Hyvä suuvesi?

munvatten

Minulle suositeltiin suuveden käyttöä, koska kariesriski on suurentunut purentakiskon käytön myötä. Mikähän olisi sitten hyvä sellainen? Niistäkin on tullut luettua niin monenlaista tietoa... Ilmeisesti ei olisi hyvä sisältää alkoholia? Ehdotuksia?

25

5466

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Listerine

      Hammaslääkäri suositteli minulle LIsterineä.

    • jozzucca

      Fludent fresh on alkoholiton vaihtoehto ja sopii herkille limakalvoille. Meridol on myös hyvä alkoholiton vaihtoehto.

      • munvatten

        Fludent fresh vaikuttaa hyvältä mutta onkohan haittaa, kun sekin näyttäisi sisältävän sitruunahappoa? Minulla on etuhampaissa eroosiota niin pahentaako tuo suuvesi sitten tilannetta vai onko sitruunahapon määrä niin vähäinen ettei siitä ole haittaa?


    • fsasfadasf

      Itse olen käyttänyt Elmexin eroosiosuojaa, hampaissani kun on eroosiota ja kiillevauriota tuossa edessä. Sellanen violetti, läpinäkymätön pullo. Ei sisällä alkoholia ja myydään apteekeissa ainakin. Listerine kuulemma on tosi tujua suun limakalvoille, en ole siksi kokeillut itse kun herkkäsuinen olen. Elmex on sopinut hyvin.a

    • monip

      joo lääkrit suosittelee happovesiä että saa hampaita oitaa. pahinta hammaskivelle noi vedet. käyttääkää betadinee

    • yövirkkuna

      No, itse olen käyttänyt Listerineä (sisältää alkoholia) ja ihan tyytyväinen olen. Listerineä voi myös laimentaa hieman vedellä, jos se tuntuu liian äkäiseltä. Selvän eron olen huomannut plakin muodostumisen vähenemisenä. Jos Listerineen päädyt, niin maun puolesta suosittelen sitä purppuraa purkkia (Clean mint-maku) :). Apteekista löydät kyllä alkoholittomia suuvesiäkin, kannattaa kysyä neuvoa apteekkarilta. Osaa varmasti neuvoa! Jos oikeasti tehokkaan suuveden haluat, niin sitten joko Listerineä tai apteekista jokin alkoholiton suuvesi.

      • hl:n äiskä

        Maalaisjärkikin sanoo ettei mitään suuvettä tarvitse käyttää säännöllisesti.
        Ei minulle tyttäreni HL ole sitä koskaan edes suositellut. Uskon häneen.


    • ei suuvettä

      Suuvedet vie kiilteet eli tekohampaat tervetuloa

      • ------------

        No kerropas vielä vähän faktaa, että millä perusteella suuvedet vie kiilteet? Eikös asian pitäisi olla juuri toisinpäin jos käyttää fluoria ja ksylitolia sisältävää suuvettä. Vähän sama juttu kuin hammastahnatkin, viekö nekin kiilteet? Ei pidä laukoa tuollaisia kommentteja jos ei ole esittää mitään faktaa väitteen tueksi.


      • Suuvedetön
        ------------ kirjoitti:

        No kerropas vielä vähän faktaa, että millä perusteella suuvedet vie kiilteet? Eikös asian pitäisi olla juuri toisinpäin jos käyttää fluoria ja ksylitolia sisältävää suuvettä. Vähän sama juttu kuin hammastahnatkin, viekö nekin kiilteet? Ei pidä laukoa tuollaisia kommentteja jos ei ole esittää mitään faktaa väitteen tueksi.

        Mihin suuvettä tarvitaan, jos pesee hampaansa fluorihammastahnalla kahdesti päivässä, eikä kärsi pahanhajuisesta hengityksestä?


      • ----------
        Suuvedetön kirjoitti:

        Mihin suuvettä tarvitaan, jos pesee hampaansa fluorihammastahnalla kahdesti päivässä, eikä kärsi pahanhajuisesta hengityksestä?

        Mihin nyt yleensä lisäfluoria tarvitaan. Hammaslääkäri sanoi, että esimerkiksi minulla on kariesriski suurentunut syitä sen kummemmin täällä kertomatta, joten suuvedestähän sitä saa. Fluoritabletteja en pysty käyttämään.


      • Suuvedetön
        ---------- kirjoitti:

        Mihin nyt yleensä lisäfluoria tarvitaan. Hammaslääkäri sanoi, että esimerkiksi minulla on kariesriski suurentunut syitä sen kummemmin täällä kertomatta, joten suuvedestähän sitä saa. Fluoritabletteja en pysty käyttämään.

        Tokitoki, jos on lisäfluorin tarve. Mutta jotenkin tuntuu, että suuvesiä markkinoidaan kaikille vaikka tarvetta ei olisikaan.


      • Anonyymi

        Perustele väitteesi, et taida ymmärtää hampaiden hoidosta mitään


    • listeri ei kiitos

      Hammaslääkäri kielsi nimenomaan säännöllisesti käytettynä suuvedet koska kärsin eroosiosta. Esim. listerine on sen verran räjäyttävää tavaraa et heikentää hampaita enemmän. Fluoritabletteja suosi käyttämään säännöllisesti. Suuvedet on muuten lisä-aineita täynnä

      • ----------

        Juu ei tulisi mieleenkään käyttää Listerineä jatkuvasti, sen verran tujua tavaraa se on. Itse käytän apteekista ostettua alkoholitonta suuvettä, jossa on mielestäni kohtalaisen hyvä sisältökin (Fludent Fresh). Sisältää juuri mainitsemaani fluoria ja ksylitolia ja on vieläpä miedon makuista. Tykkään siitä, että suuvedellä voi hoitaa lisäfluorin saannin eikä tarvitse syödä fluoritabletteja, jotka myöskin sisältävät mm. makeutusaineita ja on ainakin omalle vatsalleni pahasta.


    • joutavia

      Edelleenkin voin sanoa tyttäreni joka HL ei suosittele koskaan suuvesiä minulle äidilleen . Miksiköhän ? Miettikää ite mitä se tekee jos koko aika desinfio kaikki norm. bakteerit itseltään pois. Sama se on kun joka hinkkaa alapäästänsä monta kertaa pvässä pesee. pesee. Saat ainakin hiivan tms .ongelman. Eiköhän se sama tapahdu suussakin ?

      Kaikella hyvällä teille ja Hyvää Joulua !

      • joutavia

        Lisään edelliseen.... tottakai hän on määrännyt esim corsydolia hetkellisesti jonkun toiminpiteen jälkeen. Vain vkon kuureissa korkeintaan.

        Ihmiset menee harhaan näissä mainoksissa ?
        Ja kaikki suuvedet käy ????


    • elmexonykkönen

      minulle kaikki hammas lääkärit ja suu hykienistit on suositelleet tahnaksi elmex sarjan tahno ja elmex suuvesiä suuhykienisti missä viimeksi kävin tarkistaan suun niin sano että ei kannate käyttää muita suuvesi kuin elmex

      • Anonyymi

        Minulle Suuhigienisti suositteli 2012 toukokuussa Elmex suu että ja siitä lähtien olen sitä käyttänyt hampaiden pesun jälkeen ja hammaslääkäri sanoi että se antaa hyvän suojan kariekselle. minuutin pitää suussa ja ei heti puoleen tuntiin syö ja juo mitään. Ei ole reikiä tullut ja hammaskiveäkin niin vähän että laskeutuvat vaan puoli hintaa...


      • Anonyymi

        Niin minäkin olen käyttänyt sitä v:status 2012 ja ei ole hammaskiveä tullut suojaa tehokkaasti kariekselta Suuhigienisti sen minulle neuvoi.


      • Anonyymi

        Näitä käyttänyt minäkin vuosia ja hyväksi havaittu.Hammaslääkäri ja Suuhigienisti kehui että hyvin hoidetut hampaat Elmex on paras


      • Anonyymi

        Elmex suuvettä olen käyttänyt 10v päivittäin ja ei tule hammaskiveä..suojaa plakilta, Elmex hammastahna on myös hyvää...hampaiden pesun jälkeen Kuralan Elmex suuvedellä estää karieksen Suosittelen💚


    • Anonyymi

      Hampaiden pesun jälkeen olen mitannut hampaat 1x2 päivässä ja sain suuhieniltä tämän neuvon vuonna 2012 ja ei ole kun yksi reikä tullut ja harmaaksi vaurio..Kovasti ovat kehuneet että hyvin hoidetut hampaat siis ELMEX suuvedestä on kyse saa ihan Prismasta. ja Citymarketista.

    • Anonyymi

      Hampaiden pesun jälkeen Kurlaan Elmex suuvedellä ja ei ole vuosiin reikiä tullut ja estää karieksen syntymisen ja hammas kiven..Suuhygienisti suositteli

    • Anonyymi

      Hammaslääkäri suositteli Elmex suuvettä estää karieksen ja hammaskiveä ja suuhygienisti antoi pienen näyte pullon ja toimii...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe