Sevastopol vs Stalingrad

Eicke

Sevastopol vie voiton. Maailman mahtavin linnoitus jossa oli ehkä sen aikaisen maailman parhaimpia järeimpiä tykkejä. Sanotaan että Mansteinin ansiota mutta tiedä tuosta. Mitä mahtavaa Stalingradissa oli. Pelkkä rauniokasa ja rotanloukku jonne Hitler meni sen takia koska luuli sitä kautta katkaisevansa Volgalta muun Neuvostoliiton huollon.

9

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurpan muna

      koska luuli sitä kautta katkaisevansa Volgalta muun Neuvostoliiton huollon.

      S-gradin valtaaminen oli vain yksi niitä Hitlerin hulluja päähänpistoja, aivan älytön. Saksahan oli Volgalla S-gradin pohjoispuolella eli Volga oli jo poikki. Kuten myös S-grad oli saarrettu joten kaikki sen kautta kulkevat maaiyhteydetkin olivat poikki. Tosin talvella ei Volgaa liikennöity koska se oli vahvassa jäässä, ainakin puoli metriä vahvassa.

      Järjetöntä touhua koko sen valtaushurmos mutta mitäpäs järkevää Hitler olisi päättänyt koko sodan aikana.

      • Tavallisen kahjuja

        oli kenraalitkin kun ei uskaltaneet kertoa että liekö nyt ihan briljantti ajatus tunkea suurella vaivalla kapeahkossa kiilamuodostelmassa Volgalle kun eritoten eteläpuolelle syntyy satojen kilometrien mittainen vaikeasti suojattava sivusta kohden autiota ei-kenekäänmaa-aroa. Tosin Paulus oli niin tossukka ja tampio että tuskin edes ymmärsi, kunhan teki mitä käskettiin.


      • röövim naulous
        Tavallisen kahjuja kirjoitti:

        oli kenraalitkin kun ei uskaltaneet kertoa että liekö nyt ihan briljantti ajatus tunkea suurella vaivalla kapeahkossa kiilamuodostelmassa Volgalle kun eritoten eteläpuolelle syntyy satojen kilometrien mittainen vaikeasti suojattava sivusta kohden autiota ei-kenekäänmaa-aroa. Tosin Paulus oli niin tossukka ja tampio että tuskin edes ymmärsi, kunhan teki mitä käskettiin.

        Nooh eipä se sen kummempi ollut Pauluksen edeltäjäkään von Reichenau. Ei sinänsä että tämä kuudennen armeijan urhoollisuutta vähentää.


    • Kirjansa lukenut

      Hitler halusi Stalingradin, koska se kantoi Stalinin nimeä. Pitäisikö ehkä lukea hieman tarkemmin sotahistoriaa.

      • kurpan muna

        Pitäisikö ehkä lukea hieman tarkemmin sotahistoriaa.

        Luuletko olevasi ainoa joka Suomessa on lukenut 2. MS-sotahistoriaa? Lienet lukenut mutta et ole ainakaan ymmärtänyt.

        Olkoon kenen nimelle tahansa nimetty niin silti se oli sotilaallisesti äärimmäinen typeryys. Keskittää lähes koko Wehrmachtin voima pienen kivikasa-alueen valtaamiseen. Tyypillistä Hitleriä.


      • yksi kohta

        Ja siksi koska se oli yksi kohta josta katkaista Neuvostoliiton huolto, mutta ainahan voit piipahtaa siellä Frunze "akatemiassa" niin sedät ja tädit selittää kädestä pitäen.


      • Älähän nyt!!
        kurpan muna kirjoitti:

        Pitäisikö ehkä lukea hieman tarkemmin sotahistoriaa.

        Luuletko olevasi ainoa joka Suomessa on lukenut 2. MS-sotahistoriaa? Lienet lukenut mutta et ole ainakaan ymmärtänyt.

        Olkoon kenen nimelle tahansa nimetty niin silti se oli sotilaallisesti äärimmäinen typeryys. Keskittää lähes koko Wehrmachtin voima pienen kivikasa-alueen valtaamiseen. Tyypillistä Hitleriä.

        "Keskittää lähes koko Wehrmachtin voima pienen kivikasa-alueen valtaamiseen. Tyypillistä Hitleriä. "

        Stalingradiin hyökkäsi 6. Armeija, noin 250 000 miestä. Suurihan se oli, mutta vain yksi armeija. Niitä oli itärintamalla kymmenkunta ja liittolaiset päälle.


      • Anni Huttila
        yksi kohta kirjoitti:

        Ja siksi koska se oli yksi kohta josta katkaista Neuvostoliiton huolto, mutta ainahan voit piipahtaa siellä Frunze "akatemiassa" niin sedät ja tädit selittää kädestä pitäen.

        -----ainahan voit piipahtaa siellä Frunze "akatemiassa" niin sedät ja tädit selittää kädestä pitäen. ------

        Kerro ihmeessä meillekin mitä ne sinulle siellä selittivät. Kiinnostaisi ihan historiallisessa mielessä.


      • voi pientä
        Anni Huttila kirjoitti:

        -----ainahan voit piipahtaa siellä Frunze "akatemiassa" niin sedät ja tädit selittää kädestä pitäen. ------

        Kerro ihmeessä meillekin mitä ne sinulle siellä selittivät. Kiinnostaisi ihan historiallisessa mielessä.

        Nooh et sinä sitä kuitenkaan ymmärtäisi rajallisena yksinkertaisena yksilönä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe