Vaalikeskustelu

Kai Lindroos

Varmaan moni muukin serasi tuota suurta vaalikeskustelua, joka tänään käytiin ykkösellä.
Harvinaisen maltillisesti osasivat ehdokkaat keskustella, tyypillinen toistensa päälle puhuminenkin vältettiin.

Keskustelussa mainittiin myös eri palstojen kirjoittajat.
Yhteiseksi vaatimukseksi tuli oman nimen käyttö, joka onkin jo vaatimuksena monella palstalla. Ellet tohdi esiintyä omana itsenäsi, et myöskään kirjoita.
Tällä palstallakin kirjoittaa eräs Ruuneperi, joka joskus käyttää omaa nimeäänkin.
Kuinka moni on Ruuneperin lisäksi kirjoitellut omalla nimellään?

60

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ||||

Ylläpidolle on tärkeintä kommentoijien määrä, jos pakollinen rekisteröintikään toteutettaisiin, se supistaisi kirjoittajien määrää, ja vähentäisi mainontaa.

Se on täällä tärkeintä.

Ehdokkaat puhuivat lähinnä lehtiin kirjoittamisesta.

• kummaliset vaalit ..

Vaalitentti on harvinaisen mittää sanomaton,
      Homo keskustelu muodostui MAAILMAN tärkeimmäksi asiaksi, ihmetyytti suuresti,
      Ilmaston muutos täysin tyhmä aihe, suomessa on kautta aikojen ilmat vaidelleet, välillä ollu musta joulu vaälillä pakkasta, siinä ei ole mitään ihmeelistä.
      suomella on EU paljon suurempi ongelma, siitä ei olut minkäänlaista mainintaa !!???
      Kaikkein enite mietityttää jos ja kun niinistö valehtelee opintonsa,, kauinka tämä on sallittua, kun suomen vale lääkäristäki nostetiin semmonen metakka !
      Suomella on 4 pätevää presidentti ehdokasta,
      TIMO SOINI
      PAAVO VÄYRYNEN
      SARI ESSAIJA
      Paavo Lipponen, mutta on jo liian vanha.

• juntti!

Tuo Soini on täysin pilannut
        maineensa ulkomailla. Olisi
        taas yleinen naurunaihe, ku-
        ten Europarlamentissäkin.

• Olen erilaisisa yhteyksissä kirjoittajien kanssa ja kaikki nämä vaativat vähintään vakionikin. Minä olen kohta ainoana rekisteröity.Väitetään, että palsta kuihttuu tyhjäksi mikäli nuo palstahäiriköt eivät pääse kirjoittamaan. Päinvatoin jo tänään on kirjoitus vilkkaampaa kun annetaan kirjootusrauha.

• Näillä viihdepalstoilla en näe omalla nimellään esiintymistä välttämättömänä, toisin kuin kirjoittaessani lehdistöön ennen vaaleja, kunnallispolitiikka-aikanani.

Mutta samalla tavalla koen sananvapauden velvoittavana täälläkin, eriasia sitten onkin miten sanoma tulkitaan.

Usein käy niin, jos ei ota kantaa epäkohtiin,-- tulkitaan se
      niiden hyväksymiseen!
      Poliittisille kannanotoillekin on oma kanavansa suomi 24,
      niin myös eri uskontojen kannattajille, ne kun aina herättävät kiihkeitäkin tunteita osallistujissa.

On mielenkiintoistakin on seurata ihmisten ajatuksia, mutta monet nimettöminä kirjoittavat purkavat usein vain sappeaan, kuka mistäkin syystä.

Useimmat kuitenkin ottavat asiallisesti osaa keskusteluun, ihan hauskastikin monesti!

Mediakeskustelu on tullut jäädäkseen--- kehittyykö paremmaksi sen näyttää aika.

• *Kukkahame*

Siellä oli Twitter ja facebook eniten esillä, vain Soinilla on bloki jonne pyysi kommentteja, lehtikirjoittelu on vähenemään päin, jo pelkkä arkistointi teettää paljon töitä.
      Sanomalehdillä oli vuosikymmen sitten vielä palvelu jolta voi tilata määrättyyn asiaan liittyvää aineistoa, sen jälkeen ne piti liimata leikekirjaan niissä oli valtava homma ennen kuin talletettiin.
      Netissä ne säilyy ja voi muistitikulle tallentaa.
      Paljon on netin kautta seuraajia ja myös kannanottoja, ehdokkaat pyysivät että kentältä tulisi mielipiteitä.
      Minusta ne nuoret olivat mukavia ja asiallisia 'isäntiä' olivathan he jo lukiolaisia ja varmasti alkanut muovautua poliittista käsitystä.
      Moni pääsee vaaliuurnille ensikertaa näissä vaaleissa, kyllä minullakin on vielä muistissa ensi vaalit menneisyydestä joissa liberaalit olivat ensikertaa mukana.
      Silloin olikin 21v vaali-ikäraja ja nyt 18v.

• Katselin ja kuuntelin ja mukava yllätys oli nuorten rauhallinen ja kovasti keskittyvä ote tilaisuudessa.

Väritön oli keskustelu, vaikka hyvin käyttäytyivät myös ehdokkaat, antoivat puhevuoron jokaisellle, ei kuitenkaan vahvistanut mieltäni suuntaan ei toiseen.
      Melkein yhdestä suusta kumminkin vaativat nimellä tai nimimerkillä kirjoittelua näissä keskusteluissa, sitä minäkin kannatan.
      Onhan nyt Suomi24 kokemusta chatista, miten siellä on onnistunut, en tiedä, kun en siellä käy, voisi niiden kokemusten pohjalta miettiä rekistöröintiä myös keskusteluun.
      Omalla nimimerkillä, siinä säilyisi kumminkin yksityisyys.

• Oli erittäin hyvä ottaa nuoret tällä tavoin mukaan suoraan yhteiskunnalliseen keskusteluun tärkeiden vaalien alla. Järvenpään suurlukio on ennenkin saanut ottaa vastaan arvovaltaisia vieraita Tasavallan Presidentti Tarja Halosta myöten, lukio itse on käsittääkseni hyvin aktiivinen näissä asioissa. Lukion opiskelijat suoriutuivat mallikkaasti, kaikesta näkyi tilaisuuden arvostus ja huolellinen valmistelu. Monissa lukioissa järjestetään ennen vaaleja ns. varjovaaleja, jossa nuoret oppivat äänestyskäyttäytymistä, ja yleensä äänestysprosentti on lähelle sataa. Helmikuulla on kouluissa sanomalehtiviikko, sekin lisää koululaisten yhteyksiä mediaan ja ympäröivään yhteiskuntaan. Helsingin Sanomatalossa toimii Piste, jossa yläkoululaiset ja keskiasteen opiskelijat saavat harjoitella toimittajan työtä.

Minä äänestän yleensä vasta varsinaisena äänestyspäivänä, jos suinkin mahdollista, sillä siihen sisältyy tietty juhlallisuus. Muistan jo lapsuudesta, kun vanhempani pukeutuivat arvokkaasti vaaliuurnille, kotona keitettiin sitten tavallista paremmat kahvit. Täällä olen nähnyt muutamilla iäkkäämmillä rouvilla kansallispuvun , viimeksi eduskuntavaalien aikaan. Me yhdistämme äänestämisen aamulenkkiin, koira sidotaan ulos tolppaan.

Laitoin pitkästä aikaa tämän pyhämekon, eli kirjauduin. En tee sitä useinkaan, sillä olen unohtanut tuon ruksin ja saanut sähköpostini täyttymään...mahtaako kukaan vastauksia sähköpostiinsa haluta. On oikein hyvä, että nuoretkin tiedostavat nimettömien herjauskirjoitusten vaarat , tajuavat että aina on oltava sanojensa takana. Koko ajan olen tänne kirjoittanut rekattuna , ensin eri nikillä, jonka vaihdosta ilmoitin. Ehkä kirjoittaisin enemmänkin, jos olisi rekkauspakko, nyt olen melko varautunut ja varovainen.

• *Kukkahame*

Loppukeskustelussa oli puhetta myös kuinka vihapuheet ja ilkeä käyttäytyminen olisi vähintään aikuisten kitkettävä.
      Onhan täälläkin tuota joutavaa mielenosoitusta aivan liikaa jopa vakituisten kirjoittajien taholta luettavissa.
      Aikuinen on lapselle ja nuorelle esimerkki, siksi täälläkin olisi aihetta paneutua paremmin sanomisiin ja esille tuomisiin, nimittelyt ja haistattelut eivät kuulu aikuisen sivistyneen mielipiteisiin.
      On kaksi aivan eri asiaa keskustelu ja vihan lietsominen

• Hyviäkin puhumaan

olette!

