Ikuinne tuli

epärehellinen kirkko

Luterilaisen kirkon opin pohjana on Raamattu siten kuin se ilmaistaan tunnustuskirjoissa ja kolmessa uskontunnustuksessa. Yhden niistä, Athanasioksen uskontunnustuksen, lopussa sanotaan:

"Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen."

Ne papit valehtelevat, jotka sanovat, ettei kirkko opeta ikuiseen tuleen joutumista.

Tai jos he puhuvat totta, niin kirkon virallinen tunnustus valehtelee.

12

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öw

      Mark. 9:44, 46 ja 48: helvetti, missä mato ei kuole eikä tuli sammu.

    • PSARI

      epärehellinen kirkko,
      kirjoitit "Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja ...."
      Miten tuo kuolleista ruumiillisesti nouseminen onnistuu haudoista, joissa on 2 m maata päällä ja monien hautojen luutkin ovat jo haperoituneet olemattomiin. Ruumiillinen nouseminen ei onnistu millään.

      Jeesus puhuu iankaikkisesta Gehennan tulesta, mutta tällä hän ei uhkaile niitä, jotka eivät usko. Jeesus puhuu tällä niille, jotka haluavat kelvata Jumalalle omilla teoillaan. Mikään joka palaa ei tietenkään ole iankaikkista, vaikka tuli olisikin iankaikkinen. Luterilaiseen Raamatun käännökseen kadotus sana on lisätty vastoin alkuperäisiä vanhimpia tekstejä kaikkiin kohtiin. Esimerkkinä vaikkapa Mark. 16:16.

      Suomenkielinen Raamattu puhuu kadotuksesta, ja käyttää kreikan sanoja
      katakrinô = tuomita,
      apôleia = tuho, tuhoutua ja
      olethros = turmio, tuho.

      Sanoilla on lopullisen tuhoutumisen ja kuoleman merkitys. Suomen käännöksiin on lisätty sana kadotus, jolla on iankaikkisen tuomion ja helvetin kärsimyksen merkitys.

      Vanhoissa käännöksissä ja käsikirjoituksissa ei ole iankaikkissta kadotusta, vaan iankaikkinen kuolema Kun Raamattu puhuu kadotuksesta, niin oikea käännös olisi kuolema, tuhoutuminen ja häviäminen.

      Iankaikkisen elämän vastakohta on iankaikkinen kuolema. Jumalan iankaikkinen tuli on iankaikkinen, mutta ne jotka palavat eivät ole iankaikkisia.

      Raamatun valossakin näyttäisi siis siltä, että Jumala on rakastava Isä. Ei suinkaan mikään sadisti, joka kiduttaa iankaikkisesti luomiaan ihmisiä Helve-tin tulessa.

      Monet ihmiset, jotka kaipaavat todisteita kuolemattomuudesta, joutuvat helposti fanaattisuuden valtaan, ja fanaatikkoa hallitsee mielikuvitus enemmänkin kuin terve arvostelukyky.

    • Tuo on sikälikin ihan toisenlainen asia, että hyvää tekemällä pääsee ikuiseen elämään, pahaa tekemällä ikuiseen tuleen.

      Siis ei tarvitse uskoa yhtään mihinkään, vain tehdä hyvää tai pahaa. Siitä on myös ilmestykirjassakin. Uskoa Jeesukseen ei tarvita.

      Jos Raamattu on jumalan ilmoitusta, niin miten on päässyt käymään sellainen kömmähdys, että Johanneksessa ei oo mainintaa ikuisesta pätsistä. Se lienee syy, että kehoitetaan aina lukemaan Johannesta aluksi. Noin oleellisen asian luulisi nyt olevan joka ainoassa evankeliumissa.

    • jokkeri sanoi :
      Siis ei tarvitse uskoa yhtään mihinkään, vain tehdä hyvää tai pahaa. Siitä on myös ilmestykirjassakin. Uskoa Jeesukseen ei tarvita.

      Jos Raamattu on jumalan ilmoitusta, niin miten on päässyt käymään sellainen kömmähdys, että Johanneksessa ei oo mainintaa ikuisesta pätsistä.
      __________
      Kadotuksesta puhutaan ainakin ja uskoa kyllä tarvitaan.

      Johanneksen evankeliumi:
      17:12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä Joutunut KADOTETUKSI yksikään muu kuin se KADOTUKSEN lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

      Johanneksen evankeliumi:
      3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole USKONUT Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

      • Ev.lut.

        Usko Jeesukseen pelastaa ikuiselta tulelta.


    • Tiedän kyllä tuonkin puolen, Pertsa. Mutta koska Raamattu on hyvin epäyhtenäinen, niin monessa oleellisessa kohdassa ei Jeesuksen kuolemalla ole mitään merkitystä.

      Siis Raamattua seuraamalla voi valita pelastuuko tekojen perusteella vai Jeesuksen pelastusteolla. Itse en panisi juurikaan painoa Raamatun jutuille, kun edes pelastuksesta ei oo mitään yhtenäistä linjaa.

      • Raamattua ei edes ollut Jeesuksen aikoina...Se tuli sitten vasta...400 vuotta myöhemmin, enkä tiedä edes kuinka paljon se on nykyisen Raamatun kaltainen...Pietari, Paavali, Juudas ja Johannes apostolit itki jo sitä Raamatun sivuilla, kun antikristuksia on niin perkeleesti ja ihmiset elää miten sattuu...Jo saman sukupolven aikana kristinusko oli täysin sekaisin, joten mitenköhän se on mahtanut olla sekaisin esim. 250 vuotta myöhemmin? tai silloin kun Raamattua alettiin kokoamaan..Mikähän lahko siellä oikeasti oli vallassa ja miten se sievisteli ja laittoi uuden testamentin juttuja apostoleiden ja Jeesuksen suuhun...


      • Huono tuntemus
        mave kirjoitti:

        Raamattua ei edes ollut Jeesuksen aikoina...Se tuli sitten vasta...400 vuotta myöhemmin, enkä tiedä edes kuinka paljon se on nykyisen Raamatun kaltainen...Pietari, Paavali, Juudas ja Johannes apostolit itki jo sitä Raamatun sivuilla, kun antikristuksia on niin perkeleesti ja ihmiset elää miten sattuu...Jo saman sukupolven aikana kristinusko oli täysin sekaisin, joten mitenköhän se on mahtanut olla sekaisin esim. 250 vuotta myöhemmin? tai silloin kun Raamattua alettiin kokoamaan..Mikähän lahko siellä oikeasti oli vallassa ja miten se sievisteli ja laittoi uuden testamentin juttuja apostoleiden ja Jeesuksen suuhun...

        Raamattu ei tullut 400 vuotta myöhemmin. Jo alusta saakka on löydetty listoja ja tutkittu mitä on arvostettu kristillisessä kirkossa. Se, että ne myöhemmin 300-luvulla lyötiin lukkoon, ei tee asiaa tyhjäksi.

        Hiukan asiantuntemusta peliin, kiitos.


      • Huono tuntemus kirjoitti:

        Raamattu ei tullut 400 vuotta myöhemmin. Jo alusta saakka on löydetty listoja ja tutkittu mitä on arvostettu kristillisessä kirkossa. Se, että ne myöhemmin 300-luvulla lyötiin lukkoon, ei tee asiaa tyhjäksi.

        Hiukan asiantuntemusta peliin, kiitos.

        Etsi vanhin Raamattu...Se on jostain 350-luvulta ja paljonko sitäkin on muutettu nykyiseen verrattuna sisällöltään. Yksittäisiä pergamentin kappaleita on vuosilta 150-250 vuodelta, mutta jonkinlainen Raamattu on vasta 350 tietämiltä..ja sekään ei ole tämän nykyisen Raamatun perusta.


      • mave kirjoitti:

        Etsi vanhin Raamattu...Se on jostain 350-luvulta ja paljonko sitäkin on muutettu nykyiseen verrattuna sisällöltään. Yksittäisiä pergamentin kappaleita on vuosilta 150-250 vuodelta, mutta jonkinlainen Raamattu on vasta 350 tietämiltä..ja sekään ei ole tämän nykyisen Raamatun perusta.

        mave
        _____
        Ainakin evankeliumien kirjoitusajat selviävät tuosta.
        Milloin Raamattu on koottu siihen en puutu.

        UUDEN TESTAMENTIN KAANONIN SISÄLTÖ
        Ajoitukset ja tekijäkysymykset pääosin kirjan E. Lohse: Uuden testamentin synty mukaan."Deuteropaavalilainen" merkitsee, että kirjeen kirjoittaja ei ole apostoli Paavali vaan joku hänen oppilaansa.
        MATT. n. 80-90
        MARK. n. 70 synoptiset evankeliumit
        LUUK. n. 80-90
        JOH. n. 100

        APT. n. 90 Luukkaan evankeliumin "jatko-osa"; laji: acta-kirjallisuus

        ROOM. n. 56 Paavalin
        1. KOR n. 55 Paavalin

        2. KOR n. 55-56 Paavalin; koostuu luultavasti useasta eri kirjeestä
        GAL. n. 52 Paavalin
        EF. n. 80 -90 Deuteropaavalilainen; edellyttää taustakseen Kol:n
        FIL. n. 55-56 Paavalin; koostuu luultavasti useasta eri kirjeestä
        KOL. n. 80 Deuteropaavalilainen
        1. TESS n. 50 Paavalin; UT:n vanhin kirja
        2. TESS n. 80-90 Deuteropaavalilainen

        1. TIM. 1.vs. lop.
        2. TIM. 1.vs. lop. Pastoraalikirjeet; deuteropaavalilaisia
        TIT. 1.vs. lop.

        FILEM. n. 55 Paavalin
        HEPR. n. 80-90

        JAAK. 1.vs. lop.
        1. PIET. 1.vs. lop.
        2. PIET. n. 150
        1. JOH. 2.vs. alku Katoliset kirjeet
        2. JOH. 2.vs. alku
        3. JOH. 2.vs. alku
        JUUD. 2.vs. alku

        ILM. n. 100 laji: apokalyptiikka


    • mykkä kirkko

      Nostan tämän, jotta kirkon edustajat pääsevät kertomaan, opettaako kirkko tunnustuksensa mukaisesti ikuiseen tuleen joutumista vai ei.

      Sanon vielä, että ette te papit mitään asiantuntijoita ole, eikä teillä ole mitään aihetta aliarvioida muiden ymmärrystä.

      Mikä tahansa liirumi ei enää mene ihmisiin täydestä. Siksi kirkosta erotaan.

    • rfgwgbwwgbgd

      luin vain, että ikuinen tuli ja mietin jotain kappaletta, missä oli valo, joka ei koskaan sammu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      218
      4972
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      189
      2693
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1572
    4. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      52
      1400
    5. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1272
    6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      99
      1268
    7. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      132
      1237
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      109
      1174
    9. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      151
      1166
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      79
      1155
    Aihe