Terve!
Pari kuukautta alaselkä on ollut oikealta puolelta kipeä. Nyt kuitenkin viime päivinä "vihlonta" on ollut erittäin kovaa. Ei pysty istumaan kunnolla, ei kävelemään, ei laittamaan kenkiä jalkaan yms. Lisäksi esimerkiksi auton jarrutuskin sattuu.
Mitkä ovat yleisimmät syyt tähän vaivaan? Iskiashermosto, SI-nivel...? Aluksi luulin tämän olevan vaan normaalia lihaskipua, mutta nyt en enään oikein usko.
Mille kannattaisi hakeutua? Lääkärille, hierojalle, kiropraktikolle?
Näistä alaselkäkivuista on varmaan puhuttu paljon, mutta olisin kiitollinen vastauksista kohtalotovereilta tai muilta asiasta tietäviltä. Kiitos!
Alaselän todella kova vihlonta!
10
3667
Vastaukset
- Mike Hi.
Onko sulla koskaan todettu välilevyn pullistumaa ?
Toki nuo oireet voivat johtua muustakin,aikaa on kulunut jo jonkin verran mitä olet taistellut vaivasi kanssa,itse menisin ortopedille tuossa tilanteessa.
Omat kokemukseni sairaanhoidosta ovat moninaiset,olin selästäni niin vaivainen että oli pakko mennä aluesairaalaamme pyytämään kivun lievitystä,sainkin kipupiikin ja diagnoosin "noidannuoli".
Aamulla en päässyt ollenkaan normaalitavalla ylös sängystä vaan kikkaloin tavalla tai toisella itseni ylös.
Sain yksityispuolelle naapurikaupunkiin ajan ortopedille joka totesi vaivan jo kävelystäni,heti magneettikuvaan ja kahdessa päivässä olin leikkausjonossa välilevypullistuman takia.
Itselläni tuo kyseinen vaiva esti sukkien jalkaan laiton,autolla ajo esim kuoppaan oli järkyttävää ,istuminen,seisominen,kävely ym olivat yhtä tuskaa,näin kuvailisin omaa kokemustani,lopulta jouduin vetämään jalkaa perässäni.
Elikkä lopuksi ettei unohdu niin ensimmäiset oireet olivat alaselässä josta kaikki eteni nopeasti.
Hyvää vointia !- potilas33
tere, kipusi johtunee hyvin pitkälti välilevy oireista. monesti kuten minun tapauksessa jäädään "konservatiiviselle" hoidolle eli kuntoutukselle jota on jo jatkunut 6vuotta. onnea vain hoitoihin,nämä ympäripyöreät lausunnot todennäköisesti tulevat sinunkin kohdallesi eli vaikka vikaa olisikin oikeasti niin se ei periaatteessa haittaa mitään. minulta puuttuu 4 välilevyä(kuluneet pois) ja nikamat kiinni toisissaan niin se ei haittaa kuulema,jatketaan "konservatiivisella hoidolla" edelleen. tsemppiä! huomaat että b-lausunnoista puuttuvat juurikin ne tärkeät kivunaiheuttajat jotka on kuvissa,lausunnot tavallaan "kirjoitetaan" terveemmäksi mitä on, ikävä kyllä.
- marjattakoo
Sama juttu minulla kuin Mike Hi.
Yli 17 vuotta olen elanyt taman selkani ja kivun kanssa, akupunktio lopulta auttoi tuskaan. Valilevyn puristuma, leikkaukseen en mene.
Hermosarkyahan se on, ja kauheaa kun alkaa. Ei voi istua, seista, maata, kumartua ei mitaan. Kuin helvetin portista sisaan mennyt .
Panacod olen ottanut joskus kun oikein tulee paalle, vaikka se saakin paani sekaisin ja unelias tunne. Viela sytostaatteja syon, joten aika cocktail on.- Mike Hi.
Hei,pari vuotta takaperin selkäni alkoi uudelleen vihoitella välillä aivan sietämättömään kuntoon.
Yksityispuolella jouduin käymään magneetissa ja uutta pullistumaa myös löytyi mutta sen ei pitäisi haitata,rappeumaa esiintyi ja toistaiseksi on jäykistysleikkauksesta kieltäydytty aikaisemman sairaushistorian takia.
Kipulääkkeitä on kyllä määrätty niin paljon ettei aina tiennyt onko yö vai päivä.
Kerran lääkkeiden uusintareissulla lääkäri ehdotti että haluaisinko kokeilla akupunktiota ja sainkin siitä niin paljon apua että hermosäryt alkoivat helpottaa ja edistyin muutenkin esim saan sukatkin jalkaan ilman loistavaa sukan jalkaanlaittovälinettä..nyt on tuntunut että pitää uusia akupunktiosarja ja uskon että taas helpottaa,nämä ilmat pahentavat tilannetta lisäksi.
Hyvää vointia ja joulun odotusta. - potilas33
Mike Hi. kirjoitti:
Hei,pari vuotta takaperin selkäni alkoi uudelleen vihoitella välillä aivan sietämättömään kuntoon.
Yksityispuolella jouduin käymään magneetissa ja uutta pullistumaa myös löytyi mutta sen ei pitäisi haitata,rappeumaa esiintyi ja toistaiseksi on jäykistysleikkauksesta kieltäydytty aikaisemman sairaushistorian takia.
Kipulääkkeitä on kyllä määrätty niin paljon ettei aina tiennyt onko yö vai päivä.
Kerran lääkkeiden uusintareissulla lääkäri ehdotti että haluaisinko kokeilla akupunktiota ja sainkin siitä niin paljon apua että hermosäryt alkoivat helpottaa ja edistyin muutenkin esim saan sukatkin jalkaan ilman loistavaa sukan jalkaanlaittovälinettä..nyt on tuntunut että pitää uusia akupunktiosarja ja uskon että taas helpottaa,nämä ilmat pahentavat tilannetta lisäksi.
Hyvää vointia ja joulun odotusta.minulta jäykistysleikkaus kiellettiin vaikka haluaisinkin sen, 4 nikamaa selässä ihan kiinni lähes toisissaan ja kivut on kyllä kauheat,sukkia ei pysty laittamaan eikä kumartua,selkärankareumakin toki on.mutta sanoivat että konservatiivinen linja edelleen(6vuotta kuntoutustukea takana). miksi minua ei saa leikata vaikka selkä on vakavasti rikki? tätä ihmetellyt jo kauan, vai onko 4 nivelen jäykistys jo liian iso juttu ja reumakin kun on?
- rggraet
potilas33 kirjoitti:
minulta jäykistysleikkaus kiellettiin vaikka haluaisinkin sen, 4 nikamaa selässä ihan kiinni lähes toisissaan ja kivut on kyllä kauheat,sukkia ei pysty laittamaan eikä kumartua,selkärankareumakin toki on.mutta sanoivat että konservatiivinen linja edelleen(6vuotta kuntoutustukea takana). miksi minua ei saa leikata vaikka selkä on vakavasti rikki? tätä ihmetellyt jo kauan, vai onko 4 nivelen jäykistys jo liian iso juttu ja reumakin kun on?
kuulostaa kyllä oudolta hoitomuodolta noinkin pitkällä aikavälillä?
- 12+10
rggraet kirjoitti:
kuulostaa kyllä oudolta hoitomuodolta noinkin pitkällä aikavälillä?
lääkärin vaihdos auttasko?
- Anonyymi
Mulla tuli sama voimistelu treeneissä mutta vasemmalle puolelle inhottavan tuntuista ja liikuttaminen saattuu kattelen pari pv ja jos ei auta niin meen lääkäriin
- Anonyymi
En tiedä mistä tavallinen työntekijä saisi totuutta vastaavan diagnoosin selkäoireista, ei ainakaan työterveydestä jonka ainut intressi on säästää työnantajalle rahaa työntekijän kustannuksella. Siellä selkäoireisiin suhtaudutaan tylysti, päätetään että ne on lihaskipuja ja sitten syyllistetään että mitäs et ole jumpannut ja hikiliikkunut kaikkea vapaa-aikaasi ihan kuin elämässä ei olisi mitään muuta kuin työ jonka eteen pitäisi uhrata vapaa-aikansakin. Ei sairauslomia vaan aina keksitään jotain "korvaavaa työtä" että et kyllä perkele varmasti saa koskaan lepoa vaan otsasi hiessä selkäkivuista kärsien kyllä raadat saatana vähän rahan takia itsesi paskaksi!
Sitten yhdellä naamalla kysytään kierosti että onko selkää kuvattu, no ei ole. Jos sitten itse kysyy työterveydestä että pitäisiköhän selkä sitten kuvata niin tyrmätään heti että ei missään nimessä kun se tulee niin kalliik... öh, tuota, minkähän hätävalheen tähän nyt keksisi selitykseksi....
Jumalauta mitä vastuutonta puoskarointia, vedätetään vaan ihan paskaksi työntekijät ilman seurauksia, melkein tekisi mieli heittää lainkunnioitus metsään ja mennä aiheuttamaan niitä seurauksia... PERKELE!!- Anonyymi
Juurikin näin. Työterveys vääntää sairaat terveiksi mentaliteetillä. Ei todellakaan hoideta sairautta ajoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015