• Enpä luokittele sujuvasti itseäni " sivistyneeksi." Se ei ole myöskään alemmuuskompeksini. Olen lähtöisin hyvinkin työläistaustainen ja sellainen ollut koko elämäni. Voin hyvin nimittää itseni työväenluokkaiseksi. Työhaalarit ja niinihin tutustuminen ei ole ollut keinotekoista "laaja-alaisuuteni" hakemista. Myös ymmärrän sivistyneisyyden laajempana käsitteenä, mutta sen takia en ala vääntämään itseäni "solmuun."

Niistä lähtökohdistani " sivistyneisyydellä" on hyvin usein tarkoitettu jotain muka parempaa, opillista näyttöä, varakkuutta ainakin "näytöksi", ehkä "hienostuneeksi" tulkittavaa, teeskentelyyn vivahtavaa käytöstä. Niitä avuja minulla ei ole, enkä ymmärrä edes sitä hävetä.

Kuitenkin olen sentään elämässäni päässyt tutustumaan ihmisiin yli lukokkarajojen, joihinkin oikein hyvinkin. Lopputulemani on se, että kaikissa ihmisissä on joka sorttia, eikä ne peity kullatun kuorenkaan taase.

Täällä netissäkin tulee hyvin esille se, että täydellisestä pimennosta voi pulputtaa mitä tahansa ja kuka tahansa ilman moraalisia paineita. Kyllä se rekisteröityminen ja vaki- nikiksi muodostuminen vähän rajoittaa aivan räävitöntä menoa. Omalla nimellä kirjoittavia täällä on todella vähän, enkä siihen ryhdy - ainakaan toistaiseksi - minäkään.

Mutta kun tämä kirjoitteluni ei ole koko elämäni, enkä näin ollen pidä sitä maailmaani kaatavana, nuhjaan vaan mukana juuri sen verran kuin huvittaa.

Sori, että tuli minäminä, mutta yritin selvittää suhdettani kirjoittamisiini.

• Minusta on hyvä, että kirjoittajat kertovat suhteestaan kirjoitteluun.

Mitä sivistyneisyyteen tulee, on se muuta kuin korkeaa oppineisuutta. Älä koskaan arvioi itseäsi! Olet arvokas palstalainen ihan omana itsenäsi.

Olen itsekin duunaripohjainen ja köyhistä oloista. Juuriani en unohda vaikka olenkin vaatimattomalla oppineisuudella itseäni ehkä pilannut.

• Kun en ehtinyt "karkuun", vastaan Ruuneperille. Kyllä olen arvioinut myös itseäni koko elämäni ajan ja vielä se jatkuu. Voisi se tapa tehdä hyvää monelle muullekin, vaikka ei kaikkea julkisesti hölöttäisikään. Mainitsin jo, että en ymmärrä kieriskellä silti alemmuuskompleksini tuskissa. Tämän voi ymmärtää kukin miten haluaa, se ei ole minun käsissäni.

• Palstakirjoittajilta pitäisi vaatia rekisteröityminen.
      Suomalaiseen kulttuuriin tuntuu sopivan paremmin nimimerkillä kirjoittaminen, joskin Facebook saattaa opettaa meidät uusille tavoille.

Mielestäni pitäisi aina muistaa, että esiintyy omalla nimellään, kun arvostelee kirjoituksessaan nimeltä mainittua henkilöä. Ainakin se rekisteröity nimimerkki!
      Haukkumisryöpyt vähenisivät.

Suomi24:n käytäntö on kuitenkin, ettei nimmaria ole pakko käyttää. Nimimerkin käyttö pitää joka käynnillä avata uudelleen, ja minulta se jää usein avaamatta.

• törkeää käytöstä

Biadium ihmetyttää, millä meritillä hän yleensä on päässy politiikkaan, erittäin huonoa ja sivistymätön käytös on hänellä, jopa ymmärrystaidossa vikaaa ja pahasti !
      Suomi on demokraatinen maa, kansa on valinnu edustajat, kakilla jopa ERIÄVÄT mielipiteet on oikeus tulaa kuulluksi koska kansa on suurella äänimäärällä valinnu omat edustajansa, on väärin että muutant kuten Biaduim hyökkää kansan valitsemia edustajia vastaan TÄYSIN käsittämätön tapahtuma.
      Näkee ettei biadiumilla paljon JÄRKI paina sen BLONDI tukanan alla osaakohan edes hävetä omaa tyhmyyttään.
      Nämä hänen mollaamansa HERRAT on korkeasti koulutettua huippu älykkäitä, heillä on oikus aivan samoin kuin on Boiadiumillakin oikeutensa , mutta BIADIUMIn on syytä SIIVOTA SUUTAAN ,,,,,
      Biadiumia HÄPEÄÄ koko kansa ihmeellinen räppätäti .

