Farkku pakettiautoksi?

paku2

MORO,

Onnistuuko tuollainen diesel farkun muuttaminen enää pakettiautoksi poistamalla esim. takapenkit?

52

19135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A T K 2

      Onnistuu 1 1 pakuksi takapenkit pois .
      Mutta onko enää järkevää ottaa kun dieselvero laskee henkilöautoilta ,mutta ei pakettiautoilta.

      • ex juoppo

        Kaiken maailman juoppoporukat ruinaavat jatkuvasti minulta kyytiä. Eivät maksa edes polttoainekuluja. Heille on sen jälkeen helppo sanoa ettei pakettiautolla voi juoppoporukoita kuljettaa.


    • Katsastusinsinööri.

      Takapenkkiä ei tarvitse poistaa, riittää kunhan sen kääntää alas ja "lukitsee" esim. pannalla, jota ei saa irti tavanomaisin työkaluin.

    • dqdqwd

      eiköhän se vanha ohje voimassa, jossa istuin poistetaan ja kiinnityspisteet poistetaan käytöstä esim tulppaamalla. selkänojan voi käyttää kuormatilan pohjan tasoittamiseen eli kääntää alas ja lukita se niin ettei sitä voi tavanomaisin työkaluin käyttöönottaa.

      eli ei taida ihan alaskääntö riittää, vai mitä insinjööri on mieltä......

    • penkki

      Kyllä nykyisen ohjeen mukaan käy. Pannalla kiinni ja sillä selvä.

    • Katsastusinsinööri.

      "eli ei taida ihan alaskääntö riittää, vai mitä insinjööri on mieltä...... " lukutaito on aika kova juttu:

      "Takapenkkiä ei tarvitse poistaa, riittää kunhan sen kääntää alas ja "lukitsee" esim. pannalla, jota ei saa irti tavanomaisin työkaluin. "

      Ehkä siksi sinusta ei insinööriä tullut...

      • Autoilija vai?

        Koulutuspäivillä oli juttua että penkit tulee poistaa kokonaisuudessaan ja kiinnityspisteet tehtävä käyttökelvottomiksi niin ettei penkkejä saa takaisin paikalleen ilman erikoistyökaluja,esim lukkopulteilla. Joskus oli ohje että alaskääntö ja pannalla kiinnittäminen riittää.


      • fhfh

        laitappa linkki ohjeeseen missä se sallitaan, niin kokeillaan lukutaitoa. Myös toimipaikka jossa se onnistuu noin olisi hyvä tietää. olisi pari autoa jolle temppu pitäisi tehdä.


      • Autoilja vai?
        fhfh kirjoitti:

        laitappa linkki ohjeeseen missä se sallitaan, niin kokeillaan lukutaitoa. Myös toimipaikka jossa se onnistuu noin olisi hyvä tietää. olisi pari autoa jolle temppu pitäisi tehdä.

        Lukutaidossa ei minulla ole tietääkseni mitään vikaa koska en ole sellaiseen kirjalliseen ohjeeseen koskaan edes törmännyt.
        Joten ohjetta ei varmaan löydy mistään koska tämä pannoittaminen on todennököisesti Trafin asiantuntijan antamia lausuntoja ja ne lausunnot muuttuu jatkuvasti.

        Tosin liikenteessä näitä autoja näkee joten kyllä joskus jonnekkin sellainen ohje on annettu milloin ja kuka sen on tehnyt sitä en tiedä.

        Joten nyt toimitaan koulutuksessa annettujen ohjeiden mukaan. Muilla mielipiteillä ja näkemyksillä voidaan heittää vesilintua


      • Juuri kats.

        Ehkä tulitte eri koulusta kats.insinööriksi virkaveljesi kanssa.
        Kävin pari vuotta sitten kahdella eri konttorilla Hämeenlinnassa, joissa täysin
        erilaiset ohjeet,
        Eka olisi poistattanut penkit, turvavyöt ja vaati vielä tulpat kiinnityspulttien reikiin,,
        lisäksi vielä todistus maahantuojalta, että näitä on tehty,, liian vaikealta tuntui....
        Toka oli paljon helpompi, penkit nurin ja ankkuroida niin, ettei ole helposti käytettävissä..
        En viitsi mainostaa, jottei vaan olisi liian helppo lakipykälien mukaan tää jälkimmäinen, järkevämpi kuitenkin..
        Ei tämän palstan tietäjiin kannata uskoa, aja kierros eri asemilla, valitse paras.


      • Autoilija vai?
        Juuri kats. kirjoitti:

        Ehkä tulitte eri koulusta kats.insinööriksi virkaveljesi kanssa.
        Kävin pari vuotta sitten kahdella eri konttorilla Hämeenlinnassa, joissa täysin
        erilaiset ohjeet,
        Eka olisi poistattanut penkit, turvavyöt ja vaati vielä tulpat kiinnityspulttien reikiin,,
        lisäksi vielä todistus maahantuojalta, että näitä on tehty,, liian vaikealta tuntui....
        Toka oli paljon helpompi, penkit nurin ja ankkuroida niin, ettei ole helposti käytettävissä..
        En viitsi mainostaa, jottei vaan olisi liian helppo lakipykälien mukaan tää jälkimmäinen, järkevämpi kuitenkin..
        Ei tämän palstan tietäjiin kannata uskoa, aja kierros eri asemilla, valitse paras.

        Lainaan itseäni "Lukutaidossa ei minulla ole tietääkseni mitään vikaa koska en ole sellaiseen kirjalliseen ohjeeseen koskaan edes törmännyt.
        Joten ohjetta ei varmaan löydy mistään koska tämä pannoittaminen on todennököisesti Trafin asiantuntijan antamia lausuntoja ja ne lausunnot muuttuu jatkuvasti.

        Tosin liikenteessä näitä autoja näkee joten kyllä joskus jonnekkin sellainen ohje on annettu milloin ja kuka sen on tehnyt sitä en tiedä.

        Joten nyt toimitaan koulutuksessa annettujen ohjeiden mukaan. Muilla mielipiteillä ja näkemyksillä voidaan heittää vesilintua"

        Pari vuotta sitten tuo ankkurointi oli yleinen tapa, joku/jotkut oli tulkinnut pykäliä ja ohjeita näin.

        Nyt mennään sen mukaan mitä koulutuspäivillä sanotaan, eli penkit pois ja kiinnityspisteet käyttökelvottomiksi, (esim lukkopultit). Valitettavasti asian kantautuminen kaikkien ihmisten korviin on todella hidasta. Varsinkaan jos ei koulutuksissa kuuntele eikä tee kysymyksiä, joka on erittäin yleistä suomalaisessa mielenlaadussa.


      • Anonyymi

        ☺👍


    • fhfhfhgsd

      juu selkänojan lukitsemiseen olen pantoja nähnyt, mutta aina on istuin osa poistettu.

      Eli autoinjenjöörin mielipieitä en allekirjoita

    • ILI88

      onko enää järkevää muuttaa pakuks 2012?

    • onnistuu se

      Kaverin farkku on pakuna. Siitä on poistettu takapenkkien istuinosat, selkänojat käännetty alas ja lukittu reikäpannalla. Auto on tässä tilassa katsastettu 8 kertaa eri asemilla ilman huomautuksia.

      Jos pärjää itse kahdella penkillä on tämä hyvä ratkaisu jolla voi välttää epämääräiset kuskausreissut kuten yksi kirjoittaja juoppiskuljetukset.

      Vero laskee myös jonkinverran.

      Takapenkkejä ei sitten kannata käyttää edes kurillaan koska se voi aiheuttaa verojen takaisinperinnän aina siitä hetkestä kun auto on pakuksi ilmoitettu.

      Tilapäinen kuljetus erillisellä, ehdottomasti kovalla penkillä on sallittua. Tilapäispenkin tulee olla kiinnitetty ja turvavyön toimia.

    • maasturimatti

      Eikös pakettiauton käyttövoimavero ole noin 20 % henkilöauton verosta. Miten käytännössä tuo kova penkki, saako olla aina paikallaan, laitetaanko alkuperäisen takapenkin tilalle. Kovapenkki on tuttu juttu piilofarkuista, mutta käytännössä oli tosi huono ratkaisu.

    • Nettegu

      paljon maksaa muutoskatsastus tänä päivänä????? ja onnistuuko miten???

      • Masu

        Niin maksaa!!!!! Hyvin onnistuu!!!


    • Katsastajasavosta

      Älkää nyt hitossa menkö mitään kovia penkkejä väsäämään. Tämän päivän pykälät ei anna siihen mahdollisuutta.

      • 87k

        Tottakai pakuun saa laittaa kovat tai pehmeät penkit taakse, silloin autoa vain veortetaan täydellä verolla, ei ole siis kiellettyä

        Ja jos haluaa pysyä matalassa verossa tulee laittaa penkit taakse selkä menosuuntaan


    • tyhjätasku

      Tietääkö kukaan paljonko saa sakkoa jos farkku pakettiautossa pistää takapenkit takas katsastuksen jälkeen ja joutuuko maksaan verot myös. Sehän on periaatteessa veropetos.

      • Katsastusinssinauraa

        Kyllä rupusakin touhut ovat sitten säälittävyydessään onnetonta seurattavaa.
        Mitä vain tehdään, jotta saadaan kaljakeissin hinta kokoon.


      • hjvubjhj
        Katsastusinssinauraa kirjoitti:

        Kyllä rupusakin touhut ovat sitten säälittävyydessään onnetonta seurattavaa.
        Mitä vain tehdään, jotta saadaan kaljakeissin hinta kokoon.

        no voi se muutos olla. perusteltukkin, jos esim jotai halpaa niesel farkkua käytetään vähän tai yksin vaikka työajossa jossa pekit van haitaksi.
        on turhaa maksaa 500 veroja turhaan.


      • Mika Turtiainen POL

        Autostahan on alun perin maksettu autovero, jota et ole saanut takas.

        Sakko on siis 70€ rikesakko


    • peppiina06

      Nyt eletään vuotta 2016. Mikäs on ohjeistus noin niin kuin suurinpiirtein henkilöauton muutosta pakettiautoksi? Penkkien suhteen lähinnä? Ja muutoskatsastuksen hinta?

    • BMWF11

      Kyllä saa olla köyhä jos hlöautoa täytyy alkaa muuttamaan pakuksi. Ei se ero siinä käyttäverossa ole kuin muutamia satasia vuodessa!

      • sgfwsegtwe

        Aika persaukinen saa olla, että dieselillä ajelee.


    • BMW_e61_535d

      Niin olikos kennelläkään mitään järkevää empiiristä tietoa, vai sitä helpointa katellisen (näsä)viisautta

      • Pakettiautoko

        Jos tarvitsee pakettiautoa, menee ja ostaa sen. Pakettiautohan on tavarankuljetukseen soveltuvia N1 luokan autoja. Henkilöautosta ja varsinkin diisselistä, bensakäyttöisistä ei ikinä, halutaan tehdä ns. pakuja,
        Syyt ovat monenlaisia, käyttövoimavero M1/ N1 ja saat alennettua veroa ja huomattavasti.


      • Naapurinkintyttö
        Pakettiautoko kirjoitti:

        Jos tarvitsee pakettiautoa, menee ja ostaa sen. Pakettiautohan on tavarankuljetukseen soveltuvia N1 luokan autoja. Henkilöautosta ja varsinkin diisselistä, bensakäyttöisistä ei ikinä, halutaan tehdä ns. pakuja,
        Syyt ovat monenlaisia, käyttövoimavero M1/ N1 ja saat alennettua veroa ja huomattavasti.

        Näinpä, tärkeintähän tähän keskustelussahan on ollut bensa/ diesel
        Mää oon ihmetellyt tätä myös. Asiallisia kommentteja vaatii myös,


      • aina-diesel

        Näinpä, sehän on ollut aina verokikkailu; jostain syystä liitttyy aina dieseliin?


      • Naapurinpoikasi
        Naapurinkintyttö kirjoitti:

        Näinpä, tärkeintähän tähän keskustelussahan on ollut bensa/ diesel
        Mää oon ihmetellyt tätä myös. Asiallisia kommentteja vaatii myös,

        Avasin keskustelua, ehkä laajemminkin.
        Lueppa Naapurinkintyttö, ehkä se hiukan avartaa;

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14162911/kikkailut-dieselverot


    • Prole123

      Tää on jotenkin aina niin huvittavaa kun ihminen jonka koko omaisuus on ostettu velkarahalla, sanoo jotakuta muuta köyhäksi :D Tai ehkä ennemminkin surullista...

    • onnistuiskohan

      täytyykö pakettiautoksi muutettava auto olla farmari, vai käykö myös viistoperäinen?

      Mulla on vanha 9-3:nen Saabi, jolla jo nyt ajetaan jatkuvasti takapenkki alhaalla tavaraa. Vaikka säästö ei olisi iso, niin kyllä köyhälle se satanenkin vuodessa olisi jo iso asia.

      • Naapurikin-nauraa

        Sossusta saa apuja fyrkan puutteeseen, kysy sieltä, sossun tuet eivät näy naapurille. Naapuritkin jo nauraa kun näitä diisseleitä urakalla muutetaan pakuiksi takapenkki poistamalla.


    • yrittäjähän

      juuri katsastin E-farkun pakuksi kun toiminimelle hommasin ku rupes ketuttaa sprintterillä ajelut.
      istuinosa poistettu ja selkänoja alaslukittuna.

      jonkin verran käyttövoimavero alennusta tuosta saakin (noin 430e/V maksu) mutta lähinnä yrittäjänä pitää muuttaa ettei tule käyttöetua jälkikäteen ja se se sitten kalliiks tuleekin

    • k.atsastaja

      Mikset muuttanut mersua kaksikäyttöautoksi? Silloin ajoneuvoluokka on N1 (pakettiauto) mutta istuimia ei tarvitse poistaa. Näin firman kannattaisi tehdä!?

    • rustkills

      Tiedoksi vaan, että nyt myös selkänoja on poistettava ja kiinnityspisteet deaktivoitava sekä mahdolliset airbagit takana poistettava asianmukaisesti.

      • projekticordinaattori

        Onko myös selkänojan ylälukitus jollaintapaa deaktivoitava? Selkänoja luonnollisesti jo poistettuna.


      • Vjk

        Itse laitoin reikäpantaa ympäri ja hitsasin sen kiinni. Tarkisti konttorilla nekin. Toki siinä voi olla eroja katsastajassakin mutta pelasin varman päälle


    • Ferta

      Entä takaturva vyöt pitääkö nekin poistaa?

      • katsatusmiessanoi

        Ei.


    • Maila-Mestari

      Ootte te kyllä aikamoisia vääntäjiä...

    • a.siantuntija

      Jos ei ole varaa maksaa dieselauton käyttövoimaveroa, pitäiskö lopettaa autoilu kokonaan? Kustannus autosta riippuen ei kuitenkaan ole kuin joitakin satasia vuodessa.

      Tyhmä saa olla mutta ei köyhä.

      • Säästöalkaaässällä

        "säästö ei ole kuin joitakin satasia vuodessa."

        Ainakin omaan taskuun, vaikka vuositulot on lähes kuusinumeroinen luku, tuntuu turhalta maksaa esim. diesel maasturista satoja euroja vuodessa, ajoneuvoverosysteemi kun on jo muutenkin laiton.

        Esimerkkinä nykyisen metsäautoni ajoneuvovero:
        Henkilöautoksi rekisteröitynä Käyttövoimavero 582.18e/vuosi.
        Pakettiautoksi rekisteröitynä Käyttövoimavero 95.27e/vuosi.
        Perusvero 448.95e/vuosi.

        Noin 500e säästö vuodessa, jolla maksaa jo auton vakuutuksen kokonaisuudessaan täysillä bonuksilla.


      • karttuwaari

        Jos on varaa ajella tyjänä yksin ja maksella turhasta, osoittaa suurta tyhmyyttä tulla tänne arvostelemaan ja pullistelemaan, kuinka on rhaa vaikka hevosille syöttää. Asiaton pullistelu pitäis kriminalisoida..


      • Anonyymi

        Ei, nyt on väärin. Hullu saa olla mutta ei tyhmä, tyhmästä tulee yleensä aina köyhä :D ne kuuluu samaan päähän aina


    • ainakinnain

      Sehän lasketaan kantavuuden mukaan voiko rekisteröidä pakuksi vai ei.
      Iso farkku ha. voi rekisteröidä pakuksi jos kantavuutta on vielä vaikka 5hlön. jälkeen enemmän mitä matkustajat painaa. 69kg. kpl.

    • venäläinen_säästelijä

      Osaako joku laskea, paljonko oikeaasti säästää?? Esim bmw530 2,9 dsi?

      • jepap

      • KäyttömaksuVelho

        Laskurilla äärimmäisen helppo, itsekään laskemalla ei pitäisi tuottaa vaikeuksia.

        Perusteet laskemiselle löytyy ajoneuvoverolaista: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281

        Käyttövoimaveroa ("dieselvero") maksetaan henkilöautosta (ja kaksikäyttöautosta) 5,5 senttiä per päivä per kokonaismassan alkavat sadat kilogrammat. Pakettiautosta 0,9 senttiä.

        Eli jos autosi kokonaismassa on esim. 1850kg, on alkavia satoja kilogrammoja 19. Päivässä vero on 19 * 5,5snt = 104,5snt eli 1,045€. Kertomalla 365 saat vuoden veron, eli 381,43€. Pakettiauton vero olisi 19 * 0,9snt * 365 = 62,42€.

        Käyttövoimaveron lisäksi ajoneuvoluokan muutoksessa saattaa muuttua myös perusvero ("käyttömaksu"). Päivämäärää 1.1.2001 aikaisemmin käyttöönotetuilla henkilöautoilla se määräytyy kokonaismassan mukaan, nuoremmilla CO2 -päästötason perusteella. Pakettiautoilla päivämäärä on 1.1.2008.

        Eli jos autosi on esimerkiksi käyttöönotettu 2003, ja sen yhdistettyä polttoaineenkulutusta vastaava hiilidioksidipäästötaso on vaikkapa 170g/km, on henkilöautona käyttömaksu 258,05€/vuosi. Jos muutat autosi pakettiautoksi, käyttömaksu määräytyy kokonaismassan mukaan. Käytetään vaikkapa samaa kokonaismassaa kuin dieselveron laskemisessakin; 1850kg. Tällöin käyttömaksu onkin 299,30€/vuosi.


    • Anonyymi

      Laitan tähän vanhaan ketjuun muutaman pointin kun tuli nyt itselleni ajankohtaiseksi
      1. Pitääkö mokomaan ryhtyä kun säästö on joitain satasia tjsp. Kysymys on suhteellinen, sähköntoimittajan kilpailutuksilla säästö joitain kymppejä, puhelinoperaattorien kanssa puljaamalla ja simmejä vatvomalla joitain euroja. Kovin on tärkeää. Köyhälle toki suhteessa.
      2. Pitäiskö autoilu lopettaa? Pitäisi. Vaan kun leipä on siitä kiinni ja yritystoiminnan eräs ja ainoa tarkoitus on tuottaa voittoa, eikä suinkaan subventoida hupiajelua. Voitto määräytyy menojen suuruudella vaikka osan voikin yrittää vähentää. Suoraan menojen karsiminen nettovaikuttaa välittömästi. Jää rahaa vaikka sijoitettavaksi ja poikimaan. Köyhänä jotkut tosin aikovat vissiin pysytellä.
      3. Naapurit nauraa jne. Normaalilla ihmisellä on kai muuta elämää. Joku velka-Audi tai -BMW onkin perusteltavissa siellä kaupungin sossuloukossa sillä ylettömällä menestyksellä ja sillä kuinka makee ja tavoiteltu, kerrassaan kunnioitettava tyyppi onkaan. Korreloi varmaan myös koulutustason ja sivistyksen ja todellisen, lue: ei velalla mitatun varallisuuden kanssa oikein kivasti. Autovelka se se onkin rikkaan ihmisen meininkiä jossain junttien bensiskahvilassa.

      Lopulta, niinkuin kaikessa kyse on myös siitä mitä äänestää lompakollaan, mitä hyväksyy ja mitä saa mistäkin vastineeksi. Jotkut jopa vastikkeetta. Itse en rakasta ajamista yli kaiken muun eikä työnteon ja liikevoiton tarkoitus minulle merkitse lisää ajamalla poltettavaa rahaa. Pitää olla aika henkisesti tyhjä ja köyhä ihminen jos elintasoa ja -laatua mittaa kunkin bensankulutuksella ja sillä kuinka ylipäätään ihan vaan siirtyy paikasta toiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4108
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2019
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1941
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      58
      1557
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1452
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      133
      1405
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1328
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1226
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1131
    10. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1063
    Aihe