Mitä mieltä olette (onko jollakin kokemuksia).
Minulta puhkaistiin paise (n. 2cm pitkä, kuulemma oli melko pieni) haarovälin nivustaipeesta. Lääkäri määräsi antibiootit ja kun kyselin onko ne välttämättöät niin hän sanoi, että olisi hyvä syödä, kun tuo puhkaistiin, ettei tule mitään tulehdusvaaraa. Antibioottina oli tosiaan tuo Kefexin. Penisiliinille tai jollekin mulle antibiootille olen mahdollisesti allerginen (muistaakseni oli juuri penisiliini). No tämä Kefexin voi aiheuttaa ristinallergiaa penisiliinin kanssa, mitä se tarkoittaa? En oikein ymmäränyt tätä. Koska siis eihän kukaan syö näitä samaa aikaa.. Meinasiko tuo, että tämä lääke voi aiheuttaa penisiliini allergiselle ristin allergian jonkin lievän allergian kanssa?
Itse en ole kyllä miltei millekään tutkitusti allerginen muuta kuin tuolle penisiliinille (josta siitäkin taisi tulla vain näppyjä ja se oli tehoton).
Antibiootteja en ole syönyt muutamaan vuoteen ja sitä ennen en johonkin viiteen vuoteen. Olisin tahtonut myös olla syömättä niitä jatkossakin (ellei jotain vakavaa tule) ja nyt kyselisin, että pitääkö tähän paiseeseen nyt noita syödä? Ja tällaisena neurootikkona ja ikävä kyllä kauhutarinoita lukeneena kaipaisin ehkä myös jotain rauhoituksia siitä, että ei nuo lääkeaineallergiat nyt kovin yleisiä ole. Tuntuu vain aina kun googlaa jonkun lääkkeen nimen ihan noin vain tietääkseen esim. annostuksesta, niin heti tulee 100 kauhistelu viestiä, eikä yhtään positiivista :/
Minulta puhkaistiin paise (n. 2cm pitkä, kuulemma oli melko pieni) haarovälin nivustaipeesta. Lääkäri määräsi antibiootit ja kun kyselin onko ne välttämättöät niin hän sanoi, että olisi hyvä syödä, kun tuo puhkaistiin, ettei tule mitään tulehdusvaaraa. Antibioottina oli tosiaan tuo Kefexin. Penisiliinille tai jollekin mulle antibiootille olen mahdollisesti allerginen (muistaakseni oli juuri penisiliini). No tämä Kefexin voi aiheuttaa ristinallergiaa penisiliinin kanssa, mitä se tarkoittaa? En oikein ymmäränyt tätä. Koska siis eihän kukaan syö näitä samaa aikaa.. Meinasiko tuo, että tämä lääke voi aiheuttaa penisiliini allergiselle ristin allergian jonkin lievän allergian kanssa?
Itse en ole kyllä miltei millekään tutkitusti allerginen muuta kuin tuolle penisiliinille (josta siitäkin taisi tulla vain näppyjä ja se oli tehoton).
Antibiootteja en ole syönyt muutamaan vuoteen ja sitä ennen en johonkin viiteen vuoteen. Olisin tahtonut myös olla syömättä niitä jatkossakin (ellei jotain vakavaa tule) ja nyt kyselisin, että pitääkö tähän paiseeseen nyt noita syödä? Ja tällaisena neurootikkona ja ikävä kyllä kauhutarinoita lukeneena kaipaisin ehkä myös jotain rauhoituksia siitä, että ei nuo lääkeaineallergiat nyt kovin yleisiä ole. Tuntuu vain aina kun googlaa jonkun lääkkeen nimen ihan noin vain tietääkseen esim. annostuksesta, niin heti tulee 100 kauhistelu viestiä, eikä yhtään positiivista :/
Vastaukset 3
Vanhimmat
Kefexin on penisilliinijohdannainen......
Noin 5-10% penisiliinille allergisista ristireagoi eli on allerginen myös kefalosporiineille, jota kefexin edustaa. Kohdallasi kuulostaa siltä, että et ole mitenkään erityisen allerginen penisilliinille, kun on ollut vain iho-oireita. Syö vaan rauhassa antibioottikuuri, mutta jos alkaa tulla taas näppyjä/iho alkaa kutiamaan, lopeta kuurin syönti.
Vakavammat allergian muodot ovatkin sitten asia erikseen (analyflaksia), näissä tapauksissa kefalosporiineja ei määrätä.
Kiitos vastauksesta! :) Juuri tällaisia rauhotteluja kaipasin. Olen älyttömän neuroottinen, mitä tulee lääkkeisiin.! Taidan kyllä napsia nuo tuosta nyt hyvällä omallla tunnolla. Ihan vain senkin takia, että uhkaan pelkoni!