Miten korjata ladasta kyseisiä vikoja?

Ladamies

Ostin 1200 s mallin latukan. Vikoja muummoassa jarrut ottavat ensin takana sitten vasta edessä, kaasari vuotaa (mahd ylivuotoputki josta sitä bensaa tulee), kytkin luistaa välillä. Lada seisonut 10 vuotta ja nyt ajettu 100 km. Tietenkin jarru ja kytkin nesteet ovat aatamin aikaisia kun niitä ei ole vaihdettu. Varmaan kaasuttimen putsaus ei olisi pahitteeksi ja jarrujen sekä kytkimen ilmaus. Muita vinkkejä saa kertoa.

5

1933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • info

      Tässä ohjeita. Jarrusylinterit jumissa käytön puutteen vuoksi,putsaa tai vaihda uudet. kaasari. Kaasarin uimuri on ehkä jumissa,uimuri säätää bensapinnan oikealle korkeudelle,uimurin lisävaruste neula joka tukki suuttimen että kaasariin ei pääse liikaa polttoainetta. liika bensa tulee aina ulos kaasarista.

    • a

      Jos etujarrujen putsauksenkin jälkeen ottaa ana ensin eestä, on takajarrupaineensäädin (alp-venttiili) jumiutunut.

      Kaasari kannattaa putsata muutenkin kunnolla.

      Katso, että kytkinpolkimessa on välystä, eli kytkinpoljin ei "kanna".
      Ilma ei saa kytkintä luistamaan vaan kytkin voi luistaa ainoastaan väärän säädön (eli ei välystä) tai kytkimen huononkunnon takia.

      • Zhiguli

        Nostalgiaa, en ole omistanut Ladaa sitten 80-luvun, mutta tuttuja vikoja.

        Ladan jarrujen takapainoisuuteen on useimmiten syynä paineensäädin, jonka pitäisi tunnistaa taka-akselin kuormitus. Kyseinen osa on taka-akselin yläpuolella ja sen vaihtaminen tarkoittaa yleensä myös kiinni ruostuneiden jarruputkien ja mahdollisesti saman kohtalon kokeneen välitystangon uusintaa. Etujarrut kannattaa toki tutkia, alumiiniset sylinterit kehittävät ajan mittaan mönjää, joka jumiuttaa männät. Ladan takajarrut ovat sen verran ylimitoitetut pikku saippualaatikkoon, että takapainoisuutta voi myös vähentää vähentämällä takajarrujen tehoa koskematta säätimeen, jarrukengistä voi hioa osan pintaa pois, jos onnistuu saamaan alumiinirummut irti, vaihtaa jarrusylinterit pienempiin tai jopa rasvata jarrukenkiä. Vuotaneet jarrusylinterit saattavat tehdä takajarruista myös liian äkäiset. Ladan jarrurumpujen irrottaminen tehdasvälyksillä on muuten oikeasti hankalaa, sama ilmiö kuin etumäntien kanssa.

        Kaasariin sai ainakin ennen wanhaan edullisia korjaussarjoja, alkuperäinen kanttimallin kaasutin oli Weberin kopio, johon sopi myös italiaanon osat ja noista ässistä sai ihan toimivia pelejä vaihtamalla pyöreälamppuisen mehumaijan, tai vaikkapa Puolan parhaan auton Polski-Fiatin isomman Weberin. Periaatteessa mikä tahansa kiinnityksiltään sopiva tuplakurkkuinen oli parempi kuin venäläisten kehittelemä 1200 S:n ja 2105:n moottorijarrutuksissa ruokkimaton ihmevekotin.

        10 vuoden parkkeeraus yhdessä ties kuinka luistatelleen edellisen kuskin kanssa on varmaan tappanut paineasetelman, levyn oman jouston ja mahdollisesti hirttänyt levyn pääakseliin. Palikat nyt ei paljoa maksa ja alumiinikuorisen vaihdelaatikon nykäiseminen pois tieltä ei paljon paina. Ladan oma kytkin on pikkuisen halvoista kamoista tehty, mutta Fiat-taustoista johtuen kannattaa haeskella 132-mallin 1800TC:n palikoita tilalle, sama mitoitus, mutta isompi levy ja paaaljon jäykempi paineasetelma, jonka aiheuttama kytkinpolkimen jäykistyminen ei tunnu missään muuten niin herkkää autoa sompaillessa.

        Saman tien kannattaa tehdä tekniikanvaihtoa, 1200:n tilalle käy mikä tahansa ketjukone katsastajan huomaamatta ja isommista saa jo pelkällä viimeistelyllä tuplatehot, Fiatin puolelta löytyykin sitten vaikka mitä. Tehojen noustessa kannattaa nakata loppukin voimalinja roskiin ja kaivaa paremmista materiaaleista tehdyt Fiatin kilkkeet tilalle. Mikään ei ahdista kanssa-autoilijaa niin paljon kuin vierestä ampaiseva Lada, jolle perheen uusi sporttimalli ei mahda yhtään mitään.


    • yh äiti

      Ilmaa kaasutin ja laita bensaa jarrurumpuihin. Jos ei auta niin paalaa.

      • jos on tosiaan

        seisonut kymmenet vuotta niin saattaa olla, että on entinen auto. En siis itse lähtisi korjaamaan tuollaista, ottaisin varaosiksi vaikka tai myisin pois ja ostaisin kunnossa olevan Ladan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      213
      7506
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      2943
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      193
      2357
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1773
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      171
      1728
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1406
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      75
      1261
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1165
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe