mikä hammaslääkärissä käynnissä pelottaa?

pelko

Olisin kiinnostunut tietää teidän ikävistä kokemuksistanne hammaslääkärissä käynnillä.
Mikä on/oli pelottavaa ja miten teidän pelkoonne suhtauduttiin? Ja ennen kaikkea miten pääsitte peloistanne? Kiitos vastauksistanne =)

15

2110

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jay-Jay

      Pelkäsin pennusta saakka hammaslääkäriä toden teolla. Joskus jopa lintsasin käynniltä. Pakkohan sinne on mennä, jos tuska kasvaa niin isoksi. Pikkutuska hammaslääkärillä = sen jälkeen helpottaa.
      Myöhemmällä iällä minulta on mm. puhkaistu mätäpatti ikenestä ja nykyään ei paljoa poraamiset pelota.

      Pelkoon lääkärit ovat suhtautuneet olemalla rauhallisia ja puhumalla jotain ihan muuta. Tuolissa istuessa kannattaa miettiä jotain mukavaa, se on välillä vienyt huomion muualle.

    • iip

      Hammaslääkärikäynneissä pelotti ihan kaikki. Varsinkin se, että tehdään jotain mikä sattuu, eikä hammaslääkäri lopeta. (huonoja kokemuksia)
      Pelkoon suhtauduttiin sitten asiallisesti, kun viimeinkin uskalsin mennä hammaslääkäriin. Harjoittelukäyntejä, psykologin kanssa keskustelua, diapamia ja sitten tietysti siedätyshoitoa :) Remonttia oli niin paljon, että alkuun kävin hammaslääkärissä melkein joka viikko. Vieläkin pelottaa, mutta ihan normaalilla tasolla, elämä ei mene pilalle sen pelon takia.

      http://kotisivu.mtv3.fi/iip123/
      [email protected]

    • Jenni

      Tulin hammaslääkäristä. Porattiin yks reikä. Vieläkin on koko toinen puoli naamasta turvoksissa eikä S:n ja R:n lausuminen onnistu. T:kin on vaikee... Se puudutuspiikki sattuu ihan helvetisti. Muu onkin sitten ihan helppoa. Meinasin eka lintsata käynniltä.

    • Auli

      pelottaa vain ammatitaidottomat hammaslääkärit, joiden hoidosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. On ammattitaidotonta olla kuuntelematta potilasta. On ammattitaidotonta väheksyä "ammattitaidottoman hoidon aiheuttamaa kipua". Puudutusaineet on olemassa ja ammattitaitoiset hammaslääkärit osaavat sen oikeaan kohtaan pistää.

      Minua ärsyttää hammaslääkärien "rauhoittelevat puheet", koska en pelkää hampaiden hoitoa vaan kyseisen henkilön ammattitaidottomuutta. Minua ärsyttää hammaslääkärien "rauhoittavan hidas työskentely", koska se antaa epävarman kuvan hammaslääkärin ammattitaidosta. Tällaisten "epävarmuutta huokuvien" hammaslääkärien luokse en toista kertaa mene.

      Kun ammattitaitoinen hammaslääkäri hoitaa hampaita, niin potilaan kanssa vaihdetaan tarvittavat tiedot ja vastataan potilaan kysymyksiin, hoito on kivutonta, suoritetaan huolellisesti ja suhteelisen varmoin ja ripein ottein. Ammattitaitoisella hammaslääkärillä ei ole tarvetta asenteeseen "minä tiedän parhaiten" vaan hänellä on varaa neuvotella hoidosta potilaan kanssa.

      Minulla on hampaissa matala kipukynnys, joten pyydän aina puudutuksen. Olen tavannut hammaslääkäreitä, joiden mielestä puudutusta ei tarvita - heidän vastaanotolle en ole toista kertaa mennyt.

      Hyviä hammaslääkäreitä löytyy, vaikka huonoja taitaa olla enemmän.

      Eräs hellää hammashoitoa mainostava hammaslääkäri onnistui tekemään minun elämäni kivuliaimman ja tehottomimman puudutuksen. Neulan vääntely oli sitä luokkaa, että pelkäsin neulan katkeavan. Pieni muutamassa päivässä korjautuva hermovaurio taisi tulla tai sitten puudutusaineen vaikutus kesti yli viikon.

