Kirkon työntekijät tekevät hyvää työtä

kolkytvitonen

Parikymppisenä en paljon kirkonmenoista piitannut. Nyt perheellistyneenä tilanne on ollut ihan toinen.

Raskausvaiheessa saimme kauniit häät. Työvuoroja säätämällä saimme hoidettua lapset kotona, ja kotihoidon hyvänä apuna olivat seurakunnan päiväkerhot. Päiväkerhossa lapset saivat tarvittavia ryhmässätoimimistaitoja, eikä kouluun sopeutumisessa ole ollut ongelmia. Kotihoidon etuna pidän mm. sitä, alle lapsemme sairastivat vähemmän kuin isommissa hoitoryhmissä ohjaajan huomiosta äänet käheinä kilpailevat ikäkaverinsa.

Surullisemmissakin tilanteissa on meillä ollut vain positiivisia kokemuksia seurakunnan työntekijöistä. Kaksi ikääntyvää sukulaista on ollut hoitolaitoksessa. Seurakuntasisaren vierailu on aina ollut ilahduttava tapahtuma sillekin sedälle, joka ei niin uskonasioista piitannut. Kuolemantapauksen käsittelyssä pappi oli hyvänä tukena.

Vilkkaammat elämäntapahtumat ovat herättäneet kiinnostusta myös kirkon oppisisältöön. Opetuksen toimivuus näkyy käytännön elämässä. Ne sukulaiset, jotka eivät pysty antamaan toisilleen riitoja anteeksi, ajautuvat kaunaisiksi ja katkeraluontoisiksi. Jumalan armoon uskovat säilyttävät valoisan luonteen loppuun asti.

Olen saanut viime vuosina kirkollisverorahoilleni hyvää vastinetta.

13

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Log_

      Niinpä niin... ja kuinka paljon enemmän sosiaalista hyvää kirkko voisi tehdä, jos samoja resursseja ei tarvitsisi käyttää uskonnollisen huuhaan levittämiseen erilaisten palvontamenojen suorittamiseen.

    • !

      On tuo avaus melkoinen vitsi!

      • kolkytvitonen

        Ai täällä oli joku pitänyt elämääni ja ajatuksiani vitsinä. No onhan se jo tähän ikään nähty että mielipiteitä on monenlaisia. En itsekään ajattele asioista enää samalla tavalla kuin parikymppisenä.
        Toivottavasti muutkin osaavat pitää elämää vitsinä silloin kun tulee vastoinkäymisiä!


    • älä lyö lyötyjä

      Palvontamenoihin voit parhaiten vaikuttaa hakeutumalla itse mukaan päätöksentekoon. Suomessakin on uskoontulleita entisiä huumejengin jäseniä, ja heidän kertomuksiaan kuuntelemalla voit havaita että Jeesus elää ja vaikuttaa ihmisten elämään. Kirkosta eroamisella saadaan aluksi vähennettyä hyvää työtä tekevien työntekijöiden määrää, sillä eivät rakennukset ensimmäisinä häviä. Ja kun vapaaehtoistyö ei kasva yhtä nopeasti kuin kirkon työntekijöiden tekemä "laupeudentyö" vähenee, kirkosta eroamisen vaikutus iskee pahimmin heikkoihin ja vähäosaisiin. Mutta itsekkyyteenhän kirkosta eroaminen perustuukin.

      • äly hoi!

        "Palvontamenoihin voit parhaiten vaikuttaa hakeutumalla itse mukaan päätöksentekoon."

        Oletko jo liittynyt saatananpalvojiin?


      • demokratia
        äly hoi! kirjoitti:

        "Palvontamenoihin voit parhaiten vaikuttaa hakeutumalla itse mukaan päätöksentekoon."

        Oletko jo liittynyt saatananpalvojiin?

        Seurakuntavaalit järjestetään säännöllisesti, ja valituiksi tulleet edustajat pääsevät vaikuttamaan kotiseurakuntansa toimintaan.


    • Kimmo Koo

      Olen kanssasi samaa mieltä. Kirkko tekee paljon hyvää, mutta kannattaa muistaa, että se tekee myös paljon hallaa: uskonto on myrkkyä kriittiselle ajattelulle, kristillinen jako meihin ja muihin vaikeuttaa erilaisten ihmisten hyväksymisen, kristillinen normisto on luonnollisesti tarkoitettu vain uskovaisille, mutta sitä yritetään työntää kaikkien rasitteeksi. Henkilökohtaisesti ikävimpänä asiana pidän jääviyden hämärtyminen: kenenkään ei pitäisi osallistua itseään koskevaan päätöksen tekoon, mutta eduskunnassa kirkkoon kuulumista ei pidetä esteenä säätää kirkkoa koskevia lakeja.

      Luterilainen kirkko tekee paljon hyvää työtä, mutta sen rahoittamiseen on valjastettu koko kansa. Tasapuolisuuden vuoksi ns. kansankirkkojen saama tuki pitäisi jakaa kaikille uskonnollisille yhteisöille ja sen suuruutta leikata. Yhteiskunnan suora tuki esimerkiksi uskonnonopetuksen ja koulujumalanpalvelusten muodossa tulisi lopettaa.

      • vapaaehtoistyötäkö?

        Kymmenestä käskystä useimmat ovat määräysten muodossa Suomen perustuslaissa. Kadehtiminen ei ole kiellettyä, mutta varastaminen on. Kristillistaustainen normisto on "rasitteenamme" jo lainsäädännön pohjalta.

        Lähimmäisenrakkaus on valitettavan monilla aktiiviseurakuntalaisillakin vaihtunut tekopyhyydeksi. Tähän arkuuteen lähestyä erilaisia ihmisiä tietysti vaikuttaa myös yleinen vihamielinen kirjoittelu, jota tälläkin keskustelualueella esiintyy. Juopottelijoiden pilkkalaulut vaimentavat ystävällisemmät äänet alleen.

        Veteraanien kertomuksiin tutustuneena olen sitä mieltä, että ilman valtionkirkkoamme vanhempamme olisi surmattu, tai siirretty Siperiaan. Valtiotasolla tunnustuksellisesti ateistinen ja kristillinen valtio taistelivat 1939-45 hyvin epätasaväkiset sodat. Niiden lopputuloksia voi hyvällä syyllä pitää ihmeenä. Suurin osa kansasta kävi kirkoissa useita kertoja vuodessa pyytämässä "yläkerrasta" apua. Jo tälläkin perusteella hyväksyn valtionkirkkomme erityisaseman.

        Kirkkomme on liian pitkään laiminlyönyt aikuisväestön opetuslapseuttamista. Monilla ei mitään kunnon käsitystä siitä, mitä Raamatussa sanotaan. Ja kun perustietoa ei ole, ollaan tuuliajolla. Kaupalliset mainokset vyöryvät kaikilla kanavilla, ja ihmiset halutaan saada uskomaan että shoppailu tuo onnen. Onnellisuusmittauksissa tulokset ovat kuitenkin laskevia. Edes kaikkein rikkaimmat elokuvatähdet eivät kehu rahojen tuovan onnea. Käytännössä on nyt kokeiltu, että ihminen tarvitsee jotain muuta kuin pelkkää tavaraa.

        Otsikoihin nousevat väärinkäytökset, joihin tietysti on heti puututtava. Mielestäni pedofiilejä pitäisi pakkohoitaa hormoneilla tai leikkaushoidolla, olivatpa he töissä kirkossa tai missä tahansa muualla.
        Näiden kohujuttujen taakse piiloon jää sitten kaikki se arkinen perustyö, jonka resursseja kirkosta eroaminen eniten syö.

        Toivottavasti edes joka sadas kirkosta eronnut alkaisi esim. vierailla vanhainkodeissa ulkoiluttamassa ikäihmisiä, niin lähimmäisenrakkaus ei kokonaisuudessaan vähenisi.


      • Kimmo Koo
        vapaaehtoistyötäkö? kirjoitti:

        Kymmenestä käskystä useimmat ovat määräysten muodossa Suomen perustuslaissa. Kadehtiminen ei ole kiellettyä, mutta varastaminen on. Kristillistaustainen normisto on "rasitteenamme" jo lainsäädännön pohjalta.

        Lähimmäisenrakkaus on valitettavan monilla aktiiviseurakuntalaisillakin vaihtunut tekopyhyydeksi. Tähän arkuuteen lähestyä erilaisia ihmisiä tietysti vaikuttaa myös yleinen vihamielinen kirjoittelu, jota tälläkin keskustelualueella esiintyy. Juopottelijoiden pilkkalaulut vaimentavat ystävällisemmät äänet alleen.

        Veteraanien kertomuksiin tutustuneena olen sitä mieltä, että ilman valtionkirkkoamme vanhempamme olisi surmattu, tai siirretty Siperiaan. Valtiotasolla tunnustuksellisesti ateistinen ja kristillinen valtio taistelivat 1939-45 hyvin epätasaväkiset sodat. Niiden lopputuloksia voi hyvällä syyllä pitää ihmeenä. Suurin osa kansasta kävi kirkoissa useita kertoja vuodessa pyytämässä "yläkerrasta" apua. Jo tälläkin perusteella hyväksyn valtionkirkkomme erityisaseman.

        Kirkkomme on liian pitkään laiminlyönyt aikuisväestön opetuslapseuttamista. Monilla ei mitään kunnon käsitystä siitä, mitä Raamatussa sanotaan. Ja kun perustietoa ei ole, ollaan tuuliajolla. Kaupalliset mainokset vyöryvät kaikilla kanavilla, ja ihmiset halutaan saada uskomaan että shoppailu tuo onnen. Onnellisuusmittauksissa tulokset ovat kuitenkin laskevia. Edes kaikkein rikkaimmat elokuvatähdet eivät kehu rahojen tuovan onnea. Käytännössä on nyt kokeiltu, että ihminen tarvitsee jotain muuta kuin pelkkää tavaraa.

        Otsikoihin nousevat väärinkäytökset, joihin tietysti on heti puututtava. Mielestäni pedofiilejä pitäisi pakkohoitaa hormoneilla tai leikkaushoidolla, olivatpa he töissä kirkossa tai missä tahansa muualla.
        Näiden kohujuttujen taakse piiloon jää sitten kaikki se arkinen perustyö, jonka resursseja kirkosta eroaminen eniten syö.

        Toivottavasti edes joka sadas kirkosta eronnut alkaisi esim. vierailla vanhainkodeissa ulkoiluttamassa ikäihmisiä, niin lähimmäisenrakkaus ei kokonaisuudessaan vähenisi.

        Länsimainen oikeuslaitos perustuu Roomalaiselle oikeudelle, joka jäi voimaan senkin jälkeen kun kristityt ottivat vallan ja aloittivat eri tavalla uskovaisten vainoamisen.

        Kymmenen käskyä numeroidaan eri tavalla lahkoissa, mutta ortodoksinen kirkko noudattaa kirkkoisä Origenes noudattamaa tapaa. Tämän mukaan


        (1) "Niin Jumala puhui kaiken tämän:

        'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

        Tämä olisi ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa, joten sitä ei voi löytyä perustuslaissa.


        (2) "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."

        Tämä olisi ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa, joten sitä ei voi löytyä perustuslaissa.


        (3) "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään."

        Tämä olisi ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa, joten sitä ei voi löytyä perustuslaissa.


        (4) "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

        Suomessa on käytössä yleisesti viisipäiväinen työviikko ja jokaisena päivänä - myös sunnuntaina - saa tehdä töitä.


        (5) "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."

        Perustuslaissa painotetaan jokaisen tasa-arvoa ja jokaisella on oikeus muutta maasta.


        (6) "Älä tapa."

        Käsky löytynee jokaisesta laista eikä ole juutalaisten yksinoikeus. Henkirikokset löytyy Rikoslain 21. luvusta. Tappamisen kieltäminen ei tietenkään estänyt kuolemanrangaistuksia tai Jumalaa tappamasta ihmisiä.


        (7) "Älä tee aviorikosta."

        Aviorikos on ollut rikoslaissa. Ei ole enää rikos. Käsittääkseni alunperin on kielletty makaamasta toisen vaimon kanssa, sillä silloin olisi rikottu miehen omistusoikeutta.


        (8) "Älä varasta."

        Käsky löytynee jokaisesta laista eikä ole juutalaisten yksinoikeus. Varkaus löytyy Rikoslain 28. luvusta. Käsittääkseni käskyllä on alunperin kielletty kidnappaus (varastaa ihmisiä), sillä tavallinen varkaus kielletään muualla.


        (9) "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan."

        Todistajanvala ja todistajanvakuutus löytyy Oikeudenkäymiskaaren 29 §:stä. Käsittääkseni käskyssä on alunperin kielletty tuomasta oikeuteen todistajaa, joka vannoo väärän valan.


        (10) "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."

        Suomessa on kielletty orjuus. Ahneutta ja himoa ei ole kriminalisoitu ("tavoittele" tarkoittanee himoitse, yritä saada haltuun). Käskyssä näkyvä ajatus, jonka mukaan vaimo on miehen omaisuutta - samalla tavalla kuin talo, härkä ja orja - ei ole onneksi Suomen laissa.

        Kerrotko miten "Kymmenestä käskystä useimmat ovat määräysten muodossa Suomen perustuslaissa." Rikoslaki ja Oikeudenkäymiskaari eivät ole perustuslakeja. Kuten huomaat, muutamalla lauseella voi esittää mielipiteen tietona, mutta sen kumoaminen on varsin työlästä. Toivottavasti tulevaisuudessa perustelet väitteesi jotenkin.

        Useimmat kristityistäkin kiittävät Herraansa siitä, että Suomessa ei ole voimassa Mooseksen lakia.


      • vapaaehtoistyötäkö?
        Kimmo Koo kirjoitti:

        Länsimainen oikeuslaitos perustuu Roomalaiselle oikeudelle, joka jäi voimaan senkin jälkeen kun kristityt ottivat vallan ja aloittivat eri tavalla uskovaisten vainoamisen.

        Kymmenen käskyä numeroidaan eri tavalla lahkoissa, mutta ortodoksinen kirkko noudattaa kirkkoisä Origenes noudattamaa tapaa. Tämän mukaan


        (1) "Niin Jumala puhui kaiken tämän:

        'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

        Tämä olisi ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa, joten sitä ei voi löytyä perustuslaissa.


        (2) "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."

        Tämä olisi ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa, joten sitä ei voi löytyä perustuslaissa.


        (3) "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään."

        Tämä olisi ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa, joten sitä ei voi löytyä perustuslaissa.


        (4) "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

        Suomessa on käytössä yleisesti viisipäiväinen työviikko ja jokaisena päivänä - myös sunnuntaina - saa tehdä töitä.


        (5) "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."

        Perustuslaissa painotetaan jokaisen tasa-arvoa ja jokaisella on oikeus muutta maasta.


        (6) "Älä tapa."

        Käsky löytynee jokaisesta laista eikä ole juutalaisten yksinoikeus. Henkirikokset löytyy Rikoslain 21. luvusta. Tappamisen kieltäminen ei tietenkään estänyt kuolemanrangaistuksia tai Jumalaa tappamasta ihmisiä.


        (7) "Älä tee aviorikosta."

        Aviorikos on ollut rikoslaissa. Ei ole enää rikos. Käsittääkseni alunperin on kielletty makaamasta toisen vaimon kanssa, sillä silloin olisi rikottu miehen omistusoikeutta.


        (8) "Älä varasta."

        Käsky löytynee jokaisesta laista eikä ole juutalaisten yksinoikeus. Varkaus löytyy Rikoslain 28. luvusta. Käsittääkseni käskyllä on alunperin kielletty kidnappaus (varastaa ihmisiä), sillä tavallinen varkaus kielletään muualla.


        (9) "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan."

        Todistajanvala ja todistajanvakuutus löytyy Oikeudenkäymiskaaren 29 §:stä. Käsittääkseni käskyssä on alunperin kielletty tuomasta oikeuteen todistajaa, joka vannoo väärän valan.


        (10) "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."

        Suomessa on kielletty orjuus. Ahneutta ja himoa ei ole kriminalisoitu ("tavoittele" tarkoittanee himoitse, yritä saada haltuun). Käskyssä näkyvä ajatus, jonka mukaan vaimo on miehen omaisuutta - samalla tavalla kuin talo, härkä ja orja - ei ole onneksi Suomen laissa.

        Kerrotko miten "Kymmenestä käskystä useimmat ovat määräysten muodossa Suomen perustuslaissa." Rikoslaki ja Oikeudenkäymiskaari eivät ole perustuslakeja. Kuten huomaat, muutamalla lauseella voi esittää mielipiteen tietona, mutta sen kumoaminen on varsin työlästä. Toivottavasti tulevaisuudessa perustelet väitteesi jotenkin.

        Useimmat kristityistäkin kiittävät Herraansa siitä, että Suomessa ei ole voimassa Mooseksen lakia.

        En tiennyt että rikoslaki ei ole osa perustuslakia. Rangaistavia tekoja tarkoitin.

        - työntekijää ei pysty pakottamaan tekemään 7-päiväisiä työviikkoja.
        - tappaminen on rangaistavaa
        - varastaminen on rangaistavaa
        - väärästä todistuksesta oikeudessa eli väärästä valasta rangaistaan
        - toisen omaisuuden tavoittelussa vastaan tulee esitys rikollisen teon suunnittelun muuttamisesta rangaistavaksi, liekö se jo mennyt laiksi asti
        - aviorikos oli aiemmin mainittuna laissa
        - Jumalanpilkasta syytettiin ainakin kerran kirjailijaa, joten täytyi senkin aiemmin olla laissa mainittu
        - Joulurauhan julistus tehdään joka vuosi, ja joulurauhan rikkomisesta lienee jonkinlainen rangaistus säädettynä
        - vanhempien kunnioituksessa rangaistavan teon puolelle menevät ne tapaukset, joissa lapsi kiristää tai pahoinpitelee vanhempiaan

        Käytännön elämässä näemme, mitä näiden käskyjen noudattamatta jättäminen aiheuttaa.
        Kun vanhempia ei kunnioiteta, on vaikea oppia kunnioittaamaan opettajia. Haluaisitko olla peruskoulun opettajana yläasteikäisille? Haluaisitko olla järjestyspoliisina koulujen lomien alkaessa? Kotoa tämä kunnioittamattomuus lähtee. Jos vanhemmat eivät kunnioita mitään, eivät Jumalaa, jotain yhteiskunnallista aatetta, tai edes omaa terveyttään, ei lapsilta voi odottaa parempaa.
        Sama tasa-arvoistaminen ja kunnioittamattomuuden puute näkyy tavassa, jolla kansanedustajia ja muita yhteisten asioiden hoitajia pilkataan lehdissä ja netissä.

        7-päiväinen työviikko taitaa Kiinassa käytäntönä nykyäänkin. Jos ja kun ostat siellä tuotettuja tavaroita, ajat lapsiasi kohti työttömyyttä, tai vastaavaa työtahtia. Olipa säädös lepopäivästä kenen keksimä hyvänsä, suosittelen että siitä pidetään jatkossakin kiinni.

        Johtaviin asemiin päässeiden ihmisten ahneus aiheuttaa kateutta köyhemmissä. Jos johtavissa asemissa olevat jättäisivät jakamatta toisilleen kultaisia kädenpuristuksia, vaikuttaisi se positiivisesti yleiseen yhteishenkeen, ja tahtoon toimia toisten suomalaisten hyväksi.

        Valtionkirkko tuo esiin kymmenen käskyn mukaisia periaatteita. Kun pieniltä lapsilta kysytään mitä he haluaisivat, useat eroperheiden lapset vastaavat haluavansa olla yhdessä isän ja äidin kanssa. Näin yksinkertaisesta peruslähtökohdasta lähtee ihmisen hyvinvointi.


      • riimnbv

        Kirkkojen saaman tuen, verottajan hoitaman sais kyllä kokonaan lakkauttaa. Lähettäkööt jäsenmaksusta laskun.
        En ymmärrä, että kirkoille (ev.lut. & ort.) maksavat veroa niin yritykset kuin muut usk.yhteisöt.
        Eikö toimeentulon kautta myös veroa kunnilta kirkoille.


      • Kimmo Koo
        riimnbv kirjoitti:

        Kirkkojen saaman tuen, verottajan hoitaman sais kyllä kokonaan lakkauttaa. Lähettäkööt jäsenmaksusta laskun.
        En ymmärrä, että kirkoille (ev.lut. & ort.) maksavat veroa niin yritykset kuin muut usk.yhteisöt.
        Eikö toimeentulon kautta myös veroa kunnilta kirkoille.

        Tästä olen täysin eri mieltä. Valtiolla on toimiva veronkeruujärjestelmä, joten luonnollista olisi sen myyminen yksityisille. Verotusoikeus pitäisi antaa kaikille yhteisöille, jotka sitä haluavat. Tällä tavalla eri uskonnolliset yhteisöt olisivat tasa-arvoisempia ja käytännön uskonnonvapaus lisääntyisi. Tietenkin alaikäisten liittäminen tällaisiin yhteisöihin pitäisi estää lailla.


      • Kimmo Koo
        Kimmo Koo kirjoitti:

        Tästä olen täysin eri mieltä. Valtiolla on toimiva veronkeruujärjestelmä, joten luonnollista olisi sen myyminen yksityisille. Verotusoikeus pitäisi antaa kaikille yhteisöille, jotka sitä haluavat. Tällä tavalla eri uskonnolliset yhteisöt olisivat tasa-arvoisempia ja käytännön uskonnonvapaus lisääntyisi. Tietenkin alaikäisten liittäminen tällaisiin yhteisöihin pitäisi estää lailla.

        Kirjoitin "Valtiolla on toimiva veronkeruujärjestelmä, joten luonnollista olisi sen myyminen yksityisille." mutta tarkoitin "Valtiolla on toimiva veronkeruujärjestelmä, joten luonnollista olisi sen palvelujen myyminen yksityisille." Kukaan ei hyödy, jos lisäämme byrokratiaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe