Ostin 1200 s mallin latukan. Vikoja muummoassa jarrut ottavat ensin takana sitten vasta edessä, kaasari vuotaa (mahd ylivuotoputki josta sitä bensaa tulee), kytkin luistaa välillä. Lada seisonut 10 vuotta ja nyt ajettu 100 km. Tietenkin jarru ja kytkin nesteet ovat aatamin aikaisia kun niitä ei ole vaihdettu. Varmaan kaasuttimen putsaus ei olisi pahitteeksi ja jarrujen sekä kytkimen ilmaus. Muita vinkkejä saa kertoa.
Miten korjata ladasta kyseisiä vikoja?
5
2043
Vastaukset
- info
Tässä ohjeita. Jarrusylinterit jumissa käytön puutteen vuoksi,putsaa tai vaihda uudet. kaasari. Kaasarin uimuri on ehkä jumissa,uimuri säätää bensapinnan oikealle korkeudelle,uimurin lisävaruste neula joka tukki suuttimen että kaasariin ei pääse liikaa polttoainetta. liika bensa tulee aina ulos kaasarista.
- a
Jos etujarrujen putsauksenkin jälkeen ottaa ana ensin eestä, on takajarrupaineensäädin (alp-venttiili) jumiutunut.
Kaasari kannattaa putsata muutenkin kunnolla.
Katso, että kytkinpolkimessa on välystä, eli kytkinpoljin ei "kanna".
Ilma ei saa kytkintä luistamaan vaan kytkin voi luistaa ainoastaan väärän säädön (eli ei välystä) tai kytkimen huononkunnon takia.- Zhiguli
Nostalgiaa, en ole omistanut Ladaa sitten 80-luvun, mutta tuttuja vikoja.
Ladan jarrujen takapainoisuuteen on useimmiten syynä paineensäädin, jonka pitäisi tunnistaa taka-akselin kuormitus. Kyseinen osa on taka-akselin yläpuolella ja sen vaihtaminen tarkoittaa yleensä myös kiinni ruostuneiden jarruputkien ja mahdollisesti saman kohtalon kokeneen välitystangon uusintaa. Etujarrut kannattaa toki tutkia, alumiiniset sylinterit kehittävät ajan mittaan mönjää, joka jumiuttaa männät. Ladan takajarrut ovat sen verran ylimitoitetut pikku saippualaatikkoon, että takapainoisuutta voi myös vähentää vähentämällä takajarrujen tehoa koskematta säätimeen, jarrukengistä voi hioa osan pintaa pois, jos onnistuu saamaan alumiinirummut irti, vaihtaa jarrusylinterit pienempiin tai jopa rasvata jarrukenkiä. Vuotaneet jarrusylinterit saattavat tehdä takajarruista myös liian äkäiset. Ladan jarrurumpujen irrottaminen tehdasvälyksillä on muuten oikeasti hankalaa, sama ilmiö kuin etumäntien kanssa.
Kaasariin sai ainakin ennen wanhaan edullisia korjaussarjoja, alkuperäinen kanttimallin kaasutin oli Weberin kopio, johon sopi myös italiaanon osat ja noista ässistä sai ihan toimivia pelejä vaihtamalla pyöreälamppuisen mehumaijan, tai vaikkapa Puolan parhaan auton Polski-Fiatin isomman Weberin. Periaatteessa mikä tahansa kiinnityksiltään sopiva tuplakurkkuinen oli parempi kuin venäläisten kehittelemä 1200 S:n ja 2105:n moottorijarrutuksissa ruokkimaton ihmevekotin.
10 vuoden parkkeeraus yhdessä ties kuinka luistatelleen edellisen kuskin kanssa on varmaan tappanut paineasetelman, levyn oman jouston ja mahdollisesti hirttänyt levyn pääakseliin. Palikat nyt ei paljoa maksa ja alumiinikuorisen vaihdelaatikon nykäiseminen pois tieltä ei paljon paina. Ladan oma kytkin on pikkuisen halvoista kamoista tehty, mutta Fiat-taustoista johtuen kannattaa haeskella 132-mallin 1800TC:n palikoita tilalle, sama mitoitus, mutta isompi levy ja paaaljon jäykempi paineasetelma, jonka aiheuttama kytkinpolkimen jäykistyminen ei tunnu missään muuten niin herkkää autoa sompaillessa.
Saman tien kannattaa tehdä tekniikanvaihtoa, 1200:n tilalle käy mikä tahansa ketjukone katsastajan huomaamatta ja isommista saa jo pelkällä viimeistelyllä tuplatehot, Fiatin puolelta löytyykin sitten vaikka mitä. Tehojen noustessa kannattaa nakata loppukin voimalinja roskiin ja kaivaa paremmista materiaaleista tehdyt Fiatin kilkkeet tilalle. Mikään ei ahdista kanssa-autoilijaa niin paljon kuin vierestä ampaiseva Lada, jolle perheen uusi sporttimalli ei mahda yhtään mitään.
- yh äiti
Ilmaa kaasutin ja laita bensaa jarrurumpuihin. Jos ei auta niin paalaa.
- jos on tosiaan
seisonut kymmenet vuotta niin saattaa olla, että on entinen auto. En siis itse lähtisi korjaamaan tuollaista, ottaisin varaosiksi vaikka tai myisin pois ja ostaisin kunnossa olevan Ladan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741