Auton tekniikkaan liittyvä kysymys

autoisti

Mitä haittaa, jos on, seuraa liian suurella vaihteella vedättämisestä?

Tietenkin moottori pikeentyy jos ei välillä kierrätä, mutta tarkoitan tässä,
rasittuuko moottorissa/voimansiirrossa jotain,
aiheutuuko vaihdelaatikolle tai voimansiirrolle ylimääräistä erilaista kuormaa kuin reippaassa ajossa?

Kysymys on hyvin suppealla alueella. Tiedän että näin ei kannata ajaa, koska moottori äkältää ja katsojat nauraa, haluaisin vain tietää tekniikalle aiheutuvan haitan, muun kuin tuon pikeentymisen.

Tuli mieleen kun vaihtosuositusvalo alkaa vilkkua vaikka auto jaksaa hyvin vielä matalammillakin kierroksilla.

21

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voitelu..

      Vaihdelaatikossa olevien liikkuvien osien voitelu perustuu öljyn roiskumiseen, ja jos kierrokset ovat liian pienet, niin voitelu ei toimi yhtä tehokkaasti.

      • 12

        Väitätkö, että esim. kutosella ajettaessa matalilla kierroksilla laatikko hajoaa voitelun puutteessa?


      • voi on loppu
        12 kirjoitti:

        Väitätkö, että esim. kutosella ajettaessa matalilla kierroksilla laatikko hajoaa voitelun puutteessa?

        En nyt väitä että hajoisi, mutta voitelu ei ole niin tehokasta. Varsinkin ahdetuissa autoissa on matalilla kierroksilla vääntöä paljon ja vaihteistoon kohdistuu melkoisia voimamomentteja.


      • kohtuuiso. 27
        12 kirjoitti:

        Väitätkö, että esim. kutosella ajettaessa matalilla kierroksilla laatikko hajoaa voitelun puutteessa?

        Aikanaan Hiaseksesta on hajotettu vitosvaihteita juuri tuon takia.


      • tosi vanha juttu
        kohtuuiso. 27 kirjoitti:

        Aikanaan Hiaseksesta on hajotettu vitosvaihteita juuri tuon takia.

        aikanaan viides vaihde lisättiin vanhaan neljävaihteiseen laatikkoon ja siksi ne hajoilivat monella merkillä. Sitten kun suunniteltiin ja tehtiin aito viisi pykäläinen vaihteisto, ei vikoja ollut.


    • kysyn vaan????

      Kuinka sitä voi ajaa niin että on "väärä" vaihde kytkeytyneenä?

    • korjaajajaska

      Tuo on totta että laatikon voitelu ei riitä ja laatikon käyttöikä lyhenee

    • Liian pienellä pyörimisnopeudella ajo aihettaa epätasaisen ja suuren kuormituksen takia "rynkytystä" koko voimansiirtoketjussa moottorista pyöränlaakereihin. Tämä rasittaa kohtuuttomasti laitteita.
      Aikaisemmin tällä tavalla saatiin joistakin moottoreista kampiakseleitakin poikki.

    • Komee poika
    • ihan tosi on

      Ei pienet kierrokset mitään hajota tai rasita, eikä huononna voitelua. Liian pienet kierrokset sen tekee.
      Automaattivaihteistolla varustetut autot kiertävät rauhallisessa ajossa todella pienillä kierroksilla, mutta ei ne siitä hajoa.

    • lipolupo

      Vaurioista kannattaa kysellä noilat VW-DSG ihmisiltä. Niillä on runsaasti kokemusta vedätysten seuraamuksista.
      Ensin kone vedättää niitä liian alhaisilla kierroksilla ja sitten niitä vedätetään varaosatiskillä sekä huoltoneuvojan toimesta.

    • tästäjohtuu3426246

      Vaihteiston rasittuminen pienillä kierroksilla perustuu siihen että leikkausvoimat ja rasitus ovat paljon suurempia kun ajaa pienillä kierroksilla. Vertaa esim jos polkupyörällä lähtee suurimmalla vaihteella liikkeelle, silloinhan ketjuun ja rattaisiin kohdistuu kaikista suurin rasitus kun polkee isolla voimalla pienillä kierroksilla.

      Se luulo että autojen vaihteistot hajoaa pienillä kierroksilla on peräisin siitä kun monessa manuaalilaatikoissa käytettiin aikonaan automaattivaihteistoöljyjä, ATF öljyn leikkauskestävyys kun on selvästi heikompi kuin manuaaliöljyn. Näissä autoissa missä käytettiin manuaalissa ATF öljyä se pienillä kierroksilla ajo saattoi hajottaa laatikon ennenaikaisesti, monet näistä ATF öljyistä kun ei täytä GL-4 tai GL-5 paineenkestovaatimuksia.

      Nykyisin täyssynteettiset manuaaliöljyt ovat ihan riittävän juoksevia talvellakin (juoksevuus oli lähinna syy miksi ATFää käytettiin manuaaleissa) joten nykyään kannattaa ehdotomasti käyttää manuaaliöljyä jos autonvalmistaja sallii sen. Ja tietääkseni uusissa autoissa käytetään nykyään lähes aina manuaaliöljyä jos on manuaalivaihteet, korjatkaa jos olen väärässä.

      • Polvi Lumpio

        "Vertaa esim jos polkupyörällä lähtee suurimmalla vaihteella liikkeelle, silloinhan ketjuun ja rattaisiin kohdistuu kaikista suurin rasitus kun polkee isolla voimalla pienillä kierroksilla."

        Myös polvet saa rikki liian isolla vaihteella poljettaessa. Polkupyörällä pitäisi polkimien RPM:n olla 80, jotta nivelet eivät rasittuisi liikaa.


      • Juurikin näin
        Polvi Lumpio kirjoitti:

        "Vertaa esim jos polkupyörällä lähtee suurimmalla vaihteella liikkeelle, silloinhan ketjuun ja rattaisiin kohdistuu kaikista suurin rasitus kun polkee isolla voimalla pienillä kierroksilla."

        Myös polvet saa rikki liian isolla vaihteella poljettaessa. Polkupyörällä pitäisi polkimien RPM:n olla 80, jotta nivelet eivät rasittuisi liikaa.

        Tasainen nopeus isolla vaihteella ei mitenkään haittaavaa ole (karstaa tosin kertyy), mutta laatikon kannalta ihan normaalia.

        Isolla vaihteella vedättäessä sen sijaan aiheutetaan aika suurehkoja voimia voimansiirron osille. Eli ei ole tarkoituksenmukaista lähteä joka kerta kiihdyttämään taajamanopeudesta vitosella, vaikka vääntöä autosta löytyiskin.


      • reipasta menoa
        Juurikin näin kirjoitti:

        Tasainen nopeus isolla vaihteella ei mitenkään haittaavaa ole (karstaa tosin kertyy), mutta laatikon kannalta ihan normaalia.

        Isolla vaihteella vedättäessä sen sijaan aiheutetaan aika suurehkoja voimia voimansiirron osille. Eli ei ole tarkoituksenmukaista lähteä joka kerta kiihdyttämään taajamanopeudesta vitosella, vaikka vääntöä autosta löytyiskin.

        Ei nykyiset moottrit karstoitu, käyvät sen verran tarkoilla säädäillä.
        Autossa pitää käyttää sellaista vaihdetta kiihdyttettäessä, että auto tosiaan kiihtyy jouhevasti, eikä tukosta liian isolla vaihteella.


      • fese323322323232323

        Öljyt merkitsevät aika paljon staattisessa ajotilanteessa, jossa ajetaan tasaisesti pienellä vaihteella. Silloin rajatilavoitelu on ehkä se todennäköisin haittatekijä.

        Kuitenkin tuo staattinen tilanne on vain yksi osa-alue. Itse ainakin sanoisin, että kuormitustilanne on se kaikkein kriittisin asia. Esimerkiksi kiihdytettäessä vastukset ovat huipussaan, jolloin moottorilta usein pyydetään suurta vääntömomenttia. Tämä yhdistettynä hitaaseen pyörintänopeuteen aiheuttaa ongelmia koko voimansiirtolinjalle. Tällaisessa tilanteessa koko voimalinjaan tulee moottorilta hitaasti voimakkaita iskuja, joka rikkoo paikat. Rasitus on paljon pienempi, jos iskuja tulee nopeammin ja vääntömomentti on pienempi.. Mitään käytännön vertausta ei tule nyt mieleen (vrt. polkupyörän polkeminen).

        Tästä samasta syystä miltein kaikki autonvalmistajat suosittelevat, että peräkärryä ei vedettäisi suurimmalla vaihteella.

        Nämä hitaat iskut käyvät ainakin vaihteiston laakerien ja kytkimen päälle. Jos aihe kiinnostaa, kannattaa seurata esim. eräiden Saksalaisten autojen turbo-diesel virittämisiä.. Siellä moni kotivirittäjä on oppinut mitä liiallinen alakierroksien vääntö saa aikaiseksi.


    • molopää

      kannattaa ajaa vaan polkypyörällä.

    • 17+9+

      Sitä voisi verrat vaikka potkukelkalla menemiseen. Jos menet tiettyä vauhtia harvakseltaan potkien niin potkujen pitää olla voimakkaita verrattuna siihen että potkisit vauhtia tiuhemmin ja pienemmällä voimalla.

      Männät antavat potkuja samanlailla kampiakselille ja pienillä kierroksilla kuormitettaessa iskukuormitus on suurempi voimansiirtoon kuin isommilla kierroksilla.

      • Autonero

        Bensaa kuluu ainaski paljon enemmän kun pienellä vaihteella ajettaessa! Mä en käytä juuri koskaa kolmosta isompaa vaihdetta, en ees motarilla..


    • Momentin takia

      Voi tipahtaa tekarit suusta, kun vedättää liian suurilla vaihteilla.

    • pieren pieren pieren

      "Tietenkin moottori pikeentyy jos ei välillä kierrätä"
      HEH HEH mitä BULLSHITTIÄ! Se moottori pikeentyy, jos siellä on liian pas.kaset öljyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      207
      7196
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      51
      2753
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      188
      2251
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1613
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      142
      1569
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      19
      1237
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1190
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1133
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1097
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1019
    Aihe