Olen alkanut epäillä, että kolesterolilääkityksellä on osuutta lihasheikkouteeni. Sitä aloitettaessa kolesteroli oli 6. Tilaani on sanottu polyneuropatiaksi. Sitä on esiintyy usein diabeetikoilla ja alkoholisteilla, mutta kohdallani ei ole kysymys niistä. Kolesterolilääkkeet vaikuttavat rasva-aineenvaihduntaan. Syytä vaivoihini ei ole löydetty tutkimuksista huolimatta. Tämä on kuulema yleistä tässä sairaudessa. Minulle sanottiin, että syy löytyy myöhemmin ja käsitin tällä viitattavan siihen, että ilmaantuu joku selittävä sairaus kuten syöpä.
Kävelyni on hidastunut. Vaiva alkoi jalkapohjien tuntohäiriöillä. Nyt tunto on miltei pois jalkateristä. Erityisesti lonkan seudulla on heikkoutta ja jaloissa jäykkyyttä, mitkä haittaavat kävelyä. Tasapaino on heikentynyt. Olen ollut fysioterapiassa, mutta onko siitä hyötyä, jos jatkan kolesterolilääkitystä, joka ehkä on vaivan syy?
Olen 84 vuoden ikäinen ja normaalipainoinen.
Kolesterolilääkitys
31
2971
Vastaukset
- ei ongelmia
No tuossahan sitä on lyhyt tietopaketti syistä, tutkimuksista ja hoidoista.
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Ääreishermosto-sairaudet#Polyneuropatia
Sinulle on siis kaikki tuossa mainitut tutkimukset tehty, hienoa, toivottavasti syy selviää. En tosin tunne montaakaan 84-vuotiasta, jolla ei kävely olisi heikentynyt ja samoin esim. lihasten voima. Ja sama juttu tasapainonkin kanssa.
Kolesterolilääkityksestäsi sinun kannattaa jutella lääkärin kanssa, valmisteitahan on erilaisia ja ehkä joku toinen voisi sopia sinulle paremmin. Ainakaan käytän lopettamista en suisittele ilman määränneen lääkärin kanssa juttelua. Seurantaa ainakin yleensä lisätään oli sitten kyse lääkeannoksen lisäämisestä, vähentämisesta tai lopettamisesta.Kiitos hyvästä tietopaketista! Olen esittänyt kysymyksen lääkärilleni omahoito -nettikyselyssä, mutta vastausta ei ole tullut. Liekö liian vaikea vastata ovatko käyttämäni lääkkeet vaikuttaneet sairauden syntyyn. Olen käyttänyt Simvastatinia, mutta se vaihdettiin Atorvastatiniin, kun valitin mahdollisista sivuvaikutuksista. Olen lukenut myös sellaista, että koko kolesterolilääkitys olisi turhaa.
Olin kolme kuukautta ilman. Kolesteroli nousi 3.3:sta 6.1:een. Vaivaan ei tullut muutosta ja ryhdyin taas käyttämään lääkitystä lääkärin suosituksesta. Nyt olisi kuitenkin hyvä saada varmuus, mikä olisi parasta. Vaiva on menossa huonompaan suuntaan, mitä ei mielestäni voi tulkita ikääntymisestä johtuvaksi.- ei ongelmia
Tapani1 kirjoitti:
Kiitos hyvästä tietopaketista! Olen esittänyt kysymyksen lääkärilleni omahoito -nettikyselyssä, mutta vastausta ei ole tullut. Liekö liian vaikea vastata ovatko käyttämäni lääkkeet vaikuttaneet sairauden syntyyn. Olen käyttänyt Simvastatinia, mutta se vaihdettiin Atorvastatiniin, kun valitin mahdollisista sivuvaikutuksista. Olen lukenut myös sellaista, että koko kolesterolilääkitys olisi turhaa.
Olin kolme kuukautta ilman. Kolesteroli nousi 3.3:sta 6.1:een. Vaivaan ei tullut muutosta ja ryhdyin taas käyttämään lääkitystä lääkärin suosituksesta. Nyt olisi kuitenkin hyvä saada varmuus, mikä olisi parasta. Vaiva on menossa huonompaan suuntaan, mitä ei mielestäni voi tulkita ikääntymisestä johtuvaksi.No kyllä mielestäni kolmen kuukauden tauolla olisi pitänyt lääkkeen sivuvaikutukset jo hävitä. Sinulla ei niin siis käynyt, kolesteroliarvosi vaan uudelleen nousivat...
Monet lopettaneet ovat ainakin kertoneet kaikkien vaivojen raajoissa loppuneen heti lopetuksen jälkeen.
Kerrot vain kokonaiskolesteroliarvostasi, miten ovat hyvä ja huono kokesteroli, etenkin se huono (LDL)? - 100µg
ei ongelmia kirjoitti:
No kyllä mielestäni kolmen kuukauden tauolla olisi pitänyt lääkkeen sivuvaikutukset jo hävitä. Sinulla ei niin siis käynyt, kolesteroliarvosi vaan uudelleen nousivat...
Monet lopettaneet ovat ainakin kertoneet kaikkien vaivojen raajoissa loppuneen heti lopetuksen jälkeen.
Kerrot vain kokonaiskolesteroliarvostasi, miten ovat hyvä ja huono kokesteroli, etenkin se huono (LDL)?Statiineista voi jäädä pysyviä vaurioita lohaksiin, joten ne sivuvaikutukset eivät todellakaan lähde mihinkään, vaikka lääkkeen lopettaa.
- Nuo ovat
juuri kolesterolilääkityksen aiheuttamia vaivoja. Lihasheikkous ja jalkapohjien tuntohäiriö altistavat kaatumisille jotka ovat tuossa iässä todella vaarallisia. Kolesterolilääkitys kyllä alentaa kolesteroliarvoja, mutta kolesteroliarvojen alentaminen ei pidennä ikää tai paranna elämänlaatua. Kolesterolilääkkeistä on hyötyä vain lääkäreille, sairaanhoitajille, laboratorioille, apteekkareille ja lääketehtaille. Kannattaa jättää kolsterolilääkkeet syömättä.
Onko sinulla perusteita tuolle suositukselle? Olen halukas lopettamaan, kun on hyvät perusteet. Varmaan moni muukin on epätietoinen ristiriitaisten näkemysten vuoksi.
- kokonaisuus ratkaise
Tapani1 kirjoitti:
Onko sinulla perusteita tuolle suositukselle? Olen halukas lopettamaan, kun on hyvät perusteet. Varmaan moni muukin on epätietoinen ristiriitaisten näkemysten vuoksi.
Oletko muuten täysin terve, ei siis mitään sairauksia eikä muita lääkityksiä?
Perusterveellä ei tuo kokonaiskolesteroli vielä kauhean paha ole, mutta pitäisi tietenkin tietää miten se jakautuu, siis HDL, LDL ja Triglytkin.
Jos olet riskiryhmäläinen, niin sitten asia on ihan toinen. kokonaisuus ratkaise kirjoitti:
Oletko muuten täysin terve, ei siis mitään sairauksia eikä muita lääkityksiä?
Perusterveellä ei tuo kokonaiskolesteroli vielä kauhean paha ole, mutta pitäisi tietenkin tietää miten se jakautuu, siis HDL, LDL ja Triglytkin.
Jos olet riskiryhmäläinen, niin sitten asia on ihan toinen.Tässä on arvoja kun lopetin kolesterolilääkkeiden käytön:
20.7.2011
P -Krea P -Kreatiniini 109* umol/l
fP-Kol fP-Kolesteroli 6.1* mmol/l
fP-Kol-LDL fP-Kolesteroli, low density lipoproteiinit 4.5* mmol/l
Triglyt ei mitattu
Tässä arvoja lääkkeiden käytön aikana:
27.10.2010
P-Kol fP-Kolesteroli 3.4 mmol/l
fP-Kol-HDL fP-Kolesteroli, high density lipoproteiini 1.01 mmol/l
fP-Kol-LDL fP-Kolesteroli, low density lipoproteiinit 2.1 mmol/l
fP-Trigly fP-Triglyseridit 0.88 mmol/l
Olin käyttänyt kolesterolilääkkeitä ennen lopettamista jo n. 10 vuotta. Eikö tuona aikana ehdi kehittyä jo sellaisia haittavaikutuksia, jotka eivät kolmen kuukauden tauon aikana voi hävitä? Arvelen että alkoholiongelmallisilta ja diabetesta potevilta kuuluu aikaa, ennen kuin polyneuropatiaoireet alkavat näkyä. Polyneuropatian syynä voi olla monia aineita. Kuuluvatko kolesterolilääkkeet niihin?
Luin jostain, että ne on kehitetty sienimyrkystä. Punariisin punasta?Tapani1 kirjoitti:
Tässä on arvoja kun lopetin kolesterolilääkkeiden käytön:
20.7.2011
P -Krea P -Kreatiniini 109* umol/l
fP-Kol fP-Kolesteroli 6.1* mmol/l
fP-Kol-LDL fP-Kolesteroli, low density lipoproteiinit 4.5* mmol/l
Triglyt ei mitattu
Tässä arvoja lääkkeiden käytön aikana:
27.10.2010
P-Kol fP-Kolesteroli 3.4 mmol/l
fP-Kol-HDL fP-Kolesteroli, high density lipoproteiini 1.01 mmol/l
fP-Kol-LDL fP-Kolesteroli, low density lipoproteiinit 2.1 mmol/l
fP-Trigly fP-Triglyseridit 0.88 mmol/l
Olin käyttänyt kolesterolilääkkeitä ennen lopettamista jo n. 10 vuotta. Eikö tuona aikana ehdi kehittyä jo sellaisia haittavaikutuksia, jotka eivät kolmen kuukauden tauon aikana voi hävitä? Arvelen että alkoholiongelmallisilta ja diabetesta potevilta kuuluu aikaa, ennen kuin polyneuropatiaoireet alkavat näkyä. Polyneuropatian syynä voi olla monia aineita. Kuuluvatko kolesterolilääkkeet niihin?
Luin jostain, että ne on kehitetty sienimyrkystä. Punariisin punasta?Lisäys
Tässä ovat diagnoosini, mutta minusta ne ovat liian raflaavia siihen nähden, mitä minulla on oireita. Verenpainekin on ollut vain pari kertaa 160 tienoilla. Yleensä se vaihtelee 120 - 150 / 70 - 85 välillä.
I25.1 Ateroskleroottinen sydänsairaus
I10 Essentiaalinen (primaarinen) verenpainetauti
G62.9 Määrittämätön monihermosairaus
I12.0 Verenpainetaudin aiheuttama munuaissairaus ja munuaisen vajaatoiminta
Sydänoireita ei ole ollut, mutta varalta on Dinit-suihke. Varjoainekuvauksessa todettiin vanha ahtautuma, johon oli tullut korvaavia suonia. Myös muita lievempiä ahtautumia oli näkyvissä. Pallolaajennusta ei pidetty tarpeellisena.- kokonaisuus ratkaise
Tapani1 kirjoitti:
Lisäys
Tässä ovat diagnoosini, mutta minusta ne ovat liian raflaavia siihen nähden, mitä minulla on oireita. Verenpainekin on ollut vain pari kertaa 160 tienoilla. Yleensä se vaihtelee 120 - 150 / 70 - 85 välillä.
I25.1 Ateroskleroottinen sydänsairaus
I10 Essentiaalinen (primaarinen) verenpainetauti
G62.9 Määrittämätön monihermosairaus
I12.0 Verenpainetaudin aiheuttama munuaissairaus ja munuaisen vajaatoiminta
Sydänoireita ei ole ollut, mutta varalta on Dinit-suihke. Varjoainekuvauksessa todettiin vanha ahtautuma, johon oli tullut korvaavia suonia. Myös muita lievempiä ahtautumia oli näkyvissä. Pallolaajennusta ei pidetty tarpeellisena.No kuulut kyllä ehdottomaan riskiryhmään, jopa moninkertaiseen sellaiseen. Jo tuo huono kolesteroli (LDL) on hurjan korkea ilman lääkitystä. Itsehän sinä toki ratkaisusi teet, ainakaan täältä keskustelupalstalta et vastausta saa, et ainakaan järkevästi perusteltua.
Sinulla on sellainen nippu noita diagnooseja, että ainakin itse noudattaisin aika tarkastikin hoitavien lääkäreiden ohjeita. Eivät kaikki diagnoosit ilmene selvänä oireiluna läheskään kaikilla. Esim tuo munuaisten vajaatoiminta antaa selviä oireita vasta siellä loppuvaiheessa, kun munuaisten toiminnasta on vain joku 20% jäljellä. Ateroskleroosikaan ei koko ajan oirehdi, ei korkea verenpainekaan. Mutta kaikki ne pahenevat ilman asianmukaista hoitoa.
Olen muuten olettanut, että sivuvaikutukset ilmenisivät melko pian lääkityksen aloituksen jälkeen, miten sinulla? Kerroit syöneesi kolesterolilääkkeitä jo 10 vuotta, nytkö vasta ongelmat alkoivat? Todella harvinaista.
Jos olisin sinä, niin tuolla diagnoosimäärillä ja juuri noilla diagnooseilla kyllä ehdottomasti söisin minulle määrättyä kolesterolilääkettä, tosin voisin pyytää, että olisiko muita lääkeryhmiä kokeiltavaksi. En haluaisi kasvattaa riskiä aivoinfarktiin/sydänkohtaukseen, vaikka ikää jo paljon onkin. kokonaisuus ratkaise kirjoitti:
No kuulut kyllä ehdottomaan riskiryhmään, jopa moninkertaiseen sellaiseen. Jo tuo huono kolesteroli (LDL) on hurjan korkea ilman lääkitystä. Itsehän sinä toki ratkaisusi teet, ainakaan täältä keskustelupalstalta et vastausta saa, et ainakaan järkevästi perusteltua.
Sinulla on sellainen nippu noita diagnooseja, että ainakin itse noudattaisin aika tarkastikin hoitavien lääkäreiden ohjeita. Eivät kaikki diagnoosit ilmene selvänä oireiluna läheskään kaikilla. Esim tuo munuaisten vajaatoiminta antaa selviä oireita vasta siellä loppuvaiheessa, kun munuaisten toiminnasta on vain joku 20% jäljellä. Ateroskleroosikaan ei koko ajan oirehdi, ei korkea verenpainekaan. Mutta kaikki ne pahenevat ilman asianmukaista hoitoa.
Olen muuten olettanut, että sivuvaikutukset ilmenisivät melko pian lääkityksen aloituksen jälkeen, miten sinulla? Kerroit syöneesi kolesterolilääkkeitä jo 10 vuotta, nytkö vasta ongelmat alkoivat? Todella harvinaista.
Jos olisin sinä, niin tuolla diagnoosimäärillä ja juuri noilla diagnooseilla kyllä ehdottomasti söisin minulle määrättyä kolesterolilääkettä, tosin voisin pyytää, että olisiko muita lääkeryhmiä kokeiltavaksi. En haluaisi kasvattaa riskiä aivoinfarktiin/sydänkohtaukseen, vaikka ikää jo paljon onkin.Onko mahdollista, että olisin saanut nuo sairaudet kolesterolilääkkeiden pitkäaikaisesta käytöstä? Olisiko niin, että diagnoosit olisivat seurausta haittavaikutusten tulkinnasta muuksi, kuin mistä ne ovat peräisin?
- kokonaisuus ratkaise
Tapani1 kirjoitti:
Onko mahdollista, että olisin saanut nuo sairaudet kolesterolilääkkeiden pitkäaikaisesta käytöstä? Olisiko niin, että diagnoosit olisivat seurausta haittavaikutusten tulkinnasta muuksi, kuin mistä ne ovat peräisin?
En tiedä, koska en tarkemmin historiikkiasi tunne enkä ole alan ammattilainen. Yleensä on niin päin, että kun ilmenee jotain merkkejä noista muista taudeista, niin kolesterolilääkitys otetaan mukaan hidastamaan/vähentämään riskiä niihin todella pahoihin ongelmiin. Ei noita lääkkeitä määrät (ei ainakaan pitäisi määrätä), jollei jotain riskitekijöitä olisi ja sinullahan riskitekijä on jo pelkästään se korkea LDL, muuten terveillähän rajana pidetään 3,0 mmol/l ja riskiryhmäläisella 2,5mmol/l, jopa alle 2mmol/l.
Sen tiedän, että omat diagnoosini tulivat paljon aikaisemmin kuin aloin kolesterolilääkkeitä syömään. Eli omalla kohdallani ei kolesterolilääkitys ole muita diagnoosejani aiheuttanut.
Mutta ikäsi huomioonottaen se syötkö vai et ei enää valtavasti voi elinvuosiasi lisätä, siinä mielessä ehkä se elämänlaatu olisi yksi huomioitava asia. kokonaisuus ratkaise kirjoitti:
En tiedä, koska en tarkemmin historiikkiasi tunne enkä ole alan ammattilainen. Yleensä on niin päin, että kun ilmenee jotain merkkejä noista muista taudeista, niin kolesterolilääkitys otetaan mukaan hidastamaan/vähentämään riskiä niihin todella pahoihin ongelmiin. Ei noita lääkkeitä määrät (ei ainakaan pitäisi määrätä), jollei jotain riskitekijöitä olisi ja sinullahan riskitekijä on jo pelkästään se korkea LDL, muuten terveillähän rajana pidetään 3,0 mmol/l ja riskiryhmäläisella 2,5mmol/l, jopa alle 2mmol/l.
Sen tiedän, että omat diagnoosini tulivat paljon aikaisemmin kuin aloin kolesterolilääkkeitä syömään. Eli omalla kohdallani ei kolesterolilääkitys ole muita diagnoosejani aiheuttanut.
Mutta ikäsi huomioonottaen se syötkö vai et ei enää valtavasti voi elinvuosiasi lisätä, siinä mielessä ehkä se elämänlaatu olisi yksi huomioitava asia.Minulla ei muistaakseni ollut mitään syytä, jonka vuoksi kolesterolia mitattiin. Kun sen todettiin olevan kuuden tuntumassa, minut ohjattiin ravintoneuvontaan, jossa varoitettiin, kananmunien, voin ja yleensä eläinrasvan käytöstä. Siihen asti olin käyttänyt voita, mutta siirryin margariinien käyttöön. Tuohon aikaan HDL kolesterolin ja LDL suhde oli hyvä. Nyt nuo suositukset ovat menneet uusiksi ainakin mitä olen niistä lukenut. Pitkän aikaa oli papereissa, että olen "perusterve". Oireilu alkoi alkoi
pitkän ajan kuluttua kolesterolilääkityksen alkamisen jälkeen, mutta kaipa muitakin syitä saattoi olla. Olen viettänyt tervettä elämää ilman tupakkaa ja alkoholia.- viljaton.
Tapani1 kirjoitti:
Minulla ei muistaakseni ollut mitään syytä, jonka vuoksi kolesterolia mitattiin. Kun sen todettiin olevan kuuden tuntumassa, minut ohjattiin ravintoneuvontaan, jossa varoitettiin, kananmunien, voin ja yleensä eläinrasvan käytöstä. Siihen asti olin käyttänyt voita, mutta siirryin margariinien käyttöön. Tuohon aikaan HDL kolesterolin ja LDL suhde oli hyvä. Nyt nuo suositukset ovat menneet uusiksi ainakin mitä olen niistä lukenut. Pitkän aikaa oli papereissa, että olen "perusterve". Oireilu alkoi alkoi
pitkän ajan kuluttua kolesterolilääkityksen alkamisen jälkeen, mutta kaipa muitakin syitä saattoi olla. Olen viettänyt tervettä elämää ilman tupakkaa ja alkoholia.Margariini lisää tulehdusta siellä kalkkeutuneissa verisuonissa, joten se ei ole hyvä asia lainkaan.
D- ja K2 vitamiinit poistavat kalkkia suonista.
C-vitamiini ja antioksidantit ja muut marjojen ja kasvisten ravinteet ovat hyväksi verisuonille. EI viljat.
Tässä punariisin keksimisestä:
Miten Lipitor keksittiin
Ideat lääkkeeseen löysi Yhdysvaltojen armeija tutkiessaan maailman eri myrkkyjä. Riisissä esiintyvä Monoscus purpureus sieni värjää riisin punaiseksi ja siitä nimi punariisi. Sienen myrkyt sairastuttavat jopa tappavat sitä syöviä eläimiä. Myrkky vaikuttaa CoQ10 -entsyymiin, mikä on hyvin tärkeä erityisesti sydänlihassolujen energian tuotannolle. Entsyymin puute johtaa sydämen toiminnan alenemiseen, sydämen vajaatoimintaan ja jopa kuolemaan.
Myrkky vaikuttaa myös estävästi maksan HMG-CaA -entsyymiin (3-hydroksi-3-metyyliglutaryli-coentsyymi A-reduktaasi. Entsyymin tehtävänä on osallistua kolesterolin tuotantoon. Kyseisen myrkyn nimi on lovastatin josta tuli lääketehdas Merck:in ensimmäinen kolesterolilääke Mevacor. Sitten muut lääketehtaat seurasivat perässä lisäten alkuperäiseen molekyyliin omat sivuhaaransa ja niin meillä on Zokor, Lipitor, Pravachol ja Crestor.
Kaikki syntyi ilman sen ihmeellisimpiä miettimisiä ja tutkimuksia. Perustyön oli tehnyt hallitus. Rahaa on kulunut ainoastaan siihen miten saada ihmiset uskomaan, että myrkystä olisi jotain hyötyä terveydelle. No, kaikkien mahdollisten sivuvaikutusten lisäksi statiinit aiheuttavat syöpää ja tutkimus suosittelee ettei niitä käytettäisi kuin äärimmäisessä tapauksessa.- 6,9
"" Ainoa potilasryhmä, jolla on merkitystä kolesterolin vähentämisellä, on familiaarista hyperkolesterolemiaa sairastavat (n. 7000 henkilöä Suomessa), eli ne joilla geneettisen perimän vuoksi maksa muodostaa huomattavasti liikaa kolesterolia (kokonaiskolesteroli 15-20). Muille kolesterolilääkkeitä käyttävistä kolesteroliarvojen keinotekoinen pienentäminen on terveydelle haitallista. ""
http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm
Norjassa yläarvo on 699Kiitos! Siinäpä oli näkemystä, joka kyseenalaisti nykyisiä käytäntöjä.
Onko olemassa tutkimusta, joka osoittaisi, että kolesterolilääkitys vähentäisi sydän- ja aivoveritulppien esiintymistä?
Minusta tuntuu ymmärrettävältä, että käytetään verenohennuslääkkeitä. Nykyisin käytän Primaspania Jorvin lääkärin määräyksestä, jonka hän antoi rasituskokeen tuloksen jälkeen. Olisiko siihen pitäytyminen riittävää?
- 100µg
Onko olemassa tutkimusta, joka osoittaisi, että kolesterolilääkitys vähentäisi sydän- ja aivoveritulppien esiintymistä?
Ei ole.
Sinulla on ihan hyvät kolesteroliarvot. Vähennä viljaa ja syö riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiinin krooninen puute kaikilla suomalaislla aiheuttaa kalsiumin aineenvaihdunnan häiriön, jonka johdosta kalkki kerääntyy verisuoniin ja aiheuttaa tukoksen. Lisäksi tulehdusta aiheuttaa Omega & eli margariinit ja antioksidanttien puute eli ainakin C-vitamiini.
Eli kasvikset, marjat ja hedelmät 500 grammaa päivässä ja viljat pois.
http://www.youtube.com/watch?v=a_8eMUqiCgU&feature=youtu.beKiitos! Nyt sitten vaan uskaltamaan jättää kolesterolilääke pois. Käytän joka aamut n. 3 ml kalanmaksaöljyä. Minusta se ei maistu pahalta, sillä pidän muutenkin kalasta. Aamupuuroa tuskin jätän. Käytän sen yhteydessä marjoja ja salaattia. Puuro on joko ruishiutale- tai kaurapuuroa. Evätkö ne olekin parhaita verisuonten kannalta?
- Jätä vielä
Tapani1 kirjoitti:
Kiitos! Nyt sitten vaan uskaltamaan jättää kolesterolilääke pois. Käytän joka aamut n. 3 ml kalanmaksaöljyä. Minusta se ei maistu pahalta, sillä pidän muutenkin kalasta. Aamupuuroa tuskin jätän. Käytän sen yhteydessä marjoja ja salaattia. Puuro on joko ruishiutale- tai kaurapuuroa. Evätkö ne olekin parhaita verisuonten kannalta?
kaikki sokerit pois. Nykyiset hedelmät on jalostettu hirvittäviksi sokeripommeiksi. Vähennä hedelmien syöntiä. Lue kirja "Kolesterolimyytti", saa kirjakaupoista.
- 100µg
Tapani1 kirjoitti:
Kiitos! Nyt sitten vaan uskaltamaan jättää kolesterolilääke pois. Käytän joka aamut n. 3 ml kalanmaksaöljyä. Minusta se ei maistu pahalta, sillä pidän muutenkin kalasta. Aamupuuroa tuskin jätän. Käytän sen yhteydessä marjoja ja salaattia. Puuro on joko ruishiutale- tai kaurapuuroa. Evätkö ne olekin parhaita verisuonten kannalta?
3 ml kalanmaksaöljyä saat vain 6µg D-vitamiinia, kun tarve on jopa 100µg.
Lue Heikkilän sivuja ja kuuntelele hänen ohjelmiaan sivun vasemmasta laidasta.
http://www.anttiheikkila.com/
- jokaien oma päätös
No nyt sait sitten näitä "ns.mielipiteitä" , siitä vaan... itse olet sitten vastuussa etkä ketään muuta voi syyttää.
http://www.terveyskeskus.fi/do.xsp?objectType=complextype&directoryType=newsitems&parentOID=1170150841_919_b8a5&complextypeOID=1322777700_493_61d&viewType=viewinfoview&redirect1=/index.xsp?objectType=complextype&directoryType=frontpage&viewType=viewinfoview
Sinullahan ei ollut oireita sairastua sepelvaltimotautiin, niinhän se oli... vai mainitsitko, että ei ollut sentään ohitusleikkausta tarvinut tehdä - vielä. Juupajuu, ei riskiäSe kysymykseni on jäänyt avoimeksi, voiko kolesterolilääkkeistä aiheutua niitä sairauksia, joita minulla sanotaan olevan. Edellä olevassa linkissä mainitaan, että ne voivat aiheuttaa sokeritautia. Entä suoraan polyneuropatiaa, joka seuraa usein sokeritautia? Entä suositus välttää tiettyjä eläinrasvoja ja korvata ne kasviperäisillä rasvoilla? Sellaiset tuskin ovat ihmisen alkuperäistä ravintoa, Ne ovat tekniikan tuotteita pähkinöiden rasvaa lukuun ottamatta.
- kalkkis.
Tuosta nähdään, että ne naiset elävät pisimpään joiden kokonaiskolesteroli on yli 7,0, mutta miehillä paras alue alkaa jo tasolta 5,0. Alle viiden kokonaiskolesteroli on molemmilla sukupuolilla haitallisin, joskin yli seitsemän arvot on kaikki niputettu yhteen.
Yhteenvedossa tutkijat toteavat tulosten olevan linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, ja kyseenalaistavat alle 5,0 tasoon pyrkimisen lääkkein ja muin keinoin.
http://www.tiede.fi/keskustelut/post1665596.html#p1665596Tuossa oli mielenkiintoisia tutkimusten tuloksia. Kiitos! Oli yllättävää todeta, että 7 kokonaiskolesteroli olisi jopa tavoiteltava lukema.
- D325OH
Tapani1 kirjoitti:
Tuossa oli mielenkiintoisia tutkimusten tuloksia. Kiitos! Oli yllättävää todeta, että 7 kokonaiskolesteroli olisi jopa tavoiteltava lukema.
Mene yksityiseen labraan ja vaadi S-D-25 koetta. Vanhukset tarvitsevat enemmän D3 vitamiinia koska imeytyminen on heikompaa.
Itselläni tippui kolesteroli ja verenpaineet annoksella 200-300µg!
- suhteet ok?
Eipä taida noissa linkeissä pahemmin olla niitä virallisesti hyväksyttyjä tutkimuksia, siis virallisilla isoilla kanavilla ilmaantuneita. Ei siis taata niiden teon tasoa ovatko siis "luotettavia" vai ei.
Tunnen paljonkin ihmisiä, joilla kolesteroliarvot ovat todella matalia ilman mitään lääkitystä eivätkä silti ole kuukahtaneet "ennen aikojaan". Tosiasiahan on, että jokainen täältä lähtee aiemmin tai myöhemmin, siis jokatapauksessa. Onko siis noilla matalan kolesterolin omaavilla plussaa se, että omaavat sen luonnostaan eli vaikka eivät luonnonkansalaisia olekkaan, niin kolesteroli on matalahko, ei kuitenkaan ihan niillä luonnonkansojen lukemien tasoilla.
Pitäisikö esim. näiden tuntemieni naisten ehdointahdoin yrittää nostaa kokonaiskolesterolia tuonne yli 7 lukemiin, etteivät kuole ennenaikojaan. Ja nyt kyseessä siis on henkilöt ikähaarukassa 40-70 vuotta.
Minä ymmärrän vähän korkeammatkin kokonaiskolesteroliarvot, jos taustalla LDL ja HDL ovat suhteessa toisiinsa tai kokonaiskolesteroliin hyvät, muissa tapauksissa olen erittäin skeptinen...- statiinitatti
""""Eipä taida noissa linkeissä pahemmin olla niitä virallisesti hyväksyttyjä tutkimuksia, siis virallisilla isoilla kanavilla ilmaantuneita.""""
Ytään virallista tutkimusta et löydä mistään, että kolesteroliarvojen keinotekoinen pienentäminen olisi mitenkään terveellistä taikka margariini syöminen.
Sen sijaan statiinien haitat ovat tiedossa.
- Farmasisti
"Ytään virallista tutkimusta et löydä mistään, että kolesteroliarvojen keinotekoinen pienentäminen olisi mitenkään terveellistä taikka margariini syöminen.
Sen sijaan statiinien haitat ovat tiedossa."
Tutkimuksia on kyllä useita. Tunnetuin ehkä on Lancetissa julkaistu 4s (the Scandinavian Simvastatin Survival Study), johon on näemmä viitattukin yli 6000 kertaa (linkki:http://fisher.nhri.org.tw/~Chinfu/course/2007spr/reference/084S.pdf).
Sen puolesta on turha vaahdota, etteikö "luotettavia" tai "virallisia" tutkimuksia kolesterolin vaikutuksesta kuolleisuuteen ja sairastuvuuteen ole. Useat tutkimuksista ovat hyvin yleistettävissäkin, mutta on tietenkin hyvä pitää mielessä, ettei tutkimuspopulaatiolla saaduista tuloksista voi mitään ehdottomia linjauksia yksilölle vetää. - 125µg
Statiineja ovat tutkineet ja rahoittaneet lääkeyhtiöt.
Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=257 - Anonyymi
Onko tilanne yhä se ettei ole lääkettä joka olisi turvallinen käyttää?
Jokainen lääkäri yrittää määrätä vastatin erilaisia mutta olen pitänyt pääni ikävän simv kokeilun jälkeen 10 sitten jo.
Myös tyypin II diabestes ja siihen ei ole lääkitystä vielä koska sama ongelma haittojen kanssa eli kiinnostaa kuulla myös sen lääkkeistä mitä voisi olla fiksu.
Kaikki myös sanoo että jos diabetes ja kolesteroli ongelmaa niin sydänriski nousee 50%
Mutta kuten todettu täällä elämä haittojen kanssa ei ole elämää lainkaan.
Sama pätee moneen ”paheeseen”.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1863525Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3762210Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii562196- 432062
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321491Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931251- 541213
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4491189Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1181045- 59994