Eroamisen kynnys on nykyään varsin matala. Näyttää siltä, että eroon päädytään useimmiten köykäisin tunneperustein; eron syitä ja seurauksia ei vaivauduta miettimään. Jos pyörittelet mielessäsi eroajatuksia, pyydän sinua vielä harkitsemaan seuraavia kysymyksiä:
1. Kuinka vakuuttunut olet siitä, että olisit eron jälkeen nykyistä onnellisempi?
2. Pystytkö muistamaan ajan, jolloin rakastuit puolisoosi? Tuo sama ihminen on vielä rinnallasi.
3. Tuntuuko sinusta siltä, että rakkauden tunteet ovat kuolleet? Tiedätkö, että todellisuudessa tunteet eivät niin vain kuole? Ne saattavat kyllä aika ajoin laimeta, tukahtua tai koteloitua. Ne ovat kuitenkin herätettävissä henkiin.
4. Tiedätkö, että avioliittoa pitää yllä ennen muuta puolisoiden tahto rakentaa suhdetta, eivät tunteet. Sitoutuminen luo pohjan, jonka varassa kuljette kriisienkin läpi.
5. Mitä mieltä lapsesi olisivat asiasta? Kuinka ero heihin vaikuttaisi?
6. Miten ero vaikuttaisi ystävyyssuhteisiisi ja yhteiskunnalliseen asemaasi?
7. Mitä sinä itse olet tehnyt parisuhteesi hoitamiseksi? Suostuisitko osallistumaan puolisosi kanssa parisuhdekurssille tai perheterapiaan?
8. Pystytkö näkemään, että sinäkin olet osasyyllinen tulehtuneeseen suhteeseenne?
9. Olisiko erosi motiivina lähinnä oma mukavuudenhalu?
10. Tunnistatko itsessäsi jonkin ongelman, jota et halua käsitellä ja jota haluat eron myötä paeta?
Jos sinua kiehtoo avioliiton ulkopuolinen suhde, jonka varaan haluat rakentaa, mieti, kuinka kauan ihastumisvaihe yleensä kestää. Entä sitten, kun uusi suhde alkaa jäähtyä? Etsisitkö jälleen uutta rakastettua?
Kokemus on osoittanut, että niistä jotka lähtevät tekemään töitä aviosuhteensa hoitamiseksi, vain harvat eroavat. Älä sinäkään anna periksi!
http://dr-ben-avioliitto.blogspot.com/view/magazine
Ennen kuin eroat, mieti vielä...
50
1303
Vastaukset
- searaappi
SInulla oli kivat sivut :)
- Kuunnelkaa järkeä
Kiitos aloittajalle, toivoisin jokaisen lukevan ja ajattelevan nuo asiat todella syvällisesti.
Erot eivät ole helppoja, eikä uusi suhde ole sitä miltä näyttää ja varsin usein siellä on elettyä elämää takana ja minkälaista, saattaa olla suuriakin epämiellyttäviä yllätyksiä.
Liian monet ihmiset elävät suoranaisessa valheessa, nimenomaan itselleen valhessa ja sitä kautta lapsilleen läheisilleen ystävilleen.
Tämä valhe saa siivet ja saa tekemään valtavia virheitä, siksi olisi niin tärkeää kuunnella järjen ääntä, niinkuin ap tuossa tuo esiin juuri näitä asioita.
Eron tuska on pitkä, eikä lopu oikein koskaan ja se koskettaa myös kaikkiä läheisiä, heidän elämänsä tulee hyvin vaikeaksi, se jää varmasti aina ajattematta. Seksin vuoksi eroamista ei pitäisi koskaan sallia kenellekään, eikä elämän tyhjyyden, sillä ne voidaan ihan varmasti saada kuntoon terapian avulla.
Pettäminen on sikamaista touhua kaikkia kohtaan. - wuu123
En voisi enempää olla aloittajan kassa samaa mieltä. Asia puhetta!
- Mies1
Asia puhetta, kumpa saisin vaimonkin ymmärtämään.
- Arla
Niin on, täyttä asiaa, hyvä! Kunpa miehenikin ajattelisi näin, ei olisi ero tulossa.
- Aika on pitkä
Sitä samaa odottelen omalta vaimoltani..
- tämä selvisi
1. 80%
2. Siinäpä se. Petturi. Monia suhteita samaan aikaan ylläpitäjä, joka naamioi ne työprojekteiksi.
3. Aika hankala herättää ne henkiin, kun tehtyä ei saa tekemättömäksi.
4. Tiedän, mutta sitoutuminen yksipuolisesti ei riitä.
5. Se on surullisinta, 3-vuotias reakoi elämän muutoksiin.
6. Ei mitenkään.
7. Kaikkeni. Olen joustanut, puhunut, huomioinut, antanut vapautta jne.. Suostuisin, mutta mies ei.
8. En. Tietenkin sanon suoraan, kun mies on uskoton ja koko ajan haku päällä.
9. Ei
10. En. - kriegesalt
1.70%
2.Pystyn.Muistamaan ja yhä vielä tuntemaan jokaisen hetken. Aivan eri asia on arki ja miten se kantoi. Siinä rinnalla ei enää ollut sama ihminen.
3.Rakkauden tunne ei koskaan kuollut, sain suhde ja yhteinen elämä oli mahdotonta. Ja minä sentään jaksoin yrittää ja uskoa 18 vuotta.
4.Tiedän
5.Helpottunut, vaikka kumpaakin vanhempaa rakastaa.
6.Positiivisesti
7.Ihan kaiken mahdollisen ja yrittänyt mahdotontakin
8.Kyllä pystyn
9.Ei
10.Ongelmia tunnistan itsessäni paljonkin, eroon en niitä paennut.
Ja ei, ei kiinnosta suhde keneenkään edes tämän eron jälkeen. Ja huom! joskus PITÄÄ ANTAA PERIKSI tai kaksi ihmistä tuhoutuu vaikuttaen näin myös erittäin voimakkaasti mahdollisten lasten elämään. Kiitos rehellisistä itsetutkistelustanne ja kommenteistanne "tämä selvisi" ja "kriegesalt"! Kuulostaa siltä, että olette yrittäneet kaikkenne pelastaaksenne liittonne. Toivoisin, että jotakin vielä olisi tehtävissä. Toista ei voi tietysti väkisin muuttaa mutta itse voi tehdä aloitteita - joskin se varmasti on vaikeaa suhteen tulehtuneisuuden takia. Ihmeen veroisia asioita kuitenkin tapahtuu...
- Satu ja todellisuus
Kaikki mene elämässä niin helposti kuin annat ymmärtää.
- Pp
mitä tuokin nyt tarkoittaa?
- Hoh hoijaa...
Aloittaja lienee sitä mieltä, että jokainen avioliitto olisi ikuinen elleivät (muut) ihmiset olisi niin ajattelemattomia, impulsiivisia, himojen vietävissä, lapsellisia jne... Lista on loputon. Aloittaja nostaa itsensä muiden yläpuolelle ja olettaa, etteivät muut osaa ajatella asioita yhtä laaja-alaisesti, kauaskantoisesti, järkevästi jne, kuin hän. Hänen kaltaisensa henkilöt luovivat elämän karikoissa ilman pienintäkään haaveria, koska he osaavat järkeistää kaiken. Toivon totisesti, että aloittaja on löytänyt rinnalleen toisen yhtä täydellisen henkilön ja että heidän liittonsa kestää ikuisesti. Todellisuus saattaisi muutoin olla aloittajalle liian kova pala purtavaksi.
Minäkin ajattelin joskus noin. Olin sitä mieltä, että avioliitto ja varsinkin perhe ovat jotain ikuiseksi tarkoitettua ja sitä ei pidä kenenkään rikkoa. Voi miten lapsellinen sitä voi ihminen ollakaan... Ei todellisessa elämässä asiat mene kuin elokuvissa. Ihmiset eivät ole täydellisiä- ei meistä kukaan, vaikka joskus niin olisi mukava ajatella. Elämäntilanteet muuttuvat, ihmiset muuttuvat. Tapahtuu jotain yllättävää, joka muuttaa toisen persoonallisuuden lopullisesti. Ihmiset ajautuvat erilleen. Me kaikki teemme virheitä. Inhimillistä on, ettei kaikkea kykene antamaan anteeksi. Meistä kukaan ei asu lasipallossa sen toisen kanssa. On sukua, ystäviä, työkavereita- kaikki työntävät lusikkansa siihen soppaan. Kaikilla on näkemys, mielipiteensä. Ja jokaisen mielestä se hänen tapansa hoitaa asiat on juuri se oikea.
Aloittaja on tottakai oikeassa- teoriassa. Siihen se sitten loppuukin. Tälläkin palstalla paistaa se ihmisten suurin typeryys; ei haluta ymmärtää, että meidän jokaisen tarina on erilainen. Kahta samanlaista parisuhdetta ei ole. Jos teillä toimii joku juttu, toisella se ei toimikaan. Koska me ollaan erilaisia!
Toivotankin niille onnellisessa parisuhteessa eläville kaikkea hyvää! Ja niille, jotka elävät jatkuvassa perhehelvetissä ja käyvät henkistä kamppailua jäämisen (täydellisen alistamisen) ja eron (mahdollisen eheytymisen) välillä, voimia tehdä päätös omista lähtökohdista käsin. Välittämättä aloittajan kaltaisista jeesustelijoista. Sillä jokainen eroa harkitseva taatusti miettii kaikki nuo listassa olevat asiat tarkkaan, ilman että täysin tuntemattomat "täydeliset henkilöt" yrittävät niihin päätöksiin vaikuttaa.- Justus_1
Oikeassa olet että tilanteet ja ihmiset muuttuvat. Mutta tässä nykyajan maailmassa kaikki pitää saada nyt ja heti. Monet liitot välttyisivät tuholta mikäli molemmat aidosti haluaisivat saada asiat kuntoon. Usein käy vaan niin että jompi kumpi on tyytymätön muttei selvästi sano sitä toiselle. Tämä tyytymätön vaan märehtii ja pitkään työstää asiaa ja ilmoittaa toiselle ilmoitusluonteisesti että minä lähden. Usein vielä tämä toine on ehtinyt etsiä itselleen uuden kumppanin. Jätetty jää vain äimän käkenä ihmettelemään miten tässä näin kävi. Kuten jossain on sanottu pitäisi jokaiselle parille olla pakollista käydä muutaman vuoden välein parisuhdetrapeutilla keskustelemassa asioista. Tällä vältettäisiin monta eroa...
- serdfhc
Kirjoitat todella hyvin!
Ei elämä tosiaankaan mene kuin elokuvissa. En minä tilannut parin läheisen vakavaa sairastumista ja toisen kuolemaa tässä muutama vuosi sitten "häiritsemään" parisuhdettani ja perhettäni. Näin se vaan meni ja itsellä oli täysi työ pysyä tolkuissa tasapainoillessa sairaalakäyntien, kodin ja työn välillä. Elämänkumppani ei voinut ymmärtää sitä, että olisin kipeästi kaivannut "olkapäätä" tai edes tietoisuutta, että hän kulkee rinnalla. Minun hommani oli surra suruni ja pitää kodin arki pyörimässä. Minun "omiin murheisiin hautautumiseni" antoi sitten oikeutuksen puolisolle lähteä hakemaan kivempaa seuraa.
Elämä ja parisuhde olisivatkin sut simppeleitä juttuja, jollei olisi näitä "satunnaisia muuttujia", joita paiskotaan ihmisen eteen. En laisinkaan pidä aloittajan kaltaisista viisastelijoista, joiden käsityksen mukaan parisuhde menee just samalla tavalla jokaisella parilla ja kaikkiin ongelmiin on sama ratkaisu. Parisuhdetta ei hoideta tyyliin auton vuosihuolto, jossa käydään tietyt potentiaaliset korjauskohdat läpi, merkistä ja vuosimallista välittämättä. Jokaisessa liitossa on omat erityispiirteensä, joita eivät tämän maailman "tohtorit" kaiken yleistämishöttönsä keskellä ymmärrä. - ol playa
serdfhc kirjoitti:
Kirjoitat todella hyvin!
Ei elämä tosiaankaan mene kuin elokuvissa. En minä tilannut parin läheisen vakavaa sairastumista ja toisen kuolemaa tässä muutama vuosi sitten "häiritsemään" parisuhdettani ja perhettäni. Näin se vaan meni ja itsellä oli täysi työ pysyä tolkuissa tasapainoillessa sairaalakäyntien, kodin ja työn välillä. Elämänkumppani ei voinut ymmärtää sitä, että olisin kipeästi kaivannut "olkapäätä" tai edes tietoisuutta, että hän kulkee rinnalla. Minun hommani oli surra suruni ja pitää kodin arki pyörimässä. Minun "omiin murheisiin hautautumiseni" antoi sitten oikeutuksen puolisolle lähteä hakemaan kivempaa seuraa.
Elämä ja parisuhde olisivatkin sut simppeleitä juttuja, jollei olisi näitä "satunnaisia muuttujia", joita paiskotaan ihmisen eteen. En laisinkaan pidä aloittajan kaltaisista viisastelijoista, joiden käsityksen mukaan parisuhde menee just samalla tavalla jokaisella parilla ja kaikkiin ongelmiin on sama ratkaisu. Parisuhdetta ei hoideta tyyliin auton vuosihuolto, jossa käydään tietyt potentiaaliset korjauskohdat läpi, merkistä ja vuosimallista välittämättä. Jokaisessa liitossa on omat erityispiirteensä, joita eivät tämän maailman "tohtorit" kaiken yleistämishöttönsä keskellä ymmärrä.ei satunnaiset muuttujat olleet ongelma vaan se, että kumppanisi ei halunnut toimia parisuhteen edellyttämällä tavalla eli rakkauden tekona tukea sua. Sehän on selvä että sairautta tulee. Herran tähden, sehän sanotaan jo alttarilla!
Ei kukaan oleta listoja tehdessä että ne kaikkiin pätevät mutta joskus käytännön neuvosta löytää takaa yleisen periaatteen,jota itse voi soveltaa eri tavalla. - Haloo.
Justus_1 kirjoitti:
Oikeassa olet että tilanteet ja ihmiset muuttuvat. Mutta tässä nykyajan maailmassa kaikki pitää saada nyt ja heti. Monet liitot välttyisivät tuholta mikäli molemmat aidosti haluaisivat saada asiat kuntoon. Usein käy vaan niin että jompi kumpi on tyytymätön muttei selvästi sano sitä toiselle. Tämä tyytymätön vaan märehtii ja pitkään työstää asiaa ja ilmoittaa toiselle ilmoitusluonteisesti että minä lähden. Usein vielä tämä toine on ehtinyt etsiä itselleen uuden kumppanin. Jätetty jää vain äimän käkenä ihmettelemään miten tässä näin kävi. Kuten jossain on sanottu pitäisi jokaiselle parille olla pakollista käydä muutaman vuoden välein parisuhdetrapeutilla keskustelemassa asioista. Tällä vältettäisiin monta eroa...
Typerä yleistys. Elämänkokemuksesi on selkeästi erittäin rajoittunut
- teresa*
Justus_1 kirjoitti:
Aivan päinvastaista mieltä "justus_1". Sekä omani että lähipiirini erot ovat olleet todella hitaita. Vuosia ellei vuosikymmeniä on kerrottu mikä mättää - ja liitto menee aina vain pahempaan suuntaan. Yhteenvetona olen todennut, ettei liittoa kannata jatkaa päivääkään, jos se kumppanin mielestä on hyvä (tai edes ok) ja omasta mielestä huono. Näin jää liitossa yksinäiseksi puurtajaksi ja sinnittelijäksi.
Oma tarinani on erittäin tavallinen: halusin normaalia perhe-elämää, läheistä parisuhdetta, jossa tehdään yhdessä asioita, hoidetaan lapsia ja kotia. Exällä oli kiire. Ei ehtinyt olla eikä tehdä yhdessä. Verukkeiden keksinnän mestari ja ennenkaikkea niiden hyvä ja uskottava esittäjä.
Olin avioliitossa, mutta käytännössä yksinhuoltaja. Lapset kasvoivat, päätin erota. Puhuin erosta suoraan exälle viisi vuotta ennenkuin hain sitä. Viimeiset puolivuotta ero oli esillä päivittäin. Ex vastusti sitä viimeiseen asti. Kun sen lopulta tein, exän mielestä "toimin äkillisen typerän tunteen vallassa".
Kukaan ei voi välttyä ymmärtämästä parisuhteensa/liittonsa tilaa, jos siihen on edes jonkinlaiset resurssit käytettävissä. Usein ihmisillä toimii asioiden kieltäminen paremmin kuin ymmärrys. Tyytymätön on ilmaissut aivan varmasti tyytymättömyytensä, usein moneenkin kertaan, mutta kumppani vain ei halua kuulla, vaan ummistaa korvansa ja mielensä asialta. Hänen täytyisi kohdata asia silmästä silmään ja tehdä jotain, ellei hän kieltäisi sitä. Siksi kieltäminen on moninverroin helpompaa "luontevampaa" kuin asian kohtaaminen.
Monta eroa vältettäisiin vain siten, että molemmat kuuntelisivat toisiaan ja ottaisivat tosissaan sen mitä toinen liitolta toivoo. Yksikään terapeutti ei voi pitää liittoja pystyssä. Parin molemmat osapuolet, molempien tyytyväisyys liittoon ratkaisevat liiton jatkuvuuden tai eron. - teresa*
serdfhc kirjoitti:
Kirjoitat todella hyvin!
Elämä ja parisuhde olisivatkin sut simppeleitä juttuja, jollei olisi näitä "satunnaisia muuttujia", joita paiskotaan ihmisen eteen. En laisinkaan pidä aloittajan kaltaisista viisastelijoista, joiden käsityksen mukaan parisuhde menee just samalla tavalla jokaisella parilla ja kaikkiin ongelmiin on sama ratkaisu. Parisuhdetta ei hoideta tyyliin auton vuosihuolto, jossa käydään tietyt potentiaaliset korjauskohdat läpi, merkistä ja vuosimallista välittämättä. Jokaisessa liitossa on omat erityispiirteensä, joita eivät tämän maailman "tohtorit" kaiken yleistämishöttönsä keskellä ymmärrä.Tuohon sanoisin, että hyvä kun pääsit eroon puolisosta, joka ei rakastanut sinua (vaikeimman kautta, mutta kuitenkin). Ilman läheistesi vakavaa sairautta sinulle ei olisi asia valjennut, ainakaan yhtä pian.
Hyvin usein liiton todellinen tila paljastuu vasta jonkin vaikean elämäntilanteen myötä.
- Tulin erotetuksi
En tiennyt, että joudun työttömäksi ja siitä seurasi, että tulin myös erotetuksi avioliitosta.
- Saara**
"9. Olisiko erosi motiivina lähinnä oma mukavuudenhalu?"
Mielestäni tämä kohta jo yksin on mitä parhain peruste avioerolle. Elämme vain kerran. Oman lapsen vuoksi voi ja pitää tinkiä mukavuudestaan, mutta toisen aikuisen ihmisen? Miksi ihmeessä? Hyvä nähdä, että kirjoitukseni on herättänyt mielipiteitä – myös kriittisiä. On totta, että jokainen avioliitto joutuu kohtaamaan kriisejä ainakin jossakin muodossa. Tiedän sen omasta kokemuksesta ja lukuisien tuntemieni ihmisten elämästä.
Kriisit sinänsä eivät meitä erota, vaan se, kuinka me niihin suhtaudumme. Otammeko ne vastaan osana elämää, kasvun ja kypsymisen paikkoina vai torjummeko ne ja pakenemmeko niitä. Kriisi ei ole koskaan miellyttävä kokemus; se voi olla äärimmäisen raastavaa aikaa – ja kuitenkin se tarjoaa mahdollisuuden tutustua puolisoon uudella, entistä aidommalla tavalla. Väitän, että yhdessä läpikäydyt kriisit lähentävät puolisoita kaikkein eniten.
En ole sitä mieltä, että avioliitossa pitäisi sietää mitä tahansa. Esimerkiksi väkivaltaisesti käyttäytyvän puolison uhriksi ei kannata jäädä.
Saara kysyi: ”Oman lapsen vuoksi voi ja pitää tinkiä mukavuudestaan, mutta toisen aikuisen ihmisen? Miksi ihmeessä?” Vastaan: rakkauden takia. Aito rakkaus ei etsi vain omaa parastaan.- jpäjipoä
Jos 15 vuotta tingit omasta mukavuudestasi, että puolisolla olisi hyvä olo ja mieli, etkä koskaan saa mitään takaisin, pitääkö sinusta jatkaa seuraavat 15 vuotta ja taas uudet 15 vuotta kysymättä itseltään, maksaako vaivaa tinkiä omasta mukavuudestaan jatkuvasti? Joskus tulee raja vastaan ja lakkaa välittämästä, tulee välinpitämättömästi. Toinen imee kumppaninsa tyhjiin... Aitoa rakkautta ehkä, mutta auttamattoman yksipuolista. Enkö minä olisi puolestani ansainnut sitä aitoa rakkautta ja välittämistä?
- teresa*
jpäjipoä kirjoitti:
Jos 15 vuotta tingit omasta mukavuudestasi, että puolisolla olisi hyvä olo ja mieli, etkä koskaan saa mitään takaisin, pitääkö sinusta jatkaa seuraavat 15 vuotta ja taas uudet 15 vuotta kysymättä itseltään, maksaako vaivaa tinkiä omasta mukavuudestaan jatkuvasti? Joskus tulee raja vastaan ja lakkaa välittämästä, tulee välinpitämättömästi. Toinen imee kumppaninsa tyhjiin... Aitoa rakkautta ehkä, mutta auttamattoman yksipuolista. Enkö minä olisi puolestani ansainnut sitä aitoa rakkautta ja välittämistä?
Mielestäni rakkautta voi osoittaa toiselle aidosti vain, jos rakastaa myös itseään. Omien tunteiden, mukavuuden yms asettaminen usein/pysyvästi taka-alalle on rakkaudeton teko itseä kohtaan. Siitä seuraa juuri välintpitämättömyyttä, joka on rakkauden vastakohta.
Rakkaudessa molemmat ottavat toisen huomioon unohtamatta huomioida myös itseään.
- 7+4
Dr.ben kirjoitin sinulle palstallesi jokin aikaa sitten jo, olisin kovin kiitollinen jos kerkeäisit vastaamaan minulle sinne (Dec 15, 2011 11:25 PM).
- Myötäeläminen
Niin elämähän tuo joka päivä uusi kuvioita, ne voivat olla valtavaa surua tai iloa, ne voivat olla sairautta.
Tässä onkin se asian ydin, kun puolisoilla kummallakin on oma tarinansa lapsuudesta ja nuoruudesta, jonne kuuluvat ne kaikein rakkaimmat läheiset ihmiset, ennen puolisoa ja omia lapsia.
Kun näille rakkaille tpahtuu, koskettaa se myös tätä siinä aikaisemmin ollutta henkilöä. Toinen ei osaakaan tukea, koska ei ole saanut mistään mallia siihen, kuinka perheessä tuetaan ja eleteeän yhdessä myös ainoastaan toista koskettavia asioita.
Kun ymmärtää, että puoliso ei ole pahuuttaan välinpitämätön, hän ei vaan ymmärrä, kerro hänelle.
Ihan tällä viikolla minulta unohtui asioita erään raskaan stressiä aiheuttvan asian vuoksi, puoliso torui siitä, silloin ihan tavallisella puheella pystyin kertomaan hänelle, että olen hyvin strssaantunut ja se todella aiheuttaa minulle paljon erilaisia asioita, en muista, olen poissaoleva.
Tosin asia varmasti on hänellekin raskas, mutta on luonteeltaan toisenlainen ja osaa hieman helpommin ottaa asian, mutta hän ymmärsi ja on nyt auttanut parhaansa mukaan.
Meilläkään ei ole oikein joulua, sillä tämä on niin raskas taakka, on vain rukousta asiantilan paranemiseen, kaikki on korkeimman kädessä.
Mutta kyllä on erittäin ikävää jos tällaisesta syystä puoliso lähtee seuran hakuun muualta, kertoo kyllä täysin mitättömästä ihmisestä, kunnon ripityksen tarvitse ja monelta suunnalta, myös niiltä joilta seuraa hakee. Tämä olisikin viisaus, että kukaan ei lähde seuraksi, vaan todella ripittää moisen ihmisen oikein pohjamutia myöten, tarvitsee samanlaisen myllyhoidon kuten alkoholistit parantuakseen.
Varmasti moni näistä myöhemmin kiittäisi tätä ripittäjäänsä, joka on estänyt tekemästä törkeän teon elämässään.
Meidän pitäisi pitää parempaa huolta kanssaihmisistämme, eikä lähteä mukaan irstaaseen elämään.- teresa*
Mikäli toisella on täysin eri käsitys avioliitosta/rakkaudesta kuin itsellä, ei se hänestä silti täysin mitätöntä ihmistä tee!
Nimimerkille 7 4: anteeksi, että vastaukseni on viipynyt. Vastaan sinulle tämän päivän aikana blogissani.
- -vastailua-
1. 90 %
2. pysyn muistamaan sen ajan, kun aloimme olemaan yhdessä. Järin rakastuneita emme ole koskaan olleet puolin ja toisin.
3. Ei tunnu, tinteet ovat pysyneet samoin läpi vuosien. Kiintymys jopa kasvanut vuosien mittaan.
4. Tahdonvoimallahan tässä on mentykin.
5. Ei ole lapsia.
6. Ei mitenkään.
7. Kyllä suostuisin. Todellapaljon.Moni ulkopuolinen on jopa hämmästellyt positiivisesti asiaa.
8. Kyllä.
9. Ei.
10. En. - wwww----
1. 100%
2. En. Ihmistä, johon ihastuin (en koskaan rakastunut) 25v sitten ei enää ole. Ei ollut enää vuosiin.
3. Rakkauden tunne kuolee väistämättä, jos ei saa kumppanilta minkäänlaista vastarakkautta. Ihminen tekee silti kaikkensa valehdellakseen itselleen vielä rakastavansa.
4. Pelkästään toisen tahto suhteen rakentamiseen ei riitä.
5. Lapset tsemppaavat eroon.
6. Tätä ei kannata edes miettiä. Jos yhteiskunnallinen asema tai ystävyyssuhteet ovat sidoksissa liittoon, niin aika heikkoa.
7. Kaikkeni
8. Olen syyllinen siihen, että haluan elämältä aivan jotain muuta kuin surkean, pystyynkuolleen parisuhteen miehen kanssa, joka on muuttunut vastakohdakseen 20v aikana. Joka kärsii mielenterveysongelmista, mutta ei ole myöntänyt niitä. Joka myöntää "tunnevammaisuutensa", mutta ei tee sille mitään.
9. Mukavuudenhalu? osittain. En halua kärsiä 10 v enempää. I
10. Kyllä. En ole kunnioittanut ja arvostanut itseäni. Olen ollut liian kiltti, luopunut itsestäni, polkenut oikeuksiani sekä lapsenuskoinen: kyllä kaikki vielä muuttuu hyväksi ja pystyn yksin pelastamaan liiton. Niin ei tapahdu edes saduissa.
PS. Erosin 1,5 v sitten. Elämäni on onnellisempaa, vähintään 200% kuin exliiton aikana. Vaikeinta oli myöntää itselleen, ettei enää halua valehdella rakastavansa. Siitäkin huolimatta, että ex vain käytti hyväksi minua. Ilman äärimmäistä lapsuudenuskoa hyvään se ei olisi ollut mahdollista. Olipa hyvä aloitus, mielellään tuollaiseen vastaan.
1. 95%
2. Kyllä muistan. Enään ei vain ole ne ruusunpunaiset lasit päässä, jotka estivät tajuamasta ettei kaikki ollut normaalia tykkäämistä, vaan omistushalua.
3. Tunteet eivät ole kuolleet, ne ovat muuttuneet vihaksi ja velvollisuudeksi.
4. Tahto loppui mieheltä. Kuvioihin tuli toinen nainen, työkaveri, joka myös naimisissa.
5. Lapset onnellisia. Ei tarvitse enään katsoa äidin mustiasilmiä eikä pelätä äidin hengen puolesta.
6. Ystävyyssuhteet paranisivat/palaisivat. Yhteiskunnallisesti paranisivat, voisin ottaa työpaikat vastaan, ilman selkäsaunan pelkoa.
7. Perheterapia, mt-toimisto, omat keskustelut käyty ei apua.
8. Totta kai syyllinen, koska en enään jaksanut alistua, pelätä ja antanut hakata.
9. Ei, vaan itsesuojeluvaisto.
10. En, ellei liiallista hyväksikäytön sallimista lasketa siksi.
En etsi uutta suhdetta, en edes halua. On aika koota itsensä ja löytää oma sisin ja identiteetti jälleen.- kohta ex rva
1 en
2 kyllä
3 kyllä
4 tiedän, molempien
5 ei vaikutusta
6. ei mitenkään
7. miksi ?
8. Pystyn
9 Ei
10. Kyllä, toisen sivusuhteet - Oma mukavuudenhalu
Oma mukavuudenhalu, vaati päästä pois kotiorja asemastani, jollaiseksi suhteemme ajautui.
- Hente
1. Kuinka vakuuttunut olet siitä, että olisit eron jälkeen nykyistä onnellisempi?
>>>En osaa sanoa. En välttämättä yhtään onnellisempi>Muistan toki hyvät hetket. Toivottavasti hän pysyykin rinallani. Jos ei niin sitten ei>Tiedän että ne voi herättää henkiin. Toisinaan se vaan vaatii peiliin katsomista ja itsensä löytämistä. Joissakin tilanteissa, kun tajuaa, minkälainen on ja minkälainen oikeasti haluaisi olla, saa kumppanikin mahdollisuuden löytää ne tunteet uudestaan. Jos sekään ei riitä, niin tunteeto silloin kuolleet>Tämän tajuttuani ja puolison tajuttuaan, suhteemme sai uuden mahdollisuuden>Uusi ja outo tilanne pienille lapsille. Lapsethan tottuvat kaikkeen, mutta ei se hyvää pinen lapsen itsetunnolle tee>Ei varmaankaan kovin paljoa>Tähän asti liian vähän. Tulevaisuudessa kaikki mahdollinen ja sitten vasta ero, jos kurssit/terapiat tms. eivät auta>Pystyn>En edes haluaisi erota ja tuskin ero mukavuutta lisäisi ainakaan minun tapauksessa>En halua erota, mutta kriisin myötä olen löytänyt/tajunnut itsestäni asioita, mitkä haluan muuttaa- nimimerkki-x
Ilmeisesti minun ei tarvitse kirjoittaa mitään enempää tänne, edellisen vastaukset juuri samat kuin minun.
- Väärin.
Useimmat eivät päädy eroon köykäisin perustein.
Alentavaa ja törkeää kuvitella olevansa sellainen ili-ihminen, että tietää eron taustat eroavaa pariskuntaa paremmin. Häpeä! Arvostan rehellisiä mielipiteitä, joita tässä ketjussa on runsaasti luettavissa. Ajattelen niin, että on tekee hyvää käydä asioita läpi eri puolilta, olipa sitten miettimässä eron mahdollisuutta tai vaikka ero olisi toteutunutkin. Se selventää omia ajatuksia ja tarjoaa samastumiskohteita vastaavassa tilanteessa oleville.
- Voimia sinulle
Ajatteletko todella niin, ettei ihmiset käy näitä asioita läpi ellet sinä heitä siihen ohjaa? Todella röyhkeää. Sen sijaan jos mietit omaa parisuhdettasi ja eroajatuksiasi, omia haavojasi parisuhteessa, voisit kirjoittaa niistä.Sinua voisi helpottaa kirjoittaminen suoraan omista ongelmistasi sen sijaan että pyrit peilaamaan omia kipukohtiasi muiden elämän kautta. Omien tuntemustesi avaaminen varmasti auttaisi sinua jäsentelemään omaa suhdettasi ja sen kipukohtia ja saist näin paremmin rauhan itsellesi.
- Lonely blue eye
http://www.youtube.com/watch?v=fd_zT5zmi5Y&feature=related Te, joilla ero ajatuksissanne,kuunnelkaapa tämä kappale..Itse ihan hajalla,vaikka erosta jo 6v..En vaan saa miestä mielestä,niin syvälle sattuu..
- Nainen69
Se on surullista. Todella surullista, että vielä noinkin pitkän ajan jälkeen et saa ex-miestäsi mielestä. :( Ei tuollaista toivo kenellekään. Oletko saanut/pystynyt puhumaan asiasta kellekään? Oliko liittonne mielestäsi kunnossa? Ilmeisesti miehesi halusi eron? Jos vain jaksat, niin mielelläni kuulisin tarinasi. Onko teillä lapsia? Voisi auttaa sinuakin, jos purkaisit mieltäsi. Varmasti oletkin sen "saanut" kertoa kymmeniä kertoja. Parempaa ensi vuotta ja toivotaan toipumista; että vihdoinkin saisit jätettyä miehesi ja menneiden taaksesi!
Itse olen ollut elokuusta lähtien asumuserossa eikä ole paluuta enkä sitä haluaisikaan. 22 vuotta kestänyt yhteinen taival on ohitse. Sen teki miehni, ilmoitti tekstiviestillä ja viestin perään soitti minulle. Eikä minulla ollut minkäänlaista aavistuskaan. Alussa se oli shokki, sitä ei kestänyt kauan enkä ole sen jälkeen enää surrut. Tietysti olisin vielä halunnut yrittää; meillä kun ei "turhia" lässytetty, avioerostakaan ei puhuttu, mies vain oli niin päättänyt, että nyt haluaa eron. Minä olisin ollut valmis tekemään ja yrittämään mitä tahansa pelastaakseni liittomme. Sitäkään ei ukko halunnut. Tiedän kyllä syyt siihen miksi mies halusi eron. Enää en ole pahoilla mielin. Tapasimme nuorena ja elämästä puolet on ollut yhden ihmisen kanssa; kaikki muistot jne. on aikaa, johon kuului toinen ihminen.
- Lonely blue eye
Kiitos sanoistasi Nainen69! Pahinta tässä onkin se,että itse lähdin.Ei vaan enää kestänyt toisen nokittamista ja halveksuntaa..En tiedä,olisiko liitto parantunut,jos oltais pystytty puhumaan...Olisiko mieheni koskaan minua kunnioittanut jatkossakaan,kukapa tietää..Mutta kummallisesti vain ex mielessä koko ajan..Olen kyllä ajatellut,että se johtuu mun yksinäsyydestäni.En ole eron jälkeen seurustellut vakavissani.Kaipa sitä odottaa jotain ihmemiestä kohdalleen:) Olen järkeillyt ja järkeillyt,että ero oli miehellekin helpotus..Löysi sen oikean ja saa vastarakkautta..
- Eroseminaariin?
Kaikella kunnioituksela Lonely blue eye.... On normaalia, että aika kultaa muistot, mutta usko tai älä, niin et lähtenyt aiheetta. Kirjoituksestasi välittyy ihminen, joka on päätöksensä tehnyt painavin perustein.
Aurinkoista kevättä, upeaa kesää ja uutta alkua sinulle toivoen,
Kristallipallo - Lonely blue eye
Eroseminaariin? kirjoitti:
Kaikella kunnioituksela Lonely blue eye.... On normaalia, että aika kultaa muistot, mutta usko tai älä, niin et lähtenyt aiheetta. Kirjoituksestasi välittyy ihminen, joka on päätöksensä tehnyt painavin perustein.
Aurinkoista kevättä, upeaa kesää ja uutta alkua sinulle toivoen,
KristallipalloKristallipallo! Kiitos sanoistasi! Olen käynyt eroseminaarissa.Viikon kesti ja lapset olivat mukana.Meille se oli aivan ihanaa aikaa! Lapset olivat vertaistukena toisilleen ja me naiset saimme purkaa mieltämme keskenämme.Meidän ryhmään ei ollut eksynyt yhtään miesosalliistujaa,harmi:D Mutta oli helppoa,kun kaikki olimme samassa tilanteessa,tosin eri aikaan eronneita.Sain ihania ystäviä,joiden kanssa on tullut pidettyä muulloinkin yhteyttä..Olen itsekin vetänyt eroryhmää..Siksi tuntuu oudolta,että mun ex pyörii mun unissa ja ajatuksissa koko ajan..Ensimmäinen ajatus aamulla on,että olen eronnut eikä mulla ole ketään..Ahdistavaa!
- samassa veneessä
Voi miten samanlaisia tunteita, minäkin mietin ex-miestä aina kun olen yksin ja itse lähdin kun oli vaikeaa juuri samanlaisissa asioissa.
Mutta, on tullut mieleen, että ex.kin kaipaa varmasti, sillä ei se huuma jatku uudenkaan kanssa ikuisesti, varmaan sitäkin kaduttaa ja kovasti.- Aika on kullannut
Aika on kullannut muistosi, anna uudelle miehelle mahdollisuus rakastua itseesi.
- Lonely blue eye
Voi teitä ihanat ihmiset,kuinka teidän sanat lohduttavat minua tässä ikävässä ja tuskassa! Tiedän,etten lähtenyt kevyin perustein liitostani ja asiaa olin jo miettinyt kauan..On totta,että aika kultaa muistot.Olenkin herätellyt itseäni miettimään niitä tuskan hetkiä huonosti voivana toisen alistamana..Sitten taas muistuu mieleen,miksi lähdin! Yhtään kyyneltä ei lapset ole vuodattanut eromme vuoksi,koska heillekin eromme oli suuri helpotus! Ei edes nuorin,joka oli eron hetkellä eskarissa ole kertaakaan ihmetellyt,miksei isi muuta meidän kanssamme.Oli niin tottunut,ettei isiä juurikaan arjessa näkynyt ja kun näkyi,päätyi meidän keskustelut lähes poikkeuksetta riitoihin.Eli siis minunhan pitää olla onnellinen tästä rauhasta,joka kodissamme nyt vallitsee:) Mutta kun kaipaa jotain vierelleen..Jospa vuosi 2012 olisi minun vuoroni kohdata se joku;) Ihanaa uutta vuotta kaikille ihanille naisille ja miehillekin,jotka eron kokeneena nousette tuhkasta ja jaksatte uskoa vielä rakkauteen! Kohotan mielessäni maljan myös itselleni,koska olen selvinnyt tähän saakka järjissäni,hoitanut hyvin lapseni ja työn ohessa myös opiskellut! Näköjään sitä pystyy mihin vaan,kun haluaa! Olen myös ottanut toisen työn,että rahatilanne pikkasen helpottaisi,mutta rehellinen työ ei kyllä Suomessa ole kannattavaa:/
- yksin yhdessä
1. En ainakaan voi olla onnettomampi - 95%
2. Kyllä, nuoruuteni rakkaus, johon rakastuin aina ja aina uudelleen ensimmäisten 15 vuoden aikana.
3. Rakkaus lasten isään ei ole kuollut, mutta aviopuolisoon kyllä.
4. Jos työkalut suhteen rakentamiseen/kehittämiseen ovat loppu, ei suhteella ole mielestäni mahdollisuutta enää toimia. "Tekohengitystä" on annettu jo muutaman vuoden ajan!
5. Ovat jo sen ikäisi, että pystytään keskustelemaan asioista. Toki vaatii heiltäkin totuttelua uuteen tilanteeseen.
6. Ei mitenkään. Olen oppinut elämään itsenäisesti olosuhteiden pakosta jo avioliiton aikanakin.
7. Mielestäni tehnyt parhaani saadaksein suhteen toimivaksi.
8. Varmasti meissä molemmissa on vikaa.
9. Ei.
10. Olen ollut rehellinen ja avoin eron aikana. Haluan, että voimme molemmat jatkaa elämää tahoillamme ilman katkeruutta. - pakkoliitolle ei
Paksaa... Kun mies tai nainen haluaa toisenlaisen elämän, ei siinä kirjat ja kurssit auta.
- kriisejä kokenut
näin se on, kyllhän sitä voi lukea kirjoja ja käydä seminaareja, mutta lopulta huomaa, ei päässy sen helpommalla, piti käydä omassa mielessä läpi kaikki, sen verran tietysti auttaa, et huomaa, on muillakin vaikeaa välillä ja ei ole yksin..
- huuhteluainen
1. En ollenkaan varma. Toivon kyllä että olen.
2. Sehän se ongelma onkin - en ole ollut koskaan rakastunut puolisooni. Ja tajusin tämän kunnolla vasta 15 vuoden jälkeen.
3. Eivät tunteet ole kuolleet, vaan heränneet ensimmäistä kertaa - tosin toiseen ihmiseen, ei puolisoon.
4. Sitoutumisen voimalla on menty tähän asti.
5. Lapset saisivat varmaan paremmat vanhemmat meistä, kun olisimme erillään. Vaikka rankkaahan se varmaan niille olisi.
6. Ystäväpariskuntiin välit voisivat heiketä. :(
7. Olen yrittänyt viimeiset pari vuotta miettiä, mitä oikein haluan. Ja on puhuttu paljon puolison kanssa. Yritetty saada seksiäkin toimimaan monin tavoin, mikään ei ole auttanut. En tiedä kannattaako kurssille lähteä, kun en halua jatkaa suhdetta. Mistä löytää halu jatkaa, kun sitä ei ole?
8. Olen todellakin osasyyllinen, kun olen mennyt naimisiin miehen kanssa, jota en rakasta. En vaan tajunnut tätä ajoissa.
9. Meinaan hajota tähän olooni, energiani kuluu siihen, että yritän sietää toisen läsnäoloa. Vaikka se on ihan mukava ihminen enimmäkseen.
10. En osaa rakastaa tuota miestä, ja sitä tunnetta haluan karkuun. Pettymystä ja häpeää siitä, etten osannutkaan rakastaa, vaikka pappikin sanoi, että se on tahdon asia. En sitten osannut tahtoa tarpeeksi. Kiitos sinule, huuhteluainen, aidosta itsesi ja tilanteesi tutkistelusta! Kärsit siitä, että "et osaa rakastaa miestäsi", niin kuin haluasit, vaikka hän on ihan mukava ihminen. Et ole ollenkaan varma, toisiko aviero helpotusta pulmaan.
Sanot olevasi epävarma siitä, kannattaisiko lähteä avioparikurssille. Rohkaisen sinua kuitenkin lähtemään, jos vain suinkin saat miehesi lähtemään mukaan. Itsekin olin ensimmäiselle kurssille mennessämme vastahakoinen. En ole enää. Olen nähnyt vuosien mittaan paljon parantumista sekä omassa liitossani että lukuisien kursseille osallistuneiden parisuhteissa. Jopa monet aivan kuolleina pidetyt tunnesuhteetkin ovat lähteneet elpymään.
Kurssilla voisit turvallisesti käsitellä myös omia asioitasi, jotka kenties vaativat sisäistä parantumista. Esimerkiksi lapsuuskodin tunneköyhyys vaikuttaa aikuisiässä ja heijastuu avioliittoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1393850Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362974Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt91882Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa61616Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41089- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23741