Linja-autonkuljettajan työ HSL:n alueella

Iloinen bussikuski

Tällä palstalla on kai tarkoitus haukkua kaikkia ja valittaa kaikesta, mutta valitettavasti joudut nyt pettymään. Ajattelin nimittäin kertoa oman näkemykseni linja-autonkuljettajan työstä HSL:n alueella AKT:n työehtosopimusta noudattavassa yhtiössä. Työskentelen arkiaamuisin maanantaista perjantaihin ja viikonloput ovat siis vapaata. Olen työskennellyt alalla muutamia vuosia ja ajanut kymmeniä eri linjoja.

Ensiksikin joudun toteamaan sen, että rauhallisella ajotyylillä, liikennesääntöjä noudattaen, ehdin lähes aina ajamaan linjasivun päästä päähän ollen päätepysäkillä ennen seuraavan linjasivun lähtöaikaa. Aikaa päätepysäkille jää yleensä parista minuutista kymmeneen minuuttiin riippuen ajettavasta linjasta ja kellon ajasta. Päätepysäkillä ehdin yleensä keräämään matkustamosta lehdet niille kuuluvaan paikkaan ja toteamaan matkustamon yleisen siisteyden.

Ehdin yleensä käymään päätepysäkillä WC:ssä ennen seuraavan linjasivun lähtöaikaa silloin kun siihen on tarvetta. Mikäli syystä tai toisesta näin ei ole, asioin rauhassa WC:ssä ja lähden linjasivulle myöhässä. Yleensä myöhästyminen on korkeintaan minuutin tai pari ja seuraavan linjasivun alkuun ehdin taas aikataulun mukaisesti.

Sama koskee kahvin noutamista. Pyrin tekemään sen noin puolivälissä ajorupeamaa, joka on usein 4-5,5 tunnin mittainen. Lähes aina se onnistuu aikataulun puitteissa, mutta jos syystä tai toisesta näin ei ole niin myöhästyn hieman seuraavasta lähdöstä.

Tauon aloitus ja työpäivän lopetus onnistuvat yleensä annetussa ajassa tai niissä voi olla minuutin tai parin poikkeama suuntaan tai toiseen.

Olen asiakkaitani kohtaan ystävällinen ja joustan tarvittaessa. Olen saanut myöskin huomata, että kyydissäni on iloisia ihmisiä ja häiriö- ja konfliktitilanteita ei ole. Saan usein suoraan asiakkailtani positiivista palautetta ja myöskin työnjohdon kautta. Negatiivista palautetta tulee hyvin harvoin ja mietin aina sen jälkeen kuinka voisin jatkossa hoitaa vastaavan tilanteen niin, että asikas olisi tyytyväinen.

Ehkä olen poikkeustapaus, kun pidän työstäni, pidän asiakkaistani ja haluan palvella heitä. MInulle ei tuota vaikeuksia pysähtyä ja ottaa asiakas kyytiin, vaikka hän tietämättömyyttään seisoisi väärällä pysäkillä. Minulle ei tuota vaikeuksia auttaa matkakortin käytössä tai neuvoa millä bussilla pääsee tiettyyn paikkaan. Minulle on tärkeämpää se, että jokainen kyytiin haluava pääsee kyytiin kuin se, että olen minuutin tai pari jäljessä aikataulusta.

69

2952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taas töihin

      Ajappa 20v vielä, sitten huomaat turhautuneesi, metrot lentää roskiin ennen ensimmäistä lähtöä tai keräät kaikki kerralla lattialta päivän lopuksi, et jaks enãä hymyillä, palvella tai ylipäätää välittää koska et kertakaikkiaan jaksa , selkä kipeä, niskaa kolottaa, vituttaa.....jne ine.....oota vain, kaikki edellinen luvassa

      • Minä ajanut 16 vuotta ja täysin samaa mieltä aloittajan kanssa!! Asenne ratkaisee...


      • mä olen ajanut
        helbkuski kirjoitti:

        Minä ajanut 16 vuotta ja täysin samaa mieltä aloittajan kanssa!! Asenne ratkaisee...

        33 vuotta ja täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Raksamies valittaa kun ranteita kolottaa, metallimiies ku silmiä kirveltää, sairaanhoitajaa sattuu selkään, työtöntä vituttaa muutoin vaan. Tällä palstlla on näitä kestovalittajia joille mikään ei hyvää saati pyhää. narinarinarinari......


      • Iloinen bussikuski

        MInäpä poika odottelen, mutta toivottavasti en joudu pettymään, jos noin ei kävisikään. Jouduin nimittäin pettymään muutamia vuosia sitten, kun aloitin työni linja-autonkuljettajana. En kohdannutkaan niitä kaikesta valittavia ja raivoavia matkustajia, joista minua varoitettiin. En vaan ole onnistunut saamaan heitä kyytiini. Minun ei tarvinnutkaan ajaa 5,5 tuntia yhteen putkeen niin ettei minulla olisi mahdollisuutta käydä WC:ssä tai juoda kupillista kahvia, vaikka siitäkin varoitettiin. Niin ja olen jopa ehtinyt syömään ihan lämpimän ruuan jokaisen pitkän työpäivän aikana, vaikka senkään ei pitänyt onnistua, etenkään talvella.


      • Ala Vaihdettu
        mä olen ajanut kirjoitti:

        33 vuotta ja täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Raksamies valittaa kun ranteita kolottaa, metallimiies ku silmiä kirveltää, sairaanhoitajaa sattuu selkään, työtöntä vituttaa muutoin vaan. Tällä palstlla on näitä kestovalittajia joille mikään ei hyvää saati pyhää. narinarinarinari......

        Se onkin kun aloittaja työskenteleekin vain arki AAMUISIN ja ma-pe viikonloput ollen vapaat.
        No eihän sellainen valita. On syytäkin olla iloinen , ellei peräti riemusta hyppiä ja hihkua kun tuhannet toiset alalla olevat kärvistelevät päinvastaisten , ongelmallisten työvuorojen pakon sanelemana.
        Kyllä pikkaista kusihätääkin sietää hetkisen kun on aloittajan kaltaiset työpäivät ja viikot.
        Mä olen 34 hiukan päälle 34 vuotta ollut työelämän mankelissa ja jotain tiedän kolmelta eri alalta joista bussinkuljetus 16 vuotta oli kusisin. Paitsi jos olis ollut ma-pe ja arkipäivät ja 7 tuntia 39 minuuttia , niin ihmisen homma. Muuten EI.


    • Nyt veit kyllä sanat suustani!!! :D Oikeasti täyttä asiaa koko teksti!

    • Todella kivaa

      Iloisesti nauraen myöskin ajat 11- 12 tunnin päiviä, ei mitään haittaa, vaikka ei ehdi harrastamaan mitään, saathan kuskata aamulla ihmiset töihin ja iltapäivällä heidät koteihinsa ja illalla viet nämä ihmiset harrastustensa pariin, Aina iloisesti naurat, välillä hekotat kun on oikein hauskaa. Tosi kiva kun pitää työstään työpäiviensä pituudesta, joku tähän ketjuun vastannut kuljettaja ei kyllä tiedä niistä piktistä päivistä itse mitään ja hän on siksi aina iloinen, mutta me muut tiedämme, mitä on ajaa kellon ympäri, tänäänkin olin ajaa kolarin, kun ote meinasi herpaantua, mutta päiväni pituus oli tänään vain 11 tuntia. Hauskaa pikkujoulua ja naurakaa ja muistakaa Asennetta pojat ja tyttö, tämä on kutsumusammatti.

      • 7+15

        todella kivaa vois keskustella työnantajansa /edustajan kanssa ASIALLISESTI ja pähkäillä muutos-mahdollisuutta tuollaisiin 11-12 tunnin päiviin.

        on totta ,ettei tuollaiset päivät ole mukavia, mutta nyt varmaan kuitenkin tarkoitat aikaa jonka olet kiinni työmaallasi .


      • Iloinen bussikuski

        Minulle ei tuota vaikeuksia ajaa välillä 11-12 tunnin pituisia työpäiviä. Tuollaisen päivän aikana, kuten mainitset, voin periaatteessa viedä saman ihmisen aamulla töihin, töistä kotiin ja vielä illalla harrastusten pariin. Ehkäpä seuraavana päivänä vien taas tuon saman ihmisen töihin. Ehkäpä hän työskentelee pari tuntia ja lähtee kahville. Kahvitauon jälkeen hänellä on edessään vielä kuusi tuntia töitä, mutta ehkäpä minä olen jo kotona ennen kuin hän jatkaa töitään. Toisin sanoen noiden 11-12 tuntisten työpäivien vastapainoksi on niitä 4,5-5,5 tuntisia työpäiviä.

        On aivan totta, että tuollasen 11-12 tuntisen työpäivän jälkeen ei tule kauheasti harrastettua, mutta en käsitä kuinka 4,5-5,5 tuntisen työpäivän jälkeen ei ehdi harrastamaan. Itse ainakin ehdin mainiosti ja ehdin jopa 8-9 tuntisen työpäivän jälkeen.


      • Ei Naurata enään
        Iloinen bussikuski kirjoitti:

        Minulle ei tuota vaikeuksia ajaa välillä 11-12 tunnin pituisia työpäiviä. Tuollaisen päivän aikana, kuten mainitset, voin periaatteessa viedä saman ihmisen aamulla töihin, töistä kotiin ja vielä illalla harrastusten pariin. Ehkäpä seuraavana päivänä vien taas tuon saman ihmisen töihin. Ehkäpä hän työskentelee pari tuntia ja lähtee kahville. Kahvitauon jälkeen hänellä on edessään vielä kuusi tuntia töitä, mutta ehkäpä minä olen jo kotona ennen kuin hän jatkaa töitään. Toisin sanoen noiden 11-12 tuntisten työpäivien vastapainoksi on niitä 4,5-5,5 tuntisia työpäiviä.

        On aivan totta, että tuollasen 11-12 tuntisen työpäivän jälkeen ei tule kauheasti harrastettua, mutta en käsitä kuinka 4,5-5,5 tuntisen työpäivän jälkeen ei ehdi harrastamaan. Itse ainakin ehdin mainiosti ja ehdin jopa 8-9 tuntisen työpäivän jälkeen.

        No joo kun se 8-9 tunnin päivä sijoitetaan esim kello 8-19 niin kauhian paljon jää aikaa harrastaa tai se 4-5 tunnin päivä kello 12-19 niin ei oikein kauheasti ehdi ennen töihin lähtöä kello 11 harrastaa varsinkin kun joskus pitäis nukkuakin, sitten on taas ne kellonympäripäivät, että kyllä ne vuorot voidaan tehdä tosi hankaliksi.
        Minulla ainakin kaikki kuntoilu sun muu harrastaminen on loppunut, kunto on romahtanut ja ihan kusisesti suunniteltujen työvuorojen/pitkien päivien ansiosta.


      • Iloinen bussikuski
        Ei Naurata enään kirjoitti:

        No joo kun se 8-9 tunnin päivä sijoitetaan esim kello 8-19 niin kauhian paljon jää aikaa harrastaa tai se 4-5 tunnin päivä kello 12-19 niin ei oikein kauheasti ehdi ennen töihin lähtöä kello 11 harrastaa varsinkin kun joskus pitäis nukkuakin, sitten on taas ne kellonympäripäivät, että kyllä ne vuorot voidaan tehdä tosi hankaliksi.
        Minulla ainakin kaikki kuntoilu sun muu harrastaminen on loppunut, kunto on romahtanut ja ihan kusisesti suunniteltujen työvuorojen/pitkien päivien ansiosta.

        Sijoitetaanpa se yhdeksän tunnin päivä alkamaan kello 8.00 niin laskutaitoni mukaan se päättyy kello 17.00 tai se viiden tunnin päivä kello 12.00 niin sekin päättyy kello 17.00. Ainakaan itse en mene vielä tuohon aikaan nukkumaan, vaikka aamuvuoroja teenkin.


      • Ei Naurata enään
        Iloinen bussikuski kirjoitti:

        Sijoitetaanpa se yhdeksän tunnin päivä alkamaan kello 8.00 niin laskutaitoni mukaan se päättyy kello 17.00 tai se viiden tunnin päivä kello 12.00 niin sekin päättyy kello 17.00. Ainakaan itse en mene vielä tuohon aikaan nukkumaan, vaikka aamuvuoroja teenkin.

        Eipäs mene noin kun siinä päivässä on lisäksi esim tunnin tauko joka ei kuulu työaikaan eli kahdeksan tunnin päivä on 9 tuntia ja 5 tunnin päivä 6 tuntia.
        Vaikea raahautua salille kello 19-20 kun seuraava aamu kuitenkin töihin, jopa josksu voi olla aikaisnkin, sulla ei taida paljon kokemusta olla, kun et osaa taukoja lukea mukaan, niillähän päiviä pidennetään.
        Ehkä sulla on parempia vuoroja kuin mulla.


      • Iloinen bussikuski
        Ei Naurata enään kirjoitti:

        Eipäs mene noin kun siinä päivässä on lisäksi esim tunnin tauko joka ei kuulu työaikaan eli kahdeksan tunnin päivä on 9 tuntia ja 5 tunnin päivä 6 tuntia.
        Vaikea raahautua salille kello 19-20 kun seuraava aamu kuitenkin töihin, jopa josksu voi olla aikaisnkin, sulla ei taida paljon kokemusta olla, kun et osaa taukoja lukea mukaan, niillähän päiviä pidennetään.
        Ehkä sulla on parempia vuoroja kuin mulla.

        Tarkoitan noilla työpäivien pituudella työpäivän kokonaispituutta, mihin kuuluu paitsi varsinainen palkallinen työaika niin sen lisäksi pidempien päivien osalta myöskin palkaton tauko. Eihän 12 tuntiseenkaan työpäivään kai enää lisätä sitä tunnin taukoa? Lisäksi ainakaan minulla ei yleensä ole koskaan esim. viiden tunnin mittaisessa työpäivässä palkatonta taukoa. Ehkäpä asia sitten on niin, että minulla vaan on parempia vuoroja, vaikka olen varmaan ajanutkin kaikkia mahdollisia aamuvuoroja, joita yhtiöstämme löytyy.


    • 20+11

      kaikki muu kelpaa , mutta tuo lehtien siivoominen ei.

      • ei lehtiä

        Itse ainakin vuoron alussa ekaksi heitän lehdet roskiin.


    • Niin sitä vartenhan nuo lehdet sinne aamuyöstä jaetaan, että joku itseoikeutettuksi kokeva neuroottinen kuski heittää ne roskiin. Muista ilmoittaa työnjohdolle, että siinä bussissa jota sinä ajat ei ole lehtiä eikä matkustajia . Sä tulet töihin vain itsesi vuoksi, etkä aina siksikään. Puheet jatkuvista lattioilta kerättävistä lehdistä on sitä samaa retoriikkaa, joilla jotkut debatoivat muutoinkin työtään.

      Onhan se toki hirvittävän rasittavaa kävellä bussi joskus läpi ja katsoa, A) onko unohtuneita tavaroita matkustamossa, tai B) onko penkkien väliin/penkeille jätetty Metrolehtiä tai noukkia jokskus jopa lattialle suistuneet tai sinne tarkoituksellisesti heitetyt lehdet pois noin ihan yleisen ja itsensä viihtymisen vuoksi.

      Joillekkin jotka joukkoliikenteestä ns. leipänsä ansaitsevat kokevat alan pahimmaksi ongelmaksi matkustajat! Ts. ne joiden vuoksi tuota työtä tekee(pitäisi tehdä) ja jonka suomilla tuloilla omaa palkkaansa nauttii.

      • duunikaverisi

        voi vittu sentään. miten noin tyhmä jätkä on opetellut noin hienoja sanoja.


    • 12+1

      nyt kähärä , minäkin alan kiukustua ,jos joudun AIKUISTEN ihmisten jätöksiä korjailemaan. lähes kaiken muun hyväksyn ,mutta en sellaista mitä ei ole pakko tehdä. kenenkään ei ole välttämätöntä sotkea ympäristöään ja kuskien ei ole syytä korjata jonkun tollon jätöksiä. olkoot siinä läävässä minkä itse rakentavat. oppikoot olemaan sotkematta omaa ympäristöään. niin kauan kun joku siivoaa niitä, niin muutosta ei tule tapahtumaan. joten olkoot kuljetettavat juuri sellaisessa ympäristössä ,minkä he itse rakentavat. kuskin ympäristöstä huolehtii kuski.

    • Siitähän ei liene ollutkaan kyse, että pitääkö hyväksyä joidenkin älykääpiöiden toimet eikä kuitenkaan ole kyse "jätöksistä" jolla on kuitenkin todellisuudessa ihan eri merkitys. Mutta kuten mainitsin, niin oman ja muiden ns. sivistyneiden matkustajien hyvänolon luomiseksi ei ole suuri vaiva kumartua ja noukkia joku lehti lattialta ja siirtää se roskiin. Kuitenkaan noita ei ole niin pajoa, että siitä voisi esittää erityistä siivous tai ympäristölisää palkan jatkeeksi. Eihän? Tänään oli bussiin ahdettu varmaan 40 lehteä koteloon, ja vain yhden noukin lattialta. kaikki loput 38 oli kävellyt ulos kera matkustajien. Tuo puuttuva 1 kpl on se jonka itse otan jokaisena aamuna itselleni.

      • oerkele

        Paras mitä normipäivänä yhdellä kertaa kerännyt.....cokiatölkki,bissetõlkki pe.kultä kaatuneena ja litkut penkult....27 metroa penkilt,lattialta....kahvinujeja 4penkily....tuo kaikki sanal kertaa aamusivulla


    • Tuon olen huomannut, kun itse lehdet kerään aina päätepysäkillä, ekan sivun jälkeen kun kerää kaikki rypistyneet lehdet takaisin, loppupäivänä ei juuri tarvitse lehtiä kerätä. Jos jätät yhden lehden lattialle niin kohta siellä niitä riittää... :D

      • Ala Vaihdettu

        Anna Heppi niiden lehtien olla siellä lattialla ihan rauhassa. Ei ne pure.
        Itse viis veisasin niin kauan kunhan ne vain pysyivät pois kuljettajan aitiosta 16 vuoden aikana kun olin siellä. Auto kulkee vaikka lattia olisi täynnä sitä ihteään , kunhan kuljettajan mesta pysyy siistinä. Matkustajathan siellä niiden seassa ovat etkä sinä. Itsehän ne ovat ne sonnat sinne levittäneetkin ,niin rypekööt niissä.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Anna Heppi niiden lehtien olla siellä lattialla ihan rauhassa. Ei ne pure.
        Itse viis veisasin niin kauan kunhan ne vain pysyivät pois kuljettajan aitiosta 16 vuoden aikana kun olin siellä. Auto kulkee vaikka lattia olisi täynnä sitä ihteään , kunhan kuljettajan mesta pysyy siistinä. Matkustajathan siellä niiden seassa ovat etkä sinä. Itsehän ne ovat ne sonnat sinne levittäneetkin ,niin rypekööt niissä.

        Sepä se onkin kun kuskin koppikin pysyisi siistinä, mutta kun näitä on jotka saavat tungettua kaikki lehdet sun muut roskat eväs kuoria myöden kuskin penkin taakse, vaikka bussissa olisi 3 isompaa ja pari pienempää roskista. Jos ei muuta osata, niin päättärillä sitten viskotaan ovesta ulos niin kahvimukit, mehutetrat, kessuaskit, kuin osa noista kiusaavista lehdistäkin. Oiskohan syytä muokata asenteita ja ottaa vastuuta asioista, joiden yhteydessä on tekemisissä.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Anna Heppi niiden lehtien olla siellä lattialla ihan rauhassa. Ei ne pure.
        Itse viis veisasin niin kauan kunhan ne vain pysyivät pois kuljettajan aitiosta 16 vuoden aikana kun olin siellä. Auto kulkee vaikka lattia olisi täynnä sitä ihteään , kunhan kuljettajan mesta pysyy siistinä. Matkustajathan siellä niiden seassa ovat etkä sinä. Itsehän ne ovat ne sonnat sinne levittäneetkin ,niin rypekööt niissä.

        Mikäs sinä olet neuvomaan mitä saan työpäiväni aikana tehdä ja mitä en? Jos näen peilistä lattialla olevan lehden, kerään sen seuraavalla päättärillä pois ihan oman viihtyvyyteni takia. Se ei todellakaan paljon vaadi, minulta, joillekin se tuntuu olevan ylitsepääsemätön ongelma.


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Mikäs sinä olet neuvomaan mitä saan työpäiväni aikana tehdä ja mitä en? Jos näen peilistä lattialla olevan lehden, kerään sen seuraavalla päättärillä pois ihan oman viihtyvyyteni takia. Se ei todellakaan paljon vaadi, minulta, joillekin se tuntuu olevan ylitsepääsemätön ongelma.

        No nyt veli Kähärä kirjoitti kerrankin vähän mutta asiaa. Sensijaan Heppi kirjoitti mahdollisimman vähän asiaa.
        Se minuakin rietoi kun joskus , vaikkakin harvoin , oli uudenkin auton hytti sotkettu eväs , hedelmänkuori , ym , jätteillä jopa niin että niitä riitti polkimienkin alle. No tietty lemppasin ne heti veke , mutta muilta osin annoin vaunun kyllä olla olkia lattialla karjaa varten.
        Heppi hei ! Sä olet niin viisas mies ettei sinua ilmeisesti käy neuvominen. Jos haluat leikkiä siivoojaa oman työsi ohella, niin mikäs siinä , mutta kun kerran kysyt mikä minä olen sinua neuvomaan , niin uskallan väittää että on enemmän tuota kokemusta koska on tullut väännetyksi vaativimpiakin asioita kuin linja-auton ratti.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        No nyt veli Kähärä kirjoitti kerrankin vähän mutta asiaa. Sensijaan Heppi kirjoitti mahdollisimman vähän asiaa.
        Se minuakin rietoi kun joskus , vaikkakin harvoin , oli uudenkin auton hytti sotkettu eväs , hedelmänkuori , ym , jätteillä jopa niin että niitä riitti polkimienkin alle. No tietty lemppasin ne heti veke , mutta muilta osin annoin vaunun kyllä olla olkia lattialla karjaa varten.
        Heppi hei ! Sä olet niin viisas mies ettei sinua ilmeisesti käy neuvominen. Jos haluat leikkiä siivoojaa oman työsi ohella, niin mikäs siinä , mutta kun kerran kysyt mikä minä olen sinua neuvomaan , niin uskallan väittää että on enemmän tuota kokemusta koska on tullut väännetyksi vaativimpiakin asioita kuin linja-auton ratti.

