Etuhampaat kuluneet!

Minulla on etuhampaissa ilmeisesti jotain kulumaa (eroosiota?), kun ne ovat vuosien mittaan vähän lyhentyneet ja pinta on epätasainen. Hampaan päältä on kulunut kiille pois ja sieltä näkyy jo hammasluu(?!). Mitä asialle voisi tehdä? Olen astmaatikko ja mietin, että voisiko niillä lääkkeillä olla osuutta asiaan... Olen myös lopettanut happamien hedelmien syönnin ja mehujen&limsojen juonnin. Voiko asialle muuta tehdä? Mitäs sitten jos hampaat kuluu vielä lisää? Niitä jo vihlookin... :(
3495
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Astmalääkkeet aiheuttavat eroosiota. Huuhtele suu aina lääkkeen oton jälkeen. Happohyökkäyksiä saa tulla max 6/pv. Eli rajoita ruoan ja juoman nauttimista noihin kertoihin. Ota ruokailun jälkeen ksylitolia joka pysäyttää happohyökkäyksen näin minimoidaan happojen vaikutus suussa. Hampaisiin voidaan laittaa muovipaikka-ainetta suojaksi joka auttaa vihlontaan ja parantaa ulkonäköä, siis hampaiden :).

Äänestä

Usein astmaatikot hengittävät myös keskimääräistä enemmän suun kautta, mikä kuivattaa etuhampaita, jolloin syljen suojaava vaikutus vähenee. Tämänkin takia eroosiot ja mystiset hammasvälikariekset etualueella muuten terveessä suussa ovat aika tavallisia löydöksiä astmapotilailla.

Äänestä

Kiitos teille vastauksista. Täytyy seuraavan tarkastuksen yhteydessä mainita asiasta hammaslääkärille.. Kyllä hän taisi tuon ongelman havaita itsekin mutta ilmeisesti tilanne ei sitten ole vielä niin paha, että siihen pitäisi puuttua. Yritän siis toistaiseksi selvitä vielä Sensodynen voimin ja suojella hampaita sen verran kuin pystyn.. :)

Äänestä

Kommentoi aloitusta


pikkuhammas kirjoitti:

Minulla on etuhampaissa ilmeisesti jotain kulumaa (eroosiota?), kun ne ovat vuosien mittaan vähän lyhentyneet ja pinta on epätasainen. Hampaan päältä on kulunut kiille pois ja sieltä näkyy jo hammasluu(?!). Mitä asialle voisi tehdä? Olen astmaatikko ja mietin, että voisiko niillä lääkkeillä olla osuutta asiaan... Olen myös lopettanut happamien hedelmien syönnin ja mehujen&limsojen juonnin. Voiko asialle muuta tehdä? Mitäs sitten jos hampaat kuluu vielä lisää? Niitä jo vihlookin... :(

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu