Purenta. Poskien pureminen yöllä.

Purija

Ennen kun oon ollu lääkärissä purennassani ei ole ollut mitään vikaa. Nyt olen alkanut puremaan öisin poskiani. Vakavaakin? Voiko stressi ja jännistys aiheuttaa sitä? Nyt olen alkanut miettimään onko poskien limakalvot edes normaalit, olen kysynyt äidiltäni ja poikaystävältäni ja kummatkin sanoivat että ihan normaalit, pari purenta jälkeä vain. Mikä vikana?

44

43013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MPee

      Mahdollisuuksia on useampi. Olet saattanut ruveta bruksaamaan yöllä -eli narskuttamaan hampaitasi. Tällöin alitajuntasi saattaa estää sinua ja puret unissasi poskeen. Puremajäljet voivat tulla myös siitä, että bruksatessasi posken limakalvot joutuvat välillä hampaiden väliin. Onko sinulla kipuja puremalihaksissa? Eli poskien ja leuan alueella, ohimoilla, kaulan sivuilla? Rutiseeko leukanivel liikuteltaessa? Katso peilistä tarkkaan suutasi, kun avaat ja suljet sitä hitaasti: tapahtuuko liike tasaisesti ja suoraan, vai onko siinä heittoja tai hyppäyksiä puoleen tai toiseen? Kehottaisin käymään hammaslääkärillä tarkistuttamassa onko purentakiskolle tarvetta.

      Toinen varteenotettava vaihtoehto on, että puret poskiisi pitääksesi suusi yöllä auki. Eli ylähengitysteiden liamkalvoissa saattaa olla jotain häikkää, turvotusta jne. Oletko allerginen esim. jollekin siitepölylle tai onko sinulla flunssaa? Esimerkiksi nämä voivat aiheuttaa nenän kautta hengittämisen vaikeutumista ja silloin yöllä nukkuu helposti suu auki. Jos se ei tunnu pysyvän itsestään auki, keksii kroppa siihen hyvän keinon: poski tai kieli hampaiden väliin. Osa meistä on pysyvästi suuhengittäjiä ylähengitysteiden ahtauden vuoksi ja nukkuu usein esim. kieli hampaiden välissä. Tämä ei valitettavasti ole hyväksi hampaille, ne kun pääsevät kuivumaan ja karioituvat helpommin. Lisäksi suuhengitys altistaa ientulehdukselle.

      • Purenta

        Mä kuulema narskuttelen välillä yöllä hampaitani, niin poikakaveri sano kun kysyin. :( Mitä mä nyt teen? Sitä on kuulema ollu niin kauan ku se muistaa, mut sillon tällön.

        Allergiaakin on.


      • MPee
        Purenta kirjoitti:

        Mä kuulema narskuttelen välillä yöllä hampaitani, niin poikakaveri sano kun kysyin. :( Mitä mä nyt teen? Sitä on kuulema ollu niin kauan ku se muistaa, mut sillon tällön.

        Allergiaakin on.

        Ei paniikkia. :o) Varaat ajan hammaslääkärille ja teetät purentakiskon. Se on muovinen hampaiden päällä istuva kappale, joka estää sinua narskuttamasta. Kiskoa pidetään yöllä. Sen käyttöön tottuminen vie jonkin aikaa, mutta on ehdottomasti vaivan väärti. Narskutus pilaa ennenpitkää hampaasi: ne kuluvat nopeastikin ja narskuttaminen saattaa myös murtaa niistä paloja. Pitkään hoitamatta narskuttaneen hampaat ovat kuluneet niin paljon, että purenta on luonnottoman matala. Ja hampaiden kuluessa niiden purupinta lähestyy pulpaa, jossa hermotus sijaitsee. Mitä lähempänä pulpaa ollaan, sitä muikeampi vihlonta. Lisäksi narskutus häiritsee sekä omaa untasi, että poikaystävää.

        Kun hankit ajoissa apua, hampaasi ja purentasi säästyvät. :o)


      • Purenta
        MPee kirjoitti:

        Ei paniikkia. :o) Varaat ajan hammaslääkärille ja teetät purentakiskon. Se on muovinen hampaiden päällä istuva kappale, joka estää sinua narskuttamasta. Kiskoa pidetään yöllä. Sen käyttöön tottuminen vie jonkin aikaa, mutta on ehdottomasti vaivan väärti. Narskutus pilaa ennenpitkää hampaasi: ne kuluvat nopeastikin ja narskuttaminen saattaa myös murtaa niistä paloja. Pitkään hoitamatta narskuttaneen hampaat ovat kuluneet niin paljon, että purenta on luonnottoman matala. Ja hampaiden kuluessa niiden purupinta lähestyy pulpaa, jossa hermotus sijaitsee. Mitä lähempänä pulpaa ollaan, sitä muikeampi vihlonta. Lisäksi narskutus häiritsee sekä omaa untasi, että poikaystävää.

        Kun hankit ajoissa apua, hampaasi ja purentasi säästyvät. :o)

        Voinko odottaa rauhassa elokuuhun? Kun sain ajan elokuun 23 päivä. Vai pitääks mennä ihan heti? Ku mulla vähän noi niveletkin naksuu, tai sit vaan kuvittelen. *armoton pelkuri, stressaaja & jännittäjä*


      • MPee
        Purenta kirjoitti:

        Voinko odottaa rauhassa elokuuhun? Kun sain ajan elokuun 23 päivä. Vai pitääks mennä ihan heti? Ku mulla vähän noi niveletkin naksuu, tai sit vaan kuvittelen. *armoton pelkuri, stressaaja & jännittäjä*

        Voit odottaa. Yrität olla rauhallinen ja nauttia kesästä. Bruksaaminen on monesti seurausta streesistä ja jännittämisestä, rauhallisuus vähentää sitä. Parissa kuukaudessa ei vielä tapahdu kovin kamalia, älä huoli. :o) Useimpien ihmisten leukanivel naksuu silloin tällöin. naksuminen on ilman vapautumista nivelkapselissa, eikä se ole sinänsä vaarallista. Jos nivel rutisee koko ajan ja kipeytyy, asiaan pitää puuttua, ettei se pääse kulumaan toispuoliseksi.

        Sitten kun aikasi on, ei hammaslääkärilläkään mitään kamalaa tapahdu. Hän vain tarkistaa tilanteen ja ottaa leuoistasi jäljennökset. Se tapahtuu siten, että metallisiin hammaskaaresi päälle sopiviin luskoihin (sellaiset rei'itetyt kaukalot) laitetaan pehmeää massaa ja lusikat painetaan hampaiden päälle. Sitten odotetaan pari minuuttia massan jähmettymistä ja otetaan jäljennökset pois suusta. Ei satu millään tavalla. :o) Lisäksi hammaslääkäri pehmittää vahalevyä ja purettaa hampaasi siihen, jotta jäljennöksistä valetut kipsimallit saadaan hammaslaboratoriossa kohdakkain samoin kuin omat hampaasi.

        Noin viikon kuluttua saat muovisen purentakiskon, jota käytetään yleensä yläleuassa. Sen tarkoitus on estää bruksaaminen sekä ihan suojaamalla ylähampaitasi alahampaiden kosketukselta että saattamalla leukasi yöllä sellaiseen asentoon, ettei narskuttaminen ole mahdollista.

        Asennoidu valmiiksi kiskon käyttöön positiivisesti. Sen käyttö vaatii aina totuttelua, onhan suussasi jotain ylimääräistä. Joku kokee kiskon hyvinkin hankalana, mutta sitkeällä opettelulla opit kyllä pitämään sitä yöt ja se pelastaa hampaasi. :o) Jos tuntuu hyvin hankalata pitää sitä sitkeästä totuttelusta huolimatta (pari viikkoa omaa yritystä), varaa aika hammaslääkärille ja pyydä hiomaan sitä. Se saattaa kiristää hiukan jostain ja tuntua siksi epämukavalta jne.


      • Auli
        MPee kirjoitti:

        Voit odottaa. Yrität olla rauhallinen ja nauttia kesästä. Bruksaaminen on monesti seurausta streesistä ja jännittämisestä, rauhallisuus vähentää sitä. Parissa kuukaudessa ei vielä tapahdu kovin kamalia, älä huoli. :o) Useimpien ihmisten leukanivel naksuu silloin tällöin. naksuminen on ilman vapautumista nivelkapselissa, eikä se ole sinänsä vaarallista. Jos nivel rutisee koko ajan ja kipeytyy, asiaan pitää puuttua, ettei se pääse kulumaan toispuoliseksi.

        Sitten kun aikasi on, ei hammaslääkärilläkään mitään kamalaa tapahdu. Hän vain tarkistaa tilanteen ja ottaa leuoistasi jäljennökset. Se tapahtuu siten, että metallisiin hammaskaaresi päälle sopiviin luskoihin (sellaiset rei'itetyt kaukalot) laitetaan pehmeää massaa ja lusikat painetaan hampaiden päälle. Sitten odotetaan pari minuuttia massan jähmettymistä ja otetaan jäljennökset pois suusta. Ei satu millään tavalla. :o) Lisäksi hammaslääkäri pehmittää vahalevyä ja purettaa hampaasi siihen, jotta jäljennöksistä valetut kipsimallit saadaan hammaslaboratoriossa kohdakkain samoin kuin omat hampaasi.

        Noin viikon kuluttua saat muovisen purentakiskon, jota käytetään yleensä yläleuassa. Sen tarkoitus on estää bruksaaminen sekä ihan suojaamalla ylähampaitasi alahampaiden kosketukselta että saattamalla leukasi yöllä sellaiseen asentoon, ettei narskuttaminen ole mahdollista.

        Asennoidu valmiiksi kiskon käyttöön positiivisesti. Sen käyttö vaatii aina totuttelua, onhan suussasi jotain ylimääräistä. Joku kokee kiskon hyvinkin hankalana, mutta sitkeällä opettelulla opit kyllä pitämään sitä yöt ja se pelastaa hampaasi. :o) Jos tuntuu hyvin hankalata pitää sitä sitkeästä totuttelusta huolimatta (pari viikkoa omaa yritystä), varaa aika hammaslääkärille ja pyydä hiomaan sitä. Se saattaa kiristää hiukan jostain ja tuntua siksi epämukavalta jne.

        hammaslääkärin esittämä versio hampaiden narskutuksesta oli vaistonvarainen purennan korjaaminen.

        Minä aloin purea hampaita yhteen, kun minulla vaihdettiin kaksi takahampaan paikkaa. Hammaslääkäri hieman hioi takahampaita, joka ilmeisesti kevensi purentarasitusta paikatuille hampaille, mutta pahensi purentaani.


      • MPee
        Auli kirjoitti:

        hammaslääkärin esittämä versio hampaiden narskutuksesta oli vaistonvarainen purennan korjaaminen.

        Minä aloin purea hampaita yhteen, kun minulla vaihdettiin kaksi takahampaan paikkaa. Hammaslääkäri hieman hioi takahampaita, joka ilmeisesti kevensi purentarasitusta paikatuille hampaille, mutta pahensi purentaani.

        Vaistonvaraista purennan korjaamista esiintyy yleensä silloin, kun jokin hammas esim. paikkauksen jälkeen korottaa purennassa. Ihminen havaitsee purennassa noin 7 millimiterin sadasosan korotuksen, joten pienestäkin se on kiinni.


      • Auli
        MPee kirjoitti:

        Vaistonvaraista purennan korjaamista esiintyy yleensä silloin, kun jokin hammas esim. paikkauksen jälkeen korottaa purennassa. Ihminen havaitsee purennassa noin 7 millimiterin sadasosan korotuksen, joten pienestäkin se on kiinni.

        Kun toista hammasta mataloittaa (tarpeettomasti/liikaa), niin toinen kohta alkaa "korottaa". Minä en pure paikattuja hampaita vaan "tasoittelen" niiden viereisiä ja toisen puolen hampaita. Jo yhdessä yössä lihakset olivat poikkeuksellisen arat ja muutaman kuukauden päästä niskalihakset olivat niin jumissa, että R-kirjain alkoi lespaan. Töitä sai tehdä, että R-kirjainta sisältäviä sanoja ei tarvinnut kierrellä toisilla sanoilla. Yli 6- vuotta olen purentaani hionut eli tarkemmin yrittänyt olla purematta ja pikku hiljaa tilanne helpottuu. Hampaista on lohjennut palasia, hiushalkeamia tullut ja paikkoja on lähtenyt irti, mikä osa johtuu tuosta purennasta niin kukaan ei voi sanoa sitä täsmällisesti. Ennen tätä kokemusta pidin paikanvaihtoa hammaslääkärin rutiinitehtävänä, josta jokainen hammaslääkäri suoriutuu.


      • Narskuttelija
        MPee kirjoitti:

        Ei paniikkia. :o) Varaat ajan hammaslääkärille ja teetät purentakiskon. Se on muovinen hampaiden päällä istuva kappale, joka estää sinua narskuttamasta. Kiskoa pidetään yöllä. Sen käyttöön tottuminen vie jonkin aikaa, mutta on ehdottomasti vaivan väärti. Narskutus pilaa ennenpitkää hampaasi: ne kuluvat nopeastikin ja narskuttaminen saattaa myös murtaa niistä paloja. Pitkään hoitamatta narskuttaneen hampaat ovat kuluneet niin paljon, että purenta on luonnottoman matala. Ja hampaiden kuluessa niiden purupinta lähestyy pulpaa, jossa hermotus sijaitsee. Mitä lähempänä pulpaa ollaan, sitä muikeampi vihlonta. Lisäksi narskutus häiritsee sekä omaa untasi, että poikaystävää.

        Kun hankit ajoissa apua, hampaasi ja purentasi säästyvät. :o)

        Olen mielenkiinnolla lukenut narskutteluun liittyvää keskustelua. Olen 33-vuotias ja ensimmäisen kerran jo kuusi vuotta sitten hammaslääkäri tasoitteli hampaitani narskuttelun vähentämiseksi. Minulle suositeltiin jo tuolloin purentakiskon hankintaa. No, aikaa on nyt kulunut tuo kuusi vuotta ja tämän vuoden alusta on minulla ollut hampaissa niin voimakkaita vihlontoja, että olen käynyt hammaslääkärissä jo useaan otteeseen tänä vuonna.
        Reikiä minulla ei ole ollut ja hammaslääkäri totesi vihlonnan vain pahenevan (ilman että sille voi mitään tehdä) mikäli en nyt hanki purentakiskoja. No, nyt on aika varattu kiskoille. Mutta nyt minua pelottaa, että onko jo liian myöhäistä? Olenko syönyt omat hampaani?


      • MPee
        Narskuttelija kirjoitti:

        Olen mielenkiinnolla lukenut narskutteluun liittyvää keskustelua. Olen 33-vuotias ja ensimmäisen kerran jo kuusi vuotta sitten hammaslääkäri tasoitteli hampaitani narskuttelun vähentämiseksi. Minulle suositeltiin jo tuolloin purentakiskon hankintaa. No, aikaa on nyt kulunut tuo kuusi vuotta ja tämän vuoden alusta on minulla ollut hampaissa niin voimakkaita vihlontoja, että olen käynyt hammaslääkärissä jo useaan otteeseen tänä vuonna.
        Reikiä minulla ei ole ollut ja hammaslääkäri totesi vihlonnan vain pahenevan (ilman että sille voi mitään tehdä) mikäli en nyt hanki purentakiskoja. No, nyt on aika varattu kiskoille. Mutta nyt minua pelottaa, että onko jo liian myöhäistä? Olenko syönyt omat hampaani?

        Selväähän on, että olet tehnyt niille tuhoa, sen todistaa jo vihlominenkin. Luultavasti myös purenta on hiukan madaltunut. Mutta kisko auttaa suojaamaan hampaitasi, joten ne eivät lähde (toivottavasti) enää lohkeilemaan, eivätkä kulu aivan nysiksi. Aiemmin hoitaminen olisi tietenkin ollut fiksua, mutta tehty mikä tehty. :o)


      • narsk
        Narskuttelija kirjoitti:

        Olen mielenkiinnolla lukenut narskutteluun liittyvää keskustelua. Olen 33-vuotias ja ensimmäisen kerran jo kuusi vuotta sitten hammaslääkäri tasoitteli hampaitani narskuttelun vähentämiseksi. Minulle suositeltiin jo tuolloin purentakiskon hankintaa. No, aikaa on nyt kulunut tuo kuusi vuotta ja tämän vuoden alusta on minulla ollut hampaissa niin voimakkaita vihlontoja, että olen käynyt hammaslääkärissä jo useaan otteeseen tänä vuonna.
        Reikiä minulla ei ole ollut ja hammaslääkäri totesi vihlonnan vain pahenevan (ilman että sille voi mitään tehdä) mikäli en nyt hanki purentakiskoja. No, nyt on aika varattu kiskoille. Mutta nyt minua pelottaa, että onko jo liian myöhäistä? Olenko syönyt omat hampaani?

        mulla on jo jonkin aikaa ollu R kirjaimen lausuimen vaikeaa, ja leuka naksahtelee ja joskus lahtee paikoiltaan, kuten viime yona. johtuuko purennasta? olin myos vuosi sitten kolarissa jossa leukani kolahti....


      • ongelmia
        Auli kirjoitti:

        Kun toista hammasta mataloittaa (tarpeettomasti/liikaa), niin toinen kohta alkaa "korottaa". Minä en pure paikattuja hampaita vaan "tasoittelen" niiden viereisiä ja toisen puolen hampaita. Jo yhdessä yössä lihakset olivat poikkeuksellisen arat ja muutaman kuukauden päästä niskalihakset olivat niin jumissa, että R-kirjain alkoi lespaan. Töitä sai tehdä, että R-kirjainta sisältäviä sanoja ei tarvinnut kierrellä toisilla sanoilla. Yli 6- vuotta olen purentaani hionut eli tarkemmin yrittänyt olla purematta ja pikku hiljaa tilanne helpottuu. Hampaista on lohjennut palasia, hiushalkeamia tullut ja paikkoja on lähtenyt irti, mikä osa johtuu tuosta purennasta niin kukaan ei voi sanoa sitä täsmällisesti. Ennen tätä kokemusta pidin paikanvaihtoa hammaslääkärin rutiinitehtävänä, josta jokainen hammaslääkäri suoriutuu.

        Narskutusta, hiushalkeamia, toisen puolen leuka, niska ja takaraivo kipeytyivät.
        Kipu suorastaan sietämätöntä. Saman puolen leukanivel alkoi paukkua.
        Tutkittiin ja tutkittiin vuodesta toiseen. Ei löydy mitään vikaa, eikä syytä jo kestämättömille kivuille.
        Esitin epäilyksiä mahd. virh. purennan vaikutuksista jo sietämättömään takaraivo- ja niskakipuun. Asiantuntija kertoi, että ne ovat kaksi eri asiaa sinun niskakipusi ja hammaskipusi. Nämä ovat niin vaikeita asioita!

        Aikojen päästä löytyi niin ihmeellinen hammaslääkäri, joka viimeinkin pystyi toteamaan, että hammas-, ja purentakontaktit olivat aivan pielessä!
        Amalgaamipaikattuja takahampaita halki.
        Jopa purentatuntumakin oli aivan toispuoleinen, josta kerroin, mutta se ei auttanut kovin vaikean ongelman ratkaisussa!

        Otappa valokuvia hampaistasi, niistä voi selvitä yllättävän paljon ongelmista, joita muuten on mahdoton havaita!
        Ne selvittivät monia ongelmia minunkin tapauksessa, joista muuten ei ollut mitään tietoa.


    • Purenta

      Nyt sitten päätin mennä akuuttiajalla hammaslääkäriin, en jaksa koko kesää miettiä. Eilen oli sitä paitsi vaikea lausua s-kirjainta yhdessä vaiheessa, en sitten tiedä liittyykö se tähän.

      No kerron kun tulen hammaslääkäristä, ellen ole pyörtynyt ja tajuton :o. Pelottaa. :o

      • Purenta

        Ihan hyvin meni. Sanoin heti et pelottaa ja lääkäri oli tosi kiva. Purentakiskon saan elokuussa, ihan kiva, en haluu et hampaat menee pilalle. Se sano et mun narskuttelu johtuu stressistä koska suustani se ei siihen syytä löytänyt. Sit se totes et mun purentalihakset on niin jumissa et se aiheuttaa naksumisen ja kivun ja väliaikaset puhevaikeudet. Ei kun jumppaaan ja stressi poisa. Kiitos vielä Mpee. :) Ja muut :)


      • MPee
        Purenta kirjoitti:

        Ihan hyvin meni. Sanoin heti et pelottaa ja lääkäri oli tosi kiva. Purentakiskon saan elokuussa, ihan kiva, en haluu et hampaat menee pilalle. Se sano et mun narskuttelu johtuu stressistä koska suustani se ei siihen syytä löytänyt. Sit se totes et mun purentalihakset on niin jumissa et se aiheuttaa naksumisen ja kivun ja väliaikaset puhevaikeudet. Ei kun jumppaaan ja stressi poisa. Kiitos vielä Mpee. :) Ja muut :)

        Hyvä että asia hoitui. :o) Nyt sinun ei tarvitse turhaan koko kesää miettiä missä mennään. Stressi on juuri narskuttelun yleisin syy ja hyvin usein narskuttelu taas on päänsäryn ja jumittavien niska- ja jopa hartialihasten syy.


      • Purenta
        MPee kirjoitti:

        Hyvä että asia hoitui. :o) Nyt sinun ei tarvitse turhaan koko kesää miettiä missä mennään. Stressi on juuri narskuttelun yleisin syy ja hyvin usein narskuttelu taas on päänsäryn ja jumittavien niska- ja jopa hartialihasten syy.

        Jep, mulla on noi purentalihakset ihan jumissa, hampaitakin aristaa. Pitää vaan koittaa rentoutua.

        En kyllä tosta kivusta tykkää :(.


    • Ovidiu

      Kärsit bruksismista. Ensiavuksi voisit kysyä, suostuuko hammaslääkärisi kirjoittamaan sinulle Rivatrilia (klonatsepaami), jonka on todettu relaksoivan leukoja. Yleinen annostus on 0,5-1 mg iltaisin. Seuraavassa vaiheessa kannattaisi harkita purentakiskoa.

      Kyllä, myös stressi aiheuttaa bruksismia.

      • nalle

        miten rivatril voi vaikuttaa hampaiden narskutteluun?? sitähän käytetään epilepsian hoidossa ja ns. vieroitushoito lääkkeenä? niitä ku alkaa popsiin niin lopun ikää saa respaa olla hakemassa.. viekkarit tulee ku ne joskus lopettaa..


    • Purenta

      Mulla on sen hammaslääkäri-käynnin jälkeen ollu hampaat purentaarat, ei sillei ku puree ruokaa, mut sit jos pelkkiä hampaita puree yhteen. Onks se normaalia? Tai siis, ääh, pelottaa, oon niin epävarma koko tilanteesta, pelottaa kamalasti.

      Mpee tai joku, neuvoja pliis? Apua. Alan sekoomaan tän tilanteen kanssa, lihakset on sen tuntuiset kun ois joutunu puhumaan 24 h putkeen ja sit hampaat aristaa. Meneeks tää ohi? Sovittiin et saan sen purentakiskon elokuussa, joudunko kärsii sinne saakka?

      • MPee

        Purenta-arkuus on aivan tavallista bruksaajilla. Valveilla ihminen kontrolloi purentavoimiansa, mutta yllä moni bruksaaja puree hampaitaan yhteen todella suurella voimalla. Ei siis mikään ihme, että hampaat aristavat. Voit soittaa sille samalle hammaslääkärille, jolla kävit, ja kysyä voisitko saada puhelinresptinä apteekkiin esim. tuota Ovidiun mainitsemaa relaksanttia. Kipu menee ohi, kun et pure hampaitasi yhteen. Bruksaus tulee ja menee, stressi lisää sitä.


      • Purenta
        MPee kirjoitti:

        Purenta-arkuus on aivan tavallista bruksaajilla. Valveilla ihminen kontrolloi purentavoimiansa, mutta yllä moni bruksaaja puree hampaitaan yhteen todella suurella voimalla. Ei siis mikään ihme, että hampaat aristavat. Voit soittaa sille samalle hammaslääkärille, jolla kävit, ja kysyä voisitko saada puhelinresptinä apteekkiin esim. tuota Ovidiun mainitsemaa relaksanttia. Kipu menee ohi, kun et pure hampaitasi yhteen. Bruksaus tulee ja menee, stressi lisää sitä.

        Hammaslääkäri soittaa mulle tänään tai huomenna, koitetaan kestää. :(


    • Purenta

      Äsken söin keittoa ja avasin sen takia sitten suuni todella isoksi ja en oo niin sit moneen päivään tehnyt kun oon aristanu sitä. Sit ku aloin syömään nii naksahti ja sen jälkeen on kuulunu suuta avatessa vasemmalta puolelta sellanen särinä, ihan ku joku kivi olis laitettu pieneen muoviseen purkkiin ja sitä helistettäis. Onkohan tämmönen nyt ihan normaalia? Miksi mua nyt pelottaa näin kauheasti. Tää on ihan outoa, aloin vaan itkemään ja sit äiti säikähti kans ku itkin vaan ja emmä tiedä. Pelottaa. Oot sä Mpee hammaslääkäri? Ei se lääkäri sit ehtinyt tänään soittaa. Harmittaa ku pelottaa.

      • Purenta

        Ainiin ja onks se normaalia ettei saa suuta auki niin suureksi kun yleensä?


      • MPee
        Purenta kirjoitti:

        Ainiin ja onks se normaalia ettei saa suuta auki niin suureksi kun yleensä?

        En ole hammaslääkäri, mutta hammashoidon ammattilainen.

        Ajattelepas nyt kaikessa rauhassa: jos hampasi tekevät kaiket yöt kovaa narskutusliikettä ja puret niitä voimalla yhteen, onko ihme, että ne ovat kipeät? Samoin purentalihakset kipeytyvät ja jäykistyvät, etkä saa suutasi aina niin auki kuin normaalisti. Tuleehan sinulla muutkin kropan lihakset kipeäksi, jos rasitat niitä tavallista enemmän, käyt vaikka kuntosalilla. Eikö totta? :o)Vaivat helpottavat, kun stressaaminen loppuu. Sitten elokuussa ne saadaan loppumaan kokonaan ajan mittaan, kun saat sen kiskon.

        Ihmisen leukanivelestä kuuluu silloin tällöin rutinaa, se ei ole vaarallista. Rutinat ja naksumiset vativat hoitoa, jos ne ovat jatkuvia. ja sinullahan on jo se lääkäri ja kisko tiedossa elokuulle. Otat vain rauhallisesti, siihen mennessä et ehdi tuhota hampaitasi tai leukaniveliä. Unohda koko juttu kesäksi, älä stressaa, jumppaa hartioita ja pyydä se relaksanttiresepti. Kaikki menee oikein hyvin. :o)


      • Purenta
        MPee kirjoitti:

        En ole hammaslääkäri, mutta hammashoidon ammattilainen.

        Ajattelepas nyt kaikessa rauhassa: jos hampasi tekevät kaiket yöt kovaa narskutusliikettä ja puret niitä voimalla yhteen, onko ihme, että ne ovat kipeät? Samoin purentalihakset kipeytyvät ja jäykistyvät, etkä saa suutasi aina niin auki kuin normaalisti. Tuleehan sinulla muutkin kropan lihakset kipeäksi, jos rasitat niitä tavallista enemmän, käyt vaikka kuntosalilla. Eikö totta? :o)Vaivat helpottavat, kun stressaaminen loppuu. Sitten elokuussa ne saadaan loppumaan kokonaan ajan mittaan, kun saat sen kiskon.

        Ihmisen leukanivelestä kuuluu silloin tällöin rutinaa, se ei ole vaarallista. Rutinat ja naksumiset vativat hoitoa, jos ne ovat jatkuvia. ja sinullahan on jo se lääkäri ja kisko tiedossa elokuulle. Otat vain rauhallisesti, siihen mennessä et ehdi tuhota hampaitasi tai leukaniveliä. Unohda koko juttu kesäksi, älä stressaa, jumppaa hartioita ja pyydä se relaksanttiresepti. Kaikki menee oikein hyvin. :o)

        Mietin koko ajan et mitä jos mun suu jää auki eikä mene kiinni tai sit se menee kiinni mut ei aukea. Äiti sanoi että osa tuosta arkuudesta johtuu siitä että kun olin hammaslääkärissä se käski mun purra hampaita yhteen ja väännellä ja käännellä suuta ja äiti sanoi että sekin aiheuttaa kipua.

        Lämpö helpottaa tosi paljon, monta tuntia on nyt ollu ilman särkyä, nyt alkaa vähän koskemaan. Pitää ottaa lämpöä taas ja koittaa olla rauhallinen ja uskoa ettei se suu jää auki tai lukitu kiinni. Vai? :)

        *hassu pikkuinen tyttö*

        Pitää taas pyytää äitiä ja poikakaveria hieromaan mun niskaa ja sit yrittää keppijumppaa, se on aika tehokas laukaseen noi niskalihakset, ne kun on varmaan melkeen pää syylliset tähän. Ne on ihan kivi kovat, särkeny jo monta viikkoa, mutta et oon tehny mitään niille, oma vika. Tyhmä minä.

        Kiitos Mpee kun jaksat aina vastailla, se auttaa tosi paljon. Oot enkeli :)


      • Auli
        Purenta kirjoitti:

        Mietin koko ajan et mitä jos mun suu jää auki eikä mene kiinni tai sit se menee kiinni mut ei aukea. Äiti sanoi että osa tuosta arkuudesta johtuu siitä että kun olin hammaslääkärissä se käski mun purra hampaita yhteen ja väännellä ja käännellä suuta ja äiti sanoi että sekin aiheuttaa kipua.

        Lämpö helpottaa tosi paljon, monta tuntia on nyt ollu ilman särkyä, nyt alkaa vähän koskemaan. Pitää ottaa lämpöä taas ja koittaa olla rauhallinen ja uskoa ettei se suu jää auki tai lukitu kiinni. Vai? :)

        *hassu pikkuinen tyttö*

        Pitää taas pyytää äitiä ja poikakaveria hieromaan mun niskaa ja sit yrittää keppijumppaa, se on aika tehokas laukaseen noi niskalihakset, ne kun on varmaan melkeen pää syylliset tähän. Ne on ihan kivi kovat, särkeny jo monta viikkoa, mutta et oon tehny mitään niille, oma vika. Tyhmä minä.

        Kiitos Mpee kun jaksat aina vastailla, se auttaa tosi paljon. Oot enkeli :)

        Eräs seikka joka voisi auttaa niskan seudun lihaksiin on terveystyynyn hankkiminen. Hyvä tyyny auttaa rentoutumaan, mutta ei tietenkään poista alkuperäistä ongelmaa.

        Käsittääkseni purentakiskot suojaavat hampaita, mutta eivät lopeta purentaa, joten leukasi saattavat kipeytyä senkin jälkeen. Henkilöllä jonka yöpurenta johtuu yhteen sopimattomista hampaista, purentakiskot voivat tuoda avun, mutta sinullahan purenta oli kunnossa.

        Parhaimman avun saat kun pyrit pääsemään stressistä eroon, vaikka joogaamalla tai jollakin itsellesi sopivalla tavalla.


      • MPee
        Purenta kirjoitti:

        Mietin koko ajan et mitä jos mun suu jää auki eikä mene kiinni tai sit se menee kiinni mut ei aukea. Äiti sanoi että osa tuosta arkuudesta johtuu siitä että kun olin hammaslääkärissä se käski mun purra hampaita yhteen ja väännellä ja käännellä suuta ja äiti sanoi että sekin aiheuttaa kipua.

        Lämpö helpottaa tosi paljon, monta tuntia on nyt ollu ilman särkyä, nyt alkaa vähän koskemaan. Pitää ottaa lämpöä taas ja koittaa olla rauhallinen ja uskoa ettei se suu jää auki tai lukitu kiinni. Vai? :)

        *hassu pikkuinen tyttö*

        Pitää taas pyytää äitiä ja poikakaveria hieromaan mun niskaa ja sit yrittää keppijumppaa, se on aika tehokas laukaseen noi niskalihakset, ne kun on varmaan melkeen pää syylliset tähän. Ne on ihan kivi kovat, särkeny jo monta viikkoa, mutta et oon tehny mitään niille, oma vika. Tyhmä minä.

        Kiitos Mpee kun jaksat aina vastailla, se auttaa tosi paljon. Oot enkeli :)

        Leuan lukittuminen on hyvin harvinaista, eikä se liity bruksaamiseen. Joillakin ihmisillä leukanivel vain on sellainen, että sillä on taipumusta lukittua joskus. Älä huoli. :o)


      • MPee
        Auli kirjoitti:

        Eräs seikka joka voisi auttaa niskan seudun lihaksiin on terveystyynyn hankkiminen. Hyvä tyyny auttaa rentoutumaan, mutta ei tietenkään poista alkuperäistä ongelmaa.

        Käsittääkseni purentakiskot suojaavat hampaita, mutta eivät lopeta purentaa, joten leukasi saattavat kipeytyä senkin jälkeen. Henkilöllä jonka yöpurenta johtuu yhteen sopimattomista hampaista, purentakiskot voivat tuoda avun, mutta sinullahan purenta oli kunnossa.

        Parhaimman avun saat kun pyrit pääsemään stressistä eroon, vaikka joogaamalla tai jollakin itsellesi sopivalla tavalla.

        Kisko sekä suojaa hampaita, että estää narskuttamisen pakottamalla leuat sellaiseen asentoon, ettei naerskutus ole mahdollista. Näin se relaksoi leukaniveltä ja kipu ja bruksaaminen loppuvat. Eli se todellakin lopettaa ongelman.


      • joo
        MPee kirjoitti:

        Leuan lukittuminen on hyvin harvinaista, eikä se liity bruksaamiseen. Joillakin ihmisillä leukanivel vain on sellainen, että sillä on taipumusta lukittua joskus. Älä huoli. :o)

        joo


      • Auli
        MPee kirjoitti:

        Kisko sekä suojaa hampaita, että estää narskuttamisen pakottamalla leuat sellaiseen asentoon, ettei naerskutus ole mahdollista. Näin se relaksoi leukaniveltä ja kipu ja bruksaaminen loppuvat. Eli se todellakin lopettaa ongelman.

        jos näin ei käy. Onko kisko tehty väärin?

        Tunnen hyvin erään henkilön jolla hampaiden narskutus on loppunut kiskojen avulla, mutta tilalle on tullut purentakiskon "kaluaminen". Tässä tapauksessa epäilen onko kiskoilla edes hampaita suojaavaa vaikutusta.


      • MPee
        Auli kirjoitti:

        jos näin ei käy. Onko kisko tehty väärin?

        Tunnen hyvin erään henkilön jolla hampaiden narskutus on loppunut kiskojen avulla, mutta tilalle on tullut purentakiskon "kaluaminen". Tässä tapauksessa epäilen onko kiskoilla edes hampaita suojaavaa vaikutusta.

        Niillä, joilla narskutus on oikein paha, kisko alkaa kulua. Eli se pystyy estämään kunnollisen narskuttamisliikkeen tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun tämä piste on saavutettu suurenee liike ja kisko ryhtyy kulumaan. Kiskokin täytyy uusia. Aivan kuten proteesit, sekin on muovia, eikä ole mikään ikuisuusobjekti! Proteesihampaat kuluvat käytössä, samoin käy kiskolle. Useimmilla narskutus loppuu kiskolla kokonaan -ja ensisijainen tehtävähän on saada kipu pois. Sen kisko tekee. Ja se suojaa edelleen hampaita, vaikka omistaja kaluaakin mahdollisesti kiskolla. Kisko ohenee narskutettaessa, joten on syytä tarkistaa onko se vielä ehjä ja kestävä ja käydä tarvittaessa teettämässä uusi.


    • Vihlominen (Purenta)

      Yhtä hammasta vihloo ihan kamalasti eilen illalla, tänään se on ollu vielä pahempaa. Oiskohan siinä reikä vai johtuiskohan se kenties tosta narskuttelusta?
      Kylmä vihloo ihan kamalasti ja muutenkin särkee koko ajan ja vihloo. Mistähän on kyse, ei siinä hampaassa mitään vikaan näy. Eikä ienkäään punota. Argh, tuun hulluksi ton kivun kanssa! Kävelen vaa ympäriinsä ja voivottelen. Argh!

      • superleuka

        Entä jos vain puree öisin (välillä myös hereillä ollessa) hampaita yhteen, onko kiskosta apua? Tietääkseni en narskuttele, jännitän vaan, kai. Mistäs sen sit tietäiskään kun asun yksin, ei oo kaverit ainakaan vaivautuneet mainitsemaan narskuttelusta yökylässä ollessaan.
        Aamuisin leuat ja hampaat tuntuu verrattain samalta ku jalat kahden tunnin lenkin jälkeen... ja tuntuu, että kun hampaat laittaa kevyesti yhteen, ne ei sovikaan, toinen puoli on kiinni ennen ku toinen. Ohimot ja leuat on jumissa.
        onhan mulla stressiä joo, niinku meillä kaikilla. Ja kohta leuat kuin Sylvester Stallonella.
        Mut pitäiskö tässä ryhtyä keräilemään rahaa kiskoa varten vai auttaisko joku voice massage-tyyppinen touhu?


      • mx
        superleuka kirjoitti:

        Entä jos vain puree öisin (välillä myös hereillä ollessa) hampaita yhteen, onko kiskosta apua? Tietääkseni en narskuttele, jännitän vaan, kai. Mistäs sen sit tietäiskään kun asun yksin, ei oo kaverit ainakaan vaivautuneet mainitsemaan narskuttelusta yökylässä ollessaan.
        Aamuisin leuat ja hampaat tuntuu verrattain samalta ku jalat kahden tunnin lenkin jälkeen... ja tuntuu, että kun hampaat laittaa kevyesti yhteen, ne ei sovikaan, toinen puoli on kiinni ennen ku toinen. Ohimot ja leuat on jumissa.
        onhan mulla stressiä joo, niinku meillä kaikilla. Ja kohta leuat kuin Sylvester Stallonella.
        Mut pitäiskö tässä ryhtyä keräilemään rahaa kiskoa varten vai auttaisko joku voice massage-tyyppinen touhu?

        Narskutella voi myös äänettömästi, eli ihan vaan puremalla hampaat yhteen. Myös tällöin purentakisko auttaa. Onko hartiat joka viikko jumissa?


      • Hammaslääkäriviha
        mx kirjoitti:

        Narskutella voi myös äänettömästi, eli ihan vaan puremalla hampaat yhteen. Myös tällöin purentakisko auttaa. Onko hartiat joka viikko jumissa?

        AIka vanha ketju tuli kaivettua esille, mut pakko kommentoida. Älkää todellakaan antako hammaslääkärin purennan korjaamiseksi hioa hampaitanne! Mulla eräs hammaslääkäri päätti näin tehdäm minulta kysymättä tai edes etukäteen varoittamatta. Kohta vuoden olen kärsinyt vihlonnasta hiotuissa hampaissa, mitään kovaa niillä ei voi purra ja harjaaminenkin sytkäyttelee. Syömisen joudun hoitamaan kokonaan vain toisella puolella suuta, kun toisen puolen hampailla ei kärsi purra. Ilmeisesti hammaslääkärin mielestä hiomisen olisi pitänyt vähentää narskuttelua, mutta sen sijaan se lisäsi sitä dramaattisesti - purenta meni niin pieleen, että oikealla puolella suuta vain yksi hammaspari on kontaktissa kun hampaat puree yhteen, ja niitä nyt sitten unissani hinkkaan jatkuvasti vastakkain. En ikinä anna tuolle ylimieliselle hammaslääkärin plantulle anteeksi miten käsitteli hampaitani!


      • Tahallaan satutettu
        Hammaslääkäriviha kirjoitti:

        AIka vanha ketju tuli kaivettua esille, mut pakko kommentoida. Älkää todellakaan antako hammaslääkärin purennan korjaamiseksi hioa hampaitanne! Mulla eräs hammaslääkäri päätti näin tehdäm minulta kysymättä tai edes etukäteen varoittamatta. Kohta vuoden olen kärsinyt vihlonnasta hiotuissa hampaissa, mitään kovaa niillä ei voi purra ja harjaaminenkin sytkäyttelee. Syömisen joudun hoitamaan kokonaan vain toisella puolella suuta, kun toisen puolen hampailla ei kärsi purra. Ilmeisesti hammaslääkärin mielestä hiomisen olisi pitänyt vähentää narskuttelua, mutta sen sijaan se lisäsi sitä dramaattisesti - purenta meni niin pieleen, että oikealla puolella suuta vain yksi hammaspari on kontaktissa kun hampaat puree yhteen, ja niitä nyt sitten unissani hinkkaan jatkuvasti vastakkain. En ikinä anna tuolle ylimieliselle hammaslääkärin plantulle anteeksi miten käsitteli hampaitani!

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi, mulle kävi juuri samalla lailla. En ollenkaan ymmärtänyt että hammaslääkärit voivat tehdä näin peruuttamatonta kipua/vahinkoa potilaalle. Kuukausien kivut hampaissa, kasvoissa,niskassa, päässä. Hampaiden murtuminen muuttuneesta purennasta hionnan vuoksi. Lukemattomat korjaushionnat ja kalliit laskut. Ja hyvin ylimielinen hammaslääkäri ei kuulemma ole tehnyt mitään väärin....


    • Liian matalaa!!

      Ikäväkseni täytyy todeta, että monet hammaslääkärit tekevät hallaa hampaille paikkauksen yhteydessä. Minultakin paikattiin tällä viikolla kolme hammasta samalla kertaa. Osassa ei ollut reikiä, pelkkää kulumista. Heti puudutuksen loputtua olen ollut aivan armottomissa säryissä, suurelta osin toisen puolen purennan vuoksi. Paikkauksen yhteydessä purentani madaltui ja hammaslääkäri intti muuta sekä sanoi vain, että minun pitäisi saada nopeasti purentakisko. Paikatut hampaat myös vihlovat nyt ja ovat arat kylmälle ja kuumalle. Hampaani ovat niin kuluneet, että hampaiden luut näkyvät. Itse olen jo iäkkäämpi kuin täällä kirjoittaneet ja tuntuu, että joudunko kohta hankkimaan tekohampaat. Kyllä tässä alkaa jo pelottamaan. Sen kuitenkin sanon, että jos yksi lääkäri ei hoida hampaita hyvin, niin kannattaa vaihtaa lääkäriä. Kyllä hampaita voidaan korottaakin, eikä vain hioa purentaa aina matalammaksi, jolloin ongelmia syntyy usein eikä syytä tahdo sitten enää löytyä.

    • tähtis*

      Harmitus!! Epäilin niin sikana tätä hampaiden hiomista, mutta ajattelin että kai se lääkäri tietää mitä tekee. Nyt on vasen puoli kokonaan pois käytöstä. Takahampaita ei voi edes harjata kun sattuu niin sikana! -Kiitos vain tälle lääkärille. Kaikkein eniten harmittaa että kun se ihan vain hipaisi niitä hampaita niin sanoin että nyt tää on älyttömän hyvä, mutta halus vaan jatkaa...

      • djdkxkznz

        Mitä kisko maksaa


      • Kyllä lääkäri tietää

        Täytyyhän lääkärin tietää, kun on vuosikausia kalliisti opiskellut ja opetettu!

        Näin ne hampaat täytyy ohjeiden mukaan hioakin! Eihän väärää oppia tietenkään opeteta?


    • jekddjdj

      Mitä kisko maksaa

    • sensodyneä

      fluori autta vihlontaan

    • htrye

      Minun kisko maksoi 320 egee

    • Anonyymi

      Välillä on vaikea puhua koska puren kausittain päivisin molempiin poskiin ja niiden kohtiin muodostuu ikävä "vuoristojono". No koska ne kohdat turpoavat niin poskiin puremimisesta tulee vielä "helpompaa". Puhuessa pitää olla tarkka kun meinaa puraista poskiin, samoin syömisen kanssa. Joku lääke pitäisi olla mikä saisi puremakohdat laskemaan niin niihin ei tulisi purtua koko ajan.
      Välillä nämä parantuvat ja välillä haittaavat enemmän.
      En tiedä liittyykö siihen että purenta ei ole ihan kohdillaan. Hampaita on hoidettu eri hammaslääkeissä säännöllisesti, mutta kukaan ei ole ottanut koppia siitä ettei purenta ole kohdillaan.
      En ole varma voiko se olla syy ikävien aftojen syntymiseen. Jos niitä voi aftoiksi nimittää. Aftoihin on ainakin jotain geeliä olemassa mutta en tiedä auttaako geeli tällaiseen puremisjälkeen. Eli ovatko nämä edes aftoja vai pureman aiheuttamia vaurioita? Onko kenelläkään vastaavaa ongelmaa ja miten se on ratkaistu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe