hei. en tiedä miten kysymyksen otsikon olisin muotoillut, mutta sinnepäin.
Tarkoitus on kysyä, miten sosku suhtautuu asiaan, että terkkarista saaduissa lääkärintodistuslaskuissa jos mainitaan että se on annettu ajokorttia varten. (vai onko noissa lääkärintodistuksissa yleensä siitä mainintaa mitä varten on annettu).
ja kun on saanut maksusitoumuksen silmälääkäriin.
niin meneekö soskuun sellainen lasku, missä lukee että tämä käynti oli ajokorttinäöntarkastus.
miten siis sosku katsoo jos toimeentulotukea saava immeinen käy autokoulun.
kyseinen henkilö (en siis minä) saa autokoulun rahoituksen lahjana.
Ja on siis nyt menossa sekä silmälääkäriin että terveyskeskuslääkäriin ajokorttiin tarvittavia lääkärintodistuksia varten.
toimeentulotuki ja autokoulun lääkärintodistukset
6
511
Vastaukset
- Tuskin...
Saat rahat tuohon lääkärintodistukseen, jos ajokortti on välttämätön toimeentulon, tai liikkumisen takia. Et muuten.
Tuohan ei ole sairaudenhoitoa. - LauraXX
onhan se välttämätön kun ei pääse edes koulutukseen, kun sinnekin on pääsyehdoissa ajokortti.
muta poiketen siitäkin, koska jokatapauksessa olisi pitänyt mennä silmälääkäriin, oli autokoulu tai ei.
siis on kyse samalla sairaudenhoidosta.
ei siis ole ajokortti välttämätön toimeentulon kannalta, kun sitä toimeentuloa ei ole. siitä syystä kun ei siis pääse edes kursseille missä tuota korttia tarvitaan.
mutta selitä tämä nyt soskulle.
huomaa että kysymys ei edelleenkään ole minusa itsestäni. käytät vastatessasi väärää persoonallisuumuotoa.
minulla ei ajokorttia ole, eikä tule. minä pärjään hyvin yleisilläkin - LauraXX
ihan tätä kysymyksen pointtia ei nyt ymmärretty.
kun tarkoitin kysyä, että tuleeko siitä soskussa ihmettelyä ja kysymyksiä, että miten toimeentulotuella oleva ihminen on ylipäätään autokoulussa.
ja onko tuo ajokortin suorittaminen heidän mielestään edes ok, vaikka se on siis lahja.
silmälääkärikäynti on tosiaan vähän kahdesta syystä.
siihen piti mennä muutenkin, mutta nyt se tulee samalla se autokouluakin varten käytyä. pitääkö mennä sitten tavalliselle käynnille vaikka heti seuraavana päivänä.
näkeepähän ainakin sitten kun ja jos tulee kustannusarvio uusiin silmälaseihin, että ei ollut vaan autokoulua varten silmälääkäri.
se on siis juurikin sairaudenhoito. - faktaa
No sanoohan sen nyt selvä järkikin, että sossulle jos kerrot että saat lahjoituksena autokoulumaksut, niin ne lasketaan tuloksi ja toimeentulotuki vähenee. Eli en kertoisi asiasta sossulle yhtään mitään.
Mutta itse asiaan.
Silmälääkäri ei kirjoita mitään ajokorttitodistuksia. Lääkärintodistus täytyy hankkia joko koulu-/työterveyshuollon kautta tai sitten joko terveyskeskuslääkäriltä tai yksityiseltä yleislääkäriltä.
Ajokorttia varten ei siis Suomessa tarvita erikseen mitään todistusta silmälääkäriltä, se perustodistus riittää.
Poliisin sivuilta:
Ajokorttilupaa haettaessa on oltava mukana:
- 2 valokuvaa (jos edellisten valokuvien toimittamisesta on yli 3 vuotta tai hakijan nimi on muuttunut)
- nuorison terveystodistus (enintään viisi vuotta vanha) tai
lääkärintodistus ajokorttia varten (enintään kuusi kuukautta vanha),
- huoltajien kirjallinen suostumus haettaessa lupaa mopo- , moottoripyörä- ja traktorikorttia varten, mikäli hakija on alle 18-vuotias. Alle 18-vuotiaan henkilöllisyyden voi todistaa huoltaja esittämällä oman henkilöllisyysasiakirjansa.
Poliisilaitoksella hakijan pitää täyttää lupahakemuksen lisäksi lomake, jossa kysytään onko hakijalla entuudestaan EU- tai ETA-valtiossa annettua ajokorttia ja onko henkilö ajokiellossa jossain EU- tai ETA-valtiossa.
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/EEC2B64FCE6FA618C2256BC30042B5F6?opendocument- Petu...
Höpö höpö,
Jos joku maksaa autokoulumaksut, tai tv-luvan, tai puhelinlaskun, niin se ei todellakaan ole sellainen tulo joka voidaan ottaa huomioon toimeentulotuen tarvetta arvioitaessa.
Syy: lahjoittaja päättää (laskut maksamalla) mihin raha käytetään, se ei siis ole tuen saajan käytettävissä. Jos lahjan määrä on kolmen vuoden aikana 4000 euroa tai enemmän siitä pitää ilmoittaa verottajalle.
Kokonaan toisin asia menee jos lahjoittaja antaa lahjan rahana, ei siis maksa laskuja, jolloin tuen saaja voi itse päättää käyttääkö rahan juuri ko. laskun maksuun vai tt-tukeen oikeuttavaan kuluun.
http://www.toimeentulotuki.net
- Laura XX
näin se meidän tapauksessa menee eli lahja ei tule rahana, vaan lahjoittaja maksaa suoraan autokoulusta kertyneet laskut.
paitsi ei tietenkään niitä mitkä saataisiin toimeentulotuesta.
oltiin toimittamassa lääkärintodistusta jo kouluun ilmoittautumis päivänä, mutta ei huolittu kuin valokuvat.
nyt tämä lahjoittaja kyseli koululta, niin ei kuulemma tarvi lääkärintodistusta ollenkaan. en tiedä miksi. poliisille on toimitettu mopokorttia varten lääkärintodistus joskus kuusi vuotta sitten.
mutta kuten sanoin silmälääkäriin olisi kuitenkin pitänyt mennä, ja siellä tietty käy, vaikka lääkärintodistusta ei tarviskaan.
kylläpä siihen lääkärintodistukseen tulee näkökysymyksiäkin, mihin auttaa kun on tuoreet paperit silmälääkäristä. ei terkkarin lääkärillä ole kun yksi pelkistetty E-taulu. mikä ei riitä sellaisen näöntakastukseen mikä silmälääkärin vakioasiakkailla pitäisi olla.
kylläpä niitä terkkarista on useita passitettu silmälääkäriin ensin ja sanottu että sen jälkeen tulkaa uudestaan terkkarin tarkistukseen, kun ei ole kunnolla nähnyt E-taululle.
mutta eipä näköjään tarvi käydä terveystarkastuksessa kun ei lääkärintodistusta huolita. ei väkisin. ihmetyttää vaan kun missään ei lue näistä poikkeuksista, miksi sitä ei tässä tapauksessa tarvita ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618