.. miksi Jumala käski syöttää

raatoja israelilaisten kanssa asuville muukalaisille. Eivätkö he olleetkaan sellaisia lähimmäisiä, joita myös piti rakastaa?
5. Moos. 14:21
Älkää syökö mitään itsestään kuollutta. Muukalaiselle, joka sinun porteissasi on, sinä saat antaa sitä syötäväksi, tahi myy se vieraalle; sillä sinä olet Herralle, sinun Jumalallesi, pyhitetty kansa. Älä keitä vohlaa emänsä maidossa.

22

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruokaa...

      >>Älkää syökö mitään itsestään kuollutta. Muukalaiselle, joka sinun porteissasi on, sinä saat antaa sitä syötäväksi, tahi myy se vieraalle; sillä sinä olet Herralle, sinun Jumalallesi, pyhitetty kansa. Älä keitä vohlaa emänsä maidossa. >>

      Jospa lie ollut siksi, ettei valitulle kansalle olisi tullut taloudellista tappiota ja juutalaisuuden kannalta vieraat ja muukaaiset olisivat saaneet ruokaa, joka juutalaisille oli kiellettyä ja saastaista mutta ei muille kansoille.

      • Eli lähimmäiselle voi syöttää mitä vaan, koska hän ei ollut "Jumalan valitun" kansan jäsen.
        Kummallinen Jumala, ei ainakaan kovin rakkaudellinen muita luomiaan ihmisiä kohtaan.


      • pyh!
        lappix kirjoitti:

        Eli lähimmäiselle voi syöttää mitä vaan, koska hän ei ollut "Jumalan valitun" kansan jäsen.
        Kummallinen Jumala, ei ainakaan kovin rakkaudellinen muita luomiaan ihmisiä kohtaan.

        Jos tuo on mielipiteesi Jeesuksesta, niin eipä ole kovin kummoinen ja kehuttava tuo mielipiteesi.


      • pyh! kirjoitti:

        Jos tuo on mielipiteesi Jeesuksesta, niin eipä ole kovin kummoinen ja kehuttava tuo mielipiteesi.

        Sinä siis et usko Jeesuksen kahta käskyä?

        Matt.22.
        34 Mutta kun fariseukset kuulivat, että hän oli tukkinut saddukeuksilta suun, kokoontuivat he yhteen;
        35 ja eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten:
        36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
        37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

        Olisit siis valmis syöttämään itsestään kuolleen aasin äidillesi - niinkö? Eikö hän on sinun lähimmäisesi, jota rakastat?


      • Ruokaa...
        lappix kirjoitti:

        Eli lähimmäiselle voi syöttää mitä vaan, koska hän ei ollut "Jumalan valitun" kansan jäsen.
        Kummallinen Jumala, ei ainakaan kovin rakkaudellinen muita luomiaan ihmisiä kohtaan.

        >>Eli lähimmäiselle voi syöttää mitä vaan, koska hän ei ollut "Jumalan valitun" kansan jäsen.
        Kummallinen Jumala, ei ainakaan kovin rakkaudellinen muita luomiaan ihmisiä kohtaan. >>

        Ei juutalainen ajatellut vieraita eikä muukalaisia lähimmäisinään. He katsoivat olevansa Jahven, oman Jumalansa valittu kansa ja muilla kansoilla oli omat , iljettävät jumalansa, joita vastaa juutalaisten Jahve oli tavallisesti sotatilassa.


      • muukalaisen suu.
        lappix kirjoitti:

        Sinä siis et usko Jeesuksen kahta käskyä?

        Matt.22.
        34 Mutta kun fariseukset kuulivat, että hän oli tukkinut saddukeuksilta suun, kokoontuivat he yhteen;
        35 ja eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten:
        36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
        37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

        Olisit siis valmis syöttämään itsestään kuolleen aasin äidillesi - niinkö? Eikö hän on sinun lähimmäisesi, jota rakastat?

        Kyse on siitä, että Jumala haluaa, että kansansa syö parasta ja puhtainta.
        Ensi annit annettiin Herralle, parhaat Jumalan pyhäkköön.

        Ruumis on Jumalan Pyhän Hengen temppeli ja juuri sentähden sitä ei kannata saastuttaa huonolla rualla, vaan parhaalla.

        Mutta niinkuin kerroit, kaikkea pakana mielellään syö, koska se myös ulostuu, näinhän tätä ajatusta ajat takaa.

        No, sitähän siinä saa, kun ei halua parasta, niin silloin sallitaan se muukaisen nauttia ja vierasmaalaisen, mihin he ovat tottuneet, eivätkä halua pyhittää ruumiinsa temppeliä Herralle.

        Eihän helmiä heitetä sikojenkaan eteen, koska ne tallovat sen, siksi senmukainen on juhlapöytä, niin pakanalla,

        mutta Herran ommalla se on parasta.

        Ymmärrä kuvakieli ja sen tuoma sanoma.


      • muukalaisen suu. kirjoitti:

        Kyse on siitä, että Jumala haluaa, että kansansa syö parasta ja puhtainta.
        Ensi annit annettiin Herralle, parhaat Jumalan pyhäkköön.

        Ruumis on Jumalan Pyhän Hengen temppeli ja juuri sentähden sitä ei kannata saastuttaa huonolla rualla, vaan parhaalla.

        Mutta niinkuin kerroit, kaikkea pakana mielellään syö, koska se myös ulostuu, näinhän tätä ajatusta ajat takaa.

        No, sitähän siinä saa, kun ei halua parasta, niin silloin sallitaan se muukaisen nauttia ja vierasmaalaisen, mihin he ovat tottuneet, eivätkä halua pyhittää ruumiinsa temppeliä Herralle.

        Eihän helmiä heitetä sikojenkaan eteen, koska ne tallovat sen, siksi senmukainen on juhlapöytä, niin pakanalla,

        mutta Herran ommalla se on parasta.

        Ymmärrä kuvakieli ja sen tuoma sanoma.

        Ei lihallinen ruumimme mitään merkitse Jumalalle, Hänelle kelpaa vain hengellinen ruumis. Vai meinaako joku mennä maallisessa lihallisessa ruumissaan taivaaseen?

        Minä uskon Jeesusta:
        Matt. 15:11
        Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."


      • Ruokaa... kirjoitti:

        >>Eli lähimmäiselle voi syöttää mitä vaan, koska hän ei ollut "Jumalan valitun" kansan jäsen.
        Kummallinen Jumala, ei ainakaan kovin rakkaudellinen muita luomiaan ihmisiä kohtaan. >>

        Ei juutalainen ajatellut vieraita eikä muukalaisia lähimmäisinään. He katsoivat olevansa Jahven, oman Jumalansa valittu kansa ja muilla kansoilla oli omat , iljettävät jumalansa, joita vastaa juutalaisten Jahve oli tavallisesti sotatilassa.

        Uudessa liitossa josta puhun, ovat kaikki toistensa lähimmäisiä. Ja Jeesus käski rakastaa kaikkia lähimmäisiään, myös vihollista.
        Siksipä kuolleen aasin syöttäminen lähimmäiselle on vastoin Jeesuksen käskyä.


      • Ruokaa...
        lappix kirjoitti:

        Uudessa liitossa josta puhun, ovat kaikki toistensa lähimmäisiä. Ja Jeesus käski rakastaa kaikkia lähimmäisiään, myös vihollista.
        Siksipä kuolleen aasin syöttäminen lähimmäiselle on vastoin Jeesuksen käskyä.

        >>Uudessa liitossa josta puhun, ovat kaikki toistensa lähimmäisiä. Ja Jeesus käski rakastaa kaikkia lähimmäisiään, myös vihollista.
        Siksipä kuolleen aasin syöttäminen lähimmäiselle on vastoin Jeesuksen käskyä. >>
        Ns. vanhassa liitossahan ne ruokamääräykset sianlihansyöntikieltoineen - kristittyjen kannalta katsoen - ovatkin.
        Adventistit asettavat ruumiin terveyden vaalimisen vapauden kustannuksella etusijalle olettaessaan Vanhan testamentin tabumääräysten nousevan terveydellisistä lähtökohdista.


      • pyh!
        lappix kirjoitti:

        Sinä siis et usko Jeesuksen kahta käskyä?