        Tuolla asenteella ihan oikein että olet alaa vaihtanut. Pienellä joustolla omalta puoleltani, myös firma joustanut aina minuakin kohtaan, siksi en ole edelleenkään naama norsun vitulla töissä ja teen oloni siellä mukavaksi pienillä asioilla. Ja tuo enempi kokemus ei oikeuta sinua neuvomaan minua edelleenkään. Tee sinä omalla tavallasi, minä teen omallani.


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Tuolla asenteella ihan oikein että olet alaa vaihtanut. Pienellä joustolla omalta puoleltani, myös firma joustanut aina minuakin kohtaan, siksi en ole edelleenkään naama norsun vitulla töissä ja teen oloni siellä mukavaksi pienillä asioilla. Ja tuo enempi kokemus ei oikeuta sinua neuvomaan minua edelleenkään. Tee sinä omalla tavallasi, minä teen omallani.

        Se täytyy myöntää että tällä mun asenteella pärjää ja pääsee lähes minne vaan kunhan ensin tulee menneeksi sinne. Ilman mitään joustoja ja lattiamattona oloa.
        Olen sen itsekin kyllä tiennyt että oikein oli alaa vaihtaa , katsos kun väärän valinnanhan voi aina jättää tekemättä. Elämää on muuallakin joten hieman avarakatseisuutta ja jutustelua eri ammattialojen edustajien kanssa , niin ellei muuta , niin saat heiltä hyviä vinkkejä kehittää sitä mukavaa oloasi siellä entistäkin mukavammaksi. Kiellät melko jyrkästi neuvomasta sinua , mutta itse näytät jakelevan neuvoja ja ohjeita milloin mistäkin. Niinkuin nyt tuosta tärkeästä lehtien lattialta noukkimisesta hirveän iso numero.


      • anonyymus
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Se täytyy myöntää että tällä mun asenteella pärjää ja pääsee lähes minne vaan kunhan ensin tulee menneeksi sinne. Ilman mitään joustoja ja lattiamattona oloa.
        Olen sen itsekin kyllä tiennyt että oikein oli alaa vaihtaa , katsos kun väärän valinnanhan voi aina jättää tekemättä. Elämää on muuallakin joten hieman avarakatseisuutta ja jutustelua eri ammattialojen edustajien kanssa , niin ellei muuta , niin saat heiltä hyviä vinkkejä kehittää sitä mukavaa oloasi siellä entistäkin mukavammaksi. Kiellät melko jyrkästi neuvomasta sinua , mutta itse näytät jakelevan neuvoja ja ohjeita milloin mistäkin. Niinkuin nyt tuosta tärkeästä lehtien lattialta noukkimisesta hirveän iso numero.

        helppo sanoa noin anonyyminä, että sun asenteella pärjää ja voi mennä minne haluaa. No pärjää sitä kuulema sossunrahoillakin ihn kivasti ja vallankin jos tekee välillä hieman "harmaata" siinä sivussa. Mennäkkin voi kyllä ihan minne haluaa, sillä suomihan on vapaa maa. Tosin se meneminen ei mitenkään julkituo sitä menestymistä, ja joka ei ehkä ole niin glooriaa täynnä, kuin mitä yrität hehkuttaa .


      • Ala Vaihdettu
        anonyymus kirjoitti:

        helppo sanoa noin anonyyminä, että sun asenteella pärjää ja voi mennä minne haluaa. No pärjää sitä kuulema sossunrahoillakin ihn kivasti ja vallankin jos tekee välillä hieman "harmaata" siinä sivussa. Mennäkkin voi kyllä ihan minne haluaa, sillä suomihan on vapaa maa. Tosin se meneminen ei mitenkään julkituo sitä menestymistä, ja joka ei ehkä ole niin glooriaa täynnä, kuin mitä yrität hehkuttaa .

        Kuka mitenkin ja milläkin pärjäilee. Se on laaja käsite. Mutta minun käsitykseni pärjäämisestä on juuri mainitsemasi menestyminen mikä nyt on ensimmäinen ehto kun lähtee vaihtamaan työtä. Se pitää olla parempaa kuin se mistä on vaihtamassa joka suhteessa.Anonyymina sitten taikka ei , mutta onhan tuo pärjääminen tullut jo todettua kun ei ole tullut takaisinkaan palattua eikä pyrittyä.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Se täytyy myöntää että tällä mun asenteella pärjää ja pääsee lähes minne vaan kunhan ensin tulee menneeksi sinne. Ilman mitään joustoja ja lattiamattona oloa.
        Olen sen itsekin kyllä tiennyt että oikein oli alaa vaihtaa , katsos kun väärän valinnanhan voi aina jättää tekemättä. Elämää on muuallakin joten hieman avarakatseisuutta ja jutustelua eri ammattialojen edustajien kanssa , niin ellei muuta , niin saat heiltä hyviä vinkkejä kehittää sitä mukavaa oloasi siellä entistäkin mukavammaksi. Kiellät melko jyrkästi neuvomasta sinua , mutta itse näytät jakelevan neuvoja ja ohjeita milloin mistäkin. Niinkuin nyt tuosta tärkeästä lehtien lattialta noukkimisesta hirveän iso numero.

        Jos osasit taas lukea, en neuvonut ketään, sanoin vain itse tekeväni niin... kaksi eri asiaa.. :)


    • OR

      Minulle kiire on tuntematon käsite. Ajelen tasaisen "tappavaa tahtia" nopeuksilla 45, 55, 60, 70 ja 85 km/h. Jos joskus hyvin harvoin olen myöhässä, ei se vaikuta mitenkään toimintaani. Käyn kusella, jos on tarve. Jopa haen kahvia, jos siltä tuntuu.
      Enimmäkseen on hyvä "fiilis", mutta kellonympäripäivänä viimeisllä kierroksilla ei juuri hymyä irtoa. :)

    • stonari

      Pelkästään jalkojen verenkierron takia kannattaa jokaisella päättärillä käydä auto lävitse.

    • Kaiken kokenut

      Usein minäkin ajan aamuvuoroa paikkuria yksityisellä. Työt alkavat yleensä klo 5:40 - 07 välillä. Työpaäivän aloituksesta linjan lähtöön on annettu 10 min joka on tosi kireä. 5..40 vuoro päättyy klo 15:15. Muut myöhemmmin klo 17-19 välillä.
      Aamusta alkaa kiireet. Jakkarat ovat täynnä ja seisomapoka päällä kello 9 saakka. Sitten on lepposaa mummo ja kärrykyytiä.
      Iltavuorot ovat jo leppoisampia.
      Sivu kestää 1.5 tuntia ja kierros 3 tuntia. Välissä kaupunki lähiöineen.
      Päättäreillä ei jää aikaa milloinkaan. Toisella päättärillä on vesivessa tallitiloissa johon mennäkseen on tehtävä uparit. Toisella päättärillä omakotialueella EI OLE vessaa.
      Jos käy WCssa, linja myöhästyy. Jos kusee toisella jossa ei oo vessaa, on julkikusija kuten koira.

      Rauhallinen ajotyyli on pakollinen koska on muutakin liikennettä. Tosin kaikki otetaan autosta irti lähdöissä ja hidastuksissa, tasaisesti kylläkin.

      Päättäreillä ei ehdi enkä rupea siivoamaan. Auton perää ei ehdi tutkimaan. Olkoot lätissä siivottomat. On muutakin tekemistä esim juoda ja miettiä kusisiko vai kestääkö vessaan saakka toiselle päättärille joka on 1.5 tunnin päässä. Pakkohan se on kusta.
      Naiskuskinkin on kustava päättärin pientareelle roskiksen suojassa. Eläimellistä. Turha sillä on rehvastella muille täällä, että kävimpä kusella oikein WCssä.

      Veikkaan että olen paremmassa fyysisessä kunnossa kuin sinä mutta jossakin vaiheessa 5 tuntisten ajoputkien aikana alkaa riivattu vaarallinen väsymys iskeä päälle. Eikö sinulle aloittaja käy niin?

      "Olen asikkaille ystävällinen" mutten ymmärrä mitä joustolla tarkoitat? Odotteletko myöhästelijöitä, oletko naurettava hymypoika vai niiaatko?

      En ole palvelija vaan ajan autoa pisteestä a pisteeseen b. Palveluni rajoittuu niiaamiseen. Enempää ei tule.

      Mitä tarkoitat kahvin noutamisella? Meillä ei kahviloihin ehditä! Omat kahvit ja leipä on pakko ottaa mukaan muuten ei jaksa. Nauttiminen tapahtuu sopivalla kohdalla tyhjässä autossa vaikka olisin myöhässäkin.

      Työpäivän tauotukselle ei koskaan ehdi ajoissa. Harvoin ehtii. Talkoita tulee.

      Tuota "kyydissä iloisia ihmisiä" en ymmärrä. Oletko kenties viihdyttävä pelle?

      Positiivista palautetta meillä ei jaeta eikä sitä kaivatakaan. Negoja tulee pienimmästäkin syystä. Olet alalle syntynyt kun saat pos.pal. usein. Siksi et tajua alan epäkohtiakaan.

      Teet virheen kun otat kaup.liikenteessä väärältä pysäkilta kyytiin. Lopeta se! Viikon kun me kaikki tuollaista tekisimme, koko kaup.liikenne olisi sekaisin. Ne vaan tottuvat siihen ja se joka ei noin tee saa palautteen. Kävellä kun ei viittitä.

      Neuvomaan ei kannata alkaa jos ei ole varma asiasta. Aikataulukirjaa en rupea selaamaan selvittääkseni lähtöaikoja ja yhteyksiä. Paras sanoa ettei tiedä. Ei tuu ikävyyksiäkään vääristä neuvoista.

      • Iloinen bussikuski

        Nukun seitsemästä kahdeksaan tuntia yössä ja jos olen saanut nukuttua yöni hyvin, kuten yleensä, niin olen hyvin harvoin väsynyt työvuoroni aikana. Voit toki olla paremmassa fyysisessä kunnossa kuin minä, mutta mielestäni jopa fyysistä kuntoa tärkeämpää on tässä ammatissa psyykkinen kunto ja ennen kaikkea riittävä uni.

        Joustavuudella tarkoitan jokaisen asiakkaan yksilölliset ominaisuudet huomioiden parasta mahdollista palvelua, joka on turvallista ja järkevää. Siihen kuuluu esimerkiksi se, että jos joku asiakas saapuu pysäkille juuri kun olen lähdössä niin otan hänet kyytiin, vaikka olisinkin sulkenut jo ovet. Siihen voi kuulua myöskin esimerkiksi se, että pieni koululainen on kadottanut matkakorttinsa eikä näin ollen voi maksaa matkaansa ja otan hänet kyytiin.

        Kahvin noutamisella tarkoitan sananmukaisesti sitä, että käyn päätepysäkillä tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta kahvia myyvästä yrityksestä ostamassa kahvin. Yleensä ostan mukaan otettavan kahvin, jota voin alkaa nauttimaan heti sen maksettuani ja samalla siirtyä kohti autoa ja edelleen lähtöpysäkille.

        Asiakkaideni vihhdyttäminen perustuu yksinomaan turvalliseen ja tasaiseen ajoon, hyvään asiakaspalveluun sekä aikataulujen mukaiseen täsmällisyyteen, niin paljon kuin se on mahdollista edelliset huomioon ottaen. Minulla ei siis ole punaista nenää eikä pellen vaatteita muutoinkaan enkä myöskään laula ajaessani.

        En ole missään vaiheessa maininnut etteikö linja-autoalalla olisi epäkohtia. Niitä on varmasti tällä alalla niin kuin, uskallan sanoa, millä tahansa muullakin alalla. Ne eivät kuitenkaan korjaudu täällä valittamalla ja haukkumalla alaa, vaan niitä on vietävä oikeita teitä eteenpäin. Näin olen myöskin tehnyt ja tulen jatkossakin tekemään.

        En aio lopettaa ottamasta kyytiin asiakasta, joka tietämättömyyttään seisoo väärällä pysäkillä, vaan suosittelen, että myös toiset kuljettajat toimisi näin. Tälläisia asiakkaita on hyvin vähän eikä se sotke liikennettä. Tämä kaupunkiliikenne menee sekaisin aivan muilla tavoin. Niin sanottu "liikennesilmä" alkaa olemaan yhä useamalle aivan vieras käsite, valitettavasti myös monelle ns. ammattikuljettajalle.

        MItä neuvomiseen tulee niin mielestäni kaikkein tyhmimmän kuvan itsestään antaa vastaamalla: "En tiedä". Itselleni tulee ainakin tuollaisesta vastauksesta mieleen lähinnä uusi kysymys: "Tiedätkö yleensäkään mistään mitään?" En tarkoita tällä sitä, että kaikkeen voisi tai osaisi vastata, mutta ainakin itse pyrin antamaan edes tietoa mistä asiaan voisi saada vastausta, jos en siis itse sitä tiedä. Monta kertaa esimerkiksi joku kyydissä olevista matkustajista osaa auttaa.


      • Ajan sääntöjen mukaa
        Iloinen bussikuski kirjoitti:

        Nukun seitsemästä kahdeksaan tuntia yössä ja jos olen saanut nukuttua yöni hyvin, kuten yleensä, niin olen hyvin harvoin väsynyt työvuoroni aikana. Voit toki olla paremmassa fyysisessä kunnossa kuin minä, mutta mielestäni jopa fyysistä kuntoa tärkeämpää on tässä ammatissa psyykkinen kunto ja ennen kaikkea riittävä uni.

        Joustavuudella tarkoitan jokaisen asiakkaan yksilölliset ominaisuudet huomioiden parasta mahdollista palvelua, joka on turvallista ja järkevää. Siihen kuuluu esimerkiksi se, että jos joku asiakas saapuu pysäkille juuri kun olen lähdössä niin otan hänet kyytiin, vaikka olisinkin sulkenut jo ovet. Siihen voi kuulua myöskin esimerkiksi se, että pieni koululainen on kadottanut matkakorttinsa eikä näin ollen voi maksaa matkaansa ja otan hänet kyytiin.

        Kahvin noutamisella tarkoitan sananmukaisesti sitä, että käyn päätepysäkillä tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta kahvia myyvästä yrityksestä ostamassa kahvin. Yleensä ostan mukaan otettavan kahvin, jota voin alkaa nauttimaan heti sen maksettuani ja samalla siirtyä kohti autoa ja edelleen lähtöpysäkille.

        Asiakkaideni vihhdyttäminen perustuu yksinomaan turvalliseen ja tasaiseen ajoon, hyvään asiakaspalveluun sekä aikataulujen mukaiseen täsmällisyyteen, niin paljon kuin se on mahdollista edelliset huomioon ottaen. Minulla ei siis ole punaista nenää eikä pellen vaatteita muutoinkaan enkä myöskään laula ajaessani.

        En ole missään vaiheessa maininnut etteikö linja-autoalalla olisi epäkohtia. Niitä on varmasti tällä alalla niin kuin, uskallan sanoa, millä tahansa muullakin alalla. Ne eivät kuitenkaan korjaudu täällä valittamalla ja haukkumalla alaa, vaan niitä on vietävä oikeita teitä eteenpäin. Näin olen myöskin tehnyt ja tulen jatkossakin tekemään.

        En aio lopettaa ottamasta kyytiin asiakasta, joka tietämättömyyttään seisoo väärällä pysäkillä, vaan suosittelen, että myös toiset kuljettajat toimisi näin. Tälläisia asiakkaita on hyvin vähän eikä se sotke liikennettä. Tämä kaupunkiliikenne menee sekaisin aivan muilla tavoin. Niin sanottu "liikennesilmä" alkaa olemaan yhä useamalle aivan vieras käsite, valitettavasti myös monelle ns. ammattikuljettajalle.

        MItä neuvomiseen tulee niin mielestäni kaikkein tyhmimmän kuvan itsestään antaa vastaamalla: "En tiedä". Itselleni tulee ainakin tuollaisesta vastauksesta mieleen lähinnä uusi kysymys: "Tiedätkö yleensäkään mistään mitään?" En tarkoita tällä sitä, että kaikkeen voisi tai osaisi vastata, mutta ainakin itse pyrin antamaan edes tietoa mistä asiaan voisi saada vastausta, jos en siis itse sitä tiedä. Monta kertaa esimerkiksi joku kyydissä olevista matkustajista osaa auttaa.

        Otat siis ajaesasi lentokenttälinjaa matkustajat, jokaisleta helsingin pysäkiltä, samoin jätät, et siis osaa noudattaa sääntöjä. Otat matkustajan myös kyytiin liikennevaloissa seisoessasi ja kun et ole pysäkkialueella, kun olet jo lähtenut vilkku päällä pysäkiltä, pysäytät bussin ja kelaat ovet ja ovijarrut uudestaan ja otat myöhästyneen huitoja kyytiin ja samalla 10 muuta, eihän siinä mene kuin pari minuuttia..
        Olet aika paha Pnuolija ja et ole kovin kauaa alallla ollut, kun ajat 20 vuotta rupeaa sinuakin ne 12 tunnin päivät ahdistamaan, mutta älä pilaa muiden työoloja rikkomalla sääntöjä ja yleisesti käytettyjä terveitä tapoja.


      • Iloinen bussikuski
        Ajan sääntöjen mukaa kirjoitti:

        Otat siis ajaesasi lentokenttälinjaa matkustajat, jokaisleta helsingin pysäkiltä, samoin jätät, et siis osaa noudattaa sääntöjä. Otat matkustajan myös kyytiin liikennevaloissa seisoessasi ja kun et ole pysäkkialueella, kun olet jo lähtenut vilkku päällä pysäkiltä, pysäytät bussin ja kelaat ovet ja ovijarrut uudestaan ja otat myöhästyneen huitoja kyytiin ja samalla 10 muuta, eihän siinä mene kuin pari minuuttia..
        Olet aika paha Pnuolija ja et ole kovin kauaa alallla ollut, kun ajat 20 vuotta rupeaa sinuakin ne 12 tunnin päivät ahdistamaan, mutta älä pilaa muiden työoloja rikkomalla sääntöjä ja yleisesti käytettyjä terveitä tapoja.

        En näe syytä kommentoida noin ala-arvoista tekstiä.


      • Yx alalla oleva patu
        Iloinen bussikuski kirjoitti:

        Nukun seitsemästä kahdeksaan tuntia yössä ja jos olen saanut nukuttua yöni hyvin, kuten yleensä, niin olen hyvin harvoin väsynyt työvuoroni aikana. Voit toki olla paremmassa fyysisessä kunnossa kuin minä, mutta mielestäni jopa fyysistä kuntoa tärkeämpää on tässä ammatissa psyykkinen kunto ja ennen kaikkea riittävä uni.

        Joustavuudella tarkoitan jokaisen asiakkaan yksilölliset ominaisuudet huomioiden parasta mahdollista palvelua, joka on turvallista ja järkevää. Siihen kuuluu esimerkiksi se, että jos joku asiakas saapuu pysäkille juuri kun olen lähdössä niin otan hänet kyytiin, vaikka olisinkin sulkenut jo ovet. Siihen voi kuulua myöskin esimerkiksi se, että pieni koululainen on kadottanut matkakorttinsa eikä näin ollen voi maksaa matkaansa ja otan hänet kyytiin.

        Kahvin noutamisella tarkoitan sananmukaisesti sitä, että käyn päätepysäkillä tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta kahvia myyvästä yrityksestä ostamassa kahvin. Yleensä ostan mukaan otettavan kahvin, jota voin alkaa nauttimaan heti sen maksettuani ja samalla siirtyä kohti autoa ja edelleen lähtöpysäkille.

        Asiakkaideni vihhdyttäminen perustuu yksinomaan turvalliseen ja tasaiseen ajoon, hyvään asiakaspalveluun sekä aikataulujen mukaiseen täsmällisyyteen, niin paljon kuin se on mahdollista edelliset huomioon ottaen. Minulla ei siis ole punaista nenää eikä pellen vaatteita muutoinkaan enkä myöskään laula ajaessani.

        En ole missään vaiheessa maininnut etteikö linja-autoalalla olisi epäkohtia. Niitä on varmasti tällä alalla niin kuin, uskallan sanoa, millä tahansa muullakin alalla. Ne eivät kuitenkaan korjaudu täällä valittamalla ja haukkumalla alaa, vaan niitä on vietävä oikeita teitä eteenpäin. Näin olen myöskin tehnyt ja tulen jatkossakin tekemään.

        En aio lopettaa ottamasta kyytiin asiakasta, joka tietämättömyyttään seisoo väärällä pysäkillä, vaan suosittelen, että myös toiset kuljettajat toimisi näin. Tälläisia asiakkaita on hyvin vähän eikä se sotke liikennettä. Tämä kaupunkiliikenne menee sekaisin aivan muilla tavoin. Niin sanottu "liikennesilmä" alkaa olemaan yhä useamalle aivan vieras käsite, valitettavasti myös monelle ns. ammattikuljettajalle.

        MItä neuvomiseen tulee niin mielestäni kaikkein tyhmimmän kuvan itsestään antaa vastaamalla: "En tiedä". Itselleni tulee ainakin tuollaisesta vastauksesta mieleen lähinnä uusi kysymys: "Tiedätkö yleensäkään mistään mitään?" En tarkoita tällä sitä, että kaikkeen voisi tai osaisi vastata, mutta ainakin itse pyrin antamaan edes tietoa mistä asiaan voisi saada vastausta, jos en siis itse sitä tiedä. Monta kertaa esimerkiksi joku kyydissä olevista matkustajista osaa auttaa.

        Varmana ensin menee fyysinen kunto, sitten psyykkinen. Sitten onkin THE END.
        Ole siinä sitten iloinen kun miettii vaan kuinka jaksaisi.

        Sulla on onnea tuon kuppilan kanssa. Meilläkään sellaisia ei ole. On oltava omat kahvit ja yleensä siihenkään ei jää aikaa. On vaan pakko heittää loma eipä ja kahvi. Taas jaksaa paremmin.
        Ihmettelen niitä kuskeja joilla ei ole eväitä matkassa. lman niitä en tulisi toimeen.
        Kova sana on jugurttipikari. Siinä on 8 palan arvosta sokeria joten taas jaksaa. Suosittelen.

        Matkustajalla on velvollisuuksiakin. Yksi kaupunkiliikenteessä on viittailla OIKEALLA pysäkillä selvästi niin kauan kuin vilkku laitetaan päälle. Älä mene ottamaan väärältä! Huomenna se takuusti seisoo oikealla tolpalla.
        Kun vilkku pelaa, ovi menee kiinni ja oot lähdössä, silloin EI oteta ketään kyytiin. Tottuvat vain siihenkin. Seuraava vuoro tulee kohta... Perässälähtevä bussi voi törmätä autoosi kun et lähdekään. Syy on silloin sinun.

        Tuon koululaisen voi ottaa mutta sitäkin osataan hyväksi. Kortti kun ei toimi (kyllä se eilen toimi!) ja sillain pitäs viikkokausiin päästä ilmaseksi. Velvollisuus on pitää kortti leimauskuntoisena ja vaihtaa se toimivaan.
        Silloin mennään kun mennään eikä nussida. Se tarkoittaa tekemiäsi virheitä. Hidastat kaikkien kulkua. Opetat ihmisiä väärille tavoille.

        Neuvomisesta: Jos ei oo varma, en neuvo enkä rupea selvittelemään aikoja ja yhteyksiä. Tämä kokemuksesta. Kerta meni väärin ja se sain riittää mulle palautteen kera. Meni taksihommiksi.
        Kaikki tieto löytyy aikatauluista joita on pysäkkien seinät väärällään.


      • Paljon nähnyt
        Yx alalla oleva patu kirjoitti:

        Varmana ensin menee fyysinen kunto, sitten psyykkinen. Sitten onkin THE END.
        Ole siinä sitten iloinen kun miettii vaan kuinka jaksaisi.

        Sulla on onnea tuon kuppilan kanssa. Meilläkään sellaisia ei ole. On oltava omat kahvit ja yleensä siihenkään ei jää aikaa. On vaan pakko heittää loma eipä ja kahvi. Taas jaksaa paremmin.
        Ihmettelen niitä kuskeja joilla ei ole eväitä matkassa. lman niitä en tulisi toimeen.
        Kova sana on jugurttipikari. Siinä on 8 palan arvosta sokeria joten taas jaksaa. Suosittelen.

        Matkustajalla on velvollisuuksiakin. Yksi kaupunkiliikenteessä on viittailla OIKEALLA pysäkillä selvästi niin kauan kuin vilkku laitetaan päälle. Älä mene ottamaan väärältä! Huomenna se takuusti seisoo oikealla tolpalla.
        Kun vilkku pelaa, ovi menee kiinni ja oot lähdössä, silloin EI oteta ketään kyytiin. Tottuvat vain siihenkin. Seuraava vuoro tulee kohta... Perässälähtevä bussi voi törmätä autoosi kun et lähdekään. Syy on silloin sinun.

        Tuon koululaisen voi ottaa mutta sitäkin osataan hyväksi. Kortti kun ei toimi (kyllä se eilen toimi!) ja sillain pitäs viikkokausiin päästä ilmaseksi. Velvollisuus on pitää kortti leimauskuntoisena ja vaihtaa se toimivaan.
        Silloin mennään kun mennään eikä nussida. Se tarkoittaa tekemiäsi virheitä. Hidastat kaikkien kulkua. Opetat ihmisiä väärille tavoille.

        Neuvomisesta: Jos ei oo varma, en neuvo enkä rupea selvittelemään aikoja ja yhteyksiä. Tämä kokemuksesta. Kerta meni väärin ja se sain riittää mulle palautteen kera. Meni taksihommiksi.
        Kaikki tieto löytyy aikatauluista joita on pysäkkien seinät väärällään.

        Hyvä kirjoitus Patu, näin se menee oikeasti, Iloisella kuskilla on vielä ilokaasut päässä, sen verran vähän aikaa on poika ajellut, että opettelee vasta ajamaan. Kokemus opettaa.


      • Iloinen bussikuski
        Yx alalla oleva patu kirjoitti:

        Varmana ensin menee fyysinen kunto, sitten psyykkinen. Sitten onkin THE END.
        Ole siinä sitten iloinen kun miettii vaan kuinka jaksaisi.

        Sulla on onnea tuon kuppilan kanssa. Meilläkään sellaisia ei ole. On oltava omat kahvit ja yleensä siihenkään ei jää aikaa. On vaan pakko heittää loma eipä ja kahvi. Taas jaksaa paremmin.
        Ihmettelen niitä kuskeja joilla ei ole eväitä matkassa. lman niitä en tulisi toimeen.
        Kova sana on jugurttipikari. Siinä on 8 palan arvosta sokeria joten taas jaksaa. Suosittelen.

        Matkustajalla on velvollisuuksiakin. Yksi kaupunkiliikenteessä on viittailla OIKEALLA pysäkillä selvästi niin kauan kuin vilkku laitetaan päälle. Älä mene ottamaan väärältä! Huomenna se takuusti seisoo oikealla tolpalla.
        Kun vilkku pelaa, ovi menee kiinni ja oot lähdössä, silloin EI oteta ketään kyytiin. Tottuvat vain siihenkin. Seuraava vuoro tulee kohta... Perässälähtevä bussi voi törmätä autoosi kun et lähdekään. Syy on silloin sinun.

        Tuon koululaisen voi ottaa mutta sitäkin osataan hyväksi. Kortti kun ei toimi (kyllä se eilen toimi!) ja sillain pitäs viikkokausiin päästä ilmaseksi. Velvollisuus on pitää kortti leimauskuntoisena ja vaihtaa se toimivaan.
        Silloin mennään kun mennään eikä nussida. Se tarkoittaa tekemiäsi virheitä. Hidastat kaikkien kulkua. Opetat ihmisiä väärille tavoille.

        Neuvomisesta: Jos ei oo varma, en neuvo enkä rupea selvittelemään aikoja ja yhteyksiä. Tämä kokemuksesta. Kerta meni väärin ja se sain riittää mulle palautteen kera. Meni taksihommiksi.
        Kaikki tieto löytyy aikatauluista joita on pysäkkien seinät väärällään.

        Olet aivan oikeassa sen suhteen, että matkustajalla on myös velvollisuuksia. Yksi velvollisuus on pysäyttää linja-auto oikella pysäkillä, aivan kuten mainitsetkin. Päivittäin linja-autoa käyttävät paikalliset ihmiset tietävät oikeat pysäkit ja pysäyttävät lähestyvän linja-auton oikeassa paikassa. Toki on myös sellaisia, jotka juoksevat lähimmälle pysäkille ja huitovat ensimmäiseksi paikalle saapuvaa linja-autoa pysähtymään. En ole missään maininnut, että ottaisin sellaisia kyytiin. Sitä vastoin olen maininnut, että voin ottaa kyytiin tietämättömyyttään väärällä pysäkillä olevan henkilön, joka siis on hyvin usein vähän linja-autolla matkustava tai ulkopaikkakuntalainen ja joka siis jo valmiiksi seisoo pysäkillä. Miksi joku paikallinen seisoisi tahallaan väärällä pysäkillä, jos oikea on kahdenkymmenen metrin päässä?

        Tuo kyytiin ottaminen sen jälkeen kun ovet ovat jo suljetut on aina tapauskohtaista. Mainitsin sen vain yhtenä esimerkkinä joustavuudesta. Esimerkiksi kaupunkiin päin ajaessani, jos takanani on linja-autoja jonossa odottamassa pysäkille pääsyä ja ne ajavat samaa reittiä kaupunkiin kuin itse ajan, niin en tietenkään avaa enää ovia. Toisaalta, jos ajan jotain linjaa missä vuoroväli on esimerkiksi puoli tuntia tai tunti niin otan kyytiin haluavan asiakkaan kyytiin, vaikka olisin jo sulkenut ovet. Niin ja entäpä jos kyseessä on illan viimeinen vuoro? Jätetään siis asiakas vaan pysäkille niin onpahan ainakin hyvissä ajoin odottamassa seuraavan aamun ensimmäistä vuoroa!

        Mainitset tekstissäsi, jos pysäkillä takanani oleva linja-auto ajaa perääni niin syy on minun. Varmasti voit perustella tuon väitteesi jollakin lain kohdalla. Hyvin mielelläni luen siitä lisää. Täytynee alkaa seuraamaan tarkkaan taustapeileistä, ettei vaan toinen linja-auto pysähdy samalle pysäkille taakseni tai siis törmää suoraan perääni, koska olen väitteesi mukaan syyllinen. Talvella, kun pysäkit ovat liukkaat niin pysähtyyhän se linja-auto tietysti viimeistään sen pysäkillä olevan perään. Niin ja se pysäkillä olevahan on syyllinen!

        Olet aivan oikeassa, että koululaiset, jopa alaluokilla olevat, osaavat käyttää hyväkseen tuota matkakortin unohtumista tai toimimattomuutta päästäkseen ilmaiseksi kyytiin. Tuokin oli vain yksi esimerkki joustavuudesta ja toimin siinäkin aina tapauskohtaisesti. Esimerkiksi, jos sama oppilas tulee kyytiin perättäisinä päivinä toimimattoman matkakortin kanssa. Olen häntä jo edellisenä päivänä kehottanut hankkimaan uuden kortin, niin todennäköisesti en ota häntä enää seuraavana päivänä uudestaan ilmaiseksi kyytiin.

        En ole mielestäni opettamassa ihmisiä väärille tavoille. Aina kun toimin tilanteessa poikkeavasti ja joustavasti niin kerron sen myös kohteliaasti asiakkaalle ja neuvon kuinka hänen tulee toimia jatkossa.


      • Iloinen bussikuski kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa sen suhteen, että matkustajalla on myös velvollisuuksia. Yksi velvollisuus on pysäyttää linja-auto oikella pysäkillä, aivan kuten mainitsetkin. Päivittäin linja-autoa käyttävät paikalliset ihmiset tietävät oikeat pysäkit ja pysäyttävät lähestyvän linja-auton oikeassa paikassa. Toki on myös sellaisia, jotka juoksevat lähimmälle pysäkille ja huitovat ensimmäiseksi paikalle saapuvaa linja-autoa pysähtymään. En ole missään maininnut, että ottaisin sellaisia kyytiin. Sitä vastoin olen maininnut, että voin ottaa kyytiin tietämättömyyttään väärällä pysäkillä olevan henkilön, joka siis on hyvin usein vähän linja-autolla matkustava tai ulkopaikkakuntalainen ja joka siis jo valmiiksi seisoo pysäkillä. Miksi joku paikallinen seisoisi tahallaan väärällä pysäkillä, jos oikea on kahdenkymmenen metrin päässä?

        Tuo kyytiin ottaminen sen jälkeen kun ovet ovat jo suljetut on aina tapauskohtaista. Mainitsin sen vain yhtenä esimerkkinä joustavuudesta. Esimerkiksi kaupunkiin päin ajaessani, jos takanani on linja-autoja jonossa odottamassa pysäkille pääsyä ja ne ajavat samaa reittiä kaupunkiin kuin itse ajan, niin en tietenkään avaa enää ovia. Toisaalta, jos ajan jotain linjaa missä vuoroväli on esimerkiksi puoli tuntia tai tunti niin otan kyytiin haluavan asiakkaan kyytiin, vaikka olisin jo sulkenut ovet. Niin ja entäpä jos kyseessä on illan viimeinen vuoro? Jätetään siis asiakas vaan pysäkille niin onpahan ainakin hyvissä ajoin odottamassa seuraavan aamun ensimmäistä vuoroa!

        Mainitset tekstissäsi, jos pysäkillä takanani oleva linja-auto ajaa perääni niin syy on minun. Varmasti voit perustella tuon väitteesi jollakin lain kohdalla. Hyvin mielelläni luen siitä lisää. Täytynee alkaa seuraamaan tarkkaan taustapeileistä, ettei vaan toinen linja-auto pysähdy samalle pysäkille taakseni tai siis törmää suoraan perääni, koska olen väitteesi mukaan syyllinen. Talvella, kun pysäkit ovat liukkaat niin pysähtyyhän se linja-auto tietysti viimeistään sen pysäkillä olevan perään. Niin ja se pysäkillä olevahan on syyllinen!

        Olet aivan oikeassa, että koululaiset, jopa alaluokilla olevat, osaavat käyttää hyväkseen tuota matkakortin unohtumista tai toimimattomuutta päästäkseen ilmaiseksi kyytiin. Tuokin oli vain yksi esimerkki joustavuudesta ja toimin siinäkin aina tapauskohtaisesti. Esimerkiksi, jos sama oppilas tulee kyytiin perättäisinä päivinä toimimattoman matkakortin kanssa. Olen häntä jo edellisenä päivänä kehottanut hankkimaan uuden kortin, niin todennäköisesti en ota häntä enää seuraavana päivänä uudestaan ilmaiseksi kyytiin.

        En ole mielestäni opettamassa ihmisiä väärille tavoille. Aina kun toimin tilanteessa poikkeavasti ja joustavasti niin kerron sen myös kohteliaasti asiakkaalle ja neuvon kuinka hänen tulee toimia jatkossa.

        Etpä osannut lukea; Jos olet jo aikeissa lähteä pysäkiltä, eli vilkku päällä ja autosi jo liikkuu, ja sitten päätät vielä ottaa jonkun kyytiin niin veikkaan että joudut maksumieheksi. Minäkin olen meinannut sellaisen perään ajaa, onneksi refleksit toimivat. Siksi en moista miinaa kollegalleni tee. Eri juttu jos takana ei ole bussia, eikä viereisellä kaistalla äkkijarrutusta tehnyttä kanssa-autoilijaa, silloin voin vielä uudelleen pysähtyä, muuten ei ikinä... :D


      • jos ja kun
        helbkuski kirjoitti:

        Etpä osannut lukea; Jos olet jo aikeissa lähteä pysäkiltä, eli vilkku päällä ja autosi jo liikkuu, ja sitten päätät vielä ottaa jonkun kyytiin niin veikkaan että joudut maksumieheksi. Minäkin olen meinannut sellaisen perään ajaa, onneksi refleksit toimivat. Siksi en moista miinaa kollegalleni tee. Eri juttu jos takana ei ole bussia, eikä viereisellä kaistalla äkkijarrutusta tehnyttä kanssa-autoilijaa, silloin voin vielä uudelleen pysähtyä, muuten ei ikinä... :D

        ajat bussin perään joka vasta vilkuttaa ja on vasta aikeissa lähteä pysäkiltä ollen kuitenkin vielä pysäkillä vaikkakin liikkuen, niin kyllä sä maksat ihan itte niin omat kolhus, kuin myös bussin kolhutkin. Vilkku ku ei vapauta vastuusta, sanoo jo tuo TLL.n Tulkinnalliseksi asian tekee asian vasta sitten, jos bussi on jo osittain siirtynyt ajokaistalle.


      • jos ja kun kirjoitti:

        ajat bussin perään joka vasta vilkuttaa ja on vasta aikeissa lähteä pysäkiltä ollen kuitenkin vielä pysäkillä vaikkakin liikkuen, niin kyllä sä maksat ihan itte niin omat kolhus, kuin myös bussin kolhutkin. Vilkku ku ei vapauta vastuusta, sanoo jo tuo TLL.n Tulkinnalliseksi asian tekee asian vasta sitten, jos bussi on jo osittain siirtynyt ajokaistalle.

        Sinäkään et osannut lukea; nyt oli kyse siitä että minä olin pysähtyneenä linja-autolla samalle pysäkille kuin edelläni oleva linja-auto; edelläni oleva linja-auto osoitti suuntamerkillä aikovansa lähteä pysäkiltä ja liikkui muutaman metrin vilkun ollessa vasemmalle, samalla hän pysähtyi ennalta arvaamattomasti uudelleen. Juu, tiedän, laki sanoo; Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään. Laki sanoo myös; Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.
        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.
        Painotan viimeistä lausetta...


      • Iloinen bussikuski
        helbkuski kirjoitti:

        Etpä osannut lukea; Jos olet jo aikeissa lähteä pysäkiltä, eli vilkku päällä ja autosi jo liikkuu, ja sitten päätät vielä ottaa jonkun kyytiin niin veikkaan että joudut maksumieheksi. Minäkin olen meinannut sellaisen perään ajaa, onneksi refleksit toimivat. Siksi en moista miinaa kollegalleni tee. Eri juttu jos takana ei ole bussia, eikä viereisellä kaistalla äkkijarrutusta tehnyttä kanssa-autoilijaa, silloin voin vielä uudelleen pysähtyä, muuten ei ikinä... :D

        En ole mielestäni maininnut missään, että pysähtyisin pysäkille uudestaan ottamaan kyytiin lisää matkustajia jo liikkeelle lähdettyäni. Mielestäni myöskään nimimerkki "Yx alalla oleva patu" ei näin mainitse. Ymmärrän ilmaisulla "olla lähdössä pysäkiltä" että pysäkiltä ollaan vasta lähtemässä tai aikeissa lähteä, mutta auto ei vielä liiku. Silloin kun auto jo liikkuu niin pysäkiltä lähdetään tai ollaan lähdetty.

        Toisaalta vaikka auto olisikin jo liikahtanut eteenpäin ja pysähtyy uudestaan pysäkille niin mielestäni sekään ei voi tehdä peräänajettavaa syylliseksi. Ei kai mikään lain kohta estä pysähtymästä samalle pysäkille kahta kertaa peräkkäin? Mielestäni ei voi myöskään olla ennalta arvaamatonta, että linja-auto pysähtyy linja-autopysäkille, vaikka kaksikin kertaa. Toki, jos auto on jo lähtenyt liikkeelle ja kuljettaja päättääkin pysähtyä vielä toisen kerran on hänen ilmaistava aikeensa suuntamerkillä siis vilkuttamalla oikealle.


      • Vanh. veteraani
        Iloinen bussikuski kirjoitti:

        En ole mielestäni maininnut missään, että pysähtyisin pysäkille uudestaan ottamaan kyytiin lisää matkustajia jo liikkeelle lähdettyäni. Mielestäni myöskään nimimerkki "Yx alalla oleva patu" ei näin mainitse. Ymmärrän ilmaisulla "olla lähdössä pysäkiltä" että pysäkiltä ollaan vasta lähtemässä tai aikeissa lähteä, mutta auto ei vielä liiku. Silloin kun auto jo liikkuu niin pysäkiltä lähdetään tai ollaan lähdetty.

        Toisaalta vaikka auto olisikin jo liikahtanut eteenpäin ja pysähtyy uudestaan pysäkille niin mielestäni sekään ei voi tehdä peräänajettavaa syylliseksi. Ei kai mikään lain kohta estä pysähtymästä samalle pysäkille kahta kertaa peräkkäin? Mielestäni ei voi myöskään olla ennalta arvaamatonta, että linja-auto pysähtyy linja-autopysäkille, vaikka kaksikin kertaa. Toki, jos auto on jo lähtenyt liikkeelle ja kuljettaja päättääkin pysähtyä vielä toisen kerran on hänen ilmaistava aikeensa suuntamerkillä siis vilkuttamalla oikealle.

        Huomaa että et ole ammattikuljettaja, pikakoulutuksellahan tehdään näitä"kuskeja", jotka ylentää itsensä ja luulevat osaavansa. Todelliset ammattilaiset toimii pelikentällä sääntöjen mukaan ja ajattelevat myös kolleegoitaan.


      • Iloinen bussikuski
        Vanh. veteraani kirjoitti:

        Huomaa että et ole ammattikuljettaja, pikakoulutuksellahan tehdään näitä"kuskeja", jotka ylentää itsensä ja luulevat osaavansa. Todelliset ammattilaiset toimii pelikentällä sääntöjen mukaan ja ajattelevat myös kolleegoitaan.

        En ymmärrä kuinka kommenttisi liittyy kirjoitukseeni, jota kommentoit. En ymmärrä myöskään sitä kuinka ylennän siinä itseäni ja luulen osaavani. Olen kanssasi samaa mieltä, että meidän tulee toimia liikenteessä liikennesääntöjen mukaan, mikäli siihen viittaat tekstissäsi.


      • helbbi
        helbkuski kirjoitti:

        Sinäkään et osannut lukea; nyt oli kyse siitä että minä olin pysähtyneenä linja-autolla samalle pysäkille kuin edelläni oleva linja-auto; edelläni oleva linja-auto osoitti suuntamerkillä aikovansa lähteä pysäkiltä ja liikkui muutaman metrin vilkun ollessa vasemmalle, samalla hän pysähtyi ennalta arvaamattomasti uudelleen. Juu, tiedän, laki sanoo; Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään. Laki sanoo myös; Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.
        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.
        Painotan viimeistä lausetta...

        niin kauan kun ollaan vielä merkatulla pysäkkitaskussa, niin voi vielä suorittaa matkustajan kyytiiin oton. Vaikka villku olisikin ollut poistumista osoittavana, mutta ei poistuttu ko. alueelta, niin perään puskija on syyllinen. Tästä on olemassa ennakkotapauksia, niin bussialalta, kuin myös "siviililiikenteen " tiimoilta. Siitä muodostuu lause, ettei vilkku vapauta vastuusta.

        Kerran eräs konstaapeli meinasi karauttaa kylkeeni,(perääni) kun läksin risteyksestä, niin vaikka vilkkuni oli lähdössä päällä kuten kuuluu, mutta kuten usein ratinliike voi ko. releentoiminnon poistaa ja siten lopettaa vilkutuksen, niin silti ko. konstaapeli ei olisi voinut vedota vahingon tapahtuessa, ettei mulla ollut villkua.Tuo junnari ajoi perässäni huoltoasemalle johon menin tankkaamaan ja alkoi selittää, että hän on poliisi ja sitä ja tätä. No aikamme keskusteltuamme, sanoin että ok. kutsutaan sun kolleegat paikalle ja mietitään, kuka oilisi maksanut peräpeilini. Änkytti, mutta häipyi.


      • Ala Vaihdettu
        Vanh. veteraani kirjoitti:

        Huomaa että et ole ammattikuljettaja, pikakoulutuksellahan tehdään näitä"kuskeja", jotka ylentää itsensä ja luulevat osaavansa. Todelliset ammattilaiset toimii pelikentällä sääntöjen mukaan ja ajattelevat myös kolleegoitaan.

        Mutta mitä tekevät työnantajat ? Edesauttavatko parhaaseen mahdolliseen asiakaspalveluun ja turvalliseen liikennöintiin ?Pötypuhetta. Kuljettajilla ei ole mitään mahdollisuuksia toteuttaa työtänsä parhaalla mahdollisella tavalla kireiden aikataulujen ja pitkien riuduttavien työvuorojen ansiosta. Kuljettajilla ei ole mitään oikeuksia , ainoastaan velvollisuuksia. Muistelet nuoruuttasi , veteraani ,mutta nykyään on vallalla eri meininki kun nuoremmat ikäpolvet päästivät tilanteen luisumaan käsistä mikä ennen meillä oli lujassa otteessa.
        Siitä se johtuu, ei mistään muusta.


      • helbbi kirjoitti:

        niin kauan kun ollaan vielä merkatulla pysäkkitaskussa, niin voi vielä suorittaa matkustajan kyytiiin oton. Vaikka villku olisikin ollut poistumista osoittavana, mutta ei poistuttu ko. alueelta, niin perään puskija on syyllinen. Tästä on olemassa ennakkotapauksia, niin bussialalta, kuin myös "siviililiikenteen " tiimoilta. Siitä muodostuu lause, ettei vilkku vapauta vastuusta.

        Kerran eräs konstaapeli meinasi karauttaa kylkeeni,(perääni) kun läksin risteyksestä, niin vaikka vilkkuni oli lähdössä päällä kuten kuuluu, mutta kuten usein ratinliike voi ko. releentoiminnon poistaa ja siten lopettaa vilkutuksen, niin silti ko. konstaapeli ei olisi voinut vedota vahingon tapahtuessa, ettei mulla ollut villkua.Tuo junnari ajoi perässäni huoltoasemalle johon menin tankkaamaan ja alkoi selittää, että hän on poliisi ja sitä ja tätä. No aikamme keskusteltuamme, sanoin että ok. kutsutaan sun kolleegat paikalle ja mietitään, kuka oilisi maksanut peräpeilini. Änkytti, mutta häipyi.

        Mutta kukaan vähänkään liikennesilmää omaava järkevä linja-auton kuljettaja ei sitä tee jos näkee että takana oleva kollega lähtee myös pysäkiltä liikkeelle!! Mielenne kyllä muuttuu kun ensimmäisen kerran joku edellänne tuon tekee. Minä en niin tee, tehkää te jos huvittaa, mutta älkää minun edessäni...


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Mutta mitä tekevät työnantajat ? Edesauttavatko parhaaseen mahdolliseen asiakaspalveluun ja turvalliseen liikennöintiin ?Pötypuhetta. Kuljettajilla ei ole mitään mahdollisuuksia toteuttaa työtänsä parhaalla mahdollisella tavalla kireiden aikataulujen ja pitkien riuduttavien työvuorojen ansiosta. Kuljettajilla ei ole mitään oikeuksia , ainoastaan velvollisuuksia. Muistelet nuoruuttasi , veteraani ,mutta nykyään on vallalla eri meininki kun nuoremmat ikäpolvet päästivät tilanteen luisumaan käsistä mikä ennen meillä oli lujassa otteessa.
        Siitä se johtuu, ei mistään muusta.

        Hsl:n laatukoulutuksessakin mainitaan selkeästi että liikenneturvallisuus ja asiakaspalvelu ym. kaikki menevät aikataulujen edelle. Ja ne aikataulut eivät edelleenkään ole liian tiukkoja, joillain satunnaisilla lähdöillä voi olla, mutta pääsääntöisesti aivan riittävät ajoajat. Ainakin Helbillä, ja minä ajan kaikkia asemapaikaltani liikennöiviä linjoja...


      • Ajoajat riittää
        helbkuski kirjoitti:

        Hsl:n laatukoulutuksessakin mainitaan selkeästi että liikenneturvallisuus ja asiakaspalvelu ym. kaikki menevät aikataulujen edelle. Ja ne aikataulut eivät edelleenkään ole liian tiukkoja, joillain satunnaisilla lähdöillä voi olla, mutta pääsääntöisesti aivan riittävät ajoajat. Ainakin Helbillä, ja minä ajan kaikkia asemapaikaltani liikennöiviä linjoja...

        Kysymys onkin siitä onko lepotaukoja tarpeeksi. Vastaus on yleisen milipiteen mukaan että ei. Kiireinen työ vaatii tauot tai sitä ei jaksa. Oletko kiinnittänyt siihen huomiota että nuoria kuskeja tulee harvemmin alalle, mistähän johtuu.


      • Ajoajat riittää kirjoitti:

        Kysymys onkin siitä onko lepotaukoja tarpeeksi. Vastaus on yleisen milipiteen mukaan että ei. Kiireinen työ vaatii tauot tai sitä ei jaksa. Oletko kiinnittänyt siihen huomiota että nuoria kuskeja tulee harvemmin alalle, mistähän johtuu.

        Juuri edellä "ala vaihdettu" valitti kireitä aikatauluja... Meille tuli Touko-Kesäkuun aikana 131 uutta kuljettajaa, miksiköhän?


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Juuri edellä "ala vaihdettu" valitti kireitä aikatauluja... Meille tuli Touko-Kesäkuun aikana 131 uutta kuljettajaa, miksiköhän?

        Voi olla että on tullutkin ,siitä syystä hyvin pitkälti kun vanhoja lähtee ja sirkus jää. Mutta oletkos lukua pitänyt kuinka monta on vapaaehtoisesti sieltä lähtenyt. Syitä voi olla muitakin kuin hektinen työtahti , mutta se on yksi merkitävä. Ei ehkä sinua koske kun saat valkata tekemisesi vaikka kuinka ajat kaikkia linjoja.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Voi olla että on tullutkin ,siitä syystä hyvin pitkälti kun vanhoja lähtee ja sirkus jää. Mutta oletkos lukua pitänyt kuinka monta on vapaaehtoisesti sieltä lähtenyt. Syitä voi olla muitakin kuin hektinen työtahti , mutta se on yksi merkitävä. Ei ehkä sinua koske kun saat valkata tekemisesi vaikka kuinka ajat kaikkia linjoja.

        Pois lähteneitä ja eläkkeelle jääneitä n. 40-50... Ja aika moni on jo kysellyt takaisin kun käynyt toisessa talossa kokeilemassa, enää ei vaan pääse kun ei ole pulaa kuljettajista...


      • stonari
        helbkuski kirjoitti:

        Pois lähteneitä ja eläkkeelle jääneitä n. 40-50... Ja aika moni on jo kysellyt takaisin kun käynyt toisessa talossa kokeilemassa, enää ei vaan pääse kun ei ole pulaa kuljettajista...

        Äkkinäiseltään väittäisin attä kaikissa näissä suuremmissa taloissa jää n.20 kuskia vuodessa eläkkeelle paitsi on on näitä rauta vaareja jotka ajavat vielä yli 70v...

        Eikös parin viikon sisään taas tule kilpailutuksen tulokset ulos ja sopivalla liikennöitsijän vaihdoksilla on taas mahdollista vaihtaa työnantajaa...


      • stonari kirjoitti:

        Äkkinäiseltään väittäisin attä kaikissa näissä suuremmissa taloissa jää n.20 kuskia vuodessa eläkkeelle paitsi on on näitä rauta vaareja jotka ajavat vielä yli 70v...

        Eikös parin viikon sisään taas tule kilpailutuksen tulokset ulos ja sopivalla liikennöitsijän vaihdoksilla on taas mahdollista vaihtaa työnantajaa...

        muistaakseni 14.12...


      • Kuka jaksaa.
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Voi olla että on tullutkin ,siitä syystä hyvin pitkälti kun vanhoja lähtee ja sirkus jää. Mutta oletkos lukua pitänyt kuinka monta on vapaaehtoisesti sieltä lähtenyt. Syitä voi olla muitakin kuin hektinen työtahti , mutta se on yksi merkitävä. Ei ehkä sinua koske kun saat valkata tekemisesi vaikka kuinka ajat kaikkia linjoja.

        Niin Alaa vaihtanut puhuu totta, jos joku ajaa pelkkiä aamuvuoroja ja päivän pituus 7.39, pääsee kotiin aina ennen kello 14 ja hörppäsee yölisät joka aamu, on hän väärä vertailemaan työssä jaksamista. He jotka ajavat ne kusivuorot eli päivän pituus 9-12 tuntia ja työaika voi olla aamu kello 6-18 ja välillä lyhyt päivä 12-19, tai sitten yövuoroja kello 18-05, niin ruepaa jurppimaan


      • Kuka jaksaa. kirjoitti:

        Niin Alaa vaihtanut puhuu totta, jos joku ajaa pelkkiä aamuvuoroja ja päivän pituus 7.39, pääsee kotiin aina ennen kello 14 ja hörppäsee yölisät joka aamu, on hän väärä vertailemaan työssä jaksamista. He jotka ajavat ne kusivuorot eli päivän pituus 9-12 tuntia ja työaika voi olla aamu kello 6-18 ja välillä lyhyt päivä 12-19, tai sitten yövuoroja kello 18-05, niin ruepaa jurppimaan

        Minä en puhunut työssä jaksamisesta vaan muka kireistä aikatauluista...


      • jokuonalallesyntynyt
        Iloinen bussikuski kirjoitti:

        En ole mielestäni maininnut missään, että pysähtyisin pysäkille uudestaan ottamaan kyytiin lisää matkustajia jo liikkeelle lähdettyäni. Mielestäni myöskään nimimerkki "Yx alalla oleva patu" ei näin mainitse. Ymmärrän ilmaisulla "olla lähdössä pysäkiltä" että pysäkiltä ollaan vasta lähtemässä tai aikeissa lähteä, mutta auto ei vielä liiku. Silloin kun auto jo liikkuu niin pysäkiltä lähdetään tai ollaan lähdetty.

        Toisaalta vaikka auto olisikin jo liikahtanut eteenpäin ja pysähtyy uudestaan pysäkille niin mielestäni sekään ei voi tehdä peräänajettavaa syylliseksi. Ei kai mikään lain kohta estä pysähtymästä samalle pysäkille kahta kertaa peräkkäin? Mielestäni ei voi myöskään olla ennalta arvaamatonta, että linja-auto pysähtyy linja-autopysäkille, vaikka kaksikin kertaa. Toki, jos auto on jo lähtenyt liikkeelle ja kuljettaja päättääkin pysähtyä vielä toisen kerran on hänen ilmaistava aikeensa suuntamerkillä siis vilkuttamalla oikealle.

        Vilkku on päällä ja ovi menee kiinni niin silloin lähdetään. Olen nähnyt Treen Keskustorilla tapauksen jossa 3 bussia lähtivät pysäkiltä peräkanaa. Eka pysähtyi kohta heti ja näät kaks törmäs. Oli sitten kolme dösää siinä junana ja aikaa kulu kun asiaa selvitettiin.


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Pois lähteneitä ja eläkkeelle jääneitä n. 40-50... Ja aika moni on jo kysellyt takaisin kun käynyt toisessa talossa kokeilemassa, enää ei vaan pääse kun ei ole pulaa kuljettajista...

        Se on kyllä melkoinen määrä tuo 40-50 kin mutta siitä ei ilmene se osuus jotka ovat lähteneet muualle kuin eläkkeelle.
        Siitä takaisin pyrkimisestä ja pääsystä tai pääsemättömyydestä sanoisin että Helbiltä EI kannata lähteä muihin taloihin. Niissä AKT ja vieläkin kurjempaa , mutta oletkos kuullut tai nähnyt ketään joka on tykkänään toiselle ammattialalle lähtenyt sieltä , että olisi tullut kinuamaan takaisin ? En usko.


    • Reilu kuljettaja

      Varmaan asiallisin kirjoitus tällä palstalla ikinä! Itsekin toimin kyseisillä tavoilla pitkälti, mutta tuo väärältä pysäkiltä kyytiin ottaminen ei ole oikein. Itse ajattelen niin, että yritän olla mahdollisimman tasapuolinen kaikkia maksavia asiakkaita kohtaan. Se, että vaikka esim. 50 kyydissä olijaa joutuu kuluttamaan aikaansa turhaan siihen ettei joku osaa matkustaa (tässä tapauksessa odottaa oikealla pysäkillä) on huonoa palvelua. Itsekin tätä tein pariin kertaan urani alussa, ja yleensä tilanne vieläpä johti siihen että matka viivästyi enemmän kuin "normaalin kortinvilauttaja-asiakkaan" kohdalla. "Mitä maksaa?" "Mihin tämä menee?"

      • Iloinen bussikuski

        Itsekin yritän olla mahdollisimman tasapuolinen kaikkia maksavia asiakkaita kohtaan. Mielestäni ei kuitenkaan ole huonoa asiakaspalvelua se, että otan kyytiin asiakkaan, jos hän tietämättömyyttään seisoo väärällä pysäkillä. Sitä vastoin koen huonona asiakaspalvelu sen, jos asiakas jätetään seisomaan tuolle pysäkille. Voi toki olla, että joku pysäkille jätetty matkustaja näkee siinä todellisen ammattikuljettajan, joka jättää hänet vesisateeseen seisomaan ihan vaan siitä syystä, että hän tietämättömyyttään seisoi parikymmentä metriä väärässä kohdassa. Tuleehan se seuraava vuoro tietenkin vasta puolen tunnin päästä, että kyllähän siinä ajassa hitaampikin ehtii siirtymään oikeaan kohtaan.

        MItä tuohon muiden matkustajien ajan kuluttamiseen tulee niin en näe kauhean suurta eroa sillä, että meneekö se tuohon yhteen ylimääräiseen pysähtymiseen vai seuraavissa liikennevaloissa seisomiseen. Enkä kyllä itse henkilökohtaisesti ole koskaan saanut kyydissä olevilta asiakkailta negatiivista palautetta sen vuoksi, että olen pysähtynyt sellaisella pysäkillä, joka ei varsinaisesti kuulu ajamalleni linjalle. Vastaavasti positiivista palautetta olen saanut tuostakin: "Olipas kohtelias kuljettaja" tai "Ammattilainen toimii juuri näin".


      • Ajan sääntöjen mukaa
        Iloinen bussikuski kirjoitti:

        Itsekin yritän olla mahdollisimman tasapuolinen kaikkia maksavia asiakkaita kohtaan. Mielestäni ei kuitenkaan ole huonoa asiakaspalvelua se, että otan kyytiin asiakkaan, jos hän tietämättömyyttään seisoo väärällä pysäkillä. Sitä vastoin koen huonona asiakaspalvelu sen, jos asiakas jätetään seisomaan tuolle pysäkille. Voi toki olla, että joku pysäkille jätetty matkustaja näkee siinä todellisen ammattikuljettajan, joka jättää hänet vesisateeseen seisomaan ihan vaan siitä syystä, että hän tietämättömyyttään seisoi parikymmentä metriä väärässä kohdassa. Tuleehan se seuraava vuoro tietenkin vasta puolen tunnin päästä, että kyllähän siinä ajassa hitaampikin ehtii siirtymään oikeaan kohtaan.

        MItä tuohon muiden matkustajien ajan kuluttamiseen tulee niin en näe kauhean suurta eroa sillä, että meneekö se tuohon yhteen ylimääräiseen pysähtymiseen vai seuraavissa liikennevaloissa seisomiseen. Enkä kyllä itse henkilökohtaisesti ole koskaan saanut kyydissä olevilta asiakkailta negatiivista palautetta sen vuoksi, että olen pysähtynyt sellaisella pysäkillä, joka ei varsinaisesti kuulu ajamalleni linjalle. Vastaavasti positiivista palautetta olen saanut tuostakin: "Olipas kohtelias kuljettaja" tai "Ammattilainen toimii juuri näin".

        Sinä varmaan lentokentän linjoillakin pysähtyisit jokaisella helsingin pysäkillä, vaikka nimenomaan sanotaan, että niissä ei pysähdytä, mutta kun tampio on tampio, pilaa muidenkin hommat ja luulee, että preikää nuolemalla pärjää pitemmälle.


      • Iloinen bussikuski
        Ajan sääntöjen mukaa kirjoitti:

        Sinä varmaan lentokentän linjoillakin pysähtyisit jokaisella helsingin pysäkillä, vaikka nimenomaan sanotaan, että niissä ei pysähdytä, mutta kun tampio on tampio, pilaa muidenkin hommat ja luulee, että preikää nuolemalla pärjää pitemmälle.

        Pyrin ajamaan aina liikennesääntöjen ja liikenteentilaajan sekä työnantajani antamien ohjeiden mukaan. En vaan ole vielä nähnyt missään mainittavan etteikö tietämättömyyttään väärällä pysäkillä seisovaa matkustajaa saisi ottaa kyytiin. Mainitsemasi ns. lentokenttälinjat on tietenkin asia erikseen siltä osin mitä tulee Helsingin sisäisiin matkoihin, mutta nuo linjathan onkin ohjeistettu erikseen.

        Muilta osin tuottamasi teksti on sen verran ala-arvoista, etten näe syytä kommentoida sitä sen enempää. Totean vaan lopuksi, että sen perusteella sinusta ei oikein saa kovin sivistynyttä kuvaa.


    • funtsiva

      Aloittajalla ja muutamalla muullakin tuntuu ainakin asenne olevan kohdillaan. Mukava lukea. Se tiedetään, että jotkut ihmiset eivät osaa olla siivosti tai käyttäytyä muutenkaan, mutta hyvä pointti eräällä kirjoittajalla, koskien juuri niitä lehtien keräämisiä ym. oli, että se kannattaa ottaa ihan "hyötyliikuntana" ja verryttelynä. Ehkäisee veritulppia! :)

      Minä taksikuskina joudun jopa tankkaamaan, imuroimaan ja pesemään auton.. Renkaatkin jouduin vaihtamaan, ja kaikki tämä vieläpä palkatta! Mutta ei se niin kamalaa ole, vaikka välillä ottaakin päähän, etenkin se joidenkin asiakkaiden välinpitämättömyys jne.., ikään kuin olisin joku helvetin orjapalvelija. Se kuuluu siihen työhön, eikä siitä pidä ottaa itseensä. Mukavampi se on siistillä autolla ajella.

      Minkälaisia eroja kuljettajan kannalta on esim. Veolialla ja HELBillä?
      Olen kuullut, että HELBillä olisi enemmän näitä "dösävuoroja", eli että saattaa olla parin tunnin tauko, ja sitten taas jatkuu...

      • yökuski

        Paras kun pysyt siel tolpal, et varmasti jaksaisi ensimmäistä pe, la illan yõvuoroa jenkisesti.


    • Jokuonalallesyntynyt

      Hesarissa oli kesällä tai oliko syksyllä juttu HBLn iloisesta kuskista. Nimi oli Seppo L. En nyt mainitse koko nimeä.
      Ominaisuuksiin kuului kaikkien kaikkien ääneen tervehtiminen, hymyileminen, iloisuus, sanoo kaikille päivää- kiitos - näkemiin, kiittää kaikkia poistuessakin.
      Asuna aina silitetty paita, kraka ja istuva puku.

      Onko tämä herra tuo a.. kahara tai nimim. helbkuski?

      Tunnetteko miehen?

    • OR

      Tiedän tämän Sepon. Oma asiansa on, miten käyttäytyy asiakkaita kohtaan.
      Itse vastaan "ystävällisellä ilmeellä" höystettynä, jos joku kyytiin tulija tervehtii. Jos kyytiin nousija on "mykkä", en itsekään tervehdi.
      Tunnen väkeni. Olen ollut alalla n. 34 vuotta.

      Asiakkaan ylimielisen asenteen vaistoaa. Niille vastaan "samalla mitalla".

      Ps. Tämä Seppo ei ole kähärä, eikä Helbkuski.

    • mitä ilmeisemmin

      sulle OR kaikki asiakkaat ovat noita ylimielisiä, joten olet kuin norsun perse. Mutta elä ruttuinesi ja kärpäsinesi, sillä vain sen olet ansainnut.

    • OR

      Lue tarkemmin. En suinkaan ole yrmeänä, vaan vastaan tervehdykseen ystävällisessä hengessä.
      Joillakin linjoila tervehtii lähes kaikki. Mutta esim. Malmilla tervehtiminen on aika harvinaista. Mölöjä on ne. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      243
      4629
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3065
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1753
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      80
      1456
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

      Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe