Lain mukaan pitäisi kohta laittaa alle talvirenkaat, vaikka olosuhteet eivät niidä vaadi. Minulla on pari kuukautta vanhat kesärenkaat, joissa on kulutuspintaa yli 7 milliä. Miksi en voisi ajaa niillä?
Lainsäädännössä vaaditaan yli 3:n mm:n kulutuspintaa, joten se ehto täyttyy. Mutta sitten pitäisi olla vielä nimenomaan "talvirenkaat". En vaan löydä mistään tietoa, miten talvirengas määritellään. Jotkut puhuvat m s merkinnästä. Nekin kirjaimet ovat kesärenkaissani. Mutta finlexistä en löytänyt täsmällistä tietoa.
Talvirenkaan määritelmä laissa
32
1129
Vastaukset
- oikeat talvirenkaat
Ainoat oikeat talvirenkaat ovat nastarenkaat, siinä selvä määritelmä. Niistä löytyy tarpeeksi karkea kuvio lumelle ja nastat jäisiin olosuhteisiin. Myös paljaalla asfaltilla erinomaisen hyvät ja hiljaiset.
- tarkka...
Talvirenkaissa on merkintä M S.
- pekka-
Nastarenkaat eivät ole hyvät paljaalla asfaltilla mikäli lämpötila on selkeästi plussan puolella.
Nythän tilanne täällä Etelä-rannikolla on sellainen, että talvirengaspakko astuu voimaan ensi torstaina eikä pakkasista/lumesta/jäästä ole tietoakaan.
Tuntuu järjettömältä laittaa alle nastarouhimet, menevät uudet nastat huonommiksi nopeasti ja asfaltti kuluu silmissä.
Hölmöläisten hommaa.- kjhrkjgrfkj
Ok, haluat siis liittyä siihen uutisointiin: "talvi yllätti autoilijat"
Illalla kuiva sula keli, aamulla lunta 10cm ja ei satavarmasti aikaa vaihtaa talvirenkaita alle koska olet jo muutenkin tavalliseen tapaan vaarassa myöhästyä töistä aamu-unisuuden takia.
Eipä siinä kuin lumisella autolla liikenteen sekaan ja piru kun on se kiirekkin vielä....
Illalla netistä luet monista monista "lumen aiheuttamista" kolareista joista yhdessä olit pääsyyllisenä itse ja mietit: "prkl! auto lunastuskunnossa ja menihän siinä muutama muukin auto takiani samaan kuntoon ja vaikka oli extra plus plus kaikenkattava kaskovakuutus niin vakuutusyhtiö vaatii ne kymmenien tuhansien korvaussummat minulta koska ajoin laittomilla renkailla!" " voi vitun vitun vittu!!!!" "yhteys kiinteistönvälittäjään ja kämppä myyntiin niin saan ainakin osan korvauksista maksettua"
"ai niin, nyt nuo talvirenkaat pörssiin myyntiin koska eihän minulla ole mihin asentaa niitä" - tilastoihin pääsee
kjhrkjgrfkj kirjoitti:
Ok, haluat siis liittyä siihen uutisointiin: "talvi yllätti autoilijat"
Illalla kuiva sula keli, aamulla lunta 10cm ja ei satavarmasti aikaa vaihtaa talvirenkaita alle koska olet jo muutenkin tavalliseen tapaan vaarassa myöhästyä töistä aamu-unisuuden takia.
Eipä siinä kuin lumisella autolla liikenteen sekaan ja piru kun on se kiirekkin vielä....
Illalla netistä luet monista monista "lumen aiheuttamista" kolareista joista yhdessä olit pääsyyllisenä itse ja mietit: "prkl! auto lunastuskunnossa ja menihän siinä muutama muukin auto takiani samaan kuntoon ja vaikka oli extra plus plus kaikenkattava kaskovakuutus niin vakuutusyhtiö vaatii ne kymmenien tuhansien korvaussummat minulta koska ajoin laittomilla renkailla!" " voi vitun vitun vittu!!!!" "yhteys kiinteistönvälittäjään ja kämppä myyntiin niin saan ainakin osan korvauksista maksettua"
"ai niin, nyt nuo talvirenkaat pörssiin myyntiin koska eihän minulla ole mihin asentaa niitä"Ja sitten nämä talven yllättämät sankarit vielä tilastoituvat nastanatsien riemuksi "ei-nastarenkaallisina" ja saavat sitten provoilulleen vauhtia.
Koskahan tuo tilastointi saataisiin ajan tasaslle, tunnustamaan että renkaita on aivan oikeasti kolmea päätyyppiä: kesärenkaita, kitkarenkaita ja kädettömille tarkoitettuja junthirenkaita. - Kiva kun on nastaa!
tilastoihin pääsee kirjoitti:
Ja sitten nämä talven yllättämät sankarit vielä tilastoituvat nastanatsien riemuksi "ei-nastarenkaallisina" ja saavat sitten provoilulleen vauhtia.
Koskahan tuo tilastointi saataisiin ajan tasaslle, tunnustamaan että renkaita on aivan oikeasti kolmea päätyyppiä: kesärenkaita, kitkarenkaita ja kädettömille tarkoitettuja junthirenkaita.Jääratakuskit ja talvirallimiehet taitavat olla kaikki kädetöntä sakkia...
Milloinkahan joku noista kisakuskeista tajuaa nakata alle kitkat tai kesärenkaat niin eikös voitto ole silloin varma? ;)
Kitkapellet ovat käsittäneet väärin tuon kädetön -termin.
Vaikka nastakuskeilla ei ohjaamo olekkaan ns. "täynnä käsiä" vaan voi rauhallisesti ohjailla ja auto menee sinne mihin pitääkin niin ei se ole kädetöntä.
Kitkapelleillähän ohjaamo on täynnä käsiä kun siinä nastakuskien tientukkona kitkapelle hikeä norona valuen vatkaa rattia kuin (aiheellisesti sanoen) täys pöljä!
Mitä kitkapelle ottaa mukaan pilkille mennessään? No jäänaskalien tilalle tietenkin kaksi kumista valmistettua dildoa jos sattuu jää pettämään alta niin tuo aasinnahka voi kiillotella avannon reunoja ennen hukkumistaan ;) - tilastoihin pääsee
Kiva kun on nastaa! kirjoitti:
Jääratakuskit ja talvirallimiehet taitavat olla kaikki kädetöntä sakkia...
Milloinkahan joku noista kisakuskeista tajuaa nakata alle kitkat tai kesärenkaat niin eikös voitto ole silloin varma? ;)
Kitkapellet ovat käsittäneet väärin tuon kädetön -termin.
Vaikka nastakuskeilla ei ohjaamo olekkaan ns. "täynnä käsiä" vaan voi rauhallisesti ohjailla ja auto menee sinne mihin pitääkin niin ei se ole kädetöntä.
Kitkapelleillähän ohjaamo on täynnä käsiä kun siinä nastakuskien tientukkona kitkapelle hikeä norona valuen vatkaa rattia kuin (aiheellisesti sanoen) täys pöljä!
Mitä kitkapelle ottaa mukaan pilkille mennessään? No jäänaskalien tilalle tietenkin kaksi kumista valmistettua dildoa jos sattuu jää pettämään alta niin tuo aasinnahka voi kiillotella avannon reunoja ennen hukkumistaan ;)Jääradalla ajo on pääsääntöisesti kielletty. Pari yleistä jäätietä taitaa olla Suomessa, mutta itse en ole niillä koskaan ajanut.
Vain kädetön tarvitsee nastoja tieliikenteessä, varsinkaan talvinopeusrajoitusten aikana.
Nämä nastapellet ovat sitten myös lukutaidottomia, eivätkä osaa sääennusteita seurata ja edes vaihtaa oikeaan aikaan niitä jyrsimiään alle vaan joko joutuvat talven yllättämiksi tai sitten tuhoavat teitä (ja niitä piikkejään) viikko- tai kuukauskaupalla sulalla asfaltilla rouskien. - pekka-
kjhrkjgrfkj kirjoitti:
Ok, haluat siis liittyä siihen uutisointiin: "talvi yllätti autoilijat"
Illalla kuiva sula keli, aamulla lunta 10cm ja ei satavarmasti aikaa vaihtaa talvirenkaita alle koska olet jo muutenkin tavalliseen tapaan vaarassa myöhästyä töistä aamu-unisuuden takia.
Eipä siinä kuin lumisella autolla liikenteen sekaan ja piru kun on se kiirekkin vielä....
Illalla netistä luet monista monista "lumen aiheuttamista" kolareista joista yhdessä olit pääsyyllisenä itse ja mietit: "prkl! auto lunastuskunnossa ja menihän siinä muutama muukin auto takiani samaan kuntoon ja vaikka oli extra plus plus kaikenkattava kaskovakuutus niin vakuutusyhtiö vaatii ne kymmenien tuhansien korvaussummat minulta koska ajoin laittomilla renkailla!" " voi vitun vitun vittu!!!!" "yhteys kiinteistönvälittäjään ja kämppä myyntiin niin saan ainakin osan korvauksista maksettua"
"ai niin, nyt nuo talvirenkaat pörssiin myyntiin koska eihän minulla ole mihin asentaa niitä"Tiedoksesi, vaihdoin tänä aamuna alle nastarenkaat, sillä joudun yllättäen lähtemään Lahteen.
Renkaiden vaihto kesti noin 20 minuuttia. Sen jälkeen vain ilmanpaineiden tarkistukseen huoltoasemalle, ja puolessa tunnissa koko homma valmis.
Joka tapauksessa niin talvirenkaiden alle laitto kuin kesärenkaidenkin käyttönotto tulisi riippua kelistä eikä kalenterista.
Kokennena autoilijana tiedän kyllä rajani ja sen milloin renkaat pitäisi vaihtaa. Riskiä en aiheuta itselleni enkä muille.
- Talvirengas???
Muualla maailmassa ajetaan myös jonkin verran ns. ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetuilla renkailla. Luokittelu vaihtelee maittain ja esimerkiksi renkaista ei välttämättä löydy yleispätevää merkintää "all seasons" käyttösopivuudesta. Esimerkiksi läheskään kaikki "all seasons" renkaat eivät kelpaa suomessa talvirenkaiksi. En nyt tähän hätään ole varma siitä mitä suomessa vaaditaan suomessa talvirenkaiksi kelpaavilta "all seasons" renkailta. Käsitykseni mukaan maastorenkaiksi luokitellut renkaat ovat myös talvirenkaiksi luokiteltuja, mutta tästäkin kannattaa ottaa selvää tarkemmin.
Itse ajan tavallisilla nastoittamattomilla talvirenkailla ja mitään eroa en ole havainnut "oikeisiin kitkarenkaisiin" verrattuna.- pidon äänellä....
Näinhän se on että kitkarenkaiden ja nastattomien kesärenkaiden välillä ei ole muuta eroa kuin että kitkat kuluu alta pois silmissä.
Nastarenkaiden ylivoimaiseen pitoonhan kesä&kitkarenkaita ei kannata edes verratakkaan...... - Tietoa on
pidon äänellä.... kirjoitti:
Näinhän se on että kitkarenkaiden ja nastattomien kesärenkaiden välillä ei ole muuta eroa kuin että kitkat kuluu alta pois silmissä.
Nastarenkaiden ylivoimaiseen pitoonhan kesä&kitkarenkaita ei kannata edes verratakkaan......Eivät muuten häviä. Täydellistä paskapuhetta tuo kitkojen yletön kuluminen.
Viimeisillä Nokian kitkoilla tuli ajettua 84000 km. Kulutuspintaa jäljellä 2 - 3 mm. Ylivoimaisista pidoista et tiedä tuon taivaallista, mutta voihan sitä täällä laumassa ulvoa olematta mitään omakohtaista kokemusta. - Laittomat kitkat
Tietoa on kirjoitti:
Eivät muuten häviä. Täydellistä paskapuhetta tuo kitkojen yletön kuluminen.
Viimeisillä Nokian kitkoilla tuli ajettua 84000 km. Kulutuspintaa jäljellä 2 - 3 mm. Ylivoimaisista pidoista et tiedä tuon taivaallista, mutta voihan sitä täällä laumassa ulvoa olematta mitään omakohtaista kokemusta.Olen ajanut laittomilla kitkarenkailla jo ainakin 20000km ja nyt näyttää siltä että ne ovat myös laittomat kesärenkaat.
- sdjfnksndfskdjfsfsds
Jos niissä M S lukee niin lailliset ovat.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/1135240910819?context=oikotie
Senkun ajat, jos hermo kestää.- ei ole laissa
Ei löydy laista, koska linkin jutussakin sanotaan:
"talvirenkaiden tunnus on M S, M. S. tai M&S. Suomen tieliikennelait eivät tämmöistä määräystä tunne. "
Kuinka poliisi tunnistaa talvirenkaat? Jos lain rikkomisesta seuraa rangaistus, niin johonkin pykälään on silloin vedottava. Nastarenkaat lienee aina talvirenkaat, mutta nastattomien kanssa ollaankin harmaalla alueella.
- jsdfkjsfkjsnkfnskfsk
"nastattomien kanssa ollaankin harmaalla alueella."
No eihän.
Jos renkaassa on merkintä M S se kelpaa talvirenkaaksi, jos merkintää ei ole, rengas ei ole talvirengas.
Ei ole mitään harmaata aluetta, asia on aivan yksikäsitteinen.- eipäs vai juupas
"Ei ole mitään harmaata aluetta, asia on aivan yksikäsitteinen. "
Missä kohtaa suomalaisessa lainsäädännössä viitataan m s merkintään? Kuten hesarin jutussa todetaan, niin Suomessa ei m s merkintää vaadita. Talvirengas täytyy siis todentaa jollain muulla tavalla, mutta millä? Miten poliisi tien päällä päättelee renkaan talvikelpoisuuden? - Kokemus-K
eipäs vai juupas kirjoitti:
"Ei ole mitään harmaata aluetta, asia on aivan yksikäsitteinen. "
Missä kohtaa suomalaisessa lainsäädännössä viitataan m s merkintään? Kuten hesarin jutussa todetaan, niin Suomessa ei m s merkintää vaadita. Talvirengas täytyy siis todentaa jollain muulla tavalla, mutta millä? Miten poliisi tien päällä päättelee renkaan talvikelpoisuuden?Eiköhän se mene niin päin että jos renkaissa lukee M S, on juttu sillä selvä. Mutta jos ei, pitää autoilijan osoittaa muuten että nuo renkaant on tarkoitettu talvikäyttöön. Esim. valmistajan antama määritelmä käyttöalueesta voisi riittää.
- hämärä muistikuva
Vitsi kun en nyt muista ihan tarkkaan, mutta minusta ms merkintä ei vielä tee renkaasta suomen oloihin hyväksyttyä talvirengasta, se merkintähän taitaa löytyä lähes kaikista kesärenkaistakin.
Jos en väärin muista niin joku viranomainen pitää yllä jopa jotain listaa talvirenkaiksi kelpuutetuista renkaista, taitaa perustua valmistajien ilmoituksiin.
Muistaako joku missä tuollainen lista on?- aloittaja.
Googlailtuani tulin samaan loppupäätelmään.
"STRO on yhteistyössä alan viranomaisten, auto- ja ajoneuvoteollisuuden sekä rengasteollisuuden jakeluportaan kanssa."
Lista lienee tämä:
http://www.stro.se/winter/vinter071001f.pdf
- Kesäkumimies
Taas tullaan siihen, että meikäläinen kerää miinuspeukkua. Itse olen ajanut 15 vuotta kesärenkailla kesät talvet. Joka toinen syksy, kuten nytkin, ostin uudet kesärenkaat, joilla ajan seuraavat pari vuotta.
Tämän viidentoista vuoden ajelun aikana olen huomannut mm, että tätä samaa rengasjankkausta käyvät kädettömät tyypit, joilla ei ole hajuakaan miten autolla ajetaan ja kolareita pätkähtää sen takia, että nuijat kuvittelevat nastoilla saavutettavan kuivan kesäkelin pito. Nyt kun on tilaisuus niin ajakaa niillä kesärenkailla kerrankin siihen asti kun ensilumi kunnolla tulee. Kokeilkaa jossain syrjätiellä miten hyvin kesärengas pitää ja saatatte yllättyä.
Ainoa ero nastarenkaan hyväksi tulee vetisellä jäällä, jossa pito (luisto) on parempi kuin kesärenkaalla, mutta jo 10 asteen pakkaskelillä jäällä ajettaessa on ihan sama mikä rengas alla on. Pito on yhtä hyvä.
Ja jos jäärata- autot käyttävät nastoja niin emme puhu samasta asiasta. NE nastat ovat piikkejä, eikä nastoja ja maantieliikenteessä ei ajella sellaisilla fysiikan osa- alueilla.- uijokla
"Nyt kun on tilaisuus niin ajakaa niillä kesärenkailla kerrankin siihen asti kun ensilumi kunnolla tulee."
Minä kokeilin pari talvea sitten, kuinka pitkälle talveen kesärenkailla voi ajaa. Ensilumen sadettua ajoin varovasti keskustan sohjoisilla kaduilla, siirryin sitten kääntymiskaistalle ja painoin höyhenenkevyesti jarrua. Absien rutina alkoi välittömästi ja sain pysäytettyä auton vain nipinnapin ennen punaista valoa. Onneksi ei ollut ketään valojen vaihtumista odottamassa.
En suosittele kokeilemaan. Kesärenkaiden veden poistamiseen tarkoitetut urat menevät sohjossa heti tukkoon, mikä vaikutus on sama kuin ajaisi renkailla, joissa ei ole uria lainkaan. - Kiva kun on nastaa!
uijokla kirjoitti:
"Nyt kun on tilaisuus niin ajakaa niillä kesärenkailla kerrankin siihen asti kun ensilumi kunnolla tulee."
Minä kokeilin pari talvea sitten, kuinka pitkälle talveen kesärenkailla voi ajaa. Ensilumen sadettua ajoin varovasti keskustan sohjoisilla kaduilla, siirryin sitten kääntymiskaistalle ja painoin höyhenenkevyesti jarrua. Absien rutina alkoi välittömästi ja sain pysäytettyä auton vain nipinnapin ennen punaista valoa. Onneksi ei ollut ketään valojen vaihtumista odottamassa.
En suosittele kokeilemaan. Kesärenkaiden veden poistamiseen tarkoitetut urat menevät sohjossa heti tukkoon, mikä vaikutus on sama kuin ajaisi renkailla, joissa ei ole uria lainkaan.No tuo kesäkumipojuhan on vielä mopoiässä oleva naskali sillä eihän kukaan järjissään oleva edes mieti lähtevänsä talvikeleihin liukastelemaan ja kolaroimaan 100% varmuudella niillä kesärenkailla.
Täys vajukkihan tuo kesäkumipoju on..... - Minäajankesärenkaill
uijokla kirjoitti:
"Nyt kun on tilaisuus niin ajakaa niillä kesärenkailla kerrankin siihen asti kun ensilumi kunnolla tulee."
Minä kokeilin pari talvea sitten, kuinka pitkälle talveen kesärenkailla voi ajaa. Ensilumen sadettua ajoin varovasti keskustan sohjoisilla kaduilla, siirryin sitten kääntymiskaistalle ja painoin höyhenenkevyesti jarrua. Absien rutina alkoi välittömästi ja sain pysäytettyä auton vain nipinnapin ennen punaista valoa. Onneksi ei ollut ketään valojen vaihtumista odottamassa.
En suosittele kokeilemaan. Kesärenkaiden veden poistamiseen tarkoitetut urat menevät sohjossa heti tukkoon, mikä vaikutus on sama kuin ajaisi renkailla, joissa ei ole uria lainkaan.Juu noin siinä varmaan käy kun lumeen lähtee kesärenkailla.
Mutta, itse asun pääkaupunkiseudulla. Lumi tulee keskimäärin joulun paikkeilla, joskus tammikuun puolivälissä, muutama vuosi sitten jopa helmikuun puolivälissä.
Perinteisesti olen ajanut kesärenkailla siihen asti kunnes lumi tulee. Ja ei, en lähde pakkasen liukastamilla keleillä ajamaan, mutta jos mittarissa on 8 niin... en ihan näe riskiä ajella niillä kesärenkailla.
Aamuisin ei ole pakko lähteä mihinkään, jos keli ei saalli, tämä siis oma tilenteeni. - Kesärenkaalla
ja talvirenkaalla on se ero että kesärengas ei paljon varoittele vaan kun pito katoaa se tapahtuu yhtäkkiä ja jos ei ole hereillä auto karkaa lapasesta takuuvarmasti ja poistuu tangentin suuntaisesti..Talvirenkaalla ja varsinkaan nastarenkaalla ei tapahdu niin totaalista pidon yhtäkkistä menetystä..
Lisäksi jarrutusmatkat on ihan eri luokkaa kesärenkaalla kuin talvirenkaalla.
Kesärenkailla voi kyllä kokenut kuljettaja ajaa vaikka koko talven kunhan ennakoi ja muistaa mitkä renkaat on alla,mutta voi siitä huolimatta joutua tilanteeseen että ei pääsekkään valoista mihinkään jos on vähän vastamaata.
- Kesäkumimies
Niin, tämänkin vuoden aikana olen ajanut 70 tuhatta kilometriä näillä samoilla renkailla ja minulle ei ole koskaan käynyt sellaista tilannetta, että olisin liukunut päin valoja- paitsi muijan autolla, jossa on nastarenkaat ja pito on kyllä perseestä.
Kesärenkaiden vesiurat eivät mene sen enempää tukkoon kuin nastarenkaidenkaan urat. Jos kesärenkaiden urat olisivat tukossa samalla tavalla tukossa olisi nasta- ja kitkakumienkin urat ja näin ollen pito nolla.
Edellisen kirjoittajan, ja monen muunkin ns tiedot perustuvat puhtaasti siihen oletukseen, että kesärengas olisi jotenkin liukas talvella. Se on siis luuloa, ei kokemuksen tuomaa kumeutta rintabassossa.- 20+11
Jaa jaa. En nyt tiedä, onko tuossa kyse renkaiden liukkaudesta, mutta tuskin noilla videon kuskeilla on tarkoitus edetä tuolla tavalla:
http://www.youtube.com/watch?v=SP9fo1_WMDY - oikeat talvirenkaat
20+11 kirjoitti:
Jaa jaa. En nyt tiedä, onko tuossa kyse renkaiden liukkaudesta, mutta tuskin noilla videon kuskeilla on tarkoitus edetä tuolla tavalla:
http://www.youtube.com/watch?v=SP9fo1_WMDYTuollaista se on kesärenkailla eli kitkoilla, olisipa noissakin autoissa ollut ainoat oikeat talvirenkaat, nastarenkaat niin kyseistä videota ei olisi kukaan päässyt edes kuvaamaan koska "moista tilannetta" ei olisi syntynyt.
- uijokla
Voihan sitä varmaan körötellä jollain mopoautolla hissukseen pitkin maaseutua, niin voi aina varautua kaikkiin tilanteisiin puoli minuuttia etukäteen. Silloin voi pärjätä kesärenkaillakin.
Jos et ole havainnut kesä- ja talvirenkaiden urissa eroja (uraleveys, muoto, suunta suhteessa renkaaseen), en sille varmaankaan voi mitään. Talvirenkaiden pehmeämpi kumiseoskaan ei kai mielestäsi merkitse mitään, koska kumihan on kumia, siinä kaikki mitä tarvitsee tietää? - Kiva kun on nastaa!
20+11 kirjoitti:
Jaa jaa. En nyt tiedä, onko tuossa kyse renkaiden liukkaudesta, mutta tuskin noilla videon kuskeilla on tarkoitus edetä tuolla tavalla:
http://www.youtube.com/watch?v=SP9fo1_WMDYMinäkin olen odotellut että millaisen selityksen tuo kesäkuminaskali keksii tuon videon näyttämään faktaan mutta ei, "ihmeellisesti" kesäkuminapero hiljeni tyystin ;) haaahhahhaaaaaaa ;) ;) (vai onkohan tuo naskali loukkaantunut todella pahasti kun ajeli sillä kesäkumeilla olevalla fillarillaan risteyksen suoraan kitkapellen auton alle joka sekään ei saanut koslansa vauhtia hillittyä yhtään yrityksistä huolimatta ;)
- Ransitti
Ne pitää laittaa päälle. Ei niitä alle laiteta, hyvä miäs. Koitappa laittaa talvirenkaita kesärenkaitten alle.
- viisas näsä
Aamu koittaa kun aurinko nousee. Koeta nyt edes tämä ymmärtää!
- yjtuyi,hjk
viisas näsä kirjoitti:
Aamu koittaa kun aurinko nousee. Koeta nyt edes tämä ymmärtää!
Ei ihme että koko suomi nauraa teille kehäkolmosen sisäpuolella asuville. Sekunda eestiläiset.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801926- 591778
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3621672Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691453Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681334Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101330Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä701263- 641208
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141093KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087