        Matt.22.
        34 Mutta kun fariseukset kuulivat, että hän oli tukkinut saddukeuksilta suun, kokoontuivat he yhteen;
        35 ja eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten:
        36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
        37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

        Olisit siis valmis syöttämään itsestään kuolleen aasin äidillesi - niinkö? Eikö hän on sinun lähimmäisesi, jota rakastat?

        Jaa, sinä oletkin niitä, jotka vääristelevät Raamattua omaksi turmiokseen. Eipä käy kateeksi.


    • niin se on..

      Ei ne pakanat uskoisi kuitenkaan vaikka heille sanoo, että älkää syökö itsestään kuollutta siitä voi sairastua. No, pakanat söivät jo muutenkin itsestään kuollutta ja saastaisia eläimiä, niin miksei sitä saa heille antaa? Tarviiko pakanoiden edes olla yhtä vahvoja, kun Jumalan kansan? Heitä on paljon enemmän.

      Itse en tarjoile pakanoille, muukalaisille saastaisia liemiä, saatikka itsestään kuollutta kotonani. mutta tietysti siellä missä valmistetaan heidän liemiään, niin tarjoilen, jos tehtäväni on tarjoilla heille heidän sapuskoitaan.

      Hes. 4:13 Ja Herra sanoi: "Näin tulevat israelilaiset syömään leipänsä saastaisena pakanain joukossa, jonne minä heidät karkoitan".14 Mutta minä sanoin: "Voi Herra, Herra! Katso, ei milloinkaan ole minun sieluni ollut saastutettu, minä en ole syönyt itsestään kuollutta enkä kuoliaaksi raadeltua nuoruudestani tähän asti, eikä ole mitään saastaista lihaa minun suuhuni tullut."

      Apost. 10:14 Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".

      Pakanat syövät mitä sattuu.
      Jesaja 65:4 He asustavat haudoissa ja yöpyvät salaisiin paikkoihin; he syövät sianlihaa, ja saastaiset liemet on heillä astioissansa.

      • Ruokaa...

        >>Pakanat syövät mitä sattuu.
        Jesaja 65:4 He asustavat haudoissa ja yöpyvät salaisiin paikkoihin; he syövät sianlihaa, ja saastaiset liemet on heillä astioissansa. >>

        Raamatun, varsinkin VT:n kielenkäytön kannalta kristityt ovat pakanoita eikä jotain kristillistä ryhmää tai henkilöä vielä tee juutalaiseksi tarkkakaan juutalaisiin ruokasäännöksiin pitäytyminen.


      • siv.seur.
        Ruokaa... kirjoitti:

        >>Pakanat syövät mitä sattuu.
        Jesaja 65:4 He asustavat haudoissa ja yöpyvät salaisiin paikkoihin; he syövät sianlihaa, ja saastaiset liemet on heillä astioissansa. >>

        Raamatun, varsinkin VT:n kielenkäytön kannalta kristityt ovat pakanoita eikä jotain kristillistä ryhmää tai henkilöä vielä tee juutalaiseksi tarkkakaan juutalaisiin ruokasäännöksiin pitäytyminen.

        Siis pysykäämme omissa ruokailutavoissamme, koska emme ole juutalaisia. Eikä kukaan ihminen voi tuomita siitä, mitä itse kukanenkin suuhunsa laittaa, koska se ei ole pelastuskysymys.
        Eikö asia ole näin?


      • pyh!
        siv.seur. kirjoitti:

        Siis pysykäämme omissa ruokailutavoissamme, koska emme ole juutalaisia. Eikä kukaan ihminen voi tuomita siitä, mitä itse kukanenkin suuhunsa laittaa, koska se ei ole pelastuskysymys.
        Eikö asia ole näin?

        eli Jumalan sanalla ei ole teille mitään merkitystä, vaan haluatte elää omien himojenne mukaan. Just. Eipä käy kateeksi.


    • Uskova kristitty...

      Kristityn syömistä ja juomista koskevan neuvon Herra antaa Sanassaan apostoli Paavalin välityksellä: Söitteppä siis taikka joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.1 Kor.10.31.
      Kristityllä ei ole lupa syödä ja juoda niinkuin häntä itseään haluttaisi. Hänen tulee kysyä Jumalan tahtoa näissäkin asioissa.

      Häntä eivät saa hallita ruokahalu, maku, tavat eivätkä piintyneet tottumuksetkaan, vaan Raamatussa esitetyt periaatteet.
      Voimme syödä ja juoda Jumalan kunniaksi vain silloin, kun menettelemme sopusoinnussa Jumalan Sanan antamien opetusten kanssa.

      • pyh!

        Juuri noin.


    • Ruokaa...

      >>Kristityn syömistä ja juomista ... ...eivät saa hallita ruokahalu, maku, tavat eivätkä piintyneet tottumuksetkaan, vaan Raamatussa esitetyt periaatteet.>>

      Vai periaatteet! Kiivaillessanne juutalaisten tapojen puolesta joissain syömis- ja sapattiasioissa, olette kyllä nimenomaan Raamatussa esitetyistä periaatteista niin kaukana kuin itä on lännestä. Tuoijotatte silmänne sokeiksi jotakin pilkkua näkemättä tippaakaan itse tekstistä.

      • Raamatusta kiinostun

        Voisitko Ruokaa nim: laittaa muutamia raamatun paikkoja noihin väitöksiisi, kun tuohon ei voi vastata kun olet vain omalla järjelläsi laittanut vastauksen.


      • Ruokaa...
        Raamatusta kiinostun kirjoitti:

        Voisitko Ruokaa nim: laittaa muutamia raamatun paikkoja noihin väitöksiisi, kun tuohon ei voi vastata kun olet vain omalla järjelläsi laittanut vastauksen.

        >>Voisitko Ruokaa nim: laittaa muutamia raamatun paikkoja noihin väitöksiisi, kun tuohon ei voi vastata kun olet vain omalla järjelläsi laittanut vastauksen. >>

        Noh, joidenkin yksittäisten raamatunpaikkojen lainaaminen omien väitteidensä tueksi on vähän vaikeampi ja kinkkisempi juttu koska erilaisista lähtökohdista ja erilaisista uskonyhteisöistä omaksutun esiymmärryksen valossa voidaan lukea varsin eri tavoin niin, että näkemykset siitä mitä jokin raamatunae tarkoittaa, voivat olla aivan päinvastaise.

        Olkoon nyt kuitenkin vaikkapa Mt. 22:36 - 40. Järkeni sanoo, että ne, jotka kieltäytyvät possun syönnistä, painottavat jakeita 37 ja 38, katsoen Jumalan yli kaiken rakastamiseen kuuluvan sianlihan karttamisen. Minä taas tuoijotan mieluimmin jakeisiin 39 ja 40 ja hahmotan asian siten, että rakkauden tulisi mennä lain yläpuolelle. Sama koskee sapattiasiaakin. Ei ihmistä ole "luotu" tänne lakia varten vaan lait ovat "luodut" siksi, että ihmisten yhteis- ja yhteikunnallinen elämä olisi mahdollista.

        Asiaa voisi pähkäillä pitempäänkin ja varsin laajastikin ottaen ja etsien monia raamatunpaikkoja puoelesta ja vastaan mutta, joulun painaessa päälle, tässä on muutakin askaretta.

        Joka tapauksessa Raamattu on kirja josta lähes jokainen voi löytää yksittäisiä paikkoja oman uskonsa tueksi sivuuttamalla ja jättämättä huomioonottamatta jotkin omalle uskolle sopimattomat kohdat.


    • Ensin pitää vastata kysymykseen, valehteliko Jeesus sanoessaan näin:

      Matt. 15:11
      Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."

      Kyseessä on ruoka ja juoma.

      • nunnuka-lailailai

        Käykö sinulla useinkin ruoka ja juoma suusta ulos? Oisko aiheellista pistäytyä tohtorilla, vai onko vain tilapäistä mahatautia?


      • Uskova kristitty...

        Jeesus noudatti kaikessa terveyden lakeja,kieltäytyen kaikesta, mikä oli terveydelle vanhingollista, Samoin ne jotka odottavat Hänen paluutaan, puhdistautuvat mieleltään ja ruumiiltaan,niinkuin apostoli Johannes mainitsee:

        Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole viellä käynyt ilmi, mitä meistä tulee.
        Me tiedämme tulevamme Hänen kaltaisikseen, kun Hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä Hänet sellaisena, kuin Hän on. Ja jokainen joka panee Häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä niinkuin Hän on puhdas.1 Joh.3:2.3.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      912
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      760
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      738
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe