Venttillien säädön tarpeellisuus??

Venytän säätöväliä

Tuntuu olevan ihan uusissakin pyörissä aika lyhyet säätövälit 10000.12000 tai 30000km. Joissain tietty hyrd säätö mut tosi monessa joutuu parin kolmen vuoden välein kattoon venttilit. Parin satasen juttu teetettynä. Kysenkin teiltä itse säätäjiltä kuinka on välykset pysyneet paikallaan. Luulis jossain isoissa customeissa pysyvän aika hyvin?
Autoissa kun oman kokemuksen perusteella riittää tyyliin kerran auton elämässä. Autoissa nyt melkein kaikissa on hydraulinen säätö mutta kuitenkin.

41

7507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Caprice 83

      Tuntuu riippuvan todella paljon laitteesta ja jopa yksilöstä, riippumatta onko pyörä vai auto, uusi tai vanha. Pätee kaiken ikäisiin ja riippuu jopa käytöstä.

      Jos peli on tuttu, säädöt pysyneet muuttumattomina usean tarkistuksen aikana, eikä mitään muutettu, ei edes ajotyyliä, öljyn merkkiä, laatua tai vastaavaa, niin olen saattanut väliä hieman pidentää.

      Älä nyt ainakaan tarkistamatta ja säätämättä jätä. Käytettyjä pelejä hankittaessa heti säätöjen tarkistus.

      Vai autoissa säätö kerran elämänsä aikana, vaikka ei olisi hydraulisia nostimia? Näin ajattelevien jäljiltä on saanut viedä kansia ja venttiileitä koneistamoon, kun pistoliekki on lyönyt kantavan venttiilin ja seetin välistä.

      Hydraulisetkaan venttiilit eivät ole mitenkään yksiselitteisesti huoltovapaita. Nekin voi joutua myös säätämään, ja säätöpaikkoja voi olla useita jokaisella venttiilillä.

      • Autos ei ikinä

        Jossain 15000rpm kiertävässä mopossa voisin säätää ohjekirjan mukaan mut muuten kyllä harvemmin.
        Autossa en ikinä vaikka vähän napiseekin jo. Autot vaihtuu hieman tiuhemmin


      • viimeksi 59tk

        Jos nakuttaa voi tarkistaa.


      • se on vähän ?

        Riippuu moottorityypistä, jos välys kasvaa suureksi, teho pienenee, hydraulisäätöisiä ei kannata säätää jos kone käy nätisti.

        edellisellä hyd.säätimisillä ajoin 60tuhatta ja tarkastus ei aiheuttanut toimenpiteitä.


    • V-twin

      >>...parin, kolmen vuoden välein...

    • tietäjä92

      Valmistajan huolto-ohjeet on annettu sen vuoksi, että pyörä pysyisi hyvässä ajokunnossa läpi koko elinkaarensa. Viime aikoina oli kertomus Honda Accord -autosta, jonka mittariin oli tullut miljoona kilometriä. Kun omistajalta kysyttiin, kuinka ihmeessä olet noin paljon saanut auton kestämään, tämä vastasi noudattaneen Hondan antamia huolto-ohjeita täydellisesti. Useimmilla on se ajatus, että jos ajoneuvo on vanha tai halpa, sitä ei ole järkeä huoltaa. Hyvin huolletuista ajokeista säilyy iloa muillekin omistajille.

      • kawahtaja nro 2

        Aika rahan haaskausta tuo venttiilien tarkistuttaminen. Vai onko jollain ollut niissä oikeasti jotain säätämistä????
        ite omistanut nyt kuusi japsipyörää ja kyllä niissä ainakin välykset pysyneet aika hyvin kohdillaan. Toki huoltomies löytää niistäkin sen 0.05 pienemmän välyksen jos haluaa. Eli jos haluaa rahastaa tyhmää asiaskasta.
        Pääasia et välystä on.


      • japsijajapsi
        kawahtaja nro 2 kirjoitti:

        Aika rahan haaskausta tuo venttiilien tarkistuttaminen. Vai onko jollain ollut niissä oikeasti jotain säätämistä????
        ite omistanut nyt kuusi japsipyörää ja kyllä niissä ainakin välykset pysyneet aika hyvin kohdillaan. Toki huoltomies löytää niistäkin sen 0.05 pienemmän välyksen jos haluaa. Eli jos haluaa rahastaa tyhmää asiaskasta.
        Pääasia et välystä on.

