Tervehdys.
Tässä tulee kryptisen otsikon selvennys. Pesin valkoisen auton normaalilla autoshampoolla ja tämän jälkeen käytin Autoglymin punaista puhdistusvahaa. Autosta tuli kyllä puhdas näillä keinoilla, mutta maalipintaan jäi näkyviin hologrammeja, mitkä eivät lähtenee pois.
Millaista ainetta suosittelisitte käytettäväksi ja miten, jotta hologrammeista pääsisi eroon. Todennäköisesti pitäisi olla jonkinlaista hiovaa ainetta, mutta mitä, ja voisiko työn tehdä käsin (en omista konetta)?
Hologrammien poisto
6
6728
Vastaukset
- Ryby Wax
Valkoinen automaalikin voi olla helmiäissävyinen ja hologrammisuus voi johtua siitä. Pesun ja vahauksen jälkeen maalipinta voi auringonvalossa taittaa erilaisia värisävyjä. Mikä ei ole huono asia, sillä helmiäissävy antaa laadukkaamman ja kalliimman maalin vaikutuksen. Millä vahalla/vahoilla olet aiemmin vahannut, ja tuliko silloinkin hologrammeja?
Autoglymin punainen vaha tuskin aiheuttaa holoja, ellei se ole värivaha eli punaiselle/punasävyiselle autolle tarkoitettu.
Vaha lähtee kliinerillä pois, mutta on kovan ja hikisen työn takana. Kliinerillä käsin hangatessa tai koneella myllyttäessä on varottava liian roiseja otteita, sillä maalipinta voi kulua merkittävästi. Kulmapaikoissa on oltava erityisen varovainen, ettei maali lähde peltiin asti pois. Olisi ehkä viisaampaa odottaa muutaman harjapesun verran, että vaha kuluu kokonaan pois tai suurimmaksi osaksi pois. Sen jälkeen kliinerillä hiominen on helpompaa.- ArtoElanto
Niin, olinkin näköjään huonosti selittänyt asian..
Eli kyseessä ei ole helmiäisväri, vaan pakettiautosta kun on kyse, niin ihan perinteinen maalipinta.
Autossa ei käytännössä ollut mitään aikaisempaa vahapintaa jäljellä (varmaan vuosi sitten vahattu, ja sen jälkeen käytetty paljon liuotinpesuainetta). Päättelen myös, ettei aikaisempaa vahapintaa ollut, koska lika tarttui autoon ihan hullun kovaa kiinni, eikä sitä saanut enää irti millään tavallisella autoshampoolla. Siksi siis käytin tuota Autoglymin punaista.
En vahannut autoa ollenkaan tuon Autoglymin punaisen jälkeen, koska ajattelin, että jollakin ne hologrammit pitäisi ensin saada pois, ennen kuin levitän vahan. En myöskään usko, että AG niitä hologrammeja sai aikaiseksi, vaan kyllä ne taisivat olla jo valmiiksi, mutta nyt puhtaassa autossa ne näkyvät helvatin hyvin. Nuo hologrammit näkyvät myös hyvin autotallissa loisteputkivalaisimien allakin.
Eli siis tuo AG käsittelyn jälkeen en tehnyt mitään, vaan otin auton takaisin ajoon. Nyt pesin viikko sitten auton autoshampoolla, ja taas oli kyljissä jälkiä (esim. dieseliä), jotka eivät lähtenee pesussa. Joten siis vahaa siinä pinnassa ei taida edelleenkään olla (useinhan sanotaan, että tuon AG punaisen jälkeen pitää vahata, ja se näyttää pitävän täysin paikkaansa).
Mutta ilmeisesti tässä autossa oli vielä jotain vahaa jäljellä, koska hologrammeja näkyi? Eikös se hologrammi juuri vahaan jollakin tavalla liity? Sinänsä tuota autoa olisi helppo jollakin hiovalla aineella käsitellä, koska hologrammit sijaitsevat helpoissa paikoissa, joissa on kyllä tilaa työskennellä ja vähän pokkauksia.
Epäilen, että hologrammit voisivat lähteä ihan käsin työskentelemällä, jos löytäisi jostain jotain puhdistusvahaa, joka sisältää hyvin pieniä hiovia rakeita.. Siis periaatteessa olisi hyvin hellävarainen hionta-aine. Mutta kun marketeista ei tunnut mitään siihen suuntaankaan olevaa löytyvän.
Mutta kiva huomata, että asiallinen vastaus tuli miltein heti. Kiitos siitä.
- Team Ahma
Autoglymin punaisen vahan voi myös ajaa myllytyskoneella maalipintaan, jonka jälkeen kiillotus joko samalla koneella tai käsin.
Käsin hinkkaamalla on kova duuni saada tiettyä kirjavuutta tietyssä valon kulmassa maalipinnasta pois.
Punaleimaisen jälkeen pitäsi levittää vielä periaatteessa kultaleimainen viimeistelyvaha.
Autoglymin tuotteet eivät ole mielestäni kovin pitkäkestoisia hintaansa nähden. - Hologrammeja
AutoGlymin punaisella vahatessa (ja monella muullakin vahalla) pintaan jää helposti pilveilyä/pyörteisiä jälkiä (miten niitä nyt sitten kuvaisi). Tätäkö tarkoitat?
Epäilen sen johtuvan ainakin osaltaan siitä, että AG:n punainen on puhdistava vaha ja irroittaa pinnasta likaa, rasvaa, vahoja vahoja ym. Itse olen huomannut saman ja tässä pari keinoa niiden välttämiseksi:
- Pese auto hyvin liuottimella ennen vahausta
- Jos levität vahan käsipelillä, käytä vaakasuuntaista liikettä
- Paras tulos tulee kun vahan levittää ja kiillottaa epäkeskolla ja vahtomuovilaikalla. "Myllyllä" tahtoo jäädä pyörteisiä jälkiä.- ArtoElanto
Kyllä ne jäljet näin heti kun sitä Autoglymiä kiillotin pois.. Koitin samaa kohtaa vahata uudelleen, myös painaa enemmän yms, mutta mitään konkreettista en saanut aikaiseksi. Ja hologrammit eivät olleet pyörremäisiä, vaan enemmänkin sen näköisiä kuin auton olisi pesun jälkeen antanut kuivua auringossa. Eli enemmänkin jäljet ovat täplikkäät ja ikäänkuin sitä täplää oltaisiin vedetty johonkin suuntaan.
Joten sen takia luulen, ettei tuo AG punainen kyllä myllylläkään tee sitä, mitä sen pitäisi tehdä. Toki sinänsä mielenkiintoista kuulla, että sitäkin voi laikalla käyttää..
Ja vahaan kyllä aina pitkittäissuuntaisesti.
Voihan tietty olla, että tekniikkani on kuitekin syyllinen niihin hologrammeihin, mutta toisaalta olen kyllä autoja vähintään 50 kertaa vahannut, eikä ennen ole tuolla tavalla käynyt. Voisiko olla, että puhdistusvaha on puhdistanut hologrammikohdan ainostaan osittain, ja sitten se vaha jämähtänyt sen irtoamattoman lian päälle tms?
Mutta voi olla, että pitää koittaa uudelleen vaan liottimella pestä, hommata jotain kevyttä hiontatahnaa (mitäköhän ja mistä?) ja koittaa vaan uusiksi käsin. - Hologrammeja
ArtoElanto kirjoitti:
Kyllä ne jäljet näin heti kun sitä Autoglymiä kiillotin pois.. Koitin samaa kohtaa vahata uudelleen, myös painaa enemmän yms, mutta mitään konkreettista en saanut aikaiseksi. Ja hologrammit eivät olleet pyörremäisiä, vaan enemmänkin sen näköisiä kuin auton olisi pesun jälkeen antanut kuivua auringossa. Eli enemmänkin jäljet ovat täplikkäät ja ikäänkuin sitä täplää oltaisiin vedetty johonkin suuntaan.
Joten sen takia luulen, ettei tuo AG punainen kyllä myllylläkään tee sitä, mitä sen pitäisi tehdä. Toki sinänsä mielenkiintoista kuulla, että sitäkin voi laikalla käyttää..
Ja vahaan kyllä aina pitkittäissuuntaisesti.
Voihan tietty olla, että tekniikkani on kuitekin syyllinen niihin hologrammeihin, mutta toisaalta olen kyllä autoja vähintään 50 kertaa vahannut, eikä ennen ole tuolla tavalla käynyt. Voisiko olla, että puhdistusvaha on puhdistanut hologrammikohdan ainostaan osittain, ja sitten se vaha jämähtänyt sen irtoamattoman lian päälle tms?
Mutta voi olla, että pitää koittaa uudelleen vaan liottimella pestä, hommata jotain kevyttä hiontatahnaa (mitäköhän ja mistä?) ja koittaa vaan uusiksi käsin.Itse olen jkusen auton kiillottanut Bilteman nestemäisellä cleanerilla (punainen pullo). Siihen kyllä kannattaa ehdottomasti hankkia mylly tai epäkesko, jotta saa pinnasta suht yhtenäisen ja kyllä se muutenkin käsipelissä on tuskanen projekti. Vastaava tuote löytyy lähes jokaiselta vahavalmistajalta mm. AutoGlymiltä (sitäkin joskus kokeilin ja Biltema tuntui pelaavan ihan yhtä hyvin). Mitään kovin reilusti hiovaa en ekalla kerralla kokeilisi ja muutenkin aika kevyellä kädellä, ettei mene kulmista maalit puhki. Sitten vaan kunnollinen liuotinpesu ja perusvaha päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263744- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468