Miten korjata ladasta kyseisiä vikoja?

Ladamies

Ostin 1200 s mallin latukan. Vikoja muummoassa jarrut ottavat ensin takana sitten vasta edessä, kaasari vuotaa (mahd ylivuotoputki josta sitä bensaa tulee), kytkin luistaa välillä. Lada seisonut 10 vuotta ja nyt ajettu 100 km. Tietenkin jarru ja kytkin nesteet ovat aatamin aikaisia kun niitä ei ole vaihdettu. Varmaan kaasuttimen putsaus ei olisi pahitteeksi ja jarrujen sekä kytkimen ilmaus. Muita vinkkejä saa kertoa.

5

2003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • info

      Tässä ohjeita. Jarrusylinterit jumissa käytön puutteen vuoksi,putsaa tai vaihda uudet. kaasari. Kaasarin uimuri on ehkä jumissa,uimuri säätää bensapinnan oikealle korkeudelle,uimurin lisävaruste neula joka tukki suuttimen että kaasariin ei pääse liikaa polttoainetta. liika bensa tulee aina ulos kaasarista.

    • a

      Jos etujarrujen putsauksenkin jälkeen ottaa ana ensin eestä, on takajarrupaineensäädin (alp-venttiili) jumiutunut.

      Kaasari kannattaa putsata muutenkin kunnolla.

      Katso, että kytkinpolkimessa on välystä, eli kytkinpoljin ei "kanna".
      Ilma ei saa kytkintä luistamaan vaan kytkin voi luistaa ainoastaan väärän säädön (eli ei välystä) tai kytkimen huononkunnon takia.

      • Zhiguli

        Nostalgiaa, en ole omistanut Ladaa sitten 80-luvun, mutta tuttuja vikoja.

        Ladan jarrujen takapainoisuuteen on useimmiten syynä paineensäädin, jonka pitäisi tunnistaa taka-akselin kuormitus. Kyseinen osa on taka-akselin yläpuolella ja sen vaihtaminen tarkoittaa yleensä myös kiinni ruostuneiden jarruputkien ja mahdollisesti saman kohtalon kokeneen välitystangon uusintaa. Etujarrut kannattaa toki tutkia, alumiiniset sylinterit kehittävät ajan mittaan mönjää, joka jumiuttaa männät. Ladan takajarrut ovat sen verran ylimitoitetut pikku saippualaatikkoon, että takapainoisuutta voi myös vähentää vähentämällä takajarrujen tehoa koskematta säätimeen, jarrukengistä voi hioa osan pintaa pois, jos onnistuu saamaan alumiinirummut irti, vaihtaa jarrusylinterit pienempiin tai jopa rasvata jarrukenkiä. Vuotaneet jarrusylinterit saattavat tehdä takajarruista myös liian äkäiset. Ladan jarrurumpujen irrottaminen tehdasvälyksillä on muuten oikeasti hankalaa, sama ilmiö kuin etumäntien kanssa.

        Kaasariin sai ainakin ennen wanhaan edullisia korjaussarjoja, alkuperäinen kanttimallin kaasutin oli Weberin kopio, johon sopi myös italiaanon osat ja noista ässistä sai ihan toimivia pelejä vaihtamalla pyöreälamppuisen mehumaijan, tai vaikkapa Puolan parhaan auton Polski-Fiatin isomman Weberin. Periaatteessa mikä tahansa kiinnityksiltään sopiva tuplakurkkuinen oli parempi kuin venäläisten kehittelemä 1200 S:n ja 2105:n moottorijarrutuksissa ruokkimaton ihmevekotin.

        10 vuoden parkkeeraus yhdessä ties kuinka luistatelleen edellisen kuskin kanssa on varmaan tappanut paineasetelman, levyn oman jouston ja mahdollisesti hirttänyt levyn pääakseliin. Palikat nyt ei paljoa maksa ja alumiinikuorisen vaihdelaatikon nykäiseminen pois tieltä ei paljon paina. Ladan oma kytkin on pikkuisen halvoista kamoista tehty, mutta Fiat-taustoista johtuen kannattaa haeskella 132-mallin 1800TC:n palikoita tilalle, sama mitoitus, mutta isompi levy ja paaaljon jäykempi paineasetelma, jonka aiheuttama kytkinpolkimen jäykistyminen ei tunnu missään muuten niin herkkää autoa sompaillessa.

        Saman tien kannattaa tehdä tekniikanvaihtoa, 1200:n tilalle käy mikä tahansa ketjukone katsastajan huomaamatta ja isommista saa jo pelkällä viimeistelyllä tuplatehot, Fiatin puolelta löytyykin sitten vaikka mitä. Tehojen noustessa kannattaa nakata loppukin voimalinja roskiin ja kaivaa paremmista materiaaleista tehdyt Fiatin kilkkeet tilalle. Mikään ei ahdista kanssa-autoilijaa niin paljon kuin vierestä ampaiseva Lada, jolle perheen uusi sporttimalli ei mahda yhtään mitään.


    • yh äiti

      Ilmaa kaasutin ja laita bensaa jarrurumpuihin. Jos ei auta niin paalaa.

      • jos on tosiaan

        seisonut kymmenet vuotta niin saattaa olla, että on entinen auto. En siis itse lähtisi korjaamaan tuollaista, ottaisin varaosiksi vaikka tai myisin pois ja ostaisin kunnossa olevan Ladan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1328
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      160
      1260
    3. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      57
      1201
    4. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1125
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      104
      1101
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      58
      907
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      873
    8. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      78
      823
    9. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      51
      817
    10. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      795
    Aihe