• biadee

sanoi tuntevansa Ahvenamaan läheiseksi ja rakkaaksi, siellähän halveksitaatn suomalaisia. Miten sellainen kehtaa pressaksi pyrkiä.

• Itse vaalikeskustelussa odotin Eva Biauden vastaavan hiukan perusteellisemmin nuoren miehen kysymykseen, miksi tyttöjen osallistuminen asevelvollisuuteen on vähäisempää.
      Nyt eivät nuoret saaneet käsitystä naisen tärkeimmästä
      tehtävästä aikuisuudessa, synnyttäjinä ja kasvattajina.

Nämä jo asevelvollisuutensa suorittaneet, ja sitä haluavat naiset riittänevät nykyisellään, koska poikkeustilanteiden vallitessa hekin joutuvat jättämään perheensä ja lapsensa
      eri tehtäviin kutsuttaessa.

Onkin mielenkiintoista ottaa selville erikoiskoulutuksesta armeijassa, joihin naiset ovat pyrkineet!

• vajaa vuosi

asevelvollisuutta, miten se estää tyttöjä synnyttämästä, ja kasvatus kuuluu isällekkin. Ompas aatamin aikuinen käsitys texillä, miten tytöt siitteb voivat opiskella 6-7 vuotta ylopistossa. Pitääkö jokaisen kiirehtia 16-vuotiaana lapsen tekoon ??

• vajaa vuosi kirjoitti:

asevelvollisuutta, miten se estää tyttöjä synnyttämästä, ja kasvatus kuuluu isällekkin. Ompas aatamin aikuinen käsitys texillä, miten tytöt siitteb voivat opiskella 6-7 vuotta ylopistossa. Pitääkö jokaisen kiirehtia 16-vuotiaana lapsen tekoon ??

Ei tietenkään, eihän sitä kukaan voi pitää suotavana!
        Paljon olen keskustellut feministinäkemystä omaavien naisten kanssa yhteiskunnassa, kaikki eivät siltikään saa koulutustaan vastaavia työpaikkoja.

Omaan *vanhanaikaisen* ja omasta mielestäni onnellisen käsityksen tärkeimmästä tehtävästäni naisena. Ei mikään estä opintojen jatkamistakaan, perheen perustamisen jälkeen, jopa työssäkäynnin ohella.

• lapsettomuus
        texsanell kirjoitti:

Ei tietenkään, eihän sitä kukaan voi pitää suotavana!
        Paljon olen keskustellut feministinäkemystä omaavien naisten kanssa yhteiskunnassa, kaikki eivät siltikään saa koulutustaan vastaavia työpaikkoja.

Omaan *vanhanaikaisen* ja omasta mielestäni onnellisen käsityksen tärkeimmästä tehtävästäni naisena. Ei mikään estä opintojen jatkamistakaan, perheen perustamisen jälkeen, jopa työssäkäynnin ohella.

on monille kipeä asia, eikö nainen silloin voi olla onnellinen ja toteuttaa tärkeintä tehtäväänsä naisena ?
        Maailmassa on liika väestö suurin ongelma, onko niin jaloa arvostaa yli kaiken synnyttämistä ?

• ihmettelevä @
        lapsettomuus kirjoitti:

on monille kipeä asia, eikö nainen silloin voi olla onnellinen ja toteuttaa tärkeintä tehtäväänsä naisena ?
        Maailmassa on liika väestö suurin ongelma, onko niin jaloa arvostaa yli kaiken synnyttämistä ?

Kuinka lapsettomuus liittyy vaalikeskusteluun?

• Nimimerkin käytöstä minäkin sanoisin.
      Useimmilla on Rekattuna sama jonka laittavat ilman rekkaamista . ja sen teen minäkin , jos joku ei tunne ,saa olla tuntematta. en haluakkaan olla mikää "jukkis näissäpiireissä" ,kunhan käytän minunlle suotavaa sananvapautta.

Nämä puskasta huuteliat ovatkin asia erikseen , jotakin pahaa aina sanomassa ,varsinkin näistä jotka ovat enemmän esillä.
      Taitaa se vaan kuvastaa sitä ,että ei ole senkummemmin sanottavaa ,niinkuin aloitukseen tai sitten ,koittavat saada koko asia pois päiväjäejestyksestä, koska aihe ei kiinnosta.
      Ja eihän meitä kaikki voikkaan kiinnostaa , silloin onkin avattava ihan oma keskustelu.

• ///

Järvenpään lukiolaiset - hävetkää
        Mitä typeriä kysymyksiä ja mikä typerä asenne. Koko koulun saisi lakkauttaa ja pennuille kassara käteen ja metsiin hommiin.

• sama*

P.S. No, pikainen vilkaisu selvitti jotakin. Tuon asevelvollisuusiän jatkuessa 29 ikävuoteen, on muutamilla jo sairaanhoitajan/perushoitajan pätevyys, ja kouluttavat edelleen lääkintämiehiä.

• marja-liisa...

En katsonut koko ohjelmaa, kun sähkökatkos pimensi mökin juuri sopivasti.Joten paras ratkaisu oli kömpiä peiton alle. Ja olen minä jotenkin jo kypsynyt niiden naamoihin.
        Mutta siihen toiseen kysymykseen, että kuka kirjoittaa omalla nimellään, no minä ihan äidin antamalla.
        Pieni ongelma silti, ei mene viestit lävitse. Saunalahden jaetut ip-osoitteet! Ja niiden estolistat!

• Mitään et menettänyt
        marja-liisa... kirjoitti:

En katsonut koko ohjelmaa, kun sähkökatkos pimensi mökin juuri sopivasti.Joten paras ratkaisu oli kömpiä peiton alle. Ja olen minä jotenkin jo kypsynyt niiden naamoihin.
        Mutta siihen toiseen kysymykseen, että kuka kirjoittaa omalla nimellään, no minä ihan äidin antamalla.
        Pieni ongelma silti, ei mene viestit lävitse. Saunalahden jaetut ip-osoitteet! Ja niiden estolistat!

sillä ohjelma oli etukäteen manipuloitu Niinistön mainos.

Rahaahan sillä on, suomalaisten selkänahasta otettua!

Samoin ruotsalaisilla! MAKSETtuja mainoksia!

Korruptio Suomessa on suurta!

• vaalit ratkaisee
        Mitään et menettänyt kirjoitti:

sillä ohjelma oli etukäteen manipuloitu Niinistön mainos.

Rahaahan sillä on, suomalaisten selkänahasta otettua!

Samoin ruotsalaisilla! MAKSETtuja mainoksia!

Korruptio Suomessa on suurta!

Höpö, höpö! Se oli Järvenpään lukion järjestämä juttu eikä siellä etukäteen kukaan edustaja kysymyksiä antanut noitten oppilaitten suuhun. Kyllä he ihan itse olivat kysymyksensä miettineet keskuudessaan.

En ymmärrä tuota mainintaa Niinistöstä. Ihan yhtä hyvin, jos ilkeä haluaa olla, niin kuka tahansa heistä olisi voinut maksaa tilaisuudessa itselleen mainosta.

Kyllä se oli aivan reilu peli. Ehkä tuollainen tilaisuus innostaa nuoriakin äänestämään. Siinä mielessä hyvä juttu.

Tuosta Niinistön oppiarvosta täällä käydään halventavia juttuja. Menkää toki Googlesta lukemaan koko Niinistön historia niin ei tarvitse täällä palturia jauhaa.

• Isomummo ja isoukki
        vaalit ratkaisee kirjoitti:

Höpö, höpö! Se oli Järvenpään lukion järjestämä juttu eikä siellä etukäteen kukaan edustaja kysymyksiä antanut noitten oppilaitten suuhun. Kyllä he ihan itse olivat kysymyksensä miettineet keskuudessaan.

En ymmärrä tuota mainintaa Niinistöstä. Ihan yhtä hyvin, jos ilkeä haluaa olla, niin kuka tahansa heistä olisi voinut maksaa tilaisuudessa itselleen mainosta.

Kyllä se oli aivan reilu peli. Ehkä tuollainen tilaisuus innostaa nuoriakin äänestämään. Siinä mielessä hyvä juttu.

Tuosta Niinistön oppiarvosta täällä käydään halventavia juttuja. Menkää toki Googlesta lukemaan koko Niinistön historia niin ei tarvitse täällä palturia jauhaa.

Suurkiitos teille Skillan, Ramoona ja Kukkahame sekä "vaalit ratkaisee", teillä on lämmin ja luottava asenne nuoriin.

• Kyllähän joka puolueella on jonkinlainen ohjelma ja vaaleihin osallistujilla lupaus noudattaa annettuja ohjeita jos valituksi tulee. Eihän Halla-ahon ja kumppaneiden käytös kovin suurta sivistyneisyytä osoita, vaikka ovatkin ehkä korkeasti koulutettuja.
      Onhan se ennen kuulumatonta, vajaa vuosi eduskunnassa ja tuomiot rasismista.

Tuosta omalla nimellä kirjoittamisesta, voihan senkin tehdä, muta sekin täytyy rekata,
      mistä sen muuten tietää, että se on oma. Olen kohta kirjoittanut 5 vuotta, aina omalla rekatulla nomimerkillä, varmaan useita satoja kirjoituksia, aloituksia vain muutamia.
      Facebookiin kirjoitettaessa, tulee oma nimi esiin, mutta sinne on rekistöidyttävä ja sinne ei nimettömät pääse.
      En tiedä olenko koskaan näillä palstoilla ennen nähnyt nimimerkkiä ja oikeaa nimeä yhtäaikaa.
      Tässä minun puumerkkini, Late Vaan

• Nimeä ja nimimerkkiä ei saa kirjoitettua yht'aikaa, nimen ja rekisteröidyn nimimerkin kyllä.

• ???
        Ruuneperi kirjoitti:

Nimeä ja nimimerkkiä ei saa kirjoitettua yht'aikaa, nimen ja rekisteröidyn nimimerkin kyllä.

Mitä hyödyttää oman nimen tai nimimerkin käyttö, kun ilkeilee ja on pirullinen sillä sitten?

EI YHTÄÄN MITÄÄN!

Päinvastoin, vielä vastenmielisempää!

• Ruuneperi kirjoitti:

Nimeä ja nimimerkkiä ei saa kirjoitettua yht'aikaa, nimen ja rekisteröidyn nimimerkin kyllä.

Niin sen saanoo jo järkikin, mutta tarkoitin vaikkapa nyt tällä palstalla voi käyttää omaa nimeä, nimimerkkiä tai mitä tahansa tokaisua.

• Ala-arvoinen vaali-

keskustelu noiden ruotsalaisten takia.

Ja Saulikin on kuin jauholaarista yllätetty.

Järjellistä juttua kuultiin vain vähän, herttaisen ja viisaan Sai Essayahin puhumana lähinnä, sillä viisaalle Paavo Väyryselle ei annettu puheenvuoroa!

Lippostakin käy sääli, sillä Sauli Niinistö on saanut vastuun heidän tekosistaan vyörytettyä kokonaan Paavo-Mooseksen harteille. Sauli on liukas luikku, juonittelun hänkin osaa.

.

• he

Älkää aina morkatko Ruotsalaisia,kuinka moni lapsi sai hoitopaikan sota-aikana
        Ruotsista. Ehkä et ole nähnyt tai lukenut tietoja. Laatokan rannalta jonossa karjann ja reppujen kanssa tavarajunaan heikommat työnnettiin ,lappu kaulassa
        monet itkut kuului vielä vuosienkin päästä unissa. "palkitse luoja heille"
        palkitsettamatta ne meiltä jäi.Naapurin ja veljeni puolesta....HUUMORIA NYT....
        "ANNA hartioiden pudota oli suorastaan herkullinen Teidän ketjunne..terv heta...

• YLE on ihan epistä!

Väyrynen yritettiin jättää ilman puheenvuoroja. Niinistölle ja Haavistolle myönnettiin eniten puheenvuoroja. He saivat puhua myös pisimpään.

Soinia sorrettiin.

• Jos jotakuta sorrettiin, niin eilisessä Paavo Arhinmäen tentissä Matti Maunon esitys oli kyllä kaikkien limbojen alitus.
        Toimittaja rupesi välittömästi puhumaan päälle, kun Arhinmäki yritti vastata kysymyksiin ja väitteisiin.
        On teeveessä aina silloin tällöin ollut huonoja haastattelijoita ennenkin, mutta mielestäni herra Maunon käyttäytyminen oli ehdottomasti törkeintä ja härskeintä mitä teeveessä olen nähnyt.

• Raimo Rutakko

Paavo Väyrynen on kokenein ja pitkäaikaisin ulkoministeri maassamme!
      Hän oli Rion ympäristökokouksessakin aloitteentekijänä, ja aloite tuli myös hyväksytyksi.
      Mies puhuu myös kaikki kielet (auttava venäjä mukaanlukien).
      Väyrynen on valtiotieteen tohtori ja sotilasarvoltaan kapteeni.
      Minun valintani on selvä ja julkinen: Paavo Väyrynen.

• Ruotsalaisten narina

Sari Essayah on myönteinen ehdokas, niin keskittynyt asioihin, edustava ja luonnollinen. Hänellä on aito avioliitto, todella upea aviomies.

Kun katseli heitä vuorotellen Eva Biaudetin kanssa, jonka nariseva kurkkuääni oli sietämätöntä, samoin se kiemurtelu ja omituisuus.

Käykääpä vertailemassa heitä YLE-areenassa. Sarilla on kauniit sääretkin.

.

• SARI ESSAIJA suosiki
        Ruotsalaisten narina kirjoitti:

Sari Essayah on myönteinen ehdokas, niin keskittynyt asioihin, edustava ja luonnollinen. Hänellä on aito avioliitto, todella upea aviomies.

Kun katseli heitä vuorotellen Eva Biaudetin kanssa, jonka nariseva kurkkuääni oli sietämätöntä, samoin se kiemurtelu ja omituisuus.

Käykääpä vertailemassa heitä YLE-areenassa. Sarilla on kauniit sääretkin.

.

SARI ESSAIJA on todella edustava, kaikki vastaukset hyvin perusteltuja älykkäitä ON ihme että media jättää hänet huomioimatta, me kansalaiset kyllä olemme huomanneet hänen fiksun ja älykkään käytöksen,
        ESSAIJA hieno fiksu älykäs matemmattinen äly huippuluokkaa.
        Samaa ei voi sanoa Biadiumista, vaikutta huonosti kasvatettu, sivistymätön, tietämätön,kouluttamaton, typerys.
        Biadium on naurettava kimittäjä, loukkaa omaaa kansaansa typerällä ajattelemattomalla käytöksellään. EI EDES ole perillä että suomessa on demokratia, demkratisesti valitut kansan edustajat, hyökkäsi Timo Soinin kimpuun typeryydessään, teki naurun alaiseksi itsensä.

• puoluejohtoonko?

• "==)

Moni ei kertakaikkiaan viitsi rekisteröidä nimimerkkiään,koska täällä on semmoista porukkaa,että kohta tulee haukut niskaan,
      vaikka aivan kauniisti asiansa esittäisi.

• w-ryys

Väyryys on jos vääryys tyllee presidensiksi

• Vastenmielisempää vi

Mitä hyödyttää oman nimen tai nimimerkin käyttö, kun ilkeilee ja on pirullinen sillä sitten?

EI YHTÄÄN MITÄÄN!

Päinvastoin, vielä vastenmielisempää!

• Nin on, totta puhut.

Pelkkä oman itsen korostus. Ei muuta.

• 69

Nämä ehdokkaiden haastattelijat,toimittajat,heiltä on koulu jäänyt kesken!

Kaikki he epäselvästi urisemalla kysyvät jotain,minkä ovat tonkineet esiin ja kun toinen koettaa vastata,hepäs ei annakaan suunvuoroa,ei,vaan puhua pörisevät
      päälle.
      Kyllä tarvis niin kovasti käytöskoulua!
      Ei ole mukava kuunnellakaan tommoiste mörinöitä!!!

• Huh hah hii

Jospa se kuulokin on heikentynyt meidän ikäpolvella, niin on vaikeampi saada selvää nopeasti ja epäselvästi puhuvista.

Sitten nuo toimittajat hermoilevat myös, ja ovat paineen alla tuossa tehtävässään,..jännitystä riittää!

• murinmarin

Kyllä normaalin puheen kuulee,mutta tuollainen käytös hirvittää.
      Aivankuin hänet olisi vasten tahtoaan laitettu hommaan,
      mielessään varmaan kiroilee oikein pe.k.....sti !
      Äänikin on niinkuin puperteettiikäisen kollin,ettei tiedä itsekään,mitä sieltä tulee,
      kun suunsa aukaisee.

• jujuupajuu

Ei pressa mitään ratkaise koroissa, veroissa ym. maamme asioissa eikä lopullisesti missään, hänen pitää olla vain vahva kannanottaja ja jonkinlainen " tukipilari, joka osaa sanoa kuinka asiat luontuu ja toimiikin - kuin Kekkonen, joka aikoinaa sanoi missä mennään

• Tuo on hyvä pointti, joskin samaa "jyrää" emme voi odottaa, vaan mennä luottavaisin mielin eteenpäin , antaa tukemme ja kunnioituksemme tulevalle maan Presidentille, eikä tehdä omien "luulojemme " mukaan kaikenlaisia värittyneitä johtopäätöksiä
        suotta.

• ullamirjami****

Niinhän se on , että luulo ei ole tiedonväärtti , sanoo vanha suomalainen sananlaskukin .

Mutta nyt onkin asia sillalailla että JOS ei Väyrysestä tulekkaan presidenttiä ,mikä hyvin on mahdollista , ei keskusta voi muuta kun Vaihtaa puheenjohtajaa , Mari Kiviniemi on siihen puolueeseen saanut jo liikaa pahaa aikaiseksi.

Nyt uusissa puheenjohtajan vaaleissa onkin Paavo Väyrynen paremmalla paikalla --järkevänä politikkona , saa aikaan sitä muutosta jota on jo odotettukin . Ja Timo Soinin kanssa olisivat eduskunnan Täysistunnoissa hyvää kuunneltavaa , niitähän Televisioidaankin .

• Makriina ek

Mitä Timo Soini ja hänen puolueensa on saanut eduskunnassa aikaan?
        Onko joku lakimuutos mennyt läpi tai joku aloitus hyväksytty.
        Kuka osaa vastata?

• Makriina ek kirjoitti:

Mitä Timo Soini ja hänen puolueensa on saanut eduskunnassa aikaan?
        Onko joku lakimuutos mennyt läpi tai joku aloitus hyväksytty.
        Kuka osaa vastata?

Ei mitään! Kansakin on varmaan huomannut, ettei Soinin "takana" ole sellaista voimaa, jolla tarvittavat muutokset saataisiin aikaan.

Määräkään ei riitä vaan tarvitaan laatua ja kykyjä ehdokkaissa.

• Makriina ek
        Ruuneperi kirjoitti:

Ei mitään! Kansakin on varmaan huomannut, ettei Soinin "takana" ole sellaista voimaa, jolla tarvittavat muutokset saataisiin aikaan.

Määräkään ei riitä vaan tarvitaan laatua ja kykyjä ehdokkaissa.

Sitä ajattelinkin. Pelkällä vastustamisella ei maan asioita saa kuntoon.
        Jotain päätöksiähän on ensin toisten tehtävä, että vastustaminen olisi mahdollista!

Näillä eväillä ei toista jytkyä tule.

• Makriina ek kirjoitti:

Sitä ajattelinkin. Pelkällä vastustamisella ei maan asioita saa kuntoon.
        Jotain päätöksiähän on ensin toisten tehtävä, että vastustaminen olisi mahdollista!

Näillä eväillä ei toista jytkyä tule.

Aivan oiken -- mutta kun tuleekin epäluottamus nykyistä eduskuntaa kohtaan --siihen on vaan saatava opposition kannatus ,ja ennustan että sekin vielä nähdään .
        Sanokaa minun sanonen.

Euro on kaatumassa , eduskunnan oppositiolla valta kaataa eduskunta suuremmalla enemmistöllä oppositiossa..
        - rahaa ei enään Kreikka saa ja eikä Saksa ja ranska ole valllassa koko euroopan asioissa --kun heilläkin menee huonosti--- miksi sitten Suomen on myönnyttävä heidän tahtoon --AAA maat joutuu maksaan ainavaan enemmän

• nAUrattaa...miuta

Väyrynen ei ole edes kansanedustajaksi päässyt, HA HA HAAAA!

• mutta Hänet voi Keskusta ottaa puolueensa Puheenjohtajaksi , Ja se tapahtuu , jos hänestä ei tule pressaa , Se parhaitennauraa ,joka-- jne?

• pakko jatkaa --Mari Kiviniemi on se Kokoomuksen "paha "joka poistuu heti kun Presitentin valinta on selvä

• Lapiomies vaan

Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa.
        Kenelle V. kuoppaa kaivaa?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      166
      2169
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      15
      2156
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1642
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      130
      1576
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      474
      1340
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      87
      1125
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      54
      961
    8. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      911
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      234
      834
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      361
      832
    Aihe