Gabapentin..kokemuksia

Aristelenko turhaan

Niin kuten otsikkokin kertoo niin löytyykö käyttäjiä ja kokemuksia ?

Mulle määrättiin kyseistä lääkettä jatkuvan kivun lievitykseen,tuoteseloste kertoo monenlaisista sivuvaikutuksista mutta millaisia kokemuksia käyttäjillä on,lääkäri kehui lääkettä hyväksi.

Kiitos mahdollisista vastauksista.

160

108625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arist...

      Eikö yhtään käyttäjää löydy,vanhemmista viesteistä kyllä jotakin mutta haluaisin kuulla tuoreempaakin.

      Kiitos

      • Nivelvaivainen

        Minulla on yhtenä kipulääkityksenä tuo Gabapentin. Aluksi lääke pyörrytti, mutta se meni muutamassa päivässä ohi. Aina annostusta nostettaessa muutaman päivän ajan päässä pyörii, mutta kuten sanoin, niin siihen tottuu tosi nopeasti. Lääke auttaa minulla kipuihin jonkin verran. Suuremmalla annostuksella (esim. 3 x 900 mg) minulle tuli virtsaamisvaikeuksia. Nyt annostus on 3 x 300 mg ja sivuvaikutukset ovat siedettäviä. Kuten alussa kerroin, niin tämä on siis vain yksi minun kipulääkkeistäni ja osa näistä minun tuntemista sivuvaikutuksista voi siis johtua myös muista lääkkeistä. Minun mielestäni ei ole syytä arastella lääkettä, vaan ihan reilusti kokeilee onki siitä mitään apua. Jos kivut on kovat niin sitä tekee melkeen mitä vain että ne loppuisi...


      • Neurontin
        Nivelvaivainen kirjoitti:

        Minulla on yhtenä kipulääkityksenä tuo Gabapentin. Aluksi lääke pyörrytti, mutta se meni muutamassa päivässä ohi. Aina annostusta nostettaessa muutaman päivän ajan päässä pyörii, mutta kuten sanoin, niin siihen tottuu tosi nopeasti. Lääke auttaa minulla kipuihin jonkin verran. Suuremmalla annostuksella (esim. 3 x 900 mg) minulle tuli virtsaamisvaikeuksia. Nyt annostus on 3 x 300 mg ja sivuvaikutukset ovat siedettäviä. Kuten alussa kerroin, niin tämä on siis vain yksi minun kipulääkkeistäni ja osa näistä minun tuntemista sivuvaikutuksista voi siis johtua myös muista lääkkeistä. Minun mielestäni ei ole syytä arastella lääkettä, vaan ihan reilusti kokeilee onki siitä mitään apua. Jos kivut on kovat niin sitä tekee melkeen mitä vain että ne loppuisi...

        Minulla on sitä Neurontin (300mg) nimellä, ja otin kolme kertaa kahdeksan tunnin välein, mutta teki niin sekavan ja uneliaan olon, että en uskaltanut jatkaa. Ajattelen, että pahimpiin kipuihini voin ottaa yhden satunnaisesti, mutta säännöllisesti en halua totuttautua siihen. Jo yksikin tabletti helpotti hermokipua. Itsekin olen kiinnostunut muiden kokemuksista, kun olen vasta tutustumassa lääkkeeseen.


      • Al. Aristelenko...
        Neurontin kirjoitti:

        Minulla on sitä Neurontin (300mg) nimellä, ja otin kolme kertaa kahdeksan tunnin välein, mutta teki niin sekavan ja uneliaan olon, että en uskaltanut jatkaa. Ajattelen, että pahimpiin kipuihini voin ottaa yhden satunnaisesti, mutta säännöllisesti en halua totuttautua siihen. Jo yksikin tabletti helpotti hermokipua. Itsekin olen kiinnostunut muiden kokemuksista, kun olen vasta tutustumassa lääkkeeseen.

        Kiitos vastauksista.

        Olen aloittanut Gabapentinin ohjeen mukaan 300mg kerran päivässä ensin yksi viikko ja sen jälkeen nostetaan viikottain että max annos on 3 kapselia päivässä.

        Lääke tuntuu auttavan hermokipuun mutta kun nukuttaa niin vietävästi,lääkäri sanoi että ei väsytä mutta olen eri mieltä.

        Aion kyllä jatkaa,Panacod oli rinnalla pienellä annoksella ja sen jatkuva käyttö kiellettiin,Voltaren tarvittaessa mutta en saa käyttää pitkiä jaksoja.

        Näin nyt menee mulla,tuli juuri herättyä kun lääkkeen jälkeen meni viisi tuntia unessa,mistä sitten noin kova unen tarve johtuneekin.


      • Kipukroonikko
        Al. Aristelenko... kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.

        Olen aloittanut Gabapentinin ohjeen mukaan 300mg kerran päivässä ensin yksi viikko ja sen jälkeen nostetaan viikottain että max annos on 3 kapselia päivässä.

        Lääke tuntuu auttavan hermokipuun mutta kun nukuttaa niin vietävästi,lääkäri sanoi että ei väsytä mutta olen eri mieltä.

        Aion kyllä jatkaa,Panacod oli rinnalla pienellä annoksella ja sen jatkuva käyttö kiellettiin,Voltaren tarvittaessa mutta en saa käyttää pitkiä jaksoja.

        Näin nyt menee mulla,tuli juuri herättyä kun lääkkeen jälkeen meni viisi tuntia unessa,mistä sitten noin kova unen tarve johtuneekin.

        Moikka☺ Mä oon kärsinyt vaikea-asteisesta kroonisesta kivusta yli 7 vuotta ja huomannut että jo pelkästään kipukin väsyttää todella paljon. Mulla on mennyt näiden vuosien aikana vaikka mitä kipulääkkeitä Ardinexista Metadoniin. Myös Lyricaa on mennyt jonkun aikaa (samankaltainen kuin Neurontin) Nyt aloitettu myös Neurontin ja sen verran osaan sanoa että se voimistaa opioidi-lääkkeiden vaikutusta. Siinäkin voi olla syy jatkuvaan väsymykseen, sillä opioidit ovat monien muiden lääkkeiden lisäksi sedatiiveja eli väsymystä aiheuttava. Ja tietysti myös mitä useampaa eri lääkettä joutuu käyttämään, sitä enemmän on varmasti väsymystä. Voimia kipujen kanssa elämiseen! Toivottavasti väsymys helpottaa. Kipu on karsea kaveri, jonka kanssa väsyy helposti...


      • rh-a

        Gabapentin 300 mg/ 4tabl, vuorokaudessa, minulle ensimmäinen lääke joka auttaa hermokipuun, kivusta olen kärsinyt kymmeniä vuosia kun tuli uusi hermokipu uuteen paikkaan, kokeiltiin tätä ja Oi tunnetta, sain kunnolliset yöunet, haittavaikutuksia nolla, olen niin tyytyväinen, että ( monia lääkkeitä kokeillut )


      • rh-a
        rh-a kirjoitti:

        Gabapentin 300 mg/ 4tabl, vuorokaudessa, minulle ensimmäinen lääke joka auttaa hermokipuun, kivusta olen kärsinyt kymmeniä vuosia kun tuli uusi hermokipu uuteen paikkaan, kokeiltiin tätä ja Oi tunnetta, sain kunnolliset yöunet, haittavaikutuksia nolla, olen niin tyytyväinen, että ( monia lääkkeitä kokeillut )

        Olen kokeillut lyricaa ja neurotinia / ei kumpikaan käynyt mulle, sekava olo tuli


      • h-rov
        rh-a kirjoitti:

        Gabapentin 300 mg/ 4tabl, vuorokaudessa, minulle ensimmäinen lääke joka auttaa hermokipuun, kivusta olen kärsinyt kymmeniä vuosia kun tuli uusi hermokipu uuteen paikkaan, kokeiltiin tätä ja Oi tunnetta, sain kunnolliset yöunet, haittavaikutuksia nolla, olen niin tyytyväinen, että ( monia lääkkeitä kokeillut )

        Ihanaa että auttaa sinulla. Minulla meni pää sekaisin tokkurainen olo ja kaamea migreeni ja oksettava olo. Olen nyt syönyt ko. lääkettä viikon ja nyt lopetan, en kestä tätä päänsärkyä.


      • CarinaPurosuomalainen
        rh-a kirjoitti:

        Gabapentin 300 mg/ 4tabl, vuorokaudessa, minulle ensimmäinen lääke joka auttaa hermokipuun, kivusta olen kärsinyt kymmeniä vuosia kun tuli uusi hermokipu uuteen paikkaan, kokeiltiin tätä ja Oi tunnetta, sain kunnolliset yöunet, haittavaikutuksia nolla, olen niin tyytyväinen, että ( monia lääkkeitä kokeillut )

        Kokemusta ei ole henkilökohtaista, muuta kun mitä miehestäni. Hänelle jäi hermokivut selkäleikkauksesta/joku virhe tuli lääkärille, monta vuotta potki yöllä, niin että sänky tärisi. Minun kärsivällisyys ei kestänyt, sain houkuteltua lääkäriin ja tulosta tuli. Nukkuu niin kuin uppotukki, nautin rauhallisista unista pitkästä aikaa.Silloin tietää ettei lääkettä ottanut jos sänky tutisee.
        Kiitos vihjeen antajalle, Gabapen auttoi!


      • BondJamesBond

        Kannattaa ja täytyy alottaa vähän kerrallaan. Itse alotin 300mg aamulla. Suunnitelma oli 300x3 päivässä, mutta tuli niin hassu olo, ettei pystynyt.
        Koska olin sairaalassa teetätin kaikki somaattiset testit, eli kaikki happisaturaatio, verepaine, jne (normi vitaalit) mitään ei löytynyt. Kuten huonossa humalassa..parin kk jälkeen annos 3x600mg.
        Nyt tuntopuutokset, kylmä/kuumaerot, säteily, pistely jne,
        Ovat siedettäviä, ainakin voi nukkua


      • SamassaJamassa
        BondJamesBond kirjoitti:

        Kannattaa ja täytyy alottaa vähän kerrallaan. Itse alotin 300mg aamulla. Suunnitelma oli 300x3 päivässä, mutta tuli niin hassu olo, ettei pystynyt.
        Koska olin sairaalassa teetätin kaikki somaattiset testit, eli kaikki happisaturaatio, verepaine, jne (normi vitaalit) mitään ei löytynyt. Kuten huonossa humalassa..parin kk jälkeen annos 3x600mg.
        Nyt tuntopuutokset, kylmä/kuumaerot, säteily, pistely jne,
        Ovat siedettäviä, ainakin voi nukkua

        Oliko tunnottomuutta ja pistelyä lainkaan ennen lääkkeen aloittamista? Itselläni leikkausperäinen hermovaurio, säryn lisäksi raajassa ollut koko ajan noita tuntojuttuja ja gabapentinin aloituksen jälkeen ne tuntuvat voimistuneen. Särky on kyllä jonkun verran laantunut.


      • Anonyymi

        Gababentin kokeiltu ja ihan hyvä lääke varmaan,minulla ei vain toiminut sivuoireet olivat semmoset et vähin äänin ajoin koko lääkkeen alas.Aluksi kyllä auttoi ns,jalkapohjan polttaviin tuntemuksiin mutta annosta nostattaessa parisen päivää kesti jelppi sit ei mitään jeesiä.Heitehuimausta jäi siitä kokeilusta vielä pikkasen muistoksi en enään aijo koklaa kuin ihan ns,täsmälääkkeitä.


      • Anonyymi

        Oon joutunut käyttämään huimat 12 kpl vuorokaudessa eli isoimman määrän jota saa käyttää. Lyrica ei auttanut, eikä tämäkään kehuttavasti auttanut. Opioidit ei auttanut lainkaan, muita oireita vaan lisää teki. Väsyttää kyllä, mutta siihenkin jo tottunut. Hirveet on kivut hermovauriosta joka tuli kirurgin veitsestä =((((


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gababentin kokeiltu ja ihan hyvä lääke varmaan,minulla ei vain toiminut sivuoireet olivat semmoset et vähin äänin ajoin koko lääkkeen alas.Aluksi kyllä auttoi ns,jalkapohjan polttaviin tuntemuksiin mutta annosta nostattaessa parisen päivää kesti jelppi sit ei mitään jeesiä.Heitehuimausta jäi siitä kokeilusta vielä pikkasen muistoksi en enään aijo koklaa kuin ihan ns,täsmälääkkeitä.

        Minä olen käyttänyt kivun hoitoon. Huimausta ja ajattelin en tarvitse epilepsia lääkettä. Puran sen pois viikko menee siihen ja osa lääkkeestä menee hukkaan. Voihan näitten myrkkyjen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen käyttänyt kivun hoitoon. Huimausta ja ajattelin en tarvitse epilepsia lääkettä. Puran sen pois viikko menee siihen ja osa lääkkeestä menee hukkaan. Voihan näitten myrkkyjen kanssa.

        Aloitin gapapentin hoidon neuropatiaan olen ottanut kolmena päivänä 1x300mg. Milloin sivuvaikutukset alkaa, mulla tänään kummaa vapinaa jaloissa ja kehossa oli outo olo. Onko tämä normaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gababentin kokeiltu ja ihan hyvä lääke varmaan,minulla ei vain toiminut sivuoireet olivat semmoset et vähin äänin ajoin koko lääkkeen alas.Aluksi kyllä auttoi ns,jalkapohjan polttaviin tuntemuksiin mutta annosta nostattaessa parisen päivää kesti jelppi sit ei mitään jeesiä.Heitehuimausta jäi siitä kokeilusta vielä pikkasen muistoksi en enään aijo koklaa kuin ihan ns,täsmälääkkeitä.

        Mitä ne täsmälääkkeet on nimeltään?


      • Anonyymi
        Al. Aristelenko... kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.

        Olen aloittanut Gabapentinin ohjeen mukaan 300mg kerran päivässä ensin yksi viikko ja sen jälkeen nostetaan viikottain että max annos on 3 kapselia päivässä.

        Lääke tuntuu auttavan hermokipuun mutta kun nukuttaa niin vietävästi,lääkäri sanoi että ei väsytä mutta olen eri mieltä.

        Aion kyllä jatkaa,Panacod oli rinnalla pienellä annoksella ja sen jatkuva käyttö kiellettiin,Voltaren tarvittaessa mutta en saa käyttää pitkiä jaksoja.

        Näin nyt menee mulla,tuli juuri herättyä kun lääkkeen jälkeen meni viisi tuntia unessa,mistä sitten noin kova unen tarve johtuneekin.

        miksiet ota lääke illalla nuut hyvin


      • Anonyymi
        Al. Aristelenko... kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.

        Olen aloittanut Gabapentinin ohjeen mukaan 300mg kerran päivässä ensin yksi viikko ja sen jälkeen nostetaan viikottain että max annos on 3 kapselia päivässä.

        Lääke tuntuu auttavan hermokipuun mutta kun nukuttaa niin vietävästi,lääkäri sanoi että ei väsytä mutta olen eri mieltä.

        Aion kyllä jatkaa,Panacod oli rinnalla pienellä annoksella ja sen jatkuva käyttö kiellettiin,Voltaren tarvittaessa mutta en saa käyttää pitkiä jaksoja.

        Näin nyt menee mulla,tuli juuri herättyä kun lääkkeen jälkeen meni viisi tuntia unessa,mistä sitten noin kova unen tarve johtuneekin.

        Mullakin pyörrytti aluksi annostus määrättiin 3kertaa 300mg.maksimissa olen ottanut 300mg.päivällä ja 600mg.illalla kipuun ja ärtyisyyteen auttaa kyllä mutta otan myös panacodin tai oxynormin välillä jos kivut kovempia niin ei yksin auta lisää ruokahalua myös


      • Anonyymi
        Neurontin kirjoitti:

        Minulla on sitä Neurontin (300mg) nimellä, ja otin kolme kertaa kahdeksan tunnin välein, mutta teki niin sekavan ja uneliaan olon, että en uskaltanut jatkaa. Ajattelen, että pahimpiin kipuihini voin ottaa yhden satunnaisesti, mutta säännöllisesti en halua totuttautua siihen. Jo yksikin tabletti helpotti hermokipua. Itsekin olen kiinnostunut muiden kokemuksista, kun olen vasta tutustumassa lääkkeeseen.

        Ko. lääke ei ole kuten esim. Panadol, että sitä otetaan satunnaisesti kun särkee. Gabapentiniä on oltava jatkuvasti veressä ns. ylläpitoannos, että se auttaa kipuun.


      • Anonyymi
        h-rov kirjoitti:

        Ihanaa että auttaa sinulla. Minulla meni pää sekaisin tokkurainen olo ja kaamea migreeni ja oksettava olo. Olen nyt syönyt ko. lääkettä viikon ja nyt lopetan, en kestä tätä päänsärkyä.

        Eikös tämän pitäisi olla nimenomaan migreenin estolääke?


      • Anonyymi
        Nivelvaivainen kirjoitti:

        Minulla on yhtenä kipulääkityksenä tuo Gabapentin. Aluksi lääke pyörrytti, mutta se meni muutamassa päivässä ohi. Aina annostusta nostettaessa muutaman päivän ajan päässä pyörii, mutta kuten sanoin, niin siihen tottuu tosi nopeasti. Lääke auttaa minulla kipuihin jonkin verran. Suuremmalla annostuksella (esim. 3 x 900 mg) minulle tuli virtsaamisvaikeuksia. Nyt annostus on 3 x 300 mg ja sivuvaikutukset ovat siedettäviä. Kuten alussa kerroin, niin tämä on siis vain yksi minun kipulääkkeistäni ja osa näistä minun tuntemista sivuvaikutuksista voi siis johtua myös muista lääkkeistä. Minun mielestäni ei ole syytä arastella lääkettä, vaan ihan reilusti kokeilee onki siitä mitään apua. Jos kivut on kovat niin sitä tekee melkeen mitä vain että ne loppuisi...

        Mitä ne muut sitten on mitä käytössä?


      • Anonyymi
        rh-a kirjoitti:

        Gabapentin 300 mg/ 4tabl, vuorokaudessa, minulle ensimmäinen lääke joka auttaa hermokipuun, kivusta olen kärsinyt kymmeniä vuosia kun tuli uusi hermokipu uuteen paikkaan, kokeiltiin tätä ja Oi tunnetta, sain kunnolliset yöunet, haittavaikutuksia nolla, olen niin tyytyväinen, että ( monia lääkkeitä kokeillut )

        Miten muuten olet voinut, liikkuminen,puhekyky,paino...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin gapapentin hoidon neuropatiaan olen ottanut kolmena päivänä 1x300mg. Milloin sivuvaikutukset alkaa, mulla tänään kummaa vapinaa jaloissa ja kehossa oli outo olo. Onko tämä normaalia.

        Gapapentiini tekee minulle nesterentiota. Turvottaa, hiottaa, vapisuttaa, virtsaongelmia
        Ja jatkuva aivosumu. Nyt 4 viikkoa käyttänyt 2x300mg, mutta haitat jatkuvat. Nivelreumakipuun auttanut jonkin verran, kun n. 40 v sairastanut.
        Mutta miten haitat. En voi lähteä kotoa nytkään, kun hikoilua ja kasvojen turvotus voimakasta. Kukaan tuttu ei kohta tunnista minua, kun pää turvonnut. Voi armias sentään. Syön nyt varoen ja toivon, että saan apua vähän siitäkin. Muuten menee peruskipulääkkeenä Trdolan 3x 150mg vrk. , joka ei yksintein vie voimakkaita kipuja pois.


    • unettava lääke

      Itse lopetin kokeilun lyhyeen, koska minua nukutti todella paljon, olin joko unessa tai unelias. Minulle puhuttiin sivuoireina vain pääkivuista, joita voisi alussa ilmetä, mutta ei tullut muuta kuin unta.

    • Itse kanssa kokeillut kyseistä lääkettä välilevyn pullistumien aiheuttamiin kipuihin ja itselläni lääke ei toiminut ollenkaan. Läheiset kiinnittivät huomiota siihen että olin normaalia väsyneempi, vaikka itse en huomannutkaan kärsiväni mistään sivuoireista.
      Nykyään syön Cymbaltaa ja se vaikuttaa aika tehokkaalta itselleni. Lääkärikin tosin mainitsi sitä, että on hyvin yksilöllistä mikä lääke kenellekin sopii, että voihan tuo Gabapentin sinulla vaikka toimiakin.

    • Micco2012

      Minun mielestäni Gabapentin on loistava lääke ja kivut on alkanut mukavasti helpotttaa, ainoa huono puoli on alussa oleva heitehuimaus mutta se menee ohitte aika nopeasti .

      • sh

        Vieroitusoireet on kuulemma kamalia!!!


      • Kärsimys

        Aloitin Gapapentin 300 mg aamulla ja illalla, ei tehoja. Sitten aamulla, päivällä ja illalla. Osa oireista päällä, sitten tukilääkkeeksi Rivatri annoksella 0.25mg viikon kokeilujaksolla. Hyvä lääkäri saan olla yhteydessä häneen tarvittaessa. Tuntuu hyvältä, ei tarvitse juosta yhdeltä toiselle. Paranemista kaikille !


      • Anonyymi
        sh kirjoitti:

        Vieroitusoireet on kuulemma kamalia!!!

        Niistä joutuu kyllä kärsimään. Pitää purkaa hitaasti viikon aikana. Jos tulee hyvin paha voi yhden kapseli ottaa siihen. Kyllä elimistö huutaa niitä kun tottuu siihen. Melko taiteilua.


      • Anonyymi
        Kärsimys kirjoitti:

        Aloitin Gapapentin 300 mg aamulla ja illalla, ei tehoja. Sitten aamulla, päivällä ja illalla. Osa oireista päällä, sitten tukilääkkeeksi Rivatri annoksella 0.25mg viikon kokeilujaksolla. Hyvä lääkäri saan olla yhteydessä häneen tarvittaessa. Tuntuu hyvältä, ei tarvitse juosta yhdeltä toiselle. Paranemista kaikille !

        On lottovoitto hyvä lääkäri jolle voi soittaa tarvittaessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On lottovoitto hyvä lääkäri jolle voi soittaa tarvittaessa

        Kyllä minulla myös tosi pätevä lääkäri . Pystyn puhumaan kaikesta terveyteeni liittyvästä !!!! Olen saanut niin loukkaavaa käytöstä monelta lääkäriltä että 🙈😰 nyt voin paremmin , kun hän ymmärtää mitä tosi hermo särky on !!! Gabapentin , auttaa annos aamulla 2 . 300 mg ja yöksi 3 . 300mg . 👍🙂💊👍💗🎯🙋‍♀️


      • Anonyymi
        sh kirjoitti:

        Vieroitusoireet on kuulemma kamalia!!!

        Vieroitusoireet riippuu määristä ja yksilöstä. Käytin kuukauden kuurin ja lopetin. Ei sivuoireita. Tai kenties satunnaista heitehuimausta kuukauden lopettamisen jälkeen?


    • Hermokipu

      Itselläni menee Neurontin 2 kertaa 600mg kolmesti päivässä, suurin mahdollinen annos. Tämä annos vie hermokipuni pois. Aloitus annos oli viisi vuotta sitten 300mg kolmesti päivässä. Nyt ei tarvi ottaa oxycontinia enää kuin 10mg kahdesti päivässä.

    • Petrra1

      Minä sammuin totaalisesti yhdestä 300 mg lääkkeestä, ei mitään tottumista.
      Koska töissä on käytävä, lopetin sen käytön.
      Talvella sain luvan Fimealta 100 mg lääkkeeseen ja kokeilin sitä 24 päivää; 10 päivän päästä alkoivat sivuvaikutukset rajuina; väsymys, ientulehdus, keuhoputkentulehdus, näköhäiriöt, kaikki flunssan oireet, mukaan lukien astmaoireet.. ihon arkuus, varsinkin kun hiljaa koskettaa, ärtyneisyys lisäksi "vanne pään ympärillä" - tunne.
      Olin 3 viikkoa sairauslomalla toipumassa tuosta "flunssasta" ja kun 2 viikon sairastelun jälkeen sain käsiini suomenkielisen sivuvaikutuslistan ja löysin sieltä kaikki oireeni, lopetin lääkkeen - jo seuraavana aamuna oloni oli huomattavasti parempi, mutta kuntoni oli romahtanut täysin sairastelun aikana.
      Nyt lääkäri kehoitti ja kannusti minua kokeilemaan lääkettä uudelleen "kun ei ole flunssakausi". Tulos, kaksi viikkoa 100 mg /vrk ja olen nukkuneen rukous, töissä olen käynyt, mutta töissä on todella raskasta olla - väsymyksen huomaavat jo työkaverinikin, vaikka yritän sitä peitellä. Kurkkukipu alkoi ensimmäisestä kapselista, nuha seurasi perässä, pahin väsymys alkoi viikon kuluttua lääkkeestä, ientulehdus on alkamassa, yskä tulee puuskina, astamoireet ovat lievinä (rasitusastma tyyppisenä), silmät kirvelevät ja näköhäiriöt ovat taas päällä, ihon arkuus on palannut. Vielä 3 kapselia, kolme iltaa ja pääsen samalle kannustavalle lääkärille näyttämään mitä tuo paska minulle tekee.

      Miksi sanaa ei uskota, miksi pitää terveytensä uhalla kokeilla jo huonoksi todettua lääkettä? MINÄ TIEDÄN MILTÄ MINUSTA TUNTUU!
      Minulla on ystävä jolle tuo on hermokivussa todella hyvä ja pelastava lääke, joten kaikki eivät ole tällaisia lääkeherkkiä kuin minä.
      Minäkin jätin lukematta sivaikutuslistan tai siis luin minä vähän, mutta kun se oli ruotsiksi niin en sitä ymmärtänyt, jolloin päätin, että en otakaan selvää, etten vaan ala kehittämään mitään oireita itselleni.

      Hermosärkyä tässä yritetään taltuttaa, mutta nyt olen todennut, että se ei todellakaan ole suurin ongelmistani ja kivuistani, vaan se on ainoa, mikä on voitu mitata ja siihen lääkärit uskovat. Enemmän kipuja aiheuttavat raudat jalkapöydässäni.

      Olen uupunut, enkä millään jaksaisi taistella enään. Miksei lääkäriin mennessä voisi tilata itselleen puolesta taistelijaa, ulkopuolista ihmistä joka ensin kuuntelee ja kirjaa missä ja millainen vika on ja pitää sitten sairaan puolta vastaanotolla? Esitaistelija? Nytkin minä myönnyin hoitoon, jonka tiesin itselleni huonoksi.

      • tyyt.hoitoonsa

        Miksi et vaihda lääkäriä???


      • JackHilarious

        Kandeis lukea tuoteseloste kunnolla. Tuo iho-oireilu voi johtaa kuolemaan kyseisellä lääkkeellä.


      • Anonyymi

        Siis Hait Fimealta lupaa lääkkeeseen, etkä tutustunut siihen ? outoa... Mun mielestä. Ja miks ihmeessä aloitit lääkkeen uudelleen? Ei sitä lääkettä ole pakko ottaa/aloittaa tietenkään! välillä en vaan jaksa ymmärtää ihmisten epäloogisuutta . Vaikutat siltä että selvität kaiken perinpohjaisesti, ja sitten teet näin ? Vaihda ihmeessä lääkäriä...


      • Anonyymi

        Ainakin nykyisin lääkkeen painetut ohjeet ovat netissä lääkkeen nimellä hakukoneella. En viitsi muutenkaan niitä pieniä kirjaimia paperilta tavailla kun iPhonella näkee tekstin sopivimmin.


    • jazka1

      Itselläni oli Gabapentin 300mg, 3x päivässä ..
      Söin noin kuukauden ajan, mutta jouduin lopettamaan sen syönnin koska
      se aiheutti minulla jatkuvaa heitehuimausta.
      Oikein hävetti kävellä ihmisten ilmoilla kun kaikki varmaan luuli että olen jatkuvasti
      kännissä tms.
      Tilalle tuli Lyrica 300mg, kahdesti päivässä, ilman sivuoireita.

    • melko tyytyväinen

      Olen varmaan jotenkin kummallinen tapaus, kun itselläni ei ole tullut keskusteluissa mainittujen kaltaisia sivuoireita, ainakaan niin vahvoina mitä joillakin. MInulla annostus 300mg x 4. Nyt päälle kuukauden ollut testissä. Jonkun verran apua on ollut kipuun. Sivuoireina lievää väsymystä ja mielialanvaihteluita. Mutta jälkimmäiseen on jo tottunut e-pillereiden myötä.

    • hermohormooni

      On helpottanut kipuja! 300x3 vrk, sivuoireina mm lihaskivut, hartioissa ja pohkeissa....kuukautiskierto ihan sekaisin, humalainen olo.. Mietin nyt lopetanko...kun sitä haluaisi elää ilman kipuja...mutta onko se elämää jos olet koko ajan lääketokkurassa....

    • hfrt

      Hyvää lääkettä on. Samankaltaista kuin lyrica, mutta silti erilaista. Vähän niinkuin benzo, joka auttaa hermokipuun.

    • kipulisko

      Vaikea noista lyhyistä kokeilusta sanoa, koska tiettyihin lääkkeisiin tottuminen kestää kuukausia. (Varsinkin jos lääkettä nostetaan koko ajan)
      Itsellä nosto vielä menossa, nyt 600 x 3. Vie kovimman kärjen kivusta, mutta ei kokonaan pois. Sivuvaikutuksia ollut väsymys, voimattomuus, ärsytys välistä(liittyisikö tuohon väsymykseen) ja löysä maha. Mahaan hieman auttanut kuitujen lisääminen. Väsymys vaihdellut seisaalleen nukahtamisesta pieneen pöhnään. Joskus ulkona raittiissa ilmassa kävely helpottanut, mutta välistä taas ei jaksa yhtään mitään. Minun on mielestäni helpompi kestää väsymystä, kuin kovaa kipuani, joka sijaitsee leuassa ja kasvoilla. Alkuun kävelin hieman kuin olisin pienessä humalassa ollut, mutta sitä ei ole enää ollut. Jatkossa näkee laskeeko tuo väsymys vähemmälle. En ole seurannut painoa, mutta nälkä ja kylläisyys eivät tunnu niin selvästi, joten koitan vahtia ruuan määrää lautasella. Noin kuukauden annos pysyi 300 x 3 ja olot tasaantuivat selvästi. Pitää selvästi muistaa ottaa tasaisesti kellonaikoihin.
      Hieman huolettaa aiheuttaako tämä riippuvuutta tulevaisuudessa.

    • eikukaanjoopajoo

      Lääkärin mielestä panacod silloin tällöin on super paha, ni vaihtoi sitten gabapentin sen tilalle. Siis panacodia meni vuodessa joku 100kpl.
      Gabapentissa nouseva annostus maksimi 12x300mg vuorokaudessa.
      Aiheuttaa huimausta, krapulaisen olon jos en ota jo aamusta lisää, ientulehdusta,flunssaa, kurkkukipua, käsien tärinää, todella pitkät unet.

      Plussaa unen laatu on suhteellisen hyvä.

      Niin ja melko vitun kalliiksi tulee jo tuolla annostuksella. Ei toimi kipuun millään pienellä määrällä.

    • kipuilija

      Kyseistä lääkettä sain 1x pv Tradolan Retard 150mg 1x pv
      kipu katosi sain nukuttua jopa 10 tuntia ...vain kerran kipu herätti.
      Seuraavana aamuna niskat aivan jumissa? Tuliko se siitä kun olin nukkunut samassa
      asennossa 10 tuntia? Vai onko lääkkeellä sivuvaikutus ?

    • Pillox

      Olen käyttänyt useita kuukausia gabapentinia 3x600 mg vyöruusun ja välilevyn pullistuman takia ja vointini paranemisen takia ryhdyin laskemaan viikottain 300 mg pois, kolme viikkoa meni ihan siedettävästi mutta nyt on jäljellä 3x300 mg ja siitä laskin taas 300 mg pois niin alkoi hirvittävät vieroitusoireet, sattuu koko kroppaan, tärisen kauttaaltaan eikä vain kädet, kylven hiessä ja palelen (horkka) vuorotellen ja tuskainen olo enkä voi pysyä paikoillaan ja hirvittää kun vielä lasken annostusta 2x ja ennen kun se kaikki on pois verestä niin tiedän että loppujen lopuksi päädyn sikiöasentoon, tuska on niin kova ettei pysty inahtamaankaan.
      Mistäkö tiedän ? Viimevuonna oli sama homma, olen kokenut tämän silloin ja minä onneton uskoin lääkäriä (tämä on paras lääke markkinoilla) ja ajattelin että kyllä kestän vieroitusoireet kun hermokipu oli helvetillistä.
      Minulla on apuna Oxycodone 5mg (pitkävaikutteinen) sekä Oxynorm 5mg (lyhytvaikutteinen) apuna 2x päivässä ja mietimpä vaan että jos jollakulla ei näitä apuja ole niin aika karmeeta. Tuskimpa lääkärit hövelisti määräävät opiaatteja jos ei tiedä itse näitä pyytää.
      Kyllä sinä nimimerkki "sh" voin vakuuttaa että vieroitusoireet ON kamalat mutta ehkä jos tulee vielä sama tilanne niin älyän pyytää jotakin muuta, Lyrica ei auttanut jotenka ehkä sen takia määrättiin Gabapentinia.

    • Pillox

      Ai niin, vielä edelliseen jatkoa, Gapapentin vei muistini aivan totaalisesti mutta lääkäri käynnillä pyysin päästä muistihoitajalle niin hän rauhoitteli että muistini palaa kyllä normaaliksi lääkkeen lopetettuani (esim. Yksi aamu en vaan muistanu miten TV:n kaukosäädintä käytetään ja olin käyttänyt sitä samaa jo 4 vuotta, ihan musta aukko ja siinä istuin hölmönä aikani sitten oli soitettava miehelleni töihin ja kysyttävä ohjeita kyllä hävetti ja pelotti) niin siinä kävi että muistini palasi normaaliksi ja tämä oli vaan yksi esimerkki niitä muistihäiriöitä oli ihan raivostuttavan paljon päivittäin ja nyt toivonkin että tämän toisen lopetuskerran jälkeen myöskin muistini palautuisi ennalleen.

      • Anonyymi

        Itselleni noita muistihäiriöitä tulee fibromyalgian pahenemisvaiheessa paljon.Gabapentiini köytös hermokipuun ja trampalgin kipuihin myös. 1×3kumpaakin. Nyt nosto gabassa kun mursin ranteeni eikä kivut hellitä vaik siitä2kk jo. Miulle gaba ollu hyvä lääke...alussa kaik huimaukset ym. ja kun lääkemäärää nostetaan ne tulee myös...hetken pääst häviää. Miul TODELLA tarkka aikavälin kanssa. Enkä kyllä pääsisi kävelemään ilman gabaa,kokeiltu kuntoutusjaksolla,vain yksi tabl.jäi välistä enkä voinut astua kun kivut kovat. Kyllä tosiaan pitää muistaa et olemme yksilöitä. Olen syönyt nyt n.6v ja vast toinen nosto gaballa.


    • Jomi123

      Mun mielestä toi lyrica on 10 kertaa parempi lääke ku gapabenttiini..ja lyrica nostaa mielialanki korkeemmalle.itselläni on lyrica on 150x3

      • Anonyymi

        Miul menee muisti het ekasta ja hirvee humala päällä oli. Ei ikinä enää kokeilua.


    • Zcm

      Söin ainoastaan kuusi pilleriä eli kahtena päivänä seuraava aamu oli ihan kauhea vaimo sai pidellä minua pystyssä.

    • uusimerkki

      Nyt olen ottanut yhden Gabapentin, kunb taas uuden lääkkeen kokeilu. Koekaniiniksi tässä jo itsensä tuntee.
      Vuoden verran sormissa Allodyniaa, ENMG-kuvauksessa todettu kaularangassa kulumia. Mangeettikuvauksen perusteella kaularangan leikkaus syksyllä. Vaivat vaan pahenivat.
      Leikkauksen jälkeen jo tusinnan verran pillereitä päivittäin. Ei auttanut, kokeiltu Lyrica kaksi 75 mg aamuin, illoin. Duloixetine nostettin kaksi päivittäin.
      No, kokeillaan taas tuoa uutta, kuinka pitkälle pää kestää. Ihme, kun tolpillani tähän saakka. Nyt yksi lääke pelkästään, voi huomata sivuvaikutukset. Vähitelleen nostetaan.

    • uusimerkki

      Hei Zcm! Ethän vaan ole aloittanut liian suurella annoksella, jos kuusi pilleriä kahtena päivänä!? Ei ihme, jos ei pystyssä. Minulla kolmena iltana yksi kapseli, sitten seuraavat 3pv aamuin,illoin yksi. Seuraavat kolmena pv. tulee kai päivälläkin, eli 1x1x1 tai jotain sinne päin. Hoitaja kyllä sanoi, että alkuun voi kokeilla vähemmälläkin.
      Onkin sitten olemista, kun 600mg. En kyllä ajattele niin pitkälle, nyt vielä 300mg.

    • Vereslihalla

      Otin 600mg puolikkaan ja tuntui päässä ! Taitaa olla melko coctail ja luulen, ettei sovi minulle? Jonkin verran poisti kipua, mutta mitä tekee päässä ? Olen herkkä lääkkeille, ein ole elämäni aikana tarvinnut lääkkeitä.

    • Vaivainen

      Alussa väsymys oireita sen vuoksivaloitus pienillä annoksilla. Mimulla lihashermo nykinään joka nousee kutkkuun asti, sitten tulee nielemis ja hengitysvaikeksia. Nyt Gapapentin 600 mg kolme kertaa päivässä. Menee noin viikko kun hoitotaso saavutetaan. Olkaa kärsivällisiä kun aloitatte hoidon. Alussa oli pään oireita ja nyt lääkehumalassa. Hyvää yötä ja huomenta !

    • Itse popsin 800mg cabapentiinia 5 kertaa vuorokaudessa kolmoishermokipuun mikä on yksi karmeimmista kivuista kaulassa , lisäksi otan silloin tällöin panacodin kaveriksi vielä kun ei muuten auta nyt on tarkoitus saada lääkäriltä vielä 400mg resepti että saisin sen 1200mg kasaan kolmesti vrk:ssa eli yhteensä 3600mg/vrk hyvä lääke minun mielestäni Lyricaan verrattuna.

    • voikotästäpäästä

      Olen syönyt nyt kaksi kuukautta 1x300mg Gapapentiniä ja haluaisin siitä pois.
      Alunperin sain sen isoon välilevynpullistuman aiheuttamaan hermosärkyyn (alkuun oli muitakin lääkkeitä apuna ja söin tätäkin 3xpvssä).
      Olen yrittänyt siten että otan vain joka toinen ilta, seuraus se että nukun vain joka toinen yö. eli jos en ota niin hikoilen/palelen koko yön niin ettei nukkumisesta tule mitään.
      Lisäksi olen aivan ihmeissäni kun olen kuin masentunut, en tunne enää iloa enkä mitään, maailma näyttää harmaalta, mutta on jotenkin erilaista kuin oikea masennus, semmoista kuin joku olisi leikannut pois tunteet. Sanomattakin selvää että seksi ei kiinnosta.
      Onko nämä kaikki lääkkeen sivuvaikutuksia?
      Kauanko ne kestää jos jätän vain kylmästi lääkkeen pois?

      • Anonyymi

        Kokemusta on tästä myrkystä. Lekuri määräsi hermopinteeseen, auttoi kyllä, hyvät alkuilta unet, heitehuimausta, otin 2 x 300mg kerran pvässä, ennen lääkkeen ottoa outoa oloa, sehän meni sitten kellosta kyttäämiseen että milloin "saan ottaa mytkyt" eli koukuttaa ja rankasti. Yhden kerran jätin pois ja kivut takas, jatkoin ottamista. Nyt puolitoista vuotta meni tuota, maaliskuun puolivälissä jätin kerrasta pois, hermo kipua ei enää. Vieroitusoireet helvettiä, valvonut öitä, kuumia aaltoja sarjana, hikoilu kaameeta, haju kuvottavaa, kesken yön pitänyt laittaa tyyny pesukoneeseen, hienhaju ei normaalia hikeä vaan sanoinkuvaamatonta paskaa. Kutinaa silmien ihoalueissa, massiivista kutinaa. Itkenyt, saanut raivokohtauksia. Ahdistuneisuutta. Tätä paskaa jatkunut nyt noin 2kk, silmien kutina loppui mutta nyt tällä viikolla alkoi kasvoja kutista eri kohdista. Toivon että vieroitusoireet loppuisivat jo, en olisi ikinä aloittanut jos olisin tiennyt mitä paskaa koukuttavaa mulle määrättiin, ois ollu muutakin lääkettä. Imbelisilli lääkäri joka kehui "tiedän yhden hyvän lääkkeen", potilaalle pitää kertoa näistä gabapentin ja lyricat että ne koukuttaa ja mitkä vieroitusoireet ja näin kauan eli jo 2kk ja milloinkaan loppuu? Itsemurha ajatuksia myös tästä paskasta. Älkää aloittako!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemusta on tästä myrkystä. Lekuri määräsi hermopinteeseen, auttoi kyllä, hyvät alkuilta unet, heitehuimausta, otin 2 x 300mg kerran pvässä, ennen lääkkeen ottoa outoa oloa, sehän meni sitten kellosta kyttäämiseen että milloin "saan ottaa mytkyt" eli koukuttaa ja rankasti. Yhden kerran jätin pois ja kivut takas, jatkoin ottamista. Nyt puolitoista vuotta meni tuota, maaliskuun puolivälissä jätin kerrasta pois, hermo kipua ei enää. Vieroitusoireet helvettiä, valvonut öitä, kuumia aaltoja sarjana, hikoilu kaameeta, haju kuvottavaa, kesken yön pitänyt laittaa tyyny pesukoneeseen, hienhaju ei normaalia hikeä vaan sanoinkuvaamatonta paskaa. Kutinaa silmien ihoalueissa, massiivista kutinaa. Itkenyt, saanut raivokohtauksia. Ahdistuneisuutta. Tätä paskaa jatkunut nyt noin 2kk, silmien kutina loppui mutta nyt tällä viikolla alkoi kasvoja kutista eri kohdista. Toivon että vieroitusoireet loppuisivat jo, en olisi ikinä aloittanut jos olisin tiennyt mitä paskaa koukuttavaa mulle määrättiin, ois ollu muutakin lääkettä. Imbelisilli lääkäri joka kehui "tiedän yhden hyvän lääkkeen", potilaalle pitää kertoa näistä gabapentin ja lyricat että ne koukuttaa ja mitkä vieroitusoireet ja näin kauan eli jo 2kk ja milloinkaan loppuu? Itsemurha ajatuksia myös tästä paskasta. Älkää aloittako!!!!

        Sama kuin edellä lisää vielä, eli vieroitusoireena lisäksi ja käytön aikana: suuri viha ongelmia kohtaan. Nyt kohta 3kk lopettanut ja oireet helpottaneet lopulta. Kasvojen kutina loppunut. Summa summarum : kuten kirjoittettu lyrican lopetuksesta, vieroitusoireet kestävät noin 3kk myös gabapentiinista. Älkää ikinä aloittako kumpaakaan paskaa. Vielä viime viikolla oisin ottanut jos olisi ollut kotona noita, onneksi vein pois. Kysymys: kuinka voi olla yksi IHMEPILLERI JOKA VIE POIS EPILEPSIAN, AHDISTUNEISUUSHÄIRIÖN, HERMOKIVUT???? MYRKKYÄ !!!! MIKSI EI OLE IHMEPILLERIÄ MIKÄ VIE POIS SOKERITAUDIN JA VERENPAINETAUDIN JA MUUTAKIN???? EI OLE OLEMASSA. Kemikaaleja jotka tuhoavat aivosi ja kaiken on ne on lyrica ja gaba, lääkeyhtiöt rikastuu vain. Lukekaa; Suomessa lyrica kirjoitettu 800lle epilepsiaan muille yli 70 000. Miettikää!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama kuin edellä lisää vielä, eli vieroitusoireena lisäksi ja käytön aikana: suuri viha ongelmia kohtaan. Nyt kohta 3kk lopettanut ja oireet helpottaneet lopulta. Kasvojen kutina loppunut. Summa summarum : kuten kirjoittettu lyrican lopetuksesta, vieroitusoireet kestävät noin 3kk myös gabapentiinista. Älkää ikinä aloittako kumpaakaan paskaa. Vielä viime viikolla oisin ottanut jos olisi ollut kotona noita, onneksi vein pois. Kysymys: kuinka voi olla yksi IHMEPILLERI JOKA VIE POIS EPILEPSIAN, AHDISTUNEISUUSHÄIRIÖN, HERMOKIVUT???? MYRKKYÄ !!!! MIKSI EI OLE IHMEPILLERIÄ MIKÄ VIE POIS SOKERITAUDIN JA VERENPAINETAUDIN JA MUUTAKIN???? EI OLE OLEMASSA. Kemikaaleja jotka tuhoavat aivosi ja kaiken on ne on lyrica ja gaba, lääkeyhtiöt rikastuu vain. Lukekaa; Suomessa lyrica kirjoitettu 800lle epilepsiaan muille yli 70 000. Miettikää!!

        Sama anonyymi kuten 2 edellistä tekstiäni. Nyt on oltu kohta 8kk ilman gaba paskaa. Vielä tulee iltaisin kuuman aallon tapaisia ahdistustksia. Kasvojen kutinaa ei enää, eikä ole tullut hermonpinnekipua mitä teki silloin huhtikuussa yhden keran= lääke tekee sinulle kipuja vaikka sinulla ei ole niitä. Jos joku päivä jaksan niin otan yhteyttä fimea tästä paskasta. Eilen ja toissapvä sain vielä raivokohtauksia. Oon miettinyt miksi minulle on tullut gaban aikana ja sen jälkeen erilaisia oireita; tulkitsen että lääke teki näitä jotta makaan sängyssä liikkumattomana ja lihon vaan, paino alkoi nousta heti kun aloin käyttää, eli noin 30kg. Oireita: toistuvat jännetuppitulehdukset syys2019-heinä2020 vuorotellen hyppi ranteesta toiseen, olen eläkkeellä eli ranteet eivät rasituksessa. Toinen oli lapakipuja, tänä aamuna alkoi taas tyhjästä lapakipu. Minulla oli aikoinaan toimistotyöstä lapakivut. Nämä kaikki tulevat siitä että gaba haluaa minut sängyn pohjaan, eli vielä 8kk lopettamisesta oireita. Söin puolitoista vuotta gabaa, lasken että vuoden kuluttua syksy 2021 oireet olisivat poissa. Mielisairaaksi meinasin tulla jännetupeista, kortisonipiikkejä 7kpl, lääkärit eivät osanneet sanoa syytä enkä edes älynnyt sanoa gabaa ja tuskinpa olisivat edes tienneet. Älkää aloittako!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemusta on tästä myrkystä. Lekuri määräsi hermopinteeseen, auttoi kyllä, hyvät alkuilta unet, heitehuimausta, otin 2 x 300mg kerran pvässä, ennen lääkkeen ottoa outoa oloa, sehän meni sitten kellosta kyttäämiseen että milloin "saan ottaa mytkyt" eli koukuttaa ja rankasti. Yhden kerran jätin pois ja kivut takas, jatkoin ottamista. Nyt puolitoista vuotta meni tuota, maaliskuun puolivälissä jätin kerrasta pois, hermo kipua ei enää. Vieroitusoireet helvettiä, valvonut öitä, kuumia aaltoja sarjana, hikoilu kaameeta, haju kuvottavaa, kesken yön pitänyt laittaa tyyny pesukoneeseen, hienhaju ei normaalia hikeä vaan sanoinkuvaamatonta paskaa. Kutinaa silmien ihoalueissa, massiivista kutinaa. Itkenyt, saanut raivokohtauksia. Ahdistuneisuutta. Tätä paskaa jatkunut nyt noin 2kk, silmien kutina loppui mutta nyt tällä viikolla alkoi kasvoja kutista eri kohdista. Toivon että vieroitusoireet loppuisivat jo, en olisi ikinä aloittanut jos olisin tiennyt mitä paskaa koukuttavaa mulle määrättiin, ois ollu muutakin lääkettä. Imbelisilli lääkäri joka kehui "tiedän yhden hyvän lääkkeen", potilaalle pitää kertoa näistä gabapentin ja lyricat että ne koukuttaa ja mitkä vieroitusoireet ja näin kauan eli jo 2kk ja milloinkaan loppuu? Itsemurha ajatuksia myös tästä paskasta. Älkää aloittako!!!!

        Siis pitäisi olla selvää et jokainen kova lääke lopetetaan vähiyellen!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemusta on tästä myrkystä. Lekuri määräsi hermopinteeseen, auttoi kyllä, hyvät alkuilta unet, heitehuimausta, otin 2 x 300mg kerran pvässä, ennen lääkkeen ottoa outoa oloa, sehän meni sitten kellosta kyttäämiseen että milloin "saan ottaa mytkyt" eli koukuttaa ja rankasti. Yhden kerran jätin pois ja kivut takas, jatkoin ottamista. Nyt puolitoista vuotta meni tuota, maaliskuun puolivälissä jätin kerrasta pois, hermo kipua ei enää. Vieroitusoireet helvettiä, valvonut öitä, kuumia aaltoja sarjana, hikoilu kaameeta, haju kuvottavaa, kesken yön pitänyt laittaa tyyny pesukoneeseen, hienhaju ei normaalia hikeä vaan sanoinkuvaamatonta paskaa. Kutinaa silmien ihoalueissa, massiivista kutinaa. Itkenyt, saanut raivokohtauksia. Ahdistuneisuutta. Tätä paskaa jatkunut nyt noin 2kk, silmien kutina loppui mutta nyt tällä viikolla alkoi kasvoja kutista eri kohdista. Toivon että vieroitusoireet loppuisivat jo, en olisi ikinä aloittanut jos olisin tiennyt mitä paskaa koukuttavaa mulle määrättiin, ois ollu muutakin lääkettä. Imbelisilli lääkäri joka kehui "tiedän yhden hyvän lääkkeen", potilaalle pitää kertoa näistä gabapentin ja lyricat että ne koukuttaa ja mitkä vieroitusoireet ja näin kauan eli jo 2kk ja milloinkaan loppuu? Itsemurha ajatuksia myös tästä paskasta. Älkää aloittako!!!!

        Olen kokenut ihan saman, yhtä paskaa

        on !!!


    • selkänivelkipuinen

      Tämä gapapentin lääke vaikuttaa todella vaikealta tapaukselta. Käyttäjä kokemuksista hyötyä niille joille on ehdotettu tai jo lääke kirjoitettu. Itse en uskaltaisi alkaa käyttämään. Tramalia käytin muutaman tabletin kovan lonkkanivelkivun takia mutta ei auttanut kipuun mutta olo oli jotenkin hämärä,hiotti,ruokahalu väheni eikä mitään hyvää oloa helpotusta unen saantiin ei tullut. Miten joku voi tulla riippuvaiseksi? Samaa ihmettelen kun luin lehdestä miten joku tulee riippuvaiseksi kodeiinista.

    • eitoimi420

      söin juuri 6000mg tänää eikä tunnu missää, miksi?

      • Uusimerkki

        ...onkohan 6000mg ihan oikein?
        Minä näköjään kirjoitellut keväällä tälle sivulle. Sen syksyn -16 kaularankaleikkauksen jälkeen syönyt valtavat määrät lääkkeitä. Aluksi tietenkin leikkauksen jälkeisiin kipuihin.
        Viimeksi 600 kpl Gabrion 1800mg päivässä. Siitä olen päässyt eroon, tai olisi pitänyt vähentää 1kapseli viikossa.
        Vähensin vähitellen, eikä tullut vieroitusoireita. Mitä sitä syömään, erilaisten sivuvaikutustenkaan takia. Söi sitten mitä tahansa etusormi pahin, en ole voinut koskea sillä mihinkään.
        Nyt sitten Qutenza-hoito, piti niin auttaa kolmeksi kuukaudeksi. Tulipa kärsittyä seuraava yö kamalasta polttelusta, sormi samanlainen! Ehkei odottelukaan auta. Täytyy kysellä paremmin. Oma apu paras, kohta pari vuotta villakäsine kädessä, jotenkin pärjännyt, ei kosketa muuhun. Edelleen pidettävä, kun tuo hoitokaan auttanut.


    • Antero1966

      Fysiatri kirjoitti eilen iskiaskipuun Gabrion 300 mg reseptin. Ohjeena 1-2 kpl 1-3 kertaa päivässä.

      Otin yhden tabletin illalla, nukuin hyvin. Aamiaisella tänään otin toisen ja se taisi olla virhe, päivä on mennyt ihan tokkurassa. En taida ottaa jatkossa kuin iltaisin.

      Edellä olevan perusteella lääke vaikuttaa olevan aika haasteellinen?

      • Anonyymi

        Itse sairastin 1vuoden kyseistä vierasta ...oxylla mentiin...ei apuja..
        Itkuhuutoraivareilla ylös sängystä...5min seisoit jäykkänä hyvä kun pystyi hengittämään...sit toivoit vaan et kerkiit vessaan ennenkö teet alles. Aivan hirveetä aikaa. Noooo ...fyssari antoi tens-laitteen kokeiluun,säädettynä akuuttiin kipuun. Ensin ei hyötyä. Yhdistin sit mukaan istumalihaksen muljutuksen et saisin tilanteen laukeamaan. Tottakai teki kipeetä,mut nämä yhdessä auttoi. Iskias HÄVISI. Nyt joskus varoittaa et on olemassa,mut ei " asetu taloksi" niinkuin aikaisemmin.
        Kaik tämä alko alaselkäkivusta joka vaelsi ensin oikeaan jalkaan ,sitten vasempaan ja tulehdutti sitten lihaksen jonka läpi iskiashermo män ja näin kehitti AIVAN HIRVEÄT kivut.


    • Migreenihortonisti

      Krooniseen migreeniin määrättiin tämä Neurontin. Lääkennostusta pikkuhiljaa nostettu päätyen annokseen 3x600mg/vrk. Kipu on poissa, Nyt 10pv mennyt tällä 3x600mg annostuksella. Huimaus lisääntynyt, samoin tokkuraisuus. Ei oikein jaksa mitään. Ajattelin etten luovuta, ennenkuin kuukausi täydellä annostuksella takana,. Jos edelleen tokkurainen, täytyy harkita lopetusta.

    • Lääkevastainen

      Olen vuosien mittaan lähinnä iskiasvaivoihin sekä sisäilmaoireiden laukaisemaan lantioinalueen hermokipuun saanut erilaisia lääkityksiä, mutta sivuvaikutuksien vuoksi lopettanut niiden käytön hyvinkin nopeasti tyhmyyttäni. Nyt olen kärsinyt kuukausia vyöruusun aiheuttamasta hermokivusta ja nyt tiedän mitä kipu on. Auto-onnettomuudenkaan jälkeen (lukuisia luunmurtumia) en ole ollut näin kipeä. Minulle määrättiin Gabapentin 300 mg kehoittamalla nostaa lääkitystä 2-3vrk välein 300 mg/vrk, mikäli vaste ei aiemmin tule, maksimiannokseensa 3200 mg. Lisäksi meni Tradolan ret 100 mg 2 2 (tämän jouduin jättämään melko pian pois, aiheutti levottomuutta ja unettomuutta) ja Tramal 50 mg tarvittaessa. Tänään menee maksimiannos ja Tramal 50 mg menee päivittäin. Työpäivää edeltävänä iltana nukahtamislääke lisänä. Somac 40 mg kuurina vatsansuojaksi ja Burana 600 mg päivittäin lääkepäänsärkyyn. Huimaus meni ohi parissa viikossa. Vieläkään en ole kivuton, muttei vissiin kuulukaan olla. Olen huomannut muistin heikenneen, silmät ovat kuivat ja näkö heikentynyt. Olen ärtynyt ja ahdistunutkin. Töissä pitää käydä (hoitoalalla) ja olen huolissani kyvystäni turvalliseen potilastyöskentelyyn. Nyt on TENS-laite kokeilussa. Lääkärin määräyksestä näillä ohjeilla ainakin kuukausi. Sitten aletaan laskemaan lääkitystä. Hiukan mietityttää vieroitusoireet ja se palaako kipu taas. Kiitos tämän viestiketjun, nyt osaan pyytää opioidia vieroitusoireiden hoitoon. Voimia kaikille kivun kanssa eläville!'Nimimerkillä "aiemmin perusterve omistaa nyt dosetin"

      • Anonyymi

        😲😲😲Burana juuri aiheuttaa lääkepäänsäryn 😰


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😲😲😲Burana juuri aiheuttaa lääkepäänsäryn 😰

        Niin minullekin lääkäri määräsi aina Buranaa . Parin vuoden ajan söin päivittäin . Työterveyslääkärin määräyksestä


    • Elämää

      Neurontinin sain 2000-luvun aikoihin kun minulta leikattiin 1997 aivokasvain. Ensin pari vuotta käytin hydantinia ja se ei toiminut. Aloitin ensin 400mg kolme kertaa päivässä ja kohtauksia tuli. Lisättiin topimax ja 2011 vaihdettiin lamictalin, koska halusin lapsen. Synnytin 2013 terveen tytön. Lapsella oli vieroitus oireita, mutta ne hävisivät. Nyt vaihdetaan hutaasti neurontin pois, koska on poissaolokohtauksia ja neurontin on ollut jo iät ja ajat kuvioissa. Lääketiede muuttunut.

    • SekaisinGabrionista

      Minulle määrättiin Gabrionia ihan maksimiannos, aloitettiin vähitellen. Muutaman kuukauden ajan nukuin mainiosti ja särkyihin se auttoi hyvin. Sitten alkoi tulla vakavaa masennusta vaikka kivuton olo siis. En ymmärrä. Lääkäri pienensi annosta ja mieliala koheni. Sitten lääkäri vaihtui ja määräsi taas maksimiannokseen sanoen että lääke ei aiheuta masennusta vaan paremmin kohentaa mielialaa kun kivut vähenee. Nyt oon entistä enemmän sekaisin mitä tulee tehdä. Kuunnella omaa kehoa ja tuntemuksia vai noudattaa lääkärin ohjetta. Onko muille tullut näistä lääkkeistä vakavaa masennusta? MIten sitä on hoidettu? Lääkkeet pois vai masennuslääkkeitä lisäksi tai miten?

      • Gabrion

        Itse ainakin allekirjoitan masennusoireet, niitä on näköjään muillakin. Tuli jo heti ensimmäisistä 300mg annoksista, tällä hetkellä iltaisin 1200mg. Mikään ei kiinnosta ja tuntuu siltä, että eiköhän tämä elämä ole jo nähty, mitä tässä turhaa enää. Ja lääkäri minullekin sanoi, että ei pitäisi kyllä masentaa. Vaikka siellähän se on sivuoirelistalla lähes ensimmäisenä. Muita sivuoireita ovat minulla olleet kurkkukipu, flunssainen olo ja nivelkivut. Ruokahalu on vähentynyt, joka nyt välttämättä ei ole täysin pahasta. Kaikki reagoivat näihin vähän eri tavalla.

        Ajattelin ajaa tämän parin viikon sisään alas, jos nuo oireet eivät hellitä. Nyt kokeiltu vajaan kuukauden verran eikä ole kauhean herkkua.

        Kuuntele itseäsi ja kehoasi. Lääkäri ei voi tietää miltä sinusta tuntuu. Ja mitä enemmän lääkäreiden kanssa on tekemisissä, sen enemmän tulee sellainen olo että ei heitä kyllä kiinnostakaan.


      • Rouva65

        Olen syönyt Gabapentiniä diskusprolapsileikkauksen jälkeiseen hermokipuun noin 15 vuoden ajan. Hyvä lääke hermokipuun, mutta tuntuu että menettää pitkässä käytössä tehoaan ja annosta joutuu suurentamaan. Minulla viime vuodet annos ollut 600 mg kolmasti päivässä, mutta sen teho ei enää tunnu riittävän ja aion nyt nostaa annosta ainakin 300 mg:lla vuorokaudessa omatoimisesti. Hermokipu voimistunut viime aikoina. Pystyin vielä muutama viikko sitten tekemään pitkiä kävelylenkkejä ja pyöräilemäänkin, mutta nyt olen viimeisen viikon "hipsutellut" sisätiloissa. Kipu repivää ja säteilee pakaraan ja jalkaterään saakka. Kipu suht samanlaista kuin ennen prolapsileikkausta ( tehty kaksi kertaa). Olen keskustellut lääkärin kanssa tilanteestani ja hänen mukaansa leikkauksella ei voida tilannettani enää parantaa. Siksi napsin gaboja ja kärsin sivuvaikutuksista varmasti koko loppuikäni.


      • Kipupotilas
        Gabrion kirjoitti:

        Itse ainakin allekirjoitan masennusoireet, niitä on näköjään muillakin. Tuli jo heti ensimmäisistä 300mg annoksista, tällä hetkellä iltaisin 1200mg. Mikään ei kiinnosta ja tuntuu siltä, että eiköhän tämä elämä ole jo nähty, mitä tässä turhaa enää. Ja lääkäri minullekin sanoi, että ei pitäisi kyllä masentaa. Vaikka siellähän se on sivuoirelistalla lähes ensimmäisenä. Muita sivuoireita ovat minulla olleet kurkkukipu, flunssainen olo ja nivelkivut. Ruokahalu on vähentynyt, joka nyt välttämättä ei ole täysin pahasta. Kaikki reagoivat näihin vähän eri tavalla.

        Ajattelin ajaa tämän parin viikon sisään alas, jos nuo oireet eivät hellitä. Nyt kokeiltu vajaan kuukauden verran eikä ole kauhean herkkua.

        Kuuntele itseäsi ja kehoasi. Lääkäri ei voi tietää miltä sinusta tuntuu. Ja mitä enemmän lääkäreiden kanssa on tekemisissä, sen enemmän tulee sellainen olo että ei heitä kyllä kiinnostakaan.

        Kyllä tällä pään sekaisin saa pitemmällä käytöllä. Itsellä ahdistusta, paniikkikohtauksia, muisti ja ajatteluvaikeuksia, puhepätkii jne.. Lähes kaikkia lihaksia ja niveliä särkee. Joka aamu kurkku kipeä. Olo muutenkin kuin masentuneella.

        Kaikki alkoivat vasta 6kk käytön jälkeen. Käytin päällekkäin Triptyl ja Gabrion. 6kk Gabrionia ja tunsin olevani valmis lopettamaan kaikki lääkkeet. Olin kivuton ja asiat kunnossa.

        Ensin lopetettiin Triptyl fysiatrin ohjeella. Kuukausi lopetuksesta alkoivat ensimmäisessä kappaleessa kerrotut oireet. Oman käsitykseni mukaan Triptyl suojasi Gabapentiinin haittavaikutuksilta. Nyt olen sairaslomalla ja lopetan gabapentiiniä 300mg viikossa. En tule vittu enään ikinä syömään yhtäkään pääkoppaan vaikuttavaa "kipulääkettä". Jos ei perinteisillä (burana, panadol ja opiaatit) helpota tai määrätä niin sitten ollaan ilman ja vaikka koko loppu elämä sairaslomalla.


      • Anonyymi
        Gabrion kirjoitti:

        Itse ainakin allekirjoitan masennusoireet, niitä on näköjään muillakin. Tuli jo heti ensimmäisistä 300mg annoksista, tällä hetkellä iltaisin 1200mg. Mikään ei kiinnosta ja tuntuu siltä, että eiköhän tämä elämä ole jo nähty, mitä tässä turhaa enää. Ja lääkäri minullekin sanoi, että ei pitäisi kyllä masentaa. Vaikka siellähän se on sivuoirelistalla lähes ensimmäisenä. Muita sivuoireita ovat minulla olleet kurkkukipu, flunssainen olo ja nivelkivut. Ruokahalu on vähentynyt, joka nyt välttämättä ei ole täysin pahasta. Kaikki reagoivat näihin vähän eri tavalla.

        Ajattelin ajaa tämän parin viikon sisään alas, jos nuo oireet eivät hellitä. Nyt kokeiltu vajaan kuukauden verran eikä ole kauhean herkkua.

        Kuuntele itseäsi ja kehoasi. Lääkäri ei voi tietää miltä sinusta tuntuu. Ja mitä enemmän lääkäreiden kanssa on tekemisissä, sen enemmän tulee sellainen olo että ei heitä kyllä kiinnostakaan.

        no voi voi,kurkkukipu todennäköisesti johtuu refluksista,joka taas johtuu että lääkkeet ärsyttävät vatsaa.


      • Anonyymi
        Kipupotilas kirjoitti:

        Kyllä tällä pään sekaisin saa pitemmällä käytöllä. Itsellä ahdistusta, paniikkikohtauksia, muisti ja ajatteluvaikeuksia, puhepätkii jne.. Lähes kaikkia lihaksia ja niveliä särkee. Joka aamu kurkku kipeä. Olo muutenkin kuin masentuneella.

        Kaikki alkoivat vasta 6kk käytön jälkeen. Käytin päällekkäin Triptyl ja Gabrion. 6kk Gabrionia ja tunsin olevani valmis lopettamaan kaikki lääkkeet. Olin kivuton ja asiat kunnossa.

        Ensin lopetettiin Triptyl fysiatrin ohjeella. Kuukausi lopetuksesta alkoivat ensimmäisessä kappaleessa kerrotut oireet. Oman käsitykseni mukaan Triptyl suojasi Gabapentiinin haittavaikutuksilta. Nyt olen sairaslomalla ja lopetan gabapentiiniä 300mg viikossa. En tule vittu enään ikinä syömään yhtäkään pääkoppaan vaikuttavaa "kipulääkettä". Jos ei perinteisillä (burana, panadol ja opiaatit) helpota tai määrätä niin sitten ollaan ilman ja vaikka koko loppu elämä sairaslomalla.

        Loppuelämää ei voi olla sairaslomall


    • Möykkä

      ItseJoo söin 10kpl 600mg neurontinia ja 2mg subuteksiä sekä rivatrillejä ainakin sen 10mg...... neurottiinien syömisestä alkaa olla pari tuntia ja alkaa vakuttamaan vasta nyt. Alkaa tulla HYVÄ olo. Möykällä on seksinone ja huumeiden täytteinen elämä

    • Aurinko72

      Loukkasin käteni kesällä ja tähän hermojen "venähdykseen" määrättiin. Ensimmäisen kerran sitten 10/2009 tapahtuneen autokolarin, nukkunut hyviä yöunia. Päivällä energisempi ja enemmän itseni. Kolarista jäi siis päälle krooninen hermosärky ristiluun murtumasta. Kipuihin on jo tottunut kun ei mikään ole kunnolla auttanut. Kokeiltu Lyricasta Norspan-laastariin, Panacodeja unohtamattta. Nykytilan kanssa tunnen eläväni.

    • Justniin_

      Itselläni auttoi hyvin hermokipuihin. Ei pyörinyt päässä tms. ollenkaan. MUTTA minulla on selkäydin vaurio ja parhaimmillani liikun rollaattorilla. Minulla Gapapentin meni jalkoihin niin, että jalat ei toimineet yhtään. Oli pakko lopettaa. Lääkärin mukaan joillekin tekee kuten minulle. Muuten HYVÄ ja suosieltava.

    • Tyytyväinenkäyttäjä

      Gabapentinia, lääkkeen nimi Gabrion, olen käyttänyt nyt 6kk. Annostus yhteensä 6kpl 300mg kapselia vuorokaudessa. Lääke on poistanut sietämättömän hermokivun. Lääke on sopinut minulle hyvin, ei mitään sivuvaikutuksia. Ei edes muiden kuvailemaa väsymystä. Lääkkeen avulla olen voinut elää täysin normaalia elämää, joka ei ennen lääkitystä ollut mahdollista voimakkaan hermokivun vuoksi. Lääkkeen vaikutus on varmasti yksilöllinen, mutta itselläni se on ollut pelastus elämään.

    • GabaGabaHeyHey

      Niska, olkapää hermovaurio. Gapapentin kokeilussa, 6 pvä menossa. Otin suoraan 3 x 300. Kurkussa kuivaa , ihoa kuumottaa, kuiva suu aamuisin, kuivaa myös silmiä, jäykkyyttä niskassa, jokusen kerran ahdistanut rinnan alueelta. Aluksi hieman pyörrytti, muisti pikkasen hatarampi, pikkasen näköhäiriötä, nukuttaa öisin hyvin, vessassa pitää käydä öisin useasti eli pientä virtsaamisvaikeutta, mielialanousi selvästi ja tehot työpaikalla. Oireiden takia koetin vähentää 2 x 300 mutta vaikutus loppuu kesken ja särky alkaa 10 tunnin jälkeen. Olo on paras kahden ja puolen vuoden kärsimyksen jälkeen. Tulen jatkamaan lääkitystä mutta tuo seksuaalinen halu vielä seurannassa, sitä en haluaisi menettää.

    • Kaksihaittavaikutusta

      Olen nyt käyttänyt Gabrionia hermosärkyyn noin 4 kk erilaisilla annostuksilla. Otan nykyään 3x300/pv. Kaiken kaikkiaan se on auttanut kipuun ja antanut erittäin hyvät ja huolettomat yöunet. Mutta - minulta se on haihduttanut seksuaaliset halut nollaan. Lisäksi, kun lääkkeet kerran pääsivät loppumaan pariksi päiväksi, nukuin vaivoin hetken ja silloinkin näin kamalan painajaisen ja tärisin ahdistuksesta lopun yön. Seuraavana päivänäkin olin äärimmäisen ahdistunut ja epätoivoinen - kuin minulle ja lähimmäisilleni olisi tapahtunut jotain aivan kamalaa ja olo oli kuin olisin vähintäänkin tehnyt murhan eli vieroitusoireet olivat hyvin epämiellyttävät. Olo normalisoitui heti kun taas sain lääkettä. Minulla ei ollut ahdistusta ja masennusta silloin kun aloitin gabapentiinin käytön.

    • Anonyymi

      Hyvä lääke mutta diabeetikkona lääke nosta rajusti sokereita, välillä syömättä kun 15-20 sokeri. Insuliinin lisä ihan tolkuton.

    • Anonyymi

      Ihan paska lääke, aina ku ottanu esim gabrionia nii tulee itsemurha ajatuksia paljon.

    • Anonyymi

      Mulla menee Gabrion 600 mg x 2 kolme kertaa päivässä. Hermopinne nivusessa joka säteilee jalkaan niin että jalka meinaa lähteä alta kun jalan päälle varaa. Vaiva ollu nyt kaks kk ja tullut leikkauksen jälkeen. Alkuun tuo lääkeannostus tuntui helpottavan kipua, tuntui mutta kävely ei tehnyt kipeää. Nyt tilanne se ettei tuokaan annostus enää vie kipua pois. Jälleen lääkäriaika varattuna.

    • Anonyymi

      Olen syönyt Gabapentiä 4viikkoa. Nyt olen saanut nukuttua viikon verran hyvin. Hermosärky sietämätön, siihen syö vaikka 'rotanmyrkkyä". Eikä mielellään kuuntele lääkärin haukkuja ja kehotusta mennä kuntosalille. Murtuma lannerangan samalla, hermosärky jalkaan saakka.

      • Anonyymi

        Minä syön Gabapentin illalla tunnin välein300mg×2.Levottomat jalat alkaa jalkojen säryllä.Mutta tämä lääke auttaa kipuun ja levottomiin jalkoihin.Mutta ei väsytä eikä tee mitään muita oireita sydän muljahtelee vaan enemmän.Ajattelin luopua tästä tuntuu niin pahalle ne muljahtelut.


    • Anonyymi

      Minulla menossa Gababentinin alasajo. Vaikeaa on.
      Pahinta on se, että olo on todella levoton enkä saa nukuttua kunnolla. Lisäksi hikoile ja olen ärtynyt. Vieroitusoireet siis, klassisimmat.

      Olen syönyt sitä nyt n. vuoden verran kaatumisen ja siitä seuranneen pullistuman takia. Lääkärit joka käynnillä sitä tuputtavat. Nyt otettiin kipukynnyslääke käyttöön ja haluan Gagan alas. Lääkäri haluaisi vaan gababentiinia jatkaa. Vuosi sumussa riittää, vaikutti ainakin lähimuistiin mielestäni paljon. Tai nythän sen näkee miten sitä muuttuu.

      • Anonyymi

        Kirjoitinkin tonne aiemmin. Helvetilliset vieroitusoireet jo olleet 2kk. Todella vaikeata lopettaa, monta kertaa olin jo ottamassa pillereitä uudestaan , koukuttaa pahasti. Vein apteekkiin kaikki gabapentinit takas, siihen laatikkoon minne saa pudottaa vanhat lääkkeet, vein siksi etten ahdistuskohtauksessa ratkea ottamaan ja minulla ei ollut mitään ahdistusongelmia ennen, mutta nyt on.


    • Anonyymi

      On tullut käytyä läpi Gabrion, Gabapentin, Neurontin, Lyrica.
      Mikään niistä ei mulle sopinut, meni pää ihan turraksi, huimasi ja väsytti jatkuvasti.
      Myöskään köyhän eläkeläisen lompakolle nuo lääkkeet eivät olleet hyvä vaihtoehto.

      On niitä myöhemminkin yritetty tyrkyttää mutta en enää suostu niitä käyttämään.

    • Anonyymi

      Jos otat 600 mg melkee koko levyn tai koko levyn actavista tai normia nii tulee euforinen olo ja vähä pyörryttää ja ehkä saattaa oksetuttaa jotakuta. Sanon vaa .........

      • Anonyymi

        Ei auta. Mikä auttais kipuun ??


    • Anonyymi

      Vuosien saatossa ristiselän hermosärkyyn on kokeiltu aika lailla kaikki kokeiltavissa olevat lääkeryhmät alkaen tramalista, trileptaaliin, triptyyliin, lyricaan, panacodiin, fentanyyliin, rivatriliin ja nyt viimeiseen jäljellä olevaan vaihtoehtoon gabrioniin. Lisänä ollut samalla nukahtamislääkkeet joiden vaste on jonkin ajan kuluttua loppunut. Yhdestäkään nimeltä mainitsemastani lääkkeestä ei ole ollut lopulta apua. Kaikkia kokeiltujen lääkkeiden nimiä en enää edes muista. Panacodia söin päivittäin 5,5 vuotta, josta neljä vuoden ajan 8 tablettia päivässä. Lyricaa söin 10 vuotta jokaisella annostuksella, vaikka ei saanut vastetta, mutta oli pakko syödä kun en saanut lopettamiseen lupaa. Fentanyylia meni kolme vuotta jne. Opiaatit olen viimeisen 15 vuoden aikana vierottanut kahdesti, eikä niitä ole saanut vuosiin enää määrätä. Yksi mas.lääke vaihdettiin keväällä venlafaxiin, jos se auttaisi katkaisemaan kivulta kaulan =ei apua, mutta jatkan syömistä koska pitää itsetuhoisuuden poissa. Viimeinen jäljellä oleva vaihtoehto eli gabrion aloitettiin kuukausi sitten, ja kahden viikon jälkeen ei mitään apua. Ainoa lääke mikä käytännössä auttaa on uni, ja sen takia jaksan päivän kerrallaan. Kirjaimellisesti ei ole yhtään laboratoriossa tehtyä lääkettä josta olisi tällä hetkellä yhtään apua. Valitettavasti kuulun niihin harvoihin joihin kipulääkitys ei tehoa ollenkaan. Täten olen panostanut unenlaatuun, mutta talven ja kevään ylirasitukset muuttivat unenlaadun huonoksi. Pyörin ja heräilee yöllä, enkä saa tarvittavaa määrää syvää unta. Ensimmäinen gabrion nosti syvän unen määrää, ja tunsin itseni aamulla levänneeksi. Määrän lisäyksen kahteen ei vaikuttanut unenlaatuun. Toisen lisäyksen jälkeen unenlaatu heikkeni. Siinä vaiheessa nostin kädet pystyyn, että nyt riittää lisäykset. Mieluummin kestän kivut ja nukun paremmin, kuin että saan hiukan helpotusta hetkeksi ja menetän yöuneni. Jälkimmäinen ei ole vielä palautunut entiselleen.

    • Anonyymi

      Selästäni leikattu pullistuma-97,uusiutui-08.Nyt selkäydinkanavan ahtauma(ei uskalleta leikata)Olen toipumas nilkan jäykistyslleikkauksesta joka joudutaan uusia.Mulla on reuma/nivelrikko ja käynyt läpi nyt 20 leikkausta kaikkiaan.Gabapentin mun pelastus selkääni. Toki on reumaan kaikki mahdolliset lääkkeet kokeiltu ja pistän metojectiäkin joka viikko ja päivittäin tukehduskipu lääkkeitä yms.Ilman Gabapentiniä en pärjää päivääkään.!En ole huomattavia sivuvaikutuksia saanut.Rukoilen jaksamista sinulle sairauksiesi kanssa joka on ilkeä vierellä kulkia ja jota ei kukaan halua kaverikseen Nim kokemusta on!

    • Anonyymi

      Olen syönyt gapapentin jalkaterän hermosärkyyn,tai oikeastaan hermokirvelyyn noin vuoden verran.
      Selän leikkauksesta jäänyt jalkaterän ulkopuolen kirvely kiusasi etenkin iltaisin nukkumaan käydessä. Siihen vaivaan syön joka ilta kolme kpl 300mg kapselia,ja on auttanut hyvin.Ensin saattoi öisin pyörryttää jos vaikka vessaan piti mennä,mutta nyt ei ole ollut mtn haitta vaikutuksia.
      Kokeile vain rohkeasti jonkin aikaa jos sopii sinulle.

      Tupsukainen

    • Anonyymi

      Kylläpä luovutatte kokeilut aikaisin. Uudella lääkkeellä on hyvin usein sivuvaikutuksia alkuun. Ymmärrän toki, että jos on pakko olla töissä, se on hankalaa. Itse työskentelen kotona, ja on ollut mahdollisuus sairastaa viikko pari alkuoireita. Vapinaa, ripulia, oksetusta, heitehuimausta, mielialanlaskua, tajutonta väsymystä. Meni mulla ohi 3 kk kohdalla. Ja nyt sopii gapabentin loistavasti. Käytän myös toista sellaista lääkettä, joka aiheutti hillittömän käsien tärinän, en pystynyt syömään haarukalla ja veitsellä. Vapina kesti 6 kk. Nyt olen syönyt tätä lääkettä 3 vuotta, ei mitään ongelmia. Sopii mulle niin hyvin sairauteen, että olen onnellinen, että sinnittelin. Ei kannata heti luovuttaa, tottaikai elimistö ensin hylkii vierasta ainetta.

    • Anonyymi

      Neurontinia oli joskus krooniseen kipuun. Muuten sopi, mutta lääkkeen käytön lopettaminen oli vaikeaa. Meni pitkäksi aikaa yöunet. Ei nukuttanut.

    • Anonyymi

      Lihottaako Cabrion 300 mg ja auttaako hermosärkyyn?

      • Anonyymi

        Kyllä. Joillekin ei aiheuta lihomista, mutta me raukat, joille aiheutti. En tajunnut sitä, että ehdin lihoa 4-5 kg alta kk:ssa . Erään toisen henkilön kanssa keskusteltiinja hänellä sama juttu. Lisäksi ei niin vaan lähtenyt pois. Tällä palstalla joku juuri kirjoitti lihoneensa 30 kg. Tarkkaile, kuinka käy. 👍


    • Anonyymi

      Kahteen otteeseen kokeilin Neurontinia muutaman viikon ajan annoksella 3x300mg. Sama tulos molemmilla kerroilla. Kivun lievitys lähes olematon. Sivuvaikutuksena pöhnäisyys ja ajattelun sumuisuus. Molemmilla kerroilla aiheutti myös pientä kuumeilua, kurkkukipua ja hengitysinfektion oireita. Korona-aikana tuollaiset oireet säikäyttivät joka kerta. Käyttöjen välillä (noin 3 kk) oireet poistuivat. Ikinä en enää ota kyseistä lääkettä, ehkä jollekin sopii, mulle ei.

    • Auttaa kohtuullisen hyvin yhdessä opiaattilääkityksen kanssa mm. hermokipuun. Se ikäänkuin lisää opiaattien voimaa. Mutta hintana siitä tulee sivuvaikutuksena, ainakin minulle, sekavuutta, ihmeellistä voimattomuutta, ja pakkoliikkeitä. Auttaa kipuun mutta todella pahat sivuvaikutukset.

    • Anonyymi

      Mulla toimii gabapentiini hyvin,melkeen 3000mg päivässä ei ole kipuja,ja Jeesus samalla ahdistusta lievittävänä.hyvä lääke.tekee vaan viekkarit,jos loppuvat kesken

    • Anonyymi

      Siis Jeesaa ennakoiva

    • Anonyymi

      minulla on aikaa useampia vuosia kun kokeillut tätä gabapentiniä. Sen viikon aikana tuntui jotenkin pää ilmapallolta,joten jätin sitten lääkkeen.

    • Anonyymi

      Itellä välilevyn pullistuma johon nyt leikkausta suunnitellaan ja ahtaumaa on kolmessa nikamavälissä. Pullistuma osuu tuohon oikean jalan hermoon ja kivut on melko jäätävät. Mutta tuosta gabrionista, 2x600 3kertaa päivässä eikä kyllä oikein toimi, pitää lisänä ottaa tramalia ja panacodia...oon kokeillu olla ilman näitä, mutta on kivut on tuossa jalassa niin kovat että pakko on syyä näitäkin...toivottavasti pääsis nopee leikkaukseen ja vielä kun jäis kivut sinne...

    • Anonyymi

      Ja vielä tuohon edelliseen kohta 3kk näitä nappeja vetäny niin alussa oli kyllä pää melko pahvia ja pökerryksissä mutta nyt vievät vaan terävimmän kivun, ei muita oireita. Tramal retard 100 menee max 4 päivässä ja tuota panacodia 2kpl päivässä aamulla ja illalla pahimpaan kipuun...

      • Anonyymi

        Kuulostaa hurjalta Tramal ja Panacod samanaikaisesti! Minkä alan lääkäri noin on luvannut? Tiedän kyllä omasta kokemuksesta, että ottaisi vaikka minkä myrkyn, saadakseen hetken olla vähemmillä tuskilla. Itse olen orjallisesti totellut opiaattien yhtäaikaista käyttökieltoa. Nyt olen syönyt Gabrionia n. 3kk 200mgx3 Oxycodone 10mgx2. Aluksi tuntui vähän olevan apua kipuihin, mutta nyt sivuvaikutukset niin kovat, että luulen lopettavani gababentiinin. Yritän kuitenkin saada lääkärin ohjeen lopetukseen - tosin sekin on "luojassa". Eihän nykyisin saa edes suoraa puhelinkontaktia tk-lääkärille, kaikki menee hoitajan kautta, ainakin meidän kunnassa. Olen koko syksyn käyttänyt yksityistä lääkäriasemaa, mutta sielläkin on vastaanottoja harvoin ja tungos niihin kova. JA ALKAA MENNÄ KOKO ELÄKE SAIRAUKSIEN HOITOON JA TUTKIMUKSIIN. Olisiko mahdollista laskuttaa julkista palvelua näistä, koska pakon edessä on yksityispuolelle mentävä. Muistelen, että tämä on joskus aiempina vuosina ollut esillä. Taisi kyllä olla, että pitäisi ennalta anoa maksusitoumusta. No, se taas mahtaisi viedä aikaa!! Tällaiset ajatukset heräsivät selatessa keskustelua.


    • Anonyymi

      hhhh.. gabapentin.. mullekki sitä määrättiin tosiaa jatkuvaan kipuun ja ollu aivan kamalaa. tottunu oon syömää kaikemmoisia mömmöjä nyt jo vaikka sitä nuori oonki. aikalailla sivuvaikutuksii ollu: huimaus, huono olo, oksentaminen vaikkaki harvoin ja annos noston illat oli aivan täyttä kauheutta. Niinä iltoina naamaa kuumotteli, ei pystyny oikee liikkuu mihinkää ku oksetti, ensin oli kuuma ja sit kylmä ja sittenhän ne katoski aina noin 3 illan jälkeen annosnostosta. Nyt syön 1800mg eli lääkärin mukaan kai viimestä annosta jossa nyt ainaki pitäs näkyy hyöty tai sitten ei.. Sattuu vieläki samanlailla ja psyykkinen vointi menny aivan vituiks. Kauhu/paniikki kohtauksia yöllä herättelemässä, vitullista vainoharhaa ja "harhoja" ja siis ihan jäätävä uupumus..

      • Anonyymi

        Minä sain kaikki nuo haitat jo 300mg annoksesta ,en jatkanut kuin vajaa kaksi viikkoa!!!Vieläkin öisin hikoilen olen horkassa välillä, masennus oireita ahdistaa ja huimaa!!!! Ihan sika kamala lääke,kivulta kyllä vei isoimman terän, mutta noiden haittojen vuoksi en voi sitä käyttää ,perhe samaa mieltä ! Kuinkahan kauan näitä (viekkareita??) Voi jatkua ja söin vaan noin vähän.Ei olisi kyllä millään voinut lisätä toista annosta,nyt Panacodin ja Burannan kanssa koitan mennä.Lääkäri soittaa loppuviikkolla.Ehkä olen liian lääke herkkä,???


    • Anonyymi

      Viime keväänä(maalis-touko 2021) määrättiin tk-lääkärin toimesta. Hartian hermopinne oli surkastuttanut lihakset oikeasta kädestä ja kiputila oli paha. Kipuun auttoi ja sai nukuttua. Ei juurikaan tullut oltua hereillä toisaalta...

      En muista kahdesta ensinmäisestä kuukaudesta juuri mitään. Paniikkikohtauksia, hallitsematonta raivoa ja itkua. Ennen lievästi koholla ollut verenpaine nousi jopa lukemiin 180/120. Itsetuhoisuutta. Masennusta. Siinä vaiheessa kun hahmotin missä tilassa olen yritin lopettaa, mutta kauheat kivut ja ahdistuneisuus.

      Otin yhtyttä lääkäriin jo alkuvaiheessa varsinkin verenpaineen äkillisen nousun vuoksi. Lääkäri ei uskonut verenpaineen nousseen Gabrionista vaikka se on muistaakseni"melko harvinainnen" oire. En saanut apua ja tuli kesäsulut. Syksyllä otin yhteyttä ja aluksi ei mitään aikaa lääkärille saanut. Sitten sanottiin että pitää mennä päihdeklinikalle. Kerran kauheassa kivussa soitin päivystykseen josta kerrottiin lääkärin soittavan minulle pian. kahden ja puolen tunnin päästä tuli tekstiviesti lääkäriltä ettei hän aio soittaa minulle. Menin terveysasemalle jossa hoitajat eivät päästäneet sisään ulkoovesta ja jouduin lasin läpi huutamaan asiani. Lopputuloksena se että sain porttikiellon kaikille minua lähinnä oleville terveysasemille. Lääkkeiden uusinnat vain päihdeklinikan kautta ylilääkärin päätöksellä.

      pari kuukautta pstin lääkkeitä kadulta peläten vieroitusoireita. Elämä meni niin rankaksi että lopetin lääkkeet isänpäivänä 2021. Raivokohtaukset loppuivat ja tuntui että pystyn pitämään jonkun tolkun olemisessani. Aika tuntui pysähtyvän ja kuluvan hitaasti. Hiki maistuu suolaiselta ja oudolta. SItä valuu pienistäkin ponnistuksista tai esim. kahvikupillisen juomisesta. Jalat toimivat huonosti, kramppailevat ja tuntohäiriöitä. Kaksi ekaa viikkoa oksetti jatkuvasti.

      Ihan hirveää paskaa, jonka vieroitusoireet selkeästi jatkuvat pitkään. Missään ei uskota lääkityksen aiheuttaneen oireet. Saan häädön aunnostani koska asioiden hoitaminen meni niin huonoksi. Olin aikuissosiaalityössä neuvottelemassa vuokrarästeistä ja muista ongelmista kun vieroitusoireet olivat pahimmillaan. SIitä ei tullut yhtään mitään ja he hakevat edunvalvontaa digi- ja väestotietorekisterikeskukselta. Kognitiiviset kykyni ovat parantuneet mutta edelleen jatkuvat vieoitusoireet ovat tehneet elämästä vaikeaa.

      En suosittele

    • Anonyymi

      Olen syönyt 6 kuukautta 3x 1200 mutta ei mitään ihmeellistä ole vielä tullut

    • Anonyymi

      Hyvä lääke. Vei kivut, ei haittavaikutuksia.

    • Anonyymi

      Syön tällä hetkellä Gabaa 1800mg päivässä selkäkipuun. Mulla on kolme välilevynpullistumaa selässä ja yks niistä on aika iso. Leikkaus tulossa parin kk sisään, vaihtavat välilevyt ja jäykistää alaselän. Mulla tuo Gaba auttaa hyvin, ei oo paljoo ollekkaan kipuja, välillä tuntuu vaan pientä painetta selässä ja välillä öisin kipu jalassa (joka tulee selästä) muistuttaa itsestään mut muuten pystyn liikkumaan tosi hyvin. Oon syöny nyt päivittäin Gabaa n. 2 kk ja pitää syödä ihan leikkaukseen asti, mulla ei sivuvaikutuksia muutako et välillä väsyttää tavallista enemmän, morfiinia söin kans melki kaks kk siitä tuli paljon enemmän sivuvaikutuksia ja viekkarit oli kovat ko lopetin, mul on vieläki sitä reseptillä et saa ottaa tarpeen tullen mut välttelen sitä kyl ihan viimeseen asti, morfiini on petollinen lääke. Gaballe kyl nostan hattua se on ollu todella avuksi.

    • Anonyymi

      Mulla on 3×300mg päivässä ja oon kokenut hyväksi lääkkeeksi. En oo muuta kokenut ku jalat helposti kylmät ja siitä johtuva kylmän särky on ikävä tietty mut se ois varmaan muutenkin et ei voi laittaa tän lääkkeen syyks mut jotenki korostaa sitä kylmän särkyä näin talvella mut sit kesällä sitä ei tietty oo ja mahdoton röökinpoltto nuoresta asti tehnyt tehtävänsä.
      Oon herkkä haittavaikutuksille yleensä mut tää on hyvä lääke ja hyvin minimaaliset haittavaikutukset 😀

    • Anonyymi

      No ihan ekaksi sellainen oma mielipide. Kaikella kunnioituksella, mutta mehän ei tiedetä kuinka monelle tästä lääkkeestä on apua, koska näihin useimmiten kirjoittaa ne jotka eivät saa tästä lääkkeestä apua. Ja ne jotka saavat, eivät tänne juurikaan kirjoita.
      No itsellä selkä alkoi noin puoli vuotta sitten renaamaan. Buranaa otin tarvittaessa. Pari kuukautta sitten aloin burana/banadol kuurin. Särky vain paheni ja lopulta en päässyt sängystä ylös. Ja kun pääsin, niin kaikki liikkuminen aivan tuskaa. Sain ensin tramalia ja zirdaludia. Buranaa meni sivussa 2*600mg kolme tai neljä kertaa päivässä. Nyt on 4 pv ottanut gabaa. Lääkäri ohjeisti ensi 1 päivässä sit 2 jne. Otin ekana päivänä 2, toisena 4, kolmantena 5. Tänään otin aamulla 2. Kipu ei poistu, mutta sen verran helpottaa, että pystyn liikkumaan. Työ on sellaista läppärillä tehtävää, että töissä oon. Eli pystyy elämään. Tänään otan kaikkineen 4* 2kpl. Katon pärjääkö sillä. Mitään pahempia sivujuttuja ei ole ollut. Ehkä vähän "höntti" olo ja uni tulee tosi helposti. Olen kaiken kaikkiaan ihan tyytyväinen ja optimistinen tähän lääkkeeseen. Sain hyvän lääkärin, joka laittoi asian heti eteenpäin ja kyselee vointia soittamalla. Se on iso asia. Kun monesti kuulee näitä juttuja, että lääkärit ei ota todesta asioita. Mutta pärjäämisiä kaikille kipujen kanssa eläville. Yt Juha

    • Anonyymi

      Olen syönyt lääkettä kahdesti, ja molemmilla kerroilla menee nenä tukkoon, ihan kuin tulisi nuha. Itselle ei ole tullut mitään muita negatiivisia sivuvaikutuksia, mutta nuo hyvät yöunet on kyllä hyvinä sivuoireina mainittava, kivun lieventymisen lisäksi. Lääke määrätty vaikeaan jalan hermokipuun.

    • Anonyymi

      Onko kellekään tullu turvotusta?

      Ite oon syöny neurontinia joulukuusta lähtien ja tällä hetkellä täynnä nestettä kainaloista nilkkoihin. Mitään vikaa eivät löydä ja nyt bongasin haittavaikutuksista turvotuksen 🙄 mitään muita sivuoireita ei oo tullut ja ekaa kertaa yli kymmeneen vuoteen pystyn yöllä vaihtamaan asentoa heräämättä. Mutta nyt on olo nesteen takia niin järkyttävä että otan ennemmin kivut kun tämän.

    • Anonyymi

      Olen iskias hermokipuun syönyt nyt yli vuoden gabapentin 300mg ,,3x900mg pv. Lisäksi puoli vuotta ollut kipulaastari. Auttaa hermokipuun, mutta joka pv nukun 2h päiväunet ja yöllä 10h kevyeen. Unettaa. Puhekykyni ollut yli puoli vuotta hidasta ja ihan kuin olisin humalassa. Aion lopettaa gabap. käytön. Nyt mennään 3x600mg pv. Pikkuhiljaa lopettelen.

    • Anonyymi

      Moi. Mulla menee gababentin lääkettä 4x 300mg eikä oikeen tunnu purevan. Lyrica on myös se auttaa kipuun paremmin,mutta mulla menee pää sekasin ja alkaa väsyttää kun 600mg on ottanut. Jalassa hermovaurio ja se on todella kipeä. Niinkuin yksi täällä kommentoijista sanoi. Tekee melkeen mitä vain että saa kivun loppumaan. Väsymystä on tuli aluksi gabapentin lääkkeestä ja hiukan huimausta en oikeen ole muuta huomannut. Tsemppiä kaikille jotka kamppailevat kipujen kanssa! :)

    • Anonyymi

      Mulla tuli agressiivisia ajatuksia ja lämmönnousua jos jätin lääkkeen ottamatta yhtääkkistä hikoilua sekä ärtyisyyttä

    • Anonyymi

      Kipuun gabrion auttaa muttei sitä päivällä voi ottaa kuin yhden yötä vasten oon ottanut 2kpl.muttei sillä pelkästään uni tule kun meinaavat ottaa nukahtamislääkkeen pois laukaan tk.ssa

    • Anonyymi

      lääke on kohtuullisella annoksella ihan hyvä. 3vuorokaudessa riittää. tähän kuitenkin tottuu pitemmän ajan kuluttua ja vaikutus loppuu. sivuoireena on tuo väsyttäminen, niinkuin muissakin hermosärkylääkkeissä. amputaatio potilas.

    • Anonyymi

      Mä käytän selkä kipuihin gabrion 600mg ja 1000mg panadollia kolmekertaa päivässä,jo puoli vuotta. Auttaa jotenkin selkä ja jalka kipuihin,mutta nukuttua ei anna nämä lääkkeet.pää on aivan sekaisin ja on unelias toivottavasti tähän saa joskus jotakin oikeatakin hoitoa, en voi syödä loppu ikääni tällaisia myrkkyjä.

    • Anonyymi

      Ja vielä tuohon äskeiseen juttun,tou 3×600mg gabrion ja1000mg panadollia päivässä. Siihen vielä Syöpä hoito lääkkeet päälle,eikä uni tule kun yöllä pitäisi nukkua.välillä aika rankkaa

    • Anonyymi

      Minulla 3 x600 100 mg taramalia 1-2 pv joskus banadolia ei jotenkin tehoaa .Lonkka ja selkä en men leikkaukseen vähällä.

      • Anonyymi

        Onko sinulla gabapentiini ja tramali yhdessä?


    • Anonyymi

      Olen syönyt Neurontinia kahteen otteeseen 3×600 mg annoksella. Lääke on aloitettu mulle molemmilla kerroilla vieroitusosastolla ahdistukseen ja helpottamaan opiaatti/bentso viekkareita. Kyllähän se alkuun tuntui hyvältä lääkkeeltä, mutta aloin huomata että jos jää yksikin pilleri välistä, olo huononee tosi nopeaa.
      Viime keväänä yritin lopettaa nopealla aikataululla (liian nopeaa) ja hirvittävät viekkarit ajoivat lopulta käyttämään taas muita lääkityksiä olon korjaamiseen, ei hyvä juttu. Lopulta taas aloituspisteessä.
      Nyt vähentänyt alkuun 300mg/2 viikkoa, kun annos puolitettu (3×300mg) tiputan 150mg ja odotan että pahimmat oireet menee pois. Tuntuu ettei nämä lopu ikinä. Ahdistus hirvittävää, olen masentunut, nukun todella huonosti, hikoilu on pahempaa kuin missään muissa vieroitusoireissa ikinä. Vaatteet pyykkiin monta kertaa päivässä. En käy paljon ihmisten ilmoilla koska haisen pahalta, olen väsynyt ja pahantuulinen, tosin en kyllä edes jaksa muuta kuin käyttää koiran lenkillä. Ahdistaa ja jumii niin että ulos meneminen on työn ja tuskan takana. Voi luoja kun tämän myrkyn saa pois niin en enää koskaan aloita!
      Viimeksi kun lopetin, viimeisen 300mg tiputuksen jälkeen oireet kesti pahoina noin 2kk. Jalat nykivät, pumppu hakkasi tuhatta ja sataa, tuntui kuin muurahaisia olisi ihon alla, hikoilu, ahdistus paniikkiin asti...olin tulla hulluksi! Nyt hitaampi tiputtelu, mutta kestää tietty kauemmin päästä eroon tästä kamalasta lääkkeestä. Se kiristää hermoja. Tupakoinninkin aloitin uudestaan. Ehtii lopettaa sitten. Tsemppiä muille gaba viekkareista kärsiville! Ei ole helppoa! 😑

      • Anonyymi

        lääkkeiden TUOTESELOSTUKSET kannattaisi AINA pakkauksesta lukea tarkkaan.
        Lääkärit ei tosin niitä haittavaikutuksia myönnä, vaikka löis tuoteselosteen eteen, kun / jos jotakin haittavaikutuksia niistä potee ja kun ne haittavaikutukset ei todellakaan oli mitää huomaamattomia, vaan todellisia , - h a i t t o j a, niinhän niissä tuoteselosteissa lukeekin,
        haitta - vaikutukset.
        muistakaa , lääkkeissä pyörii myös bisnes.


    • Anonyymi

      Lääkärit osaa kyllä kehua. Minä syön annoksella 3. / kolmesti päivässä. Olen hyvin väsynyt.

      • Anonyymi

        Lääkkeestä menee hermot

        Kuin alkkiksella


    • Anonyymi

      Söin Gabapentiniä noin 4 kk annoksella 3x600 mg/pv. Se määrättiin minulle ahdistukseen, mutta huomasin hyvin pian ettei tämä lääke minulle sovi. Tuli nesteturvotusta, muistihäiriöitä, kummallinen "aivosumu" oli koko ajan. Lisäksi lääke on lyhytvaikutteinen, joten noin tunti ennen seuraavan annoksen ottamista alkoi ahdistaa, hikoiluttaa ja oli kaikin puolin epämukava olo, vaikka säännöllisesti ne otin joka päivä.
      Aloin omin päin vähentää lääkettä ensin 150mg kerralla ja vieroitusoireet alkoivat parin päivän kuluttua vähennyksestä kestäen 2-3 viikkoa pahoina: unettomuutta, ahdistusta, hikoilu/palelu, (yöhikoilu pahinta) kutina, tuntohäiriöt, paniikkikohtaukset, masennus, pää totaalisen jumissa, tärinää ja nykimistä, jne.jne...
      Kun oli enää 600mg jäljellä, en enää jaksanut vähennellä vaan lopetin kerralla. Nyt kohta 2 viikkoa mennyt, olo on hirveä ja tuntuu että pahenee vain. Lääkärillekin asiasta mainitsin ja hän väitti että kuvittelen kaiken! Onneksi tutkin asiaa netistä ja löysin paljon käyttäjäkokemuksia ja tietoa, tajusin etten ole tulossa hulluksi, vaan vieroitusoireet ne puhuu. Ihan hirveä lääke ja nykyään tätä määrätään melkein joka vaivaan! Varmaan joillekin välttämätön lääke ja hyväkin, mutta monille helvetillinen kokemus, varsinkin lopetus! Jos olisin silloin tiennyt kun tämä minulle määrättiin, en olisi ottanut ensimmäistäkään pilleriä!

    • Anonyymi

      Oon syönyt Gabapentiinia (Gabrion / Neurontin) kahden vuoden ajan annostuksella 1200 x 900 x 1200 päivässä. Auttaa hyvin kipuun. Väsyttää, lähimuistiin (tavarat hukassa) vaikuttaa ja vähän myös keskittymiseen.

      Tuhat kertaa mieluummin kärsin haittavaikutuksia kuin hirveää kipua. Kaikki on aina suhteellista. Itselleni Gabapentiini mahdollistaa edes hieman normaalia muistuttavan elämän!

    • Anonyymi

      Onko kukaan käyttänyt yhtäaikaa Lyricaa ja Gabrionia? Jos on, niin miten on toiminut kipuun?

    • Anonyymi

      Toimii hyvin minulla (Gabapentin 300mg 1-1-2 kpl päivässä). Aiemmin säännöllisesti kipu 8-9 tasoa 24/7. Nyt pääasiassa 3-6 tasoa. Välillä en edes huomaa kipua mutta jos keskityn siihen miltä kropassa tuntuu huomaan sen.

      Aloittaessa ennen kuin annos saatiin (1-1-1) tasolle nukuin paljon. Varmaan koska kipujen takia en ollut nukkunut vuosiin kunnolla mutta onhan tuo sedatiivinen lääke muutenkin.

      Auttoi kipuun jo alussa mutta lääkkeenotto kellon tarkkaa koska lääkkeen vaikutus on kasaantuva eli jos ylläpitoannosta ei ole kertynyt kroppaan alkavat vieroitusoireet/sivuvaikutukset nopeasti.

      Nykyään jos olen onnistunut ottamaan lääkettä oikeaan aikaan säännöllisesti ja yksi annos heittää tunnin tai pari ei vaikuta ajanheitto paljonkaan, mutta jos muutaman päivän heittelee useammalla tunnilla niin olo ei ole hyvä. En koe tätä hirveän isona ongelmana nykyään (ainoastaan jos olen kipeänä enkä jaksa pysyä koko päivää hereillä) kun pidän kännykässä kolme hälytystä päivässä ja otan puolen tunnin sisällä kellonsoimasta. (Lääkkeet sänkyyn mukaan jos nukuttaa ennen kuin päivä on ohi että voi herätä ottamaan ja nukahtaa uusiksi.)

      Ensimmäisen kuukauden heitehuimausta, sekavan olon kohtauksia (kesti vain muutaman sekunnin kerrallaan) ja olo kuin kännissä. Kesti jonkun aikaa oppia siihen miltä kipu tuntuu tämän lääkkeen kanssa. Iho ei ole enää niin herkkä eli muutama kuukausi meni iho jatkuvasti naarmuilla kun en osannut varoa, olin liian tottunut siihen että kipu tuntuu todella kovalta. Nykyään huomaan ja tunnistan jos meinaan satuttaa itseni.

      Varmasti oli muitakin sivuoireita alkuun mutta en niitä muista juuri nyt tai koska ne korjasivat kivun aiheuttamia oireita esim. pahoinvointia jota sain kivusta.

      Seuraavan kuukauden aikana olo alkoi tasaantua ja aloin tottua "pieneen sievään" jossa elin. Nykyään ei enää tunnu humalaiselta mutta tunnistan ne muutokset jotka aiemmin aiheuttivat tuon olon, esim. pikkasen hidastunut reaktioaika. Olen huomannut että tuo tuiteri on helpottanut mutta tiedän etten pysty ajattelemaan yhtä nopeasti ja yhtä monia asioita samaan aikaan kuin aiemmin. Toisaalta.. En enää halua kuolla että kipu loppuisi.

      Välillä vituttaa vaihtokauppa hitaampaan päähän mutta tiedän että pystyn kyllä ajattelemaan mitä minun tarvitsee vaikkakin joudun kirjoittamaan esim. numeroita ylös jos pitää laskea jotain. Kun ymmärtää että voi soveltaa erilaisia apukeinoja niin pystyy samaan ja ehkä jopa enempään kuin aiemmin.

      En tiedä mitä tekisin jos lääke otettaisiin pois. Tai.. Ennemmin ehkä tiedän juurikin mihin se johtaisi.

      Ainoa oikea miinus on että röökiä menee enemmän.

      Ei tietenkään sovi kaikille niinkuin ei mikään lääke ja jos on lääkeherkkä ja aloitusoireet rajut ei kaikki pysty järjestämään elämää niin että ne ehtii tasaantumaan.

    • Anonyymi

      Sama kirjoittaja kuin edellinen.

      -- Lisänä ibuprofeeni ja diflonec? geeli niveltulehduksiin. Nivelkipuihin gaba ei auta niin paljon eikä sen kuulukaan,mutta kyllä se terävimmän kivun niistäkin on ottanut pois. Hermokipuun gaba on ainoa joka on itselläni auttanut, opparit ei siihen koskenut juurikaan.

    • Anonyymi

      Eikö gabaa voi käyttää vain yötä vasten? Kun kipuja "vain" yöllä? Onko aamupilleri pakollinen jotta tehoaa? Vie voimia ja sekavoittaa ikäihmistä

    • Anonyymi

      Kyllä on ihmeellistä että yks pilleri toimii jokasella niin eritavalla... Itse käyttin 5 vuotta opiaatteja ja kun menin korvaushoitoon minulle määrättiin Gabapenttiini. Ne vei täysin opiaattien vieroitusoireet pois sekä paransi masennukseni, ahdistukseni ja antoi ihmeellista virtaa (melkein kun olis ottanut amffea) hoitaa niin sanotusti pilalle narkatut asiat kuntoon.. Joten lääke on aivan mahtava ainakin minulle koska pääsin sillä takaisin elämään kiinni 5 vuoden subutex/oxycontti putken jälkeen. Nyt elän täysin lääkkeetöntä elämää ja siitä voin kiittää ainoastaan Gabapenttiiniä.

    • Anonyymi

      Olen syönyt 2kk cabrion 300mg kun ei auttanut selkäkipuun annosta nostettiin 1-6 kapseliin vrk. Minulla on eteisvärinä ja sydämen vajaa toiminta sepelvaltimotauti, aiemmin lääkärit sanoivat että sydän sairaalle ei käy hermokipulääkkeet nyt lääkäri sanoi näiden ym hermokipu. Lääkkeiden sopivan ,hiljalleen alkoi sydän oireet lisääntyä niin voimakkaaksi nukkumaan käydessä että ei tahdo saada alkuyöstä nukuttua kun menee pitkälleen. Olen alkanut vähentää annostusta itse . Närästystä on ja painonnousua lisäksi tullut. Olen 74v.

    • Anonyymi

      Eilen ensimmäinen 300 mg Garbion, tänään toinen. Ohjeena oli kolmen viikon sisällä nostaa 3 krt /vrk, viikko kerrallaan. Lääkäri soitti tänään ja antoi luvan nopeuttaa nostoa. Kolmen päivän välein nosto. Eli yhdeksän päivän jälkeen voisi kuvitella että vaste saavutettu? Onko muilla kestänyt pidempään että toivottu vaste saavutettu? Kokeilen siis tämänkin, monta jo kokeiltu ja hylätty.

      Nukkuisin vaan ja ihan vitusti masentaa tämä tilanne vaikka vielä su olin toiveikas. Käyttänyt siis tramalia + muuta vuoroviikoin. Tramal on mun lempilääke, mutta ei vie kaikkia hermokipuja, en halua nostaa määriä (joskus siitä 2 kk vieroittunut), saan helvetillistä ”nistikutinaa”, ja unen laatu on huono. Mutta olen hyvällä tuulella ja toiveikas, niin paljoin kun tässä tilanteessa voi olla.

      Mulla ei ole ollut masennusta eikä mitään sen tyyppistä, mutta nyt tuntuu aika shitiltä tämä elämä ja mietin onko joku syönyt gabaa ja jotain mielialalääkettä? Jos tämä siis helpottaisi kipuja mutta fiilis ei nouse niin siitä voisi olla apua.

      Tän kans nukun paremmin mutta viimeinenkin ruokahalu hävisi.

    • Anonyymi

      Minulla käytössä n 2kk leikkauksen jälkeiseen hermokipuun, auttoi siihen annoksella 5 kertaa 300 vrk-annos! Mutta muita kipuja ei juuri ole poistanut, kuin kovan hermokivun joka meni varpaista alaselkään! Hieman enemmän iltaväsymystä, muttei muita sivuvaikutuksia! Ehkä isommilla annoksilla? Yritän päästä eroon sitten kun jalat on paremmassa kunnossa, toinenkin leikkausjonossa!

    • Anonyymi

      Olen syönyt nyt viikon iskias-kipuun annoksella 3 x 300mg. Mitään sivuoireita ei ole ollut, paitsi parina ekana päivänä lääkkeestä tuli jopa aavistuksen euforinen olo. Kipuja ei ole poistanut, mutta vie niiltä pahimman terän.

    • Anonyymi

      Käytän jalkaterän neurop.kipuun 1 x600,:2x 900 mg per vrk.
      Auttaa kipuun, mutta aiheuttaa tosikovan aamupäänsäryn, muisti pätkii, vatsakipua
      aamuisin.
      Lisäksi aiheuttaa painonnousua. Lisääkö lääke ruokahalua, vai onko kyse aineeenvaih-
      dunnan heikkenemisestä?
      Miten Teillä muilla on tuo painonnousun kanssa?

      On viimeinen kokeiltu lääke, jolla on edes kohtalainen vaste kipuun, mutta haitat voisivat
      olla vähäisemmät!

    • Anonyymi

      Lääkkeet toimii hyvin suu kuivuu mutta kivut on poissa yritä ottaa niin pieni annos kun mahdollista.

    • Anonyymi

      Minulle määrättiin Neurontin 300mg epäonnstuneen selkäleikkausen jälkeiseen hermokipuun. Ei auttanut lainkaan kipuun, mutta purkaessani lääkitystä sain vieroitusoireita. Olin ottanut viikon yhden pillerin illalla ja seuraavan viikon pillein aamuin illoin. Nyt otan vain yhden iltapillerin vielä muutaman päivän. Polvia särkee, illalla en saanut unta ja aamulla olo oli outo, hikoilin ja heikotti, epätodellinen olo. Kannatta olla tarkkana, jos tätä lääkitystä joutuu käyttämään ja myöhemmin purkamaan. Ei ole kivaa tämmöinen olo. :(

      • Anonyymi

        Munuaiset menee paskaks Gaballa


    • Anonyymi

      Mulla menee Gabapentiini 8x300 mg päivässä, ensi viikolla olisi tarkoitus nostaa yhdeksään. Minulla on nikamavälilevysairaus ja hermojuurioireisto. Olen kuukauden lääkettä syönyt ja kipuun ei ole auttanut ollenkaan. Yllättäen lääke on auttanut ahdistukseen, olen voinut ahdistuslääkettä tiputtaa alemmas. Uni on myös tullut hyvin. Minulla on muitakin mielialalääkkeitä. Mietin vain että pahentaako lääkkeen nosto aina oireita että pitäisi odottaa enemmän aikaa noston jälkeen? Nyt olen maksimissaan viikon odottanut ennen uutta nostoa. Pianhan se selviää kun tulee maksimiannos täyteen. Nyt on jalka niin kipeä että tekisi mieli mennä päivystykseen kun kipu on niin sietämätön.

      • Anonyymi

        Minulla nyt gabapentiniä 2 2 ja 3. Aivan valtava hikoilu. Aamulla herään yöpaita märkänä.
        Onko tällaisia kokemuksia?


    • Anonyymi

      Minulla kovat kivut selässä syövän tehtyä tuhoa selkärangassa ja olen ollut työkyvytön 2 vuotta ja syönyt kovia annoksia oxyä lyhyttä ja pitkää. Gaba tuntuu vievän kivun melko hyvin sen terävimmän. Lopetin oxyt. Nyt tietenkin 2 viikon vieroitusoireet siitä. Gaba toi oudon fiiliksen päähän ja silmiin ja loputtoman väsymyksen eikä päivä annokseni ole kuin 3x300mg=900/vrk. Saa nähdä jos tähän tottuu.

    • Anonyymi

      Coll

    • Anonyymi

      Syön 3x600mg ahdistukseen eli "off label" Nyt aion ajaa alas tämän paskan, koska lukuisien muiden haittavaikutusten lisäksi olen lihonut 10kg lääkkeen aloittamisesta eli reilussa puolessa vuodessa! Syön todella vähän, mutta olo on turvonnut, ilmeisesti nestettä joka on kertynyt varsinkin vatsan alueelle. Olen nyt vähentänyt 300mg 2 viikossa. Jatkossa hitaammin koska vieroitusoireet on hirveät. Lääkäri ihmetteli miten voin saada tästä vieroitusoireita, sanoi että kyllä tämä pitäisi viikossa saada ajettua alas ja ei ole kuullut että kukaan olisi tästä saanut viekkareita! Valehtelin että jatkan lääkitystä koska muuten ei olisi enää uusinut reseptiä ja olisin joutunut lopettamaan seinään. Voin vaan kuvitella mitkä olot siitä olisi tullut! 😱

    • Anonyymi

      Kokemusta on usealta vuodelta. Minulla toimii hyvin, ei sivuvaikutuksia. Otan illalla lääkkeen. Minulla auttaa selän välilevyn aiheuttamaan alaraajaoireuiluun ja - kipuun.

      ,kipu selätetty" AM

    • Anonyymi

      Minulle tuli munuaisaltaan tulehdus. Lääkäri myös sanoi, että lääke heikentää vastustuskykyä. Kyllä pitkin hampain aloin sitä alunperin syömään perifeeriseen kipuun. Auttoi kipuun,mutta myös muisti huononi, että ajoittan olin kuin muistisairas. Mies joutui katsomaan perääni. nyt mietin, mitä voisin saada tilalle. En haluaisi enää tuota kauhulääkettä syödä.

    • Anonyymi

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Gabapentiini

      Gabapentiini on lääke, jota käytetään epilepsian, hermovaurion aiheuttamien kipujen[1], levottomat jalat -oireyhtymän ja vaihdevuosien kuumien aaltojen hoitoon[2]. Sitä myydään Suomessa valmistenimellä Gabapentin, Gabrion ja Neurontin.[3] Lääkkeestä on edelleen jalostettu pregabaliini.

      • Anonyymi

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pregabaliini

        Pregabaliini (kauppanimi muun muassa Lyrica[1]) on gabapentiinistä edelleen kehitetty antikonvulsiivinen lääkeaine. Sitä käytetään paikallisalkuisen epilepsian, neuropaattiseen kivun, yleistyneen ahdistuneisuushäiriön ja migreenin hoitoon. Yhdysvaltain lääkevirasto FDA on hyväksynyt sen hoidoksi myös fibromyalgiaan, mutta ei yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön. Lääkkeen toi markkinoille Pfizer vuonna 2004.[2]

        Lääkettä on käytetty myös esimerkiksi migreenin ja levottomien jalkojen oireyhtymän hoidossa.[3]

        Pregabaliini on aivojen välittäjäaine GABA:n johdos. Lääkettä markkinoi ja myy Suomessa Pfizer ja rinnakkaislääketuojat Orifarm ja Paranova.[4] Lääkekorvaustilaston mukaan yli 71 000 suomalaista käytti vuonna 2012 pregabaliinia sisältävää Lyricaa, näistä vain kymmenesosa epilepsian hoitoon.

        Pregabaliinia sisältävät lääkkeet ovat pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttavia eli PKV-lääkkeitä, joilla on huumaavia vaikutuksia. Lyrican pakkaukseen on lisätty markkinoille tulon jälkeen punainen varoituskolmio, joka esiintyy myös muiden PKV-lääkkeiden pakkauksissa.


    • Anonyymi

      http://psyvault.net/viewtopic.php?t=2972

      Gabapentiini (Neurontin..)
      Post by tRip » 2010-06-05 01:23

      lääkelaitos
      Farmakoterapeuttinen ryhmä: Epilepsialääkkeet/analgeetit, ATC-koodi: N03AX12/N02BG

      Gabapentiini on rakenteellisesti sukua GABA (gamma-aminovoihappo) -välittäjäaineelle,

      mutta sen toimintamekanismi eroaa muiden GABA-synapseissa vaikuttavien lääkeaineiden toimintamekanismeista mukaan lukien valproaatit, barbituraatit, bentsodiatsepiinit, GABA-transaminaasin estäjät, GABAn takaisin oton estäjät, GABA-agonistit ja GABA-aihiolääkkeet (esimuodot). Kliinisesti merkittävissä pitoisuuksissa gabapentiini ei sitoudu muihin tunnettuihin lääkeaine- tai välittäjäainereseptoreihin kuten GABAA, GABAB, bentsodiatsepiini-, glutamaatti-, glysiini- tai N-metyyli-d- aspartaattireseptoreihin. Gabapentiini eroaa fenytoiinista ja karbamatsepiinista siten, että sillä ei ole vaikutusta natriumkanaviin in vitro. Se vähentää jonkin verran monoamiinineurotransmittereiden vapautumista in vitro. Rotalla tehdyissä tutkimuksissa gabapentiini vähensi GABAn metaboliaa useissa aivojen osissa samalla tavoin kuin natriumvalproaatti, kuitenkin eri aivoalueilla kuin natriumvalproaatti.

      Kellään kokemusta kyseisestä lääkkeestä..?

      ------------

      lue lisää linkistä!

      • Anonyymi

        Kysyt onko kellään kokemusta, vaikka koko keskustelu on ko lääkkeen kokemuksista? Ok.


    • Anonyymi

      onko kokemuksia?

    • Anonyymi

      Söin vuosia sitten Gabapentiniä muutamia kuukausia ja voin sanoa ettei missään nimessä kannata edes harkita ko lääkkeen ottoa, hirveät haittavaikutukset, samanlaisia kuin Lyrica/Pregabalin ja kun syöt sitä kauan on tulevaisuuden tuskat ja terveys pilattu. Itselleni jäi ikuiset muistot ja nyt haen oikeutta lääkkeitten aiheuttamiin vammoihin.. sen jälkeen lähtee kantelu ko srl neurologeille.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe