Jaakob 1:8 "kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään."
Psalmit 12:3 "He puhuvat valhetta toinen toisellensa, puhuvat liukkain huulin, kaksimielisin sydämin."
Kaksimielisyyttä ei Raamatun mukaan katsota hyveeksi. Päinvastoin, se luetaan epävakauden ja valheellisuuden kanssa samaan luokkaan. Kaksimielisyyteen voidaan rinnastaa kaikki epäusko ja myös se niljakas asenne, jolla käärme lähestyi vaimoa paratiisissa: ""Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"
Uskovina meidän tulisi päästä täydellisesti irti kaksimielisyyden ja kaikenlaisen venkoilun orjuudesta. Totuutta rakastava sydän ei koskaan päästä sisäänsä kaksimielistä vedätystä tai venkoilua.
Haastan tällä avauksella palstan ved.2 nimimerkin, joka nimensä mukaisesti keskittyy viesteissään totuuden ja valheen väliseen vedätykseen. Mainitun nimimerkin takaa löytyy henkilö, jonka pääasiallisena missiona on puolustaa Sunin eksyttäviä verkkoja. Hän tekee sen hämääviä psykologisia peitetarinoita maalaillen ja yrittäen mielivaltaisen vedätyksen ja mustamaalauksen avulla saattaa rohkeat totuuden puolesta puhujat huonoon valoon.
Ved.2, kaksimielisyyttä kammoksuen kysyn, etkö voisi luopua vedätyksestä ja siirtyä totuuden rakkauteen ja kuuliaisuuteen.
Tosiasiassa meitä kaikkia sopii varoittaa näillä Paavalin sanoilla:
"älköön teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä".
"Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;
mutta tämä kaikki tulee ilmi, kun valkeus sen paljastaa,
sillä kaikki, mikä tulee ilmi, on valkeutta." Ef.5:11-13
Kaksimielinen mies
18
478
Vastaukset
Jos minullakin olisi ved2,sta vain tältä palstalta saatu kuva, niin voisin ehkä yhtyä arvioosi hänestä Semper.
Mutta muutaman pitkän puhelinkeskustelun perusteella sanoisin että asia ei ole niin yksioikoinen. Ved 2 on hyvin hyvin älykäs ihminen joka osaa lähestyä asioita monista eri näkökulmista ja monelta eri tasolta. Lisäksi hän on ihminen joka on kokenut tosi paljon.
Voisin itsekin sanoa näiden kirjoittelujensa perusteella että hän tuntee sunisympatiaa, mutta tuskin näin on. Kunhan saisin aikaiseksi että puhelimella kysyisin lisäselkoa kirjoituksiinsa.Hyvä kommentti sinulta, Devoit. Aivan oikein totesit muun muassa: "asia ei ole niin yksioikoinen".
Laitan mukaan myös lempeää huumoria todetessani, että 'eihän mikään asia voi olla yksioikoinen silloin, kun kyseessä on kaksimielinen mies'.
Niin, minulla ei ole mitään muuta kosketusta ('touch'ia :) ved2:een kuin nuo lukuisat palstakommentit, joissa hän Sunia suojellen vääntää minua mieleisiinsä muotteihin sen mukaan kuin hänen korvasyyhynsä kulloinkin häntä vedättää.
Tuskin me kukaan palstalaiset olemme säästyneet koviltakaan kokemuksilta, viittaan tällä mainintaan viestissäsi. Kovia kokeneina meidän tulisi olla sitäkin enemmän kiinnostuneita totuudesta, ja vain totuudesta, yli kaiken. Koetuksen helteessä pitäisi tapahtua se, että tulemme innokkaiksi hylkäämään kaiken valheen ja kierouden.
Vielä Devoit, rohkenen olla niin pitkälle optimisti, että uskon tällä 'ohjauksellani' ved2:n saavan ymmärrystä siihen, miten tärkeää on keskittyä rehellisyyteen ja totuuden kuuliaisuuteen. Palstalla rehottaa niin monenkirjavaa valhetta ja harhaoppia, ettei meillä uskovilla ole varaa eksytystä suosiviin vedätyksiin tai kompromisseihin.
- Ved.2
Koetahan Semper nyt rauhoittua puolestas. Hyväkses voin nyt lukea, että tilanne ei olekaan niin dramaattinen, kuin kuvittelet. Minä edelleen arvostan sinua Raamattuun pohjauttavana kirjoittelijana. Koeta sinäkin opetella näkemään myös minun näkökulmastani. Se muuten avartaa tieloisuuta. Ota aivan uusi asenne ja suhtaudu asiaan yhteistyössä. Meillä on paljon tehtävää tässä lyhyessä elämämme ajassa. Meillä on yhteisiä tärkeitä kannanottoja. Jätä tuo eräs henkilö luvuista, niin palvelet varmaan osaltasi evankeliumia. Ollaan niinkuin yhteisvastuussa, kun kirjoitellaan.
Vinkkinä vaan sellainen käsite, kuin "riidattomuus". Kun aloitatt esim. hyvällä Raamattuun pohjautuvalla kiirjoituksella, niin älä itse lähde mihinkääm provosointiin. Koetan myös itse jatkossa ainoastaan kommentoida aloituksesi raamatullisuutta. Tehdään parannusta.- Ved.2
Ja koetetaan nyt Semper purkaa sinun omia tarumojasi minua koohtaan. Mikä nyt kiikastaa? Sano se nyt ihan suoraan. Yritän siihen paneutua ihan vakavissani. Ja lupaan mennä itseeni, mikäli olen aiheuttanuut jotain mielipahaa sielussasi.
Mikäli asia koskee Sunisuhdettaa vaikkapa Paavalin suhteen, niin olen sanoutunut jyrkästi irtiTeuvon tulkinnasta siinä suhteessa. Uskon käsittääkseni samalla antaumuksella, että Paavalin kirjeet ovat Pyhän hengen henkeyttämiä, ne ovat sana sanasta totta kuuliaisena vastaanotettava Jumalan sanana.
Uskon, että Raamattu on kokonansa totuus, niinkuin Jeesus opetti. Tästä pistän vaikka pääni pölkylle.
Olen käsittänyt, että olemme Semperin kanssa erittäin Raamattu-uskollisia tappiin saakka. Se mitä me täällä lihassa elettävää aikaa jupisemme , jääköön toisarvoiseksi. Ved.2 kirjoitti:
Ja koetetaan nyt Semper purkaa sinun omia tarumojasi minua koohtaan. Mikä nyt kiikastaa? Sano se nyt ihan suoraan. Yritän siihen paneutua ihan vakavissani. Ja lupaan mennä itseeni, mikäli olen aiheuttanuut jotain mielipahaa sielussasi.
Mikäli asia koskee Sunisuhdettaa vaikkapa Paavalin suhteen, niin olen sanoutunut jyrkästi irtiTeuvon tulkinnasta siinä suhteessa. Uskon käsittääkseni samalla antaumuksella, että Paavalin kirjeet ovat Pyhän hengen henkeyttämiä, ne ovat sana sanasta totta kuuliaisena vastaanotettava Jumalan sanana.
Uskon, että Raamattu on kokonansa totuus, niinkuin Jeesus opetti. Tästä pistän vaikka pääni pölkylle.
Olen käsittänyt, että olemme Semperin kanssa erittäin Raamattu-uskollisia tappiin saakka. Se mitä me täällä lihassa elettävää aikaa jupisemme , jääköön toisarvoiseksi.Arvostan kovasti sinun Raamattu-uskollisuuttasi, se on meitä yhdistävä asia, aivan epäilemättä. Oikein olet tämän käsittänyt:
>>Olen käsittänyt, että olemme Semperin kanssa erittäin Raamattu-uskollisia tappiin saakka. Se mitä me täällä lihassa elettävää aikaa jupisemme , jääköön toisarvoiseksi.- jäitä tai lunta
Kaikille vaan jäitä hattuun, tai jos omalla paikkakunnalla on lunta, niin sekin käy ihan mainiosti.
Illan rauhaa, ved2. Lohdullista on, että tuskin me kumpikaan omassa sisimmässä mitään riidanhaastajia olemme. Minulle on alkanut hahmottua selkeä käsitys siitä, mikä meitä eniten innoittaa palstalle kirjoittamaan. Annahan kun kerron:
Minulla on tärkeimpänä, voisin sanoa jopa ainoana kirjoittamisen motiivina, että saan tuoda Raamatun mukaista totuutta tälle avoimelle foorumille. Minun motiiviani ei heikennä eikä muuta miksikään se, miten esimerkiksi sinä suhtaudut totuuteen. En kosi kenenkään suosiota, en tingi totuudesta kenenkään mieliksi; se sinunkin on täytynyt huomata.
Paavali on esikuvani tässäkin: "Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija." Gal.1:10
Sinun merkittävin motiivisi taas on viihdyttää ja vedättää lukijoita hauskoilla jutuilla, vaikka et ole kovin taitava niitä tuottamaan, sorry:) Pahinta mitä sinulle voi tapahtua, on ystäväsi Sunin joutuminen lahjomattoman 'luupin' alle ja totuuden paljastamaksi. Sisälläsi asuva hauskuuttaja (ja mielistelijä..) ei kestä sitä, että totuus tulee peittämättömänä esille. "Kaveria ei jätetä" merkitsee valitettavasti sinulle Sunin suojelemista niin, että eksyttäjästä tulisi mahdollisimman pieni susi esiin lammasturkin alta. Säälit sutta.
Summa summarum, sinä olet perimmältäsi vedättelevä veitikka, minä taas olen tosikko siinä parhaassa merkityksessä, jota Raamatussa totuuden rakkaudella tarkoitetaan. Myönnän olevani jäävi arvioimaan itseäni, mutta näin asian joka tapauksessa koen.
Rauhan ja yhteisymmärryksen lisääntymistä välillämme toivoen, totuudesta hiventäkään tinkimättä;
SF
PS. Minulla on paljon ymmärrystä ja 'sydäntä' myös Sunia kohtaan. Älä ole huolissasi sen suhteen.- Ved.2
No onhan tuossa ihan selvää ystävällistä lähentymistä. Mutta siinä olet väärässä, että motiivini olisi viihdyttää lukijoita. Ehkä alkuperäiset kirjoitukset olivat viihteellisiä. Olemme persoonaltamme erilaista tekoa, Jumalan luomia ja vieläpä kuvia.Mutta väitän, että kannanottomme Raamatun totuuteen ovat hyviń sammanlaisia. En löydä yhtäkään erimielisyyttä siinä mielessä kanssasi.
Eiköhän meidän vaan pidä tuo henkilökemia jättää taka-alallle. Minkäs me kumpikaan kemialle voidaan. Mutta Raamatun kannanotoissa olen ihan samoilla linjoilla.
Kannustan sinua siinä tosikkomaisuudessa. Pidä siitä kiinni. Jos jaksaa siinä todellisuudessa. Itse olen taiteilija sukua, joten se saattaa tulla varmaan lävitse vaihtelevine näkökulmineen. Mutta suhtaudun uskonasioihin kuitenkin ahtaan vakavasti. Raamattu on minulle absoluuttinen totuus.Ketään taiteilijaa en ole siihen saanut kyllä tueksi. Olisikohan ahdasmielisestä tosikosta uskovasta siihen?
Ehkä siksi juuri seuraan Semperin kommentteja ? - ysi,
Olen taiteilija, maalaan ym... ja nyt kun olen tehnyt ikonia, ah, se on ollut auvoisaa, tunnen että se on kokoajan rukousta, ja se nousee ylöspäin. Raamatun sana on totuus.
ja emme ole klooneja, sanoohan se Kristuksen ruumiskin sen joka on silmä ei ole varvas, ja oikeapuoli ei ole samanlainen vasemmankaan kanssa. - Tuomaroin
Tässä keskusteluketjussa ved 2. osoittaa Kristuksen mieltä. Hänen sydämensä on vapaa katkeruudesta.
- Välittäkää toisist.
Oli tarkoitus antaa plussa eikä miinus. Yhdyn kommenttisi.
Kristillistä mieltä lisää ihmiset, että voisimme olla yhtä näinä vaikeina aikoina! - Ved.2
Välittäkää toisist. kirjoitti:
Oli tarkoitus antaa plussa eikä miinus. Yhdyn kommenttisi.
Kristillistä mieltä lisää ihmiset, että voisimme olla yhtä näinä vaikeina aikoina!Tuossa Semperin kirjoituksessa on kolme ensimmäistä kappaletta oikein hyvää kirjoituista, mutta sitten seuraavat ovat sitä, mitä ovat. Mutta kun Semperin kanssa ollaan niin tärkeistä Raamatun asioista samaa mieltä, ja kannustan hänen hyvyyttään. Niin en raski pilata sitä positiivista puolta, mikä hänessä heijastuu. vaikka onkin syyllistynyt nimimerkkini kautta käypään demonisointiin.
Kun aika on paha Raamatun mukaan, niin meidän on vaan oltava kärsivällisiä tukeuten ainoastaan siihen hyvään mitä kussakin on. Toki veljien syyttäjien ilkeämieliset sanat satuttavat. Mutta siihen ei ole sanan mukaan lupa lähteä mukaan. Jumala näkee taivaasta ja tulee tuomitsemaan kunkin teot. Mutta julkilausutuista sanoista meidät julistetaan syyllisiksi tai syyttömiksi.
Tämän vuoksi meidän kannattaa olla kärsivällisiä ja nähdä kussakin se Kristuksen mieli. Niinkuin em. juuri todisti. - Ved.2
Ved.2 kirjoitti:
Tuossa Semperin kirjoituksessa on kolme ensimmäistä kappaletta oikein hyvää kirjoituista, mutta sitten seuraavat ovat sitä, mitä ovat. Mutta kun Semperin kanssa ollaan niin tärkeistä Raamatun asioista samaa mieltä, ja kannustan hänen hyvyyttään. Niin en raski pilata sitä positiivista puolta, mikä hänessä heijastuu. vaikka onkin syyllistynyt nimimerkkini kautta käypään demonisointiin.
Kun aika on paha Raamatun mukaan, niin meidän on vaan oltava kärsivällisiä tukeuten ainoastaan siihen hyvään mitä kussakin on. Toki veljien syyttäjien ilkeämieliset sanat satuttavat. Mutta siihen ei ole sanan mukaan lupa lähteä mukaan. Jumala näkee taivaasta ja tulee tuomitsemaan kunkin teot. Mutta julkilausutuista sanoista meidät julistetaan syyllisiksi tai syyttömiksi.
Tämän vuoksi meidän kannattaa olla kärsivällisiä ja nähdä kussakin se Kristuksen mieli. Niinkuin em. juuri todisti.En haluaisi olla itsekeskeinen kirjoituksissani, mutta kun lukee Semperin aloitusta itseeni kohdistuvalla j ahaastavalla kirjoituksella. niin havaitsen siinä itsessään kaksimielisen miehen, joka kirjottaa itsestään, niinkuin aikaisemminmkin olen havainnut.
Tekstin rakenne noudattaa kolmijakoista miestä ja rytmiä: Aluksi kerrotaan hyvin Raamatun mukaisesti ja lukijoiden uskonnolliseen Raamatun jakeiden tuttuun turvalliseen ilmaisuun vedoten. Ja sitten alkaakin raaka pilkkakirveen lyöminen ja se tuttu demonisointi. Siinä em. kirjoitusten perusteella ilmenee suoranaisia valheita muka puskakirjoittelusta, jos nyt joku sattuu pilkattavaa puolustelemaan.
sitten leimataan jonkun palstavihatun kannattajaksi ja jopa kätyriksi.
Sitten loppukappaleissa alkaakin oman vanhurskauden korottaminen suorastaan pylväspyhimyksen asteelle lainaten Raamatun sitaatteja, kuinka pyhä itse onkaan varoittaen kyseisen henkilön eksyttävyydestä.
Jos tällaiseen keskusteluun yleensäkään ryhtyy, niin täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että tämä on "vain" keskustelua. Mutta kun kuulin KH :n huolta palstalla käypään keskusteluun. Niin kanntaan myös osaltani vastuuta, siitä, ettei kenenkään tarvitse tulla kenenkään kirjoittelijan valehtelun ja pahantahtoisuuden kohteeksi. Ei minunkaan. Henki se on minullakin
Minusta Semperin kannattaisi nyt ottaa viimeinkin niskastaan kiinni ja tehdä parannus kenenkään sielun demonisoinnista ja valehtelusta ja panettellusta. Aluksi voisi nöyrtyä vaikkapa anteeksi pyytämään ja nöyrtymään itse peilin edessä tarkastelemaan sielunsa tilaa. mistä kuitenkin olemme vastuussa itse kukin.
Katumattomuuden tilassa oleva sielu on jatkuvassa tuomion alaisuudessa. Mutta nöyrille Hän antaa armon. Tällaiset sanat valitettavan usein valuvat hanhen selän myötä alas kuivuen kokoon. Mutta täytynee kuitenkin huomauttaa, koska tästä on tässäkin tapauksessa kysymys. Pitkän kärsivällisyyden tilasta.
Vuoropuheluni perustuu ainaiseen toivoon haastavimmankin sielun pelastuksen suhteen. Mistä totuuden nimissä tässäkin tapauksessa on kysymys. - yksimielinen
Ved.2 kirjoitti:
En haluaisi olla itsekeskeinen kirjoituksissani, mutta kun lukee Semperin aloitusta itseeni kohdistuvalla j ahaastavalla kirjoituksella. niin havaitsen siinä itsessään kaksimielisen miehen, joka kirjottaa itsestään, niinkuin aikaisemminmkin olen havainnut.
Tekstin rakenne noudattaa kolmijakoista miestä ja rytmiä: Aluksi kerrotaan hyvin Raamatun mukaisesti ja lukijoiden uskonnolliseen Raamatun jakeiden tuttuun turvalliseen ilmaisuun vedoten. Ja sitten alkaakin raaka pilkkakirveen lyöminen ja se tuttu demonisointi. Siinä em. kirjoitusten perusteella ilmenee suoranaisia valheita muka puskakirjoittelusta, jos nyt joku sattuu pilkattavaa puolustelemaan.
sitten leimataan jonkun palstavihatun kannattajaksi ja jopa kätyriksi.
Sitten loppukappaleissa alkaakin oman vanhurskauden korottaminen suorastaan pylväspyhimyksen asteelle lainaten Raamatun sitaatteja, kuinka pyhä itse onkaan varoittaen kyseisen henkilön eksyttävyydestä.
Jos tällaiseen keskusteluun yleensäkään ryhtyy, niin täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että tämä on "vain" keskustelua. Mutta kun kuulin KH :n huolta palstalla käypään keskusteluun. Niin kanntaan myös osaltani vastuuta, siitä, ettei kenenkään tarvitse tulla kenenkään kirjoittelijan valehtelun ja pahantahtoisuuden kohteeksi. Ei minunkaan. Henki se on minullakin
Minusta Semperin kannattaisi nyt ottaa viimeinkin niskastaan kiinni ja tehdä parannus kenenkään sielun demonisoinnista ja valehtelusta ja panettellusta. Aluksi voisi nöyrtyä vaikkapa anteeksi pyytämään ja nöyrtymään itse peilin edessä tarkastelemaan sielunsa tilaa. mistä kuitenkin olemme vastuussa itse kukin.
Katumattomuuden tilassa oleva sielu on jatkuvassa tuomion alaisuudessa. Mutta nöyrille Hän antaa armon. Tällaiset sanat valitettavan usein valuvat hanhen selän myötä alas kuivuen kokoon. Mutta täytynee kuitenkin huomauttaa, koska tästä on tässäkin tapauksessa kysymys. Pitkän kärsivällisyyden tilasta.
Vuoropuheluni perustuu ainaiseen toivoon haastavimmankin sielun pelastuksen suhteen. Mistä totuuden nimissä tässäkin tapauksessa on kysymys.Juuri noin Ved. 2. Jo ennen kuin luin kommenttisi, huomasin Semperin olevan itse pahasti kaksimielinen.
Seuratkaapa Semperin kirjoituksia tarkemmin. Jatkuvasti hän mustamaalaa toisia ihmisiä, mutta koettaa sitten peitellä jälkiään kirjoittamalla kehuja ja erilaisia toivotuksia juuri moittimilleen ihmisille. Todella läpinäkyvä tyyppi, joka kaiken lisäksi arvioi usein muiden kirjoitustaitoa negatiiviseen sävyyn. Tässäkin keskustelussa hän sanoo ved. 2:sta, että tämän motiivi olla palstalla on viihdyttää muita hauskoilla kirjoituksillaan, mutta ettei tämä onnistu siinä.
>>Sinun merkittävin motiivisi taas on viihdyttää ja vedättää lukijoita hauskoilla jutuilla, vaikka et ole kovin taitava niitä tuottamaan, sorry:) - yksimielinen
Niin on. Ved 2. on selvästikin vapaa katkeruudesta, toisin kuin Semper.
- yksimielinen
yksimielinen kirjoitti:
Niin on. Ved 2. on selvästikin vapaa katkeruudesta, toisin kuin Semper.
Edellinen vastauksena viestiin: Tuomaroin 10.12.2011 08:56
Kaksimieliset miehet, kuin myös kaksimieliset naisetkin, esiintyvät ystäviensä keskellä omalla nimellään.
Mutta kun Saa-ta-na heidät raamattukeskusteluun lähettää, he tulevat tänne Saatanan edustajina, valhe ja vääryys huulillaan, Saatanan antamalla uudella nimellä.
Tämä johtuu siitä, kun Saatana tässäkin matkii Jumalaa:
"Uudeksi minä teen kaiken."Uusiksi meni taas! Milloinkahan opin muistamaan, ettei Saatanan poistofiltteri toim?:
Kaksimieliset miehet, kuin myös kaksimieliset naisetkin, esiintyvät ystäviensä keskellä omalla nimellään.
Mutta kun Saa-ta-na heidät raamattukeskusteluun lähettää, he tulevat tänne Saatanan edustajina, valhe ja vääryys huulillaan, Saatanan antamalla uudella nimellä.
Tämä johtuu siitä, kun Saa-ta-na tässäkin matkii Jumalaa:
"Uudeksi minä teen kaiken."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295