Sikajutusta on jo useampikin aloitus. Tehdäänpä yksi vasikoista. Moniko kaupunkilainen tietää mitä on nupoutus? Vielä tänä päivänä tilallinen voi itse ilman mitään kivunlievitystä nupouttaa vasikan. Nupoutuksessa sarvi poltetaan kuumalla raudalla, vasikka sätkii ja potkii h-elvetisti, sekä huutaa. Tämän toimenpiteen jälkeen vasikat aikuisiksi tullessaan nousevat hulluksi aina kun haistavat minkä tahansa palaneen käryn.
Eläinlääkäri tekee nupoutukset maksusta. Siinä hommassa sarvihermo puudutetaan ja eläin lisäksi nukutetaan. Toimenpide on suht. kivuton. Eläinlääkäriä vaan ei mielellään käytetä, koska se maksaa. Itse tehtynä ei maksa mitään. Todella moni tilallinen haluaa nupoutukset tehtävän itse säästösyistä.
Minä ihmettelen, miksi tästä ei vielä ole noussut sen kummempaa meteliä, eikä kukaan ole kieltämässä valveilla tehtyä nupoutusta. Onko liha- tai maitovasikka arvottomampi kuin lihasika?
Sikoja ja vasikoita
5
<50
Vastaukset
- fsdfsf
sdffds
- Kaisu navetalta
No näin itse karjanhoitajana tiedän kyllä ettei se vasikka huuda, sätki eikä edes potki, jos nupoutus tehdään oikeaan kohtaan.
Ja melko sokea täytyy olla jos iskee raudan sarvenalun viereen. (siinä on sitten silmätkin melko lähellä) Jos on noin tohelo niin ei kyllä voi olettaa että mikään muukaan karjanhoidossa onnistuu kunnolla.
On varmasti tiloja jossa hoidetaan kaikkia eläimiä huonosti, onhan tämä jo nähty, mutta karjatilalla vasikan hyvinvointi on heti alkuvaiheessa erittäin tärkeää. Vasikkahan kasvatetaan joko lihakarjaksi tai lypsylehmäksi ja näin ollen molemmissa tapauksissa se varhaiskasvatus on äärimmäisem tärkeä vaihe myöhemmän kehityksen kannalta.- ihmettelen.
Minä en väitä että se tehdään siksi, että karjanhoito on lähtökohtaisesti huonoa. Mutta se tässä mättää, että muutaman kympin käyntimaksun vuoksi säästetään kivunlievityksessä. Tuotanto-el voipi samalla käynnillä nupouttaa kaikki elukat, säästöä tulee käyntimaksussa ja km-korvauksissa.
Pitäisihän eläinten hyvästä hoidosta pystyä maksamaan. Monessa maassa nupoutus valveilla on laissa kielletty. Älyttömässä asiassa säästetään.
Ja aikuisena vasikka on ehdollistunut nupoutuksesta tulleeseen kipuun. Ei tarvita kummoista käryä kun mullikka vauhkoontuu täysin. Moni navetanpitäjä antaa eläinlääkärin tehdä homman, hyvä se. Mutta sitten on näitä tapoihinsa piintyneitä piruja... - Kaisu .
ihmettelen. kirjoitti:
Minä en väitä että se tehdään siksi, että karjanhoito on lähtökohtaisesti huonoa. Mutta se tässä mättää, että muutaman kympin käyntimaksun vuoksi säästetään kivunlievityksessä. Tuotanto-el voipi samalla käynnillä nupouttaa kaikki elukat, säästöä tulee käyntimaksussa ja km-korvauksissa.
Pitäisihän eläinten hyvästä hoidosta pystyä maksamaan. Monessa maassa nupoutus valveilla on laissa kielletty. Älyttömässä asiassa säästetään.
Ja aikuisena vasikka on ehdollistunut nupoutuksesta tulleeseen kipuun. Ei tarvita kummoista käryä kun mullikka vauhkoontuu täysin. Moni navetanpitäjä antaa eläinlääkärin tehdä homman, hyvä se. Mutta sitten on näitä tapoihinsa piintyneitä piruja...Oletko sinä ollut näkemässä kun vasikka nupoutetaan? Siis itse olen työskennellyt eläinten parissa parikymmentä vuotta ja nupoutus on tehty aina itse, alussa eläinlääkäri teki ja näytti miten se tapahtuu.
Se vasikka ei reagoi muuten kuin nupoutuksen jälkeen puistelee hetken korviaan ja jatkaa syömistä, tämä on täysin totta. Ei ne mitään ölise ja huuda. Eihän sitä nyt iljettäisi tehdäkkään jos se satuttaisi älyttömästi eläintä.
Mutta toistan tähän vielä, että niin on monta karjanhoitajaa kuin on karjatilojakin, että kyllä niitä kiduttajiakin löytyy, valitettavasti.
- all weezels must die
Ilmiantajan eli vasikan osa on karu,se on yksiosainen kiikkunaru!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628