Mitä sanotaan helluntaiseurakunnan ehtoollisella? Onko siinä joku tunnustus?
Helluntaiseurakunnan ehtoollisesta
28
3655
Vastaukset
- kristitty,varo heitä
Jos olet esim. luterilainen, niin tiedä, että luterilaisilla ei ole ehtoollisyhteyttä helluntailaisten kanssa. (Niinkuin ei ole katolisten kirkkojenkaan kanssa). Kirkko kieltää osallistumasta heidän "muistoaterialleen", jonka merkitys heillä on aivan toinen kuin perinteisten kristillisten kirkkojen ehtollisella. Myöskään vapaiden suuntien ihmiset eivät saa osallistua ev.lut. HPE:lle, koska he kieltävät Kristuksen läsnäolon pyhitetyssä leivässä ja viinissä ("sillä eihän Jeesus voi olla samaan aikaan taivaassa ja ehtollisessa". Tässä opissa tulee esiin helluntailaisten epäkristillinen nestoriolainen harha- ja järkeisoppi.) He kieltävät sakramentit. Jos olet uskovainen kristitty, älä osallistu heidän muistoaterialleen, joka todellakin on vain leivän ja marjamehun nauttimista Jeesuksen muistoksi (he eivät yleensä käytä viintä, Kristuksen veren symbolia, sillä se ei todellisuudessa merkitse heille mitään).
Sinähän vallan hassuja haastelet!
>>Kirkko kieltää osallistumasta heidän "muistoaterialleen">Myöskään vapaiden suuntien ihmiset eivät saa osallistua ev.lut. HPE:lle, koska he kieltävät Kristuksen läsnäolon pyhitetyssä leivässä ja viinissä ("sillä eihän Jeesus voi olla samaan aikaan taivaassa ja ehtollisessa"...>He kieltävät sakramentit- kristitty,varo heitä
jukka.finland kirjoitti:
Sinähän vallan hassuja haastelet!
>>Kirkko kieltää osallistumasta heidän "muistoaterialleen">Myöskään vapaiden suuntien ihmiset eivät saa osallistua ev.lut. HPE:lle, koska he kieltävät Kristuksen läsnäolon pyhitetyssä leivässä ja viinissä ("sillä eihän Jeesus voi olla samaan aikaan taivaassa ja ehtollisessa"...>He kieltävät sakramentitEv.lut.kirkolla ei ole ehtoollisyhteyttä vapaiden suuntien kanssa. Mikäli kysyisit asiaa papilta, saisit tämän vastauksen. Luterilaisilla ei ole ehtoollisyhteyttä myöskään ortodoksien ja katolisten kanssa. Uskovaiset papit sanovat suoraan, että jos osallistut helluntailaisten muistoaterialle, et ole oikeutettu luterilaiselle Herran ehtoolliselle.
Tietenkään papit eivät voi tietää jos joku helluntailainen vilpillisesti menee alttarille ja jakavat ehtoollisen hyvässä uskossa.
Vapaat suunnat kieltävät, että Herra voisi olla samaan aikaan Taivaassa ja alttarilla. He nimittävät tällaista sakramentti-uskoa "magiaksi".
Kuten lopussa kirjoitatkin:
">>He kieltävät sakramentit - *jukka.finland
kristitty,varo heitä kirjoitti:
Ev.lut.kirkolla ei ole ehtoollisyhteyttä vapaiden suuntien kanssa. Mikäli kysyisit asiaa papilta, saisit tämän vastauksen. Luterilaisilla ei ole ehtoollisyhteyttä myöskään ortodoksien ja katolisten kanssa. Uskovaiset papit sanovat suoraan, että jos osallistut helluntailaisten muistoaterialle, et ole oikeutettu luterilaiselle Herran ehtoolliselle.
Tietenkään papit eivät voi tietää jos joku helluntailainen vilpillisesti menee alttarille ja jakavat ehtoollisen hyvässä uskossa.
Vapaat suunnat kieltävät, että Herra voisi olla samaan aikaan Taivaassa ja alttarilla. He nimittävät tällaista sakramentti-uskoa "magiaksi".
Kuten lopussa kirjoitatkin:
">>He kieltävät sakramentit>>Puhut muistoateriasta. Muistelette mennyttä tapahtumaa>Hän ei teillä ole tässä hetkessä
*jukka.finland kirjoitti:
>>Puhut muistoateriasta. Muistelette mennyttä tapahtumaa>Hän ei teillä ole tässä hetkessä
>>Puhut muistoateriasta. Muistelette mennyttä tapahtumaa>>>>>
Tapio522 kirjoitti:
>>Puhut muistoateriasta. Muistelette mennyttä tapahtumaa>>>>>
Viestissäni piti kysymän Jukalta:
Uskotko Jeesuksen sanat "niin kuin on kirjoitettu":"
Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24).
Mitä olen ollut läsnä on tapahtuma ollut vapaamuotoinen. Käsittääkseni osallistujilta vaaditaan, että ovat uskossa ja käyneet kasteella. Paavalin leivän murtamista käsittelevät sanat, näin kuuluvat, on luettu
"Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa." (1. Kor. 11:23-29).- kristitty,varo heitä
Puhut nyt helluntailaisten muistoateriasta.
On taas helluntailaisten oma asia, päästävätkö he muun uskoisia omalle muistoaterialleen.
Mistään ehtoollisyhteydestä ei kuitenkaan kirkkojen ja helluntaiseurakuntien välillä ole sovittu. Helluntaijohtajat tietävät tämän oikein hyvin. Jos he eivät sitä teille kerro, he tietoisesti salaavat sen, että kirkko lukee teidät harhaoppisiksi. He itse, sallimalla luterilaisten osallistua muistoaterialle, luovat tahallista harhakuvaa yhteistyöstä kirkkojen kanssa. Vilpitön luterilainen ottaa vastaan muistoaterian, tuntematta sen opillista merkitystä ja ettei se ole sama ateria kuin luterilainen HPE.
Koska ehtoolliskäsitykset oleellisesti eroavat toisistaan, ei toisenuskoisella ole lupa siihen osallistua. Helluntailaiset itse tosin eivät ole koskaan kunnioittaneet toisenuskoisia. - !
kristitty,varo heitä kirjoitti:
Puhut nyt helluntailaisten muistoateriasta.
On taas helluntailaisten oma asia, päästävätkö he muun uskoisia omalle muistoaterialleen.
Mistään ehtoollisyhteydestä ei kuitenkaan kirkkojen ja helluntaiseurakuntien välillä ole sovittu. Helluntaijohtajat tietävät tämän oikein hyvin. Jos he eivät sitä teille kerro, he tietoisesti salaavat sen, että kirkko lukee teidät harhaoppisiksi. He itse, sallimalla luterilaisten osallistua muistoaterialle, luovat tahallista harhakuvaa yhteistyöstä kirkkojen kanssa. Vilpitön luterilainen ottaa vastaan muistoaterian, tuntematta sen opillista merkitystä ja ettei se ole sama ateria kuin luterilainen HPE.
Koska ehtoolliskäsitykset oleellisesti eroavat toisistaan, ei toisenuskoisella ole lupa siihen osallistua. Helluntailaiset itse tosin eivät ole koskaan kunnioittaneet toisenuskoisia."Helluntailaiset itse tosin eivät ole koskaan kunnioittaneet toisenuskoisia. "
Eikä liioin luterilaiset tai ortodoksitkaan. - kristitty,varo heitä
! kirjoitti:
"Helluntailaiset itse tosin eivät ole koskaan kunnioittaneet toisenuskoisia. "
Eikä liioin luterilaiset tai ortodoksitkaan.Ortodoksit ovat erittäin hyvin käyttäytyviä, huomaavaisia ja muita ihmisiä kunnioittavia.
Myöskään luterilaisilla ei ole tarvetta puuttua muun uskoisten tekemisiin.
Mutta helluntailaisten toiminnan voi nähdä mm. ympäri Suomi24 sivustoja: joka paikassa nälvimässä, soittamassa suuta ja tyrkyttämässä omaa oppiaan. Ei oo sivustoa, ettei siellä helluntailaiset häiriköi.
- Herra tulee
Ehtoollisen vietto ei tarvitse mitään porukalla ääneen lausuttuja tunnustuksia. Jokainen osallistuja tunnustautuu ilman erillisiä tunnustuksia Herran omaksi.
Yleensä luetaan (meillä luetaan aina) Raamatusta ehtoollisen asetussanat joko Matt. 26:26 tai 1. Kor. 11:23.
Leipä murretaan ja se sekä viini siunataan samoin kuin Jeesus teki viimeisellä ehtoollisellaan. Kaikki uskovat saavat osallistua ehtoollisen viettoon.
Jokainen helluntailainen tietää, että ehtoollinen on Jeesuksen sanojen mukaan Hänen muistokseen vietettävä yhteysateria. Ehtoollista nauttimalla julistamme Herramme kuolemaa.
1. Kor. 11:26
Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. - KTS (Ei kirj.)
Sinoli muistaakseni jotain pullaa ja aika ärtsyn tuoksuinen paukku...:O
Helluntailaisilla ehtoollinen ei liity juurikaan uskoon vaan se on muilta otettu tapa, ilman merkitystä.
Helluntailaisilla ehtoollisella leipä ja viini ei kuvaa Kristuksen ruumista eikä verta, kuten yleensä kristityillä, eikä siinä oleteta olevan Jumalakaan kummemmin mukana.
Helluntailaisten ehtoollis-oppi on otettu Kalvinisteilta.- Herra tulee
Pe.ku
>> Helluntailaisilla ehtoollinen ei liity juurikaan uskoon vaan se on muilta otettu tapa, ilman merkitystä. - kristitty,varo heitä
Pe.ku sanoo asian niinkuin se on ja niinkuin jokainen asiaa tunteva tietää sen olevan.
Helluntailaisilla leipä ja viini (käytännössä mehu) ovat vertauskuvia Jeesuksen ruumiista ja verestä, eivät kristinuskon sakramentin mukaisesti itse ruumis ja veri.
Sana "muistoateria" ei siis ole ainoastaan raamatusta otettu sana, vaan todella tarkoittaa menneen tapahtuman muistelua, ei siis tässä hetkessä, leivässä ja viinissä kohdattava Jeesus Kristus. Helluntailaiset kieltävät tällaisen "mystiikan", eli todellisen hengellisyyden.
Muistoaterian asetussanat he lukevat kuten kristityillä on tapana, mutta eivät usko siihen.
Sanat: "Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni..."
he kieltävät sanoen, ettei leivässä ja viinissä kuitenkaan ole Jeesuksen ruumis ja veri, vaan ne ovat ainoastaan vertauskuva. Näin ei Jeesus itse opettanut. Herra tulee kirjoitti:
Pe.ku
>> Helluntailaisilla ehtoollinen ei liity juurikaan uskoon vaan se on muilta otettu tapa, ilman merkitystä.Asia on kuten sanoin.
Alla lainaus Wikipediasta:
"ns. reformoitu ehtoolliskäsitys ei hyväksy käsitystä, että ehtoollisessa Kristuksen ruumis ja veri, tai Jumala muutoinkaan, olisi jollakin erityisellä tavalla läsnä. Reformoidun käsityksen taustalla on Ulrich Zwinglin ja Jean Calvinin opetus...............
Reformoitua ehtoolliskäsitystä edustavat Suomessa yleensä ns. vapaiden suuntien seurakunnat, kuten Vapaakirkko ja Helluntaiherätys."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen- Herra tulee
Pe.ku kirjoitti:
Asia on kuten sanoin.
Alla lainaus Wikipediasta:
"ns. reformoitu ehtoolliskäsitys ei hyväksy käsitystä, että ehtoollisessa Kristuksen ruumis ja veri, tai Jumala muutoinkaan, olisi jollakin erityisellä tavalla läsnä. Reformoidun käsityksen taustalla on Ulrich Zwinglin ja Jean Calvinin opetus...............
Reformoitua ehtoolliskäsitystä edustavat Suomessa yleensä ns. vapaiden suuntien seurakunnat, kuten Vapaakirkko ja Helluntaiherätys."
http://fi.wikipedia.org/wiki/EhtoollinenPe.ku
Wikipedia on epävarma tietolähde.
Kuka tahansa voi kirjoittaa sinne melkein mitä tahansa tietoa, mututietoakin. Suurin osa on kuitenklin ihan asiallista.
Totta on, että helluntailaiset eivät usko leivän ja viinin muuttuvan konkreettisesti Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.
"Katolisessa ajattelussa katsotaan leivän ja viinin olemuksen muuttuvan Kristuksen ruumiin ja veren olemuksiksi kun niiden ominaisuudet pysyvät leivän ja viinin ominaisuuksina (transsubstantiaatio). Siksi ne näyttävät leivältä ja viiniltä, vaikka oikeasti ovat Kristuksen ruumis ja veri."
http://www.karikuula.com/203
Luterilaisessa ja katolisessa ajattelussa ei ole suurta eroa.
Luterilaisilla on konsubstantiaatio-mallinen ehtoolliskäsitys.
"Transsubstantiaation ja konsubstantiaation välillä ei kuitenkaan ole oleellista eroa, sillä kummankin käsityksen mukaan leipä ja viini ovat todellisesti Kristuksen ruumis ja veri."
"Näyttävät oikeilta leivältä ja viiniltä, mutta todellisuudessa ovat Kristuksen ruumis ja veri."
Vaikuttaa silmänkääntötempulta, vaikka en mitenkään halua loukata toisten käsityksiä.
Kun lukee linkin tekstin kokonaan, käy ilmi, että käyttämättä jääneelle ehtoollisleivälle ja -viinille tapahtuu ehtoollisen nautimisen jälkeen muodonmuutos takaisin tavalliseksi leiväksi ja viiniksi. Hmm...
Ei ihme, että artikkelin kirjoittaja, tunnettu teologi, esittää itsekin epäilyksiään luterilaisen ehtoollisen merkityksen suhteen.
"Nyt voidaan kysellä, ovatko oppineiden spekuloinnit nyt karanneet yläpilviin. Raamatun ehtoollistekstit kun mahtuvat yhdelle postikortille, joten onko niistä lupa vetää näin pitkälle ulottuvia johtopäätöksiä?"
Raamattu ei tue noita käsityksiä. Siksi voidaan sanoa, että sekä katolilaisten että luterilaisten ehtoolliskäsitys on vahvassa yläpilvessä. Ehtoollispikarikin pitää tyhjentää viimeiseen pisaraan, vaikka viini ei olisikaan lempimerkkiä.
Luterilaisteologi jatkaa:
"Tietenkin on olemassa sekin mahdollisuus, että varhainen luterilaisuus tunnustuksineen ei ole ymmärtänyt ehtoollisteologiaa oikein, vaan jätti uskonpuhdistusprosessin siltä osin kesken.".
Pitäisikö tästä päätellä, että helluntailaisuus jatkoi siitä, mihin luterilaisten uskonpuhdistus ehtoollisen osalta päättyi.
Löytyyköhän muita samantapaisia asioita, joita katolilainen ja luterilainen kirkko eivät ole ymmärtäneet oikein. kristitty,varo heitä kirjoitti:
Pe.ku sanoo asian niinkuin se on ja niinkuin jokainen asiaa tunteva tietää sen olevan.
Helluntailaisilla leipä ja viini (käytännössä mehu) ovat vertauskuvia Jeesuksen ruumiista ja verestä, eivät kristinuskon sakramentin mukaisesti itse ruumis ja veri.
Sana "muistoateria" ei siis ole ainoastaan raamatusta otettu sana, vaan todella tarkoittaa menneen tapahtuman muistelua, ei siis tässä hetkessä, leivässä ja viinissä kohdattava Jeesus Kristus. Helluntailaiset kieltävät tällaisen "mystiikan", eli todellisen hengellisyyden.
Muistoaterian asetussanat he lukevat kuten kristityillä on tapana, mutta eivät usko siihen.
Sanat: "Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni..."
he kieltävät sanoen, ettei leivässä ja viinissä kuitenkaan ole Jeesuksen ruumis ja veri, vaan ne ovat ainoastaan vertauskuva. Näin ei Jeesus itse opettanut.Kristitty varo näitä:"Sana "muistoateria" ei siis ole ainoastaan raamatusta otettu sana, vaan todella tarkoittaa menneen tapahtuman muistelua, ei siis tässä hetkessä, leivässä ja viinissä kohdattava Jeesus Kristus. Helluntailaiset kieltävät tällaisen "mystiikan", eli todellisen hengellisyyden
- kristitty,varo heitä
"Herra tulee":
"Kun lukee linkin tekstin kokonaan, käy ilmi, että käyttämättä jääneelle ehtoollisleivälle ja -viinille tapahtuu ehtoollisen nautimisen jälkeen muodonmuutos takaisin tavalliseksi leiväksi ja viiniksi. Hmm... "
Valehtelet. Siunattu leipä ja viini eivät hengelliseltä olemukseltaan "muutu takaisin".
Otat tueksesi K. Kuulan, joka on kaikinpuolin kiistelty pappi luterilaisessa kirkossa. Olette näköjään samaa maata.
"Pitäisikö tästä päätellä, että helluntailaisuus jatkoi siitä, mihin luterilaisten uskonpuhdistus ehtoollisen osalta päättyi.
Löytyyköhän muita samantapaisia asioita, joita katolilainen ja luterilainen kirkko eivät ole ymmärtäneet oikein."
Te sitten aina jaksatte pilkata kristillisiä kirkkoja.
Hellluntailaisilla ei ole mitään tekemistä oikeauskoisen kristinuskon kanssa, eikä teitä edes kristityiksi tunnusteta. Tämän tosiasian te itse salaatte lahkolaisiltanne, pitääksenne heidät väärässä luulossa. Jos joku luopiopappi käy teidän kanssanne ehtoollispöytään, hän ei ole tervetullut kristittyjen pöytään. - Hellari...
Hellluntailaisilla ei ole mitään tekemistä oikeauskoisen kristinuskon kanssa, eikä teitä edes kristityiksi tunnusteta. Tämän tosiasian te itse salaatte lahkolaisiltanne, pitääksenne heidät väärässä luulossa. Jos joku luopiopappi käy teidän kanssanne ehtoollispöytään, hän ei ole tervetullut kristittyjen pöytään.
nimim. Kristitty varo heitä....
Tää kaveri on hyvä provoilemaan...Ei jaksa ymmärtää tommosta pelleilyä vakavilla asioilla...
Onneksi se henkilökohtainen usko ratkaisee! - Anonyymi
Mumi s
uut joka sänkyyn taas tämä eri Koskela taas.
Ei unkua saa kun näitä kerrataan - Anonyymi
Ilm.19:9 Biblia (1776) Ja hän sanoi minulle: kirjoita: autuaat ovat ne, jotka ovat Karitsan häihin ehtoolliselle kutsutut. Ja hän sanoi minulle: nämät Jumalan sanat ovat totiset. Ilm.21:5. 22:6
- Anonyymi
Suomessa on uskonnonvapaus ja jokainen yksilöuskovainen voi käydä ehtoollisellla siinä seurakunnassa jossa itse haluaa. Yleensä helluntaiseurakunnan ehtoolliselle voi osallistua uskoontulon jälkeen kasettu uskovainen.
https://suomenhelluntaikirkko.fi/helluntaikirkko/uskon-paakohdat/ehtoollinen/
Ehtoollinen on Jeesuksen seuraajilleen asettama muisto- ja yhteysateria, jossa hän on uskon kautta itse läsnä. Ehtoollinen julistaa Jeesuksen sovitustyötä ja on osallisuutta hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.
Ehtoolliseen osallistumisessa helluntaiseurakunnissa on vallalla erilaisia käytäntöjä. Joissakin seurakunnissa ehtoollinen on tarkoitettu vain uskoontulon jälkeen kastetuille (suljettu ehtoolliskäytäntö), toisissa ehtoolliselle voivat osallistua kaikki ne, jotka tunnustavat Jee-suksen Vapahtajakseen (avoin ehtoolliskäytäntö). Joissakin normaalisti uskovien kastetta edellyttävissä seurakunnissa ehtoolliselle voidaan kutsua myös toiseen kristillisen kirkkoon kuuluva uskova, joka satunnaisesti on mukana jumalanpalveluksessa (ehtoollisvieraanvaraisuus). Jokainen seurakunta päättää omasta käytännöstään. Sama koskee myös ehtoollistilaisuuksien määrää.- Anonyymi
uskoontulon jälkeen kastettu on tervetullut helluntaiseurakunnan ehtoolliselle ja vauvakastetut uskovaiset voivat mennä ev lut kirkkoon ehtoolliselle.
- Anonyymi
1Kor.11:20-34 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nautimista, sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväisä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiitäminen? Tässä kohden en kiitä. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseksi. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni. Sillä niin usein kun te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo eroittamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi; mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi. Sentähden, veljeni, kun kokoonutte aterioimaan, odottakaa toisianne. Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokootuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kun tulen.
- Anonyymi
1Kor.11:21 Biblia (1776) Sillä jokainen ennättää syödä oman ehtoollisensa, yksi isoo, ja toinen juovuksissa on.
- Anonyymi
Advenntiseurakunnan ehtoollisella on jalkojen pesu (myös helluntailaisille).
- Anonyymi
Joh.13:2 Biblia. Ja ehtoollisen jälkeen, (kuin perkele oli jo Juudan Simeonin Iskarotin sydämeen lykännyt, että hänen piti hänet pettämän,)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1607379
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1506046- 1545385
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.484767Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554088- 733332
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.623300Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263284- 472517
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢182429