KIPPARI: diesel vs bensa

Palloa ympäri!

Uudessa Kipparissa 1/12 tehtiin moottorinvaihto (Nimbus Max2), vanha bensakone vaihdettiin uuteen dieseliin. Tässä vertailutulokset:

Bensakone: VolvoPenta 4.3Gi, 225hv, vuosimalli 1998, hinta 17700,-
Diesel: Hyundai S250S 3.0 CRDi, 250hp, vuosimalli 2011, hinta 28000,-

Taloudellisimmat kulutukset matkavaudilla (21,6 s):

bensa: 1,21 l/mpk -> x1,80e/l = 2,18 €/mpk
diesel: 0,93 l/mpk -> x1,75e/l = 1,63 €/mpk

EROTUS: Hankintahinta: 10 300,00 €; Käyttökustannus: -0,55 € / mpk

DIESELMOOTTORIN TAKAISINMAKSUAIKA: 18 800 merimailia eli n. 900 tuntia! Eli kun on ajanut maapallon ympäri, siitä eteenpäin dieselillä säästää 55 senttiä per maili.

Jotta dieselmiehet eivät täysin masentuisi, jätin seuraavat huomioimatta: rahoituskulut, kalliimmat huollot, ja sen, että verrokki bensakone on 13 vuotta vanhempaa tekniikkaa!

Voitte toki heitellä hyviä mutu-argumentteja mitä on laiturilla kehuttu dieseleistä, mutta tämä testi on melko uskottava kun on mitattu samalla veneellä.

99

4676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palloa ympäri!

      Itse miettisin venekaupassa seuraavasti: dieselkone, vai bensakone ja "kaupanpäälle" 5700 litraa bensiiniä.

    • 19+15

      Ihan järjetön vertailu, niinkuin näiden bensafriikkien muutkin mielipiteet. Vanha ikäloppu bensakone kontra uusi diesel. Bensakone vuotaa tai alkaa ihan kohta vuotaa öljyä ja kaikki muutkin tiivisteet ovat vaihtokunnossa. Veneiden oikea hintaero on kyllä vähintään tuo kymppitonni. On se vaan niin kiva käydä mahdollisimman usein jonottamassa bensa-asemalle pääsyä.

      • 251

        Friikkiys ei taida kyllä olla bensaihmisten ongelma, ainakin kovin ehdottomalta ja naurettavilta vaikuttavat diiselikehusi.


      • bensan saatavuudesta

        Pitemmille reissuille lähtijöiden kannattaa huomata sekin, että kaikilta meriasemilta ei saakaan bensaa. Automaatista voit ehkä tankata ainoastaan dieseliä (varmaankin ammattimerenkulkijoiden tarpeiden mukaisesti). Jos veneessäsi on bensakone, ota ihmeessä jerrykannuja mukaan. Niillä voit hakea bensaa autobensiksiltä. Omassa veneessäni on dieselkone, mutta jollani peräprutku tarvitsee bensaa. Sitä on joskus haettu pitkän kävelymatkan päästä. Satamakirjoista on apua. Niihin on nykyisin merkitty polttoaineen saatavuudet. Kannattaa perehtyä ennenkuin bensatankki on tyhjillään!


      • 28
        bensan saatavuudesta kirjoitti:

        Pitemmille reissuille lähtijöiden kannattaa huomata sekin, että kaikilta meriasemilta ei saakaan bensaa. Automaatista voit ehkä tankata ainoastaan dieseliä (varmaankin ammattimerenkulkijoiden tarpeiden mukaisesti). Jos veneessäsi on bensakone, ota ihmeessä jerrykannuja mukaan. Niillä voit hakea bensaa autobensiksiltä. Omassa veneessäni on dieselkone, mutta jollani peräprutku tarvitsee bensaa. Sitä on joskus haettu pitkän kävelymatkan päästä. Satamakirjoista on apua. Niihin on nykyisin merkitty polttoaineen saatavuudet. Kannattaa perehtyä ennenkuin bensatankki on tyhjillään!

        Omalle kohdalle ei ole kyllä kertaakaan 12 vuoden aikana osunut meriasemaa josta ei bensaa olisi saanut.


      • kulkualue...
        28 kirjoitti:

        Omalle kohdalle ei ole kyllä kertaakaan 12 vuoden aikana osunut meriasemaa josta ei bensaa olisi saanut.

        Varmaankin on johtunut kulkualueestasi. Ilmeisesti olet liikkunut pelkästään kotivesillä (Itämeren alueella).


      • Mosambikin Mooses
        kulkualue... kirjoitti:

        Varmaankin on johtunut kulkualueestasi. Ilmeisesti olet liikkunut pelkästään kotivesillä (Itämeren alueella).

        No niin, nythän aletaankin pääsemään asiaan ;) Mosambikin rannikolla bensa-asemat vähissä, siis sellaiset joissa olisi bensaa ;) ;) Näinhän tämä homma etenee ;)


      • Jfhftcg
        251 kirjoitti:

        Friikkiys ei taida kyllä olla bensaihmisten ongelma, ainakin kovin ehdottomalta ja naurettavilta vaikuttavat diiselikehusi.

        Tuntuu tämä aihe aiheuttavan aina melkoisia tunnereaktioita vaikka valinta on kuitenkin jokaisen oma asia.


    • Palloa ympäri!

      "100 tuntia kesässä tarkoittaisi 9 vuoden kuoletusaikaa, jonka jälkeen dieselmoottorin valinneella on jäljellä lukuisia huolettomia veneilyvuosia makeavesijäähdytteisellä ja juuri sisäänajetulla moottorilla. "

      Tai, jos sijoittaa sen ylimääräisen 10300 euroa, niin maltillisella 5,0 % tuotolla sinulla on 9 vuoden jälkeen 15 980 €uroa. Sillä voi sitten ostaa sisäänajamattoman uuden bensakoneen.

      Nimimerkille 19 15: se bensakoneen hinta on UUDELLE koneelle! Kulutuslukemat VANHALLE.

      • 171

        Lisäksi tuo Huyndai on ainoa järkihintainen dieselmoottori, muut maksavat parikymppiä siihen vielä päihin.


      • 14+4
        171 kirjoitti:

        Lisäksi tuo Huyndai on ainoa järkihintainen dieselmoottori, muut maksavat parikymppiä siihen vielä päihin.

        Ei muuten ole noin, Volvo Penta ehkä maksaa sen kympin enemmän kuin muut mutta Hyundain hinnalla saa kyllä jo valita monesta merkistä.

        Missään tapauksessa en kyllä ostaisi bensakonetta


      • 321425
        171 kirjoitti:

        Lisäksi tuo Huyndai on ainoa järkihintainen dieselmoottori, muut maksavat parikymppiä siihen vielä päihin.

        Taidat olla Hyundaikauppias kun tuollaista väität.


    • cummins

      Eihän tuo bensakone edes kestäisi tuota 18 800 mailia. Kannattaisi heti ottaa laskuihin mukaan kaksi bensakonetta.

    • markkinatalousko

      Eiköhä markkinavoimat jyllää ja dieselkoneiden hinnat rupee putoon kun maahantuoja joutuu pudottamaan katettaan.

    • Sanonma

      Kyllä normaalimoukura ajaa vähintään 300h kaudessa.
      Te vähemmän veneiliät voitte poistua paikalta. Enkä sano teitä edes veneilijöiksi.

      • Ruori kasvoi käteen

        Haha, 300 tuntia. 6000 mailia?

        Tänä vuonna sulle tulee 366 veneilyvuorokautta, kun on karkausvuosi?


    • Ei sammu

      Dieselin ainoa järkiperuste on paljon parempi vääntö ja paloturvallisuus. Muuten ei enää ole mitään taloudellisia perusteita valita dieselkonetta. Itse remontoin kylläkin ikälopun fordin diesel koneen pari vuotta sitten . Maksoi 4000 euroa ja heppoja noin 70. Sillä ajanee maailman tappiin. Uusi olisi maksanut vähintään 10000, kun konepetikin ja muut häpäkkeet olsisi pitänyt uusia. Tällä ratkaisulla pärjää seuraavat 20 vuotta ja biodieselkään ei ole ongelma tässä verrattain muinaisessa (1984) konstruktiossa. Ovat ajaneet biodieselillä tällä kyseiselä koneella Maailmalla jopa ilman suodattimia;) Kokeileppa samaa nirsoilla uutuuskoneilla, jotka ovat tietkoneohjattuja...

      • Vaihtaja

        meinaatko ajella samalla veneellä sinne maailman tappiin saakka ?
        Minulle vene on kuin auto,mukava kulkuvälinen jonka vaihdan 3-4 vuoden välein.
        Näin ollen bensakone on minulle ainoa oikea ratkaisu.

        Miksi muuten suuri osa veneilijöistä pitää samaa venettä todella pitkään ?


      • DieselPower

        Vanha voortti voi mennä jossain kiulussa, mutta nykyaikainen diesel pesee sen mennen tullen kulutuksessa, väännössä, melussa, käynnin tasaisuudessa yms. Ja paljolti juuri tämän "tietokoneohjauksen" ansiosta !

        Ja veljet, ottakaa huomioon myös vaihtoarvo...


      • 24
        DieselPower kirjoitti:

        Vanha voortti voi mennä jossain kiulussa, mutta nykyaikainen diesel pesee sen mennen tullen kulutuksessa, väännössä, melussa, käynnin tasaisuudessa yms. Ja paljolti juuri tämän "tietokoneohjauksen" ansiosta !

        Ja veljet, ottakaa huomioon myös vaihtoarvo...

        vaihtoarvo tulee tippumaan löpön kovan hinnan vuoksi eli se ei kyllä puolla dieselin hankintaa.Ainostaa jos pidät veneesin 20 vuotta tulee diesel kysymykseen, jos taas vaihdat venettäsi esim. 5 vuoden välein niin bensakone on edullisempi kokonaisuudessaan.


      • A.Perkins

        Olen enempi kuin samaa mieltä kanssasi. Itse en bensakonetta laita paitsi busteriin. Minun veneeseen kelpaa mieluiten sellainen diesel missä on mahdollisimman vähän elektroniikkaa. omassa veneessä hyrskyttää vanha perkins 4.236 ---> 72hv enkä sitä vaihtaisi nyky moottoreihin, niin varmaksi se on osoittautunut 24 vuoden käyttökokemuksen jälkeen, eikä se ollut edes uusi silloin kun sen hankin. maksoin silloin siitä 12 000mk. Kerran on siihen tehty remontti ja käyttötunteja tulee keskimäärin 150t/v.


      • 1746746
        Vaihtaja kirjoitti:

        meinaatko ajella samalla veneellä sinne maailman tappiin saakka ?
        Minulle vene on kuin auto,mukava kulkuvälinen jonka vaihdan 3-4 vuoden välein.
        Näin ollen bensakone on minulle ainoa oikea ratkaisu.

        Miksi muuten suuri osa veneilijöistä pitää samaa venettä todella pitkään ?

        Voihan sitä dieselvenettäkin vaihtaa parin vuoden välein jos huvittaa ja vanhastakin saa paremman hyvityksen vaihdossa kun on dieselkone.

        En täysin tyrmää bensakonettakaan mutta se sopii paremmin johonkin daycruiseriin.


      • NoDiesel
        1746746 kirjoitti:

        Voihan sitä dieselvenettäkin vaihtaa parin vuoden välein jos huvittaa ja vanhastakin saa paremman hyvityksen vaihdossa kun on dieselkone.

        En täysin tyrmää bensakonettakaan mutta se sopii paremmin johonkin daycruiseriin.

        "Parempi" hyvitytyshintahan perustuu juuri siihen, että sinut on jo ryöstetty kertaalleen dieseliä hankkiessa, mutta se hyvitysjuttukin on jo osittain sulanut ja sulamassa, koska polttoaineet lähes samana hintaisia. Sellaisia etuja dieselillä ei siis enää ole, jotka puolustaisivat noita dieselien hulluja hintoja, uutena tai käytettynä.


      • missä pilkku
        Vaihtaja kirjoitti:

        meinaatko ajella samalla veneellä sinne maailman tappiin saakka ?
        Minulle vene on kuin auto,mukava kulkuvälinen jonka vaihdan 3-4 vuoden välein.
        Näin ollen bensakone on minulle ainoa oikea ratkaisu.

        Miksi muuten suuri osa veneilijöistä pitää samaa venettä todella pitkään ?

        Mietit dieselin korkeampaa hintaa ja maksat venettä vaihtaessa moninkertaisesti enemmän. Etkä edes saa vaihtamalla mitään oleellista lisää. Voihan olla, että vaihtamalla dieselveneestä toiseen maksaisit vielä enemmän, mutta onko niillä pikkuhiluilla mitään merkitystä.

        Ja että miksikö veneitä pidetään pitkään? Kun kerran hankkii itselle sopivan ja hyvän, ei se vaihtamalla parane. Joka tapauksessa veneen tekeminen omaksi vie useamman vuoden. Uudet ovat vain aihioita, käytetyssä voi jo osa omista parannuksista olla tehtynä. Nykyisen olen omistanut 15 v ja perinnöksi jää.


      • Ällöttävä bensa
        NoDiesel kirjoitti:

        "Parempi" hyvitytyshintahan perustuu juuri siihen, että sinut on jo ryöstetty kertaalleen dieseliä hankkiessa, mutta se hyvitysjuttukin on jo osittain sulanut ja sulamassa, koska polttoaineet lähes samana hintaisia. Sellaisia etuja dieselillä ei siis enää ole, jotka puolustaisivat noita dieselien hulluja hintoja, uutena tai käytettynä.

        Jos tuo pitäisi paikkansa, dieseleitä ei enää valmistettaisi. Ovatko kaikki dieselin ostajat hölmöjä? Dieselin ostajalla on bensaveneilijään verrattuna keskimäärin kalliimpi asunto, auto sekä tietenkin vene. Sen lisäksi hän matkustelee enemmän. Miksi pudottaa omia tasovaatimuksiaan sen takia, että saisi veneen, jota ei halua, vaikka sen saisi halvemmalla? Sellaista bensan tuoksua ei kauaa veneessä halua haistella. Bensaveneet haisevat pahalle!


      • Ällöttävä bensa kirjoitti:

        Jos tuo pitäisi paikkansa, dieseleitä ei enää valmistettaisi. Ovatko kaikki dieselin ostajat hölmöjä? Dieselin ostajalla on bensaveneilijään verrattuna keskimäärin kalliimpi asunto, auto sekä tietenkin vene. Sen lisäksi hän matkustelee enemmän. Miksi pudottaa omia tasovaatimuksiaan sen takia, että saisi veneen, jota ei halua, vaikka sen saisi halvemmalla? Sellaista bensan tuoksua ei kauaa veneessä halua haistella. Bensaveneet haisevat pahalle!

        Mikä pitäisi paikkaansa ? Eivät dieselin ostajat sen hölmömpiä ole kuin muutkaan. Kysehän oli kai alunperin moottorivaihtojen järkevyydestä taloudellisuus mielessä, ja taloudellistahan se ei 99 % tapauksessa ole.
        Dieselin ostajaa ei erota asunnosta, autosta tai edes tulotasosta, sellaista tutkimusta ei vain ole olemassa, joka tukisi tuota - lähinnä "luuserien" käyttämää selitystä paremmista ja älykkäämmistä dieselin ostajista :)
        Mikä taso siinä putoaa, jos ostaa veneensä bensakoneella ylihintaisen dieselin sijaan ? Miksi maksaa jostain moottorista 4-5 kertaisen hinnan, jos sille ei ole mitään perusteltua etua, joka vastaisi sen hintaa ? Diesel haisee huomattavasti kauemmin kuin bensa, jos kumpikaan nyt kunnossa olevissa laitteissa yleensäkään haisee - ei kyllä pitäisi ;)


      • Ällöttävä bensa
        nodiesel kirjoitti:

        Mikä pitäisi paikkaansa ? Eivät dieselin ostajat sen hölmömpiä ole kuin muutkaan. Kysehän oli kai alunperin moottorivaihtojen järkevyydestä taloudellisuus mielessä, ja taloudellistahan se ei 99 % tapauksessa ole.
        Dieselin ostajaa ei erota asunnosta, autosta tai edes tulotasosta, sellaista tutkimusta ei vain ole olemassa, joka tukisi tuota - lähinnä "luuserien" käyttämää selitystä paremmista ja älykkäämmistä dieselin ostajista :)
        Mikä taso siinä putoaa, jos ostaa veneensä bensakoneella ylihintaisen dieselin sijaan ? Miksi maksaa jostain moottorista 4-5 kertaisen hinnan, jos sille ei ole mitään perusteltua etua, joka vastaisi sen hintaa ? Diesel haisee huomattavasti kauemmin kuin bensa, jos kumpikaan nyt kunnossa olevissa laitteissa yleensäkään haisee - ei kyllä pitäisi ;)

        Bensa höyrystyy huomattavasti voimakkaammin kuin diesel ja osa niistä höyryistä löytää aina tiensä veneen sisätiloihin. Kun menen katetun veneen sisälle, voin hajusta kertoa heti, että kyseessä on bensavene. Hyvin hoidettu dieselvene on polttoaineensa puolesta hajuton. Sellaista bensavenettä ei ole vielä vastaan tullut, ettei bensan käryä olisi heti tuntenut. Kai siihenkin tottuu, mutta sellaista en halua.


      • Ei bensaa
        Ällöttävä bensa kirjoitti:

        Bensa höyrystyy huomattavasti voimakkaammin kuin diesel ja osa niistä höyryistä löytää aina tiensä veneen sisätiloihin. Kun menen katetun veneen sisälle, voin hajusta kertoa heti, että kyseessä on bensavene. Hyvin hoidettu dieselvene on polttoaineensa puolesta hajuton. Sellaista bensavenettä ei ole vielä vastaan tullut, ettei bensan käryä olisi heti tuntenut. Kai siihenkin tottuu, mutta sellaista en halua.

        Ei saisi tottua, sillä bensahöyryt kuuluvat karsinogeeneihin, eli aiheuttavat syöpää. Bensiini pitäisi kieltää sellaisissa katetuissa veneissä, joissa yövytään.
        http://www.ttl.fi/ova/moottben.html


      • Ei bensaa kirjoitti:

        Ei saisi tottua, sillä bensahöyryt kuuluvat karsinogeeneihin, eli aiheuttavat syöpää. Bensiini pitäisi kieltää sellaisissa katetuissa veneissä, joissa yövytään.
        http://www.ttl.fi/ova/moottben.html

        Polttoaineen ei kuulu haista veneessä olipa se sitten bensaa tai dieseliä.
        Molempien höyryt kuuluvat karsiogeeneihin, eli aiheuttavat syöpää - tai epäillään aiheuttavan syöpää :)

        Hyvin hoidettu laite on aina hajuton, eikä liitoksissa mitenkään polttoaineeseen :=
        Oliko syytä laajentaa hiukan elinpiiriä, sillä itse en ole juurikaan vuosikymmenten varrella törmännyt polttoaineilta tuoksuviin matkaveneisiin, olipa ne sitten varustettu bensa tai dieselmoottorilla.


      • Ei bensaa
        nodiesel kirjoitti:

        Polttoaineen ei kuulu haista veneessä olipa se sitten bensaa tai dieseliä.
        Molempien höyryt kuuluvat karsiogeeneihin, eli aiheuttavat syöpää - tai epäillään aiheuttavan syöpää :)

        Hyvin hoidettu laite on aina hajuton, eikä liitoksissa mitenkään polttoaineeseen :=
        Oliko syytä laajentaa hiukan elinpiiriä, sillä itse en ole juurikaan vuosikymmenten varrella törmännyt polttoaineilta tuoksuviin matkaveneisiin, olipa ne sitten varustettu bensa tai dieselmoottorilla.

        Bensatankin huohotin putki kannattaa vetää vähintään kolmen metrin korkeudelle veneen kyljestä, tällöin hajut eivät pääse veneen siätiloihin.


      • Jsk1234
        Ällöttävä bensa kirjoitti:

        Bensa höyrystyy huomattavasti voimakkaammin kuin diesel ja osa niistä höyryistä löytää aina tiensä veneen sisätiloihin. Kun menen katetun veneen sisälle, voin hajusta kertoa heti, että kyseessä on bensavene. Hyvin hoidettu dieselvene on polttoaineensa puolesta hajuton. Sellaista bensavenettä ei ole vielä vastaan tullut, ettei bensan käryä olisi heti tuntenut. Kai siihenkin tottuu, mutta sellaista en halua.

        Mistä se bensa muka höyrystyy? Ei siellä konehuoneessa ole mitään avointa kanisteria. Kertaakaan ei ole bensan haju nenään tullut, kun olen kannen konehuoneeseen avannut. Tää on ihan tätä samaa legendaa, kuin että öiseen aikaan pikku maahiset kömpii konehuoneeseen porailemaan reikiä tankkiin ja leikkivät tulitikuilla siellä. Sitten se bensavene räjähtää kappaleiksi.

        Ne apukoneina käytettävät pikku perätuupparit bensakannuineen toki voivatkin haista, jos niitä säilyttää sisätiloissa.


      • Ällöttävä bensa
        Jsk1234 kirjoitti:

        Mistä se bensa muka höyrystyy? Ei siellä konehuoneessa ole mitään avointa kanisteria. Kertaakaan ei ole bensan haju nenään tullut, kun olen kannen konehuoneeseen avannut. Tää on ihan tätä samaa legendaa, kuin että öiseen aikaan pikku maahiset kömpii konehuoneeseen porailemaan reikiä tankkiin ja leikkivät tulitikuilla siellä. Sitten se bensavene räjähtää kappaleiksi.

        Ne apukoneina käytettävät pikku perätuupparit bensakannuineen toki voivatkin haista, jos niitä säilyttää sisätiloissa.

        Oletko kuullut coretex-kankaasta? Se päästää läpi kaasut kankaan pienistä rei’istä, mutta nesteet eivät niistä rei’istä pääse läpi. Letkut ja letkuliitokset voivat olla täysin kunnossa, eli bensa ei valu niistä ulos näkyvästi. Sen sijaan pieniä määriä bensahöyryä voi hyvinkin löytää tiensä ulos, niin kuin monesti tapahtuu. Katsastusmiehenä käyn aika monessa veneessä ja eipä ole tullut vastaan katettua venettä, josta en olisi arvannut ennen konekopan avausta, että siinä on bensakone. Pitäkää konetilan tuulettimet kunnossa! Dieselveneissä sellaista ei tarvita.


      • Mistä näitä löytyy
        Ällöttävä bensa kirjoitti:

        Oletko kuullut coretex-kankaasta? Se päästää läpi kaasut kankaan pienistä rei’istä, mutta nesteet eivät niistä rei’istä pääse läpi. Letkut ja letkuliitokset voivat olla täysin kunnossa, eli bensa ei valu niistä ulos näkyvästi. Sen sijaan pieniä määriä bensahöyryä voi hyvinkin löytää tiensä ulos, niin kuin monesti tapahtuu. Katsastusmiehenä käyn aika monessa veneessä ja eipä ole tullut vastaan katettua venettä, josta en olisi arvannut ennen konekopan avausta, että siinä on bensakone. Pitäkää konetilan tuulettimet kunnossa! Dieselveneissä sellaista ei tarvita.

        idiootti !


      • Uskomatonta potaskaa
        Ällöttävä bensa kirjoitti:

        Oletko kuullut coretex-kankaasta? Se päästää läpi kaasut kankaan pienistä rei’istä, mutta nesteet eivät niistä rei’istä pääse läpi. Letkut ja letkuliitokset voivat olla täysin kunnossa, eli bensa ei valu niistä ulos näkyvästi. Sen sijaan pieniä määriä bensahöyryä voi hyvinkin löytää tiensä ulos, niin kuin monesti tapahtuu. Katsastusmiehenä käyn aika monessa veneessä ja eipä ole tullut vastaan katettua venettä, josta en olisi arvannut ennen konekopan avausta, että siinä on bensakone. Pitäkää konetilan tuulettimet kunnossa! Dieselveneissä sellaista ei tarvita.

        Onko sulla kaikki ihan kotona? Siinä vaiheessa kun "letkusi" alkaa päästämään "kaasuja" läpi, ilman nestevuotoja, on ne vaihdettu uusiin jo muutenkin, sillä tuo kuvailemasi "teorian" toteutuminen vie vähintää 25 vuotta ;)
        Polttoaineletkuissa ei yleensäkään pääse "höyrystymään tai kaasuuntumaan" yhtään mitään, ne ovat täynnä polttoainetta, eikä tilaa ole kuvailemallesi "reaktiolle".

        Jos sinä olet katsastusmies, on siihen selvä peruste olla katsastamatta venettään, ja antaa vahvistuksen käsitykselle, että nuo venekatsastusmiehet ovat lähinnä idiootteja, ja pätemisen haluisia tolloja - kuten kirjoituksesikin kiistatta osoittaa.
        Selvästi tarvitaan määräykset, joilla varmistetaan että katsastusmiehet ovat edes täysijärkisiä.


    • Se pieni ero

      Polttoaineiden hintojen noustessa ero kulutuksessa alkaa merkitä enemmän.

      • NoDiesel

        Eiköhän se kuitenkin hankintahinta pysy aika suurena tekijä noita moottoriasioita pohdittaessa. Kulutuserojen rahallinen arvo jää kuitenkin aika vaatimattomiin summiin normaaleissa huviveneissä.


    • 5+6

      Köyhät yrittää laskea mikä olisi edullista. Lyövät päänsä mäntyyn, ja päätyvät bensakoneeseen. Menestyvät ostavat Volvo-autoja ja Volvo-dieseleitä, luuserit skodia ja bensakoneita. Jos teillä ei ole varaa kunnolliseen, jättääkää ostamatta kunnes teillä on varaa kunnolliseen. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa!

      • NoDiesel

        Volvo nyt ei kyllä ole mikään menestyjän merkki, natiseva Kiinalainen muoviverhoiltu tavispirssi.
        Köyhän ei ole syytä ostaa typerästi, vaan laskea mikä on omaan ratkaisuun järkevin vaihtoehto, ja harvassa tapauksessa se näillä merimoottori hinnoilla on diesel.


      • VPDieselrules

        Vai menestyjät ostavat Kiinalisia Geely Volvoja. Ja Hah.
        Volvon merimoottoreissa on sentään viellä jotain mainetta jäljellä.
        Paitsi tietty ne Geely D3:t.on ihku kotkotuksia.
        Volvo V70 on taatusti paskin auto mitä oon koskaan omistanu.


      • Vai kiinalaisia
        VPDieselrules kirjoitti:

        Vai menestyjät ostavat Kiinalisia Geely Volvoja. Ja Hah.
        Volvon merimoottoreissa on sentään viellä jotain mainetta jäljellä.
        Paitsi tietty ne Geely D3:t.on ihku kotkotuksia.
        Volvo V70 on taatusti paskin auto mitä oon koskaan omistanu.

        Taitaa harmittaa kovasti, kun ei ole koskaan rahat riittäny Volvoon. Vaikka Volvon omistaakin nykyään kiinalainen Geely, ei se tarkoita sitä, että itse tuote olisi muuttunut kiinalaiseksi.


      • Volvotta 1998
        Vai kiinalaisia kirjoitti:

        Taitaa harmittaa kovasti, kun ei ole koskaan rahat riittäny Volvoon. Vaikka Volvon omistaakin nykyään kiinalainen Geely, ei se tarkoita sitä, että itse tuote olisi muuttunut kiinalaiseksi.

        Ei se ainakaan enää ole "Volvolaatua", vaan kitisevä, rämisevä vikoja täynnä oleva lelu. Volvo lakasi olemasta Volvo sinä päivänä kun viimeinen 940 tehtiin. Siitä eteenpäin pelkkää alamäkeä ja vikaa vikojen perään. Kysehän on nyt luonnollisetikin autoista :)


      • Nikanen

        Vaikka tämä ei mikään autopalsta olekaan niin mainittakoon, että olen omistanut vuosien varrella jo 4 Volvo V70 ja olen niihin edelleen tyytyväinen, paranevat vain vuosien varrella.

        Volvon dieselit ovat erinomaisia sekä autossa, että veneessä.


    • huiiintai

      Huntai on siitä kiva että ostin tiiselikoneen I 40 auton kanssa nyt tiiselokone on veneessä ja minulle jäi vielä eri paljon auton osia joita voin myydä huokealla!

      • ihmejakumma

        no pitihän se jossain vaiheessa pölhönkin liittyä keskusteluun.mitä muuta ?


    • sekäettä.

      Riippuu paljon.

      Nykykoneet on aika sähköisiä ja aivobokseja jne.
      Jos kauemmaksi aikoo, siis maailmalle, niin vanhaa tekniikkaa oleva dieselkone, jonka osaa huoltaa itse, joka on helppo huoltaa ja melko varma peli.

      Jos taas ajelee lähivesillä, voi moderni vika-altis bensakonekin olla ok, kun on trossin jäsen.

      Jos hankintakuluja ei huomioi, niin on diesel taloudellisempi, halvemmat korjauskulut, vähemmän remonttia...

      • Kokemuksesta viisast

        Diesel-moottorin huolto- ja korjauskulut ovat huomattavasti kalliimmat kuin bensiinimoottorissa.
        Hiemankin suurempi dieselin remontti maksaa saman kuin uusi bensamoottori.


      • kokemusta tälläkin
        Kokemuksesta viisast kirjoitti:

        Diesel-moottorin huolto- ja korjauskulut ovat huomattavasti kalliimmat kuin bensiinimoottorissa.
        Hiemankin suurempi dieselin remontti maksaa saman kuin uusi bensamoottori.

        Kokemuksesta myös sanon, etteivät huoltokulut ole ainakaan toistaiseksi (konetunteja n. 4.500) ole todellakaan olleet kalliita: öljyä, filttereitä, jokunen impelleri ym. Mitään korjauskuluja ei ole ollut lukuunottamatta moottorin kumijoustinten uusimista viime keväänä. Koneeni on vetuksen marinoima mitsun diesel.

        Minkälaisia remontteja omaan dieseliisi olet joutunut tekemään tai teettämään? Mikä kone kipossasi on?

        Miten paljon ammattimerenkulussa käytetään bensakoneita? Varmaankin RIBien perämoottorit käyvät bensalla, mutta miten on sisämoottoreiden laita? En jaksa uskoa, että bensakone syrtäyttää dieselin muualla kuin joidenkin sunnuntaiveneilijöiden "muskeliveneissä" tai muissa nopeakulkuisissa huvipaateissa.


      • Tanskalainen
        kokemusta tälläkin kirjoitti:

        Kokemuksesta myös sanon, etteivät huoltokulut ole ainakaan toistaiseksi (konetunteja n. 4.500) ole todellakaan olleet kalliita: öljyä, filttereitä, jokunen impelleri ym. Mitään korjauskuluja ei ole ollut lukuunottamatta moottorin kumijoustinten uusimista viime keväänä. Koneeni on vetuksen marinoima mitsun diesel.

        Minkälaisia remontteja omaan dieseliisi olet joutunut tekemään tai teettämään? Mikä kone kipossasi on?

        Miten paljon ammattimerenkulussa käytetään bensakoneita? Varmaankin RIBien perämoottorit käyvät bensalla, mutta miten on sisämoottoreiden laita? En jaksa uskoa, että bensakone syrtäyttää dieselin muualla kuin joidenkin sunnuntaiveneilijöiden "muskeliveneissä" tai muissa nopeakulkuisissa huvipaateissa.

        bukh dv 20 vuodelta 1980 suolavedellä jäähdytys laakista käyntiin .Ei remontteja.


      • Kokemuksesta viisast
        kokemusta tälläkin kirjoitti:

        Kokemuksesta myös sanon, etteivät huoltokulut ole ainakaan toistaiseksi (konetunteja n. 4.500) ole todellakaan olleet kalliita: öljyä, filttereitä, jokunen impelleri ym. Mitään korjauskuluja ei ole ollut lukuunottamatta moottorin kumijoustinten uusimista viime keväänä. Koneeni on vetuksen marinoima mitsun diesel.

        Minkälaisia remontteja omaan dieseliisi olet joutunut tekemään tai teettämään? Mikä kone kipossasi on?

        Miten paljon ammattimerenkulussa käytetään bensakoneita? Varmaankin RIBien perämoottorit käyvät bensalla, mutta miten on sisämoottoreiden laita? En jaksa uskoa, että bensakone syrtäyttää dieselin muualla kuin joidenkin sunnuntaiveneilijöiden "muskeliveneissä" tai muissa nopeakulkuisissa huvipaateissa.

        Sylinterikansi halki. Mercruiser Dtronic 2.8l.


      • Jfjgkggl
        kokemusta tälläkin kirjoitti:

        Kokemuksesta myös sanon, etteivät huoltokulut ole ainakaan toistaiseksi (konetunteja n. 4.500) ole todellakaan olleet kalliita: öljyä, filttereitä, jokunen impelleri ym. Mitään korjauskuluja ei ole ollut lukuunottamatta moottorin kumijoustinten uusimista viime keväänä. Koneeni on vetuksen marinoima mitsun diesel.

        Minkälaisia remontteja omaan dieseliisi olet joutunut tekemään tai teettämään? Mikä kone kipossasi on?

        Miten paljon ammattimerenkulussa käytetään bensakoneita? Varmaankin RIBien perämoottorit käyvät bensalla, mutta miten on sisämoottoreiden laita? En jaksa uskoa, että bensakone syrtäyttää dieselin muualla kuin joidenkin sunnuntaiveneilijöiden "muskeliveneissä" tai muissa nopeakulkuisissa huvipaateissa.

        Monessa ammattikäytössä olevassa ribissäkin on diesel, yleensä vesijetillä varustettuna.

        Perämoottoreiden osalta bensakoneet on kyllä uutta tekniikka, toisin kuin esim. sisäperäbensakoneet.


      • Jcjhjghghg
        Kokemuksesta viisast kirjoitti:

        Diesel-moottorin huolto- ja korjauskulut ovat huomattavasti kalliimmat kuin bensiinimoottorissa.
        Hiemankin suurempi dieselin remontti maksaa saman kuin uusi bensamoottori.

        Huoltokulut diesel- ja bensakoneessa on ihan samaa luokkaa, korjauskulut sieselissä ovat korkeammat.

        Mihin hintaan uuden mercruiserin tai volvon bensakasin saa?


      • Jsk1234
        Jcjhjghghg kirjoitti:

        Huoltokulut diesel- ja bensakoneessa on ihan samaa luokkaa, korjauskulut sieselissä ovat korkeammat.

        Mihin hintaan uuden mercruiserin tai volvon bensakasin saa?

        Eikös tuo 5.0mpi bravo3:lla ollut jotain 18000-19000eur plus asennus. Messuilla tuo pari pykälää suurempi 6.2 litrainen maksoi 23500eur.


    • Moottorin vaihto

      Suunnittelen itse saman tyyppistä moottorin vaihtoa mutta en osta Volvoa, Yanmaria enkä myöskään Hyundaita. Näihin valintoihin on hyvät syyt.

      Mitä muita merkkejä kannattaisi harkita kokoluokassa 220-270hv? Bensakoneet on pois laskuista.

      • Sulo Vilen

        Fnm.On ainakin halpa.


      • Masteroos
        Sulo Vilen kirjoitti:

        Fnm.On ainakin halpa.

        Ei riittävän halpa, täydellinen vaihtomoottori autoon vain neljännes merimoottorin hinnasta - miksi? Dieselmoottorien ylihinnoittelu ihmetyttää, sillä autoihin ne todellakin maksavat vain murto-osan.


      • Rakentelijoille
        Masteroos kirjoitti:

        Ei riittävän halpa, täydellinen vaihtomoottori autoon vain neljännes merimoottorin hinnasta - miksi? Dieselmoottorien ylihinnoittelu ihmetyttää, sillä autoihin ne todellakin maksavat vain murto-osan.

        Mikä on riittävän halpa ja mitä tuo fnm maksaa?

        Eikös vaihtomoottori tarkoita yleensä sitä että vaihdossa pitää antaa samanlainen korjauskelpoinen moottori muuten sen vaihtomoottorin hinta pomppaa korkeammaksi.

        Saako sen auton moottorin mukana samaan hintaan myös oikeanlaisen kaavelin johon sopii joku merivaihde suoraan. Entäs mittaristo, johtosarja, merivesipumppu, eristetty startti, lämmönvaihtaja, välijäähdytin, ECU, jne...

        Perusmoottorit ovat samoja kuin auton moottorit lähes kaikissa tapauksissa ja sehän on vain hyvä asia, perusvaraosia saa vaikka motonetistä.

        Me kaikki emme osaa emmekä halua rakentaa veneeseen moottoria auton moottorista. Rakentelijalle varmaan ihan hyvä vaihtoehto.


    • Siirtelen

      Deutz tottakai!
      1.2.2013 06:24
      0
      "Palloa ympäri!
      13.1.2012 16:24
      0
      Uudessa Kipparissa 1/12 tehtiin moottorinvaihto (Nimbus Max2), vanha bensakone vaihdettiin uuteen dieseliin. Tässä vertailutulokset:

      Bensakone: VolvoPenta 4.3Gi, 225hv, vuosimalli 1998, hinta 17700,-
      Diesel: Hyundai S250S 3.0 CRDi, 250hp, vuosimalli 2011, hinta 28000,-"

      Miksi maksatte vaihtokoneistanne 28 tuhatta? Onko näyttämishalua vai pelkkää laiskuutta?
      Käymällä Italiassa voi ostaa Deutzin tai Samen koneen alle kympin. Niihin saa helpolla kiinnitettyä vaihteiston, kun se rakenne on sellainen. Itse olen nyt ajanut yhden kauden Deutzin 912- sarjalla. Tehot riittää kaikki upporunkoisiin 8 - 14 metrin väliltä ja sitten löytyy Samea aina turbotettuun 290 heppaan, jos on lapsenmieltä kaahata.
      Olen tänne kertonutkin, että tullia ei kiinnostanut mitä pakussamme oli, vaikka hieman tyrkytettiin ostopapereita. Italian päässä trukkilava nostettiin ja kiinnitettiinkin ystävällisesti. kun huomasivat, että "käteisellä" oli jo maksettukin.
      Eikä tarvi pelätä niitä Välittäjän manaamia suolaveden syöpymisiä. Ei kierrä litkuja tai putkia ympäri venettä!

      VASTAA
      Facebook
      Twitter
      share email
      share url
      Ilmoita asiaton viesti

      Google-mainokset
      Helsinki Kamerat
      Kaikki merkkikamerat nopeasti ja luotettavasti Rajalalta. Tilaa heti
      Canon.RajalaCamera.fi/EOS_6D
      Kutista kaikki kommentit
      Siirtelen
      1.2.2013 06:52
      0
      Sulje
      Piti vielä kertoman, että tehtäessä veneeseen niin iso remppa, että vedellään moottorit, putket, jäähdyttimet ja muut hössöttimet pois, niin kannattaa pohtia sen vanhan vaihteiston,akselin.laakerien ja peräisimen kuntoa.
      Deutzin kylkeen hydraulipumppu ja taakse kääntyvä hydraulimoottoriin potkuri suoraan. Saa heitettyä sen 18 vuotta vahan peräsimen härpäkkeenkin mäkeen.
      Tulomatkalla Saksassa MANin tehtaalta saa mukaan molemmat. Ovat sitten maailman huippua, joille takuuta 10 vuotta. Pumppu maksanee 1 200 - 1 500 ja moottori pikkuisen enemmän kiinnityskehtoineen ja ohjaussylinterineen.

      • Höh !

        Miksi hakea Italiasta ylijäämä ilmajäähdytteistä röhködieseliä, kun kotimaasta löytyy kolariautoista purettuja lähes tuliteriä moottoreita joista omaan käyttöön rakentaminen on paljon helpompaa ja halvempaa.

        Tervetuloa nykyaikaan, tullia ei todellakaan kiinnosta EU.n sisäiset kuljetukset, sehän koko EU idea onkin.

        Ymmärrettävää kylläkin että omaa ratkaisua on pidettävä kynsin ja hampain ainoana järkevänä, ja tätäkin Deutz- tarinaa olet hehkuttanut palstalla useita kertoja ja taas, vaikka kukaan muu täysjärkinen ei viitsi uhrata edes ajatusta moiseen projektiin.


      • .lipöoiolio.l
        Höh ! kirjoitti:

        Miksi hakea Italiasta ylijäämä ilmajäähdytteistä röhködieseliä, kun kotimaasta löytyy kolariautoista purettuja lähes tuliteriä moottoreita joista omaan käyttöön rakentaminen on paljon helpompaa ja halvempaa.

        Tervetuloa nykyaikaan, tullia ei todellakaan kiinnosta EU.n sisäiset kuljetukset, sehän koko EU idea onkin.

        Ymmärrettävää kylläkin että omaa ratkaisua on pidettävä kynsin ja hampain ainoana järkevänä, ja tätäkin Deutz- tarinaa olet hehkuttanut palstalla useita kertoja ja taas, vaikka kukaan muu täysjärkinen ei viitsi uhrata edes ajatusta moiseen projektiin.

        Niin mitään järkevää perustelua kielteiselle aatteellesi ei sinulla sitten ole, mutta olet kuullut vaan ehkä täältä Välittäjältä, ettei sovi?


      • Mielenhäiriössäkö

        Herää tietystikin kysymys, eikö ole mitään järkevämpää tekemistä ? Siis miksi tuollaista ilmajäähdytteistä paalujunttaa rahtaisi euroopan halki ?


    • 99999999999999

      Merkitystä on silläkin, että dieselkoneella toimintasäde on reilusti pidempi. En tiedä tuon veneen tyypillistä tankkikokoa, mutta lasketaan nyt vaikkapa 300 litran tankilla. Lähdetään siitä, että aina pyritään pitämään 10% marginaali eli maksimitoimintasäde on se, jolla palaa 270 litraa.
      Bensakoneella siis n. 225 mpk, dieselkoneella lähes 300 mpk. Isohko ero, Espoosta Hankoon.
      No, juuri tuossa venemallissa asialla ei ehkä ole niin suurta merkitystä, eihän tuo mikään varsinainen matkavene ole.

      • HkiToHanko

        Kun tuo asia on tiedossa, merkitystä sillä on siis . . . . mihin ?


      • 99999999999999999

        Matkaveneilijälle tuo on merkittävä asia. Ei varmaan sellaiselle, joka vaan pörrää kotisataman lähellä poistumatta koskaan muutamaa mpk kauemmas lähimmästä jakeluasemasta.


      • HkiToHanko
        99999999999999999 kirjoitti:

        Matkaveneilijälle tuo on merkittävä asia. Ei varmaan sellaiselle, joka vaan pörrää kotisataman lähellä poistumatta koskaan muutamaa mpk kauemmas lähimmästä jakeluasemasta.

        Niin sinne Mosambikin rannikolle, jossa tosi veneilijät viettävät aikaansa ;)


      • 99999999999999999
        HkiToHanko kirjoitti:

        Niin sinne Mosambikin rannikolle, jossa tosi veneilijät viettävät aikaansa ;)

        Ihan näillä Itämerenkin rannoilla asialla on merkitystä. Se, että yrität vähätellä asiaa, kertoo vain sen, että kuulut daycruiser-veneilijöihin etkä matkaveneilijöihin. Ei siinä mitään väärää ole, kukin saa veneillä mieleisellään tavalla. Kunhan ei kuvittele omaa tapaansa ainoaksi oikeaksi.


      • HkiToHanko
        99999999999999999 kirjoitti:

        Ihan näillä Itämerenkin rannoilla asialla on merkitystä. Se, että yrität vähätellä asiaa, kertoo vain sen, että kuulut daycruiser-veneilijöihin etkä matkaveneilijöihin. Ei siinä mitään väärää ole, kukin saa veneillä mieleisellään tavalla. Kunhan ei kuvittele omaa tapaansa ainoaksi oikeaksi.

        Voi kun tietäisit :D Et suuremmin uhoisi kokemuksinesi. Mutta siinäpä kuvittelet olevasi suurikin merenkävijä.


    • Better_Than_Life

      Nuo polttoainehintojen erot ovat kyllä todella kummalliset tuossa vanhassa vertailussa. Tuossahan diesel ja bensa ovat melkein samanhintaisia. Inkoon tämänpäivän hinnoilla homma menee vähän eri tavalla:

      bensa: 1,21 l/mpk -> x1,43e/l = 1,73 €/mpk
      diesel: 0,93 l/mpk -> x1,20e/l = 1,12 €/mpk

      Käyttökustannus: -0,61 € / mpk mutta suhteellinen ero paljon alkuperäistä suurempi. Nyt polttoainekustannukset ovat dieselillä 36% pienemmät tai kääntäen bensalla 55% suuremmat.

      Tuolla erolla alkaa jo olla enemmänkin merkitystä. Puhumattakaan valtavasta suorituskykyerosta noiden moottorien osalta.

      • Kriipii

        Moottorien hintaerosta puhumattakaan, vastaava diesel vetolaitteineen n. 20.000,-


      • Kriipii kirjoitti:

        Moottorien hintaerosta puhumattakaan, vastaava diesel vetolaitteineen n. 20.000,-

        Monille veneen hinta on loppujen lopuksi ostohinta-myyntihinta. Nykyisillä koroilla veneen arvon nosto 20000 ei ole niin suuri asia, paitsi jos talous on aivan tiukoilla.


      • Lidonas
        Bossu kirjoitti:

        Monille veneen hinta on loppujen lopuksi ostohinta-myyntihinta. Nykyisillä koroilla veneen arvon nosto 20000 ei ole niin suuri asia, paitsi jos talous on aivan tiukoilla.

        Nykyiset korot voivat lakata yhtä nopeasti, kuin putosivat. Talous tosiaan kyllä joka puolella sen verran kuralla, ja näyttäisi olevan vuosia eteenpäin, ettei koroista ehkä niinkään huolta ole. Mutta velan piikkiin ei ole ihan tervettä hommaa laskea.


    • riisselikirnuaaedullise

      Tuollaisissa kirroissa=pienissä aluksissa poltoaineen kulutus on melko mitätöntä.

      Jos vertailuun otetaan vaikka 40 jalkaisia veneitä alkaa kulutus ero olla 2-3litraa mailille diesel koneiden hyväksi ja se alkaa jo kukkarossa tuntumaan....

      • Better_Than_Life

        Jep, se on juuri näin. Meidän 9m liukuva kuluttaa dieseliä euron per kilometri, nykyhinnoilla jopa vähän alle. Juhannuksen jälkeen kierrettiin kaksi viikkoa saaristomerta ja löpökustannukset jäivät 450 euroon. Ei tunnu missään.


      • Kulttuurieroja

        Kuten amerikkalainen ystäväni totesi asiasta keskusteltuamme, että eurooppalaiset eivät osaa laskea. Useimmat, varsinkin pohjois-eurooppalaiset eivät muutaman veneen käyttökuuauden aikana vuosittain, tule koskaan saamaan hintaeroa takaisin, ja enemmän ajavilla taas on se, että kun hintaero saatu takaisin ajossa, moottori vanha ja kulunut, vaihdon tarpeessa, dieselkin.


      • Better_Than_Life

        Aivan varmasti ei saa takaisin, olet oikeassa. Mutta mitä helvetin väliä sillä on silloin kun käyttöominaisuudet, luotettavuus, meluttomuus, toimintaetäisyys ja vielä tuo polttoainetalous ovat aivan toisella tasolla. Noista jo maksaakin hieman investointikustannuksia.

        Eikä jm-arvollekaan diesel yhtään pahaa tee.


      • Better_Than_Life kirjoitti:

        Aivan varmasti ei saa takaisin, olet oikeassa. Mutta mitä helvetin väliä sillä on silloin kun käyttöominaisuudet, luotettavuus, meluttomuus, toimintaetäisyys ja vielä tuo polttoainetalous ovat aivan toisella tasolla. Noista jo maksaakin hieman investointikustannuksia.

        Eikä jm-arvollekaan diesel yhtään pahaa tee.

        Kyllä bensinimoottori on hiljaisempi, nykyään jo luottettaviakin käyttöominaisuuksiltaan paranemassa kehitystyön myötä, ja se polttoainetalous kuihtuu dieseleiden remonttikustannuksiin. Nämä uudet kierrosdieselit kun paukkuvat. Eivätkä ole mitenkään sen luotettavampia kuin benesiinimoottoritkaan.


      • Lidonas
        Better_Than_Life kirjoitti:

        Aivan varmasti ei saa takaisin, olet oikeassa. Mutta mitä helvetin väliä sillä on silloin kun käyttöominaisuudet, luotettavuus, meluttomuus, toimintaetäisyys ja vielä tuo polttoainetalous ovat aivan toisella tasolla. Noista jo maksaakin hieman investointikustannuksia.

        Eikä jm-arvollekaan diesel yhtään pahaa tee.

        Jälleenmyynti arvo taas dieselille, on sellainen "Suomelainen kupla", joka on sulanut, ja sulamassa kovaa vauhtia.


    • Oman veneeni diesel on PALJON entistä V-kasia hiljaisempi, ero on todella suuri. Ja uusi on aina luotettavampi kuin 15 vuotta vanha.

      • Mavelos

        Vain idiootti vertailee historiallisia laitteita ja nykytekniikkaa.


      • Kyllä 1996 mallinen bensa isolohko oli käynniltään näihin nykyveneen Volvon dieseleihin verrattuna hiljainen ja tasakäyntinen. Luotettavuudestakaan en toistaiseksi ihan vakuuttunut ole, sen verran näkyy olevan metkaa elektroniikkaa Volvoissa, mutta toivotaan että ovat edes yhtä luotettavia kuin vanha isolohko oli.


    • Nopeltor

      Bensamoottorilla kun ajelee, ei tarvitse kuulosuojaimia

      • isoD

        Bensakone ei käy ilman sähköä, siksi merellä käytetään vain dieseleitä.

        Dieselistä saa paremman hinnan myydessä, koska ei kukaan osta venettä, jossa on bensakone.


      • Vanhahyväaika

        Olihan se noin joskus muinoin. Katso vaan nykydieseleiden elektroniikkahelvettiä. Jopa enemmän kuin perusbensavehkeissä.


      • isoD kirjoitti:

        Bensakone ei käy ilman sähköä, siksi merellä käytetään vain dieseleitä.

        Dieselistä saa paremman hinnan myydessä, koska ei kukaan osta venettä, jossa on bensakone.

        Mikähän nykydiesel käy ilman sähköä ?

        Kyllä bensakoneisia myydään enenevässä määrin maailmalla, suomi yksi luku hetken vielä, siirtymässä ollaan täälläkin bensakoneisiin.


      • Umpikaukalo

      • bukh
        ABF kirjoitti:

        Mikähän nykydiesel käy ilman sähköä ?

        Kyllä bensakoneisia myydään enenevässä määrin maailmalla, suomi yksi luku hetken vielä, siirtymässä ollaan täälläkin bensakoneisiin.

        Bukh käy ja käynnistyy tarvittaessa ilman sähköä, mutta se onkin pelastusveneeseen tarkoitettu moottori. Ohjausyksikkönä on mekaaninen keskipakosäädin, vakiovarusteena puolipuristin ja lisävarusteena mekaaninen jousikäynnistin.


      • ABF
        Umpikaukalo kirjoitti:

        Sisäkoneen tulee veneessä olla aina diesel! Jos ei ole varaa isoon dieselveneseen, tulee ostaa pienempi dieselvene. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001226872.html

        Tuo "juttu" kuvastaa hyvin, kun "toimittajan tyyppinen" yksilö tekee jutun, josta ei ymmärrä hevonvitunhumppaa.


      • bukh kirjoitti:

        Bukh käy ja käynnistyy tarvittaessa ilman sähköä, mutta se onkin pelastusveneeseen tarkoitettu moottori. Ohjausyksikkönä on mekaaninen keskipakosäädin, vakiovarusteena puolipuristin ja lisävarusteena mekaaninen jousikäynnistin.

        Niin, tuota ei kai varsinaisesti luokitella "nykydieseliksi", ja siksi sitä käytetään pelastusveneissä.


      • ollako-vai-eikö-olla

        Jos tarkoitat "nykydieselillä" sellaista, joka vaatii aina elektroniikkaa toimiakseen ja sitten kysyt mikä aina elektroniikkaa vaativa diesel toimii ilman elektroniikkaa, niin mitä siihen muka pitäisi vastata?


      • ollako-vai-eikö-olla kirjoitti:

        Jos tarkoitat "nykydieselillä" sellaista, joka vaatii aina elektroniikkaa toimiakseen ja sitten kysyt mikä aina elektroniikkaa vaativa diesel toimii ilman elektroniikkaa, niin mitä siihen muka pitäisi vastata?

        Ihan oikeastiko ;D


    • isoD

      Yanmar-dieselit on tehty Japanin merelle ja siellä aluksen moottorin pitää toimia myös ilman sähköä. On sen verran kovat olosuhteet.

      • SamaaTekniikkaa

        Miksi eivät sitten toimi ?


      • vesivaiilmajäähd

        Minulla oli 25 vuotta Yanmar-dieseli, johon vaihdoin öljyt ja suodattimet.
        Ikinä ei ollut mitään vikaa. Esim. laturi oli alkuperäinen.
        Uskon, että perinteinen diesel-keskimoottori kestää huvi käytössä ihmisen eliniän ja on ainoa luotettava vaihtoehto. Tietysti akselivetoisena.


    • BensavaiD

      Savonlinnassa bensakone paloi parissa minuutissa, niin että pelastamaan tulleen veneen piti kääntyä 20 metrin päässä kuumuuden takia poispäin.

      • kumpi-vaan

        Samalla lailla se palaa dieselkin , leimahduspisteen erolla ei ole mitään merkitystä enää kun palo on alkanut.
        Katso joskus vaikka kuvia lento-onnettomuuksista, suihkarithan käyttää suunnilleen samaa ainetta kuin dieseli ja roihuaa muuten iloisesti ja taatusti kuumemmin vaikka oltas Savonlinnassa.


      • Äly_mukaan

        "Samalla lailla se palaa dieselkin , leimahduspisteen erolla ei ole mitään merkitystä enää kun palo on alkanut"

        No kuule, kaivapa esiin kaikki tapaukset jossa diesel-moottorinen vene olisi syttynyt tuleen.

        Ei taida löytyä.


      • Flammpunkt

        Hyvä nimmerkki - kumpi-vaan - "Samalla lailla se palaa dieselkin , leimahduspisteen erolla ei ole mitään merkitystä enää kun palo on alkanut". Kyllä se sitten palaa kunhan se on ensin syttynyt ja paino on sanalla SYTTYNYT.
        Täällä on jo pitkään vieraillut dieselhöyryjen vaarallisuudesta varoitteleva kirjoittaja.
        Eräässä ketjussa hän jopa väitti, että nämä dieselhöyryt syttyvät helpommin kuin bensiinhöyryt.
        Yritin parhaani mukaan rauhoitella tätä tyyppiä - turhaan. Sen verran voimakkasti hän puolusti kantaansa, että mitkään todistelut eivät hänen päätäänsä kääntäneet.
        Ilmeisesi tämä kirjoittaja on jälleen aktivoitunut ja yrittää parhaansa mukaan saada kantansa esiin. Et kai ole sama kirjoittaja?
        Tämä ilmailukäytössä oleva Jet A1' polttoaine on aivan eri tavaraa kuin dieselpolttoaine, vaikka aivan hyvin se tuvan öljypolttimessa palaakin.
        Ilmavoimien käytössä on JP - 4, 5, tai 8 laatuja. Nämä ovat sitten helpommin syttyvää kamaa.
        Onhan meillä veneilijöillä tämä moottoritilan imurivaatimus bensakoneille, mutta dieselkoneille sitä ei vaadita, joten tämä varmaankin kertoo näiden kahden sopan eron :)


      • kumpi-vaan
        Flammpunkt kirjoitti:

        Hyvä nimmerkki - kumpi-vaan - "Samalla lailla se palaa dieselkin , leimahduspisteen erolla ei ole mitään merkitystä enää kun palo on alkanut". Kyllä se sitten palaa kunhan se on ensin syttynyt ja paino on sanalla SYTTYNYT.
        Täällä on jo pitkään vieraillut dieselhöyryjen vaarallisuudesta varoitteleva kirjoittaja.
        Eräässä ketjussa hän jopa väitti, että nämä dieselhöyryt syttyvät helpommin kuin bensiinhöyryt.
        Yritin parhaani mukaan rauhoitella tätä tyyppiä - turhaan. Sen verran voimakkasti hän puolusti kantaansa, että mitkään todistelut eivät hänen päätäänsä kääntäneet.
        Ilmeisesi tämä kirjoittaja on jälleen aktivoitunut ja yrittää parhaansa mukaan saada kantansa esiin. Et kai ole sama kirjoittaja?
        Tämä ilmailukäytössä oleva Jet A1' polttoaine on aivan eri tavaraa kuin dieselpolttoaine, vaikka aivan hyvin se tuvan öljypolttimessa palaakin.
        Ilmavoimien käytössä on JP - 4, 5, tai 8 laatuja. Nämä ovat sitten helpommin syttyvää kamaa.
        Onhan meillä veneilijöillä tämä moottoritilan imurivaatimus bensakoneille, mutta dieselkoneille sitä ei vaadita, joten tämä varmaankin kertoo näiden kahden sopan eron :)

        No nyt aivan ensin , en ole henkilö, joka on aiemmin osallistunut vastaaviin keskustelijoihin, enkä varsinkaan ole koskaan vähätellyt bensiinin vaarallisuutta tai liioitellut dieselhöyryjen vaarallisuutta.

        Kun kuitenkin näyttää siltä että keskustelu pursuaa lähes kokonaan mielipidetasolla, lienee paikallaan kerrata faktoja.
        Sekä bensiini että diesel-polttoaine ovat yksinkertaisia hiilivety yhdisteitä (alkaaneja), sisältävät eri jakeita lähinnä käyttötarkoitusta vastaavasti, jossa ensisijainen kriteeri on itsesyttymislämpötila (bensiinille parempi, mitä korkeampi ja dieselille päin vastoin).
        Bensiini sisältää kevyempiä jakeita, (pienempi hiilimäärä) kuin diesel, kerosiini (petroli) lähes yhtä raskaita kuin diesel.
        Bensiinin leimahduspiste on n. -40 ast (voi syttyä kipinästä jos seos on sopiva), dieselille n. 70 ast, joten bensiini syttyy huomattavasti herkemmin.
        Kääntöpuoli on sitten se että bensiinihöyryt ovat ilmaa kevyempiä ja haju leviää voimakkaasti pienimmästäkin vuodosta, kun taas dieselin höyryt ovat ilmaa raskaampia ja suurikaan vuoto ei välttämättä ilmoita itsestään vaan höyry lilluu pilssissä.
        Kun selaat noita venepaloja, niin ylivoimaisesti suurin osuus on vanhoilla petrolikäyttöisillä puolikatetuilla, jossa moottoria käynnistettäessä höyrystynyt petroli, jonka höyryt ovat ilmaa raskaampia kuten dieselinkin, ovat räjähtäneet ja polttaneet koko paatin, siinä ei ehdi tehdä mitään.
        Nykyään perämoottoreiden osuus on venepalojen ykkönen, sisäbensan haistaa jo hyvissä ajoin ja osaa varoa.

        Niin ja kummankin höyryt on hengitettäessä vaarallisia ja myös dieseleille on moottoritilan tuuletus pakollinen, se on vain toteutettava eri tavalla kuin bensiinimoottoreilla.


      • kumpi-vaan

        Jäi vielä mainitsematta että bensiinin itsesyttymislämpötila on yleensä yli 500 ast, kun taas dieselin selvästi alle 200 ast, joten kuumalle pinnalle joutuessaan diesel on herkempi syttymään .


    • Siinä missä huoltamaton vanha bensakone aiheuttaa riskin veneilijälle, samanlaisen riskin aiheuttaa huoltamaton kaasujärjestelmä. Moottori ylipäätään aiheuttaa riskin oli se bensa tai diesel. Kone sammuu yllättäen keskellä pahinta merenkäyntiä. Sähköongelma, bakteerimoskaa dieselissä... Miehistö oksentaa ison sivuaallokon keikuttaessa venettä. Ajoankkuriakaan ei ole. Ei tietenkään VHF:ää.

      Jos on sisäperäbensa ja vaikka pitääkin koneestaan huolta, niin siitä huolimatta kannattaa käyttää tuuletinta, kun pysähtyy tankkaamaan.

      Jos Lotossa osuisi joskus kohdalle, niin tilaukseen menisi vene, jossa olisi kaksi nätisti käyvää merkkarin 4.5 kutoskonetta axius järjestelmällä varustettuna. Katalysaattoreilla ja DTS:llä.

      Ja mikä hiton peikko se konepalo oikein on? Sitä varten on konetilassa automaattinen sammutusjärjestelmä. Samanlainen ongelma se on kuin mikä tahansa muukin moottorivika.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      82
      3712
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2509
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      94
      2106
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1627
    5. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1458
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1451
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1404
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1357
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1247
    10. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      20
      1201
    Aihe