Luin tuossa Antti Tuurin viimeisimmän kirjan: Ikitie, joka kertoo lapuanliikkeen muiluttamasta Jussi Ketolasta. Ketola joutuu vaiherikkaalla reissullaan Amerikan-suomalaisten joukkoon Neuvosto-Karjalan ja sinänsä tarinassa ei ole vallan uutta, mutta olisin halunnut lukea lisää tuosta aiheesta, mieluiten niiden kokemuksista, jotka tuolloin lähtivät tuonne "onnelaan", aiheesta lienee kirjoitettu jokunen kirjakin.
Jos olen oikein käsittänyt, (Amerikan-)suomalaiset saivat noita kolhoosejaan ja sahojaan menestymään, mutta 30-luvun loppu oli loppu näille varsin tunnetuin seurauksin. Onkohan noista Hiilisuon ja Säteen kolhooseista jäljellä nykyään mitään?
Amerikan suomalaiset Neuvosto-Karjalassa
5
670
Vastaukset
- Laps Suomen
Pitänee lukea tuo uusin Tuuri. Lue sinä Taisto Huuskosen Laps Suomen. Perustuu tositapahtumiin ja on melko ankeaa luettavaa. Ilmestyi muistaakseni joskus 80-luvun alussa tai 70-luvun lopussa.
- Kokki Visola
Joo, olen lukenut ko. Huuskosen kirjan heti tuoreeltaan aikoinaan ja luin sen vielä viime talvena uudelleen, sekä myös Ennin tarinan, Taisto Huuskosen vaimon Ennin näkökulmasta tuo reipas reissu ulkomaille. Ratevaa luettavaa kumpikin kirja...
Tunnetuin ja laajin Neuvostoliittoon loikanneiden suomalaisten kohtaloista kertova tutkimus lienee tämä tavallisista kirjastoistakin löytyvä teos:
Kostiainen, Auvo
Loikkarit : Suuren lamakauden laiton siirtolaisuus Neuvostoliittoon. - Otava, 1988.
Olen lukenut tuon joskus kauan sitten itsekin. Muistaakseni siinä sivutaan myös USA:sta Neuvostoliittoon siirtyneitä suomalaisia, mutta päätutkimuskohteina amerikansuomalaiset ovat näissä minulle oudoissa teoksissa:
Kero, Reino
Neuvosto-Karjalaa rakentamassa : Pohjois-Amerikan suomalaiset tekniikan tuojina 1930-luvun Neuvosto- Karjalassa. - Suomen historiallinen seura, 1983.
Sevander, Mayme
Vaeltajat. - Siirtolaisinstituutti, 2000
Lisää aihepiiriin löytyviä teoksia alla olevan linkin takaa (kts. kysymys 2).
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Valtiollinen poliisi
Löydät varmaan enemmänkin aihepiiriin kuuluvia teoksia sopivilla sanoilla sekä Googlesta että kirjastojen tietokannoista.- näin se meni
Asiasta on tehty jopa tutkimuksia, N-liitto oli, kuten on nykyäänkin, raaka-aineviennistä elävä valtio, vientiä ei tarvita kovin paljoa koska maassa tuotetaan melkien kaikkea mitä tarvitaankin, mutta aina tarvitaan jonkunlainen vienti talouden pyörittämiseen.
Sotien välissä päävientituote oli puutavara, eli N-liitto oli metästeollisuudesta elävä valtio, päätuotanto alue oli Karjala, Karjalan työkommuuni vei noin 65 %:tia N-lliton viennistä, se oli valtava rahamäärä mikä oli tämän tasavallan hallussa.
Se onnistui nimenomaan sen teknologian takia, minkä amerikan suomalaiset oli sinne amerikasta tuoneet ja esim. sahoja organisoineet.
Tästä tuli sitten ongelma, ei se käynyt että joku rajamaakunta tuotti niin hyvin ja vaurastui huomattavasti, kun muu osa valtakuntaa samaanaikaan köyhtyi ja kurjistui, Karjalalla oli sama asema kuin on nykyisillä öljy ja timatti tasavalloilla Venäjällä, elintaso nusee kohisten kun muut alueet pysyy paikallaan.
Moskova lakkauttikin karjalan työkommuunin ja vientitulot siirrettiin Moskovan alaisuuteen, samalla aloitettiin puhdistukset, itseasiassa puhdistukset näiden pienten kansojen kohdalla aloitettiin Karjalassa ja nimenomaan suomalaisista, myöhemmin homma laajennettiin koskemaan koko valtakuntaa ja kaikkia kansoja, hommasta eli puhdistuksista vastasi koko operaation ajan Kuusinen bolytbyroossa ja Kuusinen on ainoa bolytbyroon jäsen, jota ei ole itse teloitettu näissä puhdistuksissa Stalinin ohella.- Kokki Visola
Näin minullekin on jäännyt käsitys, että suomalaiset sai homman toimimaan sahoillaan, sekä muussakin ja muutenkin homma alkoi hiertämään kivenä kengässä.
Olis vaan kiva tietää enemmän, millaisia taloja ne "dollaritalot" oli, mitä suomalaiset rakensi Petroskoihin näille amerikan-suomalaisille ja missä kunnossa ne on nyt. Nehän kaiketi otettiin puhdistusten aikaan melko tarkkaan suomalaisilta pois venäläisille?
En ole vielä ehtinyt hommaan noita edellä lueteltuja kirjoja, mutta täytyy tässä talven aikana lueskella niitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628