        Olen omistanut 2 kawaa,6r ja 9r ja kumpaankin tuli täys kone remppa eteen koska eivät kestäneet edes 10.000 km ilman venojen säätöä.
        Hondat kyllä kestää 100.000 km ilman tarkastuksia.


      • hohhhhhooo

        just joo,paljo siitä on iloa jos on miljoona veivattu accordin raato :)

        käyhän finninaama koulusi loppuun äläkä puutu isojen poikien juttuihin.


    • Caprice 83

      Olen säätänyt aina venttiilini itse. Kyllä se kone käy ja vetää sitä paremmin, mitä paremmin ne venat säätää kohdalleen. Mielestäni ei ole mitään syytä ainakaan tehtaan asettamia rajoja huonommin säätää venttiileitä.

      • Säästin vähän...

        8000km pitkäksi pääsi menee säätö. Noh huollossa sanoivat et hyvin oli säädöissään. Kai sitä voi sitten näköjään vähän "venyttää"


      • ******

        Jos on vähänkin tumpulanvikaa säätäjässä, menee helposti välykset säädettäessä huonompaan suuntaan, kun lukitusmutteria kiristää, liikkuu se ruuvi helposti 1/10 mm, tai muutaman 1/100.
        Et välystä tehoissa huomaa, jos ei venttiili kanna, niin pienistä venttiilin nousuista puhutaan, väitteesi laittaa epäilemään taitojasi.

        Käytännössä välykset liikkuu todella vähän, jos ei ole epänormaalia kulumista. Autonmoottorilla voi ajaa 300 000 km helposti, ettei säätöjä tarvitse tehdä, kannattaa kuitenkin aina tarkistaa että välystä on, mutta niiden sadasosien säätely on turhaa.

        Moottoripyörissä vaikuttaa pyörän käyttö ja tyyppi, on selvää, että kyykkypyörä, millä vedetään varvit aina punaiselle, tarvitsee useammin säätöä, kuin hidaskierroksinen customi, jolla jolkotellaan matka-ajoa.

        Jos suinkin mahdollista, kannattaa niitä välyksiä seurata, jos eivät liiku, niin silloin voi väliä huoletta pidentää. Säätö on monasti tehty hankalaksi,joutuu purkamaan bensatankkia pois, kaasaria irti samalla letkuja ja vaijereita ym. Joskus olisi helpoin irrottaa moottori.

        Valmistajan ohjeet ovat tehty varman päälle ja takaamaan tarvikkeiden myyntiä. Esim sellainenkin sääntö, että tulpat vaihdetaan kilometrien mukaan, vaikka ne eivät ole edes kuluneet ja niitä voi säätää. Tästäkin joskus tuli maksettua oppirahoja, kun uudessa tulpassa oli valmistevikaa ja vanha toimiva heitettiin pois.


      • Caprice 83
        ****** kirjoitti:

        Jos on vähänkin tumpulanvikaa säätäjässä, menee helposti välykset säädettäessä huonompaan suuntaan, kun lukitusmutteria kiristää, liikkuu se ruuvi helposti 1/10 mm, tai muutaman 1/100.
        Et välystä tehoissa huomaa, jos ei venttiili kanna, niin pienistä venttiilin nousuista puhutaan, väitteesi laittaa epäilemään taitojasi.

        Käytännössä välykset liikkuu todella vähän, jos ei ole epänormaalia kulumista. Autonmoottorilla voi ajaa 300 000 km helposti, ettei säätöjä tarvitse tehdä, kannattaa kuitenkin aina tarkistaa että välystä on, mutta niiden sadasosien säätely on turhaa.

        Moottoripyörissä vaikuttaa pyörän käyttö ja tyyppi, on selvää, että kyykkypyörä, millä vedetään varvit aina punaiselle, tarvitsee useammin säätöä, kuin hidaskierroksinen customi, jolla jolkotellaan matka-ajoa.

        Jos suinkin mahdollista, kannattaa niitä välyksiä seurata, jos eivät liiku, niin silloin voi väliä huoletta pidentää. Säätö on monasti tehty hankalaksi,joutuu purkamaan bensatankkia pois, kaasaria irti samalla letkuja ja vaijereita ym. Joskus olisi helpoin irrottaa moottori.

        Valmistajan ohjeet ovat tehty varman päälle ja takaamaan tarvikkeiden myyntiä. Esim sellainenkin sääntö, että tulpat vaihdetaan kilometrien mukaan, vaikka ne eivät ole edes kuluneet ja niitä voi säätää. Tästäkin joskus tuli maksettua oppirahoja, kun uudessa tulpassa oli valmistevikaa ja vanha toimiva heitettiin pois.

        "Et välystä tehoissa huomaa, jos ei venttiili kanna, niin pienistä venttiilin nousuista puhutaan, väitteesi laittaa epäilemään taitojasi."
        Tyypillistä Suomi24-keskustelua, ei edes selvän nimimerkin takaa.

        Välys vaikuttaa myös hieman ajoitukseen, venttiilin aukioloon, ei pelkkään nostoon. Vertaa vaikka virinokka-akseleihin, joissa parin asteen kampurakierroksen ero voi olla todella merkittävä. Ajoituksen ja noston vaikutus kertautuu keskenään vaikuttaen kaasujen virtaukseen. Ainakin tehopenkissä on merkittävää eroa, ja monissa koneissa tuntuu selvästi alakierroksilla, koska veto on tasainen jos kaikki sylinterit käyvät samoin. On vaikuttanut myös moottorin tärinään alakierroksilla. Esim. yksikin venttiili enempi pielessä, kone voi hieman heilua kumikiinnikkeissään joutokäynnillä.

        Olisit voinut kyllä lukea myös kirjoittamani tekstin tuolta ylempää, jossa tarkoitin että venttiilien välykset ovat syytä olla ainakin tehtaan spekseissä säätöjen jäljiltä, mutta jos varmasti siellä pysyvät niin voi hieman pidentää tietyin ehdoin. Säätötyön jäljiltä jätetty tehtaan arvoa pienempi tai suurempi välys kyllä huonontaa toimintavarmuutta. Tehtaiden antamat säätörajat ovat tavallisesti nimenomaan säätötyön tulokselle annettuja vaatimuksia, joskus välykset voivat olla niistä jo ulkonakin ennen tehtävää säätötyötä vielä aiheuttamatta ongelmaa. Tästä ei pitäisi kuitenkaan päätellä, että koska moottori toimi edellisen säätövälin hyvin säätöjen ollessa sen jäljiltä selvästikin tehtaan rajojen ulkopuolella, että säädöt voivat olla tehtaan rajojen ulkopuolella säätötyön jälkeenkin. Nyt ollaan syömässä vähintäänkin tehtaan varmuusrajoja pois, ja olenkin esittämäni asian vuoksi joutunut viemään kansia ja venttiileitä koneistamoon tämän päätelmän tehneiden sankarisäätäjien jäljiltä.

        Jos joku välys on alkanut pienentymään tai suurentumaan, se suurella todennäköisyydellä jatkaa sitä ennestään kiihtyvällä nopeudella, ja on sitä seuraavalla säätökerralla vielä selvästi kauempana. (Tästä usein poikkeuksena sisäänajon aikaiset säädöt, jotka alkavat pysymään paremmin paikoillaan muutaman ekan säätökerran jälkeen, koska osat alkavat kulua toisiinsa ja pintapaine pienenee kosketuspinnan suuretessa.)

        Liian iso välys taas vähentää venttiilin ajoitusta ja lisää etenkin nokan avausramppiin syntyvää pistekuormitusta. Voi täten lisätä osien kulumista, lyhentää niiden kestoikää ja huonontaa suurten kierrosten kestävyyttä myös venttiileiden hyppimisen muodossa. Huonontaa myös öljyjen kestävyyttä, koska isompi pintapaine kuluttaa enemmän paineenkestolisäaineistusta.

        Kyllä joutokäynti ja alakierrosten veto on ollut joka laitteessa hieman parempi, tasaisempi, mitä paremmin on säätänyt. Hieman römp-römp käyvät nelipyttyset on saanut käymään rrrrrrr, jollei jostain muusta viesta ole vielä jääneet kiinni, kuten usein sytytyslaitteista. Usein olen säätänyt kaikki venttiilit niin tarkasti kuin pystyn rakomitalla, jossa liuskan paksuudet ovat 0,02mm välein (ei 0,05mm välein kuten yleensä neuvotaan). Tämä varsinainen mittaus tietysti tehdään aina jo mainitsemiesi kiristys mutterien kiristämisen jälkeen. Palasäädöillä olen antanut hieman enemmän eroa, koska paloja ei ole ollut niin tiuhaan tai jos en ole viitsinyt hifistellä sillä kertaa. Välyksen olen yleensä asettanut aika lähelle tehtaan ilmoittamaa alarajaa, antaa hieman enemmän ajoitusta, eli aukioloaikaa venttiilille. Tärkeintä kuitenkin, että kaikki imut ovat keskenään samassa ja kaikki paot ovat keskenään samassa.


    • Joopa joo...

      Kyllä ne venasäädöt kannattaa tarkastaa ihan tehtaan ilmoittamin välein ja säätää kohdalleen. Ei ne tehtaan insinöörit huvikseen ja kiusaksi huolto-ohjeita keksi.

      - liian pieni välys; Kun venttiili kuumenee, sen varsi pitenee lämpölaajenemisen seurauksena. Tällöin välys menee hyvin pieneksi tai nollaan jolloin se alkaa kantamaan. Kantaminen aiheuttaa vuodon ja vuoto johtaa venttiilin palamiseen.

      - Liian suuri välys; Nokka-akselin nokka ei lähesty venttiilin päätä/nostinta siten kuin sen muotoilulla on tarkoitettu. Eli välys pienenee nollaan ja sitten venttiili lähtee aukeamaan. Suuri välys aiheuttaa sen, että nokka iskee ilman lähestymisvaihetta venttiilin päätä/nostinta. Tällöin venttiiliin tulee ylimääräistä rasitusta ja se jopa tyssääntyy (välys vaan kasvaa). Ääntä ainakin tulee ja rasittaa turhaan nokka-akselin laakereita.

      Joskus on tönärikoneessa pitänyt venat säätää heittokellolla, kun kukkopoikiin on tullut kolot venttiilin päistä. Rakotulkilla ei tällöin säätö onnistu. Varmaan sillä saisi tarkasti säädettyä motareiden pienet välykset...

    • Turhaa aivan turhaa.

      Kuinka moni on säätänyt siitä briggs srattonista venttillit tällä vuosi tuhannella? Ei monikaan.Onko kukaan? itellä noin 88vuoden nurmileikkuri ja huolto tähän mennessä. Öljyt joka toinen tai kolmas kesä. Kaasari putsattu kerran pari. Uudet terät. Bensaa varmaan säiliöautollinen eliu paljon on pyörinyt.

      • Caprice 83

        Tiedänpä erään, joka ei ole ja siksi ne tällä hetkellä kantavatkin.


      • Et näi...
        Caprice 83 kirjoitti:

        Tiedänpä erään, joka ei ole ja siksi ne tällä hetkellä kantavatkin.

        Työkaveri korjaa joskus autoonsa iltavuorossa. Tyyliin kun on pakko ja hommat tehdään kirvellä ja vararalla. Nopeasti ja halvalla
        Motskaria taas hinkataan ja säädellään jatkuvasti jotain. Turhaa niin turhaa...

        Ite säädit venttilit viimeksi 68tkm kohdalla kun olis pitänyt säätää jo 8tkm aijemmin
        Hyvin oli pysynyt,yhteen lisäsin 0.05mm


    • Säädä tai säädätä

      Säädätä ihmeessä heti ja parikertaa vuodessa on minimi, näyttää siltä ettei noi prätkät kestä talven seisotustakaan, jos ei vaihda öljyjä syksyllä ja keväällä sekä käy vähintään kerran kuukaudessa silittelemässä ja paijaamassa ja lisäksi käynnistelemässä, kannattaako edes ostaa moista laitetta kun aina pitää tehdä jotain, että voi sen 4kk vuodessa ajaa.

      • voe helevettiläene

        Meikäläinen kuuluu tähän kastiin! =) Jos ei pyörästä löydy vikaa, niin etitään niin kauan, että löytyy! Silittelyt ja paijaamiset joutuu vielä opettelemaan.

        ps. 57000 toinen pako -0,1mm


    • Caprice 83

      Voi herranjestas sentään. On laitteita joissa ne pysyy aika pitkään säätämättä paikoillaan, esim. yli 100 000km voi olla hyvin välinä ettei tarvitse koskea, ja on laitteita joissa niitä joutuu säätämään jokaisen huoltokirjan tarkastusvälin mukaisen tarkastuksen yhteydessä. Omista huoltodokumenteista seuraan jokaista venttiiliä yksitellen, eli usein melkein kaikki pysyy samassa, mutta yhtä tai kahta venttiiliä joutuu silloin tällöin vähän säätämään jne.

      Omat ajoneuvoni olenkin saanut halvalla, koska ovat olleet loppu aivan ennenaikaisesti kun ovat olleet tämän keskustelupalstan juttujen mukaisella huollolla, eli tyyliin "kun naapuri tarkasti kerran venttiilisäädöt autostaan, eikä joutunut niille mitään tekemään, niin venttiilisäätöä ei tarvii tehdä mihinkään laitteeseen."

    • On noita ollut

      Näyttää monella olevan elämäntehtävänä, viedä pyörä virheettömänä mukanaan hautaan :-D Olen joskus lukenut (huvittuneena) siitäkin, kuinka jotkut kertovat vahaavansa mopoaan joka päivä.
      Tein (uuteen pyörään) sen huoltokirjan ilmoittaman ensimmäisen venttiilien säädön kyllä. Ei siinä paljoa säätöä ollut, oli melko keskellä annettuja raja-arvoja (ylin/alin). Laitoin kuitenkin aivan keskelle. Siitä on nyt 5 vuotta, enkä ole sen jälkeen availlut. Ei näissä laiskansitkeissä V-koneissa siihen tarvetta jatkuvasti ole. Kerta on hyvä katsoa, että ovat kohdallaan ja lukitukset kunnolla kiristetty, niin siinähän pysyy. Tosin, onhan niitä toisen mallisia kierroskoneita, joita joutuu jatkuvasti paikkailemaan ja kropaamaan.

    • RC -49-

      Riippuu kohteesta. Venttiilit ei saa kantaa eikä öljy loppua.
      Toisarvosia huoltokohteita taas esim joku nokkaketjun kiristys. 15000km välein? Voi hyvinkin pelata 50000km rahisemalla. Sanoisin et ei ole niin nuukaa ainakaan näiden hieman vanhempien kanssa. Pelaavat vähän huonommallakin huollolla pitkään.

    • S.Arkasmi

      "Pelaavat vähän huonommallakin huollolla pitkään."

      Paremmalla huollolla pelaavat käytännössä ikuisesti.... Kaikki tekemänne huollot ei mene moottorin kannalta hukkaan. Lisäksi se taas säästää lompakkoa. Mutta jos on rahaa, niin voihan sitä joka kesä ostaa uuden leikkurin tai motarin. Luonto tykkää siitä kun aina ostaa uutta ja kuluttaa mahdollisimman paljon!

    • Rc-49-

      Sarkasmi puhuu moottorin huollosta? Moottoria kannattaa jotenkin huoltaa mutta kun jotkut huollattavat etupäätä,takapäätä,rasvauttavat vaijereita jne.Ajot tyyliin 2000km/kesä Rahan haaskuuta. Välillä tuntuu et sinne huoltoon viedään vaan sen takia et voidaan kehua et tässä sitä nyt harrastetaan...

      Itse voi laittaa parin vuoden välein tipan pari vaijerille tai jotain.

      • Caprice 83

        Minun laskuoppini mukaan jos venttiilien säätöväli on 10 000 km ja ajaa vuodessa 2000 km, niin tarkastus/säätöväli on viiden vuoden välein.

        Kyllä minun järkeni mukaan venttiilien säätövälin paras mitta on kilometrit tai käyttötunnit, niitä valmistajat ilmoittavat. Siihen ei aika sinänsä juuri vaikuta, paitsi korroosion kautta, jos ei ole asiallisesti säilytetty ja säilynyt, mutta silloin olisi yleensä syytä tehdä aika paljon jotain muutakin. Puhun nyt esimerkiksi kolmenkymmenen vuoden seisotuksesta, jonka aikana kone ei ole käynyt kertaakaan.

        Briggs & Strattonin pienkone saattaa olla vuosikymmenen aikana kovin erilaisella käytöllä. Toisella se pyörähtää mökillä muutaman minuutin joka kesä, joku toinen yksilö vaikka jollain työmaallaa huutaa kaikki päivät. Saattaa olla venttiilien säätötarve kovin erilainen.

        Sen sijaan esim. nesteet olisi syytä vaihtaa myös ennen tiettyä aikarajaa, riippuen kumpi tulee ensin täyteen, eli kilometrit/käyttötunnit vai aika.


    • Biker50

      Tosi motoristit tekee itse säädöt ja huollot. Silloin ei mene rahat korjaamon valohoitoon!

      • Biker40

        "Tosi motoristit tekee itse säädöt ja huollot. Silloin ei mene rahat korjaamon valohoitoon!"

        Joo, ja sitten joku hyväuskoinen päätyy ostamaan jonkun turaajan "itse hyvin huoltaman" prätkän.

        Kumma kun autoissa aina peräänkuulutetaan huoltokirjaa ja prätkissä pitäisi "kunnia-asian" olla sitten kaiken tekeminen itse.


      • Caprice 83
        Biker40 kirjoitti:

        "Tosi motoristit tekee itse säädöt ja huollot. Silloin ei mene rahat korjaamon valohoitoon!"

        Joo, ja sitten joku hyväuskoinen päätyy ostamaan jonkun turaajan "itse hyvin huoltaman" prätkän.

        Kumma kun autoissa aina peräänkuulutetaan huoltokirjaa ja prätkissä pitäisi "kunnia-asian" olla sitten kaiken tekeminen itse.

        Tosi motoristi:
        -Itse hyvin huollettua ja mieleistä pyörää ei myydä
        -Autotkin huolletaan kokonaan itse
        -Toisten huoltamat laitteet vähintään tarkistetaan kokonaan lävitse, jotta turaukset ja muut asiantilat paljastuvat. Olkoon vaikka vain liikkeessä huollettu tai tehtaan jäljiltä esim. blommattu avaamaton moottori.
        -Ei turailla itse. Ajoneuvon huolto ja rakentelu on silti jossain määrin iteratiivinen prosessi.
        -Kaikilla ajoneuvoilla on itse laaditut ajantasaiset huoltokirjat, eikä jätetä asioita muistinvaraisiksi.

        Näin meilläpäin


    • "tosi"

      Mitähän vähemmän "tosi"-motorisimia on huollattaa prätkänsä asianmukaisesti ammattilaisella, tehtaan suunnitteleman huolto-ohjelman mukaisesti?

      Jotkut tykkää ajaa ja nautiskella prätkästään, vaikkei olisi taitoa, työtiloja eikä halua ottaa riskiä että vehkeen tekninen hyvinvointi menee kuralle kun mennään ropaamaan jotain minkä tehdas on suunnitellut vain alan ammattilaisten tehtäväksi.

      Besides, aukotonta (ammattiliikkeen täyttämää) huoltokirjaa moottoripyörässä arvostaa aika moni ostaja, kun sitä vehjettä ollaan myymässä. Itse myöskin, ihan niinkuin autoissakin.

      Näin sitten meillä.

      • isona ostan harrikan

        Olet aika kaukana tuosta "tosi"-motorismista, joskaan se ei ehkä ole ihan oikea termi. Ehkä iän ja/tai kokemuksen myötä pääset lajiin sisälle tai sitten et? Mistähän johtuu, että 5-kymmpisiä "uusio"-motoristeja ei oteta oikein vakavasti?


    • Intoa harrastaa

      Hah hah, "ammattilainen". En naura ammattinsa osaavalle työläiselle, sitä arvostan. Sen sijaan nauran sille käsitykselle, että vain työkseen jotain tekevä henkilö, ymmärtäisi ja osaisi kyseisen asian ja aina parhaiten.
      Monasti kuitenkin on käynyt toisin päin. Joskus kiireiden vuoksi, olen käyttänyt eri kulkuneuvojani liikkeiden huolloissa ja korjaamoilla. Kuinka ollakaan, siellä on useasti töpeksitty ja mennyt sormi suuhun, kun tekemisen sijaan, työ on ollut sellaista harjoittelua, kun näyttävät käyttävän noissa merkkihuolloissakin, noita nuoria harjoittelijoita. Eikä sekään ole sanottu, että kaikki vanhemmatkaan asentajat, tekisivät kaikkia toimenpiteitä paremmin, kuin nyt minäkään, enkä tässä silti itseäni mitenkään kehu. On vain tullut paljon tehtyä ja nähtyä, vuosien mittaan.

    • Onko kellään tietoa Helsingin Tattarisuolla olevasta Prätkäpajasta.Mikä on työn laatu ja kustannustaso.Eli onko moittimista kyseiseen pajaan.

      • Kiitos, tulen uusiks

        Itse olen kuullut hyvää MJL-Huollosta. tuosta yrityksestä muistaakseni joku mainitsi pelkkää hyvää myös. Ensimmäisenä mainitusta on kokemusta mm. venttiilien ja kaasuttimien säädön verran.


    • Kasawika

      Mulla 1000:n Kawa uudesta ollu, kaksi ensimmäisä ventiilinsäätöä pakoo joutui pienentään, sen jälkeen pysynyt säädöissä. Nyt ajettu 74000 km ei mitään vikoja vieläkään

    • 23333333333333

      Voissaatana se säätö tehään kannentiivisteen kiristyksen jälkeen eka 10-20h ajon jälkeen ja kestää sen jälkeen vittu vaikka ydinlaskeuman.

    • Jutustelija1

      Joku 24000km on jo ihan vitusti kun on syntynyt 81 ja silloin säädettiin alle tai max 10000km välein katupyöriä. Minun ajoillani noita 24k pelejäkin joutuu tarkistuttamaan kesken kauden ja se onkin kuin kaurapuuroa minulle, arkinen projekti jota toki en itse tee vaan vien liikkeeseen. Siitä seuraa odottelua jonka vuoksi pitää olla enenmmän kuin yksi verme liikenne käytössä samaan aikaan jottei ajot jää kokonaan tauolle.

      • Säädettyjä

      • PekkaKontulasta

        "Joku 24000km..." todellakin oli erittäin pitkä säätöväli. Olipa joku tehokas japsipyörä, jossa huolto-ohjelmassa oli säätöväli 24000 km, mutta isoilla pojilla käytännössä koneremontti tuli 18000-22000 km välillä kun säätö ei enää ollut kohdallaan. Taisi ko. huima teholaite olla Suzuki. Välysten tarkastaminen eli normisäätö silloin oli 6000-8000 km useilla pyörillä. Ja sitten aikoinaan oli katkojan kärjet jne.... Rakotulkki, talttapäinen meisseli ja kiintoavain riittivät usein testaamiseen ja huoltoon.
        Nykytekniikalla olisi luotavissa erittäin helppohuoltoinen ja luotettava pyörä, jonka vailla laajempaa kokemusta oleva asianharrastaja voisi pyöränsä huoltaa.
        Kokokatetun pyörän katteiden purkuun ja kasaukseen kulunee enemmän aikaa kuin tekniikan varsinaiseen huoltoon.


    • Tenttu-ukko

      Kawasaki 650 eka venttiilinsäätö/tarkistus 42000km eikä sen jälkeen huoltokirjassa mainintaa sen tarpeellisuudesta?

      Jos kilahtaa niin kilahtaa. Korjataan tai ostetaan uusi...

    • Ettäsilviisiin

      Juu se on katsottu tarpeettomaksi, koska sen paalausaika on 50 000 km kohdalla. Ostetaan siis uusi. :-)

      • Tenttu-ukko

        Samalla kikottimella ajettu nyt 76000km eikä vielä mitään vikaa.
        Joten sun paalausarvailus meni vituiks. Otan osaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe