Auton välitys Hollannista kannattavaa?

En ole Erkki

Lyhyesti:
- Asun vakituisesti Hollannissa
- Tietyn painoluokan käytetyt autot (veroperuste Hollannissa) ovat huomattavasti suomalaisia halvempia
- Voisin hyvin harkita auton ostamista täältä, ajamista Suomeen ja sitten myydä sen siellä

Mitä mieltä olette? Kannattavaa vai tyhmää? Mitä mahdollisia loukkuja ja ongelmia tähän sisältyy?

Eniten olen huolissani Tullin veroperusteista, joista ei ota Erkkikään selvää (enkä ole mistään löytänyt vertailukelpoisia tilastoja, että esim. mitä tietyn vuosimallin tietty merkki on keskimäärin veroina ja muina maksuina kustantanut).

25

3378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjdggfdsgfdg

      Ootko muuttamassa takas suomeen? Sillonhan saat sen muuttoautona.
      Kyllähän tuo muutenkin ihan kannattavaa on. Tosin mitään vw polo 1.2 ei kannata tuoda. Mutta jotain vähän harvinaisempia pikkuautoja kannattaakin jo tuoda, esim polo gti

    • Miksi ei Hollannista

      tuoda autoja Euroopan markkinoille? MIKSI?????

    • En ole Erkki

      En ole muuttamassa vielä, mutta mietin mahdollisuutta tuoda autoja muuten. Itselleni olen jo hommannut muuttoautona Jaguarin hintaan, joka kirjaimellisesti itkettäisi kotimaassa.

      Löysin Tullin sivuilta PDF-tiedostoina verotustiedot http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/index.jsp Tämän perusteella maksoin autosta noin puolet siitä, mitä Tulli kantaisi veroa, jos toisin auton Suomeen. Ja yhteenlaskettuna hinta tulli olisi silti noin puolet siitä, mitä *halvimmat* saman luokan autot Suomessa maksavat.

      Vau, tämä näyttää hyvältä tällä hetkellä. Ehkä liian hyvältä? Mikä tässä voi mennä pieleen? (Koska jokin varmasti voi)

      • Muuttoautoilija minä

        Luultavasti olet laskenut väärin. Toin ensimmäisen muuttoauton 90-luvulla ennen EU-aikaa, jolloin tuonti vielä jollain lailla kannatti. Auton pystyi ostamaan ilman alvia ja ajamaan vientikilvillä rekisteröimättä muualla ja autojen hinnat ja autovero olivat huomattavasti korkeammalla tasolla. Nykyisin säästää max. 13 t€ autoveroja, mutta joutuu rekisteröimään auton ensin ulkomaille ja maksamaan sikäläiset verot ja korkeammat vakuutusmaksut.


    • En ole Erkki

      Omat laskeskeluni sisältävät:
      - auton ostohinta Hollannissa
      - verot vakuutukset siirtoajalle
      - ajo Suomeen
      - Tullin määräämät verot

      Ja tämä on karkeasti puolet saman auton suomalaisesta aloitushinnasta (lähteenä autotalli.com, useita vertailukohtia).

      Joten mietityttää, mitä tästä puuttuu? Pakko olla jotain muutakin, sillä muussa tapauksessa en ymmärrä, miksi näitä autoja ei tuoda enempiä Suomeen.

      • Muuttoautoilija minä

        Auto pitää lisäksi maahantuontikatsastaa ja rekisteröidä, joka maksaa ehkä pari sataa. Muuttoautohan on omistettava 6 kk ennen tuontia. Mikäli kysymyksessä on harvinaisempi auto, niiden pyyntihinnat on usein epärealistisia Suomessa.


    • En ole Erkki

      Kiitos taas vastauksesta! Mutta nyt ei ole kyse muuttoautosta, vaan ihan tarkoituksesta myydä täältä Hollannista ostamani auto Suomessa.

      Katsastus rekisteröintikulut jäivät mainitsematta laskuissa, mutta ne eivät muuta olennaisesti lopputulosta.

      Autotalli.com -hauissa katselin autoja, joissa on vähintään jokin parikymmentä autoa. Niistä sitten halvin pyyntöhinta verrattuna vastaaviin hollantilaisiin tarjokkaisiin. Kaikilla autotyypeillä hintaeroa on jo melkoisesti. Tietyillä, painavilla, autotyypeillä hintaero kasvaa järisyttävän suureksi, jopa 90 % asti :-O

      Ja siinä sitten tietysti alkaa pieni ihminen pohtimaan, voisinko itse tuoda niitä Suomeen yksityishenkilönä lomamatkailun ohessa. Kuulostaa win-win -tilanteelta :-)

      • Muuttoautoilija minä

        Hienoa jos olet löytänyt kultakaivoksen. Itse olen verrannut Saksan hintoja 20-30 t€ hintaluokassa ja säästö on yleensä luokkaa 2-3 t€ (MB, BMW), joskus menee tappiolle (VW). Tarkemmat verot saa Tullin Mahti-järjestelmästä, mutta sieltä löytyy vain yleisimmät mallit.

        http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/


    • epätietoinen äiti

      hei olisiko hollannissa tarjolla toyota sienna tila-autoa?? sellaiselle olisi akuutti tarve ja täältä kotimaasta en sellaista ole onnistunut lytämään. olen miettinyt tuottaa sellaisen kanadasta hollantiin vero vapaalle elueelle ja sieltä suomeen. Kannattaako kumpikaan vaihtoehto? Mitä toyota sienna maksaa???

      • Etsi mielummin

        Toyota Picnic tai Previa niin on edes kohtalaiset mahdollisuudet saada se Suomeen rekisteriin.


      • En ole Erkki

        Pikahaulla löytyi vain yksi ainoa Sienna, ohhoh. Yleensä harvinaisempiakin autoja löytyy useampia. Hintapyyntöä vuoden 2002 mallille on 6500 eur, mikä kuulostaa omiin korviini melko kovalta hinnalta.


      • RanTAnPlaan
        En ole Erkki kirjoitti:

        Pikahaulla löytyi vain yksi ainoa Sienna, ohhoh. Yleensä harvinaisempiakin autoja löytyy useampia. Hintapyyntöä vuoden 2002 mallille on 6500 eur, mikä kuulostaa omiin korviini melko kovalta hinnalta.

        Jäljellä olevan BPM:n saa takaisin viedessä auton ulos Hollannista.


    • gksdgksdgs

      Tottahan se on että se auto tulee halvemmaksi tuoda sieltä. Suomalaiset vaan vierastavat kaikkea vierasta ja pelätään turhaan että auto on joku vanha kolariauto.
      Tietysti pitää noihin lisäksi laskea se, että suomessa täytyy hommata autoon vielä lohkolämmitin ja talvirenkaat mitä ei välttämättä sieläpäin ole

    • mrwad

      Moi kaikille,

      olen samassa tilanteessa. Tästä olisin ostamassa autoa, josta tuon laskurin avulla sain hinnoiksi:

      Yleinen pyyntihinta(€) 14165
      Ajokilometrit(km) 150000
      Yleinen myyntihinta(€) 12665

      eli mitä se tarkoittaakin? Jos ostan sen 10000€, niin veroja tulee noin 3000€?

      Olen menettänyt muuttoauton tuomisen mahdollisuuden oman tyhmyyden takia, mutta tuleehan se kuitenkin halvemmaksi vai tuleeko? Olen täällä vielä muutamia kuukausia ja olisi tarpeellista käyttää sitä täälläkin. Miten se on mahdollista? Joutuuko se rekisteröimään täällä ja sitten viedä se Suomeen maksaa verot ja rekisteröidä uudestaan? Saako kaikki info "rdw":ltä?

      Kiitos!

      • Muuttoautoilija minä

        Yleisestä pyyntihinnasta lasketaan verot hiilidioksidipäästöjen perusteella. Vero on 3000 euroa, jos CO2-päästöt ovat 154 g/km. 10000 3000 on enemmän kuin 12665, joten tässä tapauksessa ei ole kannattavaa, jos löydät auto Suomessa tuohon hintaan. 1.4.2012 verot nousee.

        Jos et saa tuotua muuttoautona, voisi järkevintä olla tuoda auto suoraan Suomeen ja verottaa ja rekisteröidä täällä. Ainakin Saksasta on saanut useamman kuukauden vientikilvet, mutta ne ovat nykyisin aika kalliit. Tiedot löytyvät Suomessa tullin sivuilta.


    • mrwad

      Hei, kiitoksia vastauksesta! Päästöjä on 165 g/km, diesel. Suomessa vastaavan auton hinta on noin 18000€ nettiauton mukaan. Paljonko siis tulee veroja näiden tietojen mukaan?

      Kiitos!

      • Muuttoautoilija minä

        Noilla päästöillä veroa menee 25% mahdin yleisestä myyntihinnasta. Lukuja katsoessa voi miettiä onko mahti väärässä vai pyydetäänkö nettiautossa 4 tonnia ylihintaa.


      • mrwad
        Muuttoautoilija minä kirjoitti:

        Noilla päästöillä veroa menee 25% mahdin yleisestä myyntihinnasta. Lukuja katsoessa voi miettiä onko mahti väärässä vai pyydetäänkö nettiautossa 4 tonnia ylihintaa.

        Pitääkö siis jonkun olla väärässä? =)) Tässä tulee olemaan vähän kiire auton hankinnan kanssa, koska löysin hyvän vaihtoehdon, hyvään hintaan.
        Jos nettiauton autovalikoima tarjoaa samanlaisia vaihtoehtoja alk 18000€ ja tullin mahtijärjestelmä laskee yllämainittuja arvoja, onko mahdollista tuoda auton 13000€ hintaan? Eli auton hinta 9000€ verot 12665€ x 0.25 = 3250€ eli 9000€ 3250€=13000€ (sis. kaikki rekisteröinti-, kuljetuskulut)?

        Kiitos!


    • mrwad

      Voisitko kertoa samalla onko se kuinka turvallista esim kilometrien kanssa täällä Hollannissa, auto on 2002vm ja kilometrejä on 153000 (diesel). Myyjä väittää auton olevan Hollantilainen alkuperää eikä mikään tuonti. En osaa kieltä, mutta kai huoltokirjasta selviää kaikkien huoltojen päivämäärät.

      Oletko muuten itse mistä päin Hollantia? =))

      • Mistä niitä

        kilometrejä tietää kun ei taida olla Hollannissakaan ruuvaaminen kielletty. Vaadi kauppakirjaan mustaa valkoisella oikeista kilometreistä ja käy tarkistuttamassa kilometrit merkkiliikkeessä. Eri juttu on sitten että kannattaako koko homma. Ainakaan hinnan puolesta tuskin ja ruostekin on rannikkoseuduilla melkoinen ongelma kosteasta meri-ilmasta johtuen. Tämä ongelma on nähty tuontipyörissä hapettuneina johtoliitoksina ym.


      • Klops voet
        Mistä niitä kirjoitti:

        kilometrejä tietää kun ei taida olla Hollannissakaan ruuvaaminen kielletty. Vaadi kauppakirjaan mustaa valkoisella oikeista kilometreistä ja käy tarkistuttamassa kilometrit merkkiliikkeessä. Eri juttu on sitten että kannattaako koko homma. Ainakaan hinnan puolesta tuskin ja ruostekin on rannikkoseuduilla melkoinen ongelma kosteasta meri-ilmasta johtuen. Tämä ongelma on nähty tuontipyörissä hapettuneina johtoliitoksina ym.

        Kohta yksi. Kilometrit pannaa joka katsastuksessa ylös täällä hollannissa.
        Kohta kaksi täällä on ollut jo muutaman vuoden autoista maksettava vero isompi kuin suomessa, joten ketjun aloittaja vedättää vai tietämättömiä


      • mrwad
        Klops voet kirjoitti:

        Kohta yksi. Kilometrit pannaa joka katsastuksessa ylös täällä hollannissa.
        Kohta kaksi täällä on ollut jo muutaman vuoden autoista maksettava vero isompi kuin suomessa, joten ketjun aloittaja vedättää vai tietämättömiä

        Eli kilometrien kanssa voi käydä turvallisemmin kuin Saksassa, jos selaa auton historiaa huoleella?
        Veroista en tiedä paljoa, koska en ole kerennyt pitää autoa täällä. Autojen hinnat ovat kuitenkin paljon pienemmät mitä Suomessa vastaavista pyydetään.


    • mrwad

      Auto on lähellä Saksan rajaa, joten se ei ole ihan rannikkoseudulta, kosteutta on toki sielläkin ihan riittävästi. Yritän just selvitellä suomen veropolitiikkaa, kun ei ole yhtenäistä järjestelmää esim. %:ssa, josta verojen määrä tulisi heti auki. Taulukoissa on eri autoja erilaisilla kilometreillä, niistä on sitten vaikea saada se keskiarvo selville.
      Ainakin omien laskelmien mukaan se kannattaisi. Eli jos Suomessa vastaava auto maksaa 18000€ ja tämä yksilö olisi 13000€-14000€ tuotuna Suomeen, saadaan eroksi 4000€ joka on myös ihan hyvää rahaa. Tämä on ensimmäinen kertani, sen takia tuntuukin monimutkaiselta, toisaalta se on aika yleistä kun ei kokemusta vielä kiertynyt.
      Verot nousee 1.4.2012, joten tässä alkaa olemaan vähän kiirettä senkin takia.

      Kiitos!

    • Tuo vaan

      Hollannista välitys kannattaa. Suomessa on kova pula ja kysyntä Hollanninautoista. varsinkin Daf 33 ja 44 kysyttyjä.

      • mrwad

        Voin tuoda sulle yhden mukanaan, ilman veroja, jos on näin kova pula


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe