Jos olisi mahdollisuus

kade tietysti.

pukisin piispat ja papit pelkkiin mustiin viittoihin ja polttaisin felonit ym. kuusenkoristeet.

Poistaisin koruristit ja jakaisin kaikille puiset.

Poistaisin palkat ja jättäisin papille ja heidän perheilleen kohtuulliset ylläpitokorvaukset.

Papin ammatti on vakaumuksellinen ei rahasta hoidettava.

Poistaisin kolehtihaavin ja printtaisin lapun jossa on tilinumero minne voi tarvittaessa tiputtaa ylimääräiset rahansa.

Vähentäisin kirkollisia järjestjä vähintäänkin puoleen.Hirveä rahanhukka nuo voisivat toimia srk alaisina paikallistasolla.

Vaihtaisin 3 piispaa ja jättäisin i Arsenin.

Eriyttiäsin heti luostarin bisneksistä ja möisin välittömästi osuuspankkikeskuksen ja sijoittaisin sen toiminnot katedraalin yhteyteen.Iso holli tyhjillään...

Poistaisin tuollaiset pässin merkit, usko ei ole suorittamisen eikä kunnian asia..

12

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T. Ollo

      Jospa itse ryhtyisit papiksi mainitsemillasi ehdoilla? Älä vaadi muilta sitä mitä itse et ole valmis toteuttamaan.

      • et silleensä

        Tottakai ryhtyisin, miksi muuten ehdottaisin sellaista?Mutta vaatisin sitä myös kolleegoiltanikin myös.Tasa-arvo pitää olla.Ei maalliset asiat valta ja raha kuulu uskoon.Kumma kun kaikesta järkevästä saa aina tälläisiä epäileviä, nasevia, syyttäviä ja äksyjä vastauksia.Eivät kaikki maailmaa palvo.


      • T. Ollo
        et silleensä kirjoitti:

        Tottakai ryhtyisin, miksi muuten ehdottaisin sellaista?Mutta vaatisin sitä myös kolleegoiltanikin myös.Tasa-arvo pitää olla.Ei maalliset asiat valta ja raha kuulu uskoon.Kumma kun kaikesta järkevästä saa aina tälläisiä epäileviä, nasevia, syyttäviä ja äksyjä vastauksia.Eivät kaikki maailmaa palvo.

        Vastasinko syyttävästi ja äksysti? Mistä niin päättelet? Kai saan kysyä oletko tosissasi?

        Jos olet, niin mikäpä siinä!


      • et silleensä
        T. Ollo kirjoitti:

        Vastasinko syyttävästi ja äksysti? Mistä niin päättelet? Kai saan kysyä oletko tosissasi?

        Jos olet, niin mikäpä siinä!

        Se vain kuulosti siltä että epäilet minun vain trollaavan ja vaativan muilta ja että epäilet olenko itse sitli halukas tuollaisiin vaatimuksiin.Miksi en? En kai niitä huvikseni ehdottelisi.

        Ihmiset elävät nykyisin vieläkin vähemmällä.Ainoa lohtu on että edes kirkossa saa käydä ja siellä käydessään irrouttautua maallisesta hyörinästä mikä jokapaikassa muualla tuntee vastaan.Kotonakin välillä.Vaikka eipä kirkossakaan välttämättä edes maallista uskonrauhaa edes saa.Sielläkin on maailman himoissa ja muissa himoissa tuskailevia ihmisiä eivätkä he välttämättä osaa pitää himojaan itsellään ja omana tietonaan vaan osallistuttavat niihin muitakin.


      • T. Ollo
        et silleensä kirjoitti:

        Se vain kuulosti siltä että epäilet minun vain trollaavan ja vaativan muilta ja että epäilet olenko itse sitli halukas tuollaisiin vaatimuksiin.Miksi en? En kai niitä huvikseni ehdottelisi.

        Ihmiset elävät nykyisin vieläkin vähemmällä.Ainoa lohtu on että edes kirkossa saa käydä ja siellä käydessään irrouttautua maallisesta hyörinästä mikä jokapaikassa muualla tuntee vastaan.Kotonakin välillä.Vaikka eipä kirkossakaan välttämättä edes maallista uskonrauhaa edes saa.Sielläkin on maailman himoissa ja muissa himoissa tuskailevia ihmisiä eivätkä he välttämättä osaa pitää himojaan itsellään ja omana tietonaan vaan osallistuttavat niihin muitakin.

        Loppujen lopuksi ja alkujen aluksi lienee kuitenkin niin, että voimme muuttaa vain itseämme. Hyvä jos itseämme. Skeemaigumeni Johannesko sanoi: Luota itseesi vasta haudassa.

        Kirkko ja varsinkin jumalanpalvelus on minullekin rauhan satama ellen itse omalla sisäisellä hälinälläni pilaa sitäkin.


    • et silleesti

      Eivät ne suostu siihen...koska olen nainen :) Ja jo korruptoituneessa systeemissä ei käännynnäisetpahemmin pääse valtahierarkiaa ei karjalaisina tai ei pappisukuna heiluttamaan.

    • Ihme ja kumma

      i Arsenin - tuo askeettien esikuva?

    • Jos olisi mahdollisu

      Passittaisin sinut jonnekin mahdollisimman kauas, Etelämantereelle tai kuuhun vielä mieluummin, ilman oikeutta paluulippuun.

    • cigars

      Sanoi persuhärö ponomari?

    • Itsepalvelu?

      Voisiko ajatella että kansalainen siirtyisi itsepalveluun suhteessa jumalaansa? Olisiko se mahdollista? Tarvitaanko siinä välttämättä välittäjiä? Sehän voisi olla tehokkaampaa ja kenties varmempaa.

      • Näin on näreet!

        Entäpä jos yksin vaeltaessa eksymisen mahdollisuus kasvaa jos kukaan ei ole neuvomassa: Varo, suuntasi on väärä!?

        Miksi karttaa välittäjiä jos ylpeydessäni korotan itseni välittäjäksi?


    • Piispoja tarvitaan

      Eräs kunnon ortodoksi kirjoittaa hyvin itsepalveluasiasta:

      "Voiko todella? Voiko yhdestä kalikasta tehdä nuotion? Miten opimme kilpailemaan toinen toistemme kunnioittamisessa jos emme kuulu mihinkään? On sanottu: lähimmäisessä on pelastuksemme. Siis pelastuksemme riippuu siitä miten kohtelemme lähiommäistämme. Laistammeko tästä vastuusta jos emme kuulu mihinkään? Entäpä jos juttu onkin niin, että toiset joutuvat sietämään enemmän kun sietävät minua? Eikä siis niin, että minä joudun sietämään paljon kun siedän muita?( Olisiko pitänyt käyttää rakastaa-verbiä?)"

      Tämänkin kirjoituksen mukaan on välttämätöntä kuulua johonkin organisaatioon, yksin ei osaa pelastua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe