tyystin elintavat, syömiset ja juomiset.

Laihdutuksen jälkeen paino pysyy kurissa pitkällä aikavälillä jos kuluttaa saman verran energiaa kuin mitä syö ja juo energiana yhteensä. Siis käytännössä kunnollinen painonhallinta vaatii tiukkaa syömisten ja juomisten ja elintapojen valvontaa ja tarvittaessa toimenpiteitä niiden mukaan.

Yleisimmin pysyvämpi laihdutus onnistuu jos liikkuu tarpeeksi ja katsoo mitä syö. Laihdutuksessa on tärkeätä kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä syö ja juo yhteensä.

Laihduttamisessa on tärkeätä arvioida joka päivä kuinka paljon on syömällä ja juomalla yhteensä saanut energiaa ja kuinka paljon on kuluttanut energiaa.

Käsitykseni mukaan kunnollisessa laihduttamisen seurannassa kehon mittausarvojen mittauksissa kannattaisi käyttää diagnostiikkavaakaa.

Laihduttamisessa olisi tärkeätä kirjata ylös joka päivä seuraavanlaiset arvot:
      - syödyt: kalorit;
      - kulutetut kalorit;
      - kehon paino;
      - kehon rasvapitoisuus;
      - kehon vesipitoisuus.
      Käytännössä oikeanlaisten standardimuotoisten kehon mittausarvojen saamiseksi, kannattaisi mittaukset suorittaa heti heräämisen jälkeen. Jos heti heräämisen jälkeen pitäisi käydä virtsaamassa tai ulostamassa, niin mittaukset kannattaisi suorittaa sen jälkeen vasta.

Se mitä minä olen huomannut liikuntapainotteisesti laihduttamisessa, niin näihin seikkoihin liittyy muun muassa:
      - Liikuntapainotteisesti laihduttamisessa pitäisi joka päivä säännöllisesti harrastaa riittävästi liikuntaa jotta laihtuisi.
      - Laihduttamisen kautta poistuneesta painosta on tyypillisesti noin 76-80 prosenttia rasvaa.
      - Laihduttamisessa kehon vesipitoisuus vaihtelee päivittäin tietystä tasosta jotain pari kiloa suuntaan tai toiseen.
      - Laihduttamisen alkuvaiheessa painon pudotus on nopeaa kun kehosta luultavasti poistuu paljon hiilihydraattipitoista nestettä. Tämän laihdutuksen alkuvaiheen jälkeen painon pudotus on huomattavasti hitaampaa kun helposti laihdutettavaa massaa ei ole.
      - Nopean alkuvaiheen laihtumisen jälkeen painon pudotus on jotain noin 30-60 grammaa keskimäärin päivää kohden, josta suurin osa on kulutettua rasvaa.
      - Käytännössä painon pudotus laihdutuksessa alkuvaiheen laihdutuksen nopean painon putoamisen jälkeen on siis varsin hidasta ja painon kehitys alaspäin voi jäädä näkemättä pitkäksi aikaa diagnostiikkavaa'an mittausarvojen epätarkkuuksien vuoksi ja kehon suuren nestepitoisuuden luontaisen vaihtelun vuoksi.

Jos osaa käyttää mikrotietokoneessa taulukkolaskentaohjelmaa, niin taulukkolaskentatiedostoon voisi esimerkiksi tehdä taulukon laihdutuksen arvojen kirjausta varten, niin tämänlaisessa taulukossa voisi olla esimerkiksi seuraavanlaiset sarakkeet:
      - 1. sarakkeessa olisi tila päivän tärkeimmille tapahtumille;
      - 2. sarakkeessa olisi laihdutuksen päivänumero;
      - 3. sarakkeessa viikonpäivä;
      - 4. sarakkeessa olisi päiväys;
      - 5. sarakkeessa olisi kulutetut kalorit yhteensä energiana.
      - 6. sarakkeessa olisi syömällä ja juomalla saadut kalorit yhteensä energiana;
      - 7. sarakkeessa olisi kulutettujen kaloreiden ja syötyjen ja juotujen kaloreiden erotus.
      - 8. sarakkeessa olisi syödyn pääaterian tai syötyjen pääaterioiden ruokalajien nimet.
      - 9. sarakkeessa olisi päiväys ja kellonaika jona aikana suoritettiin kehon mittaukset.
      - 10. sarakkeessa olisi diagnostiikkavaa'an punnituksen antama kehon paino.
      - 11. sarakkeessa olisi diagnostiikkavaa'an mittauksessa antama rasvaprosentti
      - 12. sarakkeessa olisi diagnostiikkavaa'an mittauksessa antama vesiprosentti.
      - 13. sarakkeessa olisi kehon rasvapitoisuudesta laskettu kehon rasvan paino.
      - 14. sarakkeessa olisi kehon vesipitoisuudesta laskettu kehon veden paino.
      - 15. sarakkeessa olisi kehon rasvaprosentin ja vesiprosentin yhteenlaskettu summa.
      - 16. sarakkeessa olisi kehon muu paino kuin rasvan ja veden yhteenlaskettu paino.
      - 17. Sarakkeessa olisi painoindeksi.
      - 18. Sarakkeessa olisi laskennallinen kehon ylipaino kiloina.

Käytännössä taulukkolaskentaohjelmassa 7 ja 13-18 sarakkeissa taulukkolaskentaohjelma laskisi ne arvot automaattisesti syötettyjen laskukaavojen ja joihinkin soluihin syötettyjen arvojen perusteella. Tehdyt laskentakaavat on helppo kopioida kun pitää lisätä rivejä.

Painoindeksi lasketaan kaavasta: paino/(pituus x pituus) = painoindeksi
      Painoindeksi laskettaisiin esimerkiksi näin:
      - Paino olisi vaikkapa 90 kg ja pituus olisi 190 cm.
      Tällöin paino indeksi laskettaisiin näin: 90kg/(1,9m x 1,9m) = 90/3.61 = 24,93.

Lienee tyypillisesti normaalin painon ylin painoindeksin raja on jossain 24 paikkeilla.

• - - -

Olipas taas insinööri käyttänyt puppugeneraattoria.

• Shokkihoitoa.

Todennäköisesti aloittaja tarvitset shokkihoitoa jonka jälkeen sitten kiinni siihen uuteen normaaliin syömiseen.

Voit aloittaa normaalilla laihduttamisella, mutta jossakin vaiheessa kun kiloja on pudonnut tarvitset tuon "shokkihoidon" koska todennäköisesti rasvasolujen määräsi pysyy samana ja ne vain pienentävät kokoa.

Niiden vähentäminen kehosta ainakin joidenkin mielestä onnistuu vain äärimmäisellä shokkihoidolla jolla tarkoitan todellista nälkäkuuria.

Jos lähdet tasaisesti laihduttamaan niin on hyvin mahdollista että palaat edelleen aina samaan koska et kykene yksinkertaisesti pitämään siitä kiinni ja kehosi on tottunut olemaan painavampi noiden rasvasolujen määrän takia.

Itse uskon että syy minkä takia karppaajat ovat onnistuneet laihduttamisessa on ehkä juuri tässä. Se on juuri sopivaa shokkihoitoa.

Karppauksen sopivuutta sinulle tai kenellekään muulle en ala arvioimaan. Se on jokaisen oma tehtävä.

• 40 kg laihtunut

Itse olen päässyt jojoilusta eroon sillä, että en ajattele olevani laihdutuskuurilla, vaan olen muuttanut ruokailutottumuksiani terveellisempään suuntaan. Kyse on kokonaisvaltaisesta muutoksesta. Muutamia omia oivalluksiani:

- opettele pitämään itsestäsi sellaisena kuin olet. Ongelmat eivät ratkea laihtumalla
      - opettele nauttimaan normaalista ruoasta
      - tunnista syömisesi ongelmat: miksi saat ravinnosta enemmän energiaa kuin mitä kulutat
      - opettele terveelliset kokonaisvaltaiset elämäntavat. Mikä on suhteesi liikuntaan, syömiseen, herkutteluun, päihteisiin, riittäviin yöuniin, mielenterveysasioihin jne?
      - opettele kohtuullinen liikunta 2-4 kertaa viikossa. Myös hyötyliikunta lasketaan mukaan
      - vaikka et laihtuisikaan, niin ainakin elät terveellisemmin. Silloin ei tule suurta pettymystä, vaikka et jonakin viikkoina laihtuisikaan. Silloin sitten vain mietit, että missä olisi skarpattavaa: liikunnassa? herkkujen vähentämisessä? jossakin muussa?
      - jos tiedät, että juhlia on tulossa, voit olla tiukemmalla ruokavaliolla ennakkoon. Silloin voit itse juhlissa herkutella hyvällä omallatunnolla ilman, että sen viikon painonpudotus kärsii liikoja
      - yleensä normaalipainoiset syövät säännöllisin väliajoin. Ylipainoiset on niitä, jotka jättävät aterioita väliin. Oletko sinäkin sellainen? Silloin kroppa huutaa nopeasti energiaa antavaa herkkua. Kun ei ole nälkä, ei tule sortumisiakaan niin helposti
      - ota itsellesi terveelliset herkut elämääsi. Et menetä mitään, vaikka jättäisit kokonaan/tilapäisesti tai ainakin vähentäisit niitä herkkuja, joista kilosi tulevat. Jos syöt herkkuja suruun, iloon tai vaikka kyllästymiseen, niin ongelmakierre on valmis. Psyykkiset ongelmat ja ahdistukset eivät ratkea syömällä. Päinvastoin esim. työstressi purkautuu parhaiten liikkumalla
      - lue muiden laihdutustarinoita. Kun keräät tietoa, niin sinulla on monipuolinen paletti käytössäsi, että millaisia keinoja voi hyödyntää projektissa

• jk

hyvä n iin

• Hyvinvoiva

Tässä ohje, jolla itse laihduin ihan huomaamatta.
      1) liiku päivittäin.
      2) juo kahdesti päivässä veteen liotettuna maitohappobakteereita.
      3) Aamulla syö puuroa esim. marjojen tai mehukeiton kanssa.
      4) lopeta leivän syönti - vain karppileipää silloin tälloin.
      5) Iltaisin ja välipalaksi syö banaania (3-6 kpl/päivä)
      6) muuten syö ihan normaalisti, mutta vähäkalorisesti
      7) kerran viikossa voit syödä herkkujakin, mutta kohtuudella

En tiedä mikä tässä laihdutti, mutta niin vain kävi, että kiloja lähti ja nälkä ei ollut oikeastaan koskaan. Jos oli niin söin pari banaania. Banaania kului ja kuluu edelleen muutama kilo viikossa.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      121
      3070
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      34
      2453
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2425
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      2094
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1680
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      171
      1388
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      289
      1222
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      1165
    9. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      21
      1070
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      62
      1067
    Aihe