Hamittaako maataloustuki

kovastikkin ?

os maataloudelle maksettava tuki harmittaa, kannattaa lukea vaikka Kauppa- ja teollisuusministeriön sivuja: "Hallinnonalan myöntämisvaltuudet ovat 508,7 milj. euroa. Suuri osa kauppa- ja teollisuusministeriön määrärahoista kuuluu siirtomenoihin, joilla tarkoitetaan lähinnä elinkeinoelämälle tarkoitettua rahoitusta". Eli KTM:n yrityksille suunnattu rahamäärä on samaa suuruusluokkaa kuin kansallinen maataloustuki. Maataloustukien ’kalat vedestä kadottava’ piirre on tietenkin se, että maatalustuki menee viljelijöiden tileille, kun KTM:n tuilla rahoitetaan yritysten toimintaa.

20

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      -

    • http://www.ruokatieto.fi/WebRoot/1037172/sisaltosivu.aspx?id=1173485

      Vuonna 2010 maatalouden tuet olivat yli 2.000 milj. €.
      Tiedon voi varmistaa ylläolevan linkin takaa.

      Ne ovat nelinkertaiset KTM:n myöntämisvaltuuksiin (5007 moilj. €),
      ja ne käytetään varmasti. (KTM:ltä saattaa jäädä osa jakamatta).

      Kun maataloustukeen liitetään valtion varoista tuettavat
      maanviljelijäin eläkkeet (650 milj. €) ja lomarahat
      214 milj. €, ollaankin lähes kuusinkertaisessa määrässä.

      Olisikin hyvä, jos voitaisiin leikata maataloustukia niin,
      että ne olisivat samat kuin KTM:n tuet. Noin ensi alkuun.
      Siitä ne olisi hyvä sitten liuduttaa nollaan, mikä on
      esimerkiksi EU:n tavoittelema maataloustuen määrä.

      Vastaus aloituksen kysymykseen: kyllä harmittaa!

      • Hmm....

        Niin, ruoan tuottaminen on kallista, minkä myös huomaat laittamastasi linkistä. Katsoppa huviksesi linkistäsi, miten on käynyt maataloustulolle ja päättele siitä, mihin ne tukirahat päätyy. Mieti myös olisiko siihen asiaan jotain vaikutusta sillä, että palkkataso on Suomessa noussut samoin kuin yleinen kustannustaso. Ihmettelen harmituksesi syytä, sillä ruoka on tutkitusti Suomessa ennätyshalpaa suhteutettuna palkkatasoon. Valtio huolehtii monen eri alan toiminnasta, joistakin pienemmällä ja joistakin suuremmalla summalla kuin ruoantuotantoa. Maataloustukien yksi tarkoitus on säädellä ruoantuotantoa, eikä EU suinkaan ole lopettamassa maataloustukia, niinkuin väität, päinvastoin. Myös EU:n intresseihin kuuluu ruoantuotannon säilyminen ja kannattavuus ja myös se, että tukien kautta maataloutta on helpointa ohjata haluttuun suuntaan. Viljelijänä minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että tuet poistettaisiin ja minulle annettaisiin vapaus hinnoitella tuotteeni itse. Tämä ei kuitenkaan ole kansantalouden kannalta hyvä vaihtoehto.


      • Ei kannata,

        harmitella, kyllä tulopuoleltakin löytyy..

        "Maatalouden ja elintarviketeollisuuden yhteenlaskettu tuotannon bruttoarvo on ollut viime vuosina ilman tukia noin 11,27 mrd. euroa ja arvonlisäys noin 4,20 mrd. euroa. Elintarviketalous onkin kotimarkkinoiden suurin yksittäinen tuontia korvaava sektori. Maatalouden ja elintarviketeollisuuden osuus bruttokansantuotteesta ja työllisyydesta vaihtelee suuresti maan eri osissa.
        Elintarviketalouden arvoketju on myös suuri työllistäjä. Kotimaisen maatalouden aikaansaamat välittömät ja välilliset työllisyysvaikutukset ovat runsaat 300 000 henkeä eli noin 14 % ammatissa toimivasta väestöstä. Noin 150 000 maatalouden ulkopuolisen työpaikan arvioidaan olevan vahvasti riippuvainen kotimaisesta maataloudesta. Maatalouden ja elintarviketeollisuuden työllisyysnäkökohdat korostuvat entisestään, kun niitä tarkastellaan aluetalouden näkökulmasta. Maatalouden ja elintarviketeollisuuden yhteenlaskettu osuus työllisestä työvoimasta on Etelä-Suomessa maan muita alueita pienempi. Maatalousväestön alhaisesta suhteellisesta osuudesta huolimatta sijaitsee neljän eteläisimmän läänin alueella lähes 50 % koko elintarviketaloudessa toimivasta työllisestä työvoimasta."


      • -

        -


    • --

      --

    • -

      -

    • Harmittaa, koska

      maataloustuet ovat vastikkeettomia.
      Hukkaan heitettyä rahaa.

      • Oletko.

        letkuruokinnassa ?


      • En suinkaan
        Oletko. kirjoitti:

        letkuruokinnassa ?

        mutta yritän välttää kotimaisia elintarvikkeita aina kun voin.


      • Vältteletkö--
        En suinkaan kirjoitti:

        mutta yritän välttää kotimaisia elintarvikkeita aina kun voin.

        myös kotimaista virkavaltaa ja koulumaailmaa myös.

        Minä olenkin viime aikona vältellyt myös kotimaisia lääkäreitä minua on hoitanneet puolalainen ja intialainen lääkäri.


      • kumm
        En suinkaan kirjoitti:

        mutta yritän välttää kotimaisia elintarvikkeita aina kun voin.

        Pitäisikö alkaa välttämään kaikkea missä on vähänkin kotimaista työtä käytetty, siis kaupassa käydessä tarkistettava jokainen tuote, jos vaan löytyy vastaava ulkomaalainen, niin pitää ostaa se, vai mitä tarkoitat?
        Minä kuitenkin menettelen juuri päinvastoin, olkoon kysymyksessä ruokatarvikkeet, tai mikä hyvänsä tuote, olen senverran isänmaallinen, ja näin tuen kotimaista, laadukasta työtä.
        Minulle on samantekevää mitä syöt, tutkimuksien mukaan kuitenkin valta-osa Suomalaisista haluaa kotimaista, luotettavaa ja puhdasta ruokaa.
        Jos kaunasi kohdistuu maanviljelijöihin, niin voin sanoa, että he ovat hyvin pieni osa, mutta välttämätön, ruokaketjussa johon liittyy siemenkunnostamon työntekijöitä, autoilijoita, jotka kuljettavat maatilalle ja pois tarvikkeita ja tuotteita apulantatehtaan työtä, maatalouskonevalmistajien työtä, maatalouskaupan henkilökuntaa, jalostusportaan suuri joukko työntekijöitä, (meijerit, leipomot, teurastamot, lihanjalostuslaitokset,ym.) ja vielä tukku-ja vähittäiskaupan henkilökuntaa. Lisäksi vielä virkamiehiä suuret määrät ministeriöissä ja maakunnissa, neuvontajärjestöjen, ja koulutuksen henkilökuntaa, rakennus-suunnittelijoita, rakennus-alan työntekijöitä, rakennustarvike-alan toimijoita ja myyjiä, listaa voisi vielä jatkaa, mutta tässä nyt suurin osa kuitenkin.
        Boikotoimalla kotimaista ruokaa, vaikutat samalla kaikkien edellämainittujen työllisyyteen, tosin ei "yksi kärpänen kesää tee", mutta kuitenkin...


      • mmuk
        kumm kirjoitti:

        Pitäisikö alkaa välttämään kaikkea missä on vähänkin kotimaista työtä käytetty, siis kaupassa käydessä tarkistettava jokainen tuote, jos vaan löytyy vastaava ulkomaalainen, niin pitää ostaa se, vai mitä tarkoitat?
        Minä kuitenkin menettelen juuri päinvastoin, olkoon kysymyksessä ruokatarvikkeet, tai mikä hyvänsä tuote, olen senverran isänmaallinen, ja näin tuen kotimaista, laadukasta työtä.
        Minulle on samantekevää mitä syöt, tutkimuksien mukaan kuitenkin valta-osa Suomalaisista haluaa kotimaista, luotettavaa ja puhdasta ruokaa.
        Jos kaunasi kohdistuu maanviljelijöihin, niin voin sanoa, että he ovat hyvin pieni osa, mutta välttämätön, ruokaketjussa johon liittyy siemenkunnostamon työntekijöitä, autoilijoita, jotka kuljettavat maatilalle ja pois tarvikkeita ja tuotteita apulantatehtaan työtä, maatalouskonevalmistajien työtä, maatalouskaupan henkilökuntaa, jalostusportaan suuri joukko työntekijöitä, (meijerit, leipomot, teurastamot, lihanjalostuslaitokset,ym.) ja vielä tukku-ja vähittäiskaupan henkilökuntaa. Lisäksi vielä virkamiehiä suuret määrät ministeriöissä ja maakunnissa, neuvontajärjestöjen, ja koulutuksen henkilökuntaa, rakennus-suunnittelijoita, rakennus-alan työntekijöitä, rakennustarvike-alan toimijoita ja myyjiä, listaa voisi vielä jatkaa, mutta tässä nyt suurin osa kuitenkin.
        Boikotoimalla kotimaista ruokaa, vaikutat samalla kaikkien edellämainittujen työllisyyteen, tosin ei "yksi kärpänen kesää tee", mutta kuitenkin...

        Asiaa puhut.


      • mmuk

        Se vastike näkyy lautasellasi joka päivä.


      • En välttele, mutta
        Vältteletkö-- kirjoitti:

        myös kotimaista virkavaltaa ja koulumaailmaa myös.

        Minä olenkin viime aikona vältellyt myös kotimaisia lääkäreitä minua on hoitanneet puolalainen ja intialainen lääkäri.

        työssäni suunnittelemani tuotteet menevät vientiin, Kiinaan, Intiaan ja Viroon.


    • Ulkoistetaan kaikki

      Kyllä tuotanto kannattaa siirtää ulkomaille koska siellä ahkerat kädet, jopa lasten kädet tekevät 500€ kuukausipalkalla 12 tuntisia työpäiviä, ja kuusipäiväisiä työviikkoja, joskus jopa seitsemän päiväisiä, ja jossa palkaksi riittää jopa kuppi riisiä.
      Kannattaa todella ostaa ulkomaista ja nimenomaan sellaisista maista jossa ammattiyhdistyksella ei ole voimaa, tai missä ei työaikalakien kanssa olla niin turhan tarkkoja, jos sellaisia lakeja yleensä on siinä maassa.
      Siis yrittäkää välttää tuotteita joissa lukee "made in finland".
      Kannattaa suosia sellaisia ravintoloita missä työntekijät ovat esimerkiksi kaukoidän halvan työvoiman maista, saattaa nimittäin olla niin onnellisesti asiat että he ovat ns, harmaata työvoimaa, ja heidän palkkansa on muutama euro tunnilta.
      Jos ostatte asuntoa, ostakaa sellainen jonka rakentamisvaiheessa on käytetty mahdollisimman paljon ulkolaista työvoimaa, hekin voivat olla harmaata työvoimaa.
      Näillä toimenpiteillä varmistamme että tuotanto siirtyy ulkomaille ja saame miltei ilmaista työvoimaa suomeen tekemään sellaista työtä jonka tuotantoa ei voi ulkoistaa.

    • vkiiski

      En osta kotimaista ruokaa, enkä mitään muutakaan tuotetta mikä vähänkin viittaa kotimaisuuteen. Ulkomaista kaiken pitää olla, Venäläistä, Kiinalaista, Korealaista, Romanialaista ym. Ruoka Tanskalaista ja Saksalaista. Näin saadaan kunnon säästöt.

    • аутсорсинг

      Olimme hallintomme ulkoistamista vastaan noin 70 vuotta sitten, mutta nyt olemme valmiit siihenkin. Saamme kunnon säästöt hallinnointi kuluista sekä puolustusmenoista. добро пожаловать (tervetuloa)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe