Talvisäilytys ja käynnistely

Pyörä tallissa +5

Mites olette säilöneet pyöränne? Oletteko välillä käynnistäneet prätkän? jos olette niin mitä toimenpiteitä ja millaisessa säilytyslämpötilassa käynnistys tapahtuu? entä miten usein käynnistätte talven aikana?

20

5005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinMeillä

      Omassa lämpimässä tallissa (10-15 C). Pyörä on koko ajan ajokunnossa. Kaksi-kolme kertaa talven aikana avaan tallin oven, riisun pressun pyörän päältä (estää pölyyntymisen kun syksyllä ajot lopetettuani olen sen pessyt, kuivannut, kiiltävät osat vahannut ja kromiosat kiillottanut) ja käynnistän - annan käydä muutaman minuutin, ja sitten taas kun jäähtynyt takaisin samaan "pakettiin".

    • Ei erikoisempaa

      Kun kausi loppuu myöhään syksyllä ajan pyörän talliin. Huollot ja vahaukset teen joskus talven aikana kun ehdin. Keväällä akku lataukseen ja sen jälkeen pyörä käyntiin. Koskaan en ole käynnistänyt pyörää kertaakaan talvella. Tallissa on alimmillaan 5.

    • Aina lähtee

      Kerran viikossa on hyvä käynnistää noin minuutiksi jotta öljyt kiertää ja voitelee kuivuneet paikat.

      • laakilähtee

        jos noin vähäksi ajaksi meinaa käynnistää niin on parempi olla käynnistämättä ollenkaan,ennemmin pitäisin vaikka lumihangen alla koko talven.


      • Jawasagi
        laakilähtee kirjoitti:

        jos noin vähäksi ajaksi meinaa käynnistää niin on parempi olla käynnistämättä ollenkaan,ennemmin pitäisin vaikka lumihangen alla koko talven.

        Joo niin on, kosteus kerääntyy moottorin sisäpintaan ja lopuksi se kerääntyy öljyyn. Kyllä pyörän pitää lämmittää kunnolla ja lopuksi avata öljyntäyttöroppu jotta kosteus pääsee pois.


      • Merkistä riippumaton
        Jawasagi kirjoitti:

        Joo niin on, kosteus kerääntyy moottorin sisäpintaan ja lopuksi se kerääntyy öljyyn. Kyllä pyörän pitää lämmittää kunnolla ja lopuksi avata öljyntäyttöroppu jotta kosteus pääsee pois.

        Väärin, ei sitä öljyntäyttöproppua tarvitse avata lainkaan. Kosteus tulee pois pakoputken kautta viimeistään moottorin ollessa normaali käyntilämpötilassa.


      • oddjdkdikdid
        Merkistä riippumaton kirjoitti:

        Väärin, ei sitä öljyntäyttöproppua tarvitse avata lainkaan. Kosteus tulee pois pakoputken kautta viimeistään moottorin ollessa normaali käyntilämpötilassa.

        Aivan mutta se nopeuttaa kosteuden poistumista huomattavasti ja ei pääse syövyttämäänkään niin paljon paikkoja. Sanoit että kosteus tulee pois viimeistään moottorin ollessa normaalilla käyntilämpötilassa, mutta kun sitä kosteutta kertyy sen jälkeen kun kone alkaa kylmenemään siellä tallissa ja se jos mikä syövyttää, siksi on hyvä availla roppu nopeuttaakseen sen poistumista konehuoneesta.


    • V2

      Syksyllä pesu ja öljynvaihto,talven aikana vahaus ja akun lataus ylläpitolaturilla 2-3 kertaa.Lämpötila alimmillaan 4.

      • jääräpää

        Omani käynnistelen pari kertaa talvessa ettei männänrenkaat jymähtäisi paikoilleen, annan käydä minuutin tai pari. En tiedä onko tuosta edes suurempaa hyötyä, mutta noin olen tottunut tekemään ja saa puuhastella edes jotain talvikaudellakin. Öljyt vaihdan normaalisti kilsojen mukaan huollossa ja jos huollon jälkeen ajanut runsaammin ennen talvisäilytystä, niin keväällä taas ennen ajokautta. Pyöräni seisoo lämpimässä, 10 -12 astetta joten tuskin öljyn sekaan ihmeemmin vettä kondensoituu vaikka joskus seisonnan aikana koneet käynnistääkin.
        Pyörät pesen syksyllä, mutta vahaamiseen teen yleensä keväällä ja kerran ajokauden aikana. Akku ylläpitolaturiin tai perinteisellä laturilla lyhyehkö lataus 4-5 kertaa talven aikana.


      • VoiVoiNoobia
        jääräpää kirjoitti:

        Omani käynnistelen pari kertaa talvessa ettei männänrenkaat jymähtäisi paikoilleen, annan käydä minuutin tai pari. En tiedä onko tuosta edes suurempaa hyötyä, mutta noin olen tottunut tekemään ja saa puuhastella edes jotain talvikaudellakin. Öljyt vaihdan normaalisti kilsojen mukaan huollossa ja jos huollon jälkeen ajanut runsaammin ennen talvisäilytystä, niin keväällä taas ennen ajokautta. Pyöräni seisoo lämpimässä, 10 -12 astetta joten tuskin öljyn sekaan ihmeemmin vettä kondensoituu vaikka joskus seisonnan aikana koneet käynnistääkin.
        Pyörät pesen syksyllä, mutta vahaamiseen teen yleensä keväällä ja kerran ajokauden aikana. Akku ylläpitolaturiin tai perinteisellä laturilla lyhyehkö lataus 4-5 kertaa talven aikana.

        jep jep.
        Teet kokolailla juuri niin kun ei todellakaan pitäisi tehdä :)
        Ei siinä mitään,saat tuhota pyörääsi ihan miten ite haluat.


      • Motoristikin...
        jääräpää kirjoitti:

        Omani käynnistelen pari kertaa talvessa ettei männänrenkaat jymähtäisi paikoilleen, annan käydä minuutin tai pari. En tiedä onko tuosta edes suurempaa hyötyä, mutta noin olen tottunut tekemään ja saa puuhastella edes jotain talvikaudellakin. Öljyt vaihdan normaalisti kilsojen mukaan huollossa ja jos huollon jälkeen ajanut runsaammin ennen talvisäilytystä, niin keväällä taas ennen ajokautta. Pyöräni seisoo lämpimässä, 10 -12 astetta joten tuskin öljyn sekaan ihmeemmin vettä kondensoituu vaikka joskus seisonnan aikana koneet käynnistääkin.
        Pyörät pesen syksyllä, mutta vahaamiseen teen yleensä keväällä ja kerran ajokauden aikana. Akku ylläpitolaturiin tai perinteisellä laturilla lyhyehkö lataus 4-5 kertaa talven aikana.

        Jokainen asiasta vähäänkään perillä oleva motoristi vaihtaa kauden päätteeksi pyöräänsä AINA! uudet öljyt, sillä miksi jättää mustat mömmöt koneeseen syövyttämään paikkoja talveksi? ja vielä jos tosiaan käynnistelee talven aikana niin hyvät uudet öljyt pitää olla. Ei tässä asiass nyt voi alkaa nuukailemaan? Monella on todella kallis prätkä tallissa, miksi tuhota sitä pienellä asialla?


    • TIETO vs. MUTU

      Voi käyttää talvella mutta voi olla käyttämättäkin.

      Jos käyttää, niin pitää käyttää kone riittävän kuumaksi, että kosteus häviää. Riittävä aika 10-15 min tai niin että pakoputken pää ei ole enää märkä. Turhaa hifistelyä on tuulettaa öljykorkin kautta... Koneen sisällä on varmasti riittävä öljykalvo joka paikassa estämään hapettumisen.

      Tuo käynnistys tyhjentää akkua enemmän kuin koneen käyttäminen sitä lataa, joten akku täytyy ladata täyteen erillisellä akkulaturilla. Jos akku on vajaa säilytyksessä sen käyttöikä laskee.

      Jos ei käytä talven aikana, niin silti akkua pitää käydä latailemassa parin kuukauden välein.

      Ei se käytetty öljy mitään syövytä... Jos öljyillä on ajettu muutama tuhat kilsaa, niin menee kyllä se suraavakin kausi samoilla öljyillä. Kokonaismäärä kilometreissä ratkaisee, mutta voihan tuon vaihtaa tieheämminkin kun öljyn hinta on pieni kustannus verrattuna bensa ja vakuutuskuluihin.

      Mutta kukin tyylillään...

    • Öljyt koneeseen

      Kyllä öljyt menee ihmeen mustaksi jo n 2000km ajon jälkeen jos ajot ovat lyhkäisiä ja ilman lämpötila jo kovin syksyinen. Itse an ala öljyissä säästelemään vaan vaihdan ne n 2000-3000km välein ja suodattimen n 5000km välein. Ei se musta mömmö siellä moottorissa ainakaan hyvää tee jos koko talven siellä pääsee muhimaan? Mielelläni sinne laitan ihan uudet öljyt ja on heti parempi mieli ja keväällä saa ajella surutta niin ettei heti ole öljynvaihto edessä kun pihalle pyörän työntää.

      • musta mömmö ja öljy

        niin mutta sitten keväällä on jo pienen ajon jälkeen taas öljyt mustana ,voi sentään :D
        miksi öljynvalmistajat eivät osaa valmistaa sellaisia mustumattomia öljyjä?


    • Öljyt koneeseen

      Ai mikseikö valmista? no katsos kun sitten öljyssä on jokin vika, öljyn tehtävä on kerätä erilaiset epäpuhtaudet eli sitoa ne itseensä ja siksi hyvät öljyt mustuvat melko nopeasti.

    • Caprice 83

      Itse olen tehnyt seuraavat toimenpiteet, toimenpiteiden tärkeys vaihtelee sen mukaan, ovatko tilat kylmät vai lämpimät. Tasalämpöinen ja kuiva tila on paras, lämpö mielellään 5... 22 celsiusta. En toki tarkoita mitään yltiökuivaa tilaa, mutta se ei yleensä ihan vahingossa järjesty. Sanotaan kosteusprosentti samaa luokkaa kuin kerrostaloasunnossa.

      -Aloitetaan pyörän huolellisella pesulla. Kestää tavallisesti noin yhden päivän, että saa kaivettua erilaisilla muotoharjoilla kaiken kökön pois joka paikasta.
      Vahauksenkin voi toki tehdä vaikka tässä vaiheessa kunhan pyörä ehtii kuivua pesun jäljiltä.

      -Uudet öljyt ja mahdollinen suodatin seisonnan ajaksi ja koneen lyhytaikainen käyttö vaihdon päätteeksi, jotta vanha öljykökkö sekoittuu uuteen öljyyn.

      -Öljyä tippakannulla sytytystulpan rei'istä sisään ettei männänrenkaat juutu, eikä palojätteiden kosteuden kanssa muodostamat hapot syövyttäisi. Sitten konetta pyöritetään hitaasti muutama kierros. Tulpat takaisin tietysti seisonnan ajaksi. Käsittääkseni ei ole väliä onko tulpat kiinni vai eivät pyörittämisen ajan, mutta elektronisella kipinällä varustetuissa pyörissä ei koskaan saisi tapahtua kipinää ilman, että puolan päässä on esim. tulppa kuormana, koska joissain malleissa sähköboksit voi särkyä.

      -Polttoainetankki täyteen uutta bensiiniä. Tämä kaadetaan keväällä auton tankkiin. Mahdolliset kohokammiot jne. kannattaa tyhjentää säilönnän ajaksi, jotta vihreää tahnaa ei kotimaisesta bensiinistä pääsisi niihin muodostumaan kovin paljoa. Vähänkään maamoottoria kireämmät pyörät seisseellää bensalla eivät edes kävisi, mutta autossa eroa ei huomaa.

      -Akun olen ladannut- purkanut-ladannut syksyllä ja keväällä, eli kaksi kertaa saa syväpurun ja syvävarauksen säilönnän aikana. Paras säilytyspaikka on ylimääräinen akulle varattu jääkaappi, jolloin levyjen syöpymisprosessi hidastuu säilytyksen ajaksi.

      -Talvisäilytyksen aikana tehdään kaikki talven huollot. Mainittakoon vielä, että esim. jarru- ja kytkinnesteet kannattaa vaihtaa parin vuoden välein. Tätä aika harva näyttää tekevän. Jarrunesteen tehtävänä on myös imeä siihen kertynyt vesi ja voidella jarrujärjestelmän kumiosia. Nämä ominaisuudet yleensä heikkenevät ratkaisevasti muutaman vuoden jälkeen.

    • Miten toimin?

      Voiko 2010 mallin pyörän moottoria siis pyörittää startista jos on ottanut vain tulpanjohdot irti tulpista ja tulpat kiinni kannessa normaalisti? Tarkoitan tuota varovaista koneen pyöritystä ettei aiheuta vahingoa sylinterissä jos kone seissyt esim 4kk?

      • Caprice 83

        Juju on siis juuri siinä, että sylinterien kannalta ei ole niin väliä onko tulpat paikallaan vai eivät, vaan sytytysjärjestelmän kannalta. Eli jos ei ole tulppia tai muuta kuormaa johtojen päässä, jännite nousee puolan ensiöpuolellakin suuremmaksi, joka voi olla kohtalokasta elektronisten boksien osille.

        Vaihtoehtoja on siis ainakin kaksi tapauksessasi:
        -Pyörittäessäsi startilla sinun tulee muuten estää, että sytytyskipinä ei lyö. Esim. puolien johdot irti.
        -Pyörä seisomaan keskiseisontatuelle (jos on) ja pyörität konetta takapyörästä isolla vaihteella.


      • Caprice 83
        Caprice 83 kirjoitti:

        Juju on siis juuri siinä, että sylinterien kannalta ei ole niin väliä onko tulpat paikallaan vai eivät, vaan sytytysjärjestelmän kannalta. Eli jos ei ole tulppia tai muuta kuormaa johtojen päässä, jännite nousee puolan ensiöpuolellakin suuremmaksi, joka voi olla kohtalokasta elektronisten boksien osille.

        Vaihtoehtoja on siis ainakin kaksi tapauksessasi:
        -Pyörittäessäsi startilla sinun tulee muuten estää, että sytytyskipinä ei lyö. Esim. puolien johdot irti.
        -Pyörä seisomaan keskiseisontatuelle (jos on) ja pyörität konetta takapyörästä isolla vaihteella.

        Puolien johdot siis irti ensiöpuolelta. Jos puolissa on liittimet, joilla kaikki muut johdot tulevat, ne irti.


    • Anonyymi

      Vähän tuntuu liioittelulta tämä moottoripyörien pakolliset talvikäynnistelyt ja pelko moottorin sisäosien rustumisesta jos ei talvella käynnistele ollenkaan. Mikä kummassa tekee moottoripyörän moottorista niin heikon ettei se kestä kylmää. Eihän se eroa juuri paljonkaan muista moottoreista. On tietysti vähän eri asia jo ajoneuvo nököttää lumihangessa koko talven mutta kyllä ne laitteet kestää kylmäsäilytyksen kylmässä tallissa. Meillä on ollut vuosia kaksi- ja nelitahtiset moottorikäyttöiset ajoneuvot ja laitteet kuten moottorisahat, ruohonleikkurit, raivuusahat, perämoottorit, moottorikelkat, traktorit, mopot ja autot talvisin käyttämättömänä ulkosäilytyksessä kylmässä hallissa, jossa lämpötila vastaa ulkolämpötilaa eli talvella voi olla jopa -40c. Eikä ole yhdestäkään kosteus syövyttänyt moottorin laakereita tms eikä mennyt moottori rikki talvisäilytyksen jälkeen, ja jokainen on pelannut moitteetta vuodesta toiseen. On jopa yksi nelitahtinen jyrsinkone, joka on säilytetty samalla tavalla yli 40 vuoden ajan talvet eristämättömässä liiterissä pakkasen armoilla. En usko lainkaan näihin juttuihin että moottoripyörän moottorin sisuskalut syöpyisi talven aikana jos sitä ei käynnistele.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2418
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      56
      2188
    3. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      40
      1828
    4. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      208
      1708
    5. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1640
    6. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      19
      1527
    7. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      86
      1414
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      9
      1395
    9. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      10
      1325
    10. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1324
    Aihe