Mikael Enckellin kirjasta

watch

Kopioin varmuuden vuoksi Mikan kysymykseen kirjoittamani vastauksen tähän omaksi otsakkeekseen (koska Mikan kirjoituksia ja avauksia saatetaan poistaa).
Yleissisältö on juutalaisuus
Kirjoittanut: watch, 22.6.2004 klo 23.28

Kaksi erityispiirrettä Mikael Enckellin teoksessa,
juutalaisuuden hengellisen ulottuvuuden voimakas painottaminen ja ainutlaatuinen yhdistelmä historiallisia, kirjallisia, psykoanalyyttisiä ja uskonnollisia näkökohtia aiheista, joita Enckell käsittelee teoksessaan '
'I den frågandes själ?', (Suomeksi Missä Jumala on?) sanoo VT:n eksegetiikan ja judaistiikan emeritusprofessori Karl-Johan Illman.

Mikael Enckell on kirjoittaja, jota ei kiinnosta miellyttäminen tai loistaminen vaan tutkiminen. Ajatusten tärkeimpänä elementtinä on juutalaisuus. Teoksessa tulee hienosti ilmi, miten juutalaisuudessa on jotakin mikä läpäisee koko olemassaolon (Tuva Korström HBL).

Hieno, hyvin hieno kirja, esseitä, ei helpoimpia lukea (watchille siis). Antisemitismi on tietenkin yksi teoksen läpäisevistä teemoista, mutta ei moralisoiden, ei todellakaan.

Kirjan esseitten otsakkeet kertovat hieman lisää:

Esipuhe: Juutalaisuus Euroopan rakennuspuuna Michael Grünstein,1995 (tämä kirjoitus oli myös Hesarissa. Ote: ..Krooniselle antisemitismille tunnusomaista on, että juutalaisuutta länsimaisen osana ei haluta tunnustaa ja ettei siitä tiedetä paljonkaan. Kohtaamme tämän vähättelevän asenteen päivittäin sanoma- ja aikakausilehdissä..
..Uskonnolliset juutalaiset määrittelevät kansansa usein siten, että juutalaiset muodostavat kansan, joka on kutsuttu taistelemaan idolatriaa vastaan - näkyväisen ylivaltaa vastaan - . Sama asia ilmaistaan usein myös toisinpäin: juutalaisen kansan kutsumus, sen rooli ja tehtävä valittuna kansana on puolustaa Yhtä Jumalaa, s. o. Näkymätöntä." (

10

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kai

      kirja on viimeaikoina pyörinyt minunkin pöydälläni. Aika kauan sain jonottaa sitä kirjastolta. On mukava huomata, että on loppujen lopuksi kuitenkin paljon ihmisiä, jotka haluavat pohtia antisemitismiä syvällisesti. Kovin helppulukuinen se Enckellin kirja ei tosiaan ole, mutta pitäähän meillä olla haasteita.

    • watch

      ryhtyä yrittämään ymmärtää juutalaisuutta edes vähän oli Mikael Grünsteinin artikkeli Enckellin kirjasta. Luin sen Hesarista 17.5.1995. Siirryin 'sosiologeista' uskontotieteilijöihin jne, olin aivan hämmästynyt. Kuinka en ollut tajunnut itse 'tuota kaikkea', mistä Grünstein puhuu artikkelissaan! *nauraa* . Enckellin kirja oli silloin saatavilla vain ruotsiksi.. Olen etsinyt Grünsteinin artikkelia netistä onnistumatta kopioidakseni sen tänne. Mutta Hesarin arkistokin ulottuu vain vuoteen 1996 asti..

      Artikkelissa on lause:"Kohtaamme tämän vähättelevän asenteen päivittäin sanoma- ja aikakausilehdissä.."

      Jotenkin tuntuu siltä, että melkein aina kun joku juutalainen mokaa (melkein millä alueella tahansa) niin hänen etnisyytensä nostetaan esiin. Mutta jos on puhe yleensä vain jostakin kulttuuri- tai tiede- tms saavutuksesta tai kulttuurihenkilöstä, hänen etnisyytensä unohdetaan (tai mainitaan ikään kuin jossakin muinoin taustalla vaikuttaneena tekijänä, josta on päästy 'eteenpin'?)jos hän on juutalainen. Esimerkki tästä löytyi eilisestä Hesarista. Kulttuurisivuilla oli hauskasti kirjoitettu juttu säveltäjästä Erik Satie. Artikkelissa on kohta, jossa sana on kabbala. No, senhän nyt kaikki tietävät mikä kabbala on! Madonnakin! Jaa-a.

      Artikkeli kuuluu näin:

      Hesari 23.6.04 Antti Majander: Kuvitellaan kaupunki, joka on kooltaan vain kolmanneksen Porvoosta mutta tarjoaa silti aivan ydinkeskustassaan viitisenkymmentä paksun lompakon taulumyymälää.
      Sellaisessa kaupungissa täytyy olla jotain mätää.
      Honfleur Normandian rannikolla Ranskassa on sellainen kaupunki. Paitsi, että siellä ei ole mitään mätää.

      Jos turistien laumaa sekä mainittujen myymälöiden tauluja ja veistoksia ei lasketa. Tyrkyllä olevat taideluomat ovat vanhan arvotaiteen jäljitelmiä, lähes kauttaaltaan. Kun yritetään matkia arvokasta, syntyy irvokasta.

      On nurinkurista, että samassa sinänsä ihastuttavassa kalastajakaupungissa majailee edelleen - omalla tavallaan - myös säveltäjä, joka ei matkinut ketään ja jota kukaan ei ole pystynyt matkimaan. Eikä ole ehkä tahtonutkaan matkia.

      Klassisen musiikin kummajainen Erik Satie syntyi Honfleurissa vuonna 1866, ja synnyintalo on palvellut nimikkomuseona kohta kuusi vuotta.
      Jos taulukauppojen anti on mahdollisimman helppoa ja idioottivarmaa, säveltäjämuseo hämää ja hämmentää. Suoraan sanoen: siitä ei äkkiseltään ymmärrä yhtään mitään.
      Mikä suurenmoinen paikka!
      Perustajat - Maisons Satie syntyi yksityisestä lahjoituksesta - ovat onnistuneet tavoitteessaan. Paikka muistuttaa nimihenkilöään. Myös Satie on arvoituksellinen, nyt toki jo kuuluisa mutta silti edelleen huonosti tunnettu, mysteeri. Ikään kuin klassisen musiikin Fernando Pessoa.
      Tai Franz Kafka. Ei, en tarkoita ahdistuksen ilmentäjää, päinvastoin, pitihän Kafka itse omia teoksiaan usein huvittavina, hihitteli niille jopa ääneen elämäkertureidensa mukaan. Ja Satieta hakuteokset toitottavat humoristiksi, pilkkakirveeksi.

      Mikä ei ole koko totuus. Yhdessä huoneessaan Maisons Satie ilmaisee miehen henkisen rakenteen ja elämän sisällön näin: Baaritiskiltä tai alttarilta valuva kapakkalitku tai ehtoollisviini jakaa tilan kahtia, kellertävän tunkkaiseksi ilta-Satieksi ja sinisenkuulaaksi aamu-Satieksi.
      Iltaan kuuluvat kapakkapianistin hommat Montmartrella - Satie muutti 12-vuotiaana isänsä luokse Pariisiin ja eli siellä kuolemaansa vuonna 1925 - maallisuus, vaatimaton toimeentulo, kabareen hälinä, sydämen laulu sekä kaikenlainen jalostamaton roska, joka elämään väistämättä liittyy.
      Aamua ovat kapellimestarin tehtävät uskonnollisissa hartaushetkissä, pyhyys, sielun (jos sitä on) pelastaminen, goottilaisten holvien kaiku, kuorojen laulu ja Kabbalan viisaudet. Toisin sanoen: yhtä totuutta ei ole, tuskin kenestäkään, saati yhtä ainoata kulkemisen arvoista elämän tietä.

      Se kuuluu Satien musiikissa. Säveltäjän tavoin myös hänen soolopianolle omistetut teoksensa pakenevat määritelmiä.
      Tunnetuin lienee nuoruudentyö, miniatyyrisarja Gymnopédies. Varmaankin siksi, että se on myös kaunein: harmoninen, romanttisen surumielinen ja kuitenkin lohduttava. Liraus lisää laulavuutta, ja käsissä voisi olla joku Chopinin Nocturno.
      Sekä pituutta. Vaan kun Satien ainoa taiteellinen ohjenuora taisi olla: lyhyt on hyvä. Niinpä hänen kappaleidensa keskimitta on klassiselle pianokirjallisuudelle sopimatonta parin minuutin luokkaa.
      Aikalaiskritiikki moittikin Satien sävellyksiä muotorakenteen puutteesta. Tuohtunut tekijä puolestaan ilmoitti laativansa päärynän muotoisia teoksia: siinä teille rakennetta! Nyt päärynä on hänen nimikkotalonsa symboli, päärynä jolla on siivet.
      Vuosien saatossa Gymnopédiesin sulosointuisuus hiipuu ja elämän särö voimistuu. Mikä on kai väistämätöntä. Toisinaan Satien päärynät suorastaan syöksyvät säröihin: on kabareeta ja nyrjähtänyttä paraatia. Omia suosikkejani on fantasia La Belle Excentrique, jossa kajahtavat niin marssi, valssi kuin can-can. Se antaa kerettiläisen ajatuksen: klassinen musiikki on suvaitsevaista, pop ja rock silkkaa konservatismia. Ja jazz jossakin niiden välillä.

      Itse asiassa, Satie voisi olla - ja on - juuri se silta, jota pitkin musiikkilajien välisiä kuiluja voi ylittää.
      Sillä olennaista on se, että soi. "Kummasta te oikein pidätte, musiikista vai possunlihasta", kuten Satie tervehtii kävijää synnyintalonsa ovella.
      Museo se ei ole, sillä aavistukset Satiesta muuttuvat jatkuvasti kierroksen aikana, eivätkä ne pysähdy käsityksiksi. Maisons Satie on monitaiteellinen ja -mielinen vekkula, jossa ennakkoluulottomuus ja uteliaisuus ovat korkeimpia hyveitä. Ainoita hyveitä.
      Tietenkään edes Satie ei ollut aivan hyveidensä mukainen ihminen. Yksi huone esittää hänen Komeroksi nimittämäänsä asuntoa Pariisin Arcueilissa, jossa kukaan ei saanut käydä 27 vuoteen. Eikä ihme: päällekkäin pinottuja pianoja ja pöytiä, tuhansia pieniä piirroslappuja, kymmeniä sateenvarjoja.
      Sekä kymmeniä "täydellisen byrokraatin" vaateparsia. Kas, tuolta yksi sellainen lähteekin tulemaan kohti, kun astun peremmälle Komeron myöhempien aikojen pyhityksessä.

      Lisää tietoa Maisons Satiesta osoitteessa www.ville-honfleur.fr.
      HONFLEUR

      • watch

        ja artikkelin ilmestymispäiväksi sanotaan kirjassa 7.5.95.


      • NeverUniLever

        Mutta jos on puhe yleensä vain jostakin kulttuuri- tai tiede- tms saavutuksesta tai kulttuurihenkilöstä, hänen etnisyytensä unohdetaan (tai mainitaan ikään kuin jossakin muinoin taustalla vaikuttaneena tekijänä, josta on päästy 'eteenpäin'?)jos hän on kristitty, juutalainen, ateisti, islamilainen tai ihan mitä uskontokuntaa tahansa.

        Ja näin on hyvä jos se uskonto ei ole ratkaiseva tekijä tämän ihmisen saavutuksissa.


    • SuomisuureksiVienavapaaksi

      Taistelisivat nämä juutalaiset näkyväisyyden ylivaltaa vastaan vain päässään tai ryhmänsä keskuudessa. Mutta valittuna kansana aikonevat ilmeisesti kasvattaa muitakin ja määrätä heidän suhteestaan näkyväisyyteen. Silloin he ovat erittäin vaarallinen porukka.

      • ateisti45

        ja panevat sinutkin nurkkaan ellet jo ala oppia. Varo!!!


      • SuomisuureksiVienavapaaksi
        ateisti45 kirjoitti:

        ja panevat sinutkin nurkkaan ellet jo ala oppia. Varo!!!

        Olet ehkä oikeassa. Valitettavasti. Antisemitismikin voi todellakin loppua, jutikoiden johtamassa Orwellin kauhuyhteiskunnassa nimittäin.


      • watch

        lue uudelleen ja ajattele:

        'Valittuna' oleminen ja mitä se on: juutalaisilla ei ole mitään monopolia mihinkään, ei pelastukseen eikä muuhunkaan. Miten et ymmärrä selvää suomea?


        Enckell(sivu 46): ..Antisemitismin arvoituksellisin kohta, se joka osaksi näyttää erottavan sen muista tulehtuneista ja ristiriitaisista suhteista eri kansanryhmien ja uskontojen välillä, ja osaksi on juurtunut meidän näkemykseemme ja antisemiitin näkemykseen "juutalaiskysymyksestä".

        Ongelmalla että juutalaiset ovat valittuja ei
        - vaikka niin mielellään halutaan kuvitella - ole mitään tekemistä "elitistisen" näkemyksen kanssa omasta tehtävästä, tässä juutalaisuus ei periaatteessa poikkea muista uskonnoista. Vaan..

        ..Itseasiassa juutalaisuus myöntää (!) (oikeudenmukaisen elämän edellytyksellä tosin) mahdollisuuden osallisuuteen "tulevassa maailmassa" myös ei-juutalaisille, toisin sanoen juutalaiset eivät koe itsellään olevan mitään, mitään etuoikeutta 'pelastusmonopoliin', juutalainen uskonto on tässä mielessä huomattavasti suvaitsevampi kuin monet monet muut uskonnot!!(huomaa, että käännytystyötä harjoittavat aivan muut uskonnot kuin juutalaisuus, ja kenen ehdoilla?)

        Joten voisinkin lopettaa ja sanoa antisemiitelle Enckellin sanoin: Rauhoittukaahan! Eivät Israelin lapset sentään NIIN valittuja ole.

        'valittu'-käsitteellä on merkitys vain juutalaisen kulttuurin sisällä, se on heille lähinnä taakka, velvollisuuksia. Vastaavia 'Jumalan valittu'-käsityksiä on kaikissa muissakin uskonnoissa. Miksi juuri juutalaiset on otettu tämän takia silmätikuksi? Sen ei pitäisi merkitä ei-juutalaiselle yhtään mitään, ei ainakaan huolen aihetta.


      • SuomisuureksiVienavapaaksi
        watch kirjoitti:

        lue uudelleen ja ajattele:

        'Valittuna' oleminen ja mitä se on: juutalaisilla ei ole mitään monopolia mihinkään, ei pelastukseen eikä muuhunkaan. Miten et ymmärrä selvää suomea?


        Enckell(sivu 46): ..Antisemitismin arvoituksellisin kohta, se joka osaksi näyttää erottavan sen muista tulehtuneista ja ristiriitaisista suhteista eri kansanryhmien ja uskontojen välillä, ja osaksi on juurtunut meidän näkemykseemme ja antisemiitin näkemykseen "juutalaiskysymyksestä".

        Ongelmalla että juutalaiset ovat valittuja ei
        - vaikka niin mielellään halutaan kuvitella - ole mitään tekemistä "elitistisen" näkemyksen kanssa omasta tehtävästä, tässä juutalaisuus ei periaatteessa poikkea muista uskonnoista. Vaan..

        ..Itseasiassa juutalaisuus myöntää (!) (oikeudenmukaisen elämän edellytyksellä tosin) mahdollisuuden osallisuuteen "tulevassa maailmassa" myös ei-juutalaisille, toisin sanoen juutalaiset eivät koe itsellään olevan mitään, mitään etuoikeutta 'pelastusmonopoliin', juutalainen uskonto on tässä mielessä huomattavasti suvaitsevampi kuin monet monet muut uskonnot!!(huomaa, että käännytystyötä harjoittavat aivan muut uskonnot kuin juutalaisuus, ja kenen ehdoilla?)

        Joten voisinkin lopettaa ja sanoa antisemiitelle Enckellin sanoin: Rauhoittukaahan! Eivät Israelin lapset sentään NIIN valittuja ole.

        'valittu'-käsitteellä on merkitys vain juutalaisen kulttuurin sisällä, se on heille lähinnä taakka, velvollisuuksia. Vastaavia 'Jumalan valittu'-käsityksiä on kaikissa muissakin uskonnoissa. Miksi juuri juutalaiset on otettu tämän takia silmätikuksi? Sen ei pitäisi merkitä ei-juutalaiselle yhtään mitään, ei ainakaan huolen aihetta.

        Luotan enemmän siihen, mitä kuulen joka päivä maailman tapahtumista kuin johonkin siionistipelleen.


      • watch
        SuomisuureksiVienavapaaksi kirjoitti:

        Luotan enemmän siihen, mitä kuulen joka päivä maailman tapahtumista kuin johonkin siionistipelleen.

        juuri koskaan sanaakaan itse juutalaisuudesta, siitähän tässä oli kysymys. Ja toisaalta antisemitismistä. Aivan niin kuin se ei perustuisi niihin samoihin ennakkoluuloihin, joita sinäkin suorastaan tihkut.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      90
      3436
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      346
      3017
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      192
      1608
    4. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      1434
    5. Voi kulta rakas

      Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1312
    6. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1061
    7. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1027
    8. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1020
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      980
    10. Sano nyt mitä

      Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      944
    Aihe