Missä voi

testata

henkilöauton akun kunnon? Ei ole tullut ajettua tänä vuonna kuin 8tkm ja nyt on ajovalot himmeät. Ajovalot voi olla hetken aikaa kirkkaammat , mutta himmenee jonkin ajan päästä. Laturi toimii tai ainakaan latausvalo ei pala, mutta akun kunnosta en osaa sanoa, pitääkö se virtaa tai latautuuko täyteen. Missä siis mitata akun kunto ja mitä se maksaa, paikka pohjois helsinki. Mitä muuta akulle voi tehdä, akku 6 vuotta vanha.

6

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja vielä voiko

akulle tehdä muuta kuin lisätä akkuvettä, muistelisin joskus nähneeni, että sinne laitettiin jotain muutakin ainetta, joku pussi tyhjennettiin tai vastaavaa;)

• Akun lataustilan voit testata happomittarilla, jonka saat esim. Biltemasta parilla eurolla. Joka kennon ominaispainon pitää olla vihreällä alueella kun akku on täysi.
      Äläkä sitten tumpeloi sen akkuhapon kanssa. Se on 40 % rikkihappoa ja taatusti polttaa ja syövyttää!

Latausjännitteen voit mitata noin kympin maksavalla yleismittarilla.
      Käynnistä auto reippaalle tyhjäkäynnille ja mittaa jännite akun navoista. Pitää olla täydellä akulla 14,1 - 14,6 V. Tyhjemmälläkin vähintään luokkaa 13 v. Jos on vähemmän, on vika laturissa tai kaapeliliitoksissa.
      Latausvalosta ei näe esimerkiksi loppuunkuluneita laturin hiiliä.

Minulla itsellä akun kestoikä on luokkaa 6 vuotta. Sitten yleensä yksi kennoista menee oikosulkuun jolloin sen kennon ominaispaino on mittarissa punaisella alueella. Yhdessä akussa (Hankook) muuten vain massaa tippui kennojen pohjalle niin paljon, että akun kapasiteetti hiipui lähes nollaksi.

• 8357432673

noihin halpoihin happomittareihin ei ole mitään luottamista, mulla näyttää punaista täysin hyväkuntoisille akuillekin, sama koskee jäähdytysnesteen pakkaskestävyysmittareita, näyttävät mitä sattuu. Korjaamoilla ja huoltamoilla varmasti on vähän laadukkaimpia mittareita.

• 8357432673 kirjoitti:

noihin halpoihin happomittareihin ei ole mitään luottamista, mulla näyttää punaista täysin hyväkuntoisille akuillekin, sama koskee jäähdytysnesteen pakkaskestävyysmittareita, näyttävät mitä sattuu. Korjaamoilla ja huoltamoilla varmasti on vähän laadukkaimpia mittareita.

Sinä et vain osaa mitata.
        Olen minä niin monta kertaa mitannut, että tiedän, että kun ei osaa niin saa mitä tuloksia sattuu.
        Kun lisäät akkuun tislattua vettä ja sitten heti mittaat, saat juuri mainitsemasi kaltaisia tuloksia.
        Pakkaskestävyysmittarit ovat hyvin lämpötilaherkkiä. Niilläkin mittaaminen pitää osata.

• 8357432673
        sitroen kirjoitti:

Sinä et vain osaa mitata.
        Olen minä niin monta kertaa mitannut, että tiedän, että kun ei osaa niin saa mitä tuloksia sattuu.
        Kun lisäät akkuun tislattua vettä ja sitten heti mittaat, saat juuri mainitsemasi kaltaisia tuloksia.
        Pakkaskestävyysmittarit ovat hyvin lämpötilaherkkiä. Niilläkin mittaaminen pitää osata.

Aika vaikeata noita on käyttää väärin... 3 euron happomittarini kyllä näyttää punaista hyväkuntoisillekin akuille vaikka ei ole juuri lisännut akkuvettä. Oikeastaan olen oikein yrittänyt saamaan sitä näyttämään vihreätä mittaamalla useita hyväkuntoisia akkuja mutta ei vaan näytä vihreätä eli ihan kelvottomia nuo halvat happomitarit.

Samoin halvat jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden mittarit näyttävät esim uuden 60:40 (glykoli:vesi) seoksen jäätymispisteeksi -18 astetta vaikka oikea lämpötila olis alle -40 astetta. Vedenkin jäätymispisteeksi näyttää -5... Ja on kokeiltu ulkona 5 asteessa ja sisällä lämpimässä tallissa.

• Myytin murtaja

"ja nyt on ajovalot himmeät. Ajovalot voi olla hetken aikaa kirkkaammat , mutta himmenee jonkin ajan päästä."
      Siis mitä? Milloin ovat himmeät ja milloin kirkkaat? Minkä hetken ovat kirkkaammat?

Jos auto on Opel, niin taitaa olla laturin hihna löysällä, löysä hihna on luistanut ja kuluttanut moniurahihnan hihnapyörän urat väärän mallisiksi, jolloin hihna "pohjaa" eikä enää pidä, vaikka kiristäisikin. Etenkin kun hihnaan roiskuu kuravettä, silloin se luistaa ja ajovalot himmenevät, kun laturi lakkaa tuottamasta virtaa lähes kokonaan ja akku alkaa purkaantua. Latausmerkkivalo ei syty, koska hivenen verran laturista tulee virtaa hihnan luistaessakin.

Jos valojen kirkkaus vaihtelee moottorin käydessä yli 1500 r/min, ei vika ole akussa ja sen mittailuista ei ole mitään hyötyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      84
      6004
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      316
      5067
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2648
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      46
      2588
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      83
      1822
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      103
      1659
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      17
      1511
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      108
      1461
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      118
      1386
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      133
      1383
    Aihe