Ostin tänään uuden akun (no, uuden ja uuden, eihän niiden varastointiaikoja oikein mistään selville saa). Kysyin myyjältä, pitäisikö tätä ladata ennen käyttöönottoa. Sanoi, ettei tarvitse, jos laitat kiinni kohtuu pian.
Laitoin kuitenkin heti lataukseen Benton BX-1:n perään. Kyllä se sellaisen 4-4.5 tuntia sitä latasi ennen FULL-ilmoitusta. Jätän vielä ylläpitoon ainakin yön yli.
Latausvirta on 3.8 A ja ylläpitolatauksessa 0.8 A. 4 tuntia 3.8 A virralla on 15.2 Ah, joten melko vajaalla varauksella akku on myyntihetkellä ollut. Edellistä akkuani en ladannut ennen käyttöönottoa, ja jotenkin tuntui, että akku ei koko aikana ollut niin hyvä kuin olisi olettanut.
Uuden akun lataus ennen käyttöä
48
25884
Vastaukset
- esko11111
Lataustarve selviää mittaamalla jännite, jos on 12.6v niin akku on täynnä.
- Lead Battery
Älylaturi älyää tuon itsekin. Se on sen homma.
- Lead Battery
Lead Battery kirjoitti:
Älylaturi älyää tuon itsekin. Se on sen homma.
Luotan, että ko. "älylaturi" osaa tehdä sen homman, johon se on tarkoitettu. Mittasin napajännitteen/latausjännitteen ylläpitolatauksessa, se oli 13.13 V. Pitäisi olla turvallinen akulle.
- Anonyymi
Huononkin akun jännite voi olla kuormittumattomana melko hyvä. Luotettavaa mittaustietoa jännitteestä saa ainoastaan, kun akkua kuormitetaan.
- Lead Battery
Tarkennuksena on sanottava, että lyijyhappoakuilla (lead-acid battery) ei ole samanlaista muisti-ilmiötä kuin vaikkapa NiCd-akuilla (nickel-cadmium), mutta liian tyhjäksi päästäminen syö lyijyakkujenkin kapasiteettia.
En väitä, että alkulatauksen puute olisi vaikuttanut edellisen akun toimintaan. - wis&dom
"15.2 Ah, joten melko vajaalla varauksella akku on myyntihetkellä ollut"
Riippuu mistä roikkuu. Esimerkiksi 200 Ah akku olisi noilla tiedoilla ollut melko täysi.
Ja mistä se älylaturisi tietää milloin akku on täynnä, jos et ole kertonut sille akun kapasiteettia?
Vaihtoehdot ovat:
- turhaan keität akkuasi (ylilataat)
- tuhraan sulfatoit akkusi (ali"äly"lataat)
Lyijyakulle pitää antaa kunnolla virtaa, jotta karstat varisee levyjen seinämiltä. Muussa tapauksessa se muumioituu ja menettää virkeytensä ja kapasiteettinsa.- Lead Battery
"Esimerkiksi 200 Ah akku olisi noilla tiedoilla ollut melko täysi."
Tuo on 62 Ah. Siitä 15.2 on ~25 % eli neljännes.
"Ja mistä se älylaturisi tietää milloin akku on täynnä, jos et ole kertonut sille akun kapasiteettia?"
Ainakin jännitteen noususta. Kun se nousee yli 14.4 V.n, akku on täynnä, AFAIK. Silloin älylaturi pudottaa latausvirran johonkin alle 1 A:iin ja jännitteen tässä laturissa näemmä 13 V:in tienoille.
"turhaan keität akkuasi (ylilataat)"
Akku ei kiehu juuri siksi, kun jännite ei fiksuilla latureilla nouse yli tuon 14.4 V:n.
"tuhraan sulfatoit akkusi (ali"äly"lataat)"
Älylatureissa (ainakin joissain, esim. CTEK) on automaattinen sulfatoinnin poisto. Kyseisestä Bentonista en tiedä.
"Lyijyakulle pitää antaa kunnolla virtaa, jotta karstat varisee levyjen seinämiltä."
Niin joo, vanhalle pitkään seisseelle akulle.
Minun tietoni akuista kertoo, että ennen kuin akkua aletaan ensimmäisen kerran kuormittaa, se kannattaa olla täyteen ladattu (esim. kännyköiden, tietokoneiden ym. akut). Voi olla, että tuo ei kaikilla akkutyypeillä ole yhtä tärkeää, mutta ei siitä haittaakaan ole, kunhan latausautomatiikka huolehtii prosessin oikeasta toiminnasta. - Lead Battery
Lead Battery kirjoitti:
"Esimerkiksi 200 Ah akku olisi noilla tiedoilla ollut melko täysi."
Tuo on 62 Ah. Siitä 15.2 on ~25 % eli neljännes.
"Ja mistä se älylaturisi tietää milloin akku on täynnä, jos et ole kertonut sille akun kapasiteettia?"
Ainakin jännitteen noususta. Kun se nousee yli 14.4 V.n, akku on täynnä, AFAIK. Silloin älylaturi pudottaa latausvirran johonkin alle 1 A:iin ja jännitteen tässä laturissa näemmä 13 V:in tienoille.
"turhaan keität akkuasi (ylilataat)"
Akku ei kiehu juuri siksi, kun jännite ei fiksuilla latureilla nouse yli tuon 14.4 V:n.
"tuhraan sulfatoit akkusi (ali"äly"lataat)"
Älylatureissa (ainakin joissain, esim. CTEK) on automaattinen sulfatoinnin poisto. Kyseisestä Bentonista en tiedä.
"Lyijyakulle pitää antaa kunnolla virtaa, jotta karstat varisee levyjen seinämiltä."
Niin joo, vanhalle pitkään seisseelle akulle.
Minun tietoni akuista kertoo, että ennen kuin akkua aletaan ensimmäisen kerran kuormittaa, se kannattaa olla täyteen ladattu (esim. kännyköiden, tietokoneiden ym. akut). Voi olla, että tuo ei kaikilla akkutyypeillä ole yhtä tärkeää, mutta ei siitä haittaakaan ole, kunhan latausautomatiikka huolehtii prosessin oikeasta toiminnasta."Älylatureissa (ainakin joissain, esim. CTEK) on automaattinen sulfatoinnin poisto."
Benton BX-1:ssä on viisivaiheinen lataus, johon sisältyy myös elvytystoiminto. Liekö sama kuin CTEK:in sulfatoinnin poisto?
http://benton.fi/bx1.html - Anonyymi
Onnittelen! Harvoin mitään noin älytöntä väittämää tulee vastaan - paitsi Suolen palstoilla.
Terv. vanha autosähkäri.
- penttoni
No eihän toi esi-lataustietenkään mitään haittaa, mutta tapana on ---> uusi akku suoraan autoon kiinni ja menoksi...ei niitä kannata sen enempiä ihmetellä.
Mulla on toi sama laturi, latailen sillä vapaa-ajan akkua veneessä.- getalife
"Mulla on toi sama laturi, latailen sillä vapaa-ajan akkua veneessä"
Mielestäni sinun kannattaisi hankkia joku toinenkin harrastus. - ihan paras!
getalife kirjoitti:
"Mulla on toi sama laturi, latailen sillä vapaa-ajan akkua veneessä"
Mielestäni sinun kannattaisi hankkia joku toinenkin harrastus.^ Niinno, sullahan se vasta hyvä harrastus onkin!
- Nii-pä
ihan paras! kirjoitti:
^ Niinno, sullahan se vasta hyvä harrastus onkin!
Ainakin kevyttä toimistotyötä tekevän tulisi harrastaa vapaa-aikana myös liikuntaa. Akkua ladatessa ei pulssi juuri nouse. Akun siirtäminen kantamalla on toki raskasta. Siinä hommassa kannattaa keskittyä huolellisesti nostoasentoon, jotta ei turhaan riko selkäänsä.
- jatka samaan malliin
Nii-pä kirjoitti:
Ainakin kevyttä toimistotyötä tekevän tulisi harrastaa vapaa-aikana myös liikuntaa. Akkua ladatessa ei pulssi juuri nouse. Akun siirtäminen kantamalla on toki raskasta. Siinä hommassa kannattaa keskittyä huolellisesti nostoasentoon, jotta ei turhaan riko selkäänsä.
Rinta rottingilla täällä kertoilet ilmeisesti kokemuksiasi, kun iskäsi osti akun ja latasi sen.
jatka samaan malliin kirjoitti:
Rinta rottingilla täällä kertoilet ilmeisesti kokemuksiasi, kun iskäsi osti akun ja latasi sen.
Seurasin viestiketjun läpi ja taas piti todeta, miksi asiallisesti alkanut keskustelu muuttuu nokitteluksi. Onko "tietäjien" itsetunto niin olematon, että pitää alkaa asiattomuudet heti, kun joku on toista mieltä asiasta.
Nyrkkisääntöjä akkutekniikasta on muutamia hyvä muistaa. Uuden akun lepojännite on 12.72 V ja se lasketaan kaavasta 6x(Ominaispaino 0,84)
Akku pitäisi pitää jatkuvasti varattuna, noin 75 % vähintään. Se tarkoittaa 12,4 V:n lepojännitettä, jolloin akku tulisi ladata. Joillakin akku kestää 3 v ja toisilla sama akkutyyppi 6 V kun pidetään jatkuvasti täydessä latauksessa.
Sulfatoinnin, joka johtuu akun syväpurkauksesta, poisto "älylaturilla" jatkaa merkittävästi akun käyttöikää.
Akun toiminnalle ihannelämpötila on 20 C. Silloin se ottaa ja antaa virtaa
parhaiten. Lämpötilan ollessa -20 C, se ottaa latausta vastaan vain 2-3 A
Em. asiat pätevät lyijyakkuihin. Kännykkäakut ovatkin sitten oma lukunsa.- 34
Täpinä kirjoitti:
Seurasin viestiketjun läpi ja taas piti todeta, miksi asiallisesti alkanut keskustelu muuttuu nokitteluksi. Onko "tietäjien" itsetunto niin olematon, että pitää alkaa asiattomuudet heti, kun joku on toista mieltä asiasta.
Nyrkkisääntöjä akkutekniikasta on muutamia hyvä muistaa. Uuden akun lepojännite on 12.72 V ja se lasketaan kaavasta 6x(Ominaispaino 0,84)
Akku pitäisi pitää jatkuvasti varattuna, noin 75 % vähintään. Se tarkoittaa 12,4 V:n lepojännitettä, jolloin akku tulisi ladata. Joillakin akku kestää 3 v ja toisilla sama akkutyyppi 6 V kun pidetään jatkuvasti täydessä latauksessa.
Sulfatoinnin, joka johtuu akun syväpurkauksesta, poisto "älylaturilla" jatkaa merkittävästi akun käyttöikää.
Akun toiminnalle ihannelämpötila on 20 C. Silloin se ottaa ja antaa virtaa
parhaiten. Lämpötilan ollessa -20 C, se ottaa latausta vastaan vain 2-3 A
Em. asiat pätevät lyijyakkuihin. Kännykkäakut ovatkin sitten oma lukunsa.Hienoa tekstiä suollat, mutta ihan puuta-heinää. Kait tämä kuuluu luokkaan "iskaria pitää pumpata 80 kertaa ennen asennusta johtuen pakkauksen asennosta varastoinnista". Uusien akkujen lataus on ihan turhaa ajanhaaskausta nykypäivänä. Tietenkin siinä saa joutoajan kulumaan ilman suuria vahinkoja tuolla tekniikan tietämyksellä.
- fesjifoes333232
34 kirjoitti:
Hienoa tekstiä suollat, mutta ihan puuta-heinää. Kait tämä kuuluu luokkaan "iskaria pitää pumpata 80 kertaa ennen asennusta johtuen pakkauksen asennosta varastoinnista". Uusien akkujen lataus on ihan turhaa ajanhaaskausta nykypäivänä. Tietenkin siinä saa joutoajan kulumaan ilman suuria vahinkoja tuolla tekniikan tietämyksellä.
Mitä tarkoittaa: "Uusien akkujen lataus on ihan turhaa ajanhaaskausta nykypäivänä"?
Eikö niitä pidä koskaan ladata, vai mitä mahdat tarkoittaa?
Luulisin, että tarkoitat, uutta akkua ei tarvitse ladata ennen käyttöönottoa. Mutta eihän käytettyäkään tarvitse ladata etukäteen, jos siinä riittää virta käynnistämään moottorin.
Eikä uuttakaan näin ollen tarvitse ladata etukäteen, jos se riittää käynnistämään moottorin.
Idea akun etukäteislatauksessa on todennäköisesti varmistaa käynnistys, sekä hoitaa lataus hyvällä hyötysuhteella suoraan sähköverkosta, kuin huonolla hyötysuhteella polttoaineesta. - Anonyymi
34 kirjoitti:
Hienoa tekstiä suollat, mutta ihan puuta-heinää. Kait tämä kuuluu luokkaan "iskaria pitää pumpata 80 kertaa ennen asennusta johtuen pakkauksen asennosta varastoinnista". Uusien akkujen lataus on ihan turhaa ajanhaaskausta nykypäivänä. Tietenkin siinä saa joutoajan kulumaan ilman suuria vahinkoja tuolla tekniikan tietämyksellä.
On tämä kansaa.ammattitaidoton alkaa soittaa suutaan asiasta josta ei tiedä mitään.Mikä siinä on että toisilla ei ole kapasiteettia,esim.alkaa neuvoon harrastuksista ym.Porista kotoisin ja sosialisti pelle varmaan
- Anonyymi
34 kirjoitti:
Hienoa tekstiä suollat, mutta ihan puuta-heinää. Kait tämä kuuluu luokkaan "iskaria pitää pumpata 80 kertaa ennen asennusta johtuen pakkauksen asennosta varastoinnista". Uusien akkujen lataus on ihan turhaa ajanhaaskausta nykypäivänä. Tietenkin siinä saa joutoajan kulumaan ilman suuria vahinkoja tuolla tekniikan tietämyksellä.
On tämä kansaa.ammattitaidoton alkaa soittaa suutaan asiasta josta ei tiedä mitään.Mikä siinä on että toisilla ei ole kapasiteettia,esim.alkaa neuvoon harrastuksista ym.Porista kotoisin ja sosialisti pelle varmaan
- Anonyymi
Täpinä kirjoitti:
Seurasin viestiketjun läpi ja taas piti todeta, miksi asiallisesti alkanut keskustelu muuttuu nokitteluksi. Onko "tietäjien" itsetunto niin olematon, että pitää alkaa asiattomuudet heti, kun joku on toista mieltä asiasta.
Nyrkkisääntöjä akkutekniikasta on muutamia hyvä muistaa. Uuden akun lepojännite on 12.72 V ja se lasketaan kaavasta 6x(Ominaispaino 0,84)
Akku pitäisi pitää jatkuvasti varattuna, noin 75 % vähintään. Se tarkoittaa 12,4 V:n lepojännitettä, jolloin akku tulisi ladata. Joillakin akku kestää 3 v ja toisilla sama akkutyyppi 6 V kun pidetään jatkuvasti täydessä latauksessa.
Sulfatoinnin, joka johtuu akun syväpurkauksesta, poisto "älylaturilla" jatkaa merkittävästi akun käyttöikää.
Akun toiminnalle ihannelämpötila on 20 C. Silloin se ottaa ja antaa virtaa
parhaiten. Lämpötilan ollessa -20 C, se ottaa latausta vastaan vain 2-3 A
Em. asiat pätevät lyijyakkuihin. Kännykkäakut ovatkin sitten oma lukunsa.Ai kun oli osuvasti sanailtu: olen tässä aivan uunona etsimässä tietoa miten toimia uuden vapaa-ajan akun kanssa, tarkoitus palauttaa pirun pitkälle soudettu vene sähkötuupparilla. Miten päästä perille ja samalla saada akku myös ensi kesäksi. Tämä ketju alkoi lupaavasti, faktaa ja asiallista kerrontaa. Oli vaivauduttu heruttamaan tietoa, josta tämä tollo oppi. Kiitos.
Sitten alisen maailma kynineen ottaa paikan. Ne keillä on vähiten antaa kenellekään - itse sitä ymmärtämättä, tietenkään - öyhöttää isoimmalla äänellä.
Alisen maailman edustajat, voikaa oikein hyvin. Mutta mieluiten omassa maailmassanne.
Hups! Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Puhuin akkutekniikasta yleensä. Missään vaiheessa en viitannut uuteen, vasta kaupasta noudettuun akkuun.
Mutta jos otat pakkasella käyttöön "lataamattoman" akun ja ajat vain lyhyitä matkoja, niin et saa akkua täyteen koko talvena auton omalla laturilla ja sitten ihmettelet, ettei kestänyt kuin kaksi talvea. Ei tarvitse kuin katsoa peiliin, niin löytyy syyllinen akun tuhoutumiseen.
Nuo yleiset nyrkkisäännöt ovat kuus kuuteen sovellettavissa myös uusille akuille, et vaan ymmärtänyt mistä asiassa on kysymys. Lue kirjoitukseni uudelleen ajatuksella, niin huomaat erehtyneesi.
Vain akkutekniikkaa täydellisesti ymmärtämätön henkilö päästelee tuon luokan sammakoita kuin Sinä. Vastaa huudostasi ja esitä, mikä mielestäsi kirjoituksessani on puuta heinää.
Joillakin ihmisillä on vaan kumma tapa huitoa ilmaan ilman vähäistäkään todellisuuspohjaa.
Jos tiedät jotain iskareista, niin saatan lukeakin, sillä voi olla ajankohtaista keväällä, merkkejä uusimistarpeesta on.- 34
Täpinä kirjoitti:
Kirjoitukseni oli kohdistettu nimimerkille 34. Selvennyksenä, ettei synny väärinkäsityksiä.
Viestiketjun alkupäässä puhuttiin nimenomaan uudesta akusta, Ei teoreettisesta akkutekniikasta. Kirjoituksesi oli melko suoraa kopiontia n.20 vuotta vanhasta oppikirjasta. Uusi akku on kuivavarattu ja sen varaus riittää jos auton laturi on kunnossa ja varaamalla sitä ns. yön yli todennäköisesti sen kiehuttaa pilalle. Jos tätäkin sepustustasi joku lukee, hän tuhoaa akkunsa ennen käytöön ottoa. SE, että pakkasessa, asentaa jäätyneen akun autoonsa joutaakin katsomaam peiliin. Ei se ole akun varauksen vika. jos teoria korvien välissä voittaa käytännön.
- Lead Battery
34 kirjoitti:
Viestiketjun alkupäässä puhuttiin nimenomaan uudesta akusta, Ei teoreettisesta akkutekniikasta. Kirjoituksesi oli melko suoraa kopiontia n.20 vuotta vanhasta oppikirjasta. Uusi akku on kuivavarattu ja sen varaus riittää jos auton laturi on kunnossa ja varaamalla sitä ns. yön yli todennäköisesti sen kiehuttaa pilalle. Jos tätäkin sepustustasi joku lukee, hän tuhoaa akkunsa ennen käytöön ottoa. SE, että pakkasessa, asentaa jäätyneen akun autoonsa joutaakin katsomaam peiliin. Ei se ole akun varauksen vika. jos teoria korvien välissä voittaa käytännön.
Vanhoja tuntuvat sinunkin "tietosi" olevan. Nykyiset älylaturit (CTEK ja sentapaiset) voivat olla akkuun ja sähköverkkoon kytkettyinä vaikka jatkuvasti ilman, että akku tuosta kiehuu tai muutoin menee pilalle.
34 kirjoitti:
Viestiketjun alkupäässä puhuttiin nimenomaan uudesta akusta, Ei teoreettisesta akkutekniikasta. Kirjoituksesi oli melko suoraa kopiontia n.20 vuotta vanhasta oppikirjasta. Uusi akku on kuivavarattu ja sen varaus riittää jos auton laturi on kunnossa ja varaamalla sitä ns. yön yli todennäköisesti sen kiehuttaa pilalle. Jos tätäkin sepustustasi joku lukee, hän tuhoaa akkunsa ennen käytöön ottoa. SE, että pakkasessa, asentaa jäätyneen akun autoonsa joutaakin katsomaam peiliin. Ei se ole akun varauksen vika. jos teoria korvien välissä voittaa käytännön.
Ai, että kopio 20 v vanhasta oppikirjasta. Meillä on se ero, että minä ymmärrän lukemani mutta Sinä et. On siitä kyllä jo yli 20 v kun pidin luentoja akkutekniikasta insinöörien koulutuspäivillä. Silloin ei ollut kaupan ns. älylatureita, jotka siirtyvät automaattisesti ylläpitolataukseen akun tultua täyteen.
Kuivavarauksesta lienet joltain kauppiaalta kuullut, mutta sitäkään et ymmärrä, että se akku on hapotettava ennen käyttöönottoa. Jäätyneet akut eivät millään lailla kuulu
tähän. Kyllä siinä vasta kaupasta ostetussa on sen verran varausta, ettei jäädy.
Unohdetaan nuo uudet älylaturit ja palataan parin kympin hintaisiin vakiojännitelatureihin, joissa latausvirta laskee yhteen ampeeriin akun olessa lähes
täysi. Niillä et saa yleisintä 60 Ah:n puolivarauksessa olevaa akkua keitettyä, vaikka olisi latauksessa vuorokauden yhteen soittoon.
Sieltä minun 20 vuotta vanhoista luennoista voit käydä opiskelemassa lisää vakiojännite- ja vakiovirtalatureista. Ctekin nettisivuilta voit päivittää tietojasi nykyisistä automaattilatureista. Sellaisen omistajaksi Sinäkin pääset jo 50€:lla.
Päivitä hyvä ihminen oma korvienvälisi ja lakkaa kirjoittelemasta jonniin joutavia löysiä. Vai ovatko ne korvantaustat vielä märät?- 34
Täpinä kirjoitti:
Ai, että kopio 20 v vanhasta oppikirjasta. Meillä on se ero, että minä ymmärrän lukemani mutta Sinä et. On siitä kyllä jo yli 20 v kun pidin luentoja akkutekniikasta insinöörien koulutuspäivillä. Silloin ei ollut kaupan ns. älylatureita, jotka siirtyvät automaattisesti ylläpitolataukseen akun tultua täyteen.
Kuivavarauksesta lienet joltain kauppiaalta kuullut, mutta sitäkään et ymmärrä, että se akku on hapotettava ennen käyttöönottoa. Jäätyneet akut eivät millään lailla kuulu
tähän. Kyllä siinä vasta kaupasta ostetussa on sen verran varausta, ettei jäädy.
Unohdetaan nuo uudet älylaturit ja palataan parin kympin hintaisiin vakiojännitelatureihin, joissa latausvirta laskee yhteen ampeeriin akun olessa lähes
täysi. Niillä et saa yleisintä 60 Ah:n puolivarauksessa olevaa akkua keitettyä, vaikka olisi latauksessa vuorokauden yhteen soittoon.
Sieltä minun 20 vuotta vanhoista luennoista voit käydä opiskelemassa lisää vakiojännite- ja vakiovirtalatureista. Ctekin nettisivuilta voit päivittää tietojasi nykyisistä automaattilatureista. Sellaisen omistajaksi Sinäkin pääset jo 50€:lla.
Päivitä hyvä ihminen oma korvienvälisi ja lakkaa kirjoittelemasta jonniin joutavia löysiä. Vai ovatko ne korvantaustat vielä märät?Paljonko ne Ctekillä maksaa eläkeukolle mainostamisesta näillä sivuilla? Ne insinöörit, joille olet pitänyt luentojasi, ovat jo eläkkeellä tietojen vanhentumisen vuoksi. Kaikenmoiset "lataushörhöt" ovat yksi riesa akkukaupassa. Niille pitäisi olla Feikkiakku jossa on jänisräikkä sisällä, saisivat mittailla ja testailla ihan äänen kanssa kulutustavaraa, ilman että häiritsisivät oikeita ammattilaisia rikotuilla akuillaan.
34 kirjoitti:
Paljonko ne Ctekillä maksaa eläkeukolle mainostamisesta näillä sivuilla? Ne insinöörit, joille olet pitänyt luentojasi, ovat jo eläkkeellä tietojen vanhentumisen vuoksi. Kaikenmoiset "lataushörhöt" ovat yksi riesa akkukaupassa. Niille pitäisi olla Feikkiakku jossa on jänisräikkä sisällä, saisivat mittailla ja testailla ihan äänen kanssa kulutustavaraa, ilman että häiritsisivät oikeita ammattilaisia rikotuilla akuillaan.
Ei täällä ole häiritty tetään ammattilaista, ethän laske itseäsi mukaan. Esitä nyt edes yksi väittämä, missä en ollut oikeasssa mielestäsi. Ei auta, eikä tue millään lailla uskottavuuttasi huitomalla ilmaan. Turhaa on viljellä noita jänisräikkiä keskustelussa. Et pysty kuitenkaan peittämään tietämättömyyttäsi. Sinua vaan harmittaa, kun tulit hoopoja haastaneeksi.
Muuten tapaan noita insinöörejä viikonloppuna hirvijahdissa. Jos hyvin käy niin kuulemme Sinunkin tuntemaasi jänisräikkää, kun ajomiehet tuovat hirvet hollille.
Jänisräikän verran oli Sinulla asiaa, ei enempää.- Anonyymi
Täpinä kirjoitti:
Ai, että kopio 20 v vanhasta oppikirjasta. Meillä on se ero, että minä ymmärrän lukemani mutta Sinä et. On siitä kyllä jo yli 20 v kun pidin luentoja akkutekniikasta insinöörien koulutuspäivillä. Silloin ei ollut kaupan ns. älylatureita, jotka siirtyvät automaattisesti ylläpitolataukseen akun tultua täyteen.
Kuivavarauksesta lienet joltain kauppiaalta kuullut, mutta sitäkään et ymmärrä, että se akku on hapotettava ennen käyttöönottoa. Jäätyneet akut eivät millään lailla kuulu
tähän. Kyllä siinä vasta kaupasta ostetussa on sen verran varausta, ettei jäädy.
Unohdetaan nuo uudet älylaturit ja palataan parin kympin hintaisiin vakiojännitelatureihin, joissa latausvirta laskee yhteen ampeeriin akun olessa lähes
täysi. Niillä et saa yleisintä 60 Ah:n puolivarauksessa olevaa akkua keitettyä, vaikka olisi latauksessa vuorokauden yhteen soittoon.
Sieltä minun 20 vuotta vanhoista luennoista voit käydä opiskelemassa lisää vakiojännite- ja vakiovirtalatureista. Ctekin nettisivuilta voit päivittää tietojasi nykyisistä automaattilatureista. Sellaisen omistajaksi Sinäkin pääset jo 50€:lla.
Päivitä hyvä ihminen oma korvienvälisi ja lakkaa kirjoittelemasta jonniin joutavia löysiä. Vai ovatko ne korvantaustat vielä märät?Aiemmin oli suositus,että uuden akun ekalataus tehtävä laturilla,koska auton laturi on ns pikalataaja,en tiedä nyky suosituksia
- niin siinä
yleensä käy,kun ostaa niitä halpoja akkuja ostaa kunnonakun niin eipä tavitseolla latailemassa
- ===0
Kyllä kyllä, se on vaan harmi, että noita kunnon akkuja, joita ei tarvitse ladata, ei ole vielä keksitty.
Itselläni on kyllä pitkä lista muutakin ostettavaa, mitä ei ole vielä keksitty. Niitä odotellessa ja rahaa säästäen.
- Vitun hyvä perse
No Perkele!
- talonpoikaisjärjellä
Summa summarum. Ei ole välttämätöntä ladata, mutta ei siitä vahinkokaan ole, vaan pikemminkin hyötyä vaan. !
- niinettä
Siis...ladataanko se uusi asenettu akku?
Kyllä vai ei?- SuositeltavaaKyllä
Mikään pakko tietenkään ei ole ladata uutta akkua. Mutta on kuitenkin joka tapauksessa suositeltavaa ladata uusi akku ennen käyttöönottoa jos et aio ajaa uutta akkua hyödyntäen juuri samana päivänä. Akussa saattaa olla erittäin pientä vajausta varauksessa koska jotkut akut ovat saattaneet olla kaupan hyllyllä varsin kauan aikaa ennen myyntiä asiakkaalle. Täydessä varauksessa olevan 12v auton akun jännite on yleensä noin 12.6-12.7V.
- HuonoSelostaja
SuositeltavaaKyllä kirjoitti:
Mikään pakko tietenkään ei ole ladata uutta akkua. Mutta on kuitenkin joka tapauksessa suositeltavaa ladata uusi akku ennen käyttöönottoa jos et aio ajaa uutta akkua hyödyntäen juuri samana päivänä. Akussa saattaa olla erittäin pientä vajausta varauksessa koska jotkut akut ovat saattaneet olla kaupan hyllyllä varsin kauan aikaa ennen myyntiä asiakkaalle. Täydessä varauksessa olevan 12v auton akun jännite on yleensä noin 12.6-12.7V.
Minäpä selvennän asiaa hieman. Suositus uuden akun lataamisesta ennen käyttöönottamista johtui siitä, että akun varauksen tulisi aina olla vähintään noin 75% että akun käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä. Tästä 75% alempi varaus käynnistää akun hitaan sulfatoitumisen. Ennen vanhaan vanhojen huoltoa tarvitsevien lyijy akkujen kanssa tapahtui niin, että jos lataamatta otit uuden, mutta vajaalla varauksella olevan akun käyttöön autossasi. Niin se uusi akku "asettui/vahingoittui" pysyvästi siihen vajaaseen varaukseensa, eikä välttämättä enää koskaan suostunut latautumaan täyteen varaukseensa. Jos akku ladattiin täyteen varaukseen jo ennen ensimmäistä uuden akun käyttöönottoa, niin akku asettui täyteen varaukseensa ja suostui latautumaan uudelleen täyteen useampia kertoja, kestäen mahdollisimman pitkään. Eli ennen vanhaan akun varauksen taso jo ensimmäisellä käyttöönotto hetkellä vaikutti erittäin paljon akun varaus kykyyn ja käyttöikään.
100% varauksessa olevan akun jännite on 12.7-12.8v.
12.4v jännitteellä oleva akku on varaukseltaan jo sen verran vajaa, että akkua kannattaa ladata jos haluaa akulle mahdollisimman pitkän käyttöiän. - Accu.Mulare
Höpöhöpö taas.
Kun et mitään tiedä etkä osaa, niin olisit vain ihan hiljaa. Silloin joku saattaisi luulla, että jotakin osaisitkin. Vaan kun et malta hiljaa olla, niin paljastat oman osaamattomuutesi kaikille. - HuonoSelostaja
Accu.Mulare kirjoitti:
Höpöhöpö taas.
Kun et mitään tiedä etkä osaa, niin olisit vain ihan hiljaa. Silloin joku saattaisi luulla, että jotakin osaisitkin. Vaan kun et malta hiljaa olla, niin paljastat oman osaamattomuutesi kaikille.Todista puheeni vääräksi. Muuten sinä olet se tietämätön ihminen.
- näinsemene
HuonoSelostaja kirjoitti:
Minäpä selvennän asiaa hieman. Suositus uuden akun lataamisesta ennen käyttöönottamista johtui siitä, että akun varauksen tulisi aina olla vähintään noin 75% että akun käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä. Tästä 75% alempi varaus käynnistää akun hitaan sulfatoitumisen. Ennen vanhaan vanhojen huoltoa tarvitsevien lyijy akkujen kanssa tapahtui niin, että jos lataamatta otit uuden, mutta vajaalla varauksella olevan akun käyttöön autossasi. Niin se uusi akku "asettui/vahingoittui" pysyvästi siihen vajaaseen varaukseensa, eikä välttämättä enää koskaan suostunut latautumaan täyteen varaukseensa. Jos akku ladattiin täyteen varaukseen jo ennen ensimmäistä uuden akun käyttöönottoa, niin akku asettui täyteen varaukseensa ja suostui latautumaan uudelleen täyteen useampia kertoja, kestäen mahdollisimman pitkään. Eli ennen vanhaan akun varauksen taso jo ensimmäisellä käyttöönotto hetkellä vaikutti erittäin paljon akun varaus kykyyn ja käyttöikään.
100% varauksessa olevan akun jännite on 12.7-12.8v.
12.4v jännitteellä oleva akku on varaukseltaan jo sen verran vajaa, että akkua kannattaa ladata jos haluaa akulle mahdollisimman pitkän käyttöiän.Eikä ainoastaan ennenvanhaan vaan samaan laihin nesteakku vieläkin käyttäytyy.Eli ellei ladata täyteen niin akku sulfatoituu vaikka olisi 75% varauksessa.Nykyään on autoissa latausjännite yli 14v niin on joku toivo että se lataantuu autossa paremmin kuin ennen,mutta jos lyhyvää ajoa niin ehdottomasti uusi akku lataukseen talvella jos on vähänkin vajaa varaus.Sulfatoituminen alkaa periaatteessa heti kun akku on vajaa ja nopeutuu virran vähetessä.
- Anonyymi
näinsemene kirjoitti:
Eikä ainoastaan ennenvanhaan vaan samaan laihin nesteakku vieläkin käyttäytyy.Eli ellei ladata täyteen niin akku sulfatoituu vaikka olisi 75% varauksessa.Nykyään on autoissa latausjännite yli 14v niin on joku toivo että se lataantuu autossa paremmin kuin ennen,mutta jos lyhyvää ajoa niin ehdottomasti uusi akku lataukseen talvella jos on vähänkin vajaa varaus.Sulfatoituminen alkaa periaatteessa heti kun akku on vajaa ja nopeutuu virran vähetessä.
Akun lataileminen ja siitä huolehtiminen enteilee akulle pitkää käyttöikää.
Vaunussa oli ihan tavallinen käynnistys akku ja Auto-Matti niminen laturi, mikä lataa akun aina täyteen, jos on verkkovirtamahdollisuus. Jos ymmärsi huolehtia nestemäärästä ja puhdisti sekä latasi akun ainakin kerran talvessa, niin se jaksaa pitkään. Tässä tapauksessa Poznan kesti huikeat 9 vuotta ennen kuin sippasi. Nykyisillä huoltovapailla ei pääse samaan ikään mitenkään vaan jo 3-4 vuotta vanhana alkaa oireilla vaikka latailisi talvella.
Autossa 2-3 vuotta on ihan normi ikä akulle lyhyessä ajossa, vaikka lataa sen alykkäällä 1-2 kertaa pakkasilla lähdön varmistamiseksi. Noin 2-4 tunnin latauksen jälkeen älykkö ainakin tulkitsee akun täydeksi. Se ylläpitolaturi olisi varmaan parempi vaihtoehto pätkäajoon. - Anonyymi
Kannattaa ladata se uusi akku ihan täyteen ennen käyttöä.
- kinaa_vuodesta_toiseen
Laita ihmeessä, jos siltä tuntuu. Startti akku kun "tykkää" olla täysi. Varsinkin kun pakkasilla ottaa oman aikansa muuntenkin ennenkuin auton laturi saa tuupattua mitään sähköä akkuun. Akku kun ei kohmeisena oikein tykkää virtaa edes ottaa vastaan.
- näinsemene
Todennäköisesti tuo akku ei ollut noin vajaa.En tunne benttonin lataus käyrää mutta oletan niin että se on jo paljon aikaisemmin pienentänyt latausvirtaa eli heti kun on 14,4v saavuttanut ehkä jo tunnin kuluttua ja sitten tämän lopun aikaa se on vähentänyt amppeereita ollen lopuksi alle yksi.Ehkä vajaus on ollut puolet oletetusta 25%sta
- Eremitus
Paristoja/ akkuja mitattaessa tavallisella yleismittarilla tasajännite alueella (Fluke) näyttää esim. 1.63v ja mitattaessa mittarilla jossa on erikseen paristo/akku alue on todellinen jännite 1.5v. eli tavis mittari näyttää aina väärin toki ilmoittaa että jännitettä on olemassa. 80 luvulla akkukäyttöistä Braunin hammasharjaa piti ladata vähintään 48h ennen käyttöön ottoa, no kysymyshän oli auton akusta mutta kuitenkin
- Anonyymi
Akku latautuu hitaammin kun alkaa lähestyä täyttä. Se että latautuu esim 4h 4A laturilla ei tarkoita että 60Ah akun varaus olisi ollut vain 44Ah.
Kokeilkaa vaikka satunnaisesti kytkeä laturi jokapäiväisessä käytössä olevan auton akkuun. Hyvin voi latailla 3-4h vähän riippuen onko tullut pätkäajoa/käytetty paljon virtaa vieviä laitteita. Tuollaisia latausaikoja saa helposti vaikka olisi jokapäiväisessä käytössä. - Anonyymi
Joidenkin uusien akkujen mukana tulee valmistajan ohjeet akun käyttöönotosta. Noudata niitä.
Varta suosittelee auton käynnistysakun lataamista täyteen ennen sen käyttöönottoa. "Pitkän käyttöiän varmistamiseksi suosittelemme tarkistamaan ennen asennusta, että akku on täyteen varattu. Uuden akun varaustila on aktivoinnin jälkeen noin 80 %". Käytännössä 80% tietenkin riittää käynnistämään auton ja akku latautuu käytössä auton laturilla kun sillä ajetaan sopivassa lämpötilassa riittävän pitkä matka. Sopiva (optimi) lämpötila valmistajan mukaan on +20 astetta.
Kannettavan tietokoneen litium akun käyttöohjeessa puolestaan neuvottiin ottamaan akku käyttöön ja ladata vasta sitten täyteen, kun akku on tyhjä. Tällä kertaa se oli tyhjä heti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen. - Anonyymi
Minä ostin auton akun kaupasta. laitoin sen autooni ja hyvin pelaa.
- Anonyymi
Näin minäkin olen tehnyt jo 52 vuoden ajan.
- Anonyymi
Myyjä neuvoi lataamaan akun. Akkulaturi ei suostunut lataan koska oli "täynnä". Laitoin autoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1092820Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212320Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631041930- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1691341Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2841169- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi243979