    • olo on raiskattu

      Minusta tuntuu kuin minut olisi raiskattu. Monta viikkoa hammaslääkärrissä käynnin jälkeenkin itken ja oksennan, muistelen sitä nöyryytystä kun suutani on kaiveltu. Luulen että pelkoni perimmäinen aiheuttaja on ruumiin koskemaatomuuden häpäisy. Sitä sitten entuudestaan ruokkii se, että olen täysin avuttomana toisen ihmisen armoilla.
      Hyi hemmetti, luojan kiitos minulla on melko hyvät hampaat. Viisurin poistoa jänistin yli 4 vuotta, ja lopulta kun tehtiin, jouduin olemaan 2 viikkoa sairaslomalla ko. raiskatuksi tulemisen tunteen takia. Myös ennen leikkausta valvoin 3 yötä, oksentelin, itkin ja raivosin. Vatsassa meni perhosia ja ramppasin vessassa vartin välein.
      Pelkään kaikkia lääkäreitä ja toimenpiteitä yhtä paljon.

      • lisäys edelliseen

        Siis unohdin vastata siihen, miten pelkoon on suhtauduttu.
        Pienenä suhtauduttiin Itä- Blokkimaisesti; sanottin ettei lapsia tarvitse puuduttaa ja porattiin vaan. Purin erästä lääkäriä todella lujaa käsivarteen, toista potkaisin otsaan. Kerran ala- asteella käteni sidottiin tuoliin kiinni, eikä se helpottanut myöhemmän iän tuntemuksia.. yhtään. Yläasteella sain puudutuksen, mutta ammattitaito oli sitä luokkaa, että huusin, kiljuin ja oksensin paniikissa siitä puudutus piikin laittamisesta. Lääkärit suhtautuivat kuin vähäjärkiseen, en saanut tasan mitään sympatiaa. Tämän jälkeen en mennyt hammaslääkäriin 6 vuoteen, ennenkuin olin mielestäni löytänyt OIKEAN lääkärin. Maksoi jumalattomasti, mutta sain valita lääkärin, kokeilinkin kahta. Huoneessa sain valita mitä CD:ta kuunnellaan, sain pintapuudutuksen ennen puudutus piikkiä. Tuosta on nyt aikaa 7 vuotta, sinä aikana on samassa paikassa paikattu 5 reikää, poistettu 2 viisuria ja leikattu 1. Joka kerta on ollut pelkoa ja paniikkia, oksentelua, hikoilua, itkua.. mutta pelkoni ei ole enää entisestään pahentunut. Siitä epäilen että paikka on minulle oikea. Kertaakaan ei ole toimenpiteet sattuneetkaan.
        Yritin muuten aikuis iällä haastaa oikeuteen sitä kunnallista paskaiaista joka sitoi lapsena käteni; ei onnistunut.


      • Miksi ei
        lisäys edelliseen kirjoitti:

        Siis unohdin vastata siihen, miten pelkoon on suhtauduttu.
        Pienenä suhtauduttiin Itä- Blokkimaisesti; sanottin ettei lapsia tarvitse puuduttaa ja porattiin vaan. Purin erästä lääkäriä todella lujaa käsivarteen, toista potkaisin otsaan. Kerran ala- asteella käteni sidottiin tuoliin kiinni, eikä se helpottanut myöhemmän iän tuntemuksia.. yhtään. Yläasteella sain puudutuksen, mutta ammattitaito oli sitä luokkaa, että huusin, kiljuin ja oksensin paniikissa siitä puudutus piikin laittamisesta. Lääkärit suhtautuivat kuin vähäjärkiseen, en saanut tasan mitään sympatiaa. Tämän jälkeen en mennyt hammaslääkäriin 6 vuoteen, ennenkuin olin mielestäni löytänyt OIKEAN lääkärin. Maksoi jumalattomasti, mutta sain valita lääkärin, kokeilinkin kahta. Huoneessa sain valita mitä CD:ta kuunnellaan, sain pintapuudutuksen ennen puudutus piikkiä. Tuosta on nyt aikaa 7 vuotta, sinä aikana on samassa paikassa paikattu 5 reikää, poistettu 2 viisuria ja leikattu 1. Joka kerta on ollut pelkoa ja paniikkia, oksentelua, hikoilua, itkua.. mutta pelkoni ei ole enää entisestään pahentunut. Siitä epäilen että paikka on minulle oikea. Kertaakaan ei ole toimenpiteet sattuneetkaan.
        Yritin muuten aikuis iällä haastaa oikeuteen sitä kunnallista paskaiaista joka sitoi lapsena käteni; ei onnistunut.

        Mikä oli syynä, että sitä "kunnallista paskiaista" ei saanut oikeuteen?

        Ajattelin vaan, kun itselläni on vähän samanlainen kokemus lapsuudesta. Minua pideltiin tuolissa ja revittiin suuta väkisin auki kolmen ihmisen voimin. Neljäs porasi ja puudutuksesta ei tietoakaan.


      • yritin kyllä
        Miksi ei kirjoitti:

        Mikä oli syynä, että sitä "kunnallista paskiaista" ei saanut oikeuteen?

        Ajattelin vaan, kun itselläni on vähän samanlainen kokemus lapsuudesta. Minua pideltiin tuolissa ja revittiin suuta väkisin auki kolmen ihmisen voimin. Neljäs porasi ja puudutuksesta ei tietoakaan.

        Terveysvirastosta väitettiin että muistikuvani eivät ole luotettavia tänä päivänä oikeudessa kuultaviksi, sillä tapahtuneesta on melkein 20 vuotta aikaa. Lisäksi en pysty nimeämään sitä koulu hammaslääkäriä joka ko toimituksen teki. Sen muuten varmaan saisi selvitettyä, kai ne jossain täytyy tiedot pikku potilaistakin säilyttää?! Lisäksi kuiva ihminen terveysvirastossa oli sitä mieltä, että prosessi veisi vuosia ja kehotti miettimään vakavasti häviämisen mahdollisuutta; ymmärsin rivien välistä etten ole ensimmäinen enkä ainoa joka oikeustoimia harkinnut.
        Tuli muuten mieleeni vielä eräs asia, joka minulle on tehty, ja mistä aiheutui viel äihan oikeaa vahinkoa; ala- asteella kaikkien pentujen takahampaat pinnoitettiin muovilla. Tällainen muovi oli sitten ollut liki 20 vuotta hampaassani kun se yhtäkkiä halkesi ja hammaslääkäri sanoi että on pinnoitettu ajat sitten reijän päälle.. jos ei olisi purukalusto hyvässä kunnossa, olisi voinut käydä vaikka mitä, mädäntyä koko hammas..:?


      • iip
        yritin kyllä kirjoitti:

        Terveysvirastosta väitettiin että muistikuvani eivät ole luotettavia tänä päivänä oikeudessa kuultaviksi, sillä tapahtuneesta on melkein 20 vuotta aikaa. Lisäksi en pysty nimeämään sitä koulu hammaslääkäriä joka ko toimituksen teki. Sen muuten varmaan saisi selvitettyä, kai ne jossain täytyy tiedot pikku potilaistakin säilyttää?! Lisäksi kuiva ihminen terveysvirastossa oli sitä mieltä, että prosessi veisi vuosia ja kehotti miettimään vakavasti häviämisen mahdollisuutta; ymmärsin rivien välistä etten ole ensimmäinen enkä ainoa joka oikeustoimia harkinnut.
        Tuli muuten mieleeni vielä eräs asia, joka minulle on tehty, ja mistä aiheutui viel äihan oikeaa vahinkoa; ala- asteella kaikkien pentujen takahampaat pinnoitettiin muovilla. Tällainen muovi oli sitten ollut liki 20 vuotta hampaassani kun se yhtäkkiä halkesi ja hammaslääkäri sanoi että on pinnoitettu ajat sitten reijän päälle.. jos ei olisi purukalusto hyvässä kunnossa, olisi voinut käydä vaikka mitä, mädäntyä koko hammas..:?

        Mulla on vedetty pois kaikki ala-asteella pinnoitetut hampaat... Tosin en ole ollut niitä kaikkein ahkerampia pesijöitä. Ja minunkin hammashoitopelkoni aiheutti hammaslääkäri ala-asteella.


      • Auli
        lisäys edelliseen kirjoitti:

        Siis unohdin vastata siihen, miten pelkoon on suhtauduttu.
        Pienenä suhtauduttiin Itä- Blokkimaisesti; sanottin ettei lapsia tarvitse puuduttaa ja porattiin vaan. Purin erästä lääkäriä todella lujaa käsivarteen, toista potkaisin otsaan. Kerran ala- asteella käteni sidottiin tuoliin kiinni, eikä se helpottanut myöhemmän iän tuntemuksia.. yhtään. Yläasteella sain puudutuksen, mutta ammattitaito oli sitä luokkaa, että huusin, kiljuin ja oksensin paniikissa siitä puudutus piikin laittamisesta. Lääkärit suhtautuivat kuin vähäjärkiseen, en saanut tasan mitään sympatiaa. Tämän jälkeen en mennyt hammaslääkäriin 6 vuoteen, ennenkuin olin mielestäni löytänyt OIKEAN lääkärin. Maksoi jumalattomasti, mutta sain valita lääkärin, kokeilinkin kahta. Huoneessa sain valita mitä CD:ta kuunnellaan, sain pintapuudutuksen ennen puudutus piikkiä. Tuosta on nyt aikaa 7 vuotta, sinä aikana on samassa paikassa paikattu 5 reikää, poistettu 2 viisuria ja leikattu 1. Joka kerta on ollut pelkoa ja paniikkia, oksentelua, hikoilua, itkua.. mutta pelkoni ei ole enää entisestään pahentunut. Siitä epäilen että paikka on minulle oikea. Kertaakaan ei ole toimenpiteet sattuneetkaan.
        Yritin muuten aikuis iällä haastaa oikeuteen sitä kunnallista paskaiaista joka sitoi lapsena käteni; ei onnistunut.

        hammaslääkäristä voi tehdä lääninhallitukseen, joka muodollisesti valvoo hammaslääkärien toimintaa. Myös terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen voi tehdä valituksen, mutta vain vakavammista tapauksista.

        Potilaskortit ovat virallisia asiakirjoja ja näistä löytyy tiedot tehdyistä hoidoista ja hoitaneen hammaslääkärin nimikirjaimet tai nimi.

        Valituksen aiheellisuudesta ja vakavuudesta riippuen hammaslääkäri voi saada huomautuksen tai varoituksen. Hammaslääkäri menettää oikeuden harjoittaa ammattiaan vain jos hoitovirheen seurauksena potilas kuolee.


      • tiedetään
        Auli kirjoitti:

        hammaslääkäristä voi tehdä lääninhallitukseen, joka muodollisesti valvoo hammaslääkärien toimintaa. Myös terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen voi tehdä valituksen, mutta vain vakavammista tapauksista.

        Potilaskortit ovat virallisia asiakirjoja ja näistä löytyy tiedot tehdyistä hoidoista ja hoitaneen hammaslääkärin nimikirjaimet tai nimi.

        Valituksen aiheellisuudesta ja vakavuudesta riippuen hammaslääkäri voi saada huomautuksen tai varoituksen. Hammaslääkäri menettää oikeuden harjoittaa ammattiaan vain jos hoitovirheen seurauksena potilas kuolee.

        Jep, tiedetään. Näemmä tuo ei koske silti tapauksia joissa potilas on ollut alle 10 ja havainnut hoitovirheen vasta aikuisena.. Ainakaan kun minä olin pieni, ei lasten mielipiteitä paljon kuunneltu. Aivan sama jos olisin huutanut ja kirkunut naama punaisena viikkotolkulla. Nimimerkillä sekin on tehty.


      • iip
        Auli kirjoitti:

        hammaslääkäristä voi tehdä lääninhallitukseen, joka muodollisesti valvoo hammaslääkärien toimintaa. Myös terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen voi tehdä valituksen, mutta vain vakavammista tapauksista.

        Potilaskortit ovat virallisia asiakirjoja ja näistä löytyy tiedot tehdyistä hoidoista ja hoitaneen hammaslääkärin nimikirjaimet tai nimi.

        Valituksen aiheellisuudesta ja vakavuudesta riippuen hammaslääkäri voi saada huomautuksen tai varoituksen. Hammaslääkäri menettää oikeuden harjoittaa ammattiaan vain jos hoitovirheen seurauksena potilas kuolee.

        Kuinkahan kauan potilaskortteja pitää lain mukaan säilyttää? meikäläisestä kun ei löytynyt mitään tietoja terveyskeskuksen hammashoitolasta, käynneillä tosin oli väliä lähes kaksikymmentä vuotta. Olisi ihan mieleenkiinnosta kiva tietää, mitä se hammaslääkäri on papereihinsa kirjannut silloin, kun aiheutti minulle silmittömän hammashoitopelon.


    • pelkään kipua..

      Olin kuusi-vuotias kun liukumäestä pudotessani onnistuin katkaisemaan kaksi ylä-etuhammasta. Olin yksin kotona, ja kävelin suu verta valuen läheiselle hammaslääkärille.
      Ensin minulle ei tehty mitään kun kipua ei ollut, olin nimittäin shokissa, enkä uskaltanut sanoa, että sattuu tosi paljon!
      Tästä alkoi hirvittävä ajanjakso, minkä vuoksi pelkään hammaslääkäreitä kuollakseni. Jouduin suurikokoísen naislääkärin vastaanotolle ja minulle tehtiin juurihoitoja ilman puudutusta, koska hampaiden piti olla juurikuolleita, eli tunnottomia. Kuitenkin tunsin joka kerta suunnatonta kipua. Minua pidettiin remmein tuolissa, ja tämä kyseinen lääkäri piti toisella kädellä päätäni rintojensa välissä, puristaen leukani väkisin auki.
      Ja koska hampaani olivat ikenestä saakka poikki minulle tehtiin muovista kuoret, jotka kyseinen hammaslääkäri asetti näkyvästi eritasoon muihin hampaisiin nähden. Olin kuin jänis, kaksi suurta etuhammasta suusta irvistäen.Hampaani korjattiin vasta lukion ensimmäisellä luokalla, omasta aloitteestani.
      Pelkään edelleen hammaslääkäreitä, varsinkin naisia.

    • hhjkbvggj

      Hampaan poisto pelottaa

    • Anonyymi

      olen menossa, tänään klo 14 hammaslääkäri ja pelottaa ihan, kauheasti miten selviän siitä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe