Sillä minun oli nälkä

luminarsku

"Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni." Matt.25:35-36

Joulu ja lahjojen keksiminen on tulossa. Yksi kohde lahjoille voisi olla maailman nälkäiset.

Lähetyssaarnaaja Lester Sumrallin (1913-1996) perustama järjestö 'Ruokkikaa nälkäiset' toteuttaa Matt. 25:n velvoitetta. Toiminta on saatu Jumalalta, joka puhui Sumrall'ille mm. "Pidä evankelioimiskokouksia. Ihmiset tulevat hakemaan ruokaa, samalla he kuulevat Jeesuksesta ja miljoonat pääsevät taivaaseen tämän työn kautta."
http://www.feedingthenations.org/
http://www.ruokkikaanalkaiset.fi/?/naky/

Järjestö perustettiin Suomeen v. 1989. Apu menee varmasti perille ilman välikäsiä kristillisten seurakuntien kautta. Kohdemaan kristityt huolehtivat kuljetuksesta ja jakelusta.
http://www.ruokkikaanalkaiset.fi/?/avustuskohteet/

Ruokkikaa Nälkäiset -järjestö jakoi v. 2010 lahjoitusten turvin evankeliumia ja elämän perustarpeita 12 maassa reilun 240 000 euron arvosta eri puolilla maailmaa.

Järjestö haastaa paastoamaan yksi tai kaksi ateriaa viikossa ja antamaan näin säästynyt summa nälkäisille. Siinä meille kaikille hyvä tapa auttaa sen sijaan, että kiistelemme täällä, onko Jumala hyvä vai paha. Hän ON hyvä ja haluaa, että autamme kanssakulkijoitamme.

Ihminen on kokonaisuus, hengellisyyttä ja fyysisyyttä ei voida erottaa toisistaan, toisin kuin uskonnottomat väittää. Ihminen ei elä ainoastaan leivästä vaan myös Jumalan sanasta. Uskonnottomien uholle ja syytöksille evankeliumin pakkosyötöstä ruoka-avun ohessa ei siis ole katetta. Velvoite jakaa ruokaa ja Sanaa tulee työnantajaltamme.

Ruohonjuuritasolla tapahtuu vaikka mitä, josta suuri yleisö ei tiedä mitään. Tietämättömyydestä käsin täälläkin syytetään kristittyjä ettei nämä tee mitään toisten auttamiseksi.

Kirkon diakoniatyönkin tekemä työ on tätä Jeesuksen antamaa velvoitetta oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi maailmassa.

"Minulla oli nälkä
ja te olette syöttäneet ruokani
rehuksi karjallenne
Minulla oli nälkä
ja yhtiönne kasvattivat
parhailla maillani talvitomaatteja
teitä varten.

Minulla oli nälkä
mutta siellä missä olisi voinut kasvaa
riisiä jokapäiväiseksi ruuakseni,
viljelläänkin teille teetä.
Minulla oli nälkä
mutta te olette tislanneet
sokeriruo´osta ja maniokista
polttoainetta autoillenne.
Minulla oli nälkä
mutta teidän tehtaittenne jätevedet
myrkyttivät maailman kalakannat.

Minulla oli nälkä
mutta olette ostaneet rahoillanne
minulta elintarvikkeeni.
Minulla oli nälkä
mutta maallani viljellään eksoottisia
hedelmiä teidän nautiskelijoitanne varten.

Mitä te sitten pelkäätte?
ylenpalttisista ja vahingollisista
nautinnoista luopumista?
Ajatusrakennelmanne uudelleen arviointia?
Poliitikkojen valtaa ammattijärjestöissä?
Työtä, jolla ihmiset pystyvät
elättämään itsensä?
Naapurinne terävää katsetta?
Mitä te pelkäätte?

Minulla oli nälkä, mutta te ette
ole antaneet minulle syödä."

(Brot für die Welt -materiaalista Kenen leipää syömme? Kirkkojen Kansainvälisen vastuuviikon 2002 ideavihko)
http://www.evl.fi/kua/html/rukous/rukous.html#nalka

7

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen mitä lahjoitan, lahjoitan mieluiten aatteellisesti sitoutumattomien järjestöjen kautta.

Näen, että aatteellisesti sitoutuneet avustusjärjestöt saattavat aiheuttaa vastakkainasettelua toimiessaan kulttuureissa joille heidän aatteensa on vieras.

• Under the belly

Kirkon ulkomaanavulla on kyllä hyvä idea tuossa "http://www.toisenlainenlahja.fi"
      sivustolla. Antaisin mielelläni tuollaiseen avustusta, ellein siihen olisi sekoitettu uskontoa.
      Toisaalta mihin me tarvitsemme raskaista järjestöjä, kun autettava voi elää vaikka naapurissa.

Tässä muutama sitoutumaton avustusjärjestö:

Punainen risti
      Pelastakaa Lapset ry
      Suomen Lions-liitto Ry
      Unicef
      Star of Hope (toivon tähti)
      Venla apu Ry

• luminarsku

As you wish. Pääasia että auttaa. Sanoisin kuitenkin, ettei kaikki kristittyjen apu skismaa aiheuta, kyllä ruoka-apu on aina auttanut hätää kärsiviä ja tullut tarpeeseen. Nyt on turhaa kaivella esiin jotain vuosisataisia tapahtumia, niillä ei ole mitään yhteyttä esim. aloituksen järjestöön. Kyllä se ruoka on ensisijalla, ei sinne mennä Raamatulla päähän lyömään tyyliin ottakaa Jeesus vastaan tai ruokaa ei tipu!

Pienemmillä avustusjärjestöillä on mielestäni paremmat mahdollisuudet kohdentaa apunsa juuri sitä tarvitseville kun avustajat itse vievät avun perille ja tuntevat kohteen ihmisiä, jotka jakelun suorittavat. Välikäsien ja kohdemaan ylätason korruption puuttuminen, mikä ongelma on suurilla organisaatioilla, puuttuu pieniltä toimijoilta.

• On totta, että suuria järjestöjä vaivaa usein byrokratia ja valitettavasti myös korruptio. Korruptio ilmenee usein vieläpä siellä avustusketjun loppupäässä, kohdemaan paikallishallinnossa joka on surullista.

Molempia toimijoita kuitenkin tarvitaan, niin isoja kuin pieniä.

Esimerkiksi monet katastrofit ovat mittasuhteiltaan sellaiset, että ainoastaan suurella, kansainvälisellä ja massiivisella organisaatiolla, joka kykenee patistamaan eri maiden hallituksia on edes joitakin mahdollisuuksia toimia ja organisoida toiminta nopeasti.

Näille järjestöille sitoutumattomuus mihinkään poliittiseen tai uskonnolliseen "syndikaattiin" on ihan selkeää plussaa niiden toiminnan kannalta, sitoutuminen mihin tahansa agendaan kaventaisi niiden toimintamahdollisuuksia ja mahdollisuuksia saavuttaa luottamus.

Pienet avustusjärjestöt ovat varmastikin omimmillaan juurikin tuolla ruohonjuuritasolla toimiessaan jossa ne voivat mahdollisesti sitoutua pidempiaikaisiin projekteihin ja hyödyntää paikallistuntemustaan. Onnistuneita esimerkkejä on kuitenkin esim. Unicefilla paikallistasolla toimimisesta.

• luminarsku
        a-teisti kirjoitti:

On totta, että suuria järjestöjä vaivaa usein byrokratia ja valitettavasti myös korruptio. Korruptio ilmenee usein vieläpä siellä avustusketjun loppupäässä, kohdemaan paikallishallinnossa joka on surullista.

Molempia toimijoita kuitenkin tarvitaan, niin isoja kuin pieniä.

Esimerkiksi monet katastrofit ovat mittasuhteiltaan sellaiset, että ainoastaan suurella, kansainvälisellä ja massiivisella organisaatiolla, joka kykenee patistamaan eri maiden hallituksia on edes joitakin mahdollisuuksia toimia ja organisoida toiminta nopeasti.

Näille järjestöille sitoutumattomuus mihinkään poliittiseen tai uskonnolliseen "syndikaattiin" on ihan selkeää plussaa niiden toiminnan kannalta, sitoutuminen mihin tahansa agendaan kaventaisi niiden toimintamahdollisuuksia ja mahdollisuuksia saavuttaa luottamus.

Pienet avustusjärjestöt ovat varmastikin omimmillaan juurikin tuolla ruohonjuuritasolla toimiessaan jossa ne voivat mahdollisesti sitoutua pidempiaikaisiin projekteihin ja hyödyntää paikallistuntemustaan. Onnistuneita esimerkkejä on kuitenkin esim. Unicefilla paikallistasolla toimimisesta.

Totta kaikki mitä sanot. Ja sinne isoihin katastrofeihin mahtuu kaikki auttamaan, niin isot kuin pienetkin, kuten esim. Haitilla.

• ei lahjoituksille

Taas ihan turha aloitus!

• luminarsku

Perustele tai muuten kommenttisi on ihan turha kommentti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      6074
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3043
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2203
    4. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1817
    5. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1778
    6. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    7. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1522
    8. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      49