Hiukkassuodatin gallupia

Jason102

Dieselin hiukkassuodattimet olleet eu:ssa pakollisia vuodesta 2007 lähtien. Vaihtovälit huomioiden ensimmäisiin on jo huolto-ohjelman mukaan jouduttu vaihtamaan uusi suodatin.

Minua kiinnostaisi kokemukset seuraavasti:
- auton malli, moottorimalli
- huolto-ohjelman mukainen vaihtoväliä
- onko jouduttu pakkopolttamaan suodatinta ennenaikaisesti huollossa tai vaihtamaan ennen huolto-ohjelman ajokilometrimäärää
- millaista ajoa autolla pääsääntöisesti ajetaan, lyhyttä vai pitkää matkaa
- mitä hiukkasuodatin ja vaihtotyö on maksanut
- onko joku tehnyt ns. rautakankityhjennyksen, miten päästömittaukset katsastuksessa sen jälkeen
- onko jollain suodatin mennyt totaalisesti tukkoon, onko jotain hajonnut silloin

Itsellä Volvo v50 2.0D, ajettu 98tkm. Auto taitaa oireilla hiukkassuodattimesta, koska ajot ovat pääosin lyhyita noin 10 km pyrähdyksiä eikä polttoprosessi ehdi kunnolla toteutua loppuun. 120tkm kohdalla tulossa suodattimen vaihto ohjelman mukaan. Hinta lienee tasoa 1500 euroa, joten halpaa dieselillä ajo ei ole kun polttoaineen hintakin nousee kohta.

16

8660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimii oikein käytet

Käyppäs kunnolla kenkimässä pidempi retki ja seuraa tilannetta. Ei noilla kilometreillä pitisi olla mitään onglmaa jos dieselautolla on ajettu muutkin kun nurkka ajoa. Diesel tykkää kun sillä ajetaan pitempää siivua.
      Dieseliä ei pitäsi osataa nurkka ajoon.

• ykas

dieselit joutaa ensivuonna romikselle,pensa ja nafta on saman hintasta,vai tehdäänköhän dieseleistä pensaautoja niinkuin muutamavuosi sitten

• tietoa ilman tuskaa

Juu tostahan olikin kysy, dorka.
        Diesel kulkee pienemmällä kuin vastaava bensa ja diesel on kestävämpi koneeltaan.
        Lue iltalehden juttu diesel/bensa kuluista, niin hämmästyt.

• 9+8

Itseasiassa hiukkassuodattimet tulivat pakollisiksi syyskuun 2009 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa. Aikaisemmin tyyppihyväksyttyjä uusia autoja voi myydä 2010 loppuun asti ilman suodatinta. Tosin monessa maassa suuri osa autoista oli suodattimilla jo ennen näitä rajoja.

Veromuutos tekee dieselin kilpailukykyisemmäksi jo pienemmillä ajomäärillä. Paljon ajaville ja suurille autoille ei bensa edes ole vaihtoehto. Huhtikuun autoveromuutos suosii dieseleitä.

• QQ+2dCiaut

Kalluppiin, eli asiaan:
      Nissan Q 2 2.0dCi 2009, 80tkm: Joku venttiili jumi ja hiukkasuodatin, jotkut letkut & venttili takuuvaihdettiin n. 65tkm. Edellinen samanlainen diesel ajettiin 40ykm ilman ongelmia. Aika harvinaisia ovat kuulemma noi hajoamiset ja tässäkin tapauuksessa joku muu osa aiheutti koko suodattimen vaihdon valmistajan ohjeiden mukaan. Hiukkassuodattimen hinta oli 280 euroa, yhteensä putkineen venttiileineen kuulemma 800 euroa, mutta itse ei tarvinnut maksaa. Eli ei nyt niin pahat hinnat. Vaihtoväliä ei kuulemma ole, kestää saman kuin kattikin, helposti 200, yli 300tkm:kin. Ajo n. 50-200 km päivittäin, motari & maantie, kaupunkiakin jonkin verran.

• Pauhahtaja

Näin se on. Nykyään hiukkassuodatin on "huoltovapaa". Tietysti, jos paska säkä käy, voi vekotin hajota. Mutta ei yleensä hajoa.

Ei tuo edes ole niin kallis jos sattuu paukahtaan, alle tonnin. Uusi rengassarja maksaa melkolailla samanverran. joten who cares!

• ebay

Nissan 1.5 dci -11. Suodatin korvattu putkella heti uutena, edut ei tukkeennu ja auto pirteämpi sekä ehkä 0.3-0.5 litraa pienempi kulutus.

PS: Sun Volvoosi uusi dpf-suodin maksaa noin 500e.

• Mazda 5

Mazda 5 2.0 turbo -09 mittarissa 62tkm ja ei mitään ongelmaa hiukkassuodattimessa tähän päivään mennessä. Suurinosa ajoista on matka-ajoa. Älä osta dieseliä 10km päivä/suunta ajoon ei todellakaan kerkiä tehdä polttoja loppuun tai käy välillä heittämässä motarilla lenkki kun alkaa poltto-ohjelma.

• 10 km päivässä

Mistäs sen poltto-ohjelman alkamisen tunnistaa? Volkkarilla ajettu 20.000 km/ 2 v, enkä ainakaan mitään merkkivaloa ole nähnyt syttyvän.

• Mazda 5

Kulutus kasvaa hetkellisesti ei pitäisi muuten huomata

• Jason102

Terve,

mistäs hiukkassuodattimen Volvo 2.0D:hen saa 500 eurolla? Siniseltä tiskiltä suodatin vaihtoineen maksaa 1700 euroa ja siihen vielä normaali 120tkm huolto päälle. Ei ihan halpaa. Tällä huoltohinnalla ja dieselin hinnan nousulla alkaa d-autolla ajo olemaan kallista näillä alle 20tkm vuotuisilla ajoilla.

Olen toki käynyt ajelemassa jonkin verran maantielläkin ja muutenkin on tullut ajettua aika ronskilla kaasulla tätä lyhyttäkin matkaa, mutta sillä tyylillä diesel vs. bensan kulutuserokin tasoittuu mukavasti.

Ja valitettavasti tässä mallissa ei ole vielä huoltovapaa suodatin.

BMW clubin sivuilta löysin pitkän keskusteluketjun hiukkassuodatimien ongelmista ja korjauskeinoista. Taitaa olla niin, että useimmissa edellisen sukupolven 5-sarjan Bimmereissä suodatin on avattu laikalla ja katin jälkeen poistettu hiukkassuodattimen kennot kokonaan tai sitten tuntikaupalla liuotettu liuottimilla kertynyttä tavaraa pois. Ja lopuksi hitsattu pääty takaisin ja laitettu kiinni putkistoon. Lisäksi ohjelmoitu tietokone uudestaan paine-erojen tunnisttuksen osalta. Ja tuo ohjelmointi ei ole tainnut onnistua ihan kaikkiin yksilöihin, jolloin paine-ero ei ole riittävä ja tietokone laittaa auton vikatilaan. Niissä yksilöissä, joissa paine-eromittauskin on saatu ohitettua, tulee sitten kiihdyttäessä mustaa "voimasavua" kuin entisajan dieseleissä.

Eli jotenkin tuo hiukkassuodatin täytyy saada vaihdettua halvalla, niin ei joudu suodattimen pesu- tai "rikkomis"hommiin sekä arpomaan saako auton tietokoneen ohjelmoitua toimimaan ilman hiukkassuodatinta. Eikä tarvii hävetä "voimasavuja" auton perässä.

• käry käy

itselläni ei pitäisi tarvita vaihtaa, ns huoltovapaa bemu. polton erottaa siitä, ettei auto sammu risteyksiin ja että hetkellinen polttoaineenkulutus on normaalia suurempi. molemmat tosin voivat johtua myös laturin toiminnasta. normaalisti ei huomaa mitään jollei seuraa kulutusta, huomaamattomaksi tarkoitettu.

vakkari päälle kun kone on lämmin tasaisella, niin erottaa jos tuntee normaalin kulutuksen. itsekkin tulee ajettua paljon pätkä-ajoa, joten pitemmälle lähtiessä noin tunnin verran talviaikaan käryyttelee motarilla. lyhyemmätkin ajat auttaa toki.

kova kiihdyttely ei auta mulla, tuo lopettaa jälkipolton silloin, ja ottaa laturin pois päältä. tehot käyttöön...

pätkäajossa ei oikein ole hyvä tuo suodatin, käryytykset nostavat kulutusta. pidemmillä matkoilla joissain ylämäissä, ohituksissa jne ilmeisesti normaaliajo tyhjentää kanssa ilman kulutuslisää

• Läppävika

Huoltovapaa...

• Batongki

Citroen Xsara Picasso 1,6 HDI FAP. Ajettu 200000 km alkuperäisellä FAPilla, ei oireita tukkeutumisesta, ei ole ollut tarvetta pakkopolttoihin. Suositeltu vaihtoväli on ilmeisesti 120tkm. Eolys-nestettä on joutunut käymään täyttämässä 180tkm kohdalla. Ajo pääasiassa kaupunkiajoa, silloin tällöin pidempää ajoa valtateillä.

• Non dpf

Koko helvetinpönttö tyhjäksi ja vanhan kuoren sisälle suora putki, näin vältät "kuminan". Sen perään ohjelmointi, jolla saat pöntön pois käytöstä. Samaan hintaan voi ohjelmoida lisää tehoa.

• cdi

Ei ne suodattimet mitään pakollisia ole olleet.. määritetty on ainoastaan päästörajat joihin uusien autojen tulee päästä. Vanhan moottoritekniikan osalta se meinaa juurikin erillistä hiukkassuodinta mutta on edelleen mahdollista tehdä moottori joka menee päästölukemiin ilman lisälaitteita (mazdan uusin 2,2 litrainen diesel täyttää euro6 normit ilman mitään suodattimia)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4598
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4426
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3612
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2987
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2794
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2143
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      117
      1332
    Aihe