Mikä on Pyhä henki?

Tällästä kelasin

Olen ihmetellyt useasti että mikä se sellainen oikein on. Oikeastaan olen ihmetellyt lapsuudesta saakka. Kyllä minulle kristinuskoa on pakkosyötetty lapsena niinkuin kaikille muillekin suomalaisille, mainittu pyhä henki useaan otteeseen, mutta jos joku osaisi vielä lyhyesti selittää mikä se sellainen oikein on?

Lapsena minulle tuli aina mieleen joku lampunhenki
"Mä sanon, herra Aladdin sir, nyt mitä olla sais?"

Eli onko Pyhä henki jonkinlainen loppumaton positiivinen energia? Joku kollektiivinen oikeudentaju joka täyttää ihmisten sielut, vai mikä ihme se on?
Onko se jonkinlainen motivaattori joka ajaa ihmistä ponnistelemaan oikeuden puolesta?

Kun puhutaan kolmiyhteydestä ja siitä kuinka kolme olemusta Jumala, Jeesus, ja Pyhä henki ovat kaikki yhtä samaa, mutta silti heillä on oma persoonallisuus. Tarkoittaako tämä sitä että Pyhä henki kuitenkin on jonkinlainen persoonallisuus niinkuin Jeesuskin, eli joku olemassa oleva(henkilö ei ole ehkä oikea termi) tietoisuus jonka kanssa uskova voi puhua tai jota uskova voi rukoilla?

39

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koe 32

      Ei suinkaan pyhää henkeä voi yhdistää katoavaan persoonallisuuteen, eli fyysiseen aineeseen, joka katoaa maaksi muuttuen! Se on henkinen ominaisuus, joka kerää jokaisen persoonallisuuden kautta henkisiä "rikkauksia", tallentaen ne seuraavaan syntymäänsä. Toisin sanoen elämän ymmärrys - viisaus, järjen ymmärrys, joka ei tahdo vahingoittaa millään teollaan lähimmäistään, tai yleensäkään itse elämän yllä-pitävää henkeä, henkeä josta kaikki elä'mä on maapallollamme riippuvainen. Se järjen ymmärrys, eli uutta luova henkinen viisaus?

      • Koe 69

        Tässä kontekstissa on kai hyvä miettiä, miten pyhä kolminaisuus saavutetaan.


      • Hei


        Olen kirjoittanut aiheesta; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1

        Kirjoitukseni ovat vuodelta 1995 kaikki siellä ja melkein kaikki viimeistä viimeistelyä vailla mutta niissä on päällimmäistä.

        yst., hyvää kesää
        jari


      • Koe 32:lle
        Ei mitään näistä,mitä kirjoitat.Pyhä henki kirkastaa vain Jeesuksen vanhurkautta,ja jakaa omilleen sitä jumalan voimaa mitä tarvitsee,henki se joka eläväksi tekee,jakaa myös armolahjojaan niille jota sitä anovat.


      • Vapaa ymmärrys
        kuulija1 kirjoitti:

        Koe 32:lle
        Ei mitään näistä,mitä kirjoitat.Pyhä henki kirkastaa vain Jeesuksen vanhurkautta,ja jakaa omilleen sitä jumalan voimaa mitä tarvitsee,henki se joka eläväksi tekee,jakaa myös armolahjojaan niille jota sitä anovat.

        (kuulija1")! "Kehtaatko" noin arvottomia adventistisia näkemyksiäsi kirjoitella tänne. Sillä eihän noin typerillä näkemyksillä ole mitään sanottavaa, kysymääni ajatukseen! Luuletko toistenkin ajattelevan noin typerästi, kuin itse tyydyt ajattelemaan adventismi-opin johdannaisena. Eikö sinunkin olisi aika edes vähän käyttää aivokapasiteettia, sillä kyllä sitä nyt sen verran sinullakin luultavasti on, että pääset jollakin tavalla mukaan "kärryille", kun heiddäydyt omakohtaiseen asian tutkisteluun, sillä sentähden meille on nimenomaan ymmärryksen lahja annettu, jotta käyttäisimme sen mahdollisuuksia omakohtaisesti!! Pyhä Henki, ja järjen ymmärrys käyvät käsikädessä, sen jo Jeesus Kristus todistaa ja vakuuttaa Vuorisaarnassaan, joten älä unohda sitä. Järjen valoa tulee käyttää, sikäli kun sitä on?

        Lue koko Vuorisaarna ainakin Matt.5:1-48, asti; käytä vapaasti tajuntaasi lukiessasi.Vapaa ymmärrys käyttöön.


      • Koe 32
        vastaus
        Pyhä henki kirkastaa Jeesusta ainoastaan,hänen ominaisuttaan jakaa omille jeesukse täydeyttä,Jeesus han sanoo olkaa täydelliset niin kuin teidän taivaallisen isännekin täydellinen on. Siinä pyhän hengen tehtävä ja jakaa armolahjojaan omillen ,rakentaa seurakuntaa jonka pää on Itse kristus.
        Järjellä ei ole mitään tekemistä hengen kanssa,se on alistutttava siihen.


    • tällästä kelasin
      Pyhä henki on Kun se hetki tulee, Pyhä Henki neuvoo, mitä teidän on sanottava.Luuk.12:12
      Henki opastaa,nuhtelee jos teekee väärin,hengen saavat ne ihmiset jota ovat uudesti syntyneet ylhäältä,sellainen ihminen ei tee syntiä tarkoituksella,jos hairahtuukin henki heiti nuhtelee tee parannus.
      Pyhä henki opataa jeesusksen luokse,koska jeesus on elämän lähde,myös synnit anteeksi vain jeesuksen kautta.
      pyhenki on amon henki se ei pääty koskaaan,niiltä jotaka sen vastaan ottavat,se on ehtymätön.
      Se on persoona,kuten jeesuskin ja Jumala,jumala han henki kunte pyhähenkin kolme eri persoona. Kuitenkin yksi ja sama.

      Rukous yhdessä uudesti syntyneen kristitynkassa valaisee asiaa keskustelemalla.

      • Tällästä kelasin

        Kysyin tuossa että onko pyhä henki:
        Jonkinlainen loppumaton positiivinen energia? Joku kollektiivinen oikeudentaju joka täyttää ihmisten sielut, vai mikä ihme se on?
        Onko se jonkinlainen motivaattori joka ajaa ihmistä ponnistelemaan oikeuden puolesta?

        Eli noiden raamatun tekstejen mukaan se on juurikin mitä aiemmin sanoin, ainakin käsittääkseni. Jos olin jossain kohtaa väärässä tuossa yllämainitussa tekstissä niin korjatkaa vain.

        Tuo ei ole silti kovinkaan yksityiskohtaisesti selitetty, joten oletan että kuvaustesi valossa ihminen ei pysty yksityiskohtaisesti ja tarkalleen määrittelemään mikä on Pyhä henki?

        Korjatkaa vain jos olen väärässä. En ole nimittäin kristitty, mutta olen uskova.
        Eli en usko kristinuskoon, mutta uskon uskovani siihen samaan Pyhään henkeen, ja käyttämällä siitä vain eri ilmaisua kuin pyhä henki. Toisinsanoen uskon johonkin voimaan joka on loppumaton positiivinen energia joka ohjaa ihmistä tekemään oikein. Mielestäni tämä sopii kuvauksiin Pyhästä hengestä mutta en ole sitten varma onko teillä sama käsitys aiheesta.

        Jos yritän vielä tarkentaa mitä luulen:Pyhä henki on se energiavärähtely jonka ihminen tuntee kehossaan(tai sitten ei tunne niinkuin suurin osa) sellaisia lämpimiä mukavan tuntuisia aaltoja. Olen kuullut myös Kristityiltä usein kuvauksen "Jeesus-energia" tästä samasta voimasta.


      • Tällästä kelasin kirjoitti:

        Kysyin tuossa että onko pyhä henki:
        Jonkinlainen loppumaton positiivinen energia? Joku kollektiivinen oikeudentaju joka täyttää ihmisten sielut, vai mikä ihme se on?
        Onko se jonkinlainen motivaattori joka ajaa ihmistä ponnistelemaan oikeuden puolesta?

        Eli noiden raamatun tekstejen mukaan se on juurikin mitä aiemmin sanoin, ainakin käsittääkseni. Jos olin jossain kohtaa väärässä tuossa yllämainitussa tekstissä niin korjatkaa vain.

        Tuo ei ole silti kovinkaan yksityiskohtaisesti selitetty, joten oletan että kuvaustesi valossa ihminen ei pysty yksityiskohtaisesti ja tarkalleen määrittelemään mikä on Pyhä henki?

        Korjatkaa vain jos olen väärässä. En ole nimittäin kristitty, mutta olen uskova.
        Eli en usko kristinuskoon, mutta uskon uskovani siihen samaan Pyhään henkeen, ja käyttämällä siitä vain eri ilmaisua kuin pyhä henki. Toisinsanoen uskon johonkin voimaan joka on loppumaton positiivinen energia joka ohjaa ihmistä tekemään oikein. Mielestäni tämä sopii kuvauksiin Pyhästä hengestä mutta en ole sitten varma onko teillä sama käsitys aiheesta.

        Jos yritän vielä tarkentaa mitä luulen:Pyhä henki on se energiavärähtely jonka ihminen tuntee kehossaan(tai sitten ei tunne niinkuin suurin osa) sellaisia lämpimiä mukavan tuntuisia aaltoja. Olen kuullut myös Kristityiltä usein kuvauksen "Jeesus-energia" tästä samasta voimasta.

        Pyhä henki toimii yksilöllisesti,ei joukkona,joku voi kokea virtausia ruumiissaan,henki jakaa lahjoja myös parantaa sairaita,jos jeesus pyytää sitä isältä.
        henki antaa mys näkyjä kute johannekselle joka kirjoitti ilmestyskirjan,paljastaa väärät profeetat kun rukoilee hengessä ja totuudessa,henki myös rukoilee meidän puolesta.
        Se on myös armon henki,joka todistaa meidän sisimmässämme että olemme jumalan lapsia,se on leima jonka jeesus tunnistaa kun tulee meidät noutamaa kotiin.
        Ilman sitä ei päästä kotiin joudumme turmioon.


      • Tällästä kelasin kirjoitti:

        Kysyin tuossa että onko pyhä henki:
        Jonkinlainen loppumaton positiivinen energia? Joku kollektiivinen oikeudentaju joka täyttää ihmisten sielut, vai mikä ihme se on?
        Onko se jonkinlainen motivaattori joka ajaa ihmistä ponnistelemaan oikeuden puolesta?

        Eli noiden raamatun tekstejen mukaan se on juurikin mitä aiemmin sanoin, ainakin käsittääkseni. Jos olin jossain kohtaa väärässä tuossa yllämainitussa tekstissä niin korjatkaa vain.

        Tuo ei ole silti kovinkaan yksityiskohtaisesti selitetty, joten oletan että kuvaustesi valossa ihminen ei pysty yksityiskohtaisesti ja tarkalleen määrittelemään mikä on Pyhä henki?

        Korjatkaa vain jos olen väärässä. En ole nimittäin kristitty, mutta olen uskova.
        Eli en usko kristinuskoon, mutta uskon uskovani siihen samaan Pyhään henkeen, ja käyttämällä siitä vain eri ilmaisua kuin pyhä henki. Toisinsanoen uskon johonkin voimaan joka on loppumaton positiivinen energia joka ohjaa ihmistä tekemään oikein. Mielestäni tämä sopii kuvauksiin Pyhästä hengestä mutta en ole sitten varma onko teillä sama käsitys aiheesta.

        Jos yritän vielä tarkentaa mitä luulen:Pyhä henki on se energiavärähtely jonka ihminen tuntee kehossaan(tai sitten ei tunne niinkuin suurin osa) sellaisia lämpimiä mukavan tuntuisia aaltoja. Olen kuullut myös Kristityiltä usein kuvauksen "Jeesus-energia" tästä samasta voimasta.

        "Pyhä Henki on osa meidän syvintä kaikkeudellisen olemassa-olon syvin sielullinen tunne. Sillä korkein kaikkeuden planeettaamme yllä pitävä "Henki", on korkein Herra ja siten on kaikkien olentojen rakkauden korkein kohde. Siksi me olemme "Tuon Jumalan eli kaikkeuden korkeimman olennaisia osia. Eli niinkuin Jeesus evankeliumeissaan sanoo, ("että hänessä me elämme liikumme ja olemme"). Mutta sellainen sielu joka ei tätä sanontaa ymmärrä, on asettanut itselleen uskonnollisopillisen päämäärän, eli kirkollisen auktoritäärisen opin johon hänen ymmärryksensä on sidottu ja jonka opin pohjalta hän tulkitsee raamattua, hän sidonnainen.

        Hän on asettanut opin ehdoksi, eli hän on ehdokas (ehdollinen). Meissä jokaisessa on korkein ohjaaja, eli Tuo Pyhä-Henki, siis meidän tulisi kohdistaa kaikki kykymme yksinomaan Tuohon edellä mainittuun "Hengeen", sillä se on korkein ohjaaja ihmisen aivotajunnassa, ja kiintymys lähtee sieltä. Kaikki muu kiintymys on meidän persoonallista joka hallitsee meitä himona, itsekkyytenä. Korkein elävä Luoja "Jumala" on kaqiken rakkauden perusta eli Pyhä Henki, joka unohtaa tämän,- voi vain tuntea ailahtelevaa rakkautta!


      • nordlunde kirjoitti:

        "Pyhä Henki on osa meidän syvintä kaikkeudellisen olemassa-olon syvin sielullinen tunne. Sillä korkein kaikkeuden planeettaamme yllä pitävä "Henki", on korkein Herra ja siten on kaikkien olentojen rakkauden korkein kohde. Siksi me olemme "Tuon Jumalan eli kaikkeuden korkeimman olennaisia osia. Eli niinkuin Jeesus evankeliumeissaan sanoo, ("että hänessä me elämme liikumme ja olemme"). Mutta sellainen sielu joka ei tätä sanontaa ymmärrä, on asettanut itselleen uskonnollisopillisen päämäärän, eli kirkollisen auktoritäärisen opin johon hänen ymmärryksensä on sidottu ja jonka opin pohjalta hän tulkitsee raamattua, hän sidonnainen.

        Hän on asettanut opin ehdoksi, eli hän on ehdokas (ehdollinen). Meissä jokaisessa on korkein ohjaaja, eli Tuo Pyhä-Henki, siis meidän tulisi kohdistaa kaikki kykymme yksinomaan Tuohon edellä mainittuun "Hengeen", sillä se on korkein ohjaaja ihmisen aivotajunnassa, ja kiintymys lähtee sieltä. Kaikki muu kiintymys on meidän persoonallista joka hallitsee meitä himona, itsekkyytenä. Korkein elävä Luoja "Jumala" on kaqiken rakkauden perusta eli Pyhä Henki, joka unohtaa tämän,- voi vain tuntea ailahtelevaa rakkautta!

        Eli sydämen ja Ymmärryksen yhteinen lahja elämän Hengeltä "Jumalalta".


      • nordlunde kirjoitti:

        "Pyhä Henki on osa meidän syvintä kaikkeudellisen olemassa-olon syvin sielullinen tunne. Sillä korkein kaikkeuden planeettaamme yllä pitävä "Henki", on korkein Herra ja siten on kaikkien olentojen rakkauden korkein kohde. Siksi me olemme "Tuon Jumalan eli kaikkeuden korkeimman olennaisia osia. Eli niinkuin Jeesus evankeliumeissaan sanoo, ("että hänessä me elämme liikumme ja olemme"). Mutta sellainen sielu joka ei tätä sanontaa ymmärrä, on asettanut itselleen uskonnollisopillisen päämäärän, eli kirkollisen auktoritäärisen opin johon hänen ymmärryksensä on sidottu ja jonka opin pohjalta hän tulkitsee raamattua, hän sidonnainen.

        Hän on asettanut opin ehdoksi, eli hän on ehdokas (ehdollinen). Meissä jokaisessa on korkein ohjaaja, eli Tuo Pyhä-Henki, siis meidän tulisi kohdistaa kaikki kykymme yksinomaan Tuohon edellä mainittuun "Hengeen", sillä se on korkein ohjaaja ihmisen aivotajunnassa, ja kiintymys lähtee sieltä. Kaikki muu kiintymys on meidän persoonallista joka hallitsee meitä himona, itsekkyytenä. Korkein elävä Luoja "Jumala" on kaqiken rakkauden perusta eli Pyhä Henki, joka unohtaa tämän,- voi vain tuntea ailahtelevaa rakkautta!

        Pyhä henki on vain jeesuksen uskovissa,ei maailman ihmisissä,he eivät tunnesitä.
        Pyhä henki tulee silloin kun kääntyy,jeesuksen puoleen saasyntinsä anteeksi,silloin saa myös pyhän hengen,joka,kirkastaa vain jeesuta häne vanhurskauttaa olemme osallisia siitä.


      • tarvitset apua91%
        kuulija1 kirjoitti:

        Pyhä henki on vain jeesuksen uskovissa,ei maailman ihmisissä,he eivät tunnesitä.
        Pyhä henki tulee silloin kun kääntyy,jeesuksen puoleen saasyntinsä anteeksi,silloin saa myös pyhän hengen,joka,kirkastaa vain jeesuta häne vanhurskauttaa olemme osallisia siitä.

        Ei iankaikknen elämän henki, jonka välityksellä koko fyysinen ruumiimme toimii, erottaudu yhdestäkään ihmisestä, niin että se ei jokaista äidin kohdusta syntyvää sielullista personaa elähdyttäisi hengellään. Missä kohtaa evakeleumeissa Jeesuus Kristus sanoo, että teidän adventistien tulee uskoa vain minuun, sillä muuten ette saa Pyhää Henkeä, ja millä ihmeen konstilla sinä pystyt erottelemaan ketkät ovat Pyhällä Hengellä täytetyt, kun et tunne tietävän mikä edes on Pyhä Henki. Opettele tuntemaan evankeliumin sanoma, se on mahdollista. Sinulla on korkeintaan dualistinen näkemys raamatun sanomasta, jos sitäkään, joka on hyvin ahdas milipide kirjaimellisine tulkintoineen!


      • tarvitset apua91% kirjoitti:

        Ei iankaikknen elämän henki, jonka välityksellä koko fyysinen ruumiimme toimii, erottaudu yhdestäkään ihmisestä, niin että se ei jokaista äidin kohdusta syntyvää sielullista personaa elähdyttäisi hengellään. Missä kohtaa evakeleumeissa Jeesuus Kristus sanoo, että teidän adventistien tulee uskoa vain minuun, sillä muuten ette saa Pyhää Henkeä, ja millä ihmeen konstilla sinä pystyt erottelemaan ketkät ovat Pyhällä Hengellä täytetyt, kun et tunne tietävän mikä edes on Pyhä Henki. Opettele tuntemaan evankeliumin sanoma, se on mahdollista. Sinulla on korkeintaan dualistinen näkemys raamatun sanomasta, jos sitäkään, joka on hyvin ahdas milipide kirjaimellisine tulkintoineen!

        tarvitset apua 91%
        Jopa selitetään vaikeasti,ettkö tiedä että meidän ruumis on pyjänhengen temppeli,Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne. 1.Kor.6:19
        kyllä pystyy erottamaan kuka on täyttynyt pyhällä hengellä,henki sen itse sanoo.


      • sisäinen tunne21
        kuulija1 kirjoitti:

        tarvitset apua 91%
        Jopa selitetään vaikeasti,ettkö tiedä että meidän ruumis on pyjänhengen temppeli,Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne. 1.Kor.6:19
        kyllä pystyy erottamaan kuka on täyttynyt pyhällä hengellä,henki sen itse sanoo.

        Kumpiko sinua johtaa elämän henki: vai se, jota kutsut "Pyhän hengen temppeliksi"? Kuule se ruumis jossa asuu tuo "P h-ki: niin sinussa kuin minussakin ja jokaisessa katoavassa saastuneessa ruumis-persoonassa, on pelkkää lannoitetuksi tullutta multaa eli maata, jota hänen ylleen kasataan kun iäisyyskutsu kuuluu hänen kohdalla, ja se on meidän jokaisen osa "eroosio" kuluttaa fyysillisen elämän loppuun. Ei sellaista ihmistä ole kuuna elämän-aikana syntynyt, jota ei maanpoveen olisi laitettu ja siellä maaksi muuttunut, se on elämän suurin laki, jota et voi kiertää tae paeta. Mutta henki palajaa elämän hengen tykö, ja määrää milloin saa ottaa uuden elämän ot6teen fysiseen majaan äidin kohdussa, ja kun "portti aukee, niin hän jälleen syntyvänä aloittaa taipaleensa äidin ja Isän turvassa. Elämä on ulos ja sissään henkittämistä, sisään tuloa ja ulos menua!


    • Tutki Raamatusta

      äläkä täältä kysele vai tahdotko turvata ihmisiin Herran Jeesuksen sijaan.

      • Tällästä kelasin

        En turvaa kenenkään ihmiseen, eikä kyse olekaan turvaamisesta vaan analysoimisesta. Kunhan kysyn heidän mielipidettään asiaan.

        Minä olen jo löytänyt sen mihin turvaan, niinkuin sinäkin.


      • Tutki
        Herra käyttä ihmistä välikappaleena,heitä on kahta eri ihmisä,toinen on paholaisnen talutusnuorassa,kun toinen on kuuliainen jeesuksen ohjeille.
        Siinä on se ero


      • Ei rienata
        kuulija1 kirjoitti:

        Tutki
        Herra käyttä ihmistä välikappaleena,heitä on kahta eri ihmisä,toinen on paholaisnen talutusnuorassa,kun toinen on kuuliainen jeesuksen ohjeille.
        Siinä on se ero

        , Onko tuo adventisteilta peritty tapa syytellä; ei heihin kuuluvia ihmisiä "paholaisen talutusnuorassa kulkeviksi". Etkö edes häpeä syytellä adventismin ulkopuolella, tai yleensä kirkkoihin kuulumattomia? Mitähän Jeesus Kristus sanoisi sinulle, jos, hän eläisi tänä päivänä "keskuudessamme", niin hän varmasti sanoisi samat sanat, kuin Pietarilleki, että mene pois "saatana" minun edestäni, tai läheltäni, sillä tuollainen ei kuulu, muutakuin itsekkään ja omahyväisen ihmisen saastaiseen sielun elämään, josta on tehtävä fyysisen elämän aikana todellinen kääntymys ja nähdä vihdoinkin totuus oikeassa Kristus-valossa!


      • Ei rienata kirjoitti:

        , Onko tuo adventisteilta peritty tapa syytellä; ei heihin kuuluvia ihmisiä "paholaisen talutusnuorassa kulkeviksi". Etkö edes häpeä syytellä adventismin ulkopuolella, tai yleensä kirkkoihin kuulumattomia? Mitähän Jeesus Kristus sanoisi sinulle, jos, hän eläisi tänä päivänä "keskuudessamme", niin hän varmasti sanoisi samat sanat, kuin Pietarilleki, että mene pois "saatana" minun edestäni, tai läheltäni, sillä tuollainen ei kuulu, muutakuin itsekkään ja omahyväisen ihmisen saastaiseen sielun elämään, josta on tehtävä fyysisen elämän aikana todellinen kääntymys ja nähdä vihdoinkin totuus oikeassa Kristus-valossa!

        Ei rienta:lle
        En tunne adventistien seurakuntaa,se tiedän että jumalaoton ihmisen tuo esille sitä mikä hänen sydämmessään ajatteleen,pahuutta.
        Koska sydämmen kyllyydestä suusi puhuu, ei ohdakeista korjata viikunoita.


    • Palava Pensas

      Pyhä Henki on voiman, tiedon ja viisauden Henki, joka kirkastaa Jeesusta ja Jumalan Sanaa uskovaisille.
      Pyhä Henki on persoona.
      Pyhän Hengen voimavaikutukset ovat moninaiset.
      Pyhä Henki jakaa armolahjoja, jotka ovat kuin työkaluja Kristuksen kirkastamisessa ja Jumalan valtakunnan ja evankeliumin eteenpäin menemisessä.

      Ihminen voi täyttyä Jumalan Hengellä, Pyhällä Hengellä, ylitse vuotavaisesti.
      Usein siitä on merkkinä kielillä puhuminen ja se lahja monesti jää pysyväiseksi armolahjaksi uskovalle.

    • fervgfreg

      En ymmärtänyt koko kristinuskoa tai Raamattua ollenkaan, ennenkuin ymmärsin, että pyhä henki = joko konkreettisesti Jumalalle työtä tekevä henkiolento tai sitten yleisellä tasolla Jumalan henki/energia. Yleisemmin sillä tarkoitetaan tuota Jumalan puolesta toimivaa henkiolentoa, kuten enkeliä joka opastaa ja ohjaa ihmisiä.

    • Bud Spencer!

      Pyhä Henki (molemmat isolla alkukirjaimella) ei ole "mikä" vaan "kuka"?

      Hän on yksi Jumalan kolmesta persoonasta. (Isä, Poika, Pyhä Henki.)

      Pyhän Hengen tärkein tehtävä on näyttää ihmisille, että suhde Jeesukseen Kristukseen on heidän elämänsä tärkein ja ratkaisevin asia.

      "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." (Apostolien Teot 4:12.)

      Pyhä Henki ei toimi missä hyvänsä uskonnossa vaan Hän toimii siellä, missä julistetaan Raamatun sanaa ja Jeesusta, joka on sovittanut maailman synnin.

      • nordlunde1

        Jeesus ei kyllä ole sovittanut yhdenkään ainoan muun, kuin omat tekonsa. Eli ei siis kenenkään meidän elävien, tai jo kuolleiden syntejä. Matt.5:47-48."Ja jos te osoitatette ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

        48."Olkaa siis te täydelliset niinkuin nteidän taivaallinen Isänne täydwellinen on". Eli täydellisyys on ehdoitta synnitöntä, eli täysin rikkeentöntä elämää. Näin siis Jeesus Kristus kehoittaa: Joten turha on itseään lepytellä Jeesuksen ristin kuolemalla meidän syntiemme lunasstamiseksi, että hän oilisi pelastanut meidät kaikistaq tehdyistä jopa hirvittävistä rikoksista joita olemme, - kenties paljonkin aiheuttaneet lähimäisillemme jotka ovaqt olleet meitä heikompia, ja siten pääsemme kuin "koira veräjästä". Kyllä me joudumme vastaamaan jokaisesta teostamme, oli se, sitten pienempi tai suurempi pahan teko.


    • tälläista kelasin

      Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki.Matt.10:20
      Mene nyt, minä olen sinun kanssasi, kun puhut, ja neuvon sinulle, mitä sinun tulee sanoa.2.moos 4:12
      Pyhä henki käskee puhumaan jumalan tahdon tapahtumisista, välimiehenä on jeesus itse hän pyytä sen isältä joka lähettää pyhänhengen, sitä anoville.

      Uskovien ruumis on pyhän hengen temmpeli,siitä lähtien kun on kääntynyt synnistään,jeesus on sen lähettänyt asumaan meissä.
      Me olemme nyt armosta elämme,se on lahja jumalalta,vaikka olemme synnin alaisia,emme tee syntiä,tahallisesti.
      jos rikommekin jotakuta vastaan henki sen ilmoittaa on väärin tehty oma tunto soimaa heti.

    • eremith2

      Pyhähenki sana , on hyvin vaikea ymmärtää, kielellisesti käytettynä. Mutta lainaampa tähän kysymykseen. "Pirkko lehtiön elämän tarkoitukseen liittyvää kysymystä ("Elämän tarkoitus"). "Jumalani mikä on elämän tarkoitus. Työ on täyttänyt päiväni niin, etten ole osannut ajatella tätä uutta vaihetta. Elämän tarkoitus ei voi olla vain työ. Silloin olisivat tarpeettomia kaikki, ne jotka eivät ole voineet tehdä työtä, tai ne, jotka ovat syyttään työttömiä.

      Avaa ymmärrykseni näkemään itse elämään suuri arvo ("Pyhän hengeen sisältyvä arvoa"), sinun näkökulmastasi".

      • -

        "Pyhähenki sana , on hyvin vaikea ymmärtää, kielellisesti käytettynä."

        Useimmat suomenkieliset Raamatut on käännetty englanninkielisistä Raamatuista. Pyhä Henki tulee sanoista Holy Spirit. Uusi testamentti kieltää ihmisiltä spiritismin. Tämä on kuitenkin se mitä Jeesus toi juutalaisten keskuuteen Pyhän Hengen avulla.

        - Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat haureus, epäpuhtaus, irstaus, epäjumalanpalvelus, SPIRITISMIN harjoittaminen, vihollisuudet, riita, mustasukkaisuus, vihanpuuskat, kinastelut, jakaumat, lahkot, kateus, juopottelu, mässäilyt ja muut näiden kaltaiset. Näistä varoitan teitä ennalta, samoin kuin olen jo ennalta varoittanut teitä, että ne, jotka harjoittavat sellaisia, eivät peri Jumalan valtakuntaa. (Galatalaisille 5:19-21)

        - Mutta pelkureiden ja epäuskoisten ja iljettävän saastaisten ja murhaajien ja haureellisten ja SPIRITISMIÄ harjoittavien ja epäjumalanpalvelijoiden ja kaikkien valehtelijoiden osa tulee olemaan siinä järvessä, joka palaa tulesta ja rikistä. Tämä tarkoittaa toista kuolemaa. (Ilmestys 21:8)


    • -Jessica-

      Se on joku noita tai semmonen okkultti-juttu. Lue harry potter nii ymmärrät!

      • Jesseca :lle
        Ei ole mitään yhteistä okkultti-jutun kanssa,se on kuin yö ja pävän ero.
        Eivät tunne toista mikä on pahuuden kanssa tekemistä,se on polttava tuli joka pottaa pois kaiken sen mikä ei olen Jeesuksesta.


    • www.jaikal.se

      >>>Tarkoittaako tämä sitä että Pyhä henki kuitenkin on jonkinlainen persoonallisuus niinkuin Jeesuskin, eli joku olemassa oleva(henkilö ei ole ehkä oikea termi) tietoisuus jonka kanssa uskova voi puhua tai jota uskova voi rukoilla?

    • dvfd

      Pyhä henki = Jumalalle työtä tekevä henkiolento, kuten enkeli

    • yksin armosta

      En ole lukenut näitä muita vastauksia, siellä voi olla siis hyviä ja huonoja vastauksia, niin kuin yleensäkin.

      Pyhä Henki on voima jokaiseen päivään. Sen avulla ihminen on yhteydessä Jumalaan, ja sen kautta Jumala johdattaa omiensa askeleita.

      Uskovan elämään kuuluu Raamatun luku ja rukouselämä, mutta Pyhän Hengen täyteyden kannalta on ehdottoman tärkeää kuunnella tai laulaa hengellistä musiikkia!

      Raamattu kehottaa meitä täyttymään Hengellä nimenomaan hengellisiä lauluja ja ylistystä/kiitosta veisaten.

      Kun Paavali ja Silas olivat vankilassa, he "veisasivat ylistystä Jumalalle". He näkivät siis Pyhän Hengen täyteyden olevan olennaista omalle selviytymiselleen vaikeasta tilanteesta.

      Jokainen ihminen luonnostaan masentuu tai muuttuu alakuloiseksi elämän vastoinkäymisissä. Jumalan vastalääke tähän on Pyhä Henki, jota Raamatussa verrataan alkoholin kittaamiseen.

      Miksi suurin osa alkoholia juovista ihmisistä juo sitä? Humaltuakseen, selviytyäkseen näin paineista ja unohtaakseen huolensa.

      Jumalan Sana sanoo, että älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä.

      Jumalan Henki on siis apu päivästä päivään, selviytymiskeino ja yhteydenpito Jumalan ja ihmisen välillä.

      Sen avulla ihmisen elämä muuttuu pikku hiljaa Jeesuksen alämäksi, kun rakkaus, ilo, rauha, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, ja itsensä hillitseminen, jotka ovat Pyhän Hengen hedelmä, saavat sijaa.

    • mievaan
      • nordlunde3

        Siinä oli lyhyt ja tosi vastaus Pyhäs nHengestä! Sitä se nimenomaan on "Rakkaus" ei tee pahaa, rakkaus ei loukkaa, vaan kaikki se kestää, kaikki se kärsii, se eikoskaan 2häviä. 1Kor.13:1 "Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helesevä vaski tai kilesevä kulkunen". 2 jae.Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä-tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minullaei olisi rakkautta, en minä mitään olisi"

        Ja vaikka minä jakaisin kaiken omaisuuteni köyhäi ravinnoksi, vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi. 1Kor.3:3.
        Rakkau on pitkämielinen, rakkaus on lempeä, rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa.

        Kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa. ("kaikki muu katoaa ruumiimekin on vihdoin lahoava pois")


    • yardin

      Sillä viisaus on ihmisiä rakastava henki...Sillä Herran Henki täyttää maanpiirin. (Viisaus 1:6, 7) =
      Sofia, Sophia, Isis. jne... Pyhää Henkeä kuvataan myös kyyhkysenä, henkimaailmassa. Jordanin kasteessa Pyhä Henki/Jumalainen viisaus laskeutui Jeesuksen inhimilliseen fyysiseen ruumiiseen,yhtäkaikki http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Irish_clover.jpg Jumaluus, tuli ihmiseen ja eli kolme vuotta ihmisenä, sitoutuen fyysiseen, ensin heikosti, sitten yhä lujemmin, voimalla jota fyysisen aineen oli vaikea kestää.

      Kabbalassa Shekhina/Shekinah...Vanhassa testamentissa sana viisaudelle/pyhälle Hengelle on Sophia/Chokmah

      Ikoneissa Joosef edustaa Isää, Jeesus Kristusta ja Neitsyt Maria Pyhää Henkeä.

      Pyhä Henki on feminiininen, äidillinen. Hän on se Puolustaja. Äitiähän lapsikin ensimmäiseksi huutaa :)



      http://sahajapower.files.wordpress.com/2008/07/sophiachild.jpg
      http://sahajapower.files.wordpress.com/2008/07/sophiachild.jpg?w=274&h=360

    • kjkl

      Lukekaa Raamatusta Apostolien tekojen alkupuolta, niin selviää paremmin Pyhän Hengen tehtävä Kristinuskossa! Myös Johanneksen kirjeistä löytyy lisää tietoa!

    • Etsikonaika

      Selitän nyt siten kun olen itse tämän asian ymmärtäny kolmi yhteisestä JUmalasta isästä, pojasta ja pyhästä hengestä. Nämä edellä mainitut ovat vielä meille täällä ajassa oleville yhtä kaikki samoja henki luomuksia jotka kaikki niin ollen vaikuttavat kussakin ihmisessä, ei ole poikaa ilman isää ja pyhää henkeä eikä pyhää henkeä ilman isää ja poikaa, ne asuvat kaikki ihmisessä joka on tullut uudesti syntymisen ihmeeseen. Näistä kolmesta ei ole mielestäni yksinää JUmala eikä poika eikä pyhä henki vaan kukin heistä on kolmois persoona jos näin voin sanoa. Ilmaisen vielä asian toisinkin. Voidaan siis sanoa, että niin isällä kuin pojalla ja pyhällä hengellä on kolme nimeä isä poika ja pyhä henki. Sinulla on ehkä etsikkon aika kun kyselet näitä asioita. JUmalan siunausta sinulle.

    • I HE

      Kaikissa kolmessa: eli Isässä. Pojassa ja Pyhässä-Hengessä, on tämä kaiken omaava RAKKAUS eli ikuisuudesta laskeutunut Kristus Rakkaus, joka on yhtä kuin tuo mainitsemani, tai jo mainittu Isä Poika ja Pyhähenki. Eli Rakkaus on yhtä noiden edellä mainittujen arvojen kanssa, eli niinkuin Paavali "1Korintolaiskirjeen 13:1-13" kirjoittaa, eli mikään eettinen arvo, eli Jumalinen arvo ei voi ohittaa tuon J-sen rakkauden arvoa, joka sen arvon täyttää on pelastanut hengen-elämän!

    • adfkl

      Lue Apostolien teot, niin selviää!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe