Kun eroaa valtiokirkoista, niin tätä ongelmaa ei enää ole
Lainaus:
Opetusministeri Jukka Gustafsson (sd.) on valmis tarkastelemaan uudelleen uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppilaiden välisiä tasa-arvoasioita. Gustafsson kertoo asiasta vastauksessaan, jonka hän on antanut kansanedustaja Outi Alako-Kahiluodon (vihr.) kirjalliseen kysymykseen.
Alanko-Kahiluoto nosti esille sen, että kirkkoon kuuluva koulun oppilas ei voi valita, osallistuuko uskonnon vai elämänkatsomustiedon opetukseen, vaan hänen on aina osallistuttava uskonnon opetukseen. Sen sijaan kirkkoon kuulumaton saa päättää asiasta itse. Kirkosta eroamiseen alaikäinen taas tarvitsee huoltajan suostumuksen,
- Siten todellinen uskonnonvapaus riippuu pitkälti vanhemmista. Kirkkoon kuuluvankin tulisi kuitenkin saada opiskella elämänkatsomustietoa niin halutessaan, Alanko-Kahiluoto kirjoittaa blogissaan.
Alanko-Kahiluoto kysyi Gustafssonilta, onko asia tarkoitus ottaa esille perusopetuksen tuntijaon uudistamisen yhteydessä ja onko lainsäädäntöä asiassa tarkoitus uudistaa.
Gustafsson toteaa vastauksessaan näin:
- Asia on keskeinen oppilaiden uskonnonvapauden toteutumisen näkökulmasta. Asiasta käydyn keskustelun valossa on syytä tarkastella perusteellisesti uudestaan onko tarkoituksenmukaista tai perusteltua rajoittaa kirkkoon kuuluvien oppilaiden oikeutta osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen ja heidän vanhempiensa oikeutta valita lapsellensa opetettava katsomusaine
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/119235-ongelma-suomen-uskonnonvapaudessa-–-ministeri-myontaa
Itsenäinen eroamisoikeus myös alaikäisille
eroa valtiokirkosta
0